PO lab 4


Programowanie obiektowe
Laboratorium z przedmiotu Programowanie obiektowe - zestaw 04
Laboratorium z przedmiotu Programowanie obiektowe - zestaw 04
Cel zajęć. Celem zajęć jest zapoznanie się ze sposobem działania popularnych kolekcji.
Wprowadzenie teoretyczne. Rozważana w ramach niniejszych zajęć tematyka jest ważna, gdyż kolekcje są
powszechnie używane do przechowywania danych i efektywnego zarządzania danymi. Aby ze zrozumieniem
zrealizować zadania przewidziane do wykonania w ramach zajęć laboratoryjnych, należy znać znaczenie pojęcia
kolekcji oraz cechy następujących kolekcji: listy jednokierunkowej, listy dwukierunkowej, kolejki, stosu.
1. Kolekcja
Jest to pojęcie stosowane w odniesieniu do klas, które umożliwiają przechowywanie oraz efektywne
przetwarzanie obiektów danego typu. Jedną z największych zalet kolekcji jest możliwość dynamicznej
zmiany ich rozmiaru  liczba przechowywanych przez kolekcje elementów nie jest ograniczona w
momencie utworzenia danej kolekcji, tak jak ma to miejsce w przypadku tablicy.
2. Lista
Jest kolekcją składającą się z uporządkowanych liniowo elementów. Lista umożliwia wstawianie elementów
w miejsce o dowolnym indeksie. Ta sama zasada dotyczy pobierania elementu z listy. Do prawidłowego
manipulowania listÄ… wymagane jest przechowywanie przez listÄ™ adresu jej pierwszego elementu.
Lista jednokierunkowa to lista, w której każdy element wskazuje na element następny.
Rys. 1  Lista jednokierunkowa
Lista dwukierunkowa to lista, w której każdy element wskazuje na element następny i na element
poprzedni. Listy dwukierunkowe umożliwiają łatwiejszy dostęp do danych, niż listy jednokierunkowe.
Rys. 2  Lista dwukierunkowa
1
Programowanie obiektowe
3. Kolejka
Jest kolekcją składającą się z liniowo uporządkowanych elementów. Charakterystyczną cechą kolejki jest to,
iż nowe elementy dodawane do kolejki są dodawane na jej końcu, natomiast elementy, które są pobierane z
kolejki, są pobierane z jej początku. Oznacza to, że element, który pierwszy został umieszczony w kolejce,
pierwszy ją opuści. Kolejki zwane są także kolekcjami FIFO (ang. First In First Out).
Rys. 3 - Kolejka
4. Stos
Jest kolekcją składającą się z liniowo uporządkowanych elementów. Charakterystyczną cechą stosu jest to,
iż użytkownik posiada dostęp jedynie do elementu znajdującego się na wierzchołku stosu, a nowy element
stosu można dodawać jedynie na jego wierzchołek. Oznacza to, że element, który został umieszczony na
stosie jako ostatni, pierwszy opuści stos. Stosy zwane są również kolekcjami LIFO (ang. Last In First Out).
Rys. 4 - Stos
2
Programowanie obiektowe
Zadanie 1. Proszę zrealizować aplikację obiektową zgodnie z poniższymi założeniami:
żð Należy zaimplementować wÅ‚asnÄ… kolekcjÄ™ bÄ™dÄ…cÄ… kolejkÄ….
żð Elementy kolejki majÄ… przechowywać dane typu  object .
żð Kolejka ma posiadać wÅ‚aÅ›ciwość dostÄ™powÄ… informujÄ…cÄ… o iloÅ›ci elementów w kolejce.
żð Kolejka ma udostÄ™pniać metodÄ™  Wypisz , wypisujÄ…cÄ… wszystkie wartoÅ›ci elementów kolejki.
żð Sposób dziaÅ‚ania kolekcji należy przetestować za pomocÄ… zamieszczonego poniżej kodu testowego.
Wskazówki dotyczące realizacji zadania:
żð Należy zaimplementować klasÄ™  Element , zawierajÄ…cÄ… konstruktor oraz pola:
·ð  wartość typu  object
·ð  nastepnyElement typu  Element  pole to stanowi referencjÄ™ do kolejnego elementu
kolekcji
żð Należy zaimplementować klasÄ™  Kolejka , zawierajÄ…cÄ… pola:
·ð  pierwszyElement typu  Element - pole to stanowi referencjÄ™ do pierwszego elementu
kolekcji
·ð  ostatniElement typu  Element - pole to stanowi referencjÄ™ do ostatniego elementu
kolekcji
·ð  liczbaElementow typu  int - pole to ma zawierać informacjÄ™ o liczbie elementów
znajdujących się w liście
żð W klasie  Kolejka należy zaimplementować metodÄ™  Dodaj , która ma dodawać element na koniec kolejki.
Metoda sprawdza, czy w kolejce znajdują się elementy, odczytując wartość pola  pierwszyElement . Jeśli ta
wynosi  null , wstawiany element będzie pierwszym i zarazem ostatnim elementem kolejki. Jeśli w kolejce
znajdują się elementy, wstawiany element musi być ostatnim elementem kolejki  należy ustawić referencję
 nastepnyElement ostatniego elementu kolejki, aby odnosiła się do nowo dodawanego elementu, oraz należy
zmienić referencję  ostatniElement klasy typu  Kolejka .
3
Programowanie obiektowe
żð W klasie  Kolejka należy zaimplementować metodÄ™  Pobierz , która ma usuwać pierwszy element kolejki i
