WT, nawierzchnie asfaltowe na drogach publicznych 2


nawierzchnie
Dariusz Sybilski, IBDiM, Politechnika Lubelska
W
Wymagania Techniczne
y
m
a
g
a
n
i
a
T
e
c
h
n
i
c
z
n
e
d
dotyczÄ…ce nawierzchni asfaltowych
o
t
y
c
z
Ä…
c
e
n
a
w
i
e
r
z
c
h
n
i
a
s
f
a
l
t
o
w
y
c
h
n
na drogach publicznych  cz. II
a
d
r
o
g
a
c
h
p
u
b
l
i
c
z
n
y
c
h

c
z
.
I
I
W rozdziale WT-2  Produkcja i przechowywanie mieszanki mi- Asfalt lany do mechanicznego układania należy wytwarzać
neralno-asfaltowej i jej składników podano podstawowe zasa- w otaczarce, a do ręcznego układania można to również robić
dy produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej. Uwzględniono w kotle produkcyjno-transportowym. Nie jest konieczne wypo-
oczywiste różnice w produkcji różnych typów mieszanek, np. sażenie otaczarki w system podgrzewania wypełniacza. W celu
odmienność produkcji asfaltu lanego. Zwraca uwagę niższa niż zapewnienia odpowiedniej urabialności asfaltu lanego może być
dotychczas najwyższa dopuszczalna temperatura asfaltu lane- wymagane zastosowanie dodatków zmniejszających lepkość le-
go  230°C, zamiast dotychczasowej 240°C, co jest rezultatem piszcza asfaltowego. RozdziaÅ‚ okreÅ›la także najwyższÄ… temperatu-
obszernych badań nad emisją oparów podczas stosowania asfal- rę lepiszcza asfaltowego w zbiorniku magazynowym, co przedsta-
tu lanego, które wykazały konieczność obniżenia temperatury, wiono w tabeli 1, oraz zakres temperatury mieszanki mineralnej
zwłaszcza w pomieszczeniach zamkniętych (należy przypomnieć, i mieszanki mineralno-asfaltowej podczas produkcji i dostawy
że w krajach niemieckojęzycznych asfalt lany jest stosowany czę- na budowę.
sto do wykonania nawierzchni w budynkach przemysłowych Temperatura mieszanki mineralnej nie powinna być wyższa
i na parkingach). o wiÄ™cej niż 30°C od najwyższej temperatury mieszanki mine-
Magazyn Autostrady 4/2009
56
fot. Shutterstock
nawierzchnie
LEPISZCZE RODZAJ NAJWYÅ»SZA TEMPERATURA [°C]
10/20 210
Poprzedni artykuł dotyczył części
15/25 200
WT-2 obejmujÄ…cej wprowadzenie, 20/30 200
Asfalt drogowy
35/50 190
zalecenia stosowania mieszanek za-
50/70 180
leżnie od obciążenia ruchem i warstw
70/100 180
nawierzchni oraz dobór materiałów
160/220 170
i wymagane właściwości mieszanek
PMB 10/40-65 180
m-a. Niniejszy artykuł stanowi konty-
PMB 25/55-60 180
Polimeroasfalt
PMB 45/80-55 180
nuacjÄ™ omawiania WT-2, zawierajÄ…cÄ…
drogowy
PMB 45/80-65 180
opis i komentarz do produkcji oraz
PMB 65/105-60 180
stosowania mieszanek mineralno-as-
Tabela 1. Najwyższa temperatura lepiszcza asfaltowego w zbiorniku magazynowym
(roboczym)
faltowych.
TEMPERATURA MIESZANKI [°]
LEPISZCZE
BETON ASFALTO- MIESZANKI SMA,
ASFALTOWE
ASFALT LANY MA
WY AC BBTM, PA
Summary
10/20 od 170 do 200  
15/25 od 160 do 195  
The previous article dealt with the part
20/30 od 155 do 195  od 210 do 230
WT-2 which included the introduction,
35/50 od 155 do 195  od 200 do 230
recommendations for the use of mixtures
50/70 od 140 do 180 od 160 do 200 
depending on the traffi c load, and the
70/100 od 140 do 180 od 140 do 180 
surface layers as well as the choice of re-
PMB 10/40-
od 140 do 180 od 140 do180 od 180 do 230
quired materials and properties for mix-
65
tures. This article continues the discussion PMB 25/55-
od 140 do 180 od 140 do180 od 180 do 230
60
on WT-2, containing the description and
PMB 45/80-
commentary on the production and use od 130 do 180 od 130 do 180 
55
of mineral-asphalt mixtures.
