Gołaś Wybrane problemy sterowania dźwiękiem


LI OTWARTE SEMINARIUM Z AKUSTYKI
Gdańsk  Sobieszewo 6  10.09.2004
OSA
WYBRANE PROBLEMY STEROWANIA DyWIKIEM
The selected problems of sound control
Andrzej Gołaś
Katedra Mechaniki i Wibroakustyki, Akademia Górniczo-Hutnicza,
Al. Mickiewicza 30, Kraków 30-059, ghgolas@cyf-kr.edu.pl
STRESZCZENIE
Dowolny system akustyczny może być traktowany jako system sterowania w którym możemy
wyróżnić wejścia, wyjścia i zmienne stanu. Tradycyjne metody sterowania dzwiękiem są związane
z metodami pasywnymi. Aktywne metody sterowania parametrami pola akustycznego są związane
z ingerencją w strukturę dzwiękową poprzez wprowadzenie dodatkowych zródeł dzwięku. Jest to
problem tzn. zagadnienia odwrotnego tzn. jak znalezć rozkład zródeł dzwięku o sterowanych
parametrach dynamicznych (zmienne w czasie charakterystyki kierunkowe i fazowe) aby otrzymać
oczekiwany rozkład pola akustycznego. Stworzenie takiego systemu jest związane z koniecznością
rozwiązania wielu problemów cząstkowych jak: budowa modeli pola akustycznego obejmującego
zależności fazowe, budowa algorytmów sterowania realizujących przyjęte kryteria rozkładu dzwięku
w badanej przestrzeni. W referacie przedstawione są rezultaty badań zespołu kierowanego przez autora
w obszarze aktywnej redukcji dzwięku oraz aktywnego sterowania parametrami pola akustycznego
[4,7]. W szczególności referat przedstawia zastosowania metody elementów skończonych
i brzegowych do sterowania dzwiękiem poprzez estymację odpowiedzi impulsowej którą wyznacza się
na podstawie charakterystyk statycznych. Również przedstawione są adaptacyjne i nieadaptacyjne
układy do sterowania rozkładem pola akustycznego. Główna częścią takiego systemu są cyfrowe filtry
o skończonej odpowiedzi impulsowej. W referacie omówiono również teorię optymalnej filtracji, która
została wykorzystywana do zaprojektowania wielopunktowych zródeł dzwięku ze zmiennymi w czasie
charakterystykami kierunkowymi.
WPROWADZENIE
Dzwięk wydaje się być immanentną cechą rzeczywistości otaczającej człowieka. Od
najdawniejszych czasów starano się poznać i opisać zjawiska powstawania,
rozprzestrzeniania i percepcji dzwięku. Podstawowym celem badań były próby znalezienia
praw, oraz powstałych na ich bazie modeli, opisujących pole akustyczne.
Wraz z rozwojem techniki komputerowej pojawiła się koncepcja sterowania
dzwiękiem [7]. Wydaje się, że pod tym pojęciem należy rozumieć próbę całościowego ujęcia
problemu kreowania wrażenia fonicznego odbieranego przez człowieka. Trzeba bowiem
37
podkreślić, iż wszelka aktywność w dziedzinie kształtowania sygnału akustycznego
docierającego do słuchacza, powinna opierać się o psychoakustyczne przesłanki percepcji
dzwięku. Sterowanie dzwiękiem należy równocześnie traktować jako syntezę pewnych
ewolucyjnych przemian w dziedzinie adaptacji akustycznej oraz w przetwarzaniu sygnałów.
Wynika z tego jednoznacznie, iż idea sterowania dzwiękiem obejmuje sterowanie
parametrami zródła dzwięku, sterowanie parametrami samego sygnału dzwiękowego oraz
sterowanie wartościami parametrów otoczenia odbiorcy.
Podstawowe znaczenie dla sterowania dzwiękiem mają osiągnięcia elektroakustyki,
która zajmuje się zapisywaniem, przechowywaniem, przesyłaniem i odtwarzaniem sygnałów
akustycznych odbieranych przez człowieka. W całej historii technologia dzwięku miała
charakter interdyscyplinarny, opierała się na chemii i fizyce, a szczególnie na elektronice,
magnetyzmie i akustyce. Jednakże nie była ona i nie powinna być celem samym w sobie.
