poezja mlodej polski Nieznany


Charles Baudelaire 1821-1867



Padlina – trupizm, brzydota, przemijalnoÅ“ÃÅš ludzkiego ciaÂÅ‚a (nawiÂżaznie do baroku), bardzo naturalistyczne spojrzenie;



Kwiaty zÂÅ‚a 1857 – najwiêksze osiÂÄ…gniêcie artysty, haszysz, opium, choroba weneryczna;



Spleen II – odraza do rzeczywistoœci, przygnêbienie, ponury stan duszy, metafizyczna rozpacz, lêk





Jean-Arthur Rimbaud 1854-1891



Statek Pijany – symbol czÂÅ‚owieka, który chciaÂÅ‚by spokojnie osiÂÄ…Å“ÃÅš (ustatkowaÃÅš siê) porzucajÂÄ…c Âżycie peÂÅ‚ne przygód i podróÂży, wewnêtrzna wolnoÅ“ÃÅš, brak ograniczeÃÄ…;





Kazimierz Przerwa-Tetmajer 1865-1940



Koniec wieku XIX – szereg pytaÃÄ… retorycznych dotyczÂÄ…cych koÃÄ…ca wieku: przekleÃÄ…stwo, ironia, idee, modlitwa, wzgarda, rozpacz, walka, rezygnacja, byt przyszÂÅ‚y, uÂżycieâ€Åš, odpowiedzi na pytania sÂÄ… dla nich kontrast, filozofia, egzystencjonalizm;



Nie wierzê w nicâ€Åš - tytuÂÅ‚ stanowi credo, czyli wyznanie, nirwana jest lekarstwem na ból istnienia;



Hymn do nirwany – epifora: "Nirwano!", stylizowanie na modlitwê, personifikacja nirwany, niechêÃÅš do Âżycia, sÂÅ‚ownictwo nacechowane emocjonalnie, ból istnienia, chêÃÅš zerwania z rzeczywistoÅ“ciÂÄ…;



Widok ze ÅÅ‚winicy do Doliny Wierchcichej – wraÂżenia zmysÂÅ‚owe, obraz impresjonistyczny, krajobraz górski, liryka pejzaÂżowa, obrazowanie oniryczne;



Melodia mgieÂÅ‚ nocnych – impresjonizm, obrazowanie oniryczne, ruch, dynamika, wraÂżenia dŸwiêkowe;



Evviva l'arte! – krytyka filistrów zapatrzonych w pieniÂÄ…dze, dla prawdziwego artysty liczy siê tylko sztuka, "sztuka ponad wszystko", artyÅ“ci sÂÄ…dzÂÄ…, Âże sÂÄ… przez Boga wybrani;





StanisÂÅ‚aw Korab-Brzozowski 1876-1901



O, przyjdŸ! – pozornie inwokacja do kochanki, w rzeczywistoÅ“ci przywoÂÅ‚ywanie Å“mierci;





Jan Kasprowicz 1860-1926



Z chaÂÅ‚upy – cykl sonetów, poezja spoÂÅ‚eczna, wieÅ“ raÂżÂÄ…ca biedÂÄ… i zaniedbaniem, analfabetyzm, oskarÂżenie o niesprawiedliwoÅ“ÃÅš;



W chaÂÅ‚upie – obrazowanie za pomocÂÄ… techniki realistyczno-naturalisycznej, nêdza;



Krzak dzikiej róÂży w ciemnych smerczynach – symboliczny motyw kwiatu róÂży (mÂÅ‚odoÅ“ÃÅš) i towarzyszÂÄ…cej limby (staroÅ“ÃÅš), tatrzaÃÄ…ska przyroda, impresjonizm w grze Å“wiateÂÅ‚, wraÂżeniach sÂÅ‚uchowych i zapachowych;



Dies irae – dzieÃÄ… gniewu, SÂÄ…du Ostatecznego, straszliwe sceny, katastrofizm – wizja Å“wiata idÂÄ…cego ku zagÂÅ‚adzie, prometeizm – wadzenie siê z Bogiem, ekspresjonizm – obrazy o silnej sile wyrazu, kontrasty, emocjonalne napiêcie, efekty wraÂżeniowe, manicheizm – dobro i zÂÅ‚o sÂÄ… równorzêdnymi siÂÅ‚ami tworzÂÄ…cymi wszechÅ“wiat, trwajÂÄ… w nieustannym konflikcie, ale obie sÂÄ… konieczne;



ÅÅ‚wiêty BoÂże, ÅÅ‚wiêty Mocny – ludzkoÅ“ÃÅš zmierza ku wspólnej mogile, prometeizm, wezwanie milczÂÄ…cego Boga, a potem szatana, Bóg jest karzÂÄ…cy i bezlitosny;



Przeprosiny Boga – kaÂżdy powinien znaleŸÃÅš wÂÅ‚asnÂÄ… drogê do Boga i na swój sposób okazywaÃÅš wiarê, Bóg jest przyjacielski i wyrozumiaÂÅ‚y, potoczny jêzyk , styl ludowy;





Leopold Staff 1878-1957



Kowal – wezwanie do odnowy duchowej, wyrwania siê ze sÂÅ‚aboÅ“ci, przeciwstawienie siê filozofii dekadenckiej, nitscheanizm;



Deszcz jesienny – liryka nastrojowa, znuÂżenie, monotonia, melancholia, onomatopeicznoÅ“ÃÅš, sylabotonicznoÅ“ÃÅš, refren przyczyniajÂÄ… siê do tworzenia nastroju;



PrzedÅ“piew – róÂżne stany (dekadencja i szczêœcie), stonowanie, stoicyzm, renesansowa formuÂÅ‚a Terencjusza "nic co ludzkie nie jest mi obce", doÅ“wiadczanie wszystkiego co moÂże przynieÅ“ÃÅš Âżycie;





Tadeusz MiciÃÄ…ski 1873-1918



Kain



Lucifer



Madonna Dolorosa







Wyszukiwarka