KSZTAŁTOWANIE PROCESÓW W OBSZARZE DYSTRYBUCJI NA PRZYKŁADZIE BROWARU XYZ


Kierunek Zarządzanie
Kształtowanie procesów w obszarze dystrybucji
na przykładzie Browaru XYZ
Shaping of processes in the distribution area
on the example of xyz brewery
1
OŚWIADCZENIE
Świadomy odpowiedzialności prawnej oświadczam, że przedkładana praca została
opracowana przeze mnie samodzielnie, nie zawiera żadnych danych oraz informacji, które
zostały pozyskane w sposób niedozwolony, a także iż nie stanowiła ona wcześniej 
w całości lub części  podstawy żadnej procedury urzędowej związanej z nadawaniem
dyplomów wyższych uczelni bądz też tytułów zawodowych.
Oświadczam, że przedkładana praca nie narusza praw autorskich w rozumieniu
Ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24
poz. 83), a także nie narusza dóbr osobistych chronionych prawem cywilnym.
2
SPIS TREŚCI
WSTP& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...5
ROZDZIAA 1. SYSTEM LOGISTYCZNY PRZEDSIBIORSTWA W UJCIU
TEORETYCZNYM
1.1 Istota logistyki w przedsiębiorstwie& & & & & & & & & & & & & & .& & & & .7
1.2 Charakterystyka systemu mikrologistycznego& & & & .& & & & & & & & .& ....9
1.3 Zadania systemu logistycznego& & & & & & & .& & & & & & & & & & & & ..12
1.4 Struktura systemów logistycznych& & & & & & & & & .& & & & & & & & & .13
1.5 Podsystemy funkcjonalnego systemu logistyki& & & & & & & & & & & & & ...15
ROZDZIAA 2. KSZTAATOWANIE PROCESÓW LOGISTYCZNYCH W SFERZE
DYSTRYBUCJI
2.1 Dystrybucja jako element logistyki& & & & & & & & & & & & & & & & & .....18
2.2 Rola pośredników w dystrybucji& & & & & & .& & & & & & & & & & & & ....20
2.3 Podział kanałów dystrybucji& & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...& 24
2.3.1 Zadania dystrybucji& & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...26
2.3.2 Funkcje dystrybucji& & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...27
2.3.3 Rodzaje dystrybucji towaru& & & & & & & & & & & & & & & & ...29
2.4 Narzędzia wspomagające system zaopatrzenia& & & & & & & & ...& & & & & 30
2.4.1 Zadania logistyki zaopatrzenia w przedsiębiorstwie& & & & & & ....30
2.4.2 Decyzje dotyczące wyboru dostawcy& & & & & & & & & & & & ...30
2.4.3 Zarządzanie zapasami przedsiębiorstwa& & & & & & & & & & & ...35
2.4.3.1 Metoda ABC, XYZ& & & & & & & & & & & & & & & & ..36
2.4.3.2 Metoda optymalnej wielkości zamówienia EOQ& & & & & .37
2.4.3.3 System JiT& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & 38
ROZDZIAA 3. ANALIZA SYSTEMU DYSTRYBUCJI. BROWAR XYZ 
HURTOWNIA - PLACÓWKI
3.1 Charakterystyka browaru XYZ& & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..40
3.2 Schemat funkcjonowania browaru& & & & & & & & & & & & & & & & & & .41
3
3.3 Opis produktu  piwo w opakowaniu keg& & & & & & & & & & & & & & & ...43
3.4 System dystrybucji towaru z browaru XYZ do hurtowni& & & & & & & & .& .45
3.4.1 Analiza systemu przepływów fizycznych i informacyjnych
w browarze xyz& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& .45
3.4.2 Załadunek i przyjęcie towaru w hurtowni& & & & & & & & & & & .47
3.4.3 Dokumentacja& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ....50
3.5 System zaopatrzenia placówek przez hurtownie& & & & & & & & & & & & .....53
PODSUMOWANIE& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ....55
BIBLIOGRAFIA& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & 57
SPIS yRÓDEA INTERNETOWYCH& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..58
SPIS RYSUNKÓW& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ....58
SPIS TABEL& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...59
Praca pisemna na studia. Razem z
bibliografią około 55 stron.
