FIT PL pierwszy w Polsce portal fitness




FIT.PL - pierwszy w Polsce portal fitness



A:link {
COLOR: #ffffff; TEXT-DECORATION: none
}
A:visited {
COLOR: #ffffff; TEXT-DECORATION: none
}
A:hover {
COLOR: #ff0000; TEXT-DECORATION: none
}



var new_window = null
function openSiteMap()
{
new_window = window.open('waga1.htm','mapa','width=330,height=566,toolbars=no,resizeble="no",scrollbars=yes');
}










































PLECY
OKRĄGŁEPLECY
WKLĘSŁEPLECY
WKLĘSŁO-OKRĄGŁEPLECY
PŁASKIESKOLIOZY





























































document.write(getDateStr())
















... /
GABINET KRĘGOSŁUPA / SKOLIOZY




  Skoliozy
Skolioza, zwana bocznym
skrzywieniem kręgosłupa, to wada postawy
polegająca na wielopłaszczyznowym odchyleniu linii
kręgosłupa od stanu poprawnego. Odchylenie
występuje w trzech płaszczyznach:


czołowej - kręgosłup wygina
się w bok: w prawo lub w lewo,

strzałkowej - pogłębia się
wygięcie kifozyczne lub lordotyczne,

poprzecznej - następuje
rotacja (obrót) kręgów, co prowadzi do powstania
garbu.
Skoliozę uważa się za
schorzenie ogólnoustrojowe, gdyż powoduje ona
niekorzystne zmiany w układzie ruchu, układzie
krążeniowo-oddechowym, w sprawności i wydolności
fizycznej i w różnych narządach wewnętrznych.W
zależności od stopnia zawansowania zmian
wyróżniamy następujące stadia skoliozy:


postawa skoliotyczna - jest
to wstępne stadium wady. Występuje asymetria
ustawienia barków i łopatek, niesymetryczne są
także trójkąty talii, ale nie ma jeszcze
bocznego skrzywienia kręgosłupa lub jest ono
niewielkie. Napięciem mięśni można uzyskać pełną
korekcję postawy;

skolioza I stopnia - jest ot
skrzywienie, którego kąt dochodzi do 30 stopni
(wg Cobba). Zmiany dotyczą układu
mięśniowo-więzadłowego bez zniekształceń
kostnych. Możliwa jest korekcja bierna
skrzywienia i to całkowita, natomiast korekcja
czynna znaczna (prawie całkowita);

skolioza II stopnia - to
skrzywienie o wartościach kątowych 31-60 stopni.
Występują zmiany strukturalne w kręgach i
krążkach międzykręgowych. Kręgosłup ulega
zrotowaniu, co objawia się garbem żebrowym (lub
wałem mięśniowym przy skrzywieniach w odcinku
lędźwiowym). Korekcja czynna nie daje efektów, a
bierna - niewielkie;

skolioza III stopnia - jest
skrzywieniem o kącie przekraczającym 60 stopni z
daleko posuniętymi zmianami strukturalnymi:
sklinowaceniami i torsją kręgów, deformacjami
żeber i miednicy. Skrzywienie nie koryguje
się.
Pod względem przyczyn
powstawania skoliozy dzielą się na 
(klasyfikacja Cobba):


skoliozy funkcjonalne (wady
postawy, asymetrie kończyn, skrzywienia
reflktoryczne, bólowe itp.),

