Wskazówki dotyczące przeprowadzania interwencji policyjnych


Ewa Pietruczuk, Marek Dąbrowski
JAKOŚĆ KONTAKTU POLICJANTA
Z OBYWATELEM
WSKAZÓWKI DOTYCZCE PRZEPROWADZANIA
INTERWENCJI POLICYJNEJ
(poradnik dla policjanta)
`
Słupsk 2007
Opracowano w Zakładzie Ogólnozawodowym Szkoły Policji w Słupsku
Zespół redakcyjny: Teresa Składanek, Gra\yna Szot, Zenon Trzciński, Andrzej Block, Mar-
cin Jedynak
Wydawnictwo Szkoły Policji w Słupsku
Wydanie I
Druk: Pracownia Poligraficzna SP Słupsk
Zam. 1/07 Nakład: 105 egz.
Słupsk 2007
2
SPIS TREŚCI
WSTP .................................................................................................. 5
CZŚĆ I
WYBRANE ELEMENTY SKAADAJCE SI NA JAKOŚĆ
KONTAKTU POLICJANTA Z OBYWATELEM .......................... 7
Nastawienie ........................................................................................... 7
Procedury .............................................................................................. 9
Komunikacja ....................................................................................... 11
Emocje .................................................................................................. 13
CZŚĆ II
WSKAZÓWKI POSTPOWANIA POLICJANTA WOBEC
WYBRANYCH KATEGORII OSÓB ............................................... 15
Przyjęcie interesanta w jednostce Policji .............................................. 15
Interwencja domowa  konflikt mał\eński ........................................... 18
Kontakt z ofiarą przestępstwa ............................................................... 21
Interwencja wobec nieletniego sprawcy czynu zabronionego .............. 24
Interwencja wobec osoby będącej pod wpływem alkoholu .................. 26
Interwencja wobec osoby chorej psychicznie ....................................... 28
Interwencja wobec osoby nieakceptowanej społecznie
(np. osoba bezdomna, \ebrząca, prostytutka) ....................................... 30
ZAKOCCZENIE .................................................................................. 33
3
4
WSTP
Policja spośród ró\nych słu\b mundurowych w największym chyba stop-
niu odbierana jest jako instytucja restrykcyjna. Kojarzy się często ze stawianiem
wymagań, pilnowaniem, ingerowaniem, karaniem, choć u jej podstaw przecie\
le\y niesienie pomocy obywatelom oraz dbanie o ich codzienny spokój i bezpie-
czeństwo. Zmienić ten wizerunek mo\e podkreślanie prospołecznego nasta-
wienia, nie tylko poprzez deklaracje, lecz przede wszystkim poprzez codzienne
dowodzenie tego swymi zachowaniami wobec ka\dego człowieka, z którym
się stykamy.
Interwencja policyjna to przywrócenie porządku, a tak\e kontakt z drugim
człowiekiem. Przebieg tego kontaktu z pewnością wyznacza osobowość osób,
które w nim uczestniczą, szczególnych cech nabiera te\ ze względu na specyfikę
sytuacji interwencyjnej. Istotne jest równie\, \e uczestnikom tej relacji zazwy-
czaj towarzyszą silne emocje, a niecodzienność zdarzenia mo\e wywoływać nie-
typowe dla osoby zachowania.
Niniejsze opracowanie ma uwra\liwić interweniujących policjantów na
elementy nieobjęte procedurami prawnymi. To, co nie jest do końca sformali-
zowane, w mniejszym stopniu podlega rozliczeniu i dlatego zdarza się, \e jest
lekcewa\one. A to właśnie jakość kontaktu policjanta z obywatelem, choć wy-
kraczająca poza ramy procedur, w du\ej mierze decyduje o sukcesie interwencji.
Podkreślić przy tym nale\y, i\ ujęte w opracowaniu wskazówki nie mają
stanowić wytycznych postępowania, lecz jedynie propozycje zachowań, których
stosowanie mo\e przynieść określone korzyści. Po pierwsze, propozycje te po-
zwolą na wzbogacenie stosowanych przez policjantów metod wpływu na osoby
objęte interwencją i wobec tego efektywniej zakończyć interwencję. Po drugie,
zaproponowane sposoby działania przyczynią się do zbudowania solidnych pod-
staw współpracy z całym społeczeństwem. Zawarte w pracy wskazówki ukierun-
kowują, jak skutecznie oddziaływać, tak aby ka\dy obywatel (zarówno ten łamią-
cy prawo, jak i ten, który jest ofiarą jego łamania przez innych) bezpośrednio do-
świadczał konsekwencji swego zachowania podczas kontaktu z policjantem.
Na ogół praca policjanta jest oceniana w kategoriach przyjmowania zgło-
szeń o popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz ich wykrywalności. Dzięki
skupieniu uwagi na jakości kontaktu policjanta z obywatelem ugruntowujemy
przekonanie, \e słu\ba pełniona jest nie tylko według formalnych przepisów
prawa, lecz tak\e musi być oparta na etycznej postawie policjanta.
Zazwyczaj, gdy w grę wchodzą silne emocje, obie strony interwencji za-
pominają o uczciwości, szacunku i rozsądku. Zmierzając w kierunku rozstrzy-
gnięć prawnych, mniejszą wagę przywiązują do samej jakości kontaktu, który
najczęściej przybiera wówczas formę zachowań agresywnych lub uległych. Ni-
niejsze opracowanie, nie mówiąc wprost o asertywności, wskazuje, jak w spo-
5
sób stanowczy, uczciwy i respektujący uczucia uczestników interwencji zadbać
o dobro całego społeczeństwa. Ka\de indywidualne rozwiązanie problemu,
np. ukaranie sprawcy sprzedającego alkohol nieletniemu, choć dolegliwe, będzie
budowało poczucie praworządności i społecznej sprawiedliwości.
W pierwszej części niniejszego opracowania zawarto pewne ogólne wska-
zówki dotyczące komunikowania się, radzenia sobie z emocjami, stosowania
procedur prawnych. Aby zachęcić policjantów do ich wprowadzania w \ycie
podczas codziennej słu\by, zaprezentowano płynące z nich korzyści. W celu
uwypuklenia zysków i strat konkretnych zachowań przyjęto w pracy zasadę
kontrastu, to znaczy, \e proponowane rozwiązanie następuje po przykładzie ne-
gatywnym.
W drugiej części pracy wskazówki zostały uszczegółowione pod kątem
postępowania wobec wybranych kategorii osób.
Przedstawione treści są wynikiem doświadczeń kadry dydaktycznej ze-
branych podczas zajęć praktycznych oraz obserwacji pracy policjantów w tere-
nie. Całość została skonsultowana z wykładowcami Zakładu Prawa, Zakładu
Prewencji oraz psychologiem Szkoły.
Wskazówki te adresowanie są głównie do policjantów rozpoczynających
słu\bę, by od początku była ona świadectwem wspierania społeczeństwa w kie-
runku zachowań praworządnych.
6
CZŚĆ I
WYBRANE ELEMENTY SKAADAJCE SI
NA JAKOŚĆ KONTAKTU POLICJANTA Z OBYWATELEM
Policjant oprócz przygotowania merytorycznego i sprawnościowego jest
przede wszystkim przygotowywany do słu\by ludziom. Aby mógł jak najrzetel-
niej wypełniać nadane mu powinności, państwo powierza mu szczególny zakres
uprawnień oraz obowiązków pozwalających na ingerencję w prawa i wolności
obywateli. Nie mo\na jednak zapomnieć, \e społeczne zaufanie wzbudza się
przede wszystkim osobistą postawą. Podczas codziennej słu\by szczególnie wa-
\ne są:
- szacunek do siebie i innych,
- uczciwość,
- kultura osobista.
Inne uniwersalne istotne aspekty kontaktu policjanta z obywatelem dotyczą:
1) nastawienia policjanta do słu\by oraz do osób, wobec których podejmuje
czynności policyjne,
2) procedur, które stosowane rutynowo budzą chęć ich podwa\enia,
3) radzenia sobie z emocjami ludzi,
4) oraz sposobu komunikowania się.
Ka\dy z tych elementów jest kolejną cegiełką w budowaniu jakości słu\by
poszczególnych policjantów, a poprzez to  w budowaniu wizerunku całej Policji.
NASTAWIENIE
Nastawienie to uwiarygodnienie przesłania  słu\by społeczeństwu. Z pe-
wnością mo\e nastąpić nie poprzez głoszenie szczytnych deklaracji, ale poprzez
szczere nastawienie ka\dego policjanta na pomoc ludziom i okazanie tego w swo-
jej postawie. Słu\ba ma przecie\ polegać przede wszystkim na zapewnieniu bez-
pieczeństwa obywatelom. Poniewa\ nierzadko słu\ą temu nakładane restrykcje,
konieczne jest nieustanne podkreślanie celu takiego działania, czyli opiekuńczej
roli Policji. Jest to szczególnie istotne z uwagi na du\y wydzwięk emocjonalny,
jaki wywołują restrykcje.
Twoje pozytywne nastawienie na słu\bę społeczeństwu oka\esz, stosując
się do następujących wskazówek:
Występuj z pozycji przedstawiciela władzy państwowej, ale nie wywy\szaj
się. Unikaj szczególnie:
 stosowania pytań retorycznych, np.: Nie wie Pan, \e Pana obowiązkiem
7
jest się zameldować? Wzbudzasz poczucie bycia ocenianym, gdy\ na-
rzucasz osobie rolę skarconego ucznia, przez co wywołujesz silne emo-
cje, prowadzące nierzadko do niekonstruktywnych zachowań. Lepiej po
prostu poinformuj: Popełnił Pan wykroczenie. Jest to niedopełnienie
obowiązku meldunkowego,
 wypowiedzi pozwalających na prowadzenie dyskusji, np.: Mógłby Pan
zdjąć nogi z ławki? Wzbudzasz wątpliwości, gdy\ pouczona osoba mo\e
pomyśleć  mogę, ale nie chcę . Lepiej podać jednoznaczne polecenie:
Proszę zdjąć nogi z ławki,
 prowokowania do tłumaczenia się, np.: Dlaczego Państwo tu piją? Le-
piej rzeczowo określ sytuację. Mo\esz np. powiedzieć: Proszę Państwa,
spo\ywanie alkoholu w miejscu publicznym jest zabronione. Proszę od-
stawić te butelki. Taką postawą dasz świadectwo swojej kompetencji
i profesjonalizmu.