Całość pracy  490 zł
KOD pracy-PR37
Napisz
chomikujpracepisemne@gmail.com
4
WSTP
yródła logistyki sięgają starożytności, Bizancjum. Zmiany nastąpiły dopiero w 1837
roku po opublikowaniu dzieła  Zarys działań wojennych co było początkiem nauki logistyki.
Dalszy rozwój nastąpił podczas i po II wojnie światowej i dotyczył działań operacyjnych.
Badania operacyjne zostały zaadaptowane na potrzeby logistyki. Spojrzenie na rozwój
międzynarodowego biznesu pozwala stwierdzić, iż przejście od rynku producenta do rynku
konsumenta spowodowało zmianę warunków, w jakich przedsiębiorstwa muszą wytwarzać i
sprzedawać swoje produkty i usługi. Z biegiem czasu wzrastający popyt na towary
wysokojakościowe o dobrej jakości, wymagają przejścia do rynku rządzonego przez odbiorcę.
Zmusza to podmioty rynku nie tylko do zbadania i poznania potrzeb klienta, ale także do
przewidywania jego przyszłych potrzeb, tak w odniesieniu do towarów, jak i usług oraz
sposobu organizacji łańcucha dostaw.
Ideą logistyki dystrybucji jest dostarczanie klientom finalnym pożądanych przez nich
towarów do miejsc, w których chcą je nabyć po akceptowanej przez nich cenie oraz jakości,
jak również w odpowiednim czasie i na odpowiednich warunkach. Głównym celem pracy jest
zbadanie procesów logistycznych w zakresie dystrybucji na przykładzie browaru XYZ.
Przyjęto hipotetycznie założenie, że sprawna organizacja czynności logistycznych
związanych z przepływami gotowego produktu z podmiotu kreującego łańcuch dostaw do
finalnego odbiorcy uwarunkowane jest, między innymi posiadaniem własnego taboru
transportowego.
Praca składa się z trzech zasadniczych rozdziałów. W pierwszym rozdziale zostało
opisane pojęcie systemu logistycznego w ujęciu funkcjonalnym. W rozdziale zawarte są
również informacje na temat zadań i struktur systemów logistycznych. Rozdział drugi został
poświęcony podstawowym problemom systemu dystrybucji, jej zadaniom i funkcją w
odniesieniu do logistyki. Omówiona została rola poszczególnych pośredników w dystrybucji
oraz przedstawiony i scharakteryzowany podział kanałów dystrybucji. Praca obejmuje
przepływ towarów pomiędzy browarem XYZ, hurtownią oraz placówkami. Główną role
odgrywa dystrybucja wyrobu gotowego między browarem XYZ a hurtownią, natomiast
dalszy przepływ między hurtownią a wybranymi placówkami odnosi się do systemu
zaopatrzenia. W pracy przedstawione zostało znaczenie jakie dla przedsiębiorstwa ma
zaopatrzenie i jaka ważna role odgrywa. Zostały scharakteryzowane także narzędzia
wspomagające system zaopatrzenia oraz przedstawiono możliwości wyboru odpowiedniego
dostawcy pod względem kryteriów obowiązujących w firmie. Współczesna koncepcja
5
zarządzania towarem opiera się na trzech metodach. Najczęściej w przedsiębiorstwach
wykorzystywany jest system JiT ( Just In time )  dokładnie na czas . W tym przypadku
zapasy powinny być w dyspozycji zawsze wtedy, kiedy firma ich potrzebuje. Kolejna z metod
stosowanych w firmie jest tzw. Metoda ABC, XYZ, która dzieli zapasy przedsiębiorstwa na
trzy podstawowe grupy pod względem wartości zużycia i ilości zapasu. Ostatnio z metod,
która zostanie opisana jest model optymalnej wielkości zamówienia EOQ.
