Zasada Działania HydroActiv w XM Xantia


STRONA 1 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
OD OPR 05929
1 Kalkulator układu zawieszenia
- Rys. : 1 -
Marka VALEO.
Kalkulator ( 1 )jest połączony z obwodem elektrycznym poprzez dwa złącza 15 stykowe (białe i czarne).
Maksymalny pobór prądu w okresie bez działania (zapłon wyłączony i po odczekaniu czasu zwłoki)
:
" drzwi i bagaŻnik zamknięte :
2mA
" drzwi i/lub bagaŻnik otwarte :
100mA
UWAGA : Pomimo takiego samego oznaczenia fabrycznego VALEO , wewnętrzne parametry kalkulatora
pierwotnie zamontowanego są róŻne dla samochodów XM i XANTIA.
PILNE : Nie wolno montować kalkulatora z samochodu CITROEN XANTIA w samochodzie CITROEN XM i
odwrotnie.
1.1 Rola kalkulatora
Kalkulator ( 1 ) steruje elektrycznie (i równocześnie) elektrozaworami ( 16 ) i ( 19 ).
Dwa elektrozawory zasilane przez kalkulator przełączają układ zawieszenia ze stanu "twardego" w stan
"miękki" i odwrotnie.
STRONA 2 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
Nadzorowanie elementów składowych układu
:
" czujniki
" elementy
" połączenie elektryczne
" Kalkulator układu zawieszenia
" zasilanie
Kontrolowanie działania programu.
W razie uszkodzenia
:
" zapewnienie maksymalnie moŻliwego bezpieczeństwa
" przejście na tryb działania ograniczonego (awaryjnego)
" realizuje autodiagnostykę podstawowych elementów i funkcji
1.2 Zasada sterowania elektrozaworów
Zmiany stanu są sterowane "z góry" (antycypacja) przez jeden z pięciu parametrów
:
" kąt obrotu kierownicy
" prędkość kątowa obrotu kierownicy
" układ hamulcowy
" wciśnięcie pedału hamulca
" przemieszczenia pionowe nadwozia
Te parametry, w zaleŻności od prędkości samochodu, są wybierane w celu określenia z wyprzedzeniem
(antycypacja)przyspieszeń poprzecznych, podłuŻnych lub pionowych pojazdu.
2 Elektrozawory zawieszenia
Dwa elektrozawory zasilane przez kalkulator przełączają układ zawieszenia ze stanu "twardego" w stan "miękki" i
odwrotnie.
3 Przełącznik zawieszenia
STRONA 3 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
- Rys. : 2 -
Przełącznik zawieszenia ( 2 ) pozwala wybrać tryb "NORMALNY" lub "SPORTOWY".
Zestyk, pozwalający przełączyć tryb jest:
:
" zwarty w połoŻeniu "NORMALNE" (kalkulator połączony z masą)
" rozwarty w połoŻeniu "SPORT"
Normalne działanie lampki kontrolnej (zapłon włączony)
:
" przełącznik w połoŻeniu "NORMALNE" =
lampka kontrolna zgaszona
" światła pozycyjne =
lampka kontrolna świeci słabo
" przełącznik w połoŻeniu "SPORT" =
lampka kontrolna zapalona
UWAGA : Zawieszenie moŻe być "miękkie" lub "twarde" niezaleŻnie od połoŻenia przełącznika, to progi przejść
powodują zmianę.
4 Czujnik prędkości samochodu
Jest to czujnik działający na zasadzie "zjawiska HALLA"
:
" 8 "szczytów" na obrót
" 5 "szczytów" na metr
Czujnik informuje kalkulator o prędkości pojazdu.
Receiving a 12 volt supply, the sensor generates a periodic tooth-shaped signal the amplitude of which varies
with the speed of the vehicle.
STRONA 4 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
5 Czujnik kąta obrotu koła kierownicy
- Rys. : 3 -
Marka VALEO.
Czujnik kąta obrotu koła kierownicy ( 3 ) jest zablokowany i składa się z koła fonicznego zawierającego 28
otworów i z podwójnego czujnika optycznego.