PMB 45/80-
od 130 do 180 od 130 do 180 
65
PMB 65/105-
od 130 do 170 od 130 do 170 
60
Tabela 2. Najwyższa i najniższa temperatura mieszanki mineralno-asfaltowej
ralno-asfaltowej podanej w tabeli 2, gdzie najniższa temperatura Badania typu i ocena zgodności
dotyczy mieszanki mineralno-asfaltowej dostarczonej na miej- Mieszanka mineralno-asfaltowa powinna być poddana badaniu
sce wbudowania, a najwyższa temperatura dotyczy mieszanki typu w celu wykazania zgodności z wymaganiami podanymi
mineralno-asfaltowej bezpośrednio po wytworzeniu w wytwór- w WT-2 Nawierzchnie Asfaltowe. Badanie typu obejmuje kom-
ni MMA. pletny zestaw badań lub innych procedur, określających przy-
Coraz powszechniej stosowane są mieszanki mineralno- datność funkcjonalną mieszanek mineralno-asfaltowych. Badanie
-asfaltowe na ciepło, których temperatura jest o co najmniej typu powinno być przeprowadzone przy pierwszym wprowadze-
30°C niższa niż konwencjonalnej mieszanki na gorÄ…co. Dlate- niu mieszanek mineralno-asfaltowych do obrotu, w celu wykaza-
go w WT-2 znalazł się zapis:  Podana temperatura nie znajdu- nia zgodności z wymaganiami normy wyrobu. W ramach bada-
je zastosowania do mieszanek mineralno-asfaltowych, do któ- nia typu mieszanki mogą być określane podstawowe właściwości
rych dodawany jest dodatek w celu obniżenia temperatury jej stosowanych składników (lepiszcze, kruszywo)  jednak pełen za-
wytwarzania i wbudowania lub taki środek zawiera stosowane kres ich właściwości powinien być określony przez dostawcę ma-
lepiszcze asfaltowe . teriału. Badanie typu może dotyczyć grupy wyrobów mieszanek
www.autostrady.elamed.pl
57
nawierzchnie
mineralno-asfaltowych. Oznacza to, że w wypadku, gdy nastąpiła niczenia częstotliwości tych badań oraz do wydłużenia okresu
zamiana składnika mieszanki mineralno-asfaltowej i istnieją uza- ważności i stosowania zaprojektowanej mieszanki m-a.
sadnione przesłanki, że dana właściwość nie ulegnie pogorszeniu Ocena zgodności wymaga wdrożenia i ustawicznego stoso-
oraz przy zachowaniu tej samej wymaganej kategorii właściwości, wania Zakładowej Kontroli Produkcji (ZKP) zgodnie z PN-
to nie jest konieczne badanie tej właściwości w ramach badania -EN 13108-21. W ramach ZKP należy sprawdzać produkcyjny
typu. W wypadku wyboru podejścia grupowego należy ograniczyć poziom zgodności metodą pojedynczych wyników zgodnie PN-
się do korelacji pomiędzy składami mieszanek o podobnych wła- -EN 13108-21. Ciągłej analizie podlegają ostatnie 32 wyniki dla
ściwościach objętościowych i identycznych składach, z wyjątkiem wszystkich typów wyrobu. Jako wynik niezgodny klasyfikowany
rodzaju lepiszcza. W takim wypadku można przyjąć, że twardsze jest ten, w którym którykolwiek z sześciu wyszczególnionych
lepiszcza zapewnią odporność na deformacje i sztywność mie- parametrów mieści się poza zakresem tolerancji podanym w ta-
szanki co najmniej tak dobrą jak z bardziej miękkimi asfaltami. beli 11, str. 61. Odchylenia te zawierają poprawkę ze względu
Na przykład beton asfaltowy z asfaltem 70/100 spełnia odpowied- na dokładność pobierania próbek i przebieg badań.
