plik


ÿþCo sprawdzali[my na Sprawdzianie 2007? (materiaB dla uczniów, rodziców i nauczycieli) Prezentujemy zadania z arkusza egzaminacyjnego  W szkole . Pogrupowali[my je tak, jak wyniki sprawdzianu zostan przedstawione na za[wiadczeniach dla uczniów  w 5 obszarach umiejtno[ci: " czytanie " pisanie " rozumowanie " korzystanie z informacji " wykorzystywanie wiedzy w praktyce. Ka|dy z obszarów zostaB podzielony na poszczególne umiejtno[ci  zgodnie z zapisami w standardach wymagaD egzaminacyjnych. Przy nazwach tych umiejtno[ci podali[my mak- symaln liczb punktów do uzyskania, a pod nimi tre[ zadaD i opisy czynno[ci ucznia. Po- nadto w zadaniach z 4 odpowiedziami do wyboru zaznaczyli[my poprawne odpowiedzi, a w zadaniach wymagajcych zapisania rozwizania podali[my przykBady prac ocenionych na maksymaln liczb punktów. Najlepszym sposobem analizy zamieszczonego materiaBu jest jego wspólna lektura i omówienie przez uczniów i rodziców oraz uczniów i nauczycieli. CZYTANIE 1) Czytanie tekstu literackiego [8 punktów] Tekst I To byBo fajne, to rozdanie nagród. Przyszli[my rano do szkoBy z naszymi tatusiami i mamusiami, które ubraBy nas jak pajaców. Mieli[my niebieskie ubrania i biaBe koszule. [...] I ja, i reszta chBopaków czekali[my z niecierpliwo[ci na to rozdanie nagród. Ale nie z powodu nagród [...]. Czekali[my dlatego, |e po rozdaniu nagród nie idzie si ju| do szkoBy i s wakacje. [...] Nagrody byBy dla wszystkich. Annaniasz, który jest pierwszym uczniem i pieszczoszkiem naszej pani, dostaB nagrod z arytmetyki, nagrod z historii, nagrod z geografii, nagrod z gramatyki, nagrod z ortografii, nagrod z fizyki i nagrod za zachowanie. [...] Kleofas, któ- ry jest ostatni w klasie, dostaB nagrod za kole|eDstwo, a ja dostaBem nagrod za elokwencj*. Tata byB bardzo zadowolony, ale pózniej si troch rozczarowaB, bo pani powiedziaBa mu, |e w mojej elokwencji nagrodzono nie tyle jako[, ile ilo[. Musz zapyta tat, co to zna- czy. [...] Po drodze do domu my[laBem sobie, |e to fajnie, |e szkoBa si skoDczyBa, |e nie bdzie lekcji ani wiczeD, ani kar, ani zabawy na pauzach i |e teraz nie bd widziaB kolegów przez tyle miesicy, i |e nie bdziemy si razem wygBupia, i |e bd si czuB okropnie sam.  Có| to, MikoBaju  powiedziaB tata  nic nie mówisz? Przecie| zaczBy si twoje wyma- rzone wakacje! Wtedy zaczBem pBaka i tata powiedziaB, |e ze mn mo|na zwariowa. Sempé i Goscinny, Rekreacje MikoBajka, Warszawa 1964 *elokwencja  1. umiejtno[ piknego, zrozumiaBego wypowiadania si 2. ironicznie: wielomówno[, gadulstwo 1 Zadania UczeD: 1. Kto opowiada o zakoDczeniu roku szkolnego i rozdaniu na- rozpoznaje narratora gród? w tek[cie literackim; A. Tato. B. Kleofas. C. Annaniasz. D. MikoBaj. 2. MikoBaj byB przekonany, |e w od[witnym ubraniu wyglda odczytuje sens porówna- A. powa|nie. nia: ubraBy nas jak paja- B. [miesznie. ców; C. atrakcyjnie. D. elegancko. 