edukacja chorego po udarze mózgu


Choroby Serca i Naczyń 2007, tom 4, nr 3, 123 126
N E U R O L O G I A
Edukacja chorego po udarze mózgu
Grzegorz Kozera
Katedra i Klinika Neurologii Dorosłych Akademii Medycznej w Gdańsku
KONIECZNOŚĆ EDUKACJI CHOREGO Niedostatek zachowań prozdrowotnych w polskim
PO UDARZE MÓZGU społeczeństwie dotyczy również pacjentów z udarem
Wystąpienie poważnych, często zagrażających życiu mózgu. Modyfikacja czynników ryzyka, takich jak: styl
objawów udaru mózgu jest niespodziewane zarówno dla życia, nieprawidłowe zwyczaje żywieniowe, nadużywa-
chorego, jak i dla jego rodziny. Najczęściej występuje na- nie tytoniu i alkoholu lub brak regularnych badań zapo-
gły deficyt ruchowy  niedowład lub porażenie kończy- biegawczych, jest niezbędna w profilaktyce wtórnej uda-
ny. U niektórych pacjentów dochodzi do zaburzenia kon- ru. Wskazania do stosownych zmian w tym zakresie nale-
taktu z otoczeniem (zaburzenia mowy, rozumienia, pamię- ży zawrzeć w programie edukacji poudarowej  zarów-
ci) oraz utraty kontroli nad czynnościami fizjologicznymi. no chorego, jak i jego rodziny, szczególnie w okresie po
W polskim społeczeństwie stopień edukacji medycznej pobycie w szpitalu.
jest niski, a wiedza dotycząca początkowych objawów uda- Obecnie pacjenci i ich bliscy nie mają wystarczającej
ru oraz jego powikłań  niewystarczająca. Dlatego istnieje wiedzy o zasadach organizacji opieki i rehabilitacji po-
konieczność przekazania pacjentowi w początkowym okre- szpitalnej.
sie hospitalizacji podstawowych informacji na temat przy-
czyny i objawów udaru mózgu. Należy wyjaśnić różnice CELE EDUKACJI POUDAROWEJ
między udarem niedokrwiennym (zawał mózgu) a udarem Edukację chorego po udarze mózgu należy dostoso-
krwotocznym ( wylew ). Chorego i jego opiekunów po- wać do jego stanu ogólnego i neurologicznego  do stop-
winno się poinformować o konsekwencjach udaru (ewen- nia nasilenia deficytów ruchowych oraz poznawczych.
tualnym zagrożeniu życia, trwałym kalectwie, degradacji Zakres tej edukacji powinien odpowiadać poziomowi in-
społeczno-zawodowej). Niezbędne jest także omówienie telektualnemu pacjenta i jego opiekunów, a także etapo-
planowanych badań oraz działań terapeutycznych. wi choroby. Zakres wiedzy przekazywanej osobom z nie-
Znajomość czynników ryzyka udaru mózgu w społe- wielkim ubytkiem neurologicznym może być szeroki, na-
czeństwie jest mała, zaś konieczność ich leczenia często się tomiast w przypadku chorych z dużym stopniem niepeł-
bagatelizuje. Szczególnie ważnym zagadnieniem jest nosprawności poudarowej trzeba edukować przede
uświadomienie pacjentowi i jego opiekunom znaczenia wszystkim rodzinę, opiekunów oraz lekarza podstawowej
należytej kontroli nadciśnienia tętniczego, cukrzycy oraz opieki zdrowotnej.
innych przewlekłych chorób sprzyjających wystąpieniu Pacjent w ostrej fazie udaru powinien uzyskać podsta-
udaru mózgu. Wskazane jest przedstawienie mechani- wowe informacje o jego przyczynie, przebiegu i powikła-
zmów prowadzących do udaru, z uwzględnieniem istnie- niach. W ramach opieki poszpitalnej najistotniejsza jest
jących wcześniej jednostek chorobowych, czynników śro- wiedza na temat kontroli czynników ryzyka, sposobów
dowiskowych i stylu życia. pielęgnacji i rehabilitacji chorego oraz zmiany stylu i wa-
runków jego życia.
