skamander Nieznany


<



ByÂÅ‚a to grupa poetycka istniejÂÄ…ca od roku 1918 stanowiÂÅ‚a zbiór silnych indywidualnoÂÅ›ci poetyckich, zÂÅ‚ÂÄ…czonych wspólnotÂÄ… myÂÅ›lenia poetyckiego i przyjaÂźniÂÄ…. Ich programem byÂÅ‚a "bezprogramowoÂÅ›ÃÅš". W skÂÅ‚ad tej grupy wchodzili: Julian Tuwim, Jan LechoÃÄ…, Antoni SÂÅ‚onimski, JarosÂÅ‚aw Iwaszkiewicz, Kazimierz WierzyÃÄ…ski oraz sympatyzujÂÄ…ca ze Skamandrem Maria Pawlikowska - Jasnorzewska.



Julian Tuwim byÂÅ‚ czoÂÅ‚owym reprezentantem Skamandra. W pierwszym okresie swej twórczoÂÅ›ci najpeÂÅ‚niej realizowaÂÅ‚ - nigdy nie wyraÂżone w formie progamu - zaÂÅ‚oÂżenia tej grupy. GÂÅ‚osiÂÅ‚ wiêc optymizm, wprowadziÂÅ‚ do poezji obrazy miasta w jego codziennym Âżyciu. StworzyÂÅ‚ nowego bohatera - mieszkaÃÄ…ca miasta, ÂżyjÂÄ…cego jego sprawami. UpodobniÂÅ‚ poezjê do Âżywej, potocznej wypowiedzi, uÂżywajÂÄ…c zwyklego, prostego sÂÅ‚ownictwa i skÂÅ‚adni. W pierwszych tomach wierszy Tuwima, obok wierszy o tematyce miejskiej, znaleÂźÃÅš moÂżna erotyki, utrzymane jeszcze w nastrojowej, mÂÅ‚odopolskiej konwencji. W dojrzaÂÅ‚ym okresie swej twórczoÂÅ›ci (po roku 1926) Tuwim zmieniÂÅ‚ swój stosunek do ÂÅ›wiata. W miejsce optymizmu pojawiÂÅ‚o siê rozczarowanie, a nawet przeraÂżenie. Poeta nabraÂÅ‚ ironicznego dystansu do ÂÅ›wiata, do opisywanych zjawisk. PojawiÂÅ‚y siê nawiÂÄ…zania do tradycji - z jednej strony do romantycznej (rola poety w spoleczeÃÄ…stwie), z drugiej - do antycznej (horacjaÃÄ…skie przekonanie o trwaÂÅ‚oÂÅ›ci sztuki). W 1936 roku Tuwim napisaÂÅ‚ satyryczny poemat "Bal w Operze", drukowany dopiero po wojnie, ze wzglêdu na cenzurê, która wstrzymaÂÅ‚a jego wydanie. Jest to utwór groteskowy, który byÂÅ‚ wymierzony przeciwko rzÂÄ…dzÂÄ…cej wówczas sanacji. Tuwim zajmowaÂÅ‚ siê równieÂż tÂÅ‚umaczeniem na jêzyk polski dzieÂÅ‚ literatury rosyjskiej oraz twórczoÂÅ›ciÂÄ… dla dzieci.



