Teoria B 2A





Plac manewrowy 
Zadania egzaminacyjne przeprowadzane na placu manewrowym



Poz.

Zadania egzaminacyjne

Kategorie prawa jazdy

1

Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy, oraz ruszanie z miejsca

B, B1, B+E

2

Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu

B, B1, B+E

3

Parkowanie skośne (wjazd przodem
wyjazd tyłem)

B+E

4

Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem
wyjazd przodem lub wjazd przodem
wyjazd tyłem)

B+E

5

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

B, B1, B+E

- Dla kategorii B+E przy wykonywaniu na placu manewrowym zadań określonych w poz. 1 i 2 oraz w zestawie wybranym systemem losowym przez pierwszą osobę na liście osób zakwalifikowanych na egzamin - numer zestawu egzaminator odnotowuje na liście.
- Do dnia 9 kwietnia 2006 r. zadania egzaminacyjne dla kategorii B+E mogą być przeprowadzane na placu manewrowym o wymiarach określonych rozporządzeniem z 2001 roku.


Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy


 Kryteria oceny zadań wykonywanych na placu manewrowym




Zadania

Kryteria


Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy, oraz ruszanie z miejsca


sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych zabezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:

poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe),
poziom płynu chłodzącego,
poziom płynu hamulcowego,
poziom płynu w spryskiwaczach - osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu,
działanie sygnału dzwiękowego,
działanie świateł zewnętrznych pojazdu,

odpowiednio jeżeli występuje,


sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane, losowo elementy z następujących:
poziom oleju w silniku,
poziom płynu chłodzącego,
poziom płynu hamulcowego,
poziom płynu w spryskiwaczach,
działanie sygnału dźwiękowego,
działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
działanie świateł mijania,
działanie świateł drogowych,
działanie świateł hamowania "STOP",
działanie świateł cofania,
działanie świateł kierunkowskazów,
działanie świateł awaryjnych,
działanie świateł przeciwmgłowych tylnych.
- odpowiednio jeżeli występuje.
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.
Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.
W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł o których mowa w lit. i lub j osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
Każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonaniem zadania, losuje 1 element z pomiędzy elementów określonych w lit. a - e oraz 1 element z pomiędzy elementów określonych w lit. f - m.



Zestaw A
Zestaw B
Zestaw C
Zestaw D
Zestaw E
Zestaw F
Zestaw G
Zestaw H
Zestaw I
Zestaw J
Zestaw K
Zestaw L
Zestaw M


właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte,

w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy odszar przestrzeni za pojazdem,

w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy odszar przestrzeni za pojazdem,

zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy,

odpowiednio jeżeli występuje


właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte,
w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem
w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy,
- odpowiednio jeżeli występuje.


upewnienie się o możliwości jazdy,

wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,

ocena sytuacji wokół pojazdu.
płynne ruszenie,

opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego,

łagodne puszczenie sprzęgła.
dodatkowo dla kategorii B+E:

sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku,
sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja - pojazd silnikowy obok przyczepy) - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 min,


Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania: 

podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,

cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia,

regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia),

dokonanie połączeniazaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem,

podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojadu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego jeżeli przyczepa jest w niego wyposażona.


4) dodatkowo dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E:
sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku,
sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa - pojazd silnikowy obok przyczepy) - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 min,
Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania:
1. podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,
2. cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia,
3. regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia),
4. dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem,
5. podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego jeżeli przyczepa jest w niego wyposażona.










Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu


dla kategorii B, B1 - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w trakcie jazdy do tyłuobserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka),
dla kategorii B+ E:

płynna jazda do przodu pasem ruchu,
cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut,
nieprzejeżdzanie przez linie i nienajeżdzanie na krawężniki, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa:

w przypadku kategorii B i B1 w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
w przypadku pozostałych kategorii w odległości niewiększej niż 1m od linii ograniczającej pas.






Parkowanie skośne (wjazd przodem
wyjazd tyłem)



właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy,
w czasie wykonania zadania:

możliwa jedna korekta toru jazdy,
pojazd nie może:
- wyjechać poza określony obszar wjazdu,
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
- potrącić pachołków lub tyczek,
pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska







Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem
wyjazd przodem lub wjazd przodem
wyjazd tyłem)


właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy,
w czasie wykonania zadania:

możliwa jedna korekta toru jazdy,
pojazd nie może:
- naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki), oraz,
- najechać na krawężnik,
pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska






Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go
 






Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Teoria A 2A
Teoria A 2A
Teoria B 2A
Teoria C 2A
pawlikowski, fizyka, szczególna teoria względności
Teoria i metodologia nauki o informacji
teoria produkcji
Cuberbiller Kreacjonizm a teoria inteligentnego projektu (2007)
EGR Quick Test 2A
Teoria osobowości H J Eysencka
silnik pradu stalego teoria(1)
Rachunek prawdopodobieństwa teoria
Teoria konsumenta1 2
niweleta obliczenia rzednych luku pionowego teoria zadania1

więcej podobnych podstron