Pomiar i ocena osiągnięć rozwojowych dziecka w odbieraniu i wyrażaniu mowy w pierwszym roku życia


POMIAR I OCENA OSIGNIĆ ROZWOJOWYCH DZIECKA
W ODBIERANIU I WYRAśANIU MOWY
W PIERWSZYM ROKU śYCIA
Autor: dr Antoni Balejko
PIERWSZY MIESIC śYCIA
1. Czy dziecko reaguje na nagły, głośny hałas? TAK NIE
2. Czy zatrzymuje aktywność ruchową, kiedy zbli\a się zródło dzwięku? TAK NIE
3. Czy zaczyna wydawać głos odmienny ni\ płacz? TAK NIE
4. Czy uspokaja się, słysząc znany głos matki, ojca, opiekunów? TAK NIE
5. Czy w wydawaniu głosu pojawiają się samogłoski? TAK NIE
Razem:
DRUGI MIESIC
6. Czy częściej reaguje bezpośrednio na inne głosy? TAK NIE
7. Czy reaguje ju\ specyficznym płaczem na głód? TAK NIE
8. Czy skupia uwagę, patrząc na mówiącego i odwzajemnia uśmiechem? TAK NIE
9. Czy głu\ąc (gruchając), powtarza tę samą głoskę? TAK NIE
10. Czy wydaje dzwięki jako oznakę zadowolenia? TAK NIE
Razem:
TRZECI MIESIC
11. Czy reaguje na mowę, patrząc bezpośrednio na twarz mówiącego? TAK NIE
12. Czy lokalizuje oczami mówiącego? TAK NIE
13. Czy stymulowane mową reaguje wydawaniem dzwięku? TAK NIE
14. Czy częściej i dłu\ej obserwuje usta mówiącego? TAK NIE
15. Czy w czasie zabawy śmieje się, wymawia ró\ne dzwięki, sylaby? TAK NIE
Razem:
CZWARTY MIESIC
16. Czy kręci głową szukając ludzkiego zródła głosu? TAK NIE
17. Czy rozgląda się w poszukiwaniu mówiącego? TAK NIE
18. Czy często śmieje się podczas zabawy przedmiotami? TAK NIE
19. Czy gaworzy (grucha) kiedy jest samo? TAK NIE
20. Czy nieznajomy głos (mowa) wywołuje jego zaniepokojenie? TAK NIE
Razem:
Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl  www.reedukacja.pl Strona 1 z 4
PITY MIESIC
21. Czy prawidłowo lokalizuje zródło głosu? TAK NIE
22. Czy rozpoznaje swoje imiÄ™ i reaguje na nie? TAK NIE
23. Czy reaguje niezadowoleniem, złością, wydając specyficzne dzwięki? TAK NIE
24. Czy przestaje płakać, kiedy ktoś odezwie się do niego? TAK NIE
25. Czy przerywa gruchanie (gaworzenie) w reakcji na bodziec dzwiękowy? TAK NIE
Razem:
SZÓSTY MIESIC
26. Czy mimiką twarzy i gestami ciała wyra\a zaskoczenie, złość, przyjazne TAK NIE
nastawienie?
27. Czy rozpoznaje wymowę słów  ta-ta ,  ma-ma ,  ba-ba ? TAK NIE
28. Czy występuje u niego zatrzymanie reakcji lub przesunięcie jej w czasie TAK NIE
w odpowiedzi na:  Nie wolno! ,  Nie! ?
29. Czy podejmuje inicjatywę w artykułowaniu dzwięków bezpośrednio przy TAK NIE
innych osobach?
30. Czy zabawia się wydawaniem dzwięków, pokrzykując, kiedy jest samo lub TAK NIE
z innymi?
Razem:
SIÓDMY MIESIC
31. Czy rozpoznaje członków rodziny w powiązaniu z imionami (nazwami)? TAK NIE
32. Czy reaguje (uśmiechem, gestem) na słowa:  Chodz ,  Pa-pa ,  Daj ,  Wstań , TAK NIE
na własne imię?
33. Czy reaguje na dzwięki muzyki lub śpiew (zaczyna gaworzyć lub śpiewać)? TAK NIE
34. Czy zaczyna gaworzyć, powtarzając i łącząc dwie sylaby lub więcej? TAK NIE
35. Czy dłu\ej obserwuje usta mówiącego? TAK NIE
Razem:
ÓSMY MIESIC
36. Czy często jest zasłuchane w rozmowy między innymi osobami? TAK NIE
37. Czy reaguje, kiedy wymawiane jest jego imiÄ™? TAK NIE
38. Czy rozpoznaje przedmioty, kiedy wymawiane sÄ… ich nazwy? TAK NIE
39. Czy potrafi uczestniczyć w grach słowno-gestykulacyjnych, np.  kosi-kosi TAK NIE
łapki ,  hop-hop-bęc?
40. Czy śpiewa z kimś z rodziny bez u\ywania słów? TAK NIE
Razem:
Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl  www.reedukacja.pl Strona 2 z 4
DZIEWITY MIESIC
41. Czy ujawnia zrozumienie prostych próśb? TAK NIE
42. Czy regularnie wstrzymuje ruchy na reakcje:  Nie! ,  Nie wolno! ? TAK NIE
43. Czy potrafi utrzymać zainteresowanie (np. do 1 minuty), patrząc na obrazki, TAK NIE
kiedy są one nazywane (krówka, kura, świnka itd.)?
44. Czy mimiką naśladuje dzwięki wymawiane przez innych? TAK NIE
45. Czy w wypowiedziach pojawia się więcej głosek ni\ w poprzednim miesiącu? TAK NIE
Razem:
DZIESITY MIESIC
46. Czy z radością i zainteresowaniem słucha nowych treści? TAK NIE
47. Czy wymawia słowa: ma-ma, ta-ta, lub nazwy ulubionych zabawek, zwierząt: TAK NIE
la-la, ko-ko, au-au, mu-mu?
48. Czy u\ywa nowych słów w wymowie, łącząc uprzednio wymawiane sylaby? TAK NIE
49. Czy na prośbę:  Daj daje zabawkę lub inny przedmiot? TAK NIE
50. Czy lubi słuchać czytanych: bajek, rymowanek, opowiadań? TAK NIE
Razem:
JEDENASTY MIESIC
51. Czy wykonuje proste polecenia:  Daj, połó\, chodz, stój, nie rusz ? TAK NIE
52. Czy rozumie proste zdania, np. Gdzie jest mama, tata, piłka? TAK NIE
53. Czy naśladuje nowe słowa? TAK NIE
54. Czy w czasie samodzielnych zabaw wokalizuje (wydaje głos) w ró\ny sposób? TAK NIE
55. Czy ujawnia zrozumienie próśb, poleceń przez odpowiedz własnymi gestami? TAK NIE
Razem:
DWUNASTY MIESIC
56. Czy u\ywa logicznie kilku słów w komunikacji z najbli\szymi? TAK NIE
57. Czy reaguje na znaną piosenkę śpiewaniem? TAK NIE
58. Czy rozumie uczucia psychiczne, emocje u mówiącego i reaguje na nie? TAK NIE
59. Czy rozpoznaje osoby i przedmioty na obrazkach kwestionariusza obrazkowego TAK NIE
pokazując:  Poka\, gdzie jest oko, ucho, nos, włosy, nogi, ręce ?
60. Czy rozumie i spełnia proste polecenia:  Wez piłkę, lalę ,  Podaj ,  Połó\ na TAK NIE
stole ?
Razem:
Odpowiedzi udzielali:
matka, ojciec, dziadek, babcia, brat, siostra, opiekunka. (Podkreślić)
OCENA: Na 60 pytań  odpowiedzi na  TAK - & & & & & & & & & & & &
(ile?)
na  NIE - & & & & & & & & & & & &
(ile?)
Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl  www.reedukacja.pl Strona 3 z 4
UWAGA: Nauka mowy jest procesem dynamicznym.
Uzyskane wyniki, np. powy\ej 50%  TAK  to powód do radości.
Powy\ej 50%  Nie  to sygnał, \e rodzice i opiekunowie powinni więcej czasu poświęcić dziecku.
Uwagi dodatkowe:
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
© Copyright by Antoni Balejko
LOGOPEDA RADZI
Dr Antoni Balejko
ul. Brukowa 7 m. 15, 15-889 Białystok
Tel. (0 85) 745 55 36; tel. kom. 0 602 74 62 77
e-mail: antonibalejko@wp.pl
www.antoni.balejko.com
Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl  www.reedukacja.pl Strona 4 z 4


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
OCENA PSYCHORUCHOWEGO ROZWOJU DZIECKA
PSYCHOLOGICZNA OCENA ROZWOJU DZIECKA(1)
Podstawowe osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia człowieka
kwestionariusz poziom zdrowia i rozwoju dziecka
Arkusz obserwacji cech rozwojowch dziecka 5,6 letniego
Psychomotoryczny rozwój dziecka – charakterystyka dziecka wczesnoszkolnego
NDN Rozwój dziecka 5 Wczesna faza dorastania
Kwestionariusz  obserwacyjny rozwoju dziecka
Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Odpowiedzialność rodzicielska w procesie rozwoju dziecka niepełnosprawnego
wspieranie rozwoju dziecka mlodszego 1

więcej podobnych podstron