Edukacja pacjenta u osób samodzielnych, bez nasilo-
Adres do korespondencji:
nych deficytów ruchowych, bez zaburzeń afatycznych,
dr med. Grzegorz Kozera
Katedra i Klinika Neurologii Dorosłych
objawów zespołu otępiennego obejmuje:
Akademii Medycznej
ul. Dębinki 7, 80 211 Gdańsk
" wyjaśnienie przyczyny udaru, zapewnienie niezbęd-
tel.: 0 58 349 23 00, faks: 0 58 349 23 20
e-mail: gkozera@amg.gda.pl
nych informacji na temat jego przebiegu i powikłań;
Copyright © 2007 Via Medica, ISSN 1733 2346
123
www.chsin.viamedica.pl
Choroby Serca i Naczyń 2007, tom 4, nr 3
" ukazanie konieczności i sposobu zmiany stylu życia " Promocja zachowań prozdrowotnych, zmiana nieko-
(promocja zachowań prozdrowotnych) oraz poprawy rzystnego stylu życia.
kontroli czynników ryzyka po udarze; " Usprawnienie opieki domowej nad pacjentem oraz
" zwiększenie aktywnego udziału chorego w procesie rehabilitacji poszpitalnej.
leczniczym;
" planowaną i dostosowaną do możliwości pacjenta re- PROGRAM DZIAAAC EDUKACYJNYCH
habilitację społeczno-zawodową. Metody przekazywania informacji:
Edukacja rodziny/opiekunów chorych z utrwaloną " bezpośrednia rozmowa lekarza z pacjentem oraz jego
niepełnosprawnością poudarową, zaburzeniami mowy, rodziną (NAJISTOTNIEJSZA);
demencją obejmuje: " publikacje informacyjne dla chorych po udarze móz-
" wyjaśnienie zakresu oraz konsekwencji trwałych de- gu i ich rodzin (prasa, broszury);
ficytów neurologicznych występujących u chorego; " programy szkoleniowe dla pacjentów i ich rodzin lub
" naukę czynności pielęgnacyjnych i rehabilitacyjnych; opiekunów (w Polsce prowadzone tylko w kilku ośrod-
" instruktaż w zakresie przygotowania zaplecza socjal- kach); ogólne założenia programów edukacyjnych:
nego (adaptacja mieszkania, wyposażenia w sprzęt  spotkania indywidualne lub w małych grupach;
rehabilitacyjny);  prezentacja materiałów dydaktycznych (przystęp-
" podanie informacji o możliwości uzyskania wsparcia nie opracowanych);
(opieka społeczna, pielęgniarki środowiskowe, organi-  edukacja prowadzona przez odpowiednio prze-
zacje kościelne, pomoc psychologiczna); szkolony, fachowy personel  pielęgniarki edu-
" ukazanie konieczności konsekwentnej rehabilitacji kacyjne;
w warunkach domowych oraz sposobów jej prowa-  proste i zrozumiałe informacje przekazywane z wy-
dzenia. korzystaniem materiałów dydaktycznych: plansz,
Edukacja lekarza rodzinnego i pielęgniarki środowi- tabel, prezentacji audiowizualnych;
skowej pełniących poszpitalną opiekę nad chorym i jego " prezentacja informacji edukacyjnych przez środki
rodzinÄ… obejmuje: masowego przekazu  programy telewizyjne i radio-
" uświadomienie, że chory po udarze to pacjent specy- we, witryny internetowe;
ficzny, wymagający szczególnego nadzoru neurolo- " upowszechnianie krótkich haseł wyjaśniających isto-
gicznego i ogólnolekarskiego oraz ścisłej kontroli czyn- tę udaru mózgu, jego leczenia i profilaktyki, takich jak:
ników ryzyka;  atak mózgu ,  czas to mózg .
" wskazanie, że niezbędne jest dostosowanie terapii do
możliwości i konkretnych potrzeb pacjenta, przekaza- Szczegółowe zadania i zakres edukacji
nie standardów postępowania leczniczego w warun- Nadciśnienie tętnicze
kach ambulatoryjnych; " Konieczność stałej kontroli ciśnienia tętniczego i kon-
" promowanie fachowego nadzoru pielęgnacyjnego sekwentnej, długotrwałej terapii hipotensyjnej.
w warunkach poszpitalnych (stała opieka domowa). " Nauka norm odpowiadających kryteriom oceny sku-
teczności leczenia choroby nadciśnieniowej.