"Do krytyków". Adresatem wiersza uczyniÂÅ‚ Tuwim krytyków, ludzi zajmujÂÄ…cych siê omawianiem i ocenÂÄ… twórczoÂÅ›ci literackiej. MoÂżna by siê wiêc spodziewaÃÅš, Âże wiersz jest programem artystycznym, propozycjÂÄ… wÂÅ‚asnej twórczej koncepcji. Zamiast niej Tuwim formuÂÅ‚uje tekst prowokacyjny, a dwukrotnie pojawiajÂÄ…ce siê okreÂÅ›lenia krytyków jako "szanownych panów" jest ironiczne. Tuwim drwi z przyzwyczajeÃÄ… literackich czytelników, zwÂÅ‚aszcza owych krytyków i pisze utwór o doÂÅ›ÃÅš nieoczekiwanej treÂÅ›ci, ukrytej pod równie mylÂÄ…cym tytuÂÅ‚em. Wiersz opisuje wraÂżenia, których ÂźródÂÅ‚em jest jazda tramwajem przez miasto. Tak wiêc temat wiersza jest prowokacyjnie niepoetycki, inny niÂż dotychczasowe, wziêty z Âżycia codziennego. Jazda na przedniej platformie tramwaju jest ÂźródÂÅ‚em radoÂÅ›ci, zachwytu, poczucia swobody. Urzeczenie wiosennym krajobrazem i pêdem wyraÂża siê wieloÂÅ›ciÂÄ… nieuporzÂÄ…dkowanych doznaÃÄ…, które poeta stara siê spontanicznie oddaÃÅš. Proste sÂÅ‚owa, czêsto zaczerpniête z jêzyka potocznego, zrozumiaÂÅ‚e metafory, a takÂże nagromadzienie obok siebie wyrazów o podobnym brzmieniu - oddajÂÄ… nastrój mÂÅ‚odzieÃÄ…czego entuzjazmu, który sprawia, Âże caÂÅ‚y ÂÅ›wiat jawi siê w jasnych barwach, a jego najzwyklejsze elementystanowiÂÄ… powód do radoÂÅ›ci. Wiersz jest swobodnÂÄ…, pozbawionÂÄ… rygorów wypowiedziÂÄ…, oddajÂÄ…cÂÄ… zmiennoÂÅ›ÃÅš widoków i wraÂżeÃÄ…. Podjêcie prozaicznego tematu jazdy tramwajem, wyraÂżanie radoÂÅ›ci Âżycia, pochwaÂÅ‚y ÂÅ›wiata, ÂżywioÂÅ‚owego optymizmu oraz posÂÅ‚uÂżenie siê prostym jêzykiem jest charakterystyczne dla poezji Skamandra.



"Ranyjulek". Podmiot liryczny chce siê oderwaÃÅš od swoich codziennych zajêÃÅš, staÃÅš siê kimÂÅ› zwykÂÅ‚ym, zwyczajnym. JednoczeÂÅ›nie obserwacja ÂÅ›wiata dostarcza mu pesymistycznych doznaÃÄ…, co powoduje osÂÅ‚abniêcie dotychczasowego optymizmu i przygasanie witalizmu.



Wiersz skupia w sobie wiele wulgaryzmów. Jêzyk pozbawiony jest elegancji, brak jest dbaÂÅ‚oÂÅ›ci o walory estetyczne. Potêgguje to wraÂżenie zwykÂÅ‚oÂÅ›ci jêzyka. Autor uÂżywa jêzyka ulicy (psiamaÃÅš, dryndziarz, ranyjulek). Obok wulgaryzmów wystêpujÂÄ… liczne metafory. Jêzyk utworu jest wiêc róÂżnorodny, brak jest spójnoÂÅ›ci stylu.



"Wiosna (Dytyramb)" jest odejÂÅ›ciem od wielkiej, niewysÂÅ‚awionej radoÂÅ›ci. Ukazuje rozgoryczenie i gÂłêboki pesymizm, spowodowany moralnym upadkiem czÂÅ‚owieka. Jego biologiczna natura nie dostarcza juÂż powodów do radoÂÅ›ci, lecz do rozwaÂżaÃÄ… bardziej przygnêbiajÂÄ…cych, smutniejszych.



Dytyramb to pochwalna pieÂÅ›ÃÄ… w liryce greckiej, na czeÂÅ›ÃÅš Dionizosa - boga wina, latoroÂÅ›li i radoÂÅ›ci. ÂÅšwiêta miaÂÅ‚y charakter radosnego i pijanego marszu, czasem przechodzÂÄ…cego w orgie.