Nie przypisuj winy, nie oceniaj postępowania ludzi wprost ani poprzez suge-
stie. Lepiej poprosić o przybli\enie sytuacji i wskazać konkretnie, które za-
chowania mogą być wiktymne (czyli prowokować do stania się ofiarą),
a które są naruszeniami prawa. Przykładowo:
 zamiast: Nawarzyła sobie Pani piwa, to trzeba je wypić  lepiej poin-
formuj: Nie zgłaszając tego na Policję, nara\a Pani siebie i swoich bli-
skich na niebezpieczeństwo. Sprawca będzie mógł czuć się bezkarny,
 zamiast: Czy chodzi Pan na wywiadówki do syna?; Czy spotyka się Pan
z innymi kobietami? (w podtekście: nie anga\uje się w wychowywanie
dzieci, które weszły w kolizję z prawem)  lepiej zapytać: W jaki sposób
opiekuje się Pan dziećmi?,
 zamiast: Dlaczego nie puścił Pan córki na dyskotekę? (pytanie  dlacze-
go w podtekście w wielu przypadkach jest odbierane jako zarzut, \e ta-
ka decyzja była niewłaściwa)  lepiej sformułuj pytanie bardziej ogólnie:
Jakie metody wychowawcze Pan stosuje?; Jakie granice wyznacza Pan
córce?; Jakie stosuje Pan kary, kiedy córka tych granic nie przestrzega?
Wskazany powy\ej sposób potraktowania sprawy pozwala skupić
uwagę osoby na poszukiwaniu praworządnych i skutecznych rozwiązań. Za-
daniem policjanta nie jest bowiem osądzanie zachowania, ale stanie na stra-
\y prawa poprzez zapobieganie jego łamaniu oraz pociąganie do odpowie-
dzialności  zgodnie z literą prawa  tych, którzy się przepisom nie podpo-
rządkowali.
Ka\de zgłoszenie traktuj powa\nie, nie bagatelizuj go. Przykładowo:
 zamiast powiedzieć: Proszę ze sobą porozmawiać i wyjaśnić nieporo-
zumienia, a nie wzywać Policję. Jeśli się Państwo nie mogą dogadać, to
proszę iść na terapię  lepiej powiedz: Rozumiem, \e sprawa jest dla
Pana bardzo wa\na. Dobrze, \e Pan o tym mówi. Jeśli ustalimy, \e naru-
szono przepisy prawa, natychmiast przystąpimy do działania.
8
Traktując z uwagą ka\de zgłoszenie, zyskujesz pewność, \e zrobiłeś
wszystko, by udzielić pomocy. Być mo\e decyzja o zgłoszeniu wymagała od
osoby ogromnej odwagi i determinacji. Swoim malkontenctwem mo\esz to
zaprzepaścić.
Nie mów, \e Policja jest bezradna i niekompetentna. Mo\esz wywołać nie-
korzystne wra\enie o przygotowaniu pracowników Policji do wykonywa-
nych zadań bądz nasuniesz myśl, \e policjanci lubują się w delegowaniu za-
dań innym:
 zamiast powiedzieć: Nie jestem w stanie Panu pomóc, ale są ludzie, któ-
rzy chętnie Panu pomogą, czy te\: Nie jesteśmy kompetentni, by Pani
pomóc  lepiej powiedz: Kompetentną pomoc w tym zakresie uzyska Pan
u specjalisty ds. nieletnich (psychologa, pracownika pomocy socjalnej,
prawnika).
Takim zachowaniem wska\esz, \e Policja jest gotowa pomóc w ka\-
dej sytuacji. Zarazem podkreślisz, \e znasz granice swoich kompetencji
i doceniając mo\liwość współpracy, wiesz, w którym momencie przekazać
sprawę profesjonalistom danej dziedziny.
PROCEDURY
Procedury często traktowane są przez policjantów jako przymus, obowią-
zek wobec obywateli, podkreślający element słu\by i usługowość wobec nich.
Zaznaczyć jednak nale\y, \e procedury sprzyjają nie tylko obywatelom w re-
spektowaniu ich praw, ale równie\ konkretyzują problem i postępowanie w da-
nej sytuacji. Pozwalają ponadto ustawić niejako z góry relacje z drugim czło-
wiekiem w po\ądany dla nas sposób.
Oddanie honoru, przedstawienie się
Przedstawienie się w sformalizowany sposób:
 podkreśla wyjątkowy charakter nawiązującej się relacji,
 umiejscawia obywateli w obowiązującym prawie,
 przypomina szczególne uprawnienia i obowiązki policjantów podczas kon-
taktu,
 pozwala na określenie, z kim drugi człowiek ma do czynienia,
 jest okazaniem osobie szacunku,
 jest formą nawiązania pierwszego kontaktu z osobą.
Ta specyficzna forma zapoczątkowania kontaktu skazuje niejako obie
strony (zarówno policjantów, jak i osoby, wobec których interweniują) na okre-
śloną odpowiedzialność za przebieg tej relacji. Dla porównania: jeśli interweniu-
je nie policjant, ale zwykły obywatel, przechodzień, który widząc mę\czyznę
atakującego kobietę, krzyknie tylko Zostaw Pan tę dziewczynę!, nie musi przed-
stawiać się, jeśli nie chce. Zatem jeśli jego działania nie przyniosą po\ądanego
9
skutku, w ka\dym momencie mo\e interwencję przerwać, schować się za wła-
sną anonimowością i po prostu się oddalić. Ani sprawca, ani ofiara, ani te\
świadkowie odpowiedzialnością go nie obarczą. Policjant w takim przypadku
ju\ okrzykiem Stój! Policja! przejmie i kontrolę nad sytuacją, i odpowiedzial-
ność za skuteczność okazanej pomocy.
Podanie podstaw interwencji
Podczas podawania podstaw interwencji:
Wskazuj, jakie zachowanie osoby było naruszeniem prawa lub zasad współ-
\ycia społecznego. Dzięki temu przede wszystkim:
- konkretyzujesz obszar, który będzie podczas interwencji przedmiotem
rozmowy lub podejmowanych działań, co zapobiega odbieganiu rozmo-
wy od najistotniejszych problemów,
- podkreślasz, \e występujesz przeciwko zachowaniu, a nie osobie, daje to
jej mo\liwość zmiany zachowania i wpływa tak\e na wzbudzanie zało-
\enia:  Mamy to wspólnie rozwiązać , co pozwala zachować zarówno
policjantowi, jak i obywatelowi bardziej rzeczowe i konkretne podejście
do sprawy,
- podkreślasz powód ingerencji w wolność osoby, zapobiegając ewentual-
nym zarzutom o bezpodstawne  wtrącanie się ,
- stwarzasz osobie szansę powrotu do zachowania zgodnego z prawem.
Popieraj swoje polecenia podstawami faktycznymi i prawnymi, np.: Proszę
stanąć za przystankiem, aby inne osoby mogły tędy przechodzić; Proszę
usiąść tu na krześle i nie odpowiadać na uwagi tego Pana, \eby nie zaogniać
sytuacji; Stawi się Pan w jednostce Policji, aby zło\yć zeznania.
Podając okoliczności sytuacji wpływające na Twoje polecenia, umo\li-
wisz osobie wykonywanie tych wytycznych bez poczucia traktowania przedmio-
towego. Dzięki poznaniu przyczyny osoba często skłonna jest uznać otrzymane
polecenie za zasadne równie\ w osobistej ocenie. Brak wewnętrznego sprzeciwu
u osoby, której interwencja dotyczy, to w efekcie co najmniej krok do braku
wobec nas agresji gorącej.
Uwaga! Wskazuj podstawy formułowanych w stosunku do obywatela poleceń,
ale nie tłumacz swoich decyzji.
Wskazanie na konsekwencje prawne postępowania
Pamiętaj o stopniowaniu restrykcji: dostosuj dolegliwość prawną ade-
kwatnie do popełnionego przez osobę czynu. Wez jednocześnie pod uwagę
wpływ restrykcji na powtarzalność łamania prawa lub zasad współ\ycia spo-
łecznego w przyszłości. Przykładowo nie stosuj wyłącznie pouczenia wobec
osób, które deklarują, \e nie mają zamiaru zmienić swego postępowania, lub
10
uwa\ają, \e następnym razem muszą być co najwy\ej bardziej ostro\ne, by nie
przyłapali ich policjanci.
Zobrazować mo\e to sytuacja, kiedy policjanci pouczają osobę, by nie
trzymała nóg na siedzisku ławki (gdy\ niszcząc ją w ten sposób, popełnia wy-
kroczenie), a ona nadal nie chce korzystać z ławki zgodnie z przyjętymi zasa-
dami. Co więcej, deklaruje, \e swoje zachowanie powtórzy kolejnym razem.
Innym przykładem dowodzącym zasadność rozpatrzenia, czy rzeczywiście po-
przestając na pouczeniu, uzyskujemy cel interwencji, jest zastosowanie poucze-
nia wobec osób pijących alkohol w miejscu publicznym i mówiących: Pójdzie-
my pić na inną ławkę, tam rzadko zjawia się policja. Z ich zachowania wyraznie
wynika, \e nie mają zamiaru zmienić swego postępowania i pouczenie było dla
nich na tyle mało dolegliwe, \e wywołało zlekcewa\enie wskazań policjantów.
Uwaga! Stopień wywartej presji mo\e równie\ zale\eć od operowania przez
Ciebie komunikatami niewerbalnymi, takimi jak postawa ciała, wykonywane
gesty, mimika twarzy czy modulacja głosu.
Wskazanie dalszego toku postępowania
Pamiętaj, \e udzielenie uczestnikom interwencji wyczerpujących infor-
macji:
- obni\a poziom napięcia emocjonalnego w chwili interwencji,
- daje poczucie bezpieczeństwa na przyszłość,
- buduje przekonanie, \e \yją w państwie prawa funkcjonującym według ja-
snych, przejrzystych reguł,
- buduje zaufanie do Policji,
- ukierunkowuje na współpracę.
Nie bez znaczenia jest fakt, \e wskazując mo\liwości postępowania i ich
konsekwencje, dajesz osobie wolność wyboru. Dzięki temu osoba w większym
stopniu poczuje się odpowiedzialna za to, co ją spotyka.