skoliozy strukturalne:a
) kostnopochodne,b ) nerwopochodne,c )
mięśniopodobne,d ) idiopatyczne -
występujące najczęściej i stanowiące 
80-90% wszystkich skolioz
Przyczyny powstawania skoliozy
idiopatycznych są nieznane. Niewiele przemawia za
tym, że zmiany w obrębie układu mięśniowego są
pierwotną przyczyną. Jednakże towarzyszące
skoliozie zaburzenie równowagi mięśniowej
przyczynia się niewątpliwie do postępu
skrzywienia. Powstaje obraz dystonii mięśniowej
(stąd częsta nazwa skolioz idiopatycznych -
skoliozy dystoniczne). Nieznana przyczyna
powstania skolioz zmusza do leczenia objawowego.
Ogranicza się ono do przeciw działania widocznym
skutkom choroby. W postępowaniu leczniczym dąży
się do wyprostowania kręgosłupa.Gimnastyka
korekcyjna zajmuje się tylko mniej zaawansowanymi
postaciami skoliozy. Jej domeną powinny być
postawy skoliotyczne i skoliozy pierwszego
stopnia. Bardziej zaawansowane przypadki wymagają
postępowania rehabilitacyjnego.Korygowanie
bocznych skrzywień kręgosłupa powinno
obejmować:


Uświadomienie dziecku i
rodzicom obecności wady i wynikających z tego
zagrożeńNajważniejszym celem jest
przekonanie i zachęcenie dziecka do podjęcia
trudu pracy korekcyjnej. Dziecko powinno stać
się podmiotem procesu korekcyjnego, a nie
przedmiotem poddanym korekcyjnej "obróbce".
Także rodzice powinni aktywnie włączyć się do
walki o poprawę postawy ciała swojego dziecka,
zapewniając mu optymalne, sprzyjające korekcji
wady warunki życia.

Ustalenie i zapewnienie
optymalnych warunków toru
środowiskowegoObejmuje ono:- nie
przeciążanie dziecka nauką i pracą,-
zapewnienie odpowiednich warunków pracy (biurko,
krzesło, ławka szkolna, oświetlenie),-
zapewnienie odpowiedniej ilości i warunków
snu,- prawidłowe odżywianie,a także
ćwiczenia korekcyjne w domu.

Rozciąganie mięśni
przykurczonychLikwidacja przykurczów
mięśniowych ma umożliwić dziecku przyjęcie
postawy poprawnej. W bocznych skrzywieniach
kręgosłupa dochodzi do asymetrii napięć mięśni
przykręgosłupowych strony prawej i lewej.
Mięśnie jednej strony ulegają osłabieniu,
pozwalając kręgosłupowi na skrzywienie, mięśnie
strony przeciwnej mają tendencję do przykurczu,
powodując utrwalenie skrzywienia. (Omówienie to
jest w założeniu nie precyzyjne. W
rzeczywistości proces ten jest bardziej
skomplikowany.) W postępowaniu korekcyjnym ze
skoliozami można stosować ćwiczenia symetryczne
i asymetryczne. W ćwiczeniach asymetrycznych
dąży się do wygięcia kręgosłupa w stronę
przeciwną  do istniejącego skrzywienia.
Zyskuje się przez to pełną korekcję lub
hiperkorekcję, ale ćwiczenia asymetryczne kryją
w sobie pewne trudności: mogą powodować
pogłębienie skrzywień kompensacyjnych -
wtórnych, a także wymagają indywidualnego
ustawienia każdego dziecka i kontroli
utrzymywania pozycji asymetrycznej w czasie
ćwiczeń. W gimnastyce korekcyjnej, gdzie jeden
instruktor ćwiczy z grupą 10-15 dzieci, kontrola
taka jest praktycznie niemożliwa. Z tego względu
ćwiczenia asymetryczne powinny być stosowane w
rehabilitacji, gdzie jest możliwość ćwiczeń
indywidualnych. W zajęciach gimnastyki
korekcyjnej zapobieganie przykurczom i
ewentualne rozciąganie ich najlepiej osiągnąć
przez elongację, czyli wydłużanie kręgosłupa.
Stosując elongację uzyskuje się skorygowanie
skrzywienia kręgosłupa niezależnie od jego
lokalizacji i kierunku, Jest to więc wygodna i
bezpieczna forma likwidacji przykurczów i
osiągania korekcji w zajęciach zespołowych.
Elongacja może być bierna (np. zwis na drabince)
oraz czynna ("wyciąganie się", "rośnięcie"). W
gimnastyce korekcyjnej powinna dominować
elongacja czynna. Elongacja bierna, jakkolwiek
korzystna ni powinna być nadużywana, gdyż nie
tylko rozciąga mięśnie przykurczone ale i
osłabione.

