120123 IK wykład 4 WO SŻ kształt ukł geomet


Politechnika Warszawska - Instytut Dróg i Mostów
Zakład Inżynierii Komunikacyjnej
Wykład z przedmiotu
INŻYNIERIA KOMUNIKACYJNA
BLOK TEMATYCZNY: PODSTAWY DRÓG SZYNOWYCH
OGÓLNE ZASADY KSZTAATOWANIA
UKAADU GEOMETRYCZNEGO TRASY W
DROGACH SZYNOWYCH
dr inż. Wojciech Oleksiewicz
mgr inż. Stanisław Żurawski
Warszawa, styczeń 2011 r.
WSTP  POJCIA PODSTAWOWE
SYSTEM TRANSPORTU SZYNOWEGO
KOLEJ TRAMWAJ METRO
PODSTAWOWA CECHA SYSTEMOWA TRANSPORTU SZYNOWEGO
DROGA PROWADZI POJAZD
UKSZTAATOWANIE TRASY DROGI SZYNOWEJ NARZUCA
WARUNKI JAZDY
PODSTAWOWY PARAMETR OKREŚLAJACY WARUNKI JAZDY
=
NIEZRÓWNOWAŻONE PRZYSPIESZENIE ODŚRODKOWE
WSTP  POJCIA PODSTAWOWE
TOR
ZESPÓA DWÓCH TOKÓW SZYNOWYCH
PRZYSTOSOWANYCH POD WZGLDEM KONSTRUKCJI I UKAADU
GEOMETRYCZNEGO DO PROWADZENIA RUCHU POJAZDÓW SZYNOWYCH
PODSTAWOWY PARAMETR
SZEROKOŚĆ TORU
1435 mm
1435 mm
PGS
ODLEGAOŚĆ MIERZONA POMIDZY
WEWNTRZNYMI POWIERZCHNIAMI
GAÓWEK SZYN W ODLEGAOŚCI 14 MM
PONIŻEJ POZIOMU GAÓWEK SZYN (PGS)
1435 mm
S = 1435 MM
NIEZRÓWNOWAZONE PRZYSPIESZENIE ODŚRODKOWE
NIEZRÓWNOWAŻONE PRZYSPIESZENIE
ODŚRODKOWE
ZALEŻY OD WZAJEMNYCH RELACJI POMIDZY
PRDKOŚCI JAZDY (v) I POZIOM KRZYWIZN
TORU (1/R)
a = v2 / R [m/ s2]
Wartości dopuszczalne przyspieszenia
niezrównoważonego przyjmowane są w granicach
od 0,5 do 1,0 m/s2 i wynikają z badań oraz analiz
oddziaływania na pasażerów.
Dopuszczalne wartości przyspieszenia
niezrównoważonego apas są przyjmowane w
granicach 0,3  1,0 m/s2
PRZECHYAKA TORU
PRZECHYAKA TORU
RÓŻNICA WYSOKOŚCI TOKÓW SZYNOWYCH
WPROWADZANA NA AUKU POZIOMYM W CELU
ZRÓWNOWAZENIA PRZESPIESZENIA ODSRODKOWEGO
SPOSÓB WYKONANIA PRZECHYAKI TORU ZALEZY OD
KONSTRUKCJI NAWIERZCHNI
PODSYPKOWEJ BEZPODSYPKOWEJ
PRZECHYAKA TORU
ROZKAAD PRZYSPIESZEC DZIAAAJCYCH NA POJAZD
PODCZAS JAZDY PO AUKU Z PRZECHYAK
PRZECHYAKA TORU
PRZECHYAKA
W TORZE KOLEJOWYM
W ruchu kolejowym określone
są dwie prędkości maksymalne
 dla pociągów pasażerskich i
dla pociągów towarowych.
Przechyłka musi więc być
dostosowana do bardziej
złożonego ruchu - szybszych i
lżejszych pociągów
pasażerskich oraz cięższych i
wolniejszych pociągów
towarowych.
PRZECHYAKA TORU
OBLICZANIE PRZECHYAKI W TORZE KOLEJOWYM
gdzie:
vmax i vt  prędkości maksymalne odpowiednio dla pociągów pasażerskich i
towarowych [km/h], R  promień łuku poziomego [m], s  rozstaw szyn w
torze [m], g  przyspieszenie ziemskie [m/s2], adop i at  dopuszczalne
niezrównoważone przyspieszenie odpowiednio dla pociągów pasażerskich i
towarowych w [m/s2].
TABOR Z WYCHYLNYM PUDAEM
" Zwiększenie do 30% prędkości pociągów na istniejących układach torowych.
" System pasywny
" Utrzymanie przyspieszenia bocznego działającego na pasażera na poziomie
" System aktywny
dopuszczalnym.
" Wychylenie nadwozia jest równoważne wprowadzeniu dodatkowej przechyłki 
dla 3 i 8 odpowiednio o 78 mm i 210 mm.
RAMPA PRZECHYAKOWA
RAMPA PRZECHYAKOWA
KRZYWE PRZEJŚCIOWE
KRZYWA PRZEJŚCIOWA  AAGODZI PRZEJŚCIE Z PROSTEJ
W AUK = ZMNIEJSZA PRZYROST PRZYSPIESZENIA
NIEZRÓWNOWAŻONEGO
PARABOLA TRZECIEGO
STOPNIA
Y = x3/6 R L
PRZECHYAKA TORU
PRZECHYAKA W TORZE TRAMWAJOWYM
W torach wspólnych z jezdnią
na odcinkach prostych
występuje przechyłka dostosowana
do pochylenia poprzecznego jezdni
(hmax = 15 mm)