Rozdział trzeci opisuje działalność browaru XYZ  krótką historię, charakterystykę
dostawców i odbiorców. Przedstawia opis wykorzystywanych w browarze systemów
ułatwiających kontakt z hurtowniami w zamawianiu danego towaru, a także charakteryzuje
proces przyjęcia dostaw do magazynu. Rozdział ten charakteryzuje również proces
dystrybucji asortymentu do poszczególnych odbiorców, wskazuje na normy według których
przyjmuje się towar na stan magazynowy. W pracy zostało wykorzystane własne wieloletnie
doświadczenie w branży dystrybucji browaru oraz dokumentacja udostępniona przez firmę.
Niniejsza praca nawiązuje m.in. do zródeł następujących autorów: Gołembska E.
 Kompendium wiedzy o logistyce , Czubała A.  Dystrybucja produktów , Słowiński B.
 Wprowadzenie do logistyki , Bentkowski J., Pietrucha  Pacuch M.  Podstawy logistyki w
dystrybucji , Skowronek Cz., Sarjusz  Wolki Z.  Logistyka w przedsiębiorstwie , Krawczyk
S.  Zarządzanie procesami logistycznymi .
6
RODZIAA 1.
SYSTEM LOGISTYCZNY PRZEDSIBIORSTWA W UJCIU
TEORETYCZNYM
1.1 Istota logistyki w przedsiębiorstwie
W zmieniającym się świecie gospodarczym, dyscyplina oraz funkcje logistyki
powinny być szansą na zmniejszenie kosztów przemieszczania towarów i usług bezpośrednio
od dostawcy, aż do finalnego odbiorcy, jakim jest konsument. W dzisiejszych czasach nie
pytamy już  czym jest logistyka? , lecz jakimi metodami poprawnie ją wdrożyć oraz
realizować.
Pojęcie logistyka można określić jako metoda zarządzania łańcuchem dostaw w firmie
i pomiędzy firmami. Najczęściej tłumaczona jest jako planowanie, wdrażanie i kontrola
przepływu produktów wraz z przepływem informacji i finansów. Aańcuch dostaw to zarówno
techniczno-technologiczne połączenie różnych ogniw (firm, producentów, dystrybutorów),
jak i połączenie procesów zarządzania realizowanych w tych ogniwach. Możemy przedstawić
go jako fizyczna sieć, która swój początek ma u dostawcy a koniec u ostatecznego odbiorcy.
Pojęcie  zarządzanie obejmuje bardzo szeroki zakres terminologii, tworzony wiele lat w
obrębie teorii organizacji i zarządzania1.
Zarówno w literaturze zagranicznej jak i w literaturze polskiej nie występuje ogólnie
przyjęta definicja logistyki. Wielu autorów książek naukowych tłumacząc pojęcie logistyka ,
biorą pod uwagę zarówno aspekt gospodarczy jak również ekonomiczny. Według autorów
takich jak F.J. Beier i K.Rutkowski definicja logistyki brzmi następująco:
 Przez logistykę rozumie się z reguły pojęcie oznaczające zarządzanie działaniami
przemieszczania i składowania, które mają ułatwić przepływ produktów z miejsc pochodzenia
do miejsc finalnej konsumpcji, jak również związaną z nimi informacją w celu zaoferowania
klientowi odpowiedniego poziomu obsługi po rozsądnych kosztach2 .
Logistyka powinna sprostać trzem zadaniom zasadniczym:
Zgranie przepływu surowców, materiałów jak również produktów końcowych do
ostatecznego klienta
Minimalizowanie kosztów tego przepływu
1
E. Gołembska, Logistyka w gospodarce światowej, wyd. C.H. Beck, Warszawa 2009, s. 10
2
F.J. Beier, K. Rutkowski, Logistyka, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1995, s. 16
7
Poddanie działalności logistycznej wymogom obsługi klienta
Inne tłumaczenie pojęcia logistyki zostało zaprezentowane przez autorów podręcznika
akademickiego  Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy . W tym ujęciu podano
następujące określenie:
 Logistykę w szerokim rozumieniu traktujemy jako zintegrowany system
kształtowania i kontroli procesów fizycznego przepływu towarów oraz ich informacyjnych
uwarunkowań, zmierzających do osiągnięcia możliwie najkorzystniejszych relacji między
poziomem świadczonych usług (poziomem obsługi odbiorców) a poziomem i strukturą
związanych z tym kosztów3 .