nie wymagania odporności na deformacje trwałe. Zmiana wyłącz- Jeżeli średnie odchylenia przekraczają odpowiednie warto-
nie lepiszcza na twardsze, takie jak 50/70, nie będzie niekorzyst- ści (tabela 11), to wyrób jest niezgodny z wymaganiami i nale-
nie wpływała na tę właściwość. W tym wypadku nie są konieczne ży podjąć stosowne działania korygujące. Produkcyjny poziom
dodatkowe badania tej właściwości przy wymaganej tej samej ka- zgodności, określony na podstawie ilości niezgodnych wyników,
tegorii właściwości. który podano w tabeli 6 (str. 61), powinien być oznaczony jako
Częstość wykonywania badania typu w ramach Zakładowej niższy o jeden poziom tak długo, jak średnie odchylenie będzie
Kontroli Produkcji według PN-EN 13108-21, p. 4.1 może wyno- niższe niż tolerancja.
sić do pięciu lat. W końcowej wersji WT-2 przyjęto okres ważno- W zależności od uzyskanego poziomu zgodności, określana jest
ści badania typu mieszanki mineralno-asfaltowej jako trzy lata. minimalna częstość badań gotowej mieszanki mineralno-asfaltowej
Badanie typu powinno być powtórzone w wypadku: w ZKP kategorii Y i Z (tabela 7, str. 61). Jak widać, warto zadbać
- upływu pięciu (trzech) lat, o jednorodność produkcji i brak odstępstw od recepty  im gor-
- zmiany złoża kruszywa, sza jakość, tym większe koszty ZKP.
- zmiany rodzaju kruszywa (typu petrograficznego), Dodatkowe badania właściwości mieszanek asfaltowych na-
- zmiany kategorii kruszywa grubego, jak zdefi niowano w PN- leży przeprowadzić zgodnie z normą PN-EN 13108-21, załącz-
-EN 13043, jednej z następujących właściwości: kształtu, udziału nik D. W tabeli 8 (str. 61) podano kategorie i wynikającą z nich
ziaren częściowo przekruszonych, odporności na rozdrabnianie, częstość badań.
odporności na ścieranie lub kanciastości kruszywa drobnego, We wszystkich wypadkach próbki do badań powinny zostać
- zmiany gęstości ziaren (średnia ważona) o więcej niż przygotowane w taki sam sposób, jak przygotowane zostały prób-
0,05 Mg/m3, ki użyte we wstępnej walidacji badania typu danej mieszanki.
- zmiany rodzaju lepiszcza, W szczególności powinna zostać użyta ta sama metoda zagęsz-
- zmiany typu mineralogicznego wypełniacza, czania próbek. We wszystkich wypadkach należy zastosować jed-
- przekroczenia granicy zakresu zawartości granulatu asfalto- nakową procedurę badawczą zgodną z tą, jaka była wykorzystana
wego. do wstępnej walidacji badania typu. W tabeli 9 (str. 61) przed-
Wprowadzone nowe wymagania badań kontrolnych i Zakładowej stawiono zakres badań dodatkowych w ramach zakładowej kon-
Kontroli Produkcji w stosunku do obecnie stosowanej w naszym troli produkcji.