Koło foniczne jest wprawiane w ruch obrotowy przez wałek kierowniczy.
Czujnik zasilany napięciem 5 V wzbudza "szczyt" za kaŻdym razem, kiedy czujnik optyczny trafia za otwór w kole
fonicznym.
Po obróbce sygnału kalkulator
:
" określa kierunek obracania koła kierownicy
" oblicza prędkość obrotową kierownicy
" określa połoŻenie dla jazdy po linii prostej (jeŻeli prędkość samochodu jest większa niŻ 30 km/h)
" oblicza połoŻenie kątowe koła kierownicy (w stosunku do połoŻenia dla jazdy w linii prostej)
" porównuje wartość znalezioną z prędkością pojazdu
" zasterowuje lub nie przejście zawieszenia w stan "twardy"
Przejście zawieszenia w stan "twardy" następuje przez porównanie
:
" prędkości obrotowej koła kierownicy w stosunku do prędkości samochodu
" kąta obrotu koła kierownicy w stosunku do prędkości samochodu
5.1 Wartości progowe prędkości kątowej koła kierownicy
STRONA 5 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
- Rys. : 4 -
__ :
przełącznik w połoŻeniu "NORMALNE".
-- :
przełącznik w połoŻeniu "SPORT".
X :
prędkość pojazdu (km/h).
Y :
prędkość kątowa koła kierownicy (stopnie/sekundę).
M :
stan "MIKKI".
F :
stan "TWARDY".
Prędkość pojazdu (km/h). Prędkość kątowa koła kierownicy (stopnie/sekundę).
NORMALY. SPORT.
24-29. 535. 357.
30-39. 401. 267.
40-49. 246. 164.
50-59. 178. 119.
60-68. 110. 73.
69-78. 82. 55.
79-89. 62. 41.
90-99. 53. 35.
100-119. 42. 28.
120-139. 30. 20.
STRONA 6 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
140-158. 22. 15.
159. 20. 13.
Przekroczenie wartości progowej powoduje przejście w stan "twardy", powrót do stanu "miękki" następuje,
kiedy wartość parametru jest ponownie mniejsza od wartości progowej i po upływie pewnego okresu zwłoki.
Okres zwłoki 1 do 2 sekund.
UWAGA : During the steering wheel return to the straight ahead position phase, the transition threshold
values are multiplied by 1,5.
5.2 Wartości progowe kąta obrotu koła kierownicy
- Rys. : 5 -
__ :
przełącznik w połoŻeniu "NORMALNE".
-- :
przełącznik w połoŻeniu "SPORT".
X :
prędkość pojazdu (km/h).
Y :
kąt obrotu kierownicy (stopnie).
M :
stan "MIKKI".
F :
stan "TWARDY".
STRONA 7 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
Przekroczenie wartości progowej powoduje stan "twardy".
Okres zwłoki 1 do 2 sekund.
Prędkość pojazdu (km/h). Kąt obrotu kierownicy (stopnie).
NORMALY. SPORT.
34-39. 174. 119.
40-49. 100. 67.
50-59. 84. 56.
60-68. 68. 45.
69-78. 55. 37.
79-89. 42. 28.
90-99. 33. 22.
100-119. 26. 17.
120-139. 23. 15.
140-158. 20. 13.
159-179. 13. 9.
180. 10. 7.
UWAGA : JeŻeli czas przejścia w stan "twardy" jest większy niŻ 2 minuty, kalkulator spowoduje powrót do
stanu "miękkiego".
6 Czujnik przyspieszenia
- Rys. : 6 -
Marka VALEO.
Czujnik przyspieszenia ( 4 ) składa się z potencjometru połączonego mechanicznie z pedałem przyspieszenia.
STRONA 8 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
Czujnik zasilany napięciem 5 V przetwarza to napięcie w zaleŻności od połoŻenia pedału przyspieszenia.
- Rys. : 7 -
R =
4,2 K.ohms.
R1 =
1,7 K.ohm.
Ve =
napięcie zasilania (5 volts).
Vs =
napięcie wyjściowe (0-5 volts).