Według Cz. Skowronka i Z. Sarjusza Wolskiego można wyróżnić przynajmniej 3
podstawowe koncepcje logistyki:
 Logistyka to procesy fizycznego przepływu dóbr materialnych  surowców,
materiałów, półfabrykatów, wyrobów gotowych  w przedsiębiorstwie, a także
między przedsiębiorstwami, oraz przepływy strumieni informacyjnych
odzwierciedlające procesy rzeczowe i wykorzystywane w sterowaniu tymi procesami.
Logistyka to pewna koncepcja, filozofia zarządzania procesami realnymi (przepływem
dóbr), oparta na zintegrowanym, systemowym ujmowaniu tych procesów.
Logistyka to dziedzina wiedzy ekonomicznej, badająca prawidłowości i zjawiska
przepływu dóbr i informacji w gospodarce, a także w poszczególnych jej ogniwach4 .
Wyżej wymienione koncepcje nie wykluczają się, lecz uzupełniają się.
3
L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, wyd. II, PWE,
Warszawa 2000, s. 436-437
4
Cz. Skowronek, Z. Sarjusz  Wolski, Logistyka w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2008, s. 17
8
1.2 Charakterystyka systemu mikrologistycznego
W literaturze występuje wiele definicji słowa  system . System jest przedstawiany
najczęściej jako zbiór elementów, które nie są przez nic ograniczane, za wyjątkiem jednego.
W danym Momocie dla analizującego systemu dane elementy są niepodważalną jednością.
Pomiędzy elementami zbioru powstają relacje i sprzężenia, ich istnienie zaś powoduje to, że
5
system staje się układem względnie niezależnym. Ujęcie firmy jako systemu zdarzeń
tworzonego przez zbiór elementów, które powiązane są ze sobą tzw. procesami, daje
przeniesienie koncepcji teorii systemów na grunt logistyki. Systemem integrującym w
przedsiębiorstwie nie zależnie od procesów gospodarczych jest system zarządzania.
Analizując misję, cele i zadania logistyki w współczesnej firmie, możemy stwierdzić, że są to
zasadnicze determinanty tworzenia procesów wspierających działalność firm. Owe procesy
tworzą w przedsiębiorstwie system logistyczny6.
System logistyczny jest celowo zorganizowanym i połączonym zespołem elementów
takich jak transport, produkcja, magazynowanie i odbiorca. Według Pani Ewy Gołembskiej
system logistyczny można zdefiniować ze względu na relacje pomiędzy elementami systemu:
 System logistyczny to zbiór takich podsystemów jak zaopatrzenie, produkcja, transport oraz
magazynowanie, zbyt wraz z relacjami pomiędzy podsystemami i między ich własnościami,
ze stałą dążnością do wzrostu stopnia zorganizowania systemu7 . A przy tym dynamikę wraz
z przepływem w nim  System logistyczny to celowo zorganizowany i połączony w obrębie
określonego układu gospodarczego fizyczny przepływ strumieni towarów, któremu
towarzyszy przepływ środków fizycznych i informacji8 .
System logistyczny jest podzielony na trzy płaszczyzny, w których można wyróżnić:
strukturę przestrzenną, czyli połączenie elementów systemu oraz przepływ strumieni
towarów;
strukturę informacyjną, w której mowa jest o przepływie strumieni finansowych
i informacyjnych;
strukturę organizacyjną, czyli zorganizowanie elementów systemowych
Określenie przedsiębiorstwa jako systemu zdarzeń, który istnieje dzięki zbiorowi
elementów powiązanych ze sobą procesami, pozwala na rozpatrywanie koncepcji
5
K. J. Hejduk (pod red): Teoria i praktyka modelowania systemów logistycznych. Politechnika Koszalińska,
Koszalin 2004, s. 7-8, 88-90
6
http://www.logistyka.net.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=41810 [26.01.2013]
7
E. Gołembska , Kompendium wiedzy o logistyce, PWN Poznań 1999
8
M. Nowicka-Skowron, Efektywność systemów logistycznych, PWE, Warszawa 2000
9
teorii systemów pod kątem logistyki. W zależności od zakresu działalności
przedsiębiorstwa i stopnia zróżnicowania procesów gospodarczych systemem
integrującym jest system zarządzania, a jego nieodłącznym elementem jest zaś
podsystem logistyczny 9.
