podstawowe zagadnienia psychologii religii


© Wydawnictwo WAM, 2006
Recenzenci naukowi
dr hab. Stanisław Głaz, prof. WSF-P Ignatianum
prof. dr hab. Józef Król
Korekta
Barbara Cabała
Projekt okładki i stron tytułowych
Andrzej Sochacki
ISBN 83-7318-751-0
WYDAWNICTWO WAM
ul. Kopernika 26 " 31-501 Kraków
tel. 012 62 93 200 " faks 012 429 50 03
e-mail: wam@wydawnictwowam.pl
DZIAA HANDLOWY
tel. 012 62 93 254, 012 62 93 255, 012 62 93 256
faks 012 430 32 10
e-mail: handel@wydawnictwowam.pl
Zapraszamy do naszej
KSIGARNI INTERNETOWEJ
http://WydawnictwoWam.pl
tel. 012 62 93 260
Drukarnia Wydawnictwa WAM
ul. Kopernika 26 " 31-501 Kraków
Spis treści
Stanisław Głaz
Wstęp 9
PSYCHOLOGIA RELIGII JAKO NAUKA
Stanisław Głaz
Zarys historii psychologii religii 21
Jerzy Szymołon
Koncepcje psychologii religii 35
Jerzy Szymołon
Przedmiot psychologii religii 42
Józef Król
Metody badań psychologii religii 50
RELIGIJNOŚĆ JAKO TEMAT BADAC PSYCHOLOGICZNYCH
Zdzisław Golan
Pojęcie religijności 71
Stanisław Tokarski
Zarys poszukiwań genezy religii 80
Stanisław Tokarski
Psychologiczne zródła religijności 92
ROZWÓJ RELIGIJNOŚCI CZAOWIEKA W CIGU CAAEGO ŻYCIA
Czesław Walesa
Rozwój religijności człowieka 111
Stanisław Tokarski
Dojrzałość religijna 147
Franciszek Głód
Kryzys religijny 179
6 SPIS TREÅšCI
STRUKTURA RELIGIJNOÅšCI
Józef Król, Stanisław Głaz
Doświadczenie religijne 203
Józef Król
Pojęcie Boga u dzieci i młodzieży w świetle dotychczasowych badań 225
Andrzej Molenda
Obraz Boga z perspektywy psychoanalitycznej teorii relacji z obiektem 244
Marek Jarosz
Relacja do Boga w psychologii religii 253
Romuald Jaworski
Typologie religijności 271
PSYCHOLOGICZNA INTERPRETACJA
FORM ŻYCIA RELIGIJNEGO
Marian Wolicki
Metodologiczne problemy opisywania zjawisk życia religijnego 289
Dariusz Buksik
Zagadnienie sumienia 293
Marian Wolicki
Doświadczenie grzechu 317
Marian Wolicki
Doświadczenie łaski 319
Marian Wolicki
Doświadczenie przebaczenia 322
Dariusz Krok
Pojednanie 327
Dariusz Krok
Eucharystia 334
Katarzyna Wojtasik
Wiara 341
Katarzyna Wojtasik
Modlitwa 354
Dariusz Krok
Medytacja 366
Dariusz Krok
Kontemplacja 372
SPIS TREÅšCI 7
Romuald Jaworski
Asceza 376
Borys Jacek Soiński
Nawrócenie religijne 387
ZNACZENIE ŻYCIA RELIGIJNEGO
Z PERSPEKTYWY PSYCHOLOGII RELIGII
Jacek Prusak
Religia i duchowość w psychoterapii 423
Czesław Cekiera
Poradnictwo religijne w duszpasterstwie 448
Stanisław Głaz
Logoterapia i religia 477
Władysław Szewczyk
Sumienie skrupulatne  analiza przypadku 490
Andrzej Molenda
Nerwice na tle religijnym 501
Marian Wandrasz
Choroba i cierpienie a religijność 511
Ewa Zasępa
Religijność w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną 533
Małgorzata Starzomska
Religijność i anoreksja  rola poradnictwa 546
SÅ‚awomir Åšlaski
Religijność a używanie substancji psychoaktywnych 562
Dariusz Krok
Medialny przekaz treści religijnych 573
Stanisław Głaz
Summary 593
Biogramy autorów 600
Bibliografia 606
Indeks osobowy 665
Wstęp
Psychologia nie jest nauką wewnętrznie jednorodną. Przedstawiciele po-
szczególnych kierunków psychologicznych różnią się między sobą zakresem
przyjmowanych założeń odnoszących się do natury człowieka, a także zakre-
sem opcji metodologicznych. Słusznie zauważają niektórzy psychologowie
(Frankl, Król), że nie bez znaczenia jest to, czy człowieka spostrzega się jako
jedność fizyczno-psychiczno-duchową, czy jako byt biologiczny, materialny,
który w trakcie swojego życia rozwija złożone funkcje psychiczne. Nie bez
znaczenia jest również to, czy naukowiec  psycholog religii przyjmuje istnie-
nie wartości Ostatecznej, czy nie.
