Psychospoleczne uwarunkowania bezpieczenstwa w szkole


Elżbieta Nerwińska
Psychospołeczne uwarunkowania
bezpieczeństwa w szkole
www.ore.edu.pl El\bieta Nerwińska
Psychospołeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w szkole
Bezpieczeństwo w szkole - wyzwaniem współczesności
Wkroczyliśmy w wiek XXI  wiek społeczeństwa informacyjnego. Zawrotne tempo
przemian, ogromna ilość informacji i środków przekazu, osiągnięcia naukowe i techniczne 
wszystko to mo\e potęgować poczucie chaosu i zagubienia.
Szkoła staje dziś przed du\ym wyzwaniem, jakim jest przygotowanie dzieci i młodzie\y do
\ycia w przyszłości, której nie jesteśmy w stanie przewidzieć! Powinna dawać swoim
absolwentom podstawy do odpowiedzialnego pełnienia ról społecznych, aktywnego udziału w
\yciu kulturalnym, gospodarczym i politycznym, a tak\e przygotowywać do uczenia się przez
całe \ycie. Głównym zadaniem nauczyciela staje się więc przedstawienie dziecku
uporządkowanej wizji świata, wprowadzenie ładu i porządku do tego, co nas otacza,
poprowadzenie go w dorosłość (zgodnie z greckim zródłem, słowo  pedagog oznaczającym
 podą\aj za mną ). Czy nauczyciele są gotowi do wskazywania drogi uczniowi? Czy nasze
szkoły są przygotowane, aby sprostać tym wyzwaniom? Tylko czerpiąc z tradycji i
bazując na wartościach - szkoła mo\e wychowywać, tworzyć warunki do uczenia się i
rozwoju, być miejscem bezpiecznym i przyjaznym.
Wobec narastających zagro\eń świata zewnętrznego, pogorszenia więzi rodzinnych i
społecznych, instrumentalizacji stosunków międzyludzkich, to właśnie szeroko rozumiane
zapewnianie bezpieczeństwa uczniom staje się jednym z wyzwań przed jakim staje dziś
współczesna szkoła.
Na problem bezpieczeństwa w szkole mo\emy patrzeć z bardzo wielu punktów widzenia. Na
obraz szkoły bezpiecznej i przyjaznej składa się wiele obszarów, na które nasz wpływ jest
zró\nicowany. W obszarze uwarunkowań psychospołecznych warto zadbać o klimat
społeczny, relacje interpersonalne, wsparcie ze strony nauczycieli, postawy uczniów wobec
szkoły, kompetencje i umiejętności społeczne, psychologiczne i emocjonalne (uczniów i
nauczycieli), jak te\ kompetencje zawodowe nauczycieli. W wymiarze etycznym, moralnym
na pierwszy plan wysuwa się system wartości, na jakim opiera się szkoła, ale te\
indywidualne postawy wychowawców, rodziców, uczniów i nauczycieli. Ogromny wpływ
mają równie\ jasne zasady i normy regulujące stosunki społeczne w szkole oraz sposób
funkcjonowania uczniów. Wymiar instytucjonalny to prawo, organizacja pracy, sposób
zarządzania, organizacja doskonalenia zawodowego nauczycieli, sposób sprawowania
nadzoru, podległość administracyjna, lokalizacja, liczebność klas i wiele innych czynników.
Lista uwarunkowań bezpieczeństwa w szkole jest więc bardzo długa.
Wśród rozmaitych opracowań na temat bezpieczeństwa w szkołach dominuje podejście
zakotwiczone w BHP  zwraca się uwagę na bezpieczeństwo i higienę warunków pracy.
Obni\enie poziomu hałasu, wygodne i nie niszczące kręgosłupa ławki i meble szkolne, opieka
lekarska i stomatologiczna, bezpieczeństwo na drodze i obronność (gotowość skutecznego
reagowania w sytuacjach zagro\eń i kryzysów), niewątpliwie wszystko to jest bardzo wa\ne i
ma ogromny wpływ na tworzenie warunków sprzyjających zdrowiu fizycznemu, nauce i
bezpieczeństwu uczniów oraz wychowanków. Jednak\e mój artykuł poświęcony jest w
całości psychologicznym oraz społecznym uwarunkowaniom bezpieczeństwa w szkole.