Rysunek 1 przedstawia nadrzędność systemu logistycznego w przedsiębiorstwie.
Rys. 1 Nadrzędność systemu logistycznego w przedsiębiorstwie
yródło: Matulewski S., Konecka S., Fajfer A.: Systemy logistyczne. Wyd. ILiM, Poznań 2007
Na zaprezentowanym rysunku można zauważyć , że najniżej w hierarchii znajduje się
system operacyjny. Celem tego systemu jest osiąganie produktywności. Jest on zaliczany do
podsystemu systemu jakości. Ten z kolei ma za zadanie wytworzenie produktu zgodnie z
wymaganiami. Najwyżej w hierarchii usytuowany jest system logistyczny, który optymalizuje
cały łańcuch podaży. 10
Można wyróżnić dwie sfery systemu logistycznego:
Realną, czyli taką, która dotyczy transportu i magazynowania
Wirtualną, czyli taką, która dotyczy procesów zarządzania11
9
B. Słowiński, Wprowadzenie do logistyki, Skrypt w wersji elektronicznej, Wydawnictwo Uczelniane
Politechniki Koszalińskiej, s. 30
10
B. Słowiński, Wprowadzenie& ibid., s. 30
11
S. Matulewski, Konecka S., Fajfer A.: Systemy logistyczne. Wyd. ILiM, Poznań 2007, s.15
10
W systemie logistycznym przedsiębiorstwa wyróżnić możemy następujące
podsystemy12:
zaopatrzenia
produkcji
dystrybucji
recyrkulacji
Rysunek 2 przedstawia przepływ dóbr z miejsca zaopatrzenia, przez wytworzenie, aż do
miejsca sprzedaży, czyli rynku zbytu.
Rys. 2 Struktura systemu logistycznego w przedsiębiorstwie
yródło: Michlowicz E., Podstawy logistyki przemysłowej, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne
AGH, Kraków 2002
Cały łańcuch systemu logistycznego opiera się na trzech głównych dziedzinach
logistyki. Logistyka zaopatrzenia, która zajmuje się pozyskiwaniem surowców oraz z
przyjęciem towaru. Logistyka produkcji, jak sama nazwa wskazuje dotyczy bezpośrednio
produkcji towaru. Ostatnim etapem jest logistyka dystrybucji czyli tzw. Zbyt wyrobów
gotowych. Do głównych procesów logistycznych w przedsiębiorstwie zaliczamy podsystem
zaopatrzenia, podsystem produkcji oraz podsystem dystrybucji. Dane podsystemu
funkcjonują zgodnie z fazami przepływu dóbr z rynku zaopatrzenia przez etap produkcji , aż
do rynku zbytu czyli odbiorcy.
12
Hilmar J. Vollmuth, Controlling. instrumenty od A do Z, Placet, Warszawa 1995, s. 246
11
1.3 Zadania systemu logistycznego
System logistyczny13 jest to celowo zorganizowany i zintegrowany  w obrebie
danego układu gospodarczego, przepływ materiałów i produktów. System logistyczny jest
systemem otwartym, bowiem logistyka w każdym ujęciu wiąże się z rynkiem (obsługą
klienta).14 Jakość obsługi zależy od systemu logistycznego dlatego też budowanie takiego
systemu powinno być poprzedzone wcześniej rozpoznaniem potrzeb nabywców. Błędem jest
tworzenie bez zbadania wymogów klientów. W aspekcie systemowym zadowolenie klienta
winno być jednym ze strategicznych celów budowy systemu logistycznego w
przedsiębiorstwie. Rozległość zadań systemów logistycznych rośnie, gdyż współczesny rynek
domaga się coraz większej różnorodności produktów i usług, a obszar współpracy dostawców
i odbiorców poszerzył się do rozmiaru globu.
