Wykład 1 (12 03 2011) ESI


Ergonomia systemów interaktywnych
dr hab. inż. Antoni Donigiewicz
pok. 244S
tel. 683-75-28
a.donigiewicz@ita.wat.edu.pl
Konsultacje soboty
Liczba godzin zajęć:
- wykłady 10h (5 bloków) //zostało jeszcze 8h (4 bloki)
dr hab. inż. Antoni Donigiewicz
- laboratoria 10h (5 bloków) //zostało jeszcze 10h (5 bloków)
mgr inż. Aukasz Strzelecki
Ostatni wykład to zaliczenie TEST (20 pytań jednokrotnego wyboru) na komputerze
(warunek zaliczone laboratoria) 18 czerwca 2011
http://www.ita.wat.edu.pl/~adonig/DLA_STUDENTOW/STUDIA_DZIENNE_ZAOCZNE/
Literatura:
·ð Ergonomia : projektowanie, diagnoza, eksperymenty / Ewa Górska. - Warszawa :
Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2002.
·ð Wykowska M. : Ergonomia &
http://home.agh.edu.pl/~ergonom/Skrypt_Ergonomia-M.Wykowska/ergonomia/index.htm
Wykład 1 (12.03.2011)
Zalecenia notować hasła
Wymagania ergonomiczne interfejsów użytkownika w systemach interaktywnych
System interaktywny
Interaktywność (ang. interactivity, łac. Interactus  dosłownie: czyn wzajemny) to pojęcie
z dziedziny komunikacji. Oznacza zdolność do wzajemnego oddziaływania na siebie
przez komunikujÄ…ce siÄ™ strony.
Pojęcie interaktywności najczęściej stosowane jest w informatyce, telewizji& .
Interfejs użytkownika w systemie jest to opracowany przez projektanta sposób
komunikowania się (porozumiewania się , przekazywania myśli, wiadomości) użytkownika
z systemem i systemu z użytkownikiem.
Interfejs użytkownika zawiera 3 elementy podstawowe komponenty (elementy
składowe):
·ð Elementy sterowania  komponent, który umożliwia użytkownikowi tworzenie
i przekazywanie poleceń do komputera (do systemu). Elementy sterowania są zwykle
urządzeniami i obiektami, które umożliwiają użytkownikowi realizację &
·ð Element zobrazowania  komponent, który umożliwia komputerowi przezywanie
informacji ( mówienie ) do użytkownika. Ta składowa zawiera kilka technologii
przekazywania (zobrazowania) informacji 9zwykle wizualnych, ale czasami to może
być oddziaływanie typu audio lub inne  wykonawcze).
·ð Interakcje lub dialog  kombinacja wprowadzania poleceÅ„ i instrukcji do komputera
z jednej strony i zobrazowania informacji przez komputer, z drugiej strony tworzÄ…ca
łącznie dialog między użytkownikiem a komputerem.
Modelem wymiany informacji w systemie interaktywnym jest warstwowy model dialogu.
Warstwowy model dialogu
Komputer
Åšrodowisko
Metoda wejścia Metoda wyjścia
Urządzenia wejścia Urządzenia wyjścia
Człowiek
Intelekt
Pamięć
Percepcja Motoryka
Zmysły Mięśnie
Metafora
Metodyka
UrzÄ…dzenia
Warstwa fizyczna
Interfejs użytkownika
// Poprzez percepcję co się wykonało
Przykład
Komputer
Plik usunięty Ikona zniknęła
Naciśnięto Delete Bitmapa ikony usunięta
Zwarcie styków Zmiana wyglądu ekranu
Człowiek
Efekt plik usunięty Intencja usuń plik
Zniknęła ikona pliku Przypomnienie naciśnij Delete
Wzrok Ruch palca wskaż obiekt
Metafora
Metoda
UrzÄ…dzenia
Warstwa fizyczna
Odbiór bodzca świetlnego
Naciśnięcie klawisza Delete
Interfejs użytkownika  zielona chmurka
Podstawowe zasady GUI
Zorientowanie na obiekty i bezpośrednia manipulacja. Większość komputerowych
elementów i różnych aplikacji jest reprezentowana w postaci obiektów na ekranie (dyski,