3. Tato dowiedziaB si od pani, |e MikoBaj dostaB nagrod za odczytuje sens |artobliwej A. maBomówno[. wypowiedzi: w mojej elo- B. pilno[. kwencji nagrodzono nie C. gadatliwo[. tyle jako[, ile ilo[; D. kole|eDsko[. 4. Dlaczego MikoBaj zaczB pBaka? odczytuje sens caBego tek- A. ByBo mu przykro, |e inni dostali wicej nagród. stu  okre[la przyczyn B. Roz|aliB go ironiczny komentarz wychowawczyni. zaskakujcej reakcji gBów- C. MartwiB si, |e rozczarowaB swego tat. nego bohatera. D. ZrozumiaB, |e bdzie mu brakowaBo kolegów. Tekst II Ostatnia lekcja Na tej lekcji...  jak na zBo[! ze mn dzieje si a| co[! Niby siedz... niby sBucham...  ale sBucham jednym uchem! Drugie ucho za[ tymczasem Bowi szept dalekich lasów... Jedna noga tkwi pod stoBem, zbdna jak ten w pBocie koBek... Drug moj nog boso gdzie[ do lasu... het, poniosBo!... Rka gBadzi szkoln Baw... Bawa mnie roztkliwia prawie, a ju| druga rka rwie si do szukania grzybów w lesie! Halina Szayerowa Zadania UczeD: 6. Które sBowo najlepiej nazywa to, co odczuwa bohater interpretuje wiersz  okre- wiersza? [la odczucia bohatera; A. Zadowolenie. B. Niech. C. Rozleniwienie. D. Rozdwojenie. 2 7. Co to znaczy sBucha jednym uchem? wyja[nia znaczenie poto- A. Stara si co[ usBysze. cznego zwrotu u|ytego B. Chtnie czego[ sBucha. w wierszu; C. SBucha nieuwa|nie. D. SBucha w milczeniu. 8. W trzeciej zwrotce znajdujesz rozpoznaje [rodki poetyc- A. przeno[ni i epitety. kie zastosowane we wska- B. porównanie i przeno[ni. zanym fragmencie wiersza; C. tylko porównanie. D. tylko epitety. 9. Z której zwrotki mo|na wywnioskowa, |e bohater wiersza wskazuje fragment wier- prawdopodobnie lubi swoj szkoB? sza, którego sens odpowia- A. Z pierwszej. da podanej interpretacji. B. Z przedostatniej. C. Z ostatniej. D. Z ka|dej. 2) Czytanie tabeli [1 punkt] KWIECIEC 2007 Pn 2 9 16 23 30 Wt 3 10 17 24 Zr 4 11 18 25 Cz 5 12 19 26 Pt 6 13 20 27 So 7 14 21 28 N 1 8 15 22 29 Zadania UczeD: 13. 19 kwietnia 2007 r. uczniowie bd pisa klasówk odczytuje daty z kalen- z historii. Wyniki bd omawiane w pierwszy wtorek darza. po klasówce. Jaka to bdzie data? A. 3 kwietnia 2007 r. B. 20 kwietnia 2007 r. C. 17 kwietnia 2007 r. D. 24 kwietnia 2007 r. 3 3) Czytanie planu [1 punkt] Plan dziaBki szkolnej 52 m N Legenda                                     krzewy                                             trawa                                                 rabaty                     kwiatowe                     wej[cie Zadanie UczeD: 16. W jakiej cz[ci dziaBki rosn krzewy? odczytuje kierunek geogra- A. PóBnocno-zachodniej. ficzny po[redni. B. PóBnocno-wschodniej. C. PoBudniowo-zachodniej. D. PoBudniowo-wschodniej. 