Obecne opracowania poszczególnych zagadnień dotyczą psychologii reli-
gii. Obiektem analizy psychologicznej jest religia. Określenie  psychologia
religii zakłada, że mamy do czynienia z dwoma poniekąd różnymi zagadnie-
niami. Pierwsze z nich, najogólniej mówiąc, dotyczy zjawisk psychicznych,
drugie zaś odnosi się do religii i sposobu przeżywania jej przez danego czło-
wieka, czyli religijności. Przegląd literatury ujawnia, że psychologia religii
zajmuje się szeroką gamą zagadnień dotyczących życia religijnego człowieka.
Zadaniem psychologii religii jest wyjaśnienie fenomenu religii od strony prze-
żyć i zachowań człowieka, subiektywnych i osobistych aspektów wierzeń re-
ligijnych. Zajmuje się ona takimi aspektami życia religijnego, jak asceza, po-
bożność, kryzys i nawrócenie religijne, ukazując funkcje religii w życiu psy-
chicznym człowieka. Określa strukturę aspektów życia religijnego człowieka,
ich właściwości i związki z niektórymi elementami osobowości. Jak zauważa
Król (1999), ciągle otwarty jest problem wypracowania odpowiednich relacji
pomiędzy psychologią a religią. Przegląd literatury ujawnia, że tego rodzaju
relacja może mieć charakter konfliktowy, podporządkowania, paralelizmu bądz
integracji psychologii i religii.
Poszukiwania niektórych naukowców (Girgensohn, 1921; Fromm, 1966)
doprowadziły do cennych odkryć i dowiodły, że człowiek jest układem trans-
gresyjnym, albo inaczej intencjonalnym, otwartym na drugiego i Absolut prze-
kraczający jego zdolności oraz na możliwości. Ma różnorakie potrzeby, m.in.
potrzebę religijną, potrzebę orientacji i posiadania przedmiotu czci. Może on
10 WSTP
w swoim życiu czcić swój naród, niewidzialnego Boga czy wreszcie głosić
kult sukcesu. Pomiędzy człowiekiem a przedmiotem czci, Bogiem, może za-
istnieć relacja osobowa, pozytywna, w której człowiek realizuje najistotniej-
sze cele własnej egzystencji. Wyraża się ona w jego postawie, wyznaniu wia-
ry, formach świadomości. Realizuje on swoje wrodzone predyspozycje oraz
możliwości i  jak stwierdził May   staje się człowiekiem .
Trzeba powiedzieć, że psychologia religii nie zajmuje się wprost proble-
matyką istnienia czy nieistnienia rzeczywistości Transcendentnej. Bada jedy-
nie wyobrażenia, obrazy, jakie poszczególne osoby mają o tej rzeczywistości.