kraju praktyki wyraznie wskazują na wzrost odpowiedzialności pro-
ducenta materiału. Rola laboratoriów kontrolnych inwestora zostaje Deklaracja zgodności i oznakowanie CE
istotnie ograniczona. Wprowadza się przy tym wiele zapisów odwo- W wypadku systemu 2+:  Jeżeli zgodność z warunkami tego za-
łujących się do zdrowego rozsądku i sztuki inżynierskiej. łącznika jest osiągnięta, jednostka notyfikowana wystawiła certyfi-
kat wspomniany poniżej, producent lub jego przedstawiciel usta-
Weryfi kacja składu mieszanki mineralno-asfaltowej przed osta- nowiony w EOG powinien przygotować i zachować deklarację
tecznym zastosowaniem powinna nastąpić w próbie technologicz- zgodności, która upoważnia producenta do umieszczenia znaku
nej lub na odcinku próbnym. Próba technologiczna ma na celu CE . Deklaracja powinna zawierać:
sprawdzenie zgodności właściwości wyprodukowanej mieszanki - numer nadany przez producenta;
mineralno-asfaltowej z receptą. Odcinek próbny o długości co naj- - nazwę i adres producenta lub jego upoważnionego przedsta-
mniej 50 m powinien być wykonany przez wykonawcę w warun- wiciela zgłoszonego w Europejskim Obszarze Gospodarczym
kach zbliżonych do warunków budowy w celu sprawdzenia sprzę- oraz miejsce produkcji;
tu i uzyskiwanych parametrów technicznych robót określonych - opis wyrobu i jego deklarowane właściwości (np. rodzaj, dane
w dokumentacji projektowej. identyfikujÄ…ce, zastosowanie);
Należy zwrócić uwagę, że wymaganie wykonania próby techno- - warunki, którym odpowiada wyrób, tj. odniesienie do obowią-
logicznej (lub odcinka próbnego) wraz z wcześniejszymi badaniami zujących norm europejskich, zgodnie z następującym przypo-
laboratoryjnymi właściwości mieszanki m-a (zwłaszcza w projek- rządkowaniem:
towaniu funkcjonalnym) istotnie zwiększa koszty projektowania " AC PN-EN 13108-1,
składu mieszanki m-a. Nie powinno zatem dziwić dążenie do ogra- " BBTM PN-EN 13108-2,
Magazyn Autostrady 4/2009
58
nawierzchnie
SKAADNIK WAAŚCIWOŚĆ METODA BADANIA LICZBA BADAC
Uziarnienie PN-EN 933-1 1 na frakcjÄ™
Kruszywo (PN-EN 13043)
Gęstość PN-EN 1097-6 1 na frakcję
Penetracja lub temperatura mięknienia PN-EN 1426 lub 1427 1
Lepiszcze (PN-EN 12591, PN-EN 13924
i PN-EN 14023)
Nawrót sprężysty2 PN-EN 13398 1
Uziarnienie PN-EN 933-10 1
Wypełniacz (PN-EN 13043)
Gęstość PN-EN 1097-7 1
Dodatki Typ
Uziarnienie PN-EN 12697-2 1
Zawartość lepiszcza PN-EN 12697-1 1
PN-EN 12697-3
Penetracja odzyskanego lepiszcza lub PN-EN 12697-4; 1
Granulat asfaltowy1 (PN-EN 13108-8) plus PN-EN 1426
PN-EN 12697-3
Temperatura mięknienia odzyskanego lepiszcza lub PN-EN 12697-4; 1
plusPN-EN 1427
Gęstość PN-EN 12697-5 1
Tabela 3. Rodzaj i liczba badań składników mieszanki mineralno-asfaltowej
1
sprawdzane właściwości powinny być odpowiednie do procentowego dodatku; przy małym procentowym dodatku stosuje się minimum wymagań
2
dotyczy jedynie lepiszczy wg PN-EN 14023
WAAŚCIWOŚĆ METODA BADANIA AC AC WMS BBTM SMA MA PA
Zawartość lepiszcza (obowiązkowa) PN-EN 12697-1 i -39 1 1 1 1 1 1
Uziarnienie (obowiÄ…zkowa) PN-EN 12697-2 1 1 1 1 1 1
PN-EN 12697-8
Zawartość wolnych przestrzeni łącznie Gęstość objętościowa wg
z VFB i VMA przy wymaganej PN-EN 12697-6, metoda B, w stanie
1 1 1 1  1
zawartości wolnych przestrzeni nasyconym powierzchniowo suchym.