Wiosna to nie tylko pora rozwijania siê i rozkwitu, lecz takÂże pora nagÂÅ‚ego wybuchu ludzkich uczuÃÅš. Wiosna bucha ÂżÂÄ…dzÂÄ…, ujawnia skrywane popêdy seksualne, jest okresem ruii u ludzi. Wiersz ukazuje naturalistycznÂÄ… koncepcjê czÂÅ‚owieka, jego biologizm i erotyzm. ÂÅ»ycie juÂż nie cieszy obserwatora, jest ukazane przez destrukcyjny pryzmat ludzkich instynktów. Ukazany zostaÂÅ‚ takÂże moralny rozkÂÅ‚ad czÂÅ‚owieka.



Uwarunkowania biologiczne w znaczny sposób wpÂÅ‚ywajÂÄ… na moralnoÂÅ›ÃÅš czÂÅ‚owieka. W wierszu dostrzec moÂżna wyraÂźny wpÂÅ‚yw naturalizmu. Na czÂÅ‚owieka negatywnie wpÂÅ‚ywajÂÄ… nie tylko biologizm i pÂÅ‚ciowoÂÅ›ÃÅš, ale takÂże aglomeracja miejska. Stanowi ono ÂźródÂÅ‚o zepsucia, ciemne tÂÅ‚o ludzkich poczynaÃÄ…. Poeta negatywnie ocenia rolê i znaczenie miejskiego molocha, który jest kolejnym przyczynkiem do moralnej destrukcji czÂÅ‚owieka. Dotychczasowy optymizm poety zostaje zastÂÄ…piony przez pesymizm, poniewaÂż miasto niesie czÂÅ‚owiekowi zagroÂżenia i niepokoje.



Poetyka wiersza zbliÂżona jest do ekspresjonizmu. Wiersze miaÂÅ‚y byÃÅš"krzykiem duszy". Poeci chcieli oddawaÃÅš uczucia peÂÅ‚ne mocy i siÂÅ‚y, nacechowane emocjonalnie, wyraÂżane czasem przy uÂżyciu brutalizmów.



DuÂże znaczenie dla wiersza ma jego kontrastowe zestawienie tytuÂÅ‚u (wiosna - miÂÅ‚oÂÅ›ÃÅš i piêkno) oraz treÂÅ›ci - wyuzdania.



"Sitowie" ujawnia têsknotê poety za przyrodÂÄ…, takÂÄ…, jakÂÄ… poznaÂÅ‚ w wieku dzieciêcym. ÂÅšwiat byÂÅ‚ wtedy klarowny, jasny i zrozumiaÂÅ‚y, wyraÂźnie podzielony na dobro i zÂÅ‚o.



Ukazany zostaÂÅ‚ takÂże konflikt miêdzy sÂÅ‚owem - pojêciem a sÂÅ‚owem, któremu odpowiada jego rzeczywiste odzwierciedlenie, jego prawdziwy obraz. PoczÂÄ…tkowo ÂÅ›wiat skÂÅ‚adaÂÅ‚ siê wyÂÅ‚ÂÄ…cznie ze sÂłów i ich odpowiedników. Natomiast póÂźniej, kiedy poeta dorósÂÅ‚, staÂÅ‚ siê dojrzaÂÅ‚ym czÂÅ‚owiekiem, jego ÂÅ›wiat ograniczyÂÅ‚ siê do sÂłów - pojêÃÅš, lytkich i pustych. Jego poetyckie obrazowanie nie jest juÂż w stanie oddawaÃÅš jego uczuÃÅš, jêzyk nie potrafi w peÂÅ‚ni oddaÃÅš tego, co przeÂżywa (np. zapachu, powiewu wiatru). (Podobne problemy miaÂÅ‚ równieÂż Mickiewicz w dobie romantyzmu.) ZakoÃÄ…czenie utworu ujawnia Âżal, Âże ÂÅ›wiat postrzegany jest przez pryzmat poezji, dla której nie istnieje rzeczywistoÂÅ›ÃÅš, lecz jedynie pustka sÂłów.