Na podstawie badań udowodniono, \e pewne obszary funkcjonowania szkoły pozytywnie
1
Odpowiedzialność pracowników szkoły za zapewnianie bezpieczeństwa uczniów
www.ore.edu.pl El\bieta Nerwińska
korelują z agresją i przemocą, trudnymi, problemowymi, ryzykownymi zachowaniami
uczniów, sięganiem po u\ywki i substancje psychoaktywne, niszczeniem mienia, próbami
samobójczymi, depresjami i wieloma innymi zagro\eniami. W szkole dysfunkcyjnej
dominuje negatywny klimat społeczny, nacechowane niechęcią i wrogie relacje
interpersonalne, chaos organizacyjny, nieprzychylne postawy uczniów wobec szkoły i
nauczycieli, brak wsparcia ze strony nauczycieli, brak współpracy z rodzicami i
 delegowanie problemów do zewnętrznych specjalistów. Celem przedstawionego materiału
jest pokazanie, w jaki sposób budować szkołę bezpieczną poprzez zapewnienie warunków do
współpracy, wzajemnego szacunku, wsparcia psychicznego i emocjonalnego, poprzez
budowanie pozytywnego klimatu społecznego.
Agresja i przemoc w szkole  badania, media
Na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej w latach 1997, 2003 i 2007 zrealizowane
zostały kolejne edycje badań nad zachowaniami agresywnymi i przemocą w szkole1). Skala
agresji i przemocy wśród uczniów, jak pokazują badania porównawcze, co prawda nie
wzrastała w ciągu kolejnych lat, ale zmieniały się formy agresji i co najwa\niejsze zmieniał
się sposób reagowania na nią. Zwiększyła się częstotliwość i drastyczność agresji werbalnej
(wulgaryzmy, przekleństwa, zastraszenie). W przypadku aktów przemocy fizycznej (bójki,
uszkodzenia ciała) ich liczba nie zwiększa się, ale podobnie jak w agresji słownej następuje
brutalizacja tych aktów. Wśród nauczycieli dominują postawy bezradności, wzrasta
przekonanie o narastaniu przemocy uczniowskiej wobec nauczycieli, częściej pojawiają się
związane z tym obawy o własne bezpieczeństwo.
Mogą niepokoić zdarzające się coraz częściej: brak reakcji na przemoc, ignorowanie
pierwszych sygnałów i niewłaściwych zachowań, przyjmowanie postawy obserwatora,
biernego uczestnictwa, swoista akceptacja takich zachowań wśród niektórych rodziców i grup
rówieśniczych.  Charakterystyczne jest zestawienie opinii uczniów i nauczycieli na temat
istnienia w szkole przypadków przemocy i braku reakcji na nie nauczycieli: nauczyciele
zdecydowanie częściej przekonani są, \e w ich szkołach problem przemocy nie istnieje,
natomiast co piąty uczeń podziela opinię, \e nauczyciele nie reagują na przemoc, poniewa\ o
niej nie wiedzą 2. Jak pokazują badania CBOS wykonane na zlecenie Kampanii Społecznej
 Szkoła bez przemocy , wśród dorosłych Polaków dominuje przekonanie, \e przemoc jest
powa\nym problemem w naszych szkołach i \e zdecydowanie szkoły sobie z tym zjawiskiem
nie radzą3. Jednocześnie najwa\niejszym wnioskiem z badań przeprowadzonych w ramach
kampanii  Szkoła bez przemocy , była teza prof. J. Czapińskiego:  Polska szkoła nie jest
siedliskiem patologii, choć mogą nas martwić niektóre zachowania dzieci i młodzie\y .
Badania pokazują, \e zachowania agresywne i przemocowe nie są tak częste i tak drastyczne,
jak przedstawiają to media. Przypadki nagłaśniane przez media są raczej rzadkie i nie dają
podstaw do tworzenia takiego wizerunku polskiej szkoły, jaki wyłania się z publikacji
prasowych i relacji telewizyjnych. Na pytanie,  co spotkało nauczycieli w bie\ącym roku
szkolnym ze strony uczniów? najczęstszą kategorią odpowiedzi, we wszystkich typach szkół,
było  ignorowanie poleceń nauczyciela oraz  prowokowanie nauczyciela do wybuchu
gniewu 4 .
Problemy związane z agresją i przemocą w szkole nie są polską specjalnością. W wielu
krajach europejskich i na świecie, równie\ poszukuje się sposobów radzenia sobie z
zachowaniami destrukcyjnymi i problemem zapewnienia bezpieczeństwa w szkołach.
Najczęściej stosowane sposoby radzenia sobie z  trudnymi zachowaniami uczniów to:
Odpowiedzialność pracowników szkoły za zapewnianie bezpieczeństwa uczniów
2
www.ore.edu.pl El\bieta Nerwińska
" zwiększenie kontroli, zaostrzenie dyscypliny, wprowadzenie rygorystycznych zasad;
" karanie, kierowanie i odsyłanie uczniów do dyrektora, do specjalistów;
" pozbywanie się ze szkoły uczniów sprawiających najwięcej kłopotów, przeniesienie
do innej szkoły, specjalistycznej placówki.
