2005 05 rozsz


dysleksja
Miejsce
na naklejkÄ™
z kodem szkoły
MMA-R1A1P-052
EGZAMIN MATURALNY
Z MATEMATYKI
Arkusz II
POZIOM ROZSZERZONY ARKUSZ II
Czas pracy 150 minut
MAJ
ROK 2005
Instrukcja dla zdajÄ…cego
1. Sprawdz, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 15 stron.
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorujÄ…cego egzamin.
2. Rozwiązania zadań i odpowiedzi zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
3. W rozwiązaniach zadań przedstaw tok rozumowania
prowadzÄ…cy do ostatecznego wyniku.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora. Błędne zapisy przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
7. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba punktów,
którą możesz uzyskać za jego poprawne rozwiązanie.
8. Możesz korzystać z zestawu wzorów matematycznych, cyrkla
i linijki oraz kalkulatora.
9. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
Za rozwiÄ…zanie
dla egzaminatora.
wszystkich zadań
10. Na karcie odpowiedzi wpisz swojÄ… datÄ™ urodzenia i PESEL.
można otrzymać
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
Å‚Ä…cznie
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
50 punktów
Życzymy powodzenia!
tylko
Wypełnia zdający przed
OKE Kraków,
OKE Wrocław
rozpoczęciem pracy
KOD
PESEL ZDAJCEGO
ZDAJCEGO
2 Egzamin maturalny z matematyki
Arkusz II
Zadanie 11. (3 pkt)
Wyznacz dziedzinÄ™ funkcji f (x) = logx -3(x3 + 4x2 - x - 4) i zapisz jÄ… w postaci sumy
2
przedziałów liczbowych.
Egzamin maturalny z matematyki 3
Arkusz II
Zadanie 12. (4 pkt)
Dana jest funkcja: f x = cos x - 3 sin x, x " R.
( )
a) Naszkicuj wykres funkcji f.
b) Rozwiąż równanie: f (x) = 1.
4 Egzamin maturalny z matematyki
Arkusz II
Zadanie 13. (4 pkt)
Rzucamy n razy dwiema symetrycznymi sześciennymi kostkami do gry. Oblicz, dla jakich n
prawdopodobieństwo otrzymania co najmniej raz tej samej liczby oczek na obu kostkach jest
671
mniejsze od .
1296
Egzamin maturalny z matematyki 5
Arkusz II
Zadanie 14. (5 pkt)
1+ 4 + 7 + ...+ (3n - 2)
Oblicz: lim .
n"
5 + 7 + 9 + ... + (2n + 3)
6 Egzamin maturalny z matematyki
Arkusz II
Zadanie 15. (4 pkt)
W dowolnym trójkącie ABC punkty M i N są odpowiednio środkami boków AC i BC (Rys. 1).
Rys. 1
Zapoznaj się uważnie z następującym rozumowaniem:
Korzystając z własności wektorów i działań na wektorach, zapisujemy równości:
uuuu uuur uuu uuur
r r
MN = MA + AB + BN (1)
oraz
uuuu uuuu uuur
r r
MN = MC + CN (2)
Po dodaniu równości (1) i (2) stronami otrzymujemy:
uuuu uuur uuuu uuu uuur uuur
r r r
2Å" MN MA + MC + AB + BN CN
uuuu uuur uuur uuur+
r=
Ponieważ uuuu =-MA oraz CN =-BN , więc:
MC
r uuur uuur uuu uuur uuur
r
2Å" MN = MA - AB + BN - BN
uuuu r uuuMAr+
r r
2Å" MN = 0 + AB + 0
uuuu uuur
r
1
MN = Å" AB.
2
Wykorzystując własności iloczynu wektora przez liczbę, ostatnią równość można
zinterpretować następująco:
odcinek łączący środki dwóch boków dowolnego trójkąta jest równoległy do trzeciego
boku tego trójkąta, zaś jego długość jest równa połowie długości tego boku.
uuuu
r
Przeprowadzając analogiczne rozumowanie, ustal związek pomiędzy wektorem MN oraz
uuu uuur
r
wektorami AB i DC , wiedząc, że czworokąt ABCD jest dowolnym trapezem, zaś punkty
M i N są odpowiednio środkami ramion AD i BC tego trapezu (Rys. 2).
Rys. 2
Podaj interpretacjÄ™ otrzymanego wyniku.
Egzamin maturalny z matematyki 7
Arkusz II
8 Egzamin maturalny z matematyki
Arkusz II
Zadanie 16. (5 pkt)
Sześcian o krawędzi długości a przecięto płaszczyzną przechodzącą przez przekątną
Ä„
podstawy i nachyloną do płaszczyzny podstawy pod kątem . Sporządz odpowiedni rysunek.
3
Oblicz pole otrzymanego przekroju.
Egzamin maturalny z matematyki 9
Arkusz II
Zadanie 17. (7 pkt)
3 3
Wykaż, bez użycia kalkulatora i tablic, że 5 2 + 7 - 5 2 - 7 jest liczbą całkowitą.
10 Egzamin maturalny z matematyki
Arkusz II
Zadanie 18. (8 pkt)
Pary liczb x, y spełniające układ równań:
( )
Å„Å‚- 4x2 + y2 + 2y +1 = 0
òÅ‚
- x2 + y + 4 = 0
ół
są współrzędnymi wierzchołków czworokąta wypukłego ABCD.
a) Wyznacz współrzędne punktów: A, B, C, D.
b) Wykaż, że czworokąt ABCD jest trapezem równoramiennym.
c) Wyznacz równanie okręgu opisanego na czworokącie ABCD.
Egzamin maturalny z matematyki 11
Arkusz II
12 Egzamin maturalny z matematyki
Arkusz II
Zadanie 19. (10 pkt)
1
Dane jest równanie: x2 + (m - 5)x + m2 + m + = 0 .
4
Zbadaj, dla jakich wartości parametru m stosunek sumy pierwiastków rzeczywistych
równania do ich iloczynu przyjmuje wartość najmniejszą. Wyznacz tę wartość.
Egzamin maturalny z matematyki 13
Arkusz II
14 Egzamin maturalny z matematyki
Arkusz II
BRUDNOPIS
Egzamin maturalny z matematyki 15
Arkusz II


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2005 rozsz
2005 rozsz
OKE Kraków grudzień 2005 materiał diagnostyczny rozsz klucz
Rozsz 2005
polski rozsz odp 2005
126@7 pol ed02 2005

więcej podobnych podstron