KOMUNIKACJA
Komunikacja ułatwia przeprowadzenie interwencji, buduje solidne pod-
stawy dostrzegania przez społeczeństwo jakości pracy policjantów i ich kom-
petencji.
Aby być bardziej komunikatywnym, pamiętaj o następujących wskazów-
kach:
Wypowiadaj się wyraznie, dostosuj ton i siłę głosu do sytuacji.
Prowadząc rozmowę, formułuj swoje wypowiedzi zrozumiale i precyzyjnie.
11
Na początku rozmowy formułuj pytania otwarte lub komunikaty pozwalają-
ce wypowiedzieć się osobie w celu naświetlenia zaistniałej sytuacji i ukie-
runkowania uwagi na elementy najistotniejsze.
Korzyści płynące z takiego sposobu prowadzenia rozmowy są nastę-
pujące:
- uzyskasz mo\liwość ogarnięcia całej sytuacji,
- uchronisz się przed  zgadywanką w postaci mniej lub bardziej trafnych
pytań,
- unikniesz rutynowej oceny sytuacji i pochopnych decyzji,
- skupisz energię i uwagę uczestnika interwencji na wypowiedzi policjanta
zamiast na ocenie interweniujących funkcjonariuszy.
Po podaniu pytań otwartych, takich jak: Co tu się stało?; Proszę opi-
sać po kolei przebieg zdarzenia  zadaj pytania uszczegóławiające zamknię-
te, np.: Czy tylko jeden ze sprawców posiadał broń?; Czy zna Pan sprawcę
osobiście?
Posługuj się prostym językiem, unikaj zwrotów typowych dla języka urzę-
dowego i policyjnych protokołów, np.:  przedmiot, który stanowi broń ,
 dane z oświadczenia ustnego .
Nie u\ywaj wulgaryzmów. Nie tylko nie przystoją stró\om prawa, ale i po-
tęgują emocje, co w konsekwencji wpływa na nikłą efektywność inter-
wencji.
Podczas rozmowy korzystaj z technik aktywnego słuchania:
- zachęty werbalnej (np. tak, yhm) i niewerbalnej (np. kontakt wzrokowy,
postawa ciała zwrócona w kierunku rozmówcy, kiwanie głową), co po-
zwoli Ci nawiązać lepszy kontakt z rozmówcą,
- parafrazuj  powtarzaj własnymi słowami wypowiedz rozmówcy, gdy\
wówczas uchronisz się przed pomyłkami i niedomówieniami, np.: Ro-
zumiem, \e zdecydowała się Pani wystąpić o wszczęcie postępowania
przeciwko mę\owi,
- odzwierciedlaj uczucia, ale nie w formie sloganowych stwierdzeń: No
tak, rozumiem, jak się Pani czuje  poniewa\ raczej wywoła to oburze-
nie, \e bagatelizujesz sprawę, i zostaniesz posądzony, \e właściwie nic
nie rozumiesz. Lepiej opisz, co szczególnie trudnego dostrzegasz w tej
sytuacji. Powiedz więc np.: Widzę, \e jest Pani zdenerwowana całą tą
sytuacją i trudno się Pani skupić na moich pytaniach, ale będziemy mo-
gli zrobić więcej po uzyskaniu od Pani jeszcze kilku informacji; Cieszę
się razem z Panem z Pana awansu, ale to nie znaczy, \e mo\e Pan zakłó-
cać wypoczynek sąsiadów,
 wyjaśniaj okoliczności zdarzenia, u\ywając siedmiu złotych pytań kry-
minalistyki i innych szczegółowych pytań, które Ci się nasuną, np.: Kie-
12
dy to się stało?; dzięki temu sprecyzujesz uzyskane w trakcie rozmowy
informacje,
 podsumowuj:
" wypowiedz rozmówcy, np.: Podał Pan, kiedy to się stało i gdzie.
Opisał Pan, wygląd sprawcy oraz wskazał, w jakim kierunku się od-
dalił. Mówił Pan te\ o tym, \e świadkiem zdarzenia był chłopiec
w wieku około 5 lat z charakterystycznym tatua\em. Czy jeszcze coś
istotnego Pan sobie przypomina? Dzięki temu unikniesz przeoczenia
istotnych informacji,
" działanie Policji, np.: Ju\ wiemy, jakim pojazdem przestępca uciekł
i jakie rzeczy zostały skradzione. Poinformowaliśmy patrole, by po-
szukiwały sprawcy o podanym rysopisie. We wskazanym przez Pana
rejonie policyjne radiowozy ju\ penetrują teren. Teraz post. Jan Ko-
walski uda się z Panem do komendy, by przyjąć zawiadomienie o po-
pełnionym przestępstwie. Jeśli pojawią się nowe okoliczności, będzie
się z Panem kontaktował prowadzący sprawę. Dzięki informowaniu
o działaniach Policji skoncentrujesz uwagę zgłaszającego na zaanga-
\owaniu policjantów, a nie jedynie na efekcie działań. Jest to szcze-
gólnie wa\ne wówczas, gdy zakończenie sprawy mo\e być odroczone
w czasie i niekoniecznie zale\y od jakości pracy policjantów,
 dowartościowuj osoby, lecz nie stosuj ogólników, np.: Taka Pani inteli-
gentna. Dostrze\ konkretne pozytywne zachowania, np.: Bardzo dobrze
Pan zrobił, zgłaszając się do nas pomimo obaw; To dobrze, \e nie wcho-
dził Pan na miejsce włamania, poniewa\ nie zadeptał Pan śladów; To
dobrze, \e pomimo ogromnego stresu, zwrócił Pan uwagę na charaktery-
styczny akcent sprawcy.
Jeśli chcesz wzbudzić zaufanie, pamiętaj te\ o odzwierciedlaniu postawy
ciała, tonu głosu itp.
Nie stosuj w komunikacji za du\o pustki (ciszy werbalnej i niewerbalnej),
by nie dawać osobie czasu na zastanowienie, jak utrudnić interwencję.
Utrzymuj kontakt wzrokowy z partnerem, obserwuj otoczenie  pokazujesz
w ten sposób, \e masz stałą kontrolę nad sytuacją.
EMOCJE
Emocje są nieodłącznym elementem przeprowadzania interwencji. Za-
zwyczaj przeszkadzają interweniującym policjantom i osobom, wobec których
interweniują, zakłócając zarówno obiektywną, rzeczową ocenę sytuacji, jak
i prawidłowe formułowanie myśli. Pomimo \e nie da się wyeliminować emocji
towarzyszących interwencji, mo\emy podejmować próby stonowania ich lub
13
ukierunkowania w taki sposób, który nam pomo\e.
By nie dopuścić do eskalacji złych emocji, stosuj następujące zasady:
Zamiast prób tonowania emocji uczestników interwencji i opanowywania
sytuacji poprzez powtarzanie: Proszę się zachowywać spokojnie  lepiej
sformułuj konkretne polecenie, wskazując, jakiego zachowania oczekujesz
od osoby, np.: Proszę tu stanąć i poczekać; Stój!; Nie ruszaj się!; Za chwilę
wysłuchamy Pana wersji zdarzeń, teraz proszę pozwolić wypowiedzieć się
zgłaszającemu; Proszę mówić trochę wolniej, bo trudno mi Pana zrozumieć.
Nie musisz udawać, \e nie widzisz manipulacji uczestników interwencji.
Mo\esz powiedzieć wprost: Widzę, \e Pan nas zagaduje; Widzę, \e za
wszelką cenę próbuje Pan odwrócić od siebie podejrzenia. Pozwoli Ci to le-
piej panować nad sytuacją.
W stosunku do osób roszczeniowych rozłó\ odpowiedzialność za efekt na
wszystkie zaanga\owane strony. Przykładowo mo\esz spotkać się z osobą
wykrzykującą pretensje pod adresem Policji, np. o opieszałość w działaniu.
Mo\esz wówczas odpowiedzieć: Jeśli zale\y Panu, byśmy ju\ mogli zacząć
działać, potrzebna jest nam Pana współpraca; Proszę powiedzieć, gdzie to
się stało, kiedy...? itp.
Pamiętaj, \e ludzi stresuje ocenianie ich umiejętności radzenia sobie w ró\-
nych sytuacjach. Nie chcąc wywoływać dodatkowych emocji, nie wydawaj
takich osądów wprost. Na przykład zamiast stwierdzenia: Widzę, \e ma Pan
problem z wychowaniem syna na porządnego człowieka  powiedz lepiej:
Mówi Pan, \e nie wie, jak dotrzeć do syna?
Wez pod uwagę, \e ró\ne nieadekwatne lub jaskrawe reakcje emocjonalne,
które zdarzają się w sytuacji silnego stresu (np. uśmiech uczestnika interwen-
cji), niejednokrotnie oznaczają zdenerwowanie, a nie lekcewa\enie policjanta.
Nie okazuj zdenerwowania. Unikaj dodatkowych, niepotrzebnych ekspresji
emocjonalnych w mimice i gestach.
Opanowanie oka\esz przede wszystkim poprzez:
- zapewnienie bezpieczeństwa sobie i osobom, w stosunku do których po-
dejmujesz czynności; pozwoli to na swobodne, wolne od zagro\eń po-
dejmowanie kolejnych decyzji,
- zorganizowane, planowe działania,
- rzeczowe wypowiedzi,
- stabilną postawę ciała,
- spokojny, donośny ton głosu,
- swobodne, niewkraczające w dystans osoby gesty.
14
CZŚĆ II
WSKAZÓWKI POSTPOWANIA POLICJANTA
WOBEC WYBRANYCH KATEGORII OSÓB
PRZYJCIE INTERESANTA W JEDNOSTCE POLICJI
To od Ciebie w du\ej mierze zale\y, jak jest przygotowane miejsce, w któ-
rym przyjmujesz interesantów. Nawet jeśli mo\liwości aran\acji wnętrza są
małe, to wykorzystaj przynajmniej te, które są. Zadbaj na przykład o wię-
kszą intymność kontaktu (jeśli zajmujesz pokój z innym policjantem) choć-
by przez ustawienie krzeseł dla interesantów w ten sposób, by siedzieli do
siebie tyłem. Staraj się te\, by między Tobą a interesantem było jak najmniej
barier utrudniających Ci obserwację jego zachowania, które równie\ mo\e
być cennym zródłem informacji.