W wielu polskich szkołach podejmowane są równie\ takie działania jak np. monitoring,
zatrudnianie agencji ochrony, wzywanie stra\y miejskiej, policji. Korzystanie z zewnętrznych
specjalistów, przestrzeganie procedur postępowania w sytuacjach zagro\enia lub popełniania
przestępstw przez uczniów  jest jak najbardziej wskazane i wręcz zalecane. Nie mo\e być
jednak podstawowym lub jedynym sposobem zapewnienia bezpieczeństwa w szkołach.
Kontrolno  restrykcyjne formy przeciwdziałania przemocy powodują zablokowanie
najbardziej widocznych zachowań agresywno  przemocowych, jednocześnie prowadząc do
przemieszczania agresji na inne obiekty lub wyra\ania jej, w sposób trudniejszy do
kontrolowania. Nasilanie restrykcji, zwiększanie rygorów nie przynosi oczekiwanych
rezultatów. Polityka karania, zastraszania, w efekcie częściej prowadzi do postaw lękowych,
buntu, zwiększonej agresji lub demonstracyjnego nieposłuszeństwa, ni\ do zmiany postaw i
zachowań. Jak pisze Joanna Szymańska w artykule  Dyscyplina czy budowanie klimatu? , w
ten sposób  (...) szkoły koncentrują się bardziej na usuwaniu objawów ni\ przyczyn
problemów (& ) Policyjna prewencja powoli zaczyna wypierać i zastępować działania
najbardziej właściwe dla szkoły, tj. wychowanie i psychoprofilaktykę 5. Warunkiem
efektywności oddziaływań profilaktycznych i wychowawczych, a tym samym zapewnienia
bezpieczeństwa w szkole jest:
" organizacja procesów nauczania z uwzględnieniem potrzeb uczniów, nauczycieli i
rodziców;
" pozytywny klimat społeczny w szkole;
" relacje interpersonalne oparte na wzajemnym szacunku;
" uczenie umiejętności społecznych i emocjonalnych;
" partnerska współpraca szkoły z rodzicami;
" zewnętrzni specjaliści udzielający wsparcia, a nie zastępujący nauczycieli w
rozwiązywaniu codziennych problemów.
Potrzeby uczniów w szkole
Potrzeba bezpieczeństwa jest najwa\niejszą, podstawową potrzebą ka\dego człowieka,
warunkiem zdrowia, uczenia się, rozwoju, dobrego funkcjonowania i osiągania
sukcesów w \yciu.
Współczesne badania na temat edukacji i jej uwarunkowań psychologicznych pokazują, \e
istnieje wyrazny związek pomiędzy bezpieczeństwem emocjonalnym a zdolnością do uczenia
się.  Stan emocjonalny, w jakim znajdujemy się, gdy się uczymy, jest zapamiętywany jako
część tego, czego się uczymy i ma negatywny wpływ na naszą zdolność do przypominania
8
sobie zdobytej wiedzy w pózniejszym czasie . Według amerykańskich badań tylko 75%
uczniów przychodzących do szkoły mo\e korzystać z lekcji, ma gotowość psychiczną i
emocjonalną do uczenia się. Pozostałe 25% to uczniowie, którzy z bardzo ró\nych względów
nie są w stanie aktywnie uczestniczyć w nauce. Te ró\ne względy, to między innymi
Odpowiedzialność pracowników szkoły za zapewnianie bezpieczeństwa uczniów
3
www.ore.edu.pl El\bieta Nerwińska
trudności w uczeniu się, dysfunkcje, zaległości w nauce, kłótnia rodziców, nieprzespana noc z
powodu płaczącego braciszka, atak alergii, itp. Na podstawie danych Systemu Informacji
Oświatowej (SIO) gromadzonych i opracowywanych w Centrum Metodycznym Pomocy
Psychologiczno  Pedagogicznej ok. 25 % uczniów w Polsce korzysta z rozmaitych form
pomocy psychologiczno  pedagogicznej. Analiza tych danych pokazuje, \e statystycznie, co
czwarty uczeń potrzebuje jakiegoś wsparcia, niezbędnego do pozytywnego funkcjonowania w
szkole. Nie wszyscy nauczyciele są przygotowani i chcą indywidualizować proces nauczania i
oceniania. Zjawiska te mają ogromny wpływ na uzyskiwane wyniki, na kształtowanie
poczucia własnej wartości (co uwarunkowuje w du\ym stopniu sposób funkcjonowania w
grupie rówieśniczej), ale te\ kształtuje postawy uczniów wobec szkoły i nauczycieli. Jednym
z najwa\niejszych powodów agresji  jest frustracja potrzeb. Brak mo\liwości zaspokojenia
potrzeby bezpieczeństwa i rozwoju w przypadku uczniów prowadzi do agresji i przemocy, a
w przypadku nauczycieli do pogłębiającego się stresu i wypalenia zawodowego.