Przetworzony sygnał mowy powinien spełniać kryterium zrozumiałości, natomiast sygnał
foniczny musi spełniać tzw. kryteria wierności. Kryteria wierności są oczywiście
subiektywne, ponieważ ostateczna ocena jakości dzwięku jest oparta na wrażeniu słuchaczy.
Dlatego nadrzędne wydaje się rozważanie percepcji dzwięków przez człowieka, a właściwie
próba wyrażenia właściwości percepcji za pomocą parametrów obiektywnych.
Sterowanie dzwiękiem związane jest przede wszystkim z identyfikacją parametrów
pomieszczenia. Takie podejście determinowane jest możliwością korekcji wpływu
parametrów akustycznych pomieszczenia na sygnał dzwiękowy odbierany przez słuchacza.
Prowadzi to w konsekwencji do wirtualnego pomieszczenia o parametrach zapewniających
optymalny odbiór wrażeń dzwiękowych.
Realizacja techniczna sterowania dzwiękiem jest wynikiem ewolucyjnego rozwoju
aktywnych metod sterowania energią wibroakustyczną. Podstawową cechą układów
aktywnych jest konieczność umieszczania w układzie dodatkowego, zewnętrznego zródła
energii. Układy te, odpowiednio sterowane, mogą dostarczać lub absorbować energię
w określony sposób z dowolnych miejsc układu. Geneza metod aktywnych wywodzi się
z zasady interferencji, której podstawowa teoria w przestrzeni trójwymiarowej została
podana w 1690 r. przez matematyka i fizyka holenderskiego Ch.Huyghensa (1629-1695).
Aktywne metody sterowania parametrami pola akustycznego polegają na świadomym
ingerowaniu w strukturę tego pola za pomocą dodatkowych zródeł dzwięku. Przyczyny
takiej modyfikacji pola mogą być różnorodne. Do najważniejszych należą konieczność
poprawy parametrów akustycznych pomieszczeń odsłuchowych dla uzyskania optymalnych
warunków odsłuchowych dla sygnałów muzycznych lub dobrej zrozumiałości mowy oraz
konieczności redukcji hałasu (dzwięków niepożądanych), zwłaszcza
o niskoczęstotliwościowej charakterystyce. Stosowanie metod aktywnych było ograniczone
niemożnością praktycznej realizacji założeń projektowych. W latach siedemdziesiątych
nastąpił gwałtowny rozwój badań związanych z możliwością sterowania dzwiękiem. Było to
spowodowane szybkim rozwojem elektroniki, która umożliwiła stosowanie aktywnej filtracji
oraz sterowania adaptacyjnego. Podstawowym kryterium w zastosowaniu układów
elektronicznych jest czas, konieczny do generacji odpowiedniego sygnału będącego
odpowiedzią zródeł wtórnych na sygnał pochodzący ze zródeł pierwotnych. Gwałtowny
rozwój elektroniki, informatyki, teorii regulacji i sterowania umożliwiają, na obecnym etapie
rozwój techniki, praktyczne ich zastosowanie.
Zbudowanie systemu sterowania dzwiękiem wymaga rozwiązania całego szeregu
problemów cząstkowych, takich jak:
" Budowa modeli pola akustycznego uwzględniających zależności fazowe,
" Opracowanie algorytmów sterowania dzwiękiem wg przyjętych kryteriów,
38
" Budowa rzeczywistego systemu sterowania realizującego rozkład pola wg zadanego
kryterium.
Wydaje się, że obecny rozwój techniki w szczególny sposób predysponuje
technologię sterowania dzwiękiem do praktycznego zastosowania. Zręby teoretyczne zostały
położone wprawdzie już kilkanaście lat temu, jednak nastąpiło swoiste opóznienie
spowodowane wyjątkową zależnością rozwoju sterowania dzwiękiem od postępu w
elektronice, informatyce i automatyce, a w szczególności w teorii i zastosowaniach
praktycznych przetwarzania sygnałów. Istotnym etapem dla pojawiania się zastosowań
praktycznych sterowania dzwiękiem było opracowanie i udostępnienie cyfrowych
procesorów sygnałowych, pełniących podstawową rolę w przetwarzaniu sygnałów w czasie
rzeczywistym. Ich dostępność, wraz z kompletnymi systemami programowymi, pozwala na
coraz szersze zastosowanie w działaniach naukowo-badawczych i wdrożeniowych.