Tymi zagadnieniami interesuje siÄ™ filozofia i teologia. Ale rodzi siÄ™ pytanie,
czy psycholog, zajmujÄ…c siÄ™ psychologiÄ… religii, jest usprawiedliwiony z po-
mijania kwestii istnienia Transcendencji. Odpowiedz na to pytanie, jak za-
uważają niektórzy psychologowie (Jaworski, 2001), należy do obszaru tzw.
ukrytych założeń w psychologii. Świat przejawów życia religijnego człowie-
ka, który jest przekonany o realności Transcendencji i przeświadczony o Jej
obecności w jego życiu i otaczającym go świecie, może być przez psychologa
negującego istnienie Transcendencji widziany i traktowany jako iluzje, złu-
dzenia, urojenia, jako pewne symptomy patologii. Psycholog zaÅ› przekonany
o realności Transcendencji, nie odważy się interpretować zjawisk życia reli-
gijnego człowieka w kategoriach patologii. Będzie on poszukiwał kryteriów
pozwalających odróżnić symptomy patologii od autentycznej religijności. Ta-
kie podejście do aspektów życia religijnego danego człowieka potwierdza li-
teratura i zaangażowanie psychoterapeutyczne niektórych naukowców. Pyta-
nie człowieka o rzeczy ostateczne, o sens ludzkiego życia, rozumność czło-
wieka znajdujÄ… swoje uzasadnienie w istnieniu osobowego Boga. Sacrum,
Transcendencja, Nadsens i cała rzeczywistość religijna człowieka jest dla nie-
go na tyle ważna, że niemal żaden z wielkich twórców antropologiczno-psy-
chologicznych koncepcji człowieka  od Freuda do psychologów nam współ-
czesnych  nie przechodzi obojętnie wobec tych zagadnień.
Próby interpretacji aspektów życia religijnego z psychologicznego punktu
widzenia podejmowane były przez niektórych naukowców, szczególne filozo-
fów, jeszcze przed powstaniem psychologii jako odrębnej dyscypliny nauko-
wej. Tego zadania podjął się już Sokrates, potem Hume, Locke, Schleierma-
cher, Kierkegaard. Jak słusznie zauważa Szmyd (zob. 2002, s. 14-15), jedni
z nich zmierzali do utworzenia koncepcji poznawczych, które sprzyjałyby psy-
chologicznemu podejściu do religii, dostarczając teoretycznego zaplecza do
dalszych poszukiwań, inni zaś spełniali funkcje bezpośrednio, przez określo-
ne psychologiczne ujęcia niektórych aspektów religijności, co miało dopro-
wadzić do utworzenia oddzielnej specjalizacji obejmującej dociekania nad reli-
gijnością człowieka.
WSTP 11
Zdaniem wielu naukowców ukazanie się publikacji Halla oraz Starbucka,
które dotyczyły niektórych zagadnień religijności człowieka, należy uznać za
moment narodzin nowo formujÄ…cej siÄ™ dziedziny naukowej, psychologii reli-
gii, i oddzielenia siÄ™ jej od filozofii religii1. PewnÄ… konkurencjÄ… dla tego wyda-
rzenia mogłoby stać się powołanie w Genewie już 1873 r. pierwszej Katedry
Historii i Psychologii Religii, pod kierunkiem Drozda.
Prezentowana publikacja pt. Wybrane zagadnienia z psychologii religii jest
owocem wieloletnich poszukiwań teoretycznych i empirycznych wielu naukow-
ców zajmujących się psychologią religii i religijnością współczesnego czło-
wieka. Przedstawiona została dziedzina wiedzy, która mimo różnych ograni-
czeń i trudności, wyjaśnia w sposób naukowy wiele aspektów fenomenu re-
ligijności. Pomysł przygotowania do druku tego rodzaju książki zrodził się nie
tak dawno. Możemy się poszczycić kilkoma wcześniejszymi opracowaniami
tego zagadnienia w formie podręcznikowej (np.: Psychologia religii pod
redakcją Chlewińskiego, Psychologia religii autorstwa zmarłego kilka lat temu
Kuczkowskiego, tłumaczenie Psychologii religii Wulffa). Zauważa się jednak
brak nowych opracowań naukowców polskich dotyczących różnych aspektów
życia człowieka religijnego w zakresie szerszym. Celem tej pracy jest nie
tylko, jak już wspomniano, zapoznanie z problematyką psychologii religii
każdego zainteresowanego tymi zagadnieniami człowieka, ale także próba za-
inspirowania naukowców do nowych przemyśleń i dalszych poszukiwań oraz
głębszej refleksji nad przejawami życia religijnego współczesnego nam
człowieka.