Wychodząc zza biurka do przywitania, oka\esz osobie swój szacunek oraz
dasz jej chwilę na oswojenie się z sytuacją i z Twoją postacią. Przy ka\dym
kontakcie z drugim człowiekiem pojawiają się emocje, dlatego te\ potrzebne
jest co najmniej parę sekund na przyzwyczajenie do komunikatów, równie\
niewerbalnych, wysyłanych przez drugiego człowieka (do jego sposobu
mówienia, poruszania się, mimiki, a nawet zapachu).
Przedstaw się i określ Twoją rolę w tej sprawie (czy jesteś ju\ w nią
wdro\ony i na ile), np.: Posterunkowy Jan Kowalski, jestem Pana dzielni-
cowym lub Prowadzimy sprawę dotyczącą kradzie\y z włamaniem do kiosku.
Okna Pana mieszkania wychodzą na ulicę, gdzie znajduje się kiosk, i dlatego
chcielibyśmy, aby Pan sobie przypomniał, co Pan widział, słyszał& Gdyby
Pan przypomniał sobie tamten dzień&
Pamiętaj, \e w jednostce Policji to Ty jesteś głównym inscenizatorem
sytuacji. Tu wydarzenia nie dzieją się ju\ na gorąco, dlatego osoba mo\e
baczniej Cię obserwować, a więc szczególnie istotne będzie wywołanie
dobrego pierwszego wra\enia. Dzięki temu osoba stanie się spokojniejsza,
ufniejsza, nie będzie wyolbrzymiać lub pomniejszać krępujących faktów
w obawie przed oceną lub wyśmianiem.
Zanim interesant pojawi się w jednostce Policji, zazwyczaj wcześniej
przygotowuje sobie to, o czym chce Ci powiedzieć. Szczególnie istotne
będzie więc wysłuchanie jego opowieści, poniewa\ dopiero gdy wypowie
wszystko, co sobie zało\ył, będzie mógł skupić się wyłącznie na Twoich
pytaniach, wątpliwościach i uwagach. Przerywając jego wypowiedz swoimi
pytaniami, zaburzasz przygotowany jej porządek, czemu mogą towarzyszyć
15
emocje, np. złość, i zniecierpliwienie, w konsekwencji zaś osoba mo\e nie
przekazać Ci istotnych faktów.
Wycisz ewentualne emocje, uspokój interesanta. Pomocną techniką mo\e
być odzwierciedlenie uczuć: Widzę, \e du\o odwagi kosztowało Panią przyj-
ście tutaj; Rozumiem, \e bardzo trudno jest Panu na ten temat rozmawiać;
Widzę, \e zale\y Panu na bezpieczeństwie na Pana osiedlu. Istotne jest, by
uchwycić w wypowiedzi interesanta powód jego obawy, być mo\e pretensji
lub złości i nazwać go. Nie mo\na poprzestać na stwierdzeniu: Tak, tak, ja
Pana doskonale rozumiem, gdy\ w ten sposób nie uspokoisz interesanta,
a raczej wywołasz dodatkowe negatywne emocje.
Rozpoczynając kontakt z osobą, dostosuj się do wysyłanych przez nią
sygnałów werbalnych i niewerbalnych, czyli:
 zacznij rozmowę od swobodnego, nieanga\ującego emocjonalnie te-
matu; jeśli zauwa\ysz, \e osoba nadal czuje się niepewnie, powiedz
np.: Gorąco dziś tutaj, mo\e otworzymy okno?,
 wska\ konkretne rozwiązania, je\eli osoba zwraca się do Ciebie z prośbą
o informację lub o przystąpienie do działania,
 zauwa\ emocje interesanta; jeśli są na tyle wyrazne, \e mogą utrudniać
dalszą rozmowę, wyraz to, co dostrzegłeś, dając osobie tym samym mo-
\liwość upustu nagromadzonych emocji, np.: Widzę, \e syn nadwerę\ył
ju\ Pana cierpliwość i przyszedł tu Pan z postanowieniem zgłoszenia
kradzie\y?
Zmierzaj do dookreślenia, czy sprawa, z którą zgłasza się interesant, jest
naruszeniem prawa. Jeśli zakres działań Policji jako instytucji nie obejmuje
zgłaszanego problemu, wska\, gdzie interesant mo\e szukać pomocy. Jedno-
cześnie podkreślaj, jaki wymiar tego problemu jest w zakresie działania
Policji, np.: Je\eli chce Pan wypracować lepsze relacje z synem, pomo\e
Panu z pewnością psycholog; Je\eli postępowanie syna będzie wykraczało
poza przyjęte normy, np. będzie znęcał się nad rodziną, kradł na szkodę
najbli\szych osób, uciekał z domu itp., wówczas będziemy interweniować.
Obecnie mo\liwe są tylko działania profilaktyczne, np. pogadanki w szkole.
Je\eli interesant jest osobą roszczeniową, wa\nym punktem rozmowy będzie
rozdzielenie kompetencji, czyli wskazanie, jakie działania są oczekiwane ze
strony zgłaszającego, by Policja mogła podjąć kompetentną pomoc, np.:
Będziemy mogli zainterweniować, jeśli w sytuacji, gdy sąsiedzi będą hała-
sować, otrzymamy od Pana zgłoszenie lub Poniewa\ jest to postępowanie
wnioskowe, a więc osoba pokrzywdzona musi chcieć ścigania sprawcy,
dopiero po otrzymaniu takiego wniosku będziemy mogli podjąć czynności.
16
Potwierdzaj, \e słuchasz, czy to parafrazując, czy te\ okazując uwagę
postawą, mimiką, spojrzeniem.
W razie potrzeby pozwól na milczenie  w ten sposób dajesz osobie czas na
uspokojenie się, zastanowienie, przypomnienie sobie faktów.
Podczas całego kontaktu okazuj \yczliwe zainteresowanie oraz spokój (np.
nie gestykuluj nadmiernie, nie podnoś głosu, zadawaj pytania nie oceniające,
ale ukierunkowujące na rozwiązanie problemu); utwierdzi to interesanta
w przekonaniu, \e ma do czynienia z osobą kompetentną.
Pytaj, dopóki nie będziesz miał pewności, \e masz wystarczającą ilość infor-
macji, by sprecyzować sprawę, z którą zgłosił się interesant.
Jeśli argumentujesz swoje wypowiedzi, staraj się, by te argumenty były
rzeczowe, konkretne, mające na celu dookreślenie faktów. Twoim zadaniem
jest umo\liwienie dalszego porozumienia poprzez unikanie tych argumen-
tów, które mogą stać się narzędziem do szermierek słownych.
Poinformuj o mo\liwych rozwiązaniach problemu, o dalszym toku sprawy
lub podsumuj ju\ podjęte działania  da to interesantowi poczucie, \e to,
z czym przyszedł, nie pozostanie bez odzewu.
Doradzając, unikaj sformułowań: Musi Pan zrobić to i to& , raczej wska\
mo\liwe rozwiązania i ich konsekwencje, pozostawiając wybór interesan-
towi, np.: Mo\e Pan zrobić tak lub tak&
Dowartościuj interesanta, podkreślając jego zaanga\owanie, chęć pomocy,
współpracy, wagę informacji, które przekazał, np.: To dobrze, \e zgłasza
nam Pan ten problem; To dobrze, \e zapamiętał Pan tyle szczegółów i po-
dzielił się tą wiedzą z nami.
śegnając się z osobą, pamiętaj, \e niezale\nie od problemu, z którym
przyszła (czy było to zgłoszenie czegoś dla niej wstydliwego, np. \e jest
bita, poni\ana, czy te\ było to zgłoszenie roszczeń lub pretensji do Policji),
i niezale\nie od przebiegu rozmowy potrzebuje utwierdzenia w przekonaniu,
\e miała do czynienia z policjantem kompetentnym, który nie zmienił
nastawienia do niej pomimo problemu, z którym się boryka. Godność
osobową interesanta mo\esz podkreślić, wstając z miejsca, gdy będzie
wychodził.
Po przyjęciu interesanta oka\ się osobą godną zaufania, osobą, której mo\na
powierzyć swoje problemy bez obawy o negatywne konsekwencje. Pamię-
taj, \e burząc zaufanie do Policji, zamykasz mo\liwość współpracy z pra-
worządnymi obywatelami.
17
INTERWENCJA DOMOWA  KONFLIKT MAAśECSKI
Przedstawiając się stronom konfliktu i informując je o celu swojego przy-
bycia jako policjanta, zaakcentujesz swoją rolę podczas ingerencji w prywa-
tne \ycie mał\onków oraz zapobiegniesz ewentualnym zarzutom o bezpod-
stawne wtrącanie się.
W przypadku agresji gorącej natychmiastowe przerwanie przemocy fizycz-
nej i/lub psychicznej zapewnia uczestnikom interwencji niezbędne minimum
poczucia bezpieczeństwa, umo\liwiającego komunikację skonfliktowanych
stron z policjantami.
Pozwalając na jakiekolwiek próby kontynuowania zachowań agresywnych
(nawet drobnych uszczypliwości skonfliktowanych stron w stosunku do
siebie lub interweniujących policjantów), mo\esz wywołać:
 wra\enie przyzwolenia na takie zachowania w obliczu prawa,
 przesunięcie granicy podporządkowania osoby na swoją niekorzyść (jeśli
osoba mo\e u\ywać słów wulgarnych, to mo\e te\ trącać, a potem
uderzyć mał\onka) i trudniej będzie opanować sytuację. Granice muszą
być określone od początku interwencji.
Po wejściu do mieszkania zwróć uwagę na rozmieszczenie pomieszczeń, na
to, kto w nich przebywa i czy te osoby mogą być potencjalnymi agresorami
lub ofiarami. Pozwoli to na zachowanie bezpieczeństwa interwencji i zdo-
bycie obiektywnych informacji na temat tła konfliktu. Zwróć te\ uwagę na
wysyłane przez osoby komunikaty werbalne i niewerbalne, czyli:
 utrzymywany przez osoby dystans interpersonalny (zachowywanie w sto-
sunku do kogoś asekuracyjnej odległości mo\e być oznaką obawy, lęku
przed tą osobą),
 otoczenie (np. porozrzucane krzesła, ubrania),
 komunikaty wysyłane przez ciało (np. dr\ące ręce, nogi, skulona posta-
wa ciała).