WYKORZYSTANIE ODPOWIEDZI IMPULSOWEJ DO SYNTEZY DyWIKU
Własności układu liniowego można opisać za pomocą odpowiedzi impulsowej
(odpowiedz układu na deltę Diraca lub Kroneckera), która jest odwrotną transformatą
Fouriera z transmitancji widmowej. Stąd, odpowiedz impulsowa zawiera opis szeregu zmian
jakim podlega sygnał dzwiękowy na swojej drodze z jednego punktu do innego w polu
akustycznym.
Pojęcie odpowiedzi impulsowej jest skrótem myślowym. W rzeczywistości
należałoby użyć sformułowania odpowiedz impulsowa drogi transmisji dzwięku w polu
akustycznym - pomiędzy zródłem a odbiornikiem.
Według teorii sterowania, własności układu liniowego są znane, jeśli znana jest jego
odpowiedz impulsowa. Jeżeli zatem, drogę transmisji dzwięku przedstawi się w postaci
układu liniowego o jednym wejściu jak na rys.1. to zależność pomiędzy sygnałem
wejściowym i wyjściowym przedstawiona jest zależnością 1.
Rys 1. Model układu liniowego
gdzie: h(t)  odpowiedz impulsowa w postaci czasowej, H(j)  transmitancja widmowa
układu liniowego,
x(t)  wejściowy sygnał w postaci czasowej, X(j)  postać widmowa sygnału wejściowego,
y(t)  wyjściowy sygnał w postaci czasowej, Y(j)  postać widmowa sygnału wyjściowego,
Y ( j) = H ( j) X ( j) (1)
Jeżeli funkcja transmitancji widmowej układu H(j), poddana zostanie odwrotnej
transformacie Fouriera zapisanej jako:
+"
1
-1 j
h( ) = F [H ( j] = (2)
+"H ( j)e d
2Ą
-"
39
to funkcja h() nazywana jest odpowiedzią impulsową układu. Jest ona także określana
mianem odpowiedzi układu w pewnej chwili t na wymuszenie funkcją delty Diraca 
w chwili (t  ).
W teorii liniowych układów duże znaczenie ma zależność (3) nazywana splotem.
Wykorzystuje ona funkcję odpowiedzi impulsowej h().
+"
y(t) = x(t - )h( )d (3)
+"
-"
Zgodnie ze zależnością (3), sygnał na wyjściu liniowego układu stacjonarnego jest splotem
dwóch funkcji  sygnału wejściowego i odpowiedzi impulsowej.
Dla liniowego układu stacjonarnego transmitancja widmowa H(j) jest związana
z odpowiedzią impulsową przez przekształcenie Fouriera. Tak więc, znając funkcję H(j)
układu zawsze można wyznaczyć jego odpowiedz impulsową.
Zastosowanie splotu w zagadnieniach syntezy dzwięku układów ma tę zaletę, że znajomość
funkcji odpowiedzi impulsowej h() pozwala na formalne rozwiązanie danego problemu
w dziedzinie czasu. Innymi słowy mówiąc  dowolny liniowy układ stacjonarny można
opisać w dziedzinie czasu za pomocą odpowiedzi impulsowej, albo też w dziedzinie
częstotliwości za pomocą transmitancji widmowej.
Do wyznaczenia odpowiedzi impulsowej wirtualnego wnętrza wykorzystuje się
metody falowe lub geometryczne modelowania pola akustycznego [4]. Do pierwszej grupy
zaliczyć możemy Metodę Elementów Skończonych MES i Metodę Elementów Brzegowych
MEB. Do drugiej zaklasyfikujemy metody: promieniową, zródeł pozornych oraz stożków
i ostrosłupów. Ze względu na lepszą jakość otrzymanych wyników poniżej przedstawiony
zostanie sposób wyznaczenia odpowiedzi impulsowej na bazie modelu MES lub MEB.
Praktyczne wyznaczenie odpowiedzi impulsowej układu akustycznego w oparciu
o przygotowany model MES lub MEB wymaga wykonania czynności przedstawionych
schematycznie na rys. 2.