Prezentowana książka nie jest pracą nowatorską, pewne zagadnienia doty-
czące religii i religijności współczesnego człowieka zostały już wcześniej opra-
cowane przez niektórych psychologów religii w nieco innej formie. Obecna
książka stanowi zbiór różnych artykułów naukowców zajmujących się tymi
zagadnieniami, ukazując ich złożoność. Trzeba też dodać, że publikowana praca
nie wyczerpuje wszystkich zagadnień odnoszących się do religii i religijności
człowieka. Cała praca składa się z sześciu części. W pewnym stopniu przed-
stawione partie materiału są ze sobą powiązane. Obejmują one niejako całość
problematyki psychologii religii. Autorzy poszczególnych artykułów odwołu-
ją się do założeń teoretycznych, jak i poszukiwań empirycznych.
Pierwsza część pracy dotyczy psychologii religii jako nauki. Psychologia
religii jako dziedzina nauki rozwija siÄ™ i ma swojÄ… historiÄ™. W artykule doty-
czącym historii psychologii religii Głaz przedstawił rozwój tej dziedziny wie-
1
G. Hall (1882). The Moral and Religious Training of Children, Princeton Review, New
Series. IX, 26-45; E. Starbuck (1899). The Psychology of Religion. London: Walter Scott.
12 WSTP
dzy w różnych krajach świata i ośrodkach naukowych. Za kolebkę psychologii
religii uważa się Stany Zjednoczone, dlatego też prezentacje historii tej dyscy-
pliny rozpoczęto od przedstawienia jej początków na tym terenie, aby następ-
nie ukazać jej rozwój w poszczególnych krajach Europy. Poszukiwania na-
ukowców doprowadziły do opracowania koncepcji psychologii religii, które
niekiedy są w opozycji ze sobą. Mimo wielu starań w tym względzie nadal
widoczne są pewne trudności w określeniu przedmiotu badań w tej dziedzinie,
które wynikają z wieloznaczności stosowanego przez naukowców terminu  re-
ligia oraz wielości i różnorodności uwarunkowań religijności człowieka. Pro-
blematykę koncepcji psychologii religii znajdujących się w obrębie tej dzie-
dziny ukazał Szymołon. Przedstawił on najpierw koncepcję historyczno-psy-
chologiczną psychologii religii, a następnie koncepcje wypracowane przez
nurty: psychoanalityczny, behawiorystyczny, humanistyczny i kognitywistycz-
ny. Każda nauka ma swój przedmiot zainteresowań. Naukowcy uprawiający
psychologię religii zajmują się podmiotową stroną religijności. Interesuje ich
jej struktura, funkcja przekonań, zachowań, postaw religijnych. Literatura
przedmiotu ujawnia nam, że życie religijne człowieka przejawia się na wiele
sposobów, ma bogatą strukturę. Ukazanie przedmiotu religii z punktu widze-
nia behawioryzmu, psychoanalizy, psychologii poznawczej i humanistycznej
 to zadanie, jakiego podjął się także Szymołon. Przedmiot psychologii religii
podlega analizie, objęty jest badaniami. W historii psychologii religii próbo-
wano stosować różne punkty widzenia i metody badań, takie jak fenomenolo-
giczne i empiryczne. Narzędzia badawcze, którymi najczęściej posługują się
współcześni badacze psychologii religii, przedstawił Król. Dotyczą one me-
tod zarówno ilościowych, jak i jakościowych. Pierwsze służą do określenia
związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy poszczególnymi zachodzący-
mi zjawiskami i do sformułowania zasad wyjaśniających zachowanie czło-
wieka, drugie zaś zajmują się opisem przypadków, a więc poszukiwaniem nie-
powtarzalnych zasobów psychiki człowieka.