V d" 7% (obowiązkowa) Gęstość wg PN-EN 12697-5,
max
metoda A, w wodzie
PN-EN 12697-8
Zawartość wolnych przestrzeni łącznie Gęstość objętościowa wg
z VFB i VMA przy wymaganej zawarto- PN-EN 12697-6, metoda C, w stanie
  1   1
ści wolnych przestrzeni uszczelnienia powierzchniowego
7 < V < 10% (obowiązkowa) Gęstość wg PN-EN 12697-5,
max
metoda A, w wodzie
PN-EN 12697-8
Zawartość wolnych przestrzeni łącznie Gęstość objętościowa wg
z VFB i VMA przy wymaganej PN-EN 12697-6, metoda D, na pod-
     1
zawartości wolnych przestrzeni stawie wymiarów geometrycznych
V e" 10% (obowiązkowa) Gęstość wg PN-EN 12697-5,
max
metoda A, w wodzie
Wrażliwość na działanie wody
PN-EN 12697-12 1 1 1 1  1
(powiÄ…zana funkcjonalnie)
Spływność lepiszcza
PN-EN 12697-18    1  1
(powiÄ…zana funkcjonalnie)
Odporność na deformacje trwałe
(powiązana funkcjonalnie), PN-EN 12697-22, mały aparat,
dotyczy betonu asfaltowego metoda B w powietrzu, 1 1  1  
zaprojektowanego do maksymalnego przy wymaganej temperaturze
obciążenia osi poniżej 130 kN
Deformacja trwała (powiązana funkcjo-
nalnie), dotyczy wymaganej wartości PN-EN 12697-20 drobne kruszywo
    1 
maksymalnego zagłębienia trzpienia D d" 11,2 mm
większej niż 2,5 mm
Sztywność (funkcjonalna) PN-EN 12697-26 1 1    
Zmęczenie (funkcjonalna)
do nawierzchni zaprojektowanych
PN-EN 12697-24:2004, załącznik D 1 1    
wg kryterium opartego
na czteropunktowym zginaniu
Odporność na paliwo
PN-EN 12697-43 1  1 1 1 1
(powiÄ…zana funkcjonalnie)
Odporność na środki odladzające
PN-EN 12697-41 1  1 1 1 1
(powiÄ…zana funkcjonalnie)
Ubytek ziaren
PN-EN 12697-17      1
(powiÄ…zana funkcjonalnie)
Tabela 4. Rodzaj i liczba badań mieszanek mineralno-asfaltowych
www.autostrady.elamed.pl
59
nawierzchnie
" SMA PN-EN 13108-5,
OZNACZENIE ZNAKU ZGODNOÅšCI, SKAADAJ-
CE SI Z SYMBOLU CE PODANEGO W DYREK-
" MA PN-EN 13108-6,
TYWIE 93/68/EWG.
" PA PN-EN 13108-7;
NUMER IDENTYFIKACYJNY JEDNOSTKI CERTY-
01234
- warunki stosowania wyrobu; FIKUJCEJ
- numer i adres jednostki certyfi kujÄ…cej oraz numer certyfikatu
ul. Przykładowa, NAZWA LUB ZNAK IDENTYFIKACYJNY ORAZ
00-000 Warszawa ZAREJESTROWANY ADRES PRODUCENTA
Zakładowej Kontroli Produkcji;
07 DWIE OSTATNIE CYFRY ROKU, W KTÓRYM
- nazwisko i stanowisko osoby upoważnionej do podpisywania
OZNAKOWANIE ZOSTAAO UMIESZCZONE
deklaracji zgodności w imieniu producenta lub jego upoważ- 01234-CPD-00234 NUMER CERTYFIKATU
nionego przedstawiciela;
PN-EN 13108-1 NUMER NORMY EUROPEJSKIEJ
- datÄ™ uzyskania.