4 52 m PISANIE 1) FormuBowanie odpowiedzi na pytanie [2 punkty] Zadanie UczeD: 25. Co w szkole lubisz najbardziej " udziela odpowiedzi na pytanie i uzasadnia swoje i dlaczego? Odpowiedz w 2-3 stanowisko; [1punkt] zdaniach. " nie popeBnia bBdów ortograficznych ani interpunk- cyjnych. [1 punkt] PrzykBady dobrych prac PrzykBad 1. Najbardziej lubi lekcje matematyki, poniewa| pani jest bardzo miBa. Jak czego[ nie rozumiem, to zawsze mi wytBumaczy. PrzykBad 2. Najbardziej w szkole lubi swoich kolegów. Pomagaj mi w zBych i trudnych chwilach. S oni dla mnie czym[ wicej ni| kolegami, to moi przyjaciele. PrzykBad 3. W szkole najbardziej lubi wychowanie fizyczne. Na tej lekcji mog gra, bawi si i krzycze, a przy tym nie musz my[le. Najbardziej jednak lubi gra w siatkówk. PrzykBad 4. W szkole najbardziej lubi przerwy. W czasie przerw mo|na pogada z kolegami, wyj[ na dwór i zje[ [niadanie. 2) Pisanie wypowiedzi na zadany temat [8 punktów] Zadanie UczeD: 26. Opisz |yczliwie kole|ank lub " pisze na temat; [3 punkty] koleg ze szkoBy. " poprawnie komponuje wypowiedz [1 punkt] Twoje wypracowanie powinno zaj (nale|aBo napisa wypowiedz spójn i uporzdkowa- co najmniej poBow wyznaczonego n, zajmujc co najmniej 9 linijek); miejsca. " pisze poprawnie pod wzgldem jzykowym (dopuszczalny 1 bBd); [2 punkty] " przestrzega zasad ortografii [1 punkt] (dopuszczalne 3 bBdy); " przestrzega zasad interpunkcji [1 punkt] (dopuszczalne 3 bBdy). 5 PrzykBady dobrych prac PrzykBad 1. Mój kolega Bartek jest przystojnym smukBym brunetem. Jego nos jest lekko przekrzywiony w prawo, a odstajce uszy przykryte s do[ dBugimi wBosami. Zwykle do szkoBy przychodzi w bluzie z kaptu- rem. Codziennie, gdy go widz, jest otoczony dziewczynami. Jego ulu- biony przedmiot to j. niemiecki. Niezle ju| mówi i pisze w tym jzyku. Na lekcjach lubi gryz oBówki. Bartek jest muzykalny, dlatego chodzi do szkoBy muzycznej. Bar- dzo Badnie gra na organkach. Jest |yczliwy dla innych. Uwielbia gra w szachy, bierki i chiDczyka. A druga wojna [wiatowa to jego pasja od dzieciDstwa. Nie bardzo lubi lekcje wychowania fizycznego, ponie- wa| nie jest zbyt sprawny fizycznie. Mog powiedzie, |e Bartek to mój prawdziwy przyjaciel. PrzykBad 2. Moja kole|anka ma na imi Agnieszka i ma trzyna[cie lat. Chodzi ra- zem ze mn do szóstej klasy. Jest osob szczupB i wysok. Ma nie- bieskie oczy, maBy nos i wskie usta. Jej cech charakterystyczn jest przede wszystkim kole|eDsko[. To dobra i miBa dziewczyna, otwarta na ludzi. Czsto pomaga mi w trudnych sytuacjach. Czasem nawet bywa zabawna. Lubi przyrod, dlatego przynajmniej raz w ty- godniu jezdzi na wycieczki rowerowe do lasu. A w wolnych chwilach czyta ksi|ki przygodowe. WedBug mnie jest to najsympatyczniejsza kole|anka w klasie. {ycz ka|demu takiej przyjacióBki jak Agnieszka. PrzykBad 3. Moj ulubion kole|ank, a tak|e przyjacióBk, jest Angelina z mojej klasy. Czsto chodzimy razem do miasta i rozmawiamy o naszych wspólnych sprawach. Lubi j za to, |e jest miBa i |yczliwa, a tak|e za to, |e pomaga mi w matematyce. Zawsze u[miechnita i radosna, woli si [mia ni| marudzi. Angelina ma ciemne, brzowe wBosy, które s dBugie i zawsze zwi- zane w kitk. Oczy ma zielone. Z caB pewno[ci pasuj one do jej ce- 6 ry i