TytuÂÅ‚ tomiku, z którego wiersz pochodzi: "SÂÅ‚owa we krwii" wprowadza w problematykê utworów: cierpienietowarzyszÂÄ…ce poecie, który buduje konkretnÂÄ… rzeczywistoÂÅ›ÃÅš jedynie ze sÂłów. Poeta chce, by sÂÅ‚owa ÂżyÂÅ‚y, nabraÂÅ‚y wymiaru, a nie pozostawaÂÅ‚y jedynie pojêciami.



Tematem "MieszkaÃÄ…ców" jest Âżycie przeciêtnego mieszkaÃÄ…ca miasta. We wczesnej twórczoÂÅ›ci Tuwim - zgodnie z zaÂÅ‚oÂżeniem Skamandra - wyraÂżaÂÅ‚ pochwaÂłê przeciêtnoÂÅ›ci i zwykÂÅ‚oÂÅ›ci, aprobowaÂÅ‚ codzienne Âżycie mieszczanina. Jednak w "MieszkaÃÄ…cach" sÂÄ…dy te ulegÂÅ‚y caÂÅ‚kowitej zmianie. Mieszczanin jawi sie w wierszu jako czÂÅ‚owiek gÂÅ‚upi, o ograniczonych horyzontach, bezmyÂÅ›lny, zajmujÂÄ…cy siê rzeczami nieistotnymi. Jego Âżycie to codzienna krzÂÄ…tanina, polegajÂÄ…ca na mechanicznym wykonywaniu czynnoÂÅ›ci, bez zastanawiania siê nad ich celowoÂÅ›ciÂÄ…. Pozbawiony jest on swoich poglÂÄ…dów, przyswaja sobie hasÂÅ‚a, które przeczyta w gazecie lub usÂÅ‚yszy w radiu. Powtarza sÂÄ…dy i sÂÅ‚owa, których nie rozumie, co prowadzi do potwornego zamêtu. ÂÅ»yje on w zgodzie ze ÂÅ›ciÂÅ›le opracowanym harmonogramem, istniejÂÄ… dla niego jedynie dobra materialne, a nie duchowe. Jego Âżycie to zaspokajanie podstawowych potrzeb, bez duchowej gÂłêbii. Takie Âżycie jest puste i nie ma uzasadnienia, jest chaosem, z którego nic nie wynika. Jednoznacznie negatywny sÂÄ…d na temat mieszczaÃÄ…stwa potwierdza i potêguje obrazowanie oraz styl, jakim Tuwim siê posÂÅ‚uÂżyÂÅ‚:



"Straszne mieszkania. W strasznych mieszkaniach



Strasznie mieszkajÂÄ… straszni mieszczanie (..)"



Natrêtne powtarzanie sÂłów i zwrotów negatywnie okreÂÅ›lajÂÄ…cych mieszczan oraz ponura wizja samych mieszkaÃÄ…, budzÂÄ…cych zÂÅ‚e skojarzenia tworzÂÄ… efekt satyryczny. Wiersz moÂżna odczytywaÃÅš jako ponurÂÄ… satyrê wymierzonÂÄ… przeciwko trybowi Âżycia mieszczaÃÄ…stwa. Dla wzmocnienia wymowy utworu poeta wprowadziÂÅ‚ doÃÄ… liczne prozaizmy i wulgaryzmy (np. ÂÅ‚eb, morda). Aby zilustrowaÃÅš stan ÂÅ›wiadomoÂÅ›ci mieszczan, autor posÂÅ‚uÂżyÂÅ‚ siê urywanymi zdaniaami oraz sÂÅ‚owami wyrwanymi z kontekstu. "MieszkaÃÄ…cy" to kolejny wyraz dezaprobaty Tuwima dla wspóÂÅ‚czesnego ÂÅ›wiata i czÂÅ‚owieka.



