49 242225 specjalista do spraw zamowien publicznych


Specjalista do spraw zamówień
publicznych
(242225)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn.  Rozwijanie zbioru
krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców . Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Specjalista do spraw zamówień
publicznych (242225)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem zródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-049-8 (49)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji  Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu ................................................... 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfika-
cjach................................................................................. 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy....................................... 4
2. Opis zawodu................................................................................ 6
2.1. Synteza zawodu .............................................................. 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary wystÄ™-
powania zawodu ............................................................. 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia
pracy, zagrożenia, organizacja pracy) ............................ 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym prze-
ciwwskazania do wykonywania zawodu ......................... 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie............................................................. 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-
dacji kompetencji ............................................................. 8
2.7. Zadania zawodowe .......................................................... 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych .................................... 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a pozio-
mem kwalifikacji w ERK/PRK .......................................... 9
3. Opis kompetencji zawodowych ................................................ 10
3.1. Przygotowywanie postępowania o udzielenie zamówie-
nia publicznego Kz1......................................................... 10
3.2. Prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego Kz2 .............................................................. 11
3.3. Kompetencje społeczne KzS .......................................... 13
4. Profil kompetencji kluczowych ................................................ 14
5. SÅ‚ownik ....................................................................................... 15
3
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy
(KZiS 2010):
242225 Specjalista do spraw zamówień publicznych
Grupa wielka 2  Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Stan-
dardów Edukacyjnych ISCED 2011  poziom 6).
Grupa elementarna 2422  Specjaliści do spraw administracji
i rozwoju (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów
ISCO-08 odpowiada grupie 2422 Policy administration professionals).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja M. Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, Dział
70. Działalność firm centralnych (head offices); doradztwo związa-
ne z zarzÄ…dzaniem, Grupa 70.2. Doradztwo zwiÄ…zane z zarzÄ…dza-
niem.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie:
analizy zródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe)
oraz głównie wyników badań analitycznych na 19 stanowiskach pracy
w 8 przedsiębiorstwach (duże  4, średnie  3, małe - 1, w tym pro-
dukcyjno-usługowo-handlowe - 1, usługowe - 2, administracja publicz-
na  5), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
" Artur Ślarzyński  Urząd Miejski w Radomiu,
" Dorota Buzuk  Park Wodny w Rudzie ÅšlÄ…skiej sp. z o.o., w Ru-
dzie ÅšlÄ…skiej,
" Mateusz Saczywko  Muzeum Aazienki Królewskie w Warsza-
wie,
" Iwona Kacak  Instytut Technologii Eksploatacji  PIB w Rado-
miu.
4
Ewaluatorzy:
" Rafał Urbaniak  Urząd Gminy Suchy Las,
" Ewa Kawczyńska-Kiełbasa  eFKa Biuro Rachunkowe w Zgie-
rzu.
Recenzenci:
" Marcin Kwaśny  Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Kwaśny
w Warszawie,
" Anna Kalita  Kancelaria Patentowa Anna Kalita w Radomiu.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
" Michał Drozdek (przewodniczący)  Najwyższa Izba Kontroli
w Warszawie,
" Sylwia Borkowska  Urząd Zamówień Publicznych w Warszawie,
" Wojciech Januszko  Krajowa Izba Gospodarcza w Warszawie,
" Wiesław Choiński  NSZZ  Solidarność w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
" 07.10.2013 r.
5
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Specjalista do spraw zamówień publicznych przygotowuje i prze-
prowadza postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie
z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami prawa.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu
Praca specjalisty do spraw zamówień publicznych polega na przy-
gotowaniu i przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami prawa, w celu wy-
boru wykonawcy i zawarcia z nim umowy. Specjalista do spraw zamó-
wień publicznych weryfikuje opis przedmiotu zamówienia, opis warun-
ków udziału w postępowaniu i sposobu oceny ich spełnienia co do ich
zgodności z obowiązującymi przepisami. Przygotowuje specyfikację
istotnych warunków zamówienia, wykonuje czynności związane z pu-
blikacją ogłoszeń dotyczących postępowania, kontaktuje się z podmio-
tami biorącymi udział w postępowaniu, czynnie uczestniczy w komi-
sjach przetargowych (uczestniczy w otwarciu ofert, dokonuje ich oceny,
bierze udział w negocjacjach z wykonawcami). Rekomenduje wybór
najkorzystniejszej oferty oraz zawarcie umowy z wykonawcÄ…. Dokonuje
czynności związanych z zawarciem umowy na podstawie postanowień
specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz treści oferty złożonej
przez wykonawcę. W przypadku skorzystania ze środków ochrony
prawnej reprezentuje zamawiającego w postępowaniach odwoław-
czych. Odpowiedzialny jest za sporządzanie dokumentacji, planów
i sprawozdań o udzielonych zamówieniach.