Postawy uczniów wobec szkoły
Stosunek do szkoły jako instytucji, a tak\e do nauczycieli jest niezmiernie istotny dla
rozwoju emocjonalnego i poznawczego ucznia.
Wśród najczęściej wymienianych wskazników samopoczucia uczniów i postaw wobec szkoły
wymienia się: poczucie związku ze społecznością szkolną, frekwencję, relacje pomiędzy
nauczycielami a uczniami, a tak\e poczucie wsparcia otrzymywanego ze strony nauczycieli.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD/PISA z roku 20039
pokazuje, \e polscy uczniowie mają raczej negatywny stosunek do szkoły w porównaniu z
uczniami z innych krajów szczególnie, jeśli chodzi o ocenę przydatności wiedzy szkolnej w
dorosłym \ycia i pracy. A\ 60 % uczniów w Polsce deklaruje słabe i bardzo słabe poczucie
przynale\ności do szkoły. Podobne wyniki dotyczą frekwencji, a tak\e subiektywnego
odczuwania przez uczniów braku wsparcia ze strony nauczycieli  w tych wymiarach
lokujemy się na ostatnich miejscach wśród krajów OECD.
Badania przeprowadzone przez CBOS potwierdzają zgodną z powszechnym odczuciem tezę,
\e wraz z przechodzeniem na wy\sze szczeble edukacji, uczniowie coraz bardziej nudzą się
na lekcjach, czują się coraz mniej doceniani, coraz gorzej czują się w szkole i coraz mniej
lubią chodzić do szkoły. Pod koniec pierwszej klasy gimnazjum u ponad 20 % uczniów
odnotowujemy:
" spadek aktywności i motywacji do nauki,
" spadek zainteresowań,
" zachowania agresywne,
" sięganie po substancje psychoaktywne,
" izolowanie się od rówieśników,
" wagary, porzucenie szkoły,
" inne zachowania dysfunkcyjne.
Odpowiedzialność pracowników szkoły za zapewnianie bezpieczeństwa uczniów
4
www.ore.edu.pl El\bieta Nerwińska
Klimat społeczny szkoły
Szkoła stanie się zródłem powstawania przemocy na jej terenie, je\eli nie zadba o
zbudowanie odpowiedniej atmosfery i poczucia przynale\ności uczniów do społeczności
szkolnej.
Istotą bezpieczeństwa w szkole jest pozytywny klimat społeczny, relacje interpersonalne i
warunki umo\liwiające rozwój, zdrowie psychiczne, uczenie się. Szkoła stanowi system i
oddziałuje nie tylko w wyniku indywidualnych interakcji pomiędzy uczniem  nauczycielem,
czy w relacjach uczeń  uczeń. Oddziałuje równie\ poprzez atmosferę i kulturę
organizacyjną, zwaną czasem kulturą szkoły. Normy i wartości określające po\ądane
zachowania i wzory interakcji społecznych znajdują odzwierciedlenie w klimacie społecznym
szkoły. W jaki sposób organizacja pracy szkoły, warunki fizyczne, ale przede wszystkim
relacje interpersonalne i klimat społeczny szkoły mogą wpływać na poprawę bezpieczeństwa i
stają się czynnikami chroniącymi przed agresją, patologiami, zachowaniami trudnymi?
Odpowiedzi na te pytania udziela prof. Janusz Surzykiewicz w publikacji będącej analizą
wyników badań  Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne 10.
Zaproponowany model socjoekologiczny ujmuje zjawiska agresji i przemocy w szkole, nie
tylko jako rezultat interakcji pomiędzy uczniami a nauczycielami, ale uwzględnia tak\e
wpływ środowiska rodzinnego, mediów i szkoły jako instytucji.
Profesor Surzykiewicz, odwołując się do badań, wymienia następujące czynniki mogące mieć
wpływ na pojawienie się zagro\eń bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego w szkołach. W
wymiarze fizycznym są to między innymi:
" niekorzystna lokalizacja szkoły,
" zaniedbane otoczenie,
" zniszczony, niesprawny sprzęt,
" wielkość szkoły, liczebność klas.