"Bal w Operze" jest pozornie opisem zabawy elit rzÂÄ…dzÂÄ…cych, osób bêdÂÄ…cych u szczytu wÂÅ‚adzy. Przyjêciu towarzyszy zarówno przepych i rozmach, jak i nieokieÂÅ‚znane pijaÃÄ…stwo i wybuch nagÂÅ‚ego przypÂÅ‚ywu zainteresowaÃÄ… i aktywonoÂÅ›ci seksualnej. Jednak pod groteskowym obrazem kryje siê pytanie nie pozbawione niepokoju: dlaczego rzÂÄ…d, zamiast zajmowaÃÅš siê sprawami kraju, bawi siê w najlepsze ?



UÂżyte w wierszu wulgaryzmy pogÂłêbiajÂÄ… trafnoÂÅ›ÃÅš obrazu poetyckiego, nadajÂÄ…c mu jednoczeÂÅ›nie dodatkowe walory realizmu.



Jan LechoÃÄ…. Liryka tego poety podejmuje tematy ogólne i osobiste. Problematyka ogólna dotyczy najczêÂÅ›ciej spraw narodowych. LechoÃÄ… byÂÅ‚ zafascynowany historiÂÄ… i kulturÂÄ… Polski, nawiÂÄ…zywaÂÅ‚ do tradycji romantycznej, poszukujÂÄ…c drogi do przewartoÂÅ›ciowania narodowych mitów. Jednak wielokrotnie bywa niejednoznaczny - sprzeciwia siê tradycji, proponowanym przez niÂÄ… postawom, modelowi romantycznego patriotyzmu, ale jednoczeÂÅ›nie z tradycji tej korzysta, czêsto siê z niÂÄ… identyfikuje, czyni jÂÄ… podstawÂÄ… swej twórczoÂÅ›ci. Wyrazem tej postawy jest wiersz "Herostratos" z tomiku "Karmazynowy poemat" (1920). PozostaÂÅ‚e poematy z tego tomu nawiÂÄ…zujÂÄ… do osób i zdarzeÃÄ… wpisanych w kulturê i literaturê polskÂÄ…. Poeta przywoÂÅ‚uje m.in. postacie Malczewskiego, Mochnackiego, PiÂÅ‚sudzkiego.



W lirykach osobistych ujawnia siê ÂÅ›wiadomoÂÅ›ÃÅš tragizmu ludzkiego Âżycia, poeta odwoÂÅ‚uje siê do mÂÅ‚odopolskiej nastrojowoÂÅ›ci i dekadenckich odczuÃÅš oraz do romantycznej metafizyki i tajemniczoÂÅ›ci. PrzykÂÅ‚adem takiego wiersza moÂże byÃÅš "Toast", który mówi o poczuciu niemocy, bezsensie istnienia i ÂÅ›mierci.



Poeta zdaje sobie sprawê, iÂż swych marzeÃÄ… nie zrealizuje, celów nie osiÂÄ…gnie, namiêtnoÂÅ›ci nie zaspokoi. Towarzyszy temu pamiêÃÅš o ÂÅ›mierci i poczucie rozdarcia oraz niespeÂÅ‚nienia. W tych wierszach pojawiajÂÄ… siê interesujÂÄ…ce, kunsztowne zabiegi artystyczne, przypominajÂÄ…ce poezjê barokowÂÄ…. TwórczoÂÅ›ÃÅš Lechonia czêsto ÂÅ‚ÂÄ…czy rozwaÂżania na tematy osobiste z problematykÂÄ… egzystencjalnÂÄ… i filozoficznÂÄ….



Kazimierz WierzyÃÄ…ski w swoich poczÂÄ…tkowych utworach, podobnie jak inni Skamandryci, koncentrowaÂÅ‚ siê na sprawach codziennych, bÂÅ‚ahych. Bardzo czêsto pojawiaÂÅ‚ siê u niego witalizm.