.
Rys.2. Algorytm wyznaczania odpowiedzi impulsowej
40
Dane wejściowe stanowi model przygotowany do obliczeń metodą elementów skończonych
bądz brzegowych w postaci siatki węzłów, zdefiniowanych warunków brzegowych oraz
wprowadzonego zródła dzwięku i określonego punktu (punktów) obserwacji.
Wyznaczenie transmitancji widmowej H(j ) odbywa się zgodnie z zależnością (1).
Następnie H(j) poddawana jest odwrotnemu przekształceniu Fouriera, w wyniku którego
uzyskiwana jest dyskretna odpowiedz impulsowa h(n).
Na podstawie odpowiedzi impulsowej możemy wyznaczyć szereg parametrów m.in.
czas wczesnego zaniku, czas pogłosu (4), zrozumiałość mowy (5), wyrazistość (6), jasność
(7), czasowy środek ciężkości, siła dzwięku, stosunek sygnału do szumu czy położenie
środka ciężkości sygnału itd. Wskazniki te pozwalają nam na obiektywna ocenę jakości
wnętrz akustycznych. Wybrane z nich przedstawiono poniżej.
""t
2 22
+"h ( )d = +"h ( )d - +"h ( )d (4)
t 00
""
22
m( fm ) = (t)e- jt dt / (t)dt (5)
+"h +"h
00
50ms
2
+"h (t)dt
0
D50 = *100% (6)
"
2
+"h (t)dt
0
50ms
ł ł
2
ł
+"h (t)dt ł
ł ł
0
C50 = 10log10 ł " (7)
ł
2
ł
+"h (t)dt ł
ł ł
ł 50ms łł
Biblioteczne programy MES i MEB pozwalają na wyznaczenie rozkładu pola
akustycznego w dziedzinie częstotliwości. Przykładowe takie rozkłady przedstawiono na
rys. 3.
Olszewski [10] w swojej pracy doktorskiej przedstawił praktyczne metody
wyznaczania odpowiedzi impulsowej rys.4 jak i wyżej wymienionych parametrów
akustycznych.
41
Rys.3. Rozkład poziomu ciśnienia akustycznego modelu dwóch zródeł o charakterystyce
kierunkowej dla częstotliwości f=1000 Hz.
Rys.4. Przykładowe odpowiedzi impulowe wyznaczone przy wykorzystaniu metod MES
i MEB
Omówione powyżej metody pozwalają na syntezę dzwięku dzięki wykorzystaniu
odpowiedzi impulsowej we wnętrzach już istniejących, tzn. rzeczywistych jak również
w wirtualnych .
WYKORZYSTANIE KOREKTORÓW CYFROWYCH DO STEROWANIA
DyWIKIEM
Szybki rozwój techniki cyfrowej przyczynił się do powstania procesorów
sygnałowych, które umożliwiają przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym. Na bazie
tych urządzeń powstało wiele układów pozwalających na sterowanie dzwiękiem
w przestrzeni. Nowego znaczenia nabrało również słowo korektor, do niedawna postrzegane
jako urządzenie analogowe z wszystkimi wadami i zaletami układów analogowych. Dzisiaj
używając słowa korektor mamy na myśli układy cyfrowe takie jak cyfrowe korektory
graficzne, umożliwiające sterowanie barwą dzwięku na płaszczyznie amplitudowo-
częstotliwościowej, cyfrowe korektory fazowe pozwalające na kreowanie struktury dzwięku
na płaszczyznie amplitudowo-fazowej, cyfrowe korektory odwrotne pozwalające
kompensować charakterystyki torów elektroakustycznych, jak również najnowsze cyfrowe
korektory adaptacyjne, łączące te funkcje i umożliwiające sterowanie dzwiękiem według
zadanego kryterium.
42
Na rys.5. przedstawiono schematycznie, wykonane korektory cyfrowe, które szerzej
opisane zostały w pracach W.Ciesielki [1,2,5,7].