2.3. Åšrodowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Specjalista do spraw zamówień publicznych zatrudniany jest przez
podmioty obowiązane do stosowania ustawy prawo zamówień publicz-
nych, w szczególności jednostki sektora finansów publicznych oraz
inne osoby prawne, utworzone w celu wykonywania zadań publicznych.
Specjalista do spraw zamówień publicznych pracuje głównie w po-
mieszczeniach biurowych. Stanowisko pracy powinno zapewniać wa-
runki do ochrony informacji uzyskanych w toku postępowania o udzie-
lenie zamówienia  w tym celu musi być wyposażone w meble pozwa-
6
lające bezpiecznie przechowywać dokumentację przetargową. Specja-
lista do spraw zamówień publicznych wykonuje pracę z wykorzysta-
niem środków technicznych pracy biurowej (komputer, telefon, faks,
kopiarka), sieci Internet oraz typowych programów komputerowych,
takich jak edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, baza danych. Praca jed-
nozmianowa. Może być wykonywana w zespole, samodzielnie lub pod
nadzorem przełożonego. Charakter pracy naraża na ryzyko schorzeń
kręgosłupa i wzroku.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Wykonywanie zawodu specjalisty do spraw zamówień publicznych
wymaga dyscypliny, dobrej pamięci oraz łatwości wypowiadania się
w mowie i piśmie. Specjalista do spraw zamówień publicznych powi-
nien charakteryzować się kulturą osobistą, umiejętnością pracy w ze-
spole, umiejętnością koncentracji i podzielności uwagi, cierpliwością,
skrupulatnością i dobrą organizacją pracy. Zawód ten wymaga umiejęt-
ności negocjacyjnych, logicznego i analitycznego myślenia, wartościo-
wania pozyskiwanych informacji w odniesieniu do obowiÄ…zujÄ…cych
przepisów prawa zamówień publicznych, aktualnego orzecznictwa oraz
bezstronności w podejmowaniu działań. Istotna jest odporność emocjo-
nalna zwiÄ…zana z pracÄ… pod presjÄ… czasu i w warunkach stresujÄ…cych
oraz umiejętność przewidywania konsekwencji podejmowanych decyzji,
a także świadomość ponoszenia za nie odpowiedzialności. Od specjali-
sty do spraw zamówień publicznych wymaga się niekaralności za prze-
stępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamó-
wienia, przestępstwo przekupstwa, przeciwko obrotowi gospodarczemu
lub inne popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych. Z uwagi
na intensywne korzystanie w pracy z komputera i telefonu, ważna jest
sprawność wzroku i słuchu.
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie
Do wykonywania pracy w zawodzie specjalisty do spraw zamówień
publicznych preferowane jest wykształcenie wyższe pierwszego stopnia
na kierunku np. administracja, ekonomia oraz doświadczenie zawodo-
we w zakresie zamówień publicznych zgodnie z wymaganiami praco-
dawcy lub wykształcenie wyższe w zakresie dowolnej dyscypliny
i ukończone studia podyplomowe z zakresu zamówień publicznych.
7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji
Specjalista do spraw zamówień publicznych po zdobyciu minimum
pięcioletniego doświadczenia zawodowego może awansować na sta-
nowisko kierownika działu zamówień publicznych. Specjalista do spraw
zamówień publicznych może pracować w zawodach pokrewnych np.:
242215 Kontroler państwowy; w instytucjach administracji publicznej
w obszarze zamówień publicznych; 235915 Wykładowca na kursach
(edukator, trener), zgodnie z potrzebami instytucji edukacyjnych w ob-
szarze zamówień publicznych.
2.7. Zadania zawodowe
Z1. Organizowanie stanowiska pracy, z zachowaniem zasad i prze-
pisów BHP, ochrony ppoż., ergonomii i ochrony środowiska (nie-
zbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
Z2. Wybieranie właściwego trybu udzielenia zamówienia publicznego
(niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z3. Weryfikowanie zgodności opisu przedmiotu zamówienia, warun-
ków udziału w postępowaniu i sposobu oceny ich spełniania
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa zamówień publicz-
nych (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z4. Sporządzanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia (nie-
zbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z5. Przygotowywanie i publikowanie ogłoszeń dotyczących postę-
powań (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
Z6. Rekomendowanie najkorzystniejszej oferty poprzez udział
w pracach komisji przetargowych (niezbędne kompetencje: Kz2,
KzS).