charakteru. Angelina potrafi mnie oderwa od telewizora czy komputera. Dziki niej przebywam du|o na [wie|ym powietrzu i chodz u[miechnita do szkoBy. Ogólnie jest z ni fajnie przebywa i spdza wolny czas. PrzykBad 4. Moj kole|ank w szkole jest Patrycja. Wygldem jest podobna do mnie. Ma krucze wBosy i piwne oczy oraz [niad cer. Patrycja jest troszeczk ni|sza ode mnie. Na co dzieD ubiera si na sportowo. Jedynie na szkolne dyskoteki zakBada spódniczki. Potrafi dotrzyma sBowa. Gdy powierz jej swoj tajemnic, to ona nigdy nikomu tego nie powie. Moja mama twierdzi, |e jeste[my przy- jacióBkami. Traktuj Patrycj prawie jak siostr. Nic dziwnego, |e spdzamy ze sob du|o wolnego czasu. Chodzimy do kina, na spacery, na dyskoteki. Bardzo j lubi i my[l, |e zostaniemy przyjacióBkami do koDca |y- cia. 7 ROZUMOWANIE 1) Umieszczanie dat w przedziaBach czasowych i posBugiwanie si kategoriami czasu w celu porzdkowania wydarzeD [3 punkty] Tekst do zadaD 10. i 11. CZY WIESZ, {E... Pierwszym ministerstwem o[wiaty w Polsce i pierwsz tego typu instytucj w Europie byBa Ko- misja Edukacji Narodowej (KEN), powoBana 14 pazdziernika 1773 roku przez Sejm Czteroletni na wniosek króla StanisBawa Augusta Poniatowskiego. Wielkim osigniciem Komisji byBa reforma szkolnictwa w Polsce. Jedn ze szkóB objtych reformami KEN-u byBa szkoBa w PBocku, zaBo|ona w 1180 roku. Jest to najstarsza z istniejcych do dzi[ i nieprzerwanie dziaBajcych szkóB w Polsce. Na podstawie: http://pl.wikipedia.org Zadania UczeD: 10. W jakich czasach zostaBa zaBo|ona najstarsza, istniejca do dzi[, sytuuje wydarzenie w odpo- szkoBa w Polsce? wiednim okresie historycz- A. Prehistorycznych. nym; B. Staro|ytnych. C. Zredniowiecznych. D. Nowo|ytnych. 11. W którym wieku powstaBa Komisja Edukacji Narodowej? ustala wiek, w którym miaBo A. XI miejsce dane wydarzenie; B. XII C. XVII D. XVIII 12. Uczniowie zorganizowali pokaz ubiorów z ró|nych okre- ustala najdawniejszy z poda- sów historycznych. Ewa byBa polskim szlachcicem z XVI nych okresów historycznych. wieku, Kamil  |oBnierzem z I wojny [wiatowej, Hania  [redniowiecznym rycerzem, a Jacek  posBem Sejmu Czte- roletniego. Dzieci pokazaBy te stroje, zaczynajc od naj- dawniejszego. Kto wystpiB pierwszy? A. Ewa. B. Kamil. C. Hania. D. Jacek. 8 2) Dostrzeganie prawidBowo[ci i sprawdzanie ich na przykBadach [1 punkt] KWIECIEC 2007 Pn 2 9 16 23 30 Wt 3 10 17 24 Zr 4 11 18 25 Cz 5 12 19 26 Pt 6 13 20 27 So 7 14 21 28 N 1 8 15 22 29 Zadanie UczeD: 14. Uczniowie pojad na wycieczk 10 i 11 maja 2007 r. na podstawie kalendarza Jakie to bd dni tygodnia? okre[la dni tygodnia dla A. Zroda i czwartek. podanych dat. B. Sobota i niedziela. C. Pitek i sobota. D. Czwartek i pitek. 9 3) Rozpoznawanie wBasno[ci figur i liczb [1 punkt] Plan dziaBki szkolnej 52 m N Legenda                                             krzewy                                     trawa                                                 rabaty                     kwiatowe                     wej[cie Zadanie UczeD: 17. Jak cz[ dziaBki zajmuj rabaty kwiatowe? okre[la, jak cz[ci figury po- 1 dzielonej na równe cz[ci A. jest wskazany fragment. 