Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego A Mickiewicza




"Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego" A. Mickiewicza.











Środa, 26 Kwietnia Imieniny obchodzą: Marzena, Maria, Klaudiusz
 



















  Sciaga.pl > Prace
> Romantyzm >
Home | Reklama | Info
| Mail






Gdzie Cz@T ???




Gdzie jestSciaga.pl
?
















"Księgi narodu i
pielgrzymstwa polskiego" A. Mickiewicza.










kategoria:   J.polski
zakres:   Romantyzm
dodano:   1999-08-17




Jak widać z
tytułu, dzieło to składa się z dwóch części : "Ksiąg narodu
polskiego" i "Ksiąg pielgrzymstwa polskiego". Obie stanowią jednak
całość pod względem ideowym i pod względem artystycznym. "Księgi" są
właściwie polityczną rozprawą ujętą w kształt prozą pisanego
poematu. "Księgi narodu polskiego" mają podtytuł "Od
początku świata aż do umęczenia narodu polskiego", który mówi o tym,
że część ta poświęcona jest zagadnieniom historycznym, ogarniającym
czasy od początku istnienia ludzkości na ziemi do klęski powstania
listopadowego. Jest to wielki system historiozoficzny, ukazujący
dzieje ludzkości jako dzieje wolności. Postęp w życiu historycznym
ludzi pokrywa się z kolejnymi losami wolności, która na początku
panowała niepodzielnie. Ale po okresie wiary w jednego Boga i
okresie powszechnej wolności nadeszły czasy niewoli i despotyzmu,
kiedy większość narodów dostała się pod rządy imperium rzymskiego.
Dopiero nadejście Chrystusa i jego męczeńska śmierć przyniosły znowu
zwycięstwo idei wolności. Ale "królowie zepsuli wszystko", bo
przywracając rządy despotyczne szerzyli niewolę; nadeszły więc
ponownie czasy okrucieństwa i ucisku. Jedynym narodem, który nie
poddał się niewoli, była Polska, gdzie panowała tolerancja religijna
i gdzie ludy wchodzące w skład państwa żyły w swobodzie. Królowie
uznali więc Polskę za największego wroga i wydali na nią wyrok
śmierci; a był to okres panowania "szatańskiej trójcy", tj. państw
Świętego Przymierza : Rosji, Prus i Austrii. Zabijając Polskę,
trójca ta zabiła wolność, było to więc grzechem nie tylko
politycznym, ale i religijnym. Jednak Polska nie umarła. Nadejdzie
dzień, kiedy powstanie ona do życia politycznego, a dzień ten będzie
początkiem nowej epoki, w której wszystkie ludy będą wolne i
szczęśliwe. Jak z tego krótkiego streszczenia widać,
Mickiewicz przeprowadza historyczną analogię między okresem
poprzedzającym pojawienie się Chrystusa a współczesnością. Rolę
ówczesnych cezarów rzymskich odgrywa "trójca szatańska". Chrystusem,
który zniszczy panowanie zła i rozpocznie nową epokę, jest naród
polski. Łatwo dostrzec w takim ujęciu historii pogłębienie tych idei
mesjanistycznych, które poznaliśmy już w Widzeniu księdza Piotra w
III części "Dziadów". Oczywiście podporządkowując dzieje swojej
koncepcji mesjanistycznej, Mickiewicz nie zwracał uwagi na wierne
odtworzenie faktów dziejowych. Część druga utworów, tj.
"Księgi pielgrzymstwa polskiego", poświęcona jest całkowicie
współczesności emigracyjnej. W kolejnych przypowieściach,
skomponowanych na wzór przypowieści biblijnych, rozwija Mickiewicz
ideę mesjanistyczną, ukazując emigrację polską jako realizatorkę
nowej epoki w świecie. W charakterystyce emigracji, mimo
wytknięcia jej wad, wyraźna jest także jej idealizacja, tak jak w
"Księgach narodu..." został wyidealizowany naród polski w
przeszłości. Widząc w emigrantach polskich apostołów wolności,
Mickiewicz przeciwstawia ich innym narodom, którym zarzucał liczne
wady, jej brak zdolności do poświęcania się, pogoń za pieniądzem,
egoizm. W dużym stopniu ta krytyka narodów zachodnich uderza w
zasady ustroju kapitalistycznego, a wezwanie do zgody narodowej ma
źródło w poglądach demokratycznych poety, zbliżonych do programu
społecznego Lelewela - prezesa Komitetu Narodowego Polskiego,
stronnictwa skupiającego zwolenników demokracji. Zakończenie
"Ksiąg pielgrzymstwa..." wyraźnie mówi o celu dzieła. Poeta wzywa
braci żołnierzy, aby czytali tę ewangelię pielgrzymstwa, by mogli
stać się godnymi apostolstwa wolności w świecie. "Czytajcie
je, bracia-wiara-żołnierze; a ci, co są między wami starsi, których
nazywacie podoficerami, czyli namiestnikami, niech wam objaśniają i
wykładają". Ten cel zadecydował o formie "Ksiąg..."; mają
one budowę i styl wzorowane na "Nowym Testamencie", co nadaje dziełu
powagę "Pisma Świętego" i czyni je przystępnym dla "maluczkich", dla
których przede wszystkim było przeznaczone. Przyjęcie
"Ksiąg..." na emigracji było raczej chłodne. Lewicy nie odpowiadała
religijno-mesjanistyczna treść dzieła, prawica nie mogła przyjąć bez
zastrzeżeń haseł demokratycznych i rewolucyjnych. Natomiast wielkie
wrażenie wywarł utwór na cudzoziemcach; przetłumaczony został na
francuski, angielski, niemiecki i na wszystkie języki słowiańskie
(nawet rosyjski !!!). Jak pisze Zofia Stefanowska "[...]w kulturze
europejskiej zajmują "Księgi ..." poczesne miejsce wśród manifestów
idei rewolucyjnych i narodowowyzwoleńczych." W kwietniu
1833r. Mickiewicz objął stanowisko redaktora naczelnego "Pielgrzyma
Polskiego" i od tego momentu pismo, do tej pory przede wszystkim
informacyjne, stało się pismem politycznym o programie zbliżonym do
demokratycznych haseł Lelewela. W swej publicystyce Mickiewicz
wzywał ludy do solidarnej walki z despotyzmem, do udzielania pomocy
Polakom jako bojownikom o wolność na świecie, pisał przy tym, że
"Polak jest naturalnym demokratą i republikaninem", krytycznie
oceniał rzeczywistość monarchii europejskich, w których rządy
sprawowała burżuazja. Niejedną uwagę poświęcił także sprawom
emigracji polskiej, wzywając ją, jak poprzednio w "Księgach...", do
zgody i do poświęcania się dla dobra ojczyzny.