Nauka przyjmowania
pozycji skorygowanejNaukę przyjmowania
pozycji skorygowanej prowadzi się w sposób
podobny jak przy wadach postawy w płaszczyźnie
strzałkowej. Rozpoczynamy od pozycji
odciążających kręgosłup od ucisku osiowego
(leżenia), następnie przechodzimy do ustawienia
przy ścianie, potem przed lustrem z kontrolą
wzroku i z zamkniętymi oczami z wykorzystaniem
czucia głębokiego.W skoliozach szczególną
uwagę należy zwrócić na elongację kręgosłupa,
pokrywanie się pionu z linią środkową ciała
(bródka, wcięcie mostka, wyrostek mieczykowaty,
kresa biała, pępek, środek spojenia łonowego,
równa odległość między kłykciami przyśrodkowymi
i kostkami przyśrodkowymi). Wymaga się również
równego ustawienia barków, łopatek i trójkątów
talii.

Wzmacnianie mięśni
osłabionychWzmacnianie mięśni
odpowiedzialnych za utrzymanie poprawnej postawy
powinno się odbywać w pozycji skorygowanej - w
elongacji kręgosłupa. Wzmacniane są głównie
mięśnie prostownika grzbietu, a oprócz niego
także mięśnie ściągające łopatki, mięśnie
pośladkowe i mięśnie brzucha. Wzmacnianie
prostownika grzbietu w zajęciach gimnastyki
korekcyjnej powinno być realizowane przez
ćwiczenia symetryczne. Ćwiczenia asymetryczne
wymagają wysokich kwalifikacji prowadzącego i
pracy indywidualnej z dzieckiem można polecić w
rehabilitacji. Zasady wzmacniania mięśni brzucha
i mięśni pośladkowych znajdują się na stronie
opisującej korygowanie pleców
wklęsłych.Boczne skrzywienie kręgosłupa,
jako wada stwarzająca największe zagrożenie dla
zdrowia i wyglądu dziecka, wymaga szczególnej
uwagi instruktora, rodziców i lekarza. Ważne
jest dokładne rozpoznanie (czy na pewno jest to
skolioza idiopatyczna?), wynikające z niego
właściwe leczenie i obserwacja progresji
skrzywienia we wszystkich płaszczyznach.
Zaobserwowane pogorszenie jest sygnałem do
podjęcia dodatkowych form leczenia
(rehabilitacja, gorsety itp.).

Utrwalenie nawyku
poprawnej postawyZadanie to powinno się
realizować nie tylko na lekcjach gimnastyki
korekcyjnej, lecz również w domu i w szkole.
Dziecku powinno się stale przypominać o
konieczności korekcji postawy. Coraz dłuższe,
kontrolowane przebywanie w postawie poprawnej,
możliwe  dzięki coraz silniejszym mięśniom
postularnym, z czasem doprowadza do
automatyzacji odruchu podstawy skorygowanej. Gdy
dziecko zaabsorbowane czynnościami dnia
codziennego, zabawą czy grą utrzymuje już nową,
poprawną postawę, można uważać, że proces
korekcji został zakończony
 





Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
AutoCAD 11 PL Pierwsze kroki?1pkp
Konferencja EVACES po raz pierwszy w Polsce
AutoCAD 09 PL Pierwsze kroki?9pkp
informatyka windows 7 pl pierwsza pomoc adam jozefiok ebook
AutoCAD 04 PL Pierwsze kroki?4pkp
informatyka powerpoint 2010 pl pierwsza pomoc roland zimek ebook
informatyka word 2010 pl pierwsza pomoc magdalena gunia ebook
informatyka excel 2010 pl pierwsza pomoc bartosz gajda ebook
Ulead Video Studio 11 PL Pierwsze starcie

więcej podobnych podstron