Beton asfaltowy OPIS WYROBU
do nawierzchni dróg
Do deklaracji zgodności powinien być dołączony certyfi -
i innych powierzchni
kat Zakładowej Kontroli Produkcji, wydany przez jednostkę
obciążonych ruchem
certyfi kującą, zawierający również, poza podanymi wyżej in- AC 22 W 50/70 OZNACZENIE NORMOWE
Wytwórnia euro asfalt NAZWA WYTWÓRNI
formacjami:
S24 KOD IDENTYFIKACYJNY MIESZANKI
- nazwÄ™ i adres jednostki certyfikujÄ…cej;
Wymagania ogólne ORAZ
- numer certyfi katu Zakładowej Kontroli Produkcji;
+ wymagania empiryczne INFORMACJE O USTALONYCH WAAÅšCIWO-
- warunki i okres ważności certyfi katu, jeżeli ma to zastosowanie;
Zawartość ŚCIACH, KTÓRE POWINNY BYĆ ZGODNE
- nazwisko i stanowisko osoby upoważnionej do podpisywania
wolnych przestrzeni Z ODPOWIEDNI TABLIC Z PUNKTU 8.2,
 maksymalnaV PRODUCENT MOŻE ZADEKLAROWAĆ WYNIKI
certyfikatu.
max7,0
 minimalnaV BADAC FUNKCJONALNYCH, OPRÓCZ KATEGORII
min4,0
Powyższą deklarację należy przygotować w jednym z języ-
Odporność na działanie wody LUB KLASY OKREŚLONEJ ZGODNIE Z ODPO-
ków ofi cjalnych UE (angielskim, francuskim lub niemieckim) ITSR80 WIEDNI NORM EUROPEJSK
Temperatura mieszanki
albo w języku kraju członkowskiego UE, w którym wyrób bę-
140°C do 180°C
dzie stosowany.
Uziarnienie (przechodzi
przez):
Producent lub jego upoważniony przedstawiciel zgłoszony
- sito 22,4 mm
w EOG jest odpowiedzialny za umieszczenie oznakowania CE. Sym-
100%
bol CE należy umieścić zgodnie z dyrektywą 93/68/WE na etykie-
- sito 16 mm
72%
cie znajdującej się na opakowaniu lub dołączonej do dokumentów
- sito 2,0 mm
handlowych (np. listu przewozowego).
29%
Do znakowania symbolem CE powinny być dołączone nastę- - sito 0,125 mm
9%
pujÄ…ce informacje:
- sito 0,063 mm
- numer identyfi kacyjny jednostki certyfikujÄ…cej;
6,5%
- nazwa lub znak identyfi kujÄ…cy oraz zarejestrowany adres pro-
Zawartość asfaltu
ducenta;
B
min4,0
- dwie ostatnie cyfry roku, w którym umieszczono oznakowa-
Odporność na deformacje
nie CE;
trwałe
- numer certyfi katu zgodności WE lub certyfikatu zakładowej
 mały aparat: maksymalny
kontroli produkcji (jeżeli dotyczy) numer certyfikatu ZKP (do- przyrost koleiny WTSAIR0,30
 mały aparat: proporcjo-
tyczy tylko wyrobów ocenianych w systemie 2+);
nalna głębokość koleiny
- odniesienie do obowiÄ…zujÄ…cych europejskich norm zgodnie
PRDAIR5,0
z następującym przyporządkowaniem:
Tabela 5. Przykład dokumentu towarzyszącego oznakowaniu CE  beton asfaltowy, wyma-
" AC PN-EN 13108-1,
gania ogólne i empiryczne
" BBTM PN-EN 13108-2,
" SMA PN-EN 13108-5, Opcja  właściwość nieoznaczana (NPD) nie może być stosowa-
" MA PN-EN 13108-6, na, jeżeli dana właściwość osiąga wartość dopuszczalną. W innym
" PA PN-EN 13108-7, wypadku opcja NPD może być stosowana wtedy, gdy ta właści-
- opis wyrobu, w tym m.in. nazwa, wymiar i przewidywane za- wość  przy zamierzonym stosowaniu  nie jest objęta wymaga-
stosowanie; niami zawartymi w przepisach.
- informacje na temat podstawowych właściwości (tabela Tabele 5 i 10 przedstawiają przykłady informacji umieszczanych
5 i 10) przedstawione jako: na wyrobie, etykiecie, opakowaniu lub dokumencie handlowym.
" wartości deklarowane i, gdy jest to konieczne, poziom lub klasa Podane wymagania zależą od typu mieszanki i wymagań doku-
w celu określenia każdej z podstawowych właściwości zgodnie mentacji technicznej.
z  uwagami , Deklarację i certyfi kat należy przedłożyć w języku polskim.