W wymiarze społecznym, czynniki mające wpływ na klimat i mo\liwość pojawiania się
zachowań agresywnych, są następujące:
" bierna rola dyrektora,
" chaos organizacyjny,
" bezosobowe relacje nauczyciel  uczeń,
" brak przejrzystych oczekiwań i jasnych zasad dyscypliny,
" uczniowie pozbawieni wpływu na tworzenie szkoły i jej reguł,
" słaba komunikacja pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami,
" niskie kompetencje i morale uczniów i nauczycieli,
" brak oferty zajęć pozalekcyjnych.
Od nas samych zale\y, jaki model szkoły wybieramy. Czy mamy gotowość do
przekształcania szkoły tradycyjnej w szkołę bezpieczną, słu\ącą zdrowiu, we wspólnotę
uczącą się?
Zapewnienie pozytywnego społecznie klimatu i bezpieczeństwa w szkołach wymaga odejścia
od szkoły skoncentrowanej na realizacji programu, przekazywaniu wiedzy, wychowaniu do
posłuszeństwa  w kierunku szkoły zapewniającej wolność i odpowiedzialność, wsparcie
Odpowiedzialność pracowników szkoły za zapewnianie bezpieczeństwa uczniów
5
www.ore.edu.pl El\bieta Nerwińska
rozwoju ucznia oraz jego kompetencji do działania. Konieczna jest rezygnacja z procesu
nauczania opartego na zewnętrznej kontroli, stosowaniu metod podających, rywalizacji,
rankingach. Konieczne jest przejście w stronę nauczania umo\liwiającego aktywny udział
uczniów, współpracę i kształtowanie umiejętności oraz postaw, poprzez ocenianie
indywidualnych osiągnięć uczniów, stosowanie metod aktywizujących, umiejętne zarządzanie
klasą i budowanie więzi. Zapewnić to mo\e nauczyciel wychodzący poza role wyłącznie
dydaktyczne, w stronę nauczyciela  wychowawcy, refleksyjnego praktyka, który daje
uczniom wsparcie i zrozumienie. Zapewnić to mo\e nauczyciel wychodzący poza role
wyłącznie dydaktyczne, w stronę nauczyciela pełniącego rolę wychowawcy, refleksyjnego
praktyka, który daje uczniom wsparcie i zrozumienie.
Na podstawie wyników badań, profesor Surzykiewicz11 wymienia następujące działania
mające wpływ na kształtowanie pozytywnego społecznie klimatu szkoły:
" budowanie i rozwijanie wspólnoty w szkole oraz przeciwdziałanie procesom anomii,
" polepszanie komunikacji i współdziałania na terenie szkoły,
" unikanie konfliktów pomiędzy nauczycielem i uczniami oraz przeciwdziałanie
procesom etykietowania,
" rozwój społecznych kompetencji uczniów i wzmacnianie prawidłowego poczucia
własnej wartości,
" pomoc w zwiększaniu refleksji uczniów dotyczącej funkcjonowania w roli płciowej,
" wychowanie do krytycznego odbioru treści i przekazów medialnych,
" zadania integracyjne szkoły,
" współpraca z domem rodzinnym,
" kooperacja z lokalnym środowiskiem.
Relacje interpersonalne
Szkoła jest nie tylko placówką dydaktyczną, ale tak\e miejscem gdzie dzieci i młodzi
ludzie wchodzą w relacje interpersonalne, uczą się funkcjonować w związkach,
nawiązywać przyjaznie, funkcjonować w grupie.
Relacje interpersonalne w szkole mogą być zródłem wsparcia, wspomagać rozwój osobisty
jednostek, kształtować postawy i zachowania społeczne. Relacje z rówieśnikami stanowią
wa\ne zródło i podstawę do budowania prawidłowej samooceny, poczucia własnej wartości.
Niepokój mogą budzić wyniki badania CBOS pokazujące, jakie cechy i postawy uczniów
decydują o pozycji w grupie rówieśniczej. W kolejności wskazań są to: wygląd, atrakcyjność
fizyczna (49% wskazań) siła i sprawność fizyczna (49% wskazań) oraz arogancja w stosunku
do nauczycieli (46% wskazań)12.
Budowanie w szkole dobrych relacji z dziećmi, rodzicami, współpracownikami jest
podstawowym warunkiem skutecznego radzenia sobie z trudnymi i ryzykownymi
zachowaniami uczniów  a przez to budowania bezpiecznej i przyjaznej szkoły.
Problemy i zagro\enia bezpieczeństwa, z jakimi borykają się dziś polskie szkoły dotyczą
przede wszystkim złych relacji interpersonalnych, zwiększającej się bariery niezrozumienia
Odpowiedzialność pracowników szkoły za zapewnianie bezpieczeństwa uczniów
6
www.ore.edu.pl El\bieta Nerwińska
pomiędzy nauczycielami i uczniami. W opinii uczniów najczęstsze przyczyny konfliktów
pomiędzy uczniami i nauczycielami to:
" niegrzeczne, niewłaściwe zachowania ucznia,
" niesprawiedliwa ocena,
" lekcewa\enie nauczyciela przez uczniów.