5 1 B. 4 3 C. 4 4 D. 5 10 52 m 4) Ustalanie sposobu rozwizania zadania i analizowanie otrzymanych wyników [3 punkty] Zadania UczeD: 21. Klasa VI miaBa 5 lekcji, po 45 minut ka|da. Ile czasu ustala sposób obliczenia Bczne- upBynBo od rozpoczcia pierwszej lekcji do koDca pi- go czasu trwania zdarzeD; tej, je[li jedna przerwa byBa 15-minutowa, a pozostaBe [1 punkt] 10-minutowe? Obliczony czas wyraz w godzinach. Zapisz obliczenia i uzupeBnij odpowiedz. PrzykBady dobrych prac zostaBy zamieszczone dalej  w cz[ci pt. Wykorzystywanie wiedzy w praktyce. 22. Prostoktna podBoga w klasie ma wymiary 6,5 m i 9 m. " ustala sposób obliczenia pola Jedna puszka lakieru kosztuje 15,20 zB i wystarcza na prostokta o podanych wy- pomalowanie 10 m2 podBogi. Ile puszek lakieru trzeba miarach; [1 punkt] kupi, |eby pomalowa caB podBog? Ile bd kosz- " analizuje otrzymane wyniki towaBy? i ustala najmniejsz liczb caBkowit speBniajc warunki Zapisz obliczenia i uzupeBnij odpowiedzi. zadania. [1 punkt] PrzykBady dobrych prac zostaBy zamieszczone dalej  w cz[ci pt. Wykorzystywanie wiedzy w praktyce. 11 KORZYSTANIE Z INFORMACJI 1) Wskazywanie zródBa informacji [2 punkty] UczeD: Zadania 5. Gdzie MikoBaj powinien szuka sBów, którymi mógBby wskazuje zródBo informacji zastpi potoczne okre[lenia fajny, fajnie? wedBug podanego kryterium; A. W encyklopedii powszechnej. B. W sBowniku wyrazów bliskoznacznych. C. W sBowniku polsko-niemieckim. D. W sBowniku ortograficznym. 24. W jakim sBowniku na pewno znajdziesz zasady okre[la rodzaj sBownika wedBug polskiej pisowni? podanego kryterium. [1 punkt] Poprawna odpowiedz Zasady polskiej pisowni na pewno znajd w sBowniku ortograficznym. 2) PosBugiwanie si zródBem informacji [2 punkty] Zadanie UczeD: 23. Oto grzbiety pewnej sze[ciotomowej encyklopedii. Napisz, wykorzystuje znajomo[ w którym tomie mo|na znalez informacje o ka|dym ukBadu haseB w encyklopedii z podanych ni|ej autorów lektur szkolnych. do wskazania odpowiednich tomów. tom 1 tom 2 tom 3 tom 4 tom 5 tom 6 A - D E - J K - Ne N - P R - Ts Tu - Z Alfred Szklarski  tom ........ Mark Twain  tom ....& . Edmund Niziurski  tom ........ Jack London  tom ....& . Poprawna odpowiedz Alfred Szklarski Mark Twain  tom 5  tom 6 Edmund Niziurski Jack London  tom 4  tom 3 12 WYKORZYSTYWANIE WIEDZY W PRAKTYCE 1) Wykonywanie obliczeD dotyczcych dBugo[ci [2 punkty] Zadania UczeD: 15. DziaBka szkolna ma ksztaBt kwadratu. Ile metrów siatki oblicza dBugo[ Bamanej; potrzeba na ogrodzenie tej dziaBki, je[li odliczy 1 m na furtk? A. 208 B. 207 C. 104 D. 103 18. Marta, robic 10 kroków, pokonuje odcinek drogi dBugo[ci okre[la w metrach dBugo[ 6 metrów. Na przej[cie z domu do szkoBy potrzebuje 300 drogi, korzystajc z