Ustawiając skonfliktowane strony nie na wprost siebie, zmniejszasz ryzyko
ich agresywnych wybuchów w stosunku do siebie. Staraj się tak modelować
ustawieniem osób, by swój wzrok i uwagę skierowały na interweniującego
policjanta, nie zaś na siebie nawzajem.
Nie doprowadzaj do konfrontowania ze sobą stron konfliktu, gdy są pod
wpływem silnych emocji  raczej nie uzyskasz rzetelnych informacji.
Pamiętając, \e emocje są zarazliwe, nie daj się im ponieść. Jeśli nie ma
takiej potrzeby, nie podnoś głosu wraz z domownikami, nie gestykuluj jak
oni itp.
18
Unikaj rutynowego, stereotypowego podejścia, a zadając pytania otwarte,
np. Co tu się wydarzyło?, uzyskasz informacje potrzebne do właściwej oce-
ny sytuacji.
Ocenisz rzetelnie sytuację, biorąc pod uwagę nie tylko treść wypowiedzi
uczestników interwencji, ale równie\ takie elementy, jak: zrozumiałość
komunikatów, wulgaryzm języka, stopień emocjonalnego zaanga\owania
w rozmowę, czy te\ umiejętność panowania nad emocjami.
Jeśli osoby negują potrzebę ingerencji Policji, mo\esz odnieść się do
zastanego stanu rzeczy, mówiąc np.: Widzę, \e ten chłopczyk ma krew na
ustach; Widzę, \e krzesła są przewrócone. Takie stwierdzenia oceniające
sytuację będą punktem wyjścia do wyjaśnienia zdarzenia.
Zamiast bagatelizowania sytuacji: Wydaje mi się, \e wzywa nas tu Pani
niepotrzebnie. Nie widzę, \eby była Pani pobita, tracimy tu czas; Pewnie
potrzebuje Pani kwity na mę\a, ale sprawy osobiste Państwa nie interesują
Policji. Załatwcie tę sprawę jak dorośli ludzie  zasadniejsze i wystarcza-
jące będzie podkreślenie, \e skoro wezwano Policję, to widocznie problem
w ocenie zgłaszającego był powa\ny.
Sformułowania: Pani mą\ wygląda spokojnie, a Pani jest rozhisteryzowana
 lepiej zastąpić stwierdzeniem, jakie zachowania ułatwią nam przeprowa-
dzenie tej interwencji: Proszę tu usiąść; Proszę zabrać dzieci do drugiego
pokoju; Teraz porozmawiamy z Pani mę\em; Proszę na razie nic nie mówić,
nawet jeśli będzie Pani miała inne zdanie; Zale\y mi na tym, \eby Państwo
przestali rozmawiać ze sobą i odpowiadali tylko na moje pytania.
Nazwij sytuację z punktu widzenia bezstronnej, niezaanga\owanej w kon-
flikt osoby. Mo\esz np. powiedzieć: Rozumiem, \e Państwo nie mo\ecie się
dogadać; Rozumiem, \e sprawy zaszły ju\ na tyle daleko, \e obawia się Pani
zostać z mę\em sama w mieszkaniu. Pozwoli to skupić się na diagnozie
sytuacji i szukaniu rozwiązań.
Raczej nie zakładaj z góry, \e wiesz, w czym tkwi przyczyna konfliktu,
i tym bardziej nie sugeruj jej, wchodząc w kompetencje psychologa: Upił się
Pan i bolączki na \onie wyładowuje?  bo to przecie\ tylko jedna z hipotez.
Podając takie stwierdzenie, oceniasz motywacje osób i tylko wzbudzasz
dodatkowe emocje, a przecie\ zadaniem policjanta na miejscu zdarzenia jest
przerwanie przemocy i ocena naruszeń prawnych, nie zaś ocena charakteru
osób.
Staraj się nie wywoływać dodatkowych emocji, nadu\ywając zwrotów  wy
w odniesieniu do skonfliktowanej pary i  my w odniesieniu do interweniu-
jących policjantów. Podkreślanie takiego podziału na tych, którzy sobie nie
19
radzą (w podtekście  gorszych ), i tych, których takie problemy nie dotyczą
( lepszych ), powoduje uświadamianie bycia ocenianym i nasila negatywne
emocje, co z kolei utrudnia przeprowadzanie interwencji.
Zamiast głoszenia opinii na korzyść jednej ze stron w kategoriach winny 
niewinny poinformuj m.in. o:
 naruszeniu prawa,
 przysługujących stronom w tej sytuacji uprawnieniach i obowiązkach.
Pozwoli Ci to pozostać osobą bezstronną, kompetentną. Skupiając się na
zadaniach, nie staniesz się jednym z uczestników konfliktu.
Nie pouczanie, ale konkretne sformułowanie, czego skonfliktowane osoby
mogą się spodziewać ze strony Policji (jakich restrykcji i jakiej pomocy),
pozwoli Ci na uniknięcie zbędnych emocji.
Wskazując instytucje lub osoby, u których mał\onkowie mogą uzyskać
adekwatne do ich trudności wsparcie, np.
 Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie jako instytucję właściwą do udzie-
lenia bezpłatnej kompleksowej pomocy,
 Ośrodek Pomocy Społecznej jako instytucję właściwą do zapewnienia
pomocy socjalnej,
 Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jako insty-
tucję właściwą do udzielenia pomocy w przypadku problemów alkoho-
lowych i przemocy domowej,
dajesz im więcej mo\liwości poszukiwania pomocy, a tym samym
zwiększasz prawdopodobieństwo, \e któreś z tych rozwiązań będzie tym
trafnym.
Jeśli konflikt dotyczy tak\e dzieci, nie baw się w psychologa, doradzając na
podstawie jednej interwencji i zewnętrznego oglądu sytuacji. Nie mów więc
np.: Pan powinien dyscyplinę w domu trzymać  lepiej zapytaj, jak wygląda
ta dyscyplina, jakie kary są stosowane wobec dzieci w przypadku łamania
norm oraz jakich zakazów i nakazów muszą przestrzegać.
Podkreśl potrzebę wyjaśniania konfliktów poprzez poszukiwanie rozwiązań
w codziennych rozmowach, kiedy jeszcze nie ma tak du\ego balastu
wzajemnych pretensji. Wska\ dobre strony takiego rozwiązania  brak
fizycznych dolegliwości, brak prawnych dolegliwości, mo\liwość budowa-
nia wzajemnego szacunku.
Opór mał\onków przed ingerowaniem w ich prywatne \ycie mo\e
spowodować, \e będziesz starał się minimalizować problem (umyć ręce)
i unikać drastycznych rozwiązań. Czasem przejawia się to w komunikatach
formułowanych przez policjantów: Czy mogę liczyć na to, \e będzie spokój?
20
 licz raczej na konkretne ustalenia, np.: Jeśli sytuacja się powtórzy,
zabierzemy Pana do izby wytrzezwień.
Na zakończenie interwencji:
 poinformuj strony o dalszym toku postępowania, czyli o ewentualnej
procedurze prawnej, która będzie wdro\ona,
 przedstaw konsekwencje, jakie poniosą strony w związku z naruszeniami
prawa,
 wska\, na czym będzie polegała ewentualna pomoc ze strony Policji
(czas, warunki, forma, wymogi formalne), np. poinformuj, \e:
" dzielnicowy będzie odwiedzał rodzinę raz w miesiącu w sprawie
przemocy domowej,
" problem alkoholowy mo\na skierować do Gminnej Komisji Roz-
wiązywania Problemów Alkoholowych,
" sporządzona przez policjantów notatka urzędowa z przeprowadzo-
nej interwencji mo\e słu\yć jako materiał dowodowy w toczącej się
sprawie sądowej,
" po wniesieniu sprawy do sądu na wniosek pokrzywdzonego sąd
mo\e zlecić Policji zbieranie materiału dowodowego.
Zapytaj o ewentualne wątpliwości, o to, czy osoba chce dodać jeszcze coś
istotnego, co uchroni Cię przed ewentualnymi oskar\eniami o zlekcewa\enie
wa\nych informacji.
Jeśli pozostawiasz skonfliktowane strony we wspólnym mieszkaniu,
zastanów się, czy zapewniłeś ju\ bezpieczeństwo domownikom. W tym celu
uwa\nie obserwuj zachowanie agresora pod kątem niepokojących,
nerwowych ruchów. Mogą one stanowić sygnał, \e czeka na opuszczenie
przez policjantów miejsca interwencji, by dać wreszcie upust zahamowanej
złości. Warto te\ zza zamkniętych drzwi odczekać parę minut, by się
przekonać, \e interwencja została rzeczywiście zakończona i zapewniliśmy
spokój w mieszkaniu.
KONTAKT Z OFIAR PRZESTPSTWA
Przedstawiając się, pamiętaj o specyficznej sytuacji, w jakiej znalazła się ta
osoba. Mo\e w tym momencie istotniejsze będzie podkreślenie Twojej roli
i powiedzenie np.: Policja. Jestem policjantem, ni\ podawanie stopnia, imie-
nia, nazwiska i jednostki. Jest to szczególnie wa\ne wtedy, gdy od tego
zale\y efektywność interwencji (szybkość działania, bezpieczeństwo ofiary).
Zwróć uwagę na stan psychofizyczny osoby, czy jest ranna, przestraszona,
agresywna, pobudzona itd. W razie potrzeby zapewnij jej pierwszą pomoc
21
przedmedyczną. Pamiętaj te\, aby umo\liwić jej wyra\enie negatywnych
emocji. Mo\esz zaproponować papierosa, podać chusteczkę, dać szklankę
wody, okryć ją czymś ciepłym.
W miarę mo\liwości dą\ do zagwarantowania komfortu czasu (osobę
wysłuchaj bez pośpiechu) i miejsca (rozmowę przeprowadz daleko od
zgiełku ulicy, w radiowozie, w przygotowanym do przesłuchania pokoju).
Mo\e to wpłynąć na poczucie bezpieczeństwa ofiary i zapewni jej dyskrecję.