Pogorszenie dyscypliny, przemoc i agresja w relacjach rówieśniczych mogą być równie\
efektem tzw.  wyścigu szczurów , rywalizacji, układania rankingów według wyników
nauczania, bez uwzględnienia czynników związanych ze zdrowiem psychicznym,
emocjonalnym i fizycznym. Poczucie bezpieczeństwa i wspólnoty mo\liwe jest w tych
klasach i szkołach, w których panują podmiotowe relacje, oparte na akceptacji, \yczliwości i
szacunku dla ka\dego człowieka.
Wsparcie ze strony nauczycieli
Coraz więcej uczniów ma problemy z nauką, potrzebuje wsparcia i pomocy w radzeniu
sobie z trudnościami szkolnymi. Uczniowie, którzy nie otrzymują wsparcia i zachęty ze
strony nauczycieli, są mniej skłonni do wykształcenia trwałej, zinternalizowanej motywacji i
włączenia emocji do procesu poznawczego. Jak pokazują badania,  wsparcie społeczne
otrzymywane z trzech zródeł  od nauczycieli, innych uczniów w klasie i rodziców  zmniejsza
ryzyko zachowań ryzykownych. (& ) Wsparcie społeczne, szczególnie ze strony nauczycieli ma
największe znaczenie w redukowaniu nadu\ywania picia alkoholu i u\ywania marihuany lub
haszyszu przez młodzie\ 13. Co to znaczy wspierający nauczyciel? Zgodnie z wynikami
badań w opinii uczniów:  Wspierający nauczyciel to taki, który mnie dobrze zna i któremu na
mnie zale\y. Stawia wysokie wymagania, które są jasne i uczciwe. Jest sprawiedliwy (K.R.
Wentzel  badania 1997 i 2001). Nauczyciele nie mają zazwyczaj świadomości, jak wielki
wpływ mogą mieć na uczniów, jak często wyciągnięcie pomocnej dłoni, mo\e uratować
\ycie, pomóc w zejściu z ryzykownej ście\ki postępowania. Znane są przykłady
 wciągnięcia ucznia zagro\onego niedostosowaniem społecznym do dru\yny sportowej
przez uwa\nego trenera, do grupy  oazowej przez księdza, czy te\ zara\enia pasją przez
nauczyciela. Warto czasem zostać chwilę dłu\ej w szkole i wysłuchać ucznia, który ma
problemy. Aby było to mo\liwe, aby uczeń równie\ sam poprosił o rozmowę czy pomoc 
nauczyciel powinien:
" tworzyć podmiotowe relacje z uczniem,
" starać się poznać swoich uczniów, interesować się jakie jest ich otoczenie, problemy,
przyjaciele,
" dawać sygnały, \e interesuje się sprawami ucznia, zwracać na niego uwagę nie tylko
wtedy gdy sprawia kłopoty,
" zachęcać uczniów aby w razie potrzeby zgłaszali się po pomoc.
Umiejętności społeczne i emocjonalne
Agresja i przemoc to rodzaj dysfunkcyjnych zachowań, będących często wynikiem
braku lub nieznajomości alternatywy.
Odpowiedzialność pracowników szkoły za zapewnianie bezpieczeństwa uczniów
7
www.ore.edu.pl El\bieta Nerwińska
Dlatego uczenie i ćwiczenie w szkole umiejętności społecznych, komunikacji, współpracy,
rozwiązywania konfliktów i sporów w sposób pokojowy, radzenia sobie ze stresem,
rozpoznawania własnych uczuć i potrzeb  jest tak bardzo wa\ne w budowaniu szkoły
bezpiecznej i przyjaznej. Jak pokazuje przykład niektórych szkół amerykańskich (Aspy,
Roebuck 1974) okazywanie akceptacji, umiejętność aktywnego słuchania, wyra\anie
przez nauczyciela swoich autentycznych uczuć, powstrzymywanie się od udzielania rad i
wszelkiego oceniania  wszystko to wpływa na rozwój poznawczy uczniów, a tak\e na
zmniejszenie słownej i fizycznej agresji, powoduje równie\, \e uczniowie są bardziej
odpowiedzialni za swoje decyzje i czyny14.