W niniejszym podrozdziale przedstawione zostały cyfrowe korektory, umożliwiające
aktywne sterowanie dzwiękiem według zadanego kryterium. Kryteria podzielono na dwie
grupy: kryteria obiektywne i subiektywne. Podstawy teoretyczne zaprojektowanych
i wykonanych systemów ASD bazują na teorii filtrów cyfrowych, w oparciu o które
zaprojektowane i oprogramowane zostały cyfrowe korektory: graficzny, fazowy, odwrotny
i adaptacyjny. Poniżej zamieszczono formułę matematyczną pozwalającą na wyznaczenie
korektora odwrotnego.
H (z) * Hodw (z) = 1 (8)
gdzie: H(z)  transmitancja toru elektroakustycznego, Hodw(z) - transmitancja korektora
odwrotnego
Parametry Sterujące
Typ Korektora Kryterium Sterowania
Nieadaptacyjne Subiektywne
Regulacja
Amplituda
Korektor
Barwą
A
Graficzny
Dzwięku
Kreowana
Przestrzeń
Dzwiękowa
Redukcja Poziomu
Korektor Ciśnienia Akustycznego
Faza Ć
Fazowy dla Częstotliwości f
Słuchacz
Pole Akustyczne
yródło
Akustyka Naturalna
Dzwięku
Wnętrza
Kompensacja
Amplituda
Korektor Przetworników
Odbiorca
A
Odwrotny Elektroakustycznych
Faza Ć
lub Pola Akustycznego
Redukcja Poziomu
Amplituda Ciśnienia Akustycznego
Korektor
A dla Pasma
Adaptacyjny
Faza Ć Częstotliwości " f
Adaptacyjne Obiektywne
Rys.5. Wykorzystanie korektorów cyfrowych do sterowania dzwiękiem [2]
Opisane systemy zaimplementowane zostały na dwóch kartach z procesorami
sygnałowymi: stałoprzecinkowym TMS320C25 i zmiennoprzecinkowym TMS320C31
firmy Texas Instruments oraz popularnych kartach dzwiękowych. W podrozdziale
przedstawione zostały przykładowe wyniki skuteczności działania korektora odwrotnego
(rys.6-9) zastosowanego do korekcji akustyki wybranego wnętrza oraz korektora
adaptacyjnego umożliwiającego aktywną redukcję dzwięku w przestrzeni 3D (rys.10).
Zaprojektowane i wykonane systemy dają dobre efekty w sterowaniu dzwiękiem i mogą być
stosowane jako niezależne systemy modyfikujące klimat akustyczny w przestrzeni
ograniczonej lub stanowić element systemów wielokanałowych aktywnego sterowania
dzwiękiem.
43
4
x 10
3 110
2
100
1
90
0
80
-1
70
-2
60
-3
-4 50
2 3 4
0 0.1 0.2 0.3 0.4 0.5 0.6 0.7 0.8
10 10 10
Czas [s]
Częstotliwość [Hz]
Rys. 6. Odpowiedz impulsowa zarejestrowana Rys. 7. Charakterystyka amplitudowo-
w pomieszczeniu laboratoryjnym częstotliwościowa systemu elektroakustycznego
4
x 10
3.5 100
95
3
90
2.5
85
2
80
1.5
75
1
70
0.5
65
0
60
-0.5
55
-1 50
2 3 4
0 1 2 3 4 5 6 7
10 10 10
Czas [s]
Częstotliwość [Hz]
Rys. 8. Odpowiedz impulsowa systemu Rys. 9. Charakterystyka amplitudowo-
elektroakustycznego po korekcji korektorem częstotliwościowa systemu elektroakustycznego po
odwrotnym korekcji korektorem odwrotnym
yRÓDAO WTÓRNE yRÓDAO WTÓRNE yRÓDAO WTÓRNE
+0,5 +1,7 -6,5
MIKROFON
-11,4 -13,2 -12,5 -12,5 -8,9 -11,5 -10,8
BADU -12,8
-7,1
-7,0 -6,3
Płaszczyzna 50[mm] Płaszczyzna mikrofonu Płaszczyzna 50[mm]
nad mikrofonem błędu błędu pod mikrofonem błędu
Rys.10. Strefa ciszy uzyskana dla szumu białego filtrowanego filtrem oktawowym 125Hz
44
Amplituda
Moduł [dB]
Amplituda
Moduł [dB]
STEROWANIE ROZKAADEM POLA AKUSTYCZNEGO POPRZEZ ZMIANN
CHARAKETRYSTYK DYNAMICZNYCH yRÓDAA
Sterownie rozkładem pola akustycznego można przeprowadzić na drodze sterowania
charakterystyką kierunkową i mocą zródła promieniującego energię akustyczną.