ZrywaÂÅ‚ z tradycyjnym, wysokim stylem, uÂżywajÂÄ…c zwykÂÅ‚ego, ulicznego jêzyka. Tematyka jego pierwszych utworów to wydarzenia codzienne, zachwyt zwykÂÅ‚ym, codziennym dniem.



JednakÂże jego kolejne utwory ukazujÂÄ… juÂż dramatyzm istnienia czÂÅ‚owieka, zÂÅ‚oÂżonoÂÅ›ÃÅš jego losu, jego sÂÅ‚aboÂÅ›ÃÅš wobec destrukcyjnej cywilizacji. Kolejne tomiki, wydawane w latach 30 - tych, wyraÂżajÂÄ… przekonanie o nieuchronnej katastrofie i zagÂÅ‚adzie ÂÅ›wiata.



Powoli WierzyÃÄ…ski siêga do romantycznej tradycji poetyckiej, odwoÂÅ‚ujÂÄ…c siê zarówno do tematyki problemów narodowych, jak i motywów (chochoÂÅ‚, nawiÂÄ…zujÂÄ…cy do romantycznej mitologii). Kolejny tomik wierszy to ukazanie ÂÅ›wiata zmierzchu, nocy i grobu, przedstawionego przy uÂżyciu romantycznego jêzyka.



Osobny temat w twórczoÂÅ›ci WierzyÃÄ…skiego to "Laur olimpijski", bêdÂÄ…cy hymnem pochwalnym na czeÂÅ›ÃÅš mÂÅ‚odoÂÅ›ci, siÂÅ‚ witalnych i têÂżyzny fizycznej czÂÅ‚owieka.



Antoni SÂÅ‚onimski. TwórczoÂÅ›ÃÅš tego poety charakteryzuje siê róÂżnorodnoÂÅ›ciÂÄ… tematów, stylów i poetyk. W pierwszych dwóch tomikach poetyckich "Sonety" i "Harmonia" wyraÂźnie widaÃÅš inspiracjê tradycjÂÄ… parnasistowskÂÄ…. ParnasiÂÅ›ci zwracali szczególnÂÄ… uwagê na doskonaÂÅ‚oÂÅ›ÃÅš formy poetyckiej, poszukiwali mistrzowskich rozwiÂÄ…zaÃÄ… wersyfikacyjnych i rytmicznych. Wzorowali siê na Biblii i antyku. DÂÄ…Âżyli do wypowiedzi pozbawionych emocji.



W roku 1919 SÂÅ‚onimski publikuje swój poemat "Czarna wiosna", bêdÂÄ…cy manifestacjÂÄ… ekspresjonizmu. Podobnie jak i inni Skamandryci, ujawnia swój azachwyt nad ÂÅ›wiatem, Âżyciem i wolnoÂÅ›ciÂÄ…. W poemacie decyduje siê na poÂÅ‚ÂÄ…czenie ekspresjonistycznej poetyki z parnasistowskÂÄ… dbaÂÅ‚oÂÅ›ciÂÄ… o formê.



W latach 20 - tych poeta chêtnie siêga do tradycji romantycznej i jej póÂźniejszych kontynuacji. Nadal jest jednak wyczulony na doskonaÂÅ‚oÂÅ›ÃÅš wiersza (przykÂÅ‚adem czego moÂże byÃÅš "Godzina" z 1923 i "Droga na wschód" z 1924). W latach 30 - tych moÂżna dostrzec u niego niepokój, spowodowany kryzysem kultury i cywilizacji europejskiej.



JarosÂÅ‚aw Iwaszkiewicz swój pierwszy tomik wierszy, zatytuÂÅ‚owany"Oktostychy", opublikowaÂÅ‚ w 1919 roku. Tematyka i poetyka wierszy, pochodzÂÄ…cych z tego tomiku, jest zdecydowanie odmienna od twórczoÂÅ›ci pozostaÂÅ‚ych Skamandrytów. Ta odmiennoÂÅ›ÃÅš wynika z uwarunkowaÃÄ… biograficznych poety. Iwaszkiewicz urodziÂÅ‚ siê na Ukrainie. MÂÅ‚odoÂÅ›ÃÅš poety upÂÅ‚ynêÂÅ‚a w specyficznej, kresowej kulturze przeÂÅ‚omu wieków.