zwracać jego wartość. Metoda sprawdza, czy w kolejce znajdują się elementy, odczytując wartość pola
 pierwszyElement . Jeśli ta wynosi  null , wyświetlony ma zostać odpowiedni komunikat i zwrócona ma
zostać wartość  null . Jeśli w kolejce znajdują się elementy, należy pobrać jej pierwszy element i na podstawie
zawieranej przez niego referencji  nastepnyElement ustawić nowy pierwszy element klasy  Kolejka .
Następnie należy zwrócić wartość pobranego elementu.
żð Należy zwrócić uwagÄ™, że wywoÅ‚anie metod  Dodaj i  Pobierz może mieć wpÅ‚yw na wartość pola
 liczbaElementow .
żð W klasie  Kolejka należy zaimplementować metodÄ™  Wypisz , wypisujÄ…cÄ… wartoÅ›ci elementów kolejki.
Wypisanie wartości elementu kolejki ma zostać zrealizowane za pomocą konstrukcji
 Console.Write(wartosc.ToString()) .
Przy ocenie zadania główny nacisk będzie kładziony na:
żð PrawidÅ‚owÄ… implementacjÄ™ kolekcji kolejka.
żð Wyniki testów.
Zadanie 2. Proszę zrealizować aplikację obiektową zgodnie z poniższymi założeniami:
żð Należy zaimplementować wÅ‚asnÄ… kolekcjÄ™ bÄ™dÄ…cÄ… listÄ….
żð Elementy kolejki majÄ… przechowywać dane typu  Osoba .
żð Klasa  Osoba ma posiadać dwa pola   imie i  nazwisko , konstruktor przyjmujÄ…cy parametry, oraz
metodÄ™  WypiszInfo wypisujÄ…cÄ… informacje na temat imienia i nazwiska danej osoby.
żð Lista ma zawierać metody umożliwiajÄ…ce: dodanie elementu na koniec listy, pobranie elementu listy o danym
indeksie, wstawienie elementu do listy w miejsce o podanym indeksie.
żð Lista ma udostÄ™pniać metodÄ™  Wypisz , wypisujÄ…cÄ… wszystkie wartoÅ›ci elementów listy.
Sposób działania kolekcji należy przetestować za pomocą zamieszczonego poniżej kodu testowego.
4
Programowanie obiektowe
Wskazówki dotyczące realizacji zadania:
żð Należy zaimplementować klasÄ™  Osoba .
żð Należy zaimplementować klasÄ™  Element , zawierajÄ…cÄ… konstruktor oraz pola:
·ð  wartość typu  Osoba
·ð  nastepnyElement typu  Element  pole to stanowi referencjÄ™ do kolejnego elementu
kolekcji
żð Należy zaimplementować klasÄ™  Lista , zawierajÄ…cÄ… pola:
·ð  pierwszyElement typu  Element - pole to stanowi referencjÄ™ do pierwszego elementu
kolekcji
·ð  liczbaElementow typu  int - pole to ma zawierać informacjÄ™ o liczbie elementów
znajdujących się w liście
żð W klasie  Lista należy zaimplementować metodÄ™  Dodaj , która ma dodawać element na koniec listy.
Metoda sprawdza, czy w liście znajdują się elementy, odczytując wartość pola  pierwszyElement . Jeśli ta
wynosi  null , wstawiany element będzie pierwszym elementem listy. Jeśli w liście znajdują się elementy,
wstawiany element musi być ostatnim elementem listy  należy ustawić referencję  nastepnyElement
ostatniego elementu listy na nowo dodawany element. Ostatni element listy należy znalezć za pomocą pętli
 while .
żð W klasie  Lista należy zaimplementować metodÄ™  Pobierz , przyjmujÄ…cÄ… jako parametr indeks, która ma
usuwać z listy element o podanym indeksie i zwracać jego wartość. Metoda musi sprawdzać, czy podany
indeks mieści się w wymaganym przedziale <0, liczbaElementowListy).
żð W klasie  Lista należy zaimplementować metodÄ™  Dodaj , przyjmujÄ…cÄ… jako parametr indeks, która ma
wstawiać do listy element w miejsce podanym indeksie. Metoda musi sprawdzać, czy podany indeks mieści się
w wymaganym przedziale <0, liczbaElementowListy>.
żð W klasie  Lista należy zaimplementować metodÄ™  Wypisz , wypisujÄ…cÄ… informacje na temat wartoÅ›ci
elementów listy (imię i nazwisko osoby).
Przy ocenie zadania główny nacisk będzie kładziony na:
żð PrawidÅ‚owÄ… implementacjÄ™ kolekcji lista.
żð Wyniki testów.
Zadanie do domu.
1. Proszę utworzyć własną kolekcję będącą stosem.
2. Proszę utworzyć własną kolekcję będącą listą dwukierunkową.
5
Programowanie obiektowe
Zagadnienia, które należy uznać za przyswojone w trakcie zajęć. Po zajęciach będzie obowiązywać praktyczna
znajomość:
żð PojÄ™cie kolekcji.
żð PojÄ™cie listy, stosu, kolejki.
żð Zasady dziaÅ‚ania poznanych kolekcji.
Zagadnienia do powtórzenia na następne zajęcia. Przed kolejnymi zajęciami należy powtórzyć następujące
zagadnienia:
żð ZwiÄ…zki pomiÄ™dzy klasami w jÄ™zyku UML.
6


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PO lab 9
PO lab 2
PO lab 7
PO lab 01
PO lab 02
PO lab 8
PO lab 2
PO lab 10
Rozgrzewka po kwadracie – cz 2
po prostu zyj
Wędrówki po Kresach
punkty sieci po tyczMx
sałata po nicejsku wiosennie i zdrowo
Lab cpp

więcej podobnych podstron