Autor: Nieznany

Ocena : 0.0 








oceń
prace:
1 2 3 4 5 6


Home | Reklama | Info
| Mail


Prace | Pomoc | Książki | Artykuły | News | Katalog | Forum
| Rozrywka






Wszelkie prawa zastrzeżone / All
rights reserved  Sciaga.pl
2000


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego A Mickiewicza
Z ksiąg narodu i pielgrzymstwa polskiego; Modlitwa pielgrzyma, Litania pielgrzyma
A Mickiewicz Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego
Księgi narodu polskiego Mickiewicz
Czy obraz narodu i społeczeństwa polskiego w twórczości ~A19
Swieci w Dziejach Narodu Polskiego6
Twórczość Adama Mickiewicza chlebem powszednim dla narodu
Swieci w Dziejach Narodu Polskiego7
Scenariusz lekcji języka polskiego dotyczącej ballady A Mickiewicza Powrót taty
Swieci w Dziejach Narodu Polskiego2
Bogactwo kultury szlacheckiej w Panu Tadeuszu A Mickiewicza Funkcje obrazów polskiej dawności w ty
Swieci w Dziejach Narodu Polskiego4
Martyrologia narodu polskiego
list otwarty do narodu polskiego
Romantyczność Mickiewicza jako utwór programowy polskieg~F98

więcej podobnych podstron