" albo alternatywnie (tylko normowe oznaczenie) w połącze-
niu z deklarowanymi wartościami jak powyżej, oraz Podsumowanie
"  właściwość nieoznaczana w wypadku właściwości, wobec Niniejszy artykuł dotyczył omówienia części WT-2 obejmującej
których jest to zasadne. produkcję mieszanek mineralno-asfaltowych, badanie typu mie-
Magazyn Autostrady 4/2009
60
nawierzchnie
TYP MIESZANKI WEDAUG
PN-EN 13108
WAAŚCIWOŚĆ METODA BADANIA
AC,
BBTM, MA
SMA, PA
POJEDYNCZE WYNIKI
Zawartość wolnych prze-
PRODUKCYJNY POZIOM ZGODNOÅšCI
PN-EN 12697-8 + 
LICZBA WYNIKÓW NIEZGODNYCH,
strzeni V/V%
(PPZ)
SPOŚRÓD OSTATNICH 32 BADAC
Gdy jest używany destrukt PN-EN 12697-3
od 0 do 2 A
asfaltowy, badania PN-EN 12697-4
+ +
właściwości odzyskanego PN-EN 1426
od 3 do 6 B
lepiszcza PN-EN 1427
> 6 C
Badanie twardości
Tabela 6. Określenie produkcyjnego poziomu zgodności wytwórni
(penetracji) na próbkach PN-EN 12697-20  +
sześciennych
Tabela 9. Zakres badań dodatkowych w ramach zakładowej kontroli produkcji wg załącznika
CZSTOŚĆ BADAC GOTOWEGO WYROBU,
D, PN-EN 13108-21
MIESZANKA
W ZALEŻNOŚCI OD POZIOMU PPZ, CO
KATEGORIA
MINERALNO-ASFALTOWA
PPZ A PPZ B PPZ C
OZNACZENIE ZNAKU ZGODNOÅšCI, SKAA-
Mieszanki
Z 2000 t 1000 t 500 t DAJCE SI Z SYMBOLU CE PODANEGO
gruboziarniste
W DYREKTYWIE 93/68/EWG.
Mieszanki
ul. Przykładowa, NAZWA LUB ZNAK IDENTYFIKACYJNY ORAZ
Y 1000 t 500 t 250 t
drobnoziarniste
00-000 Warszawa ZAREJESTROWANY ADRES PRODUCENTA
Tabela 7. Minimalna częstość badań w zakładowej kontroli produkcji kategorii Y i Z wg za- 07 DWIE OSTATNIE CYFRY ROKU, W KTÓRYM
Å‚Ä…cznika A, PN-EN 13108-21 OZNAKOWANIE ZOSTAAO UMIESZCZONE
PN-EN 13108-1 NUMER NORMY EUROPEJSKIEJ
Beton asfaltowy do nawierzchni OPIS WYROBU
MIESZANKA
POZIOM PPZ CZSTOŚĆ BADANIA, CO dróg i innych powierzchni
MINERALNO-ASFALTOWA
obciążonych ruchem
AC 16 ścieralna 70/100 OZNACZENIE NORMOWE
Mieszanki gruboziarniste B 5000 t
Wytwórnia euro asfalt NAZWA WYTWÓRNI
Mieszanki drobnoziarniste C 3000 t
AC24 KOD IDENTYFIKACYJNY MIESZANKI
Tabela 8. Minimalna częstość badań dodatkowych w ramach zakładowej kontroli produkcji Tabela 10. Skrócone oznakowanie CE stosowane w dokumencie dostawy
wg załącznika D, PN-EN 13108-21
DOPUSZCZALNE ODCHYLENIE POJEDYNCZEJ PRÓBKI OD ZAAOŻONEGO DOPUSZCZALNE ODCHYLENIE ŚREDNIE OD ZAAOŻONEGO
SKAADU [%] SKAADU [%]
PRZECHODZI PRZEZ SITO
MIESZANKI DROBNO- MIESZANKI GRUBOZIAR- MIESZANKI MIESZANKI
ASFALT LANY ASFALT LANY
ZIARNISTE NISTE DROBNOZIARNISTE GRUBOZIARNISTE
D -8÷+5 -9÷+5 -8÷+5 Ä…4 Ä…5 Ä…4
D/2 lub sito charakterystyczne
Ä…7 Ä…9 Ä…8 Ä…4 Ä…4 Ä…4
kruszywa grubego
2 mm Ä…6 Ä…7 Ä…8 Ä…3 Ä…3 Ä…3
Sito charakterystyczne kruszywa