Po obróbce sygnału kalkulator
:
" określa prędkość wciskania i zwalniania pedału
" porównuje wartość znalezioną z prędkością pojazdu
" zasterowuje lub nie przejście zawieszenia w stan "twardy"
" przejście zawieszenia w stan "twardy" następuje przez porównanie
" prędkość wciskania pedału przyspieszenia w stosunku do prędkości samochodu
" prędkość zwalniania (podnoszenia się) pedału przyspieszenia w stosunku do prędkości samochodu
Kalkulator dzieli całkowity skok pedału przyspieszenia na "n" kroków.
Prędkość pedału przyspieszenia jest określana w "krokach" na sekundę.
"n" zawiera się między 130 i 220 i zmienia się w zaleŻności od nastawienia minimalnego połoŻenia pedału.
Kalkulator określa liczbę kroków przebytych w ciągu 25 ms.
STRONA 9 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
6.1 Wartości progowe głębokości i wciśnięcia pedału przyspieszenia
- Rys. : 8 -
__ :
przełącznik w połoŻeniu "NORMALNE".
-- :
przełącznik w połoŻeniu "SPORT".
X :
prędkość pojazdu (km/h).
Y :
wciśnięcie pedału hamulca (kroki/ms).
M :
stan "MIKKI".
F :
stan "TWARDY".
Przekroczenie wartości progowej powoduje stan "twardy".
Okres zwłoki wynosi 1 do 1,6 sekund.
Prędkość pojazdu (km/h). Wciskanie pedału przyspieszenia (kroki/ 25 ms).
NORMALY. SPORT.
0-14. 2. 1,3.
15-49. 3. 2.
50-99. 4. 2,6.
100-134. 5. 3,3.
135-199. 6. 4.
STRONA 10 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
200. 7. 4,6.
6.2 Wartości progowe zwalniania (podnoszenia się) pedału
przyspieszenia
- Rys. : 9 -
__ :
przełącznik w połoŻeniu "NORMALNE".
-- :
przełącznik w połoŻeniu "SPORT".
X :
prędkość pojazdu (km/h).
Y :
zwalnianie (podnoszenie się)pedału przyspieszenia (kroki/ 25 ms).
M :
stan "MIKKI".
F :
stan "TWARDY".
Przekroczenie wartości progowej powoduje stan "twardy".
Okres zwłoki wynosi 1 do 1,6 sekund.
Prędkość pojazdu (km/h). Zwalnianie (podnoszenie się) pedału przyspieszenia (kroki/
25 ms).
NORMALY. SPORT.
STRONA 11 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
0-19. 10. 6,6.
20-78. 5. 3,3.
79-168. 6. 4.
169. 7. 4,6.
7 Czujnik przemieszczeń nadwozia
- Rys. : 10 -
Marka VALEO.
Czujnik przemieszczeń nadwozia ( 5 ) składa się z wieńca fonicznego o 45 zębach i podwójnego czujnika
optycznego.
Wieniec foniczny wprawiany jest w ruch obrotowy przez przedni stabilizator przechyłów.
Czujnik zasilany napięciem 12 V wzbudza "szczyt" za kaŻdym razem, kiedy czujnik optyczny trafia za otwór w
kole fonicznym.
Czujnik przemieszczeń nadwozia znajduje się na przedniej kołysce z prawej strony przedniego korektora
wysokości.
Po obróbce sygnału kalkulator
:
" określa kierunek obrotu wieńca
" oblicza prędkość przemieszczeń
" określa średnią wysokość i aktualizuje ją
" oblicza przemieszczenia (pionowe) w postaci róŻnicy względem wysokości średniej
" porównuje wartość znalezioną z prędkością pojazdu
" zasterowuje lub nie przejście zawieszenia w stan "twardy"
Koło foniczne jest wprawiane w ruch obrotowy przez wałek kierowniczy :
STRONA 12 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
wartości przemieszczenia z prędkością samochodu.
Wartości progowe przejścia w stan "twardy" są identyczne, niezaleŻnie od połoŻenia przełącznika
("NORMALNE" lub "SPORT").