Zadania systemów logistycznych można podzielić na dwie grupy, makrologistykę oraz
mikrologistykę. Rysunek 3 przedstawia dokładny podział wraz z zadaniami poszczególnych
dziedzin.
Rys. 3 Zadania systemów logistycznych.
yródło: Michlowicz E., Podstawy logistyki przemysłowej, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne
AGH, Kraków 2002
13
E. Michlowicz , Podstawy logistyki przemysłowej, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH,
Kraków 2002, s. 27
14
Słowiński B., Wprowadzenie& op. Cit., s. 31
12
1.4 Struktura systemów logistycznych
Termin struktura najogólniej rozumiany jest jako całość złożona z określonych
elementów powiązanych pewnymi stosunkami lub składniki całości mające cechy pochodne
całości. Struktury poznajemy nie tylko w naszym doświadczeniu, ale też w myśleniu
abstrakcyjnym. Możemy więc wyróżnić dwa rodzaje struktur: konkretne i abstrakcyjne. To
ona decyduje głównie o zachowaniu systemu dlatego odgrywa istotna role i poszukuje się
korzystnych rozwiązań w zakresie struktur.
W systemach logistycznych wyróżnia się15:
strukturę przestrzenną
strukturę organizacyjną
strukturę informacyjną
Struktura przestrzenna jest powiązana z liczbą i rodzajem instytucji i węzłów
łańcucha. W kategorii systemów meta logistycznych (inaczej łańcuchów logistycznych)
pojawiają nam się następujące struktury16:
jednostopniowe
wielostopniowe
kombinowane
Rys.4 System logistyczny jako układ węzłów i ścieżek
yródło: Słowiński B., Wprowadzenie do logistyki. Skrypt w wersji elektronicznej. Wydawnictwo Uczelniane
Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2008
15
E. Michlowicz , Podstawy& Op. Cit., s. 84-87
16
Słowiński B., Wprowadzenie& ibid., s. 34
13
Zakładając, że na powyższych rysunkach []  to węzeł, a [] ścieżka, można
dokonać podziału przestrzennego. Węzły są punktami gdzie jest przetwarzanie lub
składowanie materiałów.
Chcesz uzyskać dostęp do całej pracy? Napisz podając kod
pracy na chomikujpracepisemne@gmail.com
14


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Znaczenie korytarzy ekologicznych dla funkcjonowania obszarów chronionych na przykładzie Gorców
Ekoturystyka forma aktywnosci gospodarczej na obszarach wiejskich, na przykladzie podlaskiej wsi O
Dobór kanałów dystrybucji na przykładzie
13 Projektowanie układów sekwencyjnych procesowo–zależnych o programach liniowych na przykładzie u
Fermentacja alkoholowa na przykładzie winiarstwa i browarnictwa
15 Sprzezenie procesow na przykladzie rekacji biochemicznych
1 System logistyczny na przykładzie dystrybucji opakowań metalowych przeznaczonych
Analiza funkcjonowania Bankowości Elektronicznej na przykładzie XYZ w latach 2005 2009
Człowiek wobec przestrzeni Omów na przykładzie Sonetó~4DB
origin dopasowanie gausem na przykladzie wahadla matematycznego
Identyfikacja leśnych siedlisk przyrodniczych NATURA 2000 na przykładzie Nadleśnictwa Oleśnica Śląsk
Nurty poezji barokowej Scharakteryzuj na przykładach
Przemoc seksualna wobec kobiet analiza zjawiska na przykładzie historii Kuby Rozpruwacza
41 Scharakteryzuj oddzialywania czasteczkowe na przykladzie wykresu
Poeci współcześni o roli poezji Powołaj się na przykłady
Wpływ parametrów hydromechanicznych w procesie wycinania elektroerozyjnego na efekty obróbki

więcej podobnych podstron