Ä…4 Ä…5  Ä…2 Ä…2 
drobnego
0,063 mm Ä…2 Ä…3 Ä…4 Ä…1 Ä…2 Ä…2
Zawartość rozpuszczalnego
Ä…0,5 Ä…0,6 Ä…0,5 Ä…0,3 Ä…0,3 Ä…0,25
lepiszcza
Tabela 11. Odchylenia stosowane w ocenie zgodności produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej z dokumentacją projektową
szanki m-a oraz Zakładową Kontrolę Produkcji. Dalsze rozdziały Szczepaniak. Dziękuję również pozostałym członkom Grupy Ro-
WT-2 będą przedstawione i skomentowane w kolejnych artyku- boczej GREN3, wśród których znalezli się: mgr inż. Danuta Be-
łach, które ukażą się na łamach  Magazynu Autostrady . błacz, mgr inż. Bożena Bernasik, mgr inż. Maria Bogacka, mgr inż.
Bogdan Bogdański, mgr inż. Andrzej Dołżycki, mgr inż. Erwin
Podziękowanie Filipczyk, mgr inż. Adam Glinicki, mgr inż. Konrad Jabłoński,
Autor, jako przewodniczący Grupy Roboczej oraz zespołu au- dr inż. Piotr Jaskuła, mgr inż. Przemysław Kamiński, dr inż. Cezary
torskiego, pragnie podziękować wszystkim, których aktywna pra- Kraszewski, dr inż. Jerzy Kukiełka, mgr inż. Piotr Kuna, mgr inż.
ca przyniosła efekt końcowy w postaci  Wymagań Technicznych Joanna Matras, mgr inż. Aldona Mizgalska, prof. dr hab. inż.
WT-2 Nawierzchnie asfaltowe na drogach publicznych . Zespoło- Piotr Nita, dr inż. Adam Poświata, dr inż. Igor Ruttmar, mgr inż.
wi autorskiemu IBDiM, w skład którego weszli: dr inż. Wojciech Andrzej Sadkowski, mgr inż. Witold Szrajber, mgr inż. Elżbieta
Bańkowski, dr inż. Mirosław Graczyk, mgr inż. Przemysław Hara- Szumna, mgr inż. Krzysztof Turzyniecki, mgr inż. Hanna Walęc-
sim, mgr inż. Dominika Maliszewska, mgr inż. Tomasz Mechow- ka, mgr inż. Jan Walęcki, mgr inż. Ewa Wilk, mgr inż. Sebastian
ski, inż. Krzysztof Mirski, mgr inż. Robert Mularzuk, mgr inż. Witczak, mgr inż. Bożena Woroszyłło, mgr inż. Hanna ydziebło,
Jacek Sudyka, prof. dr hab. inż. Dariusz Sybilski, dr inż. Zenon mgr inż. Bogdan Å»urek. qð
www.autostrady.elamed.pl
61


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WT, nawierzchnie asfaltowe na drogach publicznych 3
WT, nawierzchnie asfaltowe na drogach publicznych 1
Analiza deformacji trwałych nawierzchni asfaltowych na podstawie badań terenowych i laboratoryjnych
Wyznaczenie temperatury równoważnej nawierzchni asfaltowej ze względu na zmęczenie
USTAWA z dnia 21 marca 1985 r o drogach publicznych
309 Ustawa o drogach publicznych
Ustawa o drogach publicznych(1)
Badanie techniczne materiałów bitumicznych Badanie pap asfaltowych na tekturze
pytania na administracje publiczna
Ustawa z 21 03 1985 o drogach publicznych
ustawa o drogach publicznych
ustawa o drogach publicznych
Ustawa o drogach publicznych

więcej podobnych podstron