pomiaru kroków. Jak dBugo[ ma jej droga do szkoBy? w krokach. A. 50 m B. 180 m C. 500 m D. 1800 m 2) Wykorzystywanie w sytuacji praktycznej wBasno[ci liczb [1 punkt] Zadanie UczeD: 20. Do klasy VI chodzi 30 uczniów. Pewnego dnia 20% oblicza procent danej liczby. uczniów byBo nieobecnych. Ilu uczniów tej klasy nie przyszBo wtedy do szkoBy? A. 20 B. 10 C. 6 D. 5 3) Wykonywanie obliczeD dotyczcych czasu [2 punkty] Zadanie UczeD: 21. Klasa VI miaBa 5 lekcji, po 45 minut ka|da. Ile czasu " oblicza Bczny czas upBynBo od rozpoczcia pierwszej lekcji do koDca pitej, trwania zdarzeD; je[li jedna przerwa byBa 15-minutowa, a pozostaBe 10- [1 punkt] minutowe? " poprawnie posBuguje si Obliczony czas wyraz w godzinach. jednostkami czasu i obliczony czas wyra|a w Zapisz obliczenia i uzupeBnij odpowiedz. godzinach lub w godzinach i minutach. [1 punkt] 13 PrzykBady dobrych prac PrzykBad 1. 5 · 4 5 = 2 2 5 [min] 3 · 1 0 = 3 0 [min] 2 2 5 + 3 0 + 1 5 = 2 7 0 [min] 2 7 0 : 6 0 = 4 , 5 Odp. Od rozpoczcia pierwszej lekcji do koDca pitej upBynBo 4,5 godz. PrzykBad 2. 60 + 3 Å"55 + 45 = 225 + 4 5 = 2 7 0 2 4 0 + 3 0 = 2 7 0 4 godz. 30 min. Odp. Od rozpoczcia pierwszej lekcji do koDca pitej upBynBo 4 i póB godz. PrzykBad 3. 4 5 + 1 0 + 4 5 + 1 0 + 4 5 + 1 0 + 4 5 + 1 5 + 4 5 = 2 7 0 Odp. Od rozpoczcia pierwszej lekcji do koDca pitej upBynBo 4 godz. i 30 minut. PrzykBad 4. 1. lekcja 8.00  8.45 2. lekcja 8.55  9.40 3. lekcja 9.50  10.35 4. lekcja 10.45  11.30 5. lekcja 11.45  12.30 8.00  12.30 4 godz. i 30 min 1 Odp. Od rozpoczcia pierwszej lekcji do koDca pitej upBynBo 4 godz. 2 4) Wykonywanie obliczeD dotyczcych powierzchni i pienidzy [3 punkty] Zadania UczeD: 19. Aneta kupiBa w szkolnym sklepiku 3 oBówki po 65 gr za oblicza reszt pienidzy po sztuk i zeszyt za 1 zB 40 gr. Ile reszty otrzyma z 5 zB? dokonaniu zapBaty za A. 1 zB 65 gr zakupiony towar; B. 1 zB 95 gr C. 2 zB 95 gr D. 3 zB 35 gr 22. Prostoktna podBoga w klasie ma wymiary 6,5 m i 9 m. " oblicza pole prostokta; Jedna puszka lakieru kosztuje 15,20 zB i wystarcza na [1 punkt] pomalowanie 10 m2 podBogi. Ile puszek lakieru trzeba " oblicza caBkowity koszt kupi, |eby pomalowa caB podBog? Ile bd zakupu. [1 punkt] kosztowaBy? Zapisz obliczenia i uzupeBnij odpowiedzi. 14 PrzykBady dobrych prac PrzykBad 1. a = 6,5 m b = 9 m P = a · b = 6,5 m · 9 m = 58,5 m2 58,5 m2 : 10 m2 = 5,85 H" 6 6 · 15,2 0 zB = 91,20 zB Odpowiedz: Trzeba kupi 6 puszek lakieru. Bd kosztowaBy 91,20 zB. PrzykBad 2. a = 6,5 m b = 9 m 6,5 m · 9 m = 58,5 m2  6 puszek 6 · 15,20 = 91,20 [zB] Odpowiedz: Trzeba kupi 6 puszek lakieru. Bd kosztowaBy 91,20 zB. PrzykBad 3. 6,5 · 9 = 58,5 [m2] H" 60 m2 6 · 15,20 = 91,20 [zB] Odpowiedz: Trzeba kupi 6 puszek lakieru. Bd kosztowaBy 91,20 zB. PrzykBad 4. 6,5 · 9 = 58,5 [m2] 1 puszka  10 m2  15,20 zB 2 puszki  20 m2  30,40 zB 3 · 30,40 = 91,20 zB Odpowiedz: Trzeba kupi 6 puszek lakieru. Bd kosztowaBy 91,20 zB. 15

Wyszukiwarka