Umiejętności psychologiczne, społeczne, emocjonalne, czasem zwane te\  umiejętnościami
\yciowymi lub  inteligencją emocjonalną , to umiejętności współ\ycia w grupie społecznej,
funkcjonowania w relacji z drugim człowiekiem a tak\e świadomość własnych emocji,
potrzeb i postaw. Z punktu widzenia osiągnięć edukacyjnych uczniów nie mo\e być mowy o
efektywnym nauczaniu i uczeniu się bez uwzględniania uwarunkowań psychologicznych,
społecznych i emocjonalnych funkcjonowania uczniów w szkole, w grupie rówieśniczej.
Współczesna szkoła, aby rzeczywiście przygotować do \ycia, powinna nie tylko rozwijać
umysł, wzbogacać zasób wiedzy ucznia. W równym stopniu potrzebne jest wyposa\enie
uczniów w kompetencje pozwalające na dobre funkcjonowanie w społeczeństwie,
umiejętność współpracy w grupie, komunikacji, podejmowania decyzji, nawiązywania więzi i
prze\ywania straty. Te i wiele innych umiejętności społeczno  emocjonalnych, nie tylko są
niezbędne do dobrego funkcjonowania w \yciu dorosłym, ale tak\e do budowania dobrych,
partnerskich i podmiotowych relacji z innymi.
Współpraca z rodzicami
Nie do przecenienia jest rola i miejsce rodziców w budowaniu szkoły bezpiecznej i
przyjaznej. Partnerskie relacje z rodzicami budowane są poprzez:
" kontakty indywidualne (otwarta komunikacja, czas dla rodziców, dostępność
nauczycieli),
" uznanie rodziców za najcenniejsze zródło informacji o dziecku,
" zaanga\owanie w \ycie szkoły, udział w podejmowaniu decyzji; współpraca przy
tworzeniu programu wychowawczego,
" miejsce w szkole dla rodziców (pokój, wydzielony fragment korytarza, stolik itp.),
" wspólne przedsięwzięcia dydaktyczne, okolicznościowe, rekreacyjne,
" wykorzystywanie informacji zwrotnej od rodziców (opinie, ankiety) do poprawy
jakości pracy szkoły.
Ka\dy rodzic i wychowawca powinien sobie odpowiedzieć na pytania, co jest dla niego
wa\ne w wychowaniu, czego pragnie dla swojego dziecka, jakim człowiekiem ma stać się
ono w przyszłości? Niezale\nie od tego, czy robimy to świadomie, czy te\ nie, nasze relacje z
drugą osobą (równie\ z dzieckiem) kształtujemy w oparciu o wartości, które wybieramy,
które są dla nas najwa\niejsze, które ukierunkowują nas w \yciu.  Szkoła dla Rodziców i
Wychowawców jest przykładem programu kształtującego umiejętności wychowawcze
rodziców i nauczycieli. Uczy dialogu i takiego porozumiewania się z dzieckiem, które nie
rani, nie manipuluje, buduje natomiast więzi i relacje oparte na wzajemnym szacunku i
Odpowiedzialność pracowników szkoły za zapewnianie bezpieczeństwa uczniów
8
www.ore.edu.pl El\bieta Nerwińska
zaufaniu. Dla dobrego funkcjonowania w szkole niezwykle wa\ny jest  kapitał wyniesiony z
domu. To rodzina jest pierwszym środowiskiem, w którym kształtują się nasze wartości,
postawy, skąd otrzymujemy kierunkowskazy. Im lepiej uda nam się poznać rodzinę dziecka,
jego zaplecze, zasoby i bazę, która go ukształtowała  tym większe są szanse na jego
zrozumienie, wsparcie i zaspokojenie wa\nych dla niego potrzeb. Na tym polega tworzenie
warunków dla bezpieczeństwa i rozwoju  wychodzenie naprzeciw dziecku i jego rodzinie.
Podsumowanie
Szkoła bezpieczna  to szkoła przyjazna, w której zarówno nauczyciele jak i uczniowie
czują się dobrze, osiągają sukcesy, mają mo\liwość zaspokojenia najwa\niejszych
potrzeb. Warunkiem współpracy i dobrej atmosfery w szkole jest traktowanie ucznia, jako
osoby, która ma prawo do szacunku, do wolności wyboru, uczenia się w ten sposób
odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz za własne \ycie. Szkoła bezpieczna, sprzyja
zdrowiu psychicznemu, słu\y rozwojowi osobistemu uczniów i rozwojowi zawodowemu
nauczycieli. Otwarta komunikacja, współpraca w gronie pedagogicznym, a tak\e mo\liwość
osiągania sukcesów i czerpania satysfakcji z nauczania, wszystko to zapobiega wypaleniu
zawodowemu nauczycieli. Wychodząc z powy\szych zało\eń, bardzo wa\ne staje się
przygotowanie kadr do realizacji w szkołach programów edukacyjnych, nastawionych na
budowanie klimatu bezpieczeństwa i zaufania. Konieczne jest udzielenie nauczycielom
wsparcia, kształcenie ich kompetencji profilaktyczno  wychowawczych oraz wyposa\anie w
umiejętności radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym.