W torach na odcinkach w łukach poziomych
stosuje się przechyłkę o wartościach
przyjętych według tablic zależnie od
prędkości i promienia łuku
(hmax = 150 mm)
PRZECHYAKA TORU
PRZECHYAKA W TORZE TRAMWAJOWYM
Długość rampy przechyłkowej
wynika ze stałego pochylenia
podłużnego rampy (1:300)
Krzywa przejściowa jest obligatoryjna w
łukach o promieniach R > 100 m.
Kształt krzywej  łuki kołowe
o promieniach stopniowo malejących
R <50 m 150 m>
i kącie środkowym stanowiącym
wielokrotność 1,5.
Przykład
PROSTA R="
Auk przejściowy R=50m/6/dł. 5,236 m
Auk przejściowy R=100m/3/dł. 5,236 m
AUK ZASADNICZY R=35 m
PRZECHYAKA TORU
PRZECHYAKA W TORZE METRA
Wartość przechyłki oblicza się według wzoru
11,8v2
h = -153an
R
gdzie:
h  wartość przechyłki w torze w [mm]
v  prędkość jazdy pociągu w [km/h]
R  promień łuku w [m]
an  dop. przyspieszenie niezrównoważone
- w warunkach normalnych an = 0 [m/s2]
- w warunkach trudnych an = 0,3 [m/s2]
- w warunkach b. trudnych an = 0,5 [m/s2]
NIWELETA TRASY
NIWELETA TRASY
TORY TRAMWAJOWE TORY W METRZE
Maksymalne wartości pochylenia podłużnego:
Maksymalne wartości pochylenia podłużnego
" tory szlakowe  do 40/60/80%o
na odcinkach prostych:
" tory przy przystankach  do 25%o
" tory szlakowe w tunelu  do 40%o (45%o)
" tory stacyjne w tunelu  do 3%o (5%o)
Długość torów o jednakowym pochyleniu :
" max. 200/300/400 m dla pochyleń
Maksymalne wartości pochylenia podłużnego
80/60/40%o
" min. 50 m na odcinkach w łukach:
" dla R = 150 m  do 10%o
Auki pionowe przy różnicy algebraicznej
" dla R = 200 m  do 20%o
sąsiednich pochyleń e" 6%o:
" dla R = 300 m  do 30%o
" promień R od 2000 m do 5000 m
Minimalna długość toru o jednakowym
pochyleniu :
" docelowa długość pociągu metra
" 50 m (w szczególnych przypadkach)
Auki pionowe przy różnicy algebraicznej
sąsiednich pochyleń e" 2%o:
" na szlaku R = 5000 m
" na podejściach do stacji R = 3000 m
ROZSTAW TORÓW  SKRAJNIA BUDOWLI
SKRAJNIA BUDOWLI
TRAMWAJOWEJ
=
kontur przestrzeni nie
zabudowanej, poza który nie
może przekraczać w stronę
osi toru żadna część budowli.
Na łukach wymiary skrajni
budowli są zwiększane
=
poszerzenie skrajni budowli
zależne jest od promienia łuku,
aby zapewnić przestrzeń na
dodatkowe wychylenia
wagonu.
ROZSTAW TORÓW  SKRAJNIA BUDOWLI
ROZSTAW TORÓW NA LINII I STACJI KOLEJOWEJ
Rozstaw torów
=
odległość między osiami tych torów
Minimalny rozstaw torów = 3,75 m
ROZSTAW TORÓW  SKRAJNIA BUDOWLI
Rozstaw torów
=
odległość między osiami tych torów
Międzytorze niezabudowane. Międzytorze zabudowane , Międzytorze zabudowane ,
Minimalny rozstaw torów ogrodzenie. słupy trakcyjne.
2,90 m Minimalny rozstaw torów Minimalny rozstaw torów
3,50 m 3,90 m
Na łukach rozstawy torów są zwiększane zależnie od promieni łuków.
ROZSTAW TORÓW  SKRAJNIA BUDOWLI
KONIEC


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IK Wyklad 2
IK Wyklad 4
IK Wyklad 5
IK Wyklad 1
3127 wyklad,12,polaczenia,ksztaltowe
PKM wyklad wytrzymalosc zmeczeniowo ksztaltowa czesci maszyn
IK Wyklad 3
IK Wyklad 0
Ksztaltowanie Pojee Geometrycznych Konspekty Klasa I
Wykład 1 Metoda geometryczna i zadania dualne
Geometria wykreślna WYKŁAD 5
23 10 2013 KSZTAŁTOWANIE PAŃSTWA PRZESTRZENNEGO NA TERENIE MIĘDZYRZECZA wykład
WSFiZ SZ RF Wykład2

więcej podobnych podstron