Je\eli nie mo\esz zagwarantować optymalnych warunków, warto o tym
osobę uprzedzić, mówiąc np.: Muszę spoglądać na zegarek, aby mieć
kontrolę nad czasem, ale będę miał dla Pana tyle czasu, ile będzie potrzeba;
Podczas przesłuchania będzie obecny mój kolega, ale nie będzie uczestniczył
w naszej rozmowie, zajmie się sporządzaniem własnej dokumentacji itp.
Efekt pierwszego wra\enia będzie wa\nym elementem nawiązania kontaktu
i mo\e wpłynąć m.in. na utrudnienie lub ułatwienie przeprowadzenia inter-
wencji, chęć współpracy ofiary z Tobą, mo\liwość zaufania Tobie oraz uzy-
skanie miarodajnych informacji. Dlatego pamiętaj między innymi o:
 tonie głosu, np. aby nie był rozkazujący, urzędowy,
 gestykulacji, np. unikaj nerwowych ruchów rękoma nakazujących odpo-
wiedz na pytania,
 postawie ciała, np. wyeliminuj krzy\owanie rąk, postawę zamkniętą, nie
trzymaj rąk w kieszeni,
 zadawaniu pytań otwartych, np. Co się stało?
Biorąc pod uwagę zaistniałą sytuację, staraj się umo\liwić ofierze swobodne
wypowiedzenie się, nie przerywaj, nie okazuj zniecierpliwienia, nie baga-
telizuj problemu. Jeśli mówi chaotycznie, to po wysłuchaniu postaraj się
uporządkować fakty, dopytać o rzeczy istotne, np. o dokładny czas zajścia,
znaki szczególne sprawcy, kierunek jego oddalenia się, numery pojazdu,
którym odjechał.
Postaraj się zrozumieć osobę, być empatycznym, m.in. poprzez spojrzenie
na problem jej oczami, wyobra\enie sobie całej sytuacji i przewidzenie, jak
sam chciałbyś być potraktowany na jej miejscu. W ten sposób wywołasz
pozytywne nastawienie osoby do Ciebie i kontakt z nią będzie przebiegał
z pewnością sprawniej.
Pamiętaj te\, aby nie oceniać słuszności jej postępowania, np. pozostawienia
otwartego samochodu lub okna w domu. Nie udzielaj rad, lecz staraj się
wskazać realne mo\liwości poradzenia z zaistniałym problemem, np. mo-
\esz umo\liwić kontakt z pomocą drogową, osobą najbli\szą, wskazać
sposoby zabezpieczenia samochodu.
22
Określ pod względem prawnym, jakiego czynu zabronionego osoba stała się
ofiarą. Wska\, jakie czynności procesowe i pozaprocesowe będą konieczne
do wykonania z jej udziałem, np. przesłuchanie, obdukcja, okazanie. Warto
te\ omówić, na czym one polegają i czemu słu\ą, kto będzie je wykonywał
i kiedy, oraz podać, \e wią\ą się ze sporządzeniem dokumentacji. Takie
uporządkowanie wpłynie na większe poczucie kontroli nad sytuacją, zapo-
biegnie wiktymizacji wtórnej, ponownemu wcieleniu się osoby w rolę
bezradnej, biernej, nie mającej wpływu na bieg wydarzeń ofiary.
Je\eli ofiara jest tak wyczerpana psychicznie, \e nie ma motywacji do podej-
mowania działań, które mogłyby zmienić jej trudną, obcią\ającą ją sytuację,
postaraj się wskazać takie jej umiejętności, które pozwalały jej radzić sobie
do tej pory, np.: Pomimo \e Pani mą\ znęcał się nad Panią, potrafiła Pani
zapewnić bezpieczeństwo dzieciom, zadbać, by chodziły czyste, schludnie
ubrane, najedzone. Być mo\e właśnie te drobne spostrze\enia będą bodzcem
do odbudowania wiary we własne siły.
Je\eli osoba przebywa w jednostce Policji, umo\liw jej zapoznanie się
z Polską kartą praw ofiary, gdzie znajdzie informacje o temat swojego
statusu prawnego, praw, instytucji, które powinny jej pomóc, a tak\e toku
procedury prawnej.
Je\eli tryb ścigania jest wnioskowy, nie zmuszaj ofiary przestępstwa do po-
dejmowania działania, nie narzucaj swego zdania, ale wska\, jakie mogą być
następstwa ka\dego z rozwiązań. Ofiara zazwyczaj po dokonaniu na niej
przestępstwa traci poczucie wpływu na swoje \ycie (np. długo odkładała pie-
niądze na samochód, a sprawca ukradł go w parę sekund, lub miała wa\ne
plany do zrealizowania, a w związku z pobiciem musi le\eć w szpitalu).
Dając mo\liwość wyboru, przywracamy jej poczucie wpływu na sytuację.
Jeśli chodzi o pomoc praktyczną, nie narzucaj rozwiązania. Wskazuj raczej
praktyczne mo\liwości poradzenia sobie z sytuacją, pozostawiając osobie
wybór (np. zapewnienie wsparcia rodziny, skorzystanie z pomocy sąsiedzkiej,
zabezpieczenie się na przyszłość poprzez zamontowanie alarmu w domu).
Po zakończeniu interwencji warto:
 poinformować ofiarę, kto w jednostce Policji będzie prowadził jej
sprawę,
 udostępnić numer telefonu do osoby prowadzącej sprawę,
 wskazać, jakie czynności funkcjonariusze w związku ze sprawą wyko-
nają, jaka mo\e być w nich rola osoby pokrzywdzonej oraz \e mogą się
kontaktować z ofiarą w pózniejszym czasie.
Nie obiecuj tego, czego nie mo\esz zrealizować. Lepiej poinformuj, jakie są
mo\liwości spełnienia oczekiwań pokrzywdzonego (ustalenia sprawcy,
23
odzyskania mienia) i jakie informacje, dowody lub zachowanie pokrzywdzo-
nego będą pomocne w prowadzonym postępowaniu.
Je\eli ofiara wymaga specjalistycznej pomocy, staraj się kierować ją raczej
do konkretnego człowieka ni\ instytucji (uniknie wówczas wielokrotnego
opowiadania całej sytuacji, zanim ktoś skieruje ją do właściwej osoby).
INTERWENCJA WOBEC NIELETNIEGO SPRAWCY CZYNU
ZABRONIONEGO
Nie pomijaj przedstawienia się, nawet jeśli masz do czynienia z osobą mło-
dą. Pamiętając o godności osobowej sprawcy (nie traktując go przedmio-
towo, z góry), zwiększasz prawdopodobieństwo, \e poczuje się podmio-
tem odpowiedzialnym za własne postępowanie i dokonywane wybory.
Lekcewa\ąc go, stwarzasz podstawę do  buntu z zasady , na przekór Twoim
działaniom.
Pamiętaj o podaniu podstawy faktycznej i prawnej interwencji, bo choć jest
to młody człowiek, jest podmiotem prawa (m.in. przysługuje mu prawo do
prywatności).
Dokonaj wyboru miejsca przeprowadzania interwencji pod względem bez-
pieczeństwa oraz skuteczności komunikowania się. Przykładowo unikaj
zgiełku ulicy, szkolnego korytarza, obecności kolegów nieletniego. Sprawca
czynu zabronionego mo\e w obecności rówieśników, chcąc zyskać ich
akceptację, przeciwstawiać się normom społecznym i prawnym, reprezento-
wanym przez policjantów. Częstym tego przejawem jest ostentacyjne odma-
wianie wykonywania poleceń i kpienie z nich.
Bacznie obserwuj zachowanie nieletniego i wyciągaj wnioski dotyczące jego
stanu emocjonalnego. Przykładowo, jeśli nerwowo się kręci, ma niepewny
głos, odpowiada na pytania, nie patrząc na Ciebie, mo\e to m.in. wskazywać
na próbę okłamywania, przygotowywania się do ucieczki, chęć zatajenia
działań niezgodnych z prawem.
Zadawaj pytania otwarte, uwzględniając przy tym wiek sprawcy, np.: Co się
stało?; Co wiesz na temat tego zdarzenia?
Szczególnie unikaj:
- strofowania, np. Ty za młody jesteś, \ebyś miał rację!
- przerywania, np. Zamknij się. Ty nie masz prawa głosu!
- pogardliwego odnoszenia się, np. Ty, młody!; Synku!; Gościu!
- podnoszenia głosu.
24
Jeśli zale\y Ci na wzbudzeniu zaufania nieletniego lub wią\e się to ze
skutecznością przeprowadzenia interwencji, mo\esz zyskać jego akceptację,
u\ywając w rozmowie zwrotów typowych dla jego środowiska, np. Jesteś na
gigancie  czyli uciekłeś ze schroniska dla nieletnich, Byłeś na dołku? 
czyli przebywałeś w PDOZ-cie? (działka  to jednorazowa dawka narkoty-
ków do bezpośredniego u\ycia).
W przypadku konieczności u\ycia środków przymusu bezpośredniego
w stosunku do nieletniego pamiętaj o aspektach prawnych:
- zakazach formalnych u\ycia środków przymusu bezpośredniego,
- nakazaniu zachowania się zgodnego z prawem,
- uprzedzeniu o mo\liwości zastosowania środków przymusu bezpośre-
dniego.
Formułując komunikaty z tym związane, wez pod uwagę niedoj-
rzałość intelektualną i emocjonalną nieletniego oraz fakt, \e z taką sytuacją
prawdopodobnie (choć tak być nie musi) spotkał się po raz pierwszy. Być
mo\e trzeba będzie sformułować komunikat bardziej czytelnie, powtórzyć
go albo szczególnie podkreślić konsekwencje prawne niepodporządkowania
się poleceniom funkcjonariuszy.
Zwróć uwagę na siłę i czas u\ycia środków przymusu bezpośredniego, gdy\
u\ywasz ich w stosunku do osoby najczęściej słabszej, mniejszej. Narusze-
nie zasad u\ycia środków przymusu bezpośredniego lub zbyt niefrasobliwe
posługiwanie się nimi mo\e prowadzić do:
- zranienia,
- naruszenia praw tej osoby,
- przekroczenia uprawnień przez funkcjonariusza,
- powstania niepotrzebnych emocji,
- agresji ze strony osoby, wobec której przeprowadzana jest interwencja,
- skomplikowania się przeprowadzanej interwencji.
Nie mo\na zapominać o moralnym wymiarze takiego postępowania,
kiedy to swoim zachowaniem burzymy wiarę młodej osoby w praworząd-
ność organów państwowych, jak równie\ w ich ochronną rolę.