Sterowanie charakterystyką kierunkową wielopunktowego zródła dzwięku może się
odbywać na drodze zmian wzmocnień amplitud i faz sygnałów transmitowanych przez
poszczególne zródła składowe (rys. 11,12).
Od dłuższego czasu autor [3,6,7], podobnie jak wiele zespołów w kraju i za granicą, zajmują
się taką tematyką. Doświadczenia wskazują, że do zastosowań związanych ze sterowaniem
dzwiękiem w większości przypadków konieczna jest możliwość zmiany charakterystyki
kierunkowej zródła w czasie pracy. Wręcz trudno sobie wyobrazić sterowanie rozkładem
pola akustycznego bez umiejętności budowy zródeł o zadanych charakterystykach
kierunkowych.
Układ umożliwiający zmianę charakterystyki kierunkowej zródła składa się z dwóch
głównych części: układu generowania stałej charakterystyki kierunkowej w szerokim paśmie
częstotliwości i układu ,,obracania'' tej charakterystyki. Te dwa układy stanowią układ
kształtowania charakterystyki kierunkowej.
Zasadniczą ideą sterowania rozkładem pola akustycznego jest wytworzenie
w zadanym obszarze przestrzeni pola akustycznego o zadanej strukturze. Przy czym pod
pojęciem struktury pola rozumiemy rozkład amplitud, stosunków fazowych dla danych
częstotliwości.
Aby zrealizować niniejszą ideę konieczne jest rozwiązanie zagadnienie projektowania
wielopunktowych zródeł dzwięku (rys.11). Przy założeniu zródeł punktowych i braku
wpływu obudowy na charakterystykę kierunkową wyprowadza się wzory pozwalające na
uzyskiwanie założonych charakterystyk kierunkowych. Warunki nakładane na
charakterystyki przyjmują postać:
" kąta maksymalnego promieniowania,
" kąta minimum promieniowania,
" szerokości wiązki głównej,
" stosunku maksimum wiązki głównej i bocznych.
Dla takich warunków oblicza się wartości wzmocnień poszczególnych zródeł. Przy
czym nie zawsze udaje się spełnić wszystkie nałożone warunki jednocześnie. Do
uzyskiwania charakterystyk kierunkowych bez listków bocznych wykorzystuje się metodę
zwaną ,,linear tapering''.
Praktyczne i teoretyczne prace nad zródłami wielopunktowymi koncentrują się na samych
zródłach. Zachowanie zródła w pomieszczeniu zamkniętym jest zależne od samego
pomieszczenia. Warunki akustyczne pomieszczenia, które decydują o zachowaniu zródła
opisuje się wielkością zwaną ,,promieniem granicznym''.
45
Rys. 11. Idea kształtowania charakterystyki wielopunktowego zródła dzwięku
Realizacja takiego układu wymaga skonstruowania wielopunktowego zródła dzwięku
oraz układu zasilającego to zródło w postaci zespołu przetworników cyfrowo-analogowych
oraz wzmacniaczy. Taki układ sterowania powinien umożliwić wielokanałowe przetwarzanie
danych i odtwarzanie sygnałów kontrolnych. Realizację rejestracji poszczególnych nastaw
dla zródła (do celów dalszej analizy). Zasadniczym elementem układu sterowania musi być
szybki procesor sygnałowy (wydaje się konieczne wykorzystanie nawet kilkunastu kanałów
wyjściowych).
Rys.12. Charakterystyki kierunkowe uzyskane przy różnych pobudzeniach zródeł składowych
przy częstotliwości 400, 500, 600, 700, 1000 i 2000 Hz
Rysunek 13 przedstawia poglądowo układ zródła ze sterowaną charakterystyką
kierunkową. Nadrzędny układ sterowania określa kierunek maksymalnego promieniowania
zródła i ostrość charakterystyki kierunkowej może to być komputer osobisty, lub inne zródło
nastaw, w zależności od zastosowania zródła w konkretnym układzie. Na tej podstawie układ
sterowania fazą syntezuje filtry przesuwające fazę (filtry FIR wszechprzepustowe) i zadaje je
podsystemowi przesuwania fazy. Jednocześnie układ kontroli wzmocnienia syntezuje
dolnoprzepustowe filtry określające wzmocnienie w funkcji częstotliwości dla
46
poszczególnych zródeł.