7.1 Wartości progowe przejścia w stan "twardy" mogą być modyfikowane
Korekta :
"zła droga".
Korekta wartości progowych przejścia w stan "twardy" zostaje wprowadzona, jeŻeli prędkość przemieszczeń
(pionowych) (podskakiwania) kół jest większa niŻ 300 mm/s .
W tym przypadku wartości progowe przybierają wartość 60 mm w czasie 0,4 sekund.
Korekta :
"zła droga".
Korekta wartości progowych przejścia w stan "twardy" zostaje wprowadzona, jeŻeli przemieszczenia
(pionowe) przybierają wartość 60 mm w czasie 0,4 sekundy i jeŻeli następuje to więcej niŻ 3 razy w ciągu 3
sekund .
W tym przypadku wartości progowe przybierają wartość 60 mm w czasie 2 sekund.
Korekty nie będą wprowadzone, jeŻeli
:
" przełącznik w połoŻeniu "SPORT"
" prędkość samochodu większa od 159 km/h
" kąt obrotu koła kierownicy jest większy od wartości progowych podanych w tabelach
7.2 Wartości progowe przemieszczeń nadwozia :
ściskanie (mm)
Kiedy przód samochodu "nurkuje", czujnik przemieszczeń nadwozia jest obciąŻony, co moŻe spowodować
przejście w stan "twardy".
STRONA 13 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
- Rys. : 11 -
__ :
wartość progowa normalna.
-- :
wartość progowa skorygowana.
X :
prędkość pojazdu (km/h).
Y :
przemieszczenia pionowe nadwozia -
ściskanie (mm).
M :
stan "MIKKI".
F :
stan "TWARDY".
Przekroczenie wartości progowej powoduje stan "twardy".
Okres zwłoki 0,8 sekundy.
Prędkość pojazdu Ściskanie (mm). Korekta. Anulowanie
(km/h). korekty, jeŻeli kąt
obrotu koła
kierownicy
większy od
(stopnie).
Ściskanie (mm). Typ.
10 - 33. 84. 60. "uderzenia w
koła" -
STRONA 14 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
34 - 39. 87.
40 - 49. 54. 50.
50 - 59. 42.
60 - 68. 34.
69 - 78. 27,5.
79 - 89. 21.
90 - 99. 48. 16,5.
100 - 119. 13.
120 - 129. 11,5.
130 - 139. 42.
140 - 149. 10.
150 - 158.
159 - 179. 6,5.
>179. 36. 5.
7.3 Wartości progowe przemieszczeń nadwozia :
odpręŻanie (mm)
Kiedy przód samochodu unosi się", czujnik jest obciąŻony, co moŻe spowodować przejście w stan "twardy".
- Rys. : 12 -
__ :
wartość progowa normalna.
-- :
wartość progowa skorygowana.
X :
STRONA 15 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
prędkość pojazdu (km/h).
Y :
przemieszczenia pionowe nadwozia -
odpręŻanie (mm).
M :
stan "MIKKI".
F :
stan "TWARDY".
Przekroczenie wartości progowej powoduje stan "twardy".
Okres zwłoki 0,8 sekundy.
Prędkość pojazdu Ściskanie (mm). Korekta. Anulowanie
(km/h). korekty, jeŻeli kąt
obrotu koła
kierownicy
większy od
(stopnie).
Ściskanie (mm). Typ.
10 - 33. 84. 60. "uderzenia w
koła" -
34 - 39. 87.
40 - 49. 54. 50.
50 - 59. 42.
60 - 68. 34.
69 - 78. 27,5.
79 - 89. 21.
90 - 99. 48. 16,5.
100 - 119. 13.
120 - 129. 11,5.
130 - 139. 42.
140 - 149. 10.
150 - 158.
159 - 179. 6,5.
180. 36. 5.
Przykłady
:
" przełącznik w połoŻeniu "NORMALNE" lub w połoŻeniu "SPORT" :
przy 100 km/h i przemieszczeniu pionowym większym niŻ 48 mm zawieszenie przejdzie w stan "twardy" .