Przykładem przekroczenia siły fizycznej jest np. kopanie po nogach
osoby stojącej w rozkroku do kontroli osobistej i podporządkowującej się
poleceniom dotyczącym tej czynności, wydawanym przez funkcjonariusza.
W przypadku zatrzymania nieletniego pamiętaj, aby poinformować go o je-
go prawach, co wynika z krajowych i międzynarodowych zródeł prawa. Dą\
do szybkiego skontaktowania się z jego prawnymi opiekunami i przedstawi-
cielami wymiaru sprawiedliwości.
25
Na zakończenie interwencji poinformuj nieletniego o ewentualnej proce-
durze prawnej, która będzie wdro\ona. Przedstaw, jakie konsekwencje mo\e
ponieść w związku z czynem, który popełnił, wskazując ich znaczenie
w jego dalszym \yciu. Warto te\ uwypuklić moralne aspekty niezgodnego
z prawem postępowania, jego wpływ na szacunek do samego siebie, jak
równie\ na szacunek innych do niego i do bliskich mu osób.
INTERWENCJA WOBEC OSOBY BDCEJ POD WPAYWEM
ALKOHOLU
Oceń stan świadomości i komunikatywności osoby w celu dostosowania
swojego zachowania. Osiągniesz to, zadając proste pytania i obserwując jej
reakcje (osoba mo\e np. le\eć i w ogóle nie reagować, bełkotliwie odpo-
wiadać na pytania, odnosić się do Ciebie agresywnie i wulgarnie albo te\
spokojnie poddać się procedurze).
Je\eli osoba wykazuje znamiona świadomości, przedstaw się i poinformuj ją
o przyczynie podjęcia interwencji. Dookreślisz w ten sposób, jakich
naruszeń się dopuściła i być mo\e spowodujesz powrót zachowań
praworządnych.
W braku reakcji na okrzyk Policja! i kontynuowania przez osobę pod
wpływem alkoholu niezgodnej z prawem czynności komunikaty typu: Halo,
proszę Pana!; Słyszy mnie Pan?; Rozumie Pan, co do Pana mówię?;
Posłucha mnie Pan?; Czy Pan rozumie, co się do Pana mówi?  lepiej
zastąpić krótkim, jasnym i rzeczowym okrzykiem Policja! i wskazaniem,
jakiego konkretnie zachowania oczekujesz, np.: Policja! Proszę puścić tę
Panią! Czas potrzebny na ustalanie stopnia komunikatywności przeznacz
równocześnie na konkretne polecenie, co równie\ pozwoli ustalić adekwa-
tność reakcji i stan świadomości (powinno wywołać przynajmniej zwrócenie
uwagi w naszą stronę).
W przypadku niechęci do podporządkowania się Twoim poleceniom wska\
negatywne konsekwencje, jakie spotkają osobę, gdyby w dalszym ciągu nie
chciała współpracować. Pamiętaj o stopniowaniu restrykcji, a jeśli jest to
konieczne, poucz o ewentualnym u\yciu środków przymusu bezpośre-
dniego.
Zamiast umoralniania (np.: Jest Pan dorosły, a nie wie Pan, \e głośno się
zachowując w swoim pokoju, narusza Pan spokój sąsiadów?) określ przy-
czynę faktyczną, która spowodowała interwencję (np. zakłócenie spoczynku
nocnego, wywołanie zgorszenia w miejscu publicznym, naruszenie nietykal-
ności, znęcanie się), oraz konsekwencje wynikające ze złamania przepisów.
26
Ukonkretni to cel podjętych przez Ciebie działań, ukierunkuje rozmowę na
istotę problemu, a przy tym unikniesz wywoływania wra\enia  wymądrza-
nia się .
Je\eli stan trzezwości osoby oraz bezpieczeństwo sytuacji umo\liwiają
przeprowadzenie interwencji, pozwól osobie na wyjaśnienie sytuacji. Bycie
pod wpływem alkoholu nie oznacza, \e to, co ma do przekazania, to tylko
pijacki bełkot. Jej informacje mogą być cenne.
W rozmowie z osobą nietrzezwą pamiętaj, by nie wdawać się w zbędne
dyskusje, poniewa\ znajdując się pod wpływem alkoholu, jest bardziej
skłonna do wyolbrzymiania swoich emocji, przejaskrawiania niektórych
faktów i pomijania innych. Staraj się swoje komunikaty formułować:
 bardzo czytelnie, rzeczowo,
 w formie krótkich poleceń,
 bez zbędnych komentarzy,
 bez lekcewa\enia (np. przechodzenia na  ty ),
 bez protekcjonalnego tonu,
 bez bezpodstawnego skracania dystansu przez dotykanie osoby.
Warto zrezygnować z pytań retorycznych typu: Nie wie Pan, \e nie wo-
lno& ? Pytania takie raczej prowokują dyskusję. Zbędne komentarze mogą
wywoływać w osobie, wobec której interweniujemy, wra\enie, \e policjant
dra\ni się z nią, pragnie udowodnić, \e góruje nad nią intelektualnie, nam
zaś przecie\ zale\y na skutecznym, szybkim przywróceniu porządku.
Je\eli jest to grupa osób pijących, wyłonienie osoby odpowiedzialnej lub
przywódcy (np. poprzez komunikat: Pan jest właścicielem mieszkania?
Proszę mnie posłuchać przez chwilę) pozwoli zburzyć anonimowość osób
i wzbudzić poczucie osobistej odpowiedzialności za naruszenie prawa.
Indywidualizując polecenia, czyli zwracając się z poleceniem do konkretnej
osoby, zwiększasz prawdopodobieństwo uzyskania oczekiwanej reakcji.
Jeśli nie chcesz prowokować uporu osoby, wobec której interweniujesz,
pozwól jej wyjść z twarzą przed innymi osobami, by nie musiała ulegać
presji grupy. Zyskasz to, wyra\ając zgodę, by decydowała o sobie, np.
pozwalając jej samodzielnie wstać bez fizycznej pomocy, dobrowolnie
wyjść lub przywołać do właściwych zachowań inne osoby pijące alkohol.
Nie pokazuj, \e niektóre komentarze osoby dra\nią Cię bardziej. Wska-
zując na swoje słabe punkty, dajesz jej siłę do dalszej agresji słownej.
Na zakończenie interwencji poinformuj osobę o ewentualnej procedurze
prawnej, która będzie wdro\ona. Przedstaw, jakie konsekwencje mo\e po-
27
nieść w związku z czynem, który popełniła, wskazując ich wpływ na jej
dalsze \ycie. Uwypuklij moralne aspekty niezgodnego z prawem postępo-
wania, jego wpływ na szacunek do samej siebie, a tak\e na szacunek innych
do niej i do bliskich jej osób.
INTERWENCJA WOBEC OSOBY CHOREJ PSYCHICZNIE
Pod uwagę bierzemy tu nie tylko osobę ze zdiagnozowaną chorobą
psychiczną, ale te\ np. osobę w szoku, znajdującą się pod wpływem substancji
psychoaktywnych lub ró\nych środków połączonych (np. alkoholu z lekami),
czy te\ osobę z uszkodzeniami mózgu z powodu urazu lub choroby.
Przedstawiając się, pamiętaj, \e niezale\nie od stanu psychicznego osoby,
ma ona godność osobową. Utrzymuj więc szczególną kontrolę nad sy-
tuacją, nie traktując jednak nikogo z góry.
Rozpoczęcie interwencji (np. wobec kobiety siedzącej na przystanku i wy-
raznie zdenerwowanej: Widzę, \e ma Pani kłopot. Jak mogę Pani pomóc?)
mo\e być dla Ciebie sposobem na nawiązanie kontaktu z osobą i uzyskanie
podstawowych informacji na temat jej stanu, orientacji w rzeczywistości
(czy wie, kim jest) i otaczającego świata (czasu, miejsca, w którym się
znajduje, sytuacji).
Szczególnie uwa\nie obserwuj zachowanie osoby. Mo\e być bardzo sponta-
niczne i zaskakujące, gdy\ wią\e się z treścią urojeń istniejących tylko w jej
chorym świecie (np. osoba stoi spokojnie, po czym nagle krzyczy Do boju!
i atakuje policjantów, tnąc powietrze długopisem w taki sposób, jakby po-
sługiwała się szablą). Pozwoli Ci to zachować bezpieczeństwo uczestników
interwencji i uniknąć dzięki temu dodatkowych emocji i utrudnień w komu-
nikacji.
Pamiętaj, abyś nie zbli\ał się nieoczekiwanie do osoby chorej. Nie zachodz
jej zwłaszcza zza pleców.
W trakcie rozmowy nie skracaj dystansu do mniej ni\ jednego metra, ponie-
wa\ osoba ta potrzebuje sporej przestrzeni ochronnej dla siebie.
Staraj się, by osoba nie postrzegała Cię jako zródła zagro\enia. Osiągniesz
to poprzez:
- pozytywne umiejscowienie swojej roli, np.: Co mo\emy zrobić, by Panu
pomóc?,
- aktywne słuchanie, np.: Ktoś Pana namówił, by Pan tu stał?; Czy Pan
się czegoś boi?,
28
- stworzenie poczucia bezpieczeństwa i wyeliminowanie (jeśli sytuacja nie
wymaga natychmiastowej reakcji w celu ratowania \ycia, zdrowia)
nagłych zmian w sposobie zachowania się, np. gwałtownych ruchów,
nagłych zmian w intonacji głosu,
- zapewnienie bezpieczeństwa osobie zgodnie z jej oczekiwaniami.
W miarę mo\liwości nie dopuszczaj osób postronnych, a szczególnie tych,
którzy mogą wzbudzić dodatkowe negatywne emocje, utrudniające przepro-
wadzenie interwencji.
Nie wyzwalaj te\ u osoby dodatkowych emocji poprzez np.:
- niezgodność komunikatów werbalnych i pozawerbalnych (np. ironiczny
uśmiech),
- strofowanie, np.: Ja lepiej wiem. Pan na pewno się myli, bo jest Pan
chory,
- lekcewa\enie zachowania osoby lub jej wypowiedzi.