Do tak skonfigurowanego układu przetwarzającego jest podawany sygnał, który zostaje
rozdzielony na tory dla poszczególnych zródeł. Po obróbce sygnał jest promieniowany przez
przetworniki elektroakustyczne.
Rys 13. Schemat zródła o sterowanej charakterystyce kierunkowej
Podsumowując niniejszy podrozdział można powiedzieć, że system sterowania
rozkładem pola akustycznego poprzez zmianę charakterystyk dynamicznych zródła powoli
na sterowanie dzwiękiem w zadanym wnętrzu lub pozwoli na modyfikacje klimatu
akustycznego w pewnym zadanym - ograniczonym obszarze. Tak więc, aby sterować
dzwiękiem w dużych obszarach, celowe staje się zaprojektowania i zbudowania
kompleksowego systemu sterowania dzwiękiem bazującego na wielokryterialnym
wskazniku jakości, który obejmować będzie zarówno kryteria obiektywne i subiektywne
odsłuchu dzwięku.
PODSUMOWANIE
Można wyobrazić sobie, że omówione metodologiczne rozwiązywanie problemów
cząstkowych pozwala na stworzenie kompleksowego układu sterowania. Idea systemu
sterowania przedstawiono na rys. 14.
System aktywnego sterowania rozkładem dzwięku w przestrzeni otwartej
funkcjonować będzie wykorzystując następujące kryterium jakości:
1. W wybranym obszarze analizowanej przestrzeni dokonuje się syntezy dzwięku
spełniającej kryteria obiektywne takie jak: zrozumiałość mowy, równomierność
nagłośnienia, przestrzenność odsłuchu jak i subiektywne nie mniej ważne zależne od
indywidualnych upodobań słuchacza czy odbiorcy np. barwa dzwięku.
2. W pozostałej części analizowanej przestrzeni dokonuje się syntezy dzwięku mającej na
celu minimalizację poziomu dzwięku.
47
Wielokryterialny wskaznik jakości, który obejmować będzie zarówno kryteria
obiektywne i subiektywne odsłuchu dzwięku podano w postaci formuł matematycznych (9-
11).
obsz_zewnątrz
J
S
Pobsz_chron(x,y,z,t)
Y
S
Obszar I
T
E
Pdod_2(x,y,z,t)
M
S
obsz_wewnątrz
J
T Pdod_N(x,y,z,t)
Pobsz_odb(x,y,z,t)
E
R
Obszar II
Pdod_1(x,y,z,t)
O
W
A
Ppierw(t)
N
I
A
Rys.14. Idea działania systemu sterowania dzwiękiem w dużych przestrzeniach
Ppierw(t)  ciśnienie generowane przez zródło pierwotne (zródło wzorcowe),
Pdod_1(x,y,z,t)  Pdod_N(x,y,z,t)  ciśnienia generowane przez zródła dodatkowe,
Pobsz_odb(x,y,z,t)  ciśnienie w obszarze najlepszej jakości odbioru dzwięku,
Pobsz_chron(x,y,z,t)  ciśnienie w obszarze chronionym.
Wskaznik jakości systemu sterowania dzwiękiem w dużych przestrzeniach
Jsystemu = f(Jobsz_zewnętrz , Jobsz_wewnętrz) (9)
Wskaznik jakości dla obszaru zewnętrznego
"
J (t)min = pobsz chron (x, y, z,t) - p (x, y, z, t))2dt (10)
obsz _ zewnetrz _ pierw
+"(
0
Wskaznik jakości dla obszaru wewnętrznego
"
J (t)0 = pobsz odbiorcy (x, y,t) - p (t))2dt (11)
obsz _ wewnatrz _ pierw
+"(
0
48
Na rysunku 15 przedstawiono schemat blokowy jednej ścieżki systemu ASD
z transmitancjami. W strukturze systemu możemy wydzielić dwie zasadnicze ścieżki:
elektryczną i akustyczną. Ścieżkę elektryczną oznaczono linią ciągłą, w jej skład wchodzą
dwie transmitancje H(z-1) i S(z-1). Ścieżka akustyczna oznaczona jest linią przerywaną
i należą do niej transmitancje P(z-1), F(z-1), G(z-1) i T(z-1). Na rysunku naniesiono trzy punkty
A,B i C. Punkt A mikrofonu błędu, punkt B mikrofon referencyjny, natomiast punkt C
zródło dodatkowe.