W pierwszym etapie jego twórczoÂÅ›ci ujawniÂÅ‚a siê fascynacja kulturÂÄ… rosyjskÂÄ…. Na jego twórczoÂÅ›ÃÅš miaÂÅ‚y równieÂż wpÂÅ‚yw nurty modernizmu europejskiego. Poeta kierowaÂÅ‚ siê hasÂÅ‚em"Sztuka dla sztuki". Iwaszkiewicz fascynowaÂÅ‚ siê twórczoÂÅ›ciÂÄ… angielskiego prozaika Oscara Wilde 'a, reprezentujÂÄ…cego skrajny estetyzm i gÂÅ‚oszÂÄ…cego poglÂÄ…d o wyÂższoÂÅ›ci sztuki nad Âżyciem i kultury nad naukÂÄ…. Ten wÂÅ‚aÂÅ›nie skrajny estetyzm, wyraÂżajÂÄ…cy siê przekonaniem o wyÂższoÂÅ›ci sztuki nad Âżyciem, artysty - dawcy piêkna nad"zwykÂÅ‚ym czÂÅ‚owiekiem" objawia siê w wielu wierszach tego cyklu. Poeta okazuje siê niemal demiurgiem, tworzÂÄ…cym prawdziwe piêkno. Jest mistrzem, który z dystansem i ironiÂÄ… ksztaÂÅ‚tuje dzieÂÅ‚o w taki sposób, by nadawaÂÅ‚o ono sens i formê bezksztaÂÅ‚tnemu Âżyciu. Fascynacja kulturÂÄ… wschodu prowadzi do posÂÅ‚ugiwania siê sÂÅ‚ownictwem orientalnym, rzadko wystêpujÂÄ…cym w jêzyku potocznym.



Maria Pawlikowska - Jasnorzewska zwiÂÄ…zana byÂÅ‚a z poetami z krêgu Skamandra, a takÂże z krakowskimi formistami. Obce jej byÂÅ‚y eksperymenty awangardowe. Formê swej poezji oparÂÅ‚a na osiÂÄ…gniêciach tradycji, ceniÂÄ…c sobie przede wszystkim prostotê wyrazu. UwaÂżana jest za mistrzyniê miniatury poetyckiej, zakoÃÄ…czonej niespodziewanÂÄ… pointÂÄ…. Jej ulubionym tematem byÂÅ‚a miÂÅ‚oÂÅ›ÃÅš, ukazywana z punktu widzenia kobiety, w sposób bardzo bezpoÂÅ›redni, otwarty a zarazem naturalny. Jej poezjê moÂżna traktowaÃÅš jako portret psychologiczny zakochanej kobiety. Do krêgu Skamandra zbliÂża jÂÄ… prezentowana w wierszach radoÂÅ›ÃÅš Âżycia, humor, atmosfera i realia codziennej egzystencji. W póÂźniejszych tomikach pojawia siê tematyka zwiÂÄ…zana ze ÂÅ›mierciÂÄ…, przemijaniem, starzeniem siê. Obca jest jej natomiast tematyka polityczna, spoÂÅ‚eczna oraz satyryczna.







Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skamander (2) Nieznany
skamander (3) Nieznany
skamander (5) Nieznany
skamander (4) Nieznany
UMOWA SPOLKI Nieznany
00110 9942b2b7d9e35565ed35e862c Nieznany
CISAX01GBD id 2064757 Nieznany
SGH 2200 id 2230801 Nieznany
insurekcja kosciuszkowska (2) Nieznany
Zakochani Nieznany

więcej podobnych podstron