Pozwól wypowiedzieć się osobie, nawet jeśli wypowiedzi będą w treści
nieadekwatne do rzeczywistości (np. Bóg mi powiedział& ; Głosy ze słu-
chawki rozkazują mi& ) lub w formie (np. osoba udaje szczekanie psa, wije
się po podłodze, naśladując wę\a).
Zachęcaj osobę do mówienia, gdy\ to ją uspokoi, a Ty ocenisz stopień jej
kontaktu z rzeczywistością i mo\liwości postępowania z nią.
Nie zakładaj, \e zmienisz sposób widzenia rzeczywistości przez osobę chorą
psychicznie, czyli nie tłumacz, \e to, co jest treścią jej urojeń lub halucy-
nacji, jest ułudą.
Nie dyskutuj z osobą na temat logiki halucynacji i urojeń. Słuchaj, ale nie
uto\samiaj się z jej halucynacjami i urojeniami. Mów np.: Rozumiem, \e mo-
\e Pan słyszeć głos Boga, ale ja niestety tego nie słyszę. Proszę powiedzieć
mi więcej na ten temat.
Formułuj proste komunikaty (np. Co Pan tu robi?; Kogo mam zawia-
domić?), łącząc kontakt wzrokowy z przekazem informacji.
Zapewnij opiekę lub nadzór osobie, by nie pozostawiać jej samej z proble-
mem.
W miarę mo\liwości zapewnij kontakt z rodziną, opiekunem prawnym lub
lekarzem.
Podejmując decyzję o u\yciu siły fizycznej lub środków przymusu bezpo-
średniego, wez pod uwagę fakt, \e osoba ta mo\e mieć szczególnie wysoką
29
odporność na ból. Nie sugeruj się więc (np. zakładając dzwignię lub kaj-
danki) brakiem reakcji osoby na ból.
Poinformuj o formie zakończenia interwencji w jak najbardziej przystępny
sposób, np.: Teraz pojedzie Pan do miejsca, gdzie będzie Pan bezpieczny.
INTERWENCJA WOBEC OSOBY NIEAKCEPTOWANEJ
SPOAECZNIE (NP. OSOBA BEZDOMNA, śEBRZCA,
PROSTYTUTKA)
Przedstawiając się, pamiętaj o niezbywalnej godności osobowej przyna-
le\nej ka\demu człowiekowi od urodzenia, niezale\nie od sytuacji, w jakiej
się znalazł.
Podając podstawę podjęcia interwencji, np.: Nie mo\e Pan tu przebywać ze
względu na Pana bezpieczeństwo, uruchomisz u osoby mechanizm psycho-
logiczny zwany regułą wzajemności (zapewniasz jej bezpieczeństwo w za-
mian za to, \e opuści to miejsce), przez co będzie ona bardziej skłonna do
współpracy. Ponadto okazując szacunek, mo\esz go te\ zyskać.
Zmierzaj do sprecyzowania, w jakiej sytuacji osoba się znajduje:
 czy mo\e sobie poradzić w zastanej sytuacji, korzystając z własnych
środków (czy ma pieniądze na nocleg, jedzenie),
 czy mo\e skorzystać z pomocy osób bliskich,
 lub jak mogą jej pomóc Policja lub inne instytucje.
Pozwól się osobie wypowiedzieć:
 co uchroni Cię przed schematycznym postępowaniem,
 być mo\e osoba przeka\e Ci informacje istotne z punktu widzenia
bezpieczeństwa lub przydatne do realizacji ustawowych zadań Policji,
 podmiotowym traktowaniem nie wywołujesz dodatkowych negatywnych
emocji, co pozwoli przeprowadzić interwencję efektywniej i spokojniej.
Nie zara\aj się emocjami, negatywnym nastawieniem innych ludzi do tej
osoby z jakichś względów nieakceptowanej. Pamiętaj, \e nie szata zdobi
człowieka, zaś tłum ocenia pobie\nie, a taka ocena mo\e być mało trafna.
Bądz przykładem dla osób postronnych. Twoje zachowanie powinno wyzna-
czać sposób, w jaki inni mają się zachowywać wobec tej osoby, a więc przy-
kładowo:
 nie wypowiadaj lekcewa\ących komentarzy na temat ubioru, zapachu,
prowadzenia się osoby,
30
 nie skracaj dystansu kolokwialnymi zwrotami, przechodzeniem na  ty ,
przezywaniem np.  nurku , ocenianiem lub naśmiewaniem się z oso-
bistej sytuacji osoby,
 nie bagatelizuj jej wypowiedzi,
 nie przekraczaj bez potrzeby sfery osobistej osoby, trącając ją, dotyka-
jąc, szturchając.
Zdarza się, \e osoby te, choć naruszają zasady współ\ycia społecznego,
a czasem nawet łamią prawo, są wobec funkcjonariuszy niezwykle grze-
czne, spolegliwe. Bywa to jednak uległość pozorna, jeśli chodzi o podpo-
rządkowywanie się poleceniom, gdy\ wykonują je w sposób odroczony
w czasie albo po oddaleniu się policjantów ponownie wracają do
wcześniejszych zachowań naruszających prawo. Pomocna więc będzie
konsekwencja w działaniu, poniewa\ najpierw wskazując na restrykcje,
a następnie wycofując się z ich zastosowania, w odbiorze tej osoby
przyzwalasz na ponowne takie zachowanie.
Poniewa\ osoby takie trudno nieraz pociągnąć do odpowiedzialności oraz ze
względu na fakt, \e problem powraca (często pomimo okazanej z Twojej
strony pomocy, niejednokrotnie z ogromnym zaanga\owaniem, udzielonej
nie tylko przez Ciebie, ale i przez inne instytucje pomocowe), mo\e zrodzić
się w Tobie poczucie bezradności, złość, frustracja i w związku z tym chęć
u\ycia środków bardziej dolegliwych ni\ przewidują to przepisy prawne.
Pomimo tych emocji bądz cierpliwy.
Nie wychodz z zało\enia, \e osoby te są na bakier z przyjętymi zasadami,
\eby Tobie lub innym utrudnić codzienne \ycie. To zazwyczaj ich choroba,
uzale\nienie, nawyki, nieumiejętność poradzenia sobie z sytuacją, w której
się znalazły, powodują wyalienowanie od reszty społeczeństwa i naruszanie
zasad współ\ycia społecznego.
Nie zakładaj, \e zmienisz osobę i jej sytuację jedną interwencją. Staraj się
raczej myśleć o efektywności podczas tej konkretnej interwencji, czyli
o zapewnieniu porządku i bezpieczeństwa praworządnym obywatelom oraz
pociągnięciu do odpowiedzialności zgodnie z obowiązującymi przepisami
wszystkich tych, którzy ten porządek zakłócają. Pozwoli Ci to podchodzić
do takich sytuacji z adekwatną do nich dozą emocji, a nie z sumą frustracji
z poprzednich interwencji.
Wska\, jak z punktu prawnego wygląda sytuacja osoby, czyli poinformuj ją o:
 konsekwencjach za naruszenie przepisów prawnych i toku postępowania
w tej sprawie,
 mo\liwościach uzyskania pomocy od państwa lub innych instytucji,
uwzględniając funkcję opiekuńczą państwa.
31
Podkreśl godność osoby, wskazując jej na mo\liwość wyboru swego dalsze-
go losu nawet w tak trudnej dla niej obecnej sytuacji. Zaznacz skutki ka\de-
go z wyborów, np.:
 \e osoba bezdomna wybierając noclegi na ławkach i skryte spo\ywanie
alkoholu, nara\a się nie tylko na konsekwencje prawne, ale i na stanie
się potencjalną ofiarą przestępstw, na lekcewa\enie jej przez osoby
postronne,
 decydując się na zamieszkiwanie w domu pomocy społecznej, zyskuje
większą akceptację środowiska, poczucie bezpieczeństwa, szacunek itp.
Jeśli ponosisz du\e emocjonalne koszta tego, \e pomimo Twego zaanga\o-
wania podejmowane działania nie przynoszą bezpośrednich efektów, pa-
miętaj, \e nie mo\esz brać całej odpowiedzialności na siebie za efekt inter-
wencji. To od osoby, wobec której interweniujesz, będzie zale\ało, czy
zechce z zaoferowanej pomocy skorzystać.
32
ZAKOCCZENIE
Publikacja nie ma charakteru zamkniętego i mo\e być poszerzona o inne
specyficzne sytuacje oraz mo\liwości ich rozwiązania. Kolejne wskazówki i ra-
dy mogą wypływać z nowych spostrze\eń i doświadczeń policjantów. Nie bez
znaczenia jest tak\e na bie\ąco zmieniająca się sytuacja społeczna, a wraz z nią
społeczne oczekiwania wobec Policji.
Głównym zamiarem autorów, skupiających się na jakości kontaktu poli-
cjanta z obywatelem, było podniesienie profesjonalizmu podczas wykonywania
obowiązków słu\bowych, a tak\e wpłynięcie na humanitarne traktowanie ludzi,
wobec których podejmowane są interwencje. Zawarte tu wskazówki mają te\
stanowić bodziec do przemyśleń dla rozpoczynających pracę zawodową poli-
cjantów i skłonienia ich do budowania takiego warsztatu pracy, który pozwoli
na efektywne działanie, przy zachowaniu godności własnej i innych.
33
34
35
36


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ogólne wskazówki dotyczące produkcji muzycznych
Interwencje policyjne cz I
JAK Porady i wskazówki dotyczące rejestru w systemie Win98 część 5
niebieska karta procedura interwencji policyjnej
JAK Porady i wskazówki dotyczące rejestru w systemie Win98 część 7
JAK Porady i wskazówki dotyczące rejestru w systemie Win98 część 2
Proces karny Wskazówki dotyczące egzaminu z procesu karnego
JAK Porady i wskazówki dotyczące rejestru w sytemie win98
metoda mysterego wskazówki dotyczące otwietrania
Metoda Mysterego Wskazówki dotyczące otwietrania
interwencje policyjne analiza przypadkow cz II
Wskazówki dotyczące egzaminu z prawa rolnego
012 Wskazówki dotyczące psychologicznych badań testowych
Wskazówki, dotyczące tworzenia przypisów w pracy dyplomowej
JAK Porady i wskazówki dotyczące rejestru w systemie Win98 część 8
JAK Porady i wskazówki dotyczące rejestru w systemie Win98 część 6

więcej podobnych podstron