-1
P(z )
d(n)
+
u(n) e(n)
A Ł
-1
T(z )
-
t(n)
y(n)
+
C
r(n) g(n)
-1
-1 -1
F(z )
Ł H(z ) Ł G(z )
+
+
+
B
s(n)
-1
S(z )
Rys. 15. Schemat blokowy systemu sterowania dzwiękiem z transmitancjami
P(z-1)  pole akustyczne między zródłem pierwotnym i mikrofonem błędu
F(z-1) - pole akustyczne między zródłem pierwotnym i mikrofonem referencyjnym
G(z-1) - pole akustyczne między zródłem dodatkowym i mikrofonem błędu
T(z-1) - pole akustyczne między zródłem wtórnym i mikrofonem referencyjnym
H(z-1)  cyfrowy korektor adaptacyjny lub nieadaptacyjny
S(z-1)  kompensator sprzężenia zwrotnego
LITERATURA
1. W.CIESIELKA, A.GOAAŚ, An adaptive, active noise reduction system in closed space.
Fort Lauderdale, Florida USA, Active 99, 1999, pp.683-694
2. W.CIESIELKA, Wykorzystanie korektorów cyfrowych do syntezy dzwięku, Rozprawa
doktorska. Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków 2002
3. I.CZAJKA, yródło dzwięku o zmiennej charakterystyce kierunkowej, V Szkoła Metody
Aktywne Redukcji
4. A.GOAAŚ, Metody komputerowe w akustyce wnętrz i środowiska. Wydawnictwo AGH,
Kraków 1995
5. A.GOAAŚ, W.CIESIELKA, The application of LMS and NLMS adaptive algorithms to
active noise control in limited space. Krynica, Noise Control 98, 1998, pp.491-496
49
6. A.GOAAŚ, I.CZAJKA, Koncepcja zródła dzwięku o sterowanej charakterystyce
kierunkowej XLVI Otwarte Seminarium z Akustyki OSA'99 PTA Kraków-Zakopane
1999 s.389-392
7. A.GOAAŚ, i [wsp], Podstawy sterowania dzwiękiem w pomieszczeniach. Wydawnictwa
AGH, Kraków 2000
8. A.GOAAŚ, R.OLSZEWSKI, Zagadnienia modelowania warunków brzegowych w
akustycznych modelach MES i MEB, IV Krakowa Konferencja MSK 03 Metody i
Systemy Komputerowe Kraków, 2003
9. H.AOPACZ, Metody impulsowe w badaniach procesów wibroakustycznych. Rozprawa
doktorska. Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków 1992
10. R.OLSZEWSKI, Zastosowanie metody elementów skończonych i brzegowych do analizy
pola akustycznego, Rozprawa doktorska  złożona do recenzji
11. J.WIERZBICKI, Analiza własności akustycznych pomieszczeń metodami
symulacyjnymi. Rozprawa Doktorska. Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków 1995
50


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Dlaczego zwierzęta 9 Rozdział 8 – Wybrane problemy chorób serca i układu krążenia
WYBRANE PROBLEMY NARODOWOŚCIOWE
Projekt i uruchomienie wybranych ukladow sterowania w napedzie elektrycznym
Wybrane problemy zakażeń szpitalnych cz 1
wybrane problemy zdrowotne rodzin
D Opacka Walasek Wybrane problemy poezji Z Herberta
Wybrane problemy planowania
impuls wybrane problemy osob starszych
wybrane problemy termoformowania materiałów polimerowych
5 wybrane problemy przetwarzania sygnalow radarowych
Kacprzyk Wybrane problemy zagospodarowania turystyczno rekreacyjnego lasów

więcej podobnych podstron