Reasumując, mo\na powiedzieć, \e przeciwdziałanie zagro\eniom bezpieczeństwa
fizycznego i psychicznego  wymaga budowania porozumienia, tworzenia wspólnoty
szkolnej.  Wspólnota uczących się jest organizmem demokratycznym, w którym kładzie się
nacisk na pomaganie uczniom w zaspokojeniu ich osobistych potrzeb, poprzez działania i
obowiązki społeczne. (& ) Struktury biurokratyczne, które kierują nauką w tradycyjnej szkole,
są eliminowane na rzecz wspierania autonomii uczniów oraz odpowiedzialnego
podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów. (& ) Wspólnota jest silna, a relacje w niej
są zdrowe, je\eli jej członkowie pomagają sobie nawzajem w zaspakajaniu osobistych potrzeb
i pragnień. 15 Jak pisze Krzysztof Wojcieszek  (..) podstawą wspólnoty są nieemocjonalne
relacje osobowe. (& ) nie da się wspólnoty zbudować bez odwołania się do rozumności i
wolności człowieka, równie\ dziecka, ucznia 16. Porozumienie, współpraca, zakorzenienie
w tradycji i w środowisku lokalnym, budowanie relacji w oparciu o wzajemny szacunek
 wszystko to tworzy fundamenty szkoły bezpiecznej, przyjaznej, zapewniającej zdrowie
fizyczne i psychiczne.
Bibliografia:
1) K. Ostrowska, J. Surzykiewicz, Zachowania agresywne w szkole. Badania
porównawcze 1997 i 2003 Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno 
Pedagogicznej, Warszawa 2005.
2) Przemoc w szkole. Raport z badań. Centrum Badania Opinii Społecznej Warszawa,
marzec 2006.
3) Tam\e s. 51.
4) Tam\e s. 63.
Odpowiedzialność pracowników szkoły za zapewnianie bezpieczeństwa uczniów
9
www.ore.edu.pl El\bieta Nerwińska
5) J. Szymańska, Dyscyplina czy budowanie przyjaznego klimatu? Remedium nr 8/2005
6) J. Czesław Czabała, Instytut Psychiatrii i Neurologii za B.J. Sadock, V.A. Sadock
Comprehensive textbook of psychiatry Lippincoatt W&W.
7) Więcej na temat programu  Porozumienie w szkole opartego na metodzie NVC/PBP
na stronie http://www.cmppp.edu.pl/
8) S. Hurt V.K. Hudson, Empatyczna klasa. Relacje, które pomagają w nauce.
Wydawnictwo CMPPP, Warszawa 2006.
9) Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD/PISA Wyniki
badania 2003 w Polsce, MENiS.
10) J. Surzykiewisz, Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne.
CMPPP Warszawa 2000.
11) Tam\e.
12) Przemoc w szkole. Raport z badań CBOS, Warszawa, marzec 2006.
13) A. Małkowska, Środowisko psychospołeczne szkoły. Wyniki badań nad
zachowaniami zdrowotnymi młodzie\y w Polsce i innych krajach (HBSC). Zakład
Medycyny Szkolnej Instytutu Matki i Dziecka, Warszawa.
14) J. Danielewska, Agresja u dzieci  szkoła porozumienia, WSiP, Warszawa 2002
15) C. H. Edwards , Dyscyplina i kierowanie klasą, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2006.
16) K. A. Wojcieszek, Którędy do bezpiecznej szkoły? Remedium nr 6 (172) czerwiec
2007.
Odpowiedzialność pracowników szkoły za zapewnianie bezpieczeństwa uczniów
10


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Psychospoleczne uwarunkowania funkcjonowania osob doroslych 1330606598988
Psychospołezne uwarunkowania przestępczośći nieletniech Kom Policji
Kultura bezpieczeństwa i psychologiczne uwarunkowania sprawności kierowcy
03 wsparcie psychologiczne przewodnik do szkolenia trener w(1)
Ciało obce, czyli psycholog w szkole
biologiczne uwarunkowania schizofrenii,depresji, psychopatii
Uwarunkowania kliniczne, biologiczne i psychospołeczne chorób afektywnych w kontekście samobójstw
Zadania psychologa w szkole Blaski i cienie
dysleksja organizacja pomocy w szkole
53$2403 specjalista do spraw szkolen
depresja stres płeć psychologiczna

więcej podobnych podstron