W drugiej części przedstawiono problematykę religijności człowieka jako
temat badań psychologicznych. W poglądach naukowców, najogólniej biorąc,
religijność jest rozumiana jako podmiotowe, indywidualne ustosunkowanie
się człowieka wobec Boga i nadprzyrodzoności wyrażające się w sferze prze-
konań, pojęć, uczuć i zachowań, które może być rozpatrywane na wiele sposo-
bów. W dziejach badań nad religią proponowano wiele różnych, zarówno opo-
zycyjnych, jak i komplementarnych sposobów rozumienia religii. Tokarski
w swoim artykule ukazuje szeroko ujętą problematykę genezy religii na prze-
strzeni ostatnich lat. Można przyjąć, że w psychologii istnieją dwa różne pod-
stawowe założenia filozoficzne, określające zjawiska religijne. Według podej-
ścia autonomicznego religijność jest zjawiskiem tkwiącym w dążeniach ludz-
WSTP 13
kich. Rozumienie redukcjonistyczne zaś zakłada, że obserwowalne zjawiska
religijności są konkretyzacjami pewnych pierwotnych procesów psychicznych.
Ukazania psychoanalitycznego, behawioralnego, humanistycznego i biologicz-
nego nurtu rozumienia religijności podjął się Golan. Trudno jest określić, czy
u podłoża religijności człowieka znajduje się jedno jej zródło, czy jest ich
wiele, a jeśli tak, to które z nich jest podstawowe. Trzeba przyjąć, że motywy
naturalne i nadprzyrodzone religijności najczęściej wzajemnie uzupełniają się
i przenikają. Ukazanie różnorakich zródeł religijności, które tkwią w czynni-
kach wewnętrznych i zewnętrznych dotyczących instynktu religijnego, wyni-
kających z doświadczenia własnej ograniczoności, motywów poznawczych,
poszukiwania sensu życia  to zadanie, jakiego podjął się Tokarski.
W części trzeciej zaprezentowano rozwój religijności człowieka w ciągu
całego życia. Życie religijne człowieka ma charakter dynamiczny, podlega
procesowi rozwoju. Religijność każdego człowieka rozwija się według wła-
snych jej praw, kształtowana przez wiele czynników zewnętrznych oraz we-
wnętrznych. Proces rozwoju religijności człowieka od najmłodszych lat aż do
momentu śmierci, uwzględniając jej przebieg, dynamiczność oraz specyfikę,
ukazał Walesa. Efektem prawidłowo rozwijającej się religijność jest jej doj-
rzałość. Problematykę dojrzałości religijnej, odwołując się do inspiracji teolo-
gicznych, filozoficznych i psychologicznych, przedstawił Tokarski. Wyodręb-
nił on istotne cechy religijności, a następnie na ich podstawie ukazał wskazni-
ki dojrzałości religijnej. Należą do nich: centralność wartości religijnych, za-
angażowanie religijne, integralny charakter religijnej postawy, uwzględniają-
cy równocześnie jej charakter personalny, dynamiczny i wspólnotowy. Roz-
wojowi religijności człowieka często towarzyszy kryzys religijny. Tego ro-
dzaju kryzys przebiega nierównomiernie i ze zróżnicowanym nasileniem
w życiu człowieka. Wątpliwości z zakresu życia religijnego przysparzają czę-
sto nowych problemów natury religijnej i nowych niepewności. Ale nie tylko.
Sprzyjają one także oczyszczeniu własnej religijności. Problematykę kryzysu
na tle religijnym, jego dynamikę, znaczenie i rolę w rozwoju życia religijnego
człowieka ukazał Głód.
Religijność człowieka ma swoją strukturę. W tej (czwartej) części pracy
autorzy ukazali niektóre ważniejsze jej elementy. Zdaniem naukowców, istot-
nym elementem religijności człowieka jest doświadczenie religijne, będące
esencją religijności (Jung, Maslow). Pełni ono ważną rolę w życiu religijnym
człowieka. Ogólne rozumienie doświadczenia religijnego na gruncie psycho-
logii oraz dwa ważne najczęściej spotykane sposoby jego rozumienia: feno