KORZYÅšCI Z EDUKACJI " Nauka wykonywania codziennych samodzielnych po-
" Pogłębienie wiedzy chorych i ich rodzin dotyczącej miarów ciśnienia tętniczego.
czynników ryzyka udaru mózgu, zrozumienie jego " Regularny zapis pomiarów ciśnienia tętniczego (pro-
przyczyny oraz przebiegu i konsekwencji. wadzenie dzienniczka).
" Usprawnienie współpracy z lekarzem, zwiększenie " Konieczność stałej kontroli (choroba  bez dolegli-
częstości wizyt oraz lepsze przestrzeganie zaleceń te- wości ).
rapeutycznych przez pacjenta i jego rodzinę. " Umiejętność rozpoznania sytuacji wymagającej wizyty
" Poprawa kontroli modyfikowalnych czynników ryzy- u lekarza w celu zmiany terapii (wzrost i obniżenie
ka i większa skuteczność ich leczenia (zmniejszenie ciśnienia!).
liczby i dawek leków, wprowadzenie działań niefarma- " Unikanie preparatów działających gwałtownie (np.
kologicznych). nifedipiny).
124
www.chsin.viamedica.pl
Grzegorz Kozera, Edukacja chorego po udarze mózgu
Cukrzyca Terapia przeciwdepresyjna (usprawniajÄ…ca rehabilitacjÄ™,
" Szkodliwość nadmiernych wahań glikemii, niedo- poprawiająca stan ogólny i neurologiczny oraz polepsza-
puszczanie do hipoglikemii. jąca komfort życia chorego)
" Konieczność utrzymywania prawidłowych stężeń glu- " Uświadomienie choremu/rodzinie, że depresja to po-
kozy we krwi. ważny i częsty problem osób z udarem, a leczenie jest
" Wsparcie terapii odpowiedniÄ… dietÄ… oraz regularnym konieczne i nie jest niczym wstydliwym.
wysiłkiem fizycznym.
" Samodzielne pomiary glikemii z wykorzystaniem Palenie tytoniu
glukometru. " Uświadomienie choremu i jego rodzinie, że konieczne
jest całkowite zaniechanie palenia, co przynosi nastę-
Dieta pujące korzyści:
" Dostosowanie (zmniejszenie) dziennej porcji kalorii do  obniżenie ryzyka udaru;
zapotrzebowania energetycznego.  poprawa skuteczności terapii hipotensyjnej;
" Uzupełnienie niedoborów  szczególnie białkowych  zwiększenie odporności organizmu;
i witaminowych.  spowolnienie postępu miażdżycy.
" Zmiana diety  rezygnacja z pokarmów zawierają-
cych tłuszcze zwierzęce (tzn.  nasycone ) i zastąpienie Alkohol
ich tłuszczami pochodzącymi z roślin lub ryb. " Dopuszczalne spożycie jedynie w małych ilościach (po-
" Ograniczenie dobowego spożycia soli, w tym  niżej kilkunastu gramów na dobę).
przedstawienie listy tak zwanych pokarmów  boga- " Zakaz nadużywania.
tych w sól .
" Zwiększenie ilości spożywanych świeżych warzyw Wysiłek fizyczny
i owoców (pokarmy  bogate w potas ) i produktów " Konieczność stałej, regularnej aktywności ruchowej
pełnoziarnistych (bogatoresztkowych).  nie tylko w ramach leczenia rehabilitacyjnego.
" Włączenie pokarmów zawierających witaminę B6 " Promowanie  korzystnego wysiłku (ćwiczenia dyna-
i kwas foliowy (profilaktyka hiperhomocysteinemii). miczne: bieganie, pływanie, jazda na rowerze), elimi-
" U osób z zaburzeniami połykania  podawanie pokar- nacja wysiłku statycznego (np. ćwiczenia siłowe).
mów półpłynnych, karmienie przez sondę. " Pozytywne efekty stałej aktywności fizycznej, na
przykład redukcja masy ciała, poprawa kontroli ciś-
Redukcja masy ciała (umożliwiająca optymalną rehabilitację) nienia tętniczego i glikemii, polepszenie ogólnego sa-
" Konieczność utrzymywania należnej masy ciała (BMI mopoczucia.