Z7. Reprezentowanie zamawiającego w postępowaniach odwoław-
czych oraz w procedurze kontrolnej udzielonych zamówień (nie-
zbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z8. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej zamówień publicznych
(niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
Z9. Monitorowanie realizacji planów zamówień publicznych (nie-
zbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
Z10. Sporządzanie rocznych sprawozdań o udzielonych zamówie-
niach (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych
Kz1  Przygotowywanie postępowania o udzielenie zamówienia pu-
blicznego (potrzebne do wykonywania zadań: Z1, Z2, Z3, Z4, Z5,
Z8, Z9, Z10).
Kz2  Prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publiczne-
go (potrzebne do wykonywania zadań: Z1, Z5, Z6, Z7, Z8, Z9,
Z10).
KzS  Kompetencje społeczne (potrzebne do wykonywania zadań:
Z1÷Z10).
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi
a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK
Kompetencje zawodowe potrzebne do wykonywania zadań w za-
wodzie sugeruje się wykorzystać do opisu kwalifikacji na poziomie 6
właściwym dla wykształcenia wyższego pierwszego stopnia w Europej-
skiej i Polskiej Ramie Kwalifikacji. Poziom ten jest uzasadniony miej-
scem usytuowania zawodu w Klasyfikacji zawodów i specjalności (gru-
pa wielka 2 i jej odpowiednik w ISCED 2011).
Osoba wykonująca zawód specjalisty do spraw zamówień publicz-
nych:
1) w zakresie wiedzy: zna w zaawansowanym stopniu fakty, teorie
i metody obowiązujące w zamówieniach publicznych, rozumie zło-
żone zależności między nimi oraz złożone uwarunkowania postę-
powania w zamówieniach publicznych;
2) w zakresie umiejętności: potrafi innowacyjnie wykonywać zadania
i rozwiązywać nietypowe i złożone problemy w zmiennych i nie
w pełni przewidywalnych warunkach w zakresie przygotowania
i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
potrafi samodzielnie planować, rozumie potrzebę własnego uczenia
się przez całe życie; potrafi komunikować się ze środowiskiem za-
wodowym, uzasadniać swoje stanowisko rekomendując wybór naj-
korzystniejszej oferty.
9
3. Opis kompetencji zawodowych
Opis kompetencji dotyczy tylko kompetencji zawodowych zdefinio-
wanych w badaniach na stanowiskach pracy.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, Z5, Z8, Z9, Z10 wy-
maga posiadania kompetencji zawodowej Kz1.
3.1. Przygotowywanie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego Kz1
Wiedza  zna i rozumie w za- Umiejętności  innowacyjnie wy-
awansowanym stopniu obowiÄ…zu- konuje zadania oraz rozwiÄ…zuje
jące przepisy, zasady oraz złożo- złożone i nietypowe problemy
ne zależności i uwarunkowania w zmiennych i nie w pełni przewi-
zwiÄ…zane z przygotowaniem po- dywalnych warunkach w zakresie
stępowania o udzielenie zamó- przygotowania postępowania
wienia publicznego, w szczegól- o udzielenie zamówienia publiczne-
ności zna: go, komunikuje się z otoczeniem,
- zasady i przepisy BHP, ochro- samodzielnie planuje i uzasadnia
ny ppoż., ergonomii, ochrony swoje stanowisko, w szczególności
środowiska w postępowaniach potrafi:
o udzielenie zamówienia pu- - przestrzegać zasad i przepi-
blicznego; sów BHP, ochrony ppoż., er-
- ustawę prawo zamówień pu- gonomii, ochrony środowiska
blicznych, akty wykonawcze do w postępowaniach o udzielenie
ustawy, prawo UE w zamówie- zamówienia publicznego;
niach publicznych; - wyszukiwać i interpretować obo-
- zasady opisu przedmiotu za- wiÄ…zujÄ…ce przepisy prawa doty-
mówienia; czące zamówień publicznych
- zasady konstruowania warun- (z wykorzystaniem internetu);
ków udziału wykonawców w - współdziałać z komórkami
postępowaniu oraz doboru do- wewnętrznymi zamawiającego
kumentów potwierdzających oraz organami administracji
spełnianie tych warunków; publicznej;
- zasady sporządzania specyfi- - weryfikować opis przedmiotu
kacji istotnych warunków za- zamówienia i warunki udziału
mówienia; w postępowaniu oraz istotne
- plany roczne zamówień pu- postanowienia umowy co do
blicznych (wewnętrzne instytu- zgodności z ustawą prawo za-
cji); mówień publicznych;
- zasady sprawozdawczości. - uzasadniać wybór trybu postę-
powania;
10
- opracowywać specyfikację isto-
tnych warunków zamówienia;
- przygotowywać treść ogłosze-
nia o zamówieniu;
- monitorować plan zamówień
publicznych (wewnętrzny insty-
tucji);
- opracowywać sprawozdanie
z przeprowadzonych zamówień
publicznych.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z5, Z6, Z7, Z8, Z9, Z10 wymaga
posiadania kompetencji zawodowej Kz2.
3.2. Prowadzenie postępowania o udzielenie zamówie-
nia publicznego Kz2
Wiedza  zna i rozumie w za- Umiejętności  innowacyjnie wy-
awansowanym stopniu obowiÄ…zu- konuje zadania oraz rozwiÄ…zuje
jące przepisy, zasady oraz złożo- złożone i nietypowe problemy
ne zależności i uwarunkowania
w zmiennych i nie w pełni przewi-
zwiÄ…zane z przeprowadzeniem
dywalnych warunkach w zakresie
postępowania o udzielenie zamó- prowadzenia postępowania o udzie-
wienia publicznego, w szczegól-
lenie zamówienia publicznego,
ności zna:
komunikuje siÄ™ z otoczeniem, sa-
- zasady i przepisy BHP, ochro-
modzielnie planuje i uzasadnia
ny ppoż., ergonomii, ochrony
swoje stanowisko wybierajÄ…c naj-
środowiska w postępowaniach
korzystniejszą ofertę, w szczegól-
o udzielenie zamówienia pu-
ności potrafi:
blicznego;
- przestrzegać zasad i przepi-
- zasady publikowania ogłoszeń
sów BHP, ochrony ppoż., er-
w Biuletynie Zamówień Pu-
gonomii, ochrony środowiska
blicznych i Dzienniku Urzędo-
w zakresie prowadzenia po-
wym Unii Europejskiej;
stępowań o udzielenie zamó-
- zasady i terminy udzielania
wienia publicznego;
odpowiedzi na pytania i udzie-
- opracowywać i publikować
lania wyjaśnień dotyczących
ogłoszenia w Biuletynie Za-
prowadzonego postępowania;
mówień Publicznych i Dzienni-
- zasady procesu badania, oce-
ku Urzędowym Unii Europej-
ny ofert i dokumentów złożo-
skiej;
nych w postępowaniu;
11
- zasady wzywania wykonaw- - podejmować współpracę z ko-
ców do wyjaśnień i uzupełnień mórkami wewnętrznymi zama-
dokumentów złożonych w po- wiającego oraz organami ad-
stępowaniu oraz poprawy omy- ministracji publicznej;
łek w ofertach; - udzielać odpowiedzi na pytania
- zasady wyboru najkorzystniej- złożone w postępowaniu;
szej oferty; - modyfikować treść specyfikacji
- zasady sporządzania protokołu istotnych warunków zamówie-
z postępowania; nia, ogłoszenia;
- zasady redagowania pism - badać i oceniać oferty i doku-
urzędowych; menty złożone w postępowa-
- zasady dokumentowania i ar- niu;
chiwizowania dokumentacji po- - uzasadniać wybór najkorzyst-
stępowania o udzielenie za- niejszej oferty;
mówienia publicznego. - wzywać wykonawców do
udzielenia wyjaśnień lub zło-
żenia uzupełnień dokumentów;
- negocjować z wykonawcą wa-
runki umowy w postępowa-
niach prowadzonych w trybach
niekonkurencyjnych;
- przygotowywać protokół z po-
stępowania;
- uzasadniać wybór wykonawcy,
któremu udzielono zamówie-
nia;
- uzasadniać wykluczenie wyko-
nawcy/odrzucenie jego oferty;
- oceniać poprawność przepro-
wadzonej procedury z punktu
widzenia kontroli prowadzonej
przez prezesa Urzędu Zamó-
wień Publicznych i inne pod-
mioty kontrolne, odpowiedzial-
ności za naruszenie dyscypliny
finansów publicznych;
- reprezentować zamawiającego
w postępowaniu odwoławczym
i przygotować odpowiedz na
złożone odwołanie.
12
Wykonanie wszystkich zidentyfikowanych w standardzie zadań
zawodowych wymaga posiadania kompetencji społecznych KzS.
3.3. Kompetencje społeczne KzS:
- tworzy i upowszechnia wzory właściwych zachowań w środowisku
pracy  bezstronności, uczciwości, zachowania zasad uczciwej kon-
kurencji,
- potrafi krytycznie i obiektywnie ocenić zachowania własne i zespołu
pod kątem działań zawodowych wynikających z przepisów ustawy,
- pracuje samodzielnie, pod nadzorem przełożonego i podejmuje
współpracę w zorganizowanych warunkach,
- potrafi przyjmować odpowiedzialność za skutki podjętych decyzji
i działania zespołu,
- inicjuje postawy innowacyjne zespołu zadaniowego.
13
4. Profil kompetencji kluczowych
Ocenę ważności kompetencji kluczowych dla zawodu specjalisty do
spraw zamówień publicznych przedstawia rys. 1.
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu
stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Doro-
słych - projekt PIAAC (OECD).
Rozwiązywanie problemów
Współpraca w zespole
Komunikacja ustna
Wywieranie wpływu/przywództwo
Serie1
Planowanie i organizowanie pracy
Sprawność motoryczna
Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania
Umiejętności matematyczne
Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania Internetu
1 2 3 4 5
Zbędne Mało ważne Istotne Ważne Bardzo ważne
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu 242225 Specjalista do spraw
zamówień publicznych
14
5. SÅ‚ownik
Zawód - zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecz-
nego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami
przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji
i kompetencji (wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych)
zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu
stanowi zródło dochodów.
Specjalność - jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część
czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną
funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub do-
datkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego
szkolenia lub praktyki.
Zadanie - logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraznie okre-
zawodowe
ślonym początku i końcu, wyodrębniony ze względu na rodzaj lub
sposób wykonywania czynności zawodowych powiązanych jednym
celem, kończący się produktem, usługą lub decyzją.
Kompetencje - wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowied-
zawodowe
nio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane sÄ… trzema zbiorami: wie-
dzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
Wiedza - zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie
uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalno-
ści zawodowej.
Umiejętności - zdolność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właści-
wych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
Kompetencje - zdolność autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu
społeczne
zawodowym i społecznym oraz kształtowania własnego rozwoju,
z uwzględnieniem kontekstu etycznego.
Kompetencje - wiedza, umiejętności i postawy odpowiednie do sytuacji, niezbędne
kluczowe
do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem,
integracji społecznej i zatrudnienia.
Standard - norma opisujÄ…ca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania
kompetencji
zadań zawodowych wchodzących w skład zawodu, akceptowana
zawodowych
przez przedstawicieli organizacji zawodowych i branżowych, praco-
dawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów społecznych.
Kwalifikacja - zestaw efektów uczenia się (zasób wiedzy, umiejętności oraz kompe-
tencji społecznych), których osiągnięcie zostało formalnie potwier-
dzone przez uprawnionÄ… instytucjÄ™.
Europejska - przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji,
Rama
umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych
Kwalifikacji
krajach. W Europejskiej Ramie Kwalifikacji wyróżniono 8 poziomów
kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się; stanowią
one układ odniesienia krajowych ram kwalifikacji.
Polska Rama - opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do zintegrowane-
Kwalifikacji
go rejestru kwalifikacji w Polsce.
Krajowy - ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji
System
(potwierdzaniu efektów uczenia się) oraz zapewnianiu ich jakości.
Kwalifikacji
15


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
57$3203 specjalista do spraw public relations
53$2403 specjalista do spraw szkolen
47$2218 specjalista do spraw?dan spoleczno ekonomicznych
17!6606 specjalista do spraw animacji multimedialnej
51$2307 specjalista do spraw kadr
38$2106 specjalista do spraw doskonalenia organizacji
40$2108 specjalista do spraw logistyki
48$2221 specjalista do spraw organizacji i rozwoju transportu
41$2109 specjalista do spraw pozyskiwania funduszy
27$1106 specjalista do spraw rachunkowosci zarzadczej
34$1309 specjalista do spraw ubezpiczen zdrowotnych
59$3305 specjalista do spraw sprzedazy
69 1303 specjalista do spraw stron internetowych internetu i intranetu
67 1202 specjalista do spraw rozwoju oprogramowania systemow informatycznych
33$1305 specjalista do spraw?ctoringu
26$1102 specjalista do spraw kontrolingu
39$2107 specjalista do spraw konsultingu
Nieadekwatność prawa zamówień publicznych do grupowych ubezpieczeń na życie potrzeba nowych uregul

więcej podobnych podstron