siec, kosz, typ dokumentu). Operacje na obiektach realizowane są bezpośrednio na ekranie
(wskazanie, wybór akcji, itp..)
Bezpośrednia manipulacja zawiera dwie główne właściwości pracy użytkownika:
·ð Wskazanie i klikniÄ™cie (klikanie)
·ð CiÄ…gniÄ™cie i upuszczenie.
Zalecenia dla interfejsu graficznego:
·ð Ekran jak stół  metafora (wystÄ™powanie w nowym znaczeniu Å‚Ä…czÄ…cym siÄ™ ze
znaczeniem realnym w sposób obrazowy, planistyczny i zrozumianym poprzez
odniesienie do znaczenia realnego) (pulpit, kalendarz, kartoteka, & )
·ð Przyjemność w użyciu: estetyka (look and feel)
·ð Manipulacja bezpoÅ›rednia (tego używać)
·ð Najpierw wybierz obiekt, potem dziaÅ‚anie
·ð Standardowy wyglÄ…d i elementy ekranu: menu, przyciski dialogowe, typowe
zachowanie programu (aplikacji), ikony typowy wyglÄ…d ekranu;
·ð Aatwość: instalacji, nauki, obsÅ‚ugi, konfiguracji, usuwania;
·ð Produktywność przez funkcje i interfejs (zaÅ‚ożone funkcje majÄ… być realizowane)
·ð Elastyczność dialogu: klawiatura + mysz + tablet + inne urzÄ…dzenia wprowadzania
·ð Elastyczność produktu: możliwość dopasowania i indywidualizacji
·ð Atrakcyjność wizualna, przyjemność użycia
·ð Używać narzÄ™dzi do budowania interfejsu użytkownika
·ð Zachować spójność pomiÄ™dzy aplikacjami (platformami)
Transakcja  akcja użytkownika skojarzona z odpowiedzią komputera (lub na odwrót). Jest
to najmniejsza jednostka interakcji człowiek  komputer.
Dialog: celowe interakcje pomiędzy użytkownikiem i systemem, seria poleceń i odpowiedzi.
Dialog jest &
Zasady projektowania i oceny dialogu
Norma ISO 9241: &
Zasady &
·ð Zgodność z zadaniem (dialog musi być odpowiedni do zadania narzuconego
użytkownikowi),
·ð Samo opisywalność (sam siebie opisuje, przyjazny, Å‚atwy do obsÅ‚ugi)
·ð Zdolność sterowania (realizuje zadania, musi umożliwiać wspomaganie
w wykonywaniu zadań)
·ð Dostosowanie do oczekiwaÅ„ użytkownika (zgodność z oczekiwaniami
użytkownika),
·ð Tolerancja bÅ‚Ä™dów i odporność na bÅ‚Ä…d
·ð Podatność do indywidualizacji (personalizacji)
·ð Podatność do nauczenia siÄ™ (Å‚atwość w nauczeniu siÄ™).
Fragmenty ROZPORZDZENIA MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 1
grudnia 1998 r.
&
(Dz. U. z dnia 10 grudnia 1998 r.) Dz.U.98.148.973
Załącznik
10. Przy projektowaniu, dobrze &
c) systemy komputerowe muszą zapewniać
d) systemy komputerowe muszą gwarantować wyświetlanie informacji w formie i tempie
odpowiednich dla pracownika
e) bez wiedzy pracownika nie można dokonywać kontroli jakościowej i ilościowej jego pracy
d) przy tworzeniu oprogramowania i przetwarzaniu danych powinny być stosowane zasady
ergonomii


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wykład 2 (26 03 2011) ESI
wyklad 05 03 2011
Wykład 4 (07 05 2011) ESI
RKdI TRiL s I sem 5 wykład 12 i 19 X 2011
Geo fiz wykład 12 03 2013
Wykład 3 (09 04 2011) ESI
Geodezja wykład 3 odwzorowania kartograficzne (14 03 2011)
Geodezja wykład 2 mapy skale podziałki (7 03 2011)
KPC Wykład (19) 12 03 2013
FM wyklad 12 20 01 2011
wyklad w dniu 12 03 2010
Geodezja wykład 4 ogólne zasady teorii błędów (28 03 2011)
31 03 2011 W
wyklad 7 12
Wykład 12 XML NOWOCZESNY STANDARD ZAPISU I WYMIANY DOKUMENTU

więcej podobnych podstron