< 25 kg/m2, ew. wg zasady: wzrost  100 = należna " U osób z dodatkowymi obciążeniami, na przykład
masa ciała). kardiologicznymi, niezbędny indywidualny dobór
" Metody zmniejszenia masy ciała u osób z nadwagą lub ćwiczeń.
otyłością (dieta, regularny wysiłek fizyczny, ewentu-
alnie metody farmakologiczne). Przygotowanie mieszkania
" Likwidacja barier architektonicznych (ułatwienie cho-
Hiperlipidemia remu przemieszczania się): usunięcie progów, posze-
" Konieczność utrzymywania prawidłowych parame- rzenie otworów drzwiowych, budowa podjazdów
trów lipidogramu.  ewentualnie instalacja windy (umożliwienie wycho-
" Wyjaśnienie udziału hiperlipidemii w powstawaniu dzenia na zewnątrz mieszkania).
miażdżycy i udaru mózgu. " Dostosowanie pomieszczeń sanitarnych: założenie
" Przedstawienie terminów  zły i  dobry cholesterol. uchwytów przyściennych, podpór i barierek, dostoso-
" Przekazanie sposobów poprawy stężenia lipidów/diety, wanie sanitariatów i kabiny prysznicowej.
leczenie farmakologiczne. " Przygotowanie pokoju chorego: łóżka z możliwością
" Omówienie roli tłuszczów zwierzęcych i roślinnych regulacji wezgłowia  ewentualnie z materacem
w diecie. przeciwodleżynowym, zapewnienie dostępu z obu
125
www.chsin.viamedica.pl
Choroby Serca i Naczyń 2007, tom 4, nr 3
stron ciała chorego, instalacja stolika dla pacjenta życia stanowi jedną z wytycznych Narodowego Programu
oraz stabilnego fotela z podparciem tułowia, głowy Leczenia i Profilaktyki Udaru Mózgu oraz zaleceń Europe-
i kończyn. an Stroke Initiative (EUSI) z 2003 roku.
PODSUMOWANIE PIÅšMIENNICTWO
Skuteczna profilaktyka udaru mózgu zależy od właści-
1. Grodzicki T., Szczęch R., Narkiewicz K. Edukacja chorych w terapii nadciśnie-
wej kontroli czynników ryzyka: obniżenia ciśnienia tętni- nia tetniczego. Terapia 1999.
2. Wiszniewska M., Świderski W. i wsp. Znajomość problematyki udarowej wśród
czego, zmniejszenia masy ciała oraz odstąpienia od nieko-
osób dorosłych w Polsce. Neur. i Neurochir. Pol. 2000; 34, 6: 1101 1110.
rzystnych dla zdrowia zachowań i nawyków.
3. Kothari L., Sauerbeck L. i wsp. Patient s awareness of stroke signs, symptoms
Efektywność działań profilaktycznych można zwięk- and risk factors. Stroke 1999; 28: 1871 1877.
4. Joseph L., Babikian V. i wsp. Risk factors modification in stroke prevention. The
szyć za pomocą programów edukacji chorego, prowadzo-
experience of a stroke clinic. Stroke 1999; 30: 16.
nych równolegle z leczeniem farmakologicznym. Ukie-
5. Zasady postępowania w nadciśnieniu tętniczym. Stanowisko Polskiego Towa-
runkowana oświata zdrowotna promująca zmiany stylu rzystwa Nadciśnienia Tętniczego 2003. Nadciśnienie Tętnicze 2003; 7, supl. A.
yródło: Mazur R., Książkiewicz B., Nyka W.M. Udar mózgu w praktyce lekarskiej. Via Medica, Gdańsk 2004: 123 131, 152 153.
126
www.chsin.viamedica.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Edukacje chorego po udarze mozgu
Neuropsychologiczna ocena dysfunkcji poznawczych w depresji po udarze móżgu
chory po udarze mozgu lekarz rodzinny
Praca dyplomowa Rehabilitacja po udarze mózgu
Aktualne metody usprawniania ruchowego chorych po udarze mozgu
zapobieganie upadkom po udarze mózgu
komunikowanie się chorych z afazja po udarze mózgu
Zespół depresyjny po przebytym udarze mózgu (Post stroke depression – PSD)
Rehabilitacja i fizykoterapia po udarze niedokrwiennym mózgu
Rehabilitacja i fizykoterapia po udarze niedokrwiennym mózgu
Prewencja udaru mózgu u chorych po udarze
Masaż po udarze
postęp w udarze mózgu
Ćwiczenia w pierwszej fazie po udarze
rehabilitacja po udarze
Zabezpieczenie i badanie chorego po urazie

więcej podobnych podstron