Powrót do stanu "miękkiego" nastąpi, kiedy "ściskanie" będzie mniejsze niŻ 48 mm i po okresie zwłoki 0,8
s
" przełącznik w połoŻeniu "NORMALNE" :
STRONA 16 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
przy 70 km/h i prędkości przemieszczeń większej niŻ 300 mm/s oraz przy skręcie kół mniejszym niŻ 27,5
stopnie zawieszenie przejdzie w stan "twardy" .
Powrót do stanu "miękkiego" nastąpi, kiedy przemieszczenia powrócą do warunków normalnych i po okre
sie zwłoki 0,8 s
8 Czujnik ciśnienia płynu w układzie hamulcowym
- Rys. : 13 -
Marka :
BENDIX.
Czujnik ciśnienia płynu hamulcowego ( 13 ) składa się ze zestyku połączonego hydraulicznie z pedałem hamulca.
Zestyk jest zwarty w stanie spoczynkowym i rozwiera się przy ciśnieniu w układzie hamulcowym większym niŻ 30
barów.
Kalkulator zasterowuje stan "twardy", kiedy
:
" prędkość pojazdu jest większa od 24 km/h
" ciśnienie w układzie hamulcowym jest większe niŻ 3 barów
9 Styczniki drzwi bagaŻnika
4 styczniki drzwiowe ( 7 ) i stycznik bagaŻnika ( 8 ) są zestykami sterowanymi przez drzwi i pokrywę bagaŻnika.
Zestyk, rozwarty w stanie spoczynkowym, zwiera się przy otwieraniu odnośnych drzwi (pokrywy).
9.1 Cel styczników
Styczniki drzwiowe (pokrywy bagaŻnika) pozwalają zapobiec podskoczeniu samochodu przy otwieraniu
STRONA 17 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
drzwi.
Podskokowi zapobiega wyrównanie ciśnienia między sferami elementów zawieszenia i sferami regulatorów
zawieszenia .
Kalkulator zasila elektrozawory powodując stan "miękki".
9.2 Zasada działania
- Rys. : 14 -
A :
+ zespół włączony.
B :
stycznik drzwi (bagaŻnika).
C :
elektrozawór.
Zasilanie elektrozaworów odbywa się
:
" Przez 30 sek. po wyłączeniu zapłonu, drzwi kierowcy otwarte
" podczas otwierania drzwi i przez 30 sekund po ich zamknięciu
STRONA 18 - b3bb0ap0 - charakterystyka elektryczna : ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE 2
- Rys. : 15 -
Zasilanie elektrozaworów jest ograniczane do 10 minut, jeŻeli jedne z drzwi pozostają otwarte.
10 Lampka kontrolna w zestawie wskazników
The test warning lamp of the instrument cluster receives a 12 volt supply.
En the "SPORT" suspension mode, the warning lamp is on.
10.1 Działanie bez usterki
Lampka świeci się przez 3 sekund po włączeniu zapłonu.
10.2 Działanie z usterką
The warning lamp flashes for 3 seconds on confirming the fault and each time the ignition is switched on.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ZASADA DZIAŁANIA ZAWIESZENIE HYDROAKTYWNE
Zasada działania autofokusa
ZASADA DZIAŁANIA WYKRYWANIE NIEDOPOMPOWANIA
Budowa i zasada działania programowalnych sterowników PLC
ZASADA DZIAŁANIA ZMIENIACZ PŁYT KOMPAKTOWYCH
F 1 Zasada działania tranzystora bipolarnego
Zasada działania
Maszyny Elektryczne 2 (sem IV) Zasada działania silnika i prądnicy prądu stałego
zasada działania silnika 4 i 2 suw
Elektrownia jądrowa zasada działania
Zasada działania oscyloskopu cyfrowego
Zasada działania oczyszczalni ścieków
ZASADA DZIAŁANIA ZAWIESZENIE HYDRAULICZNE
Jonizator TermoEmisyjny zasada dzialania
Budowa i zasada działania podzespołów komputera
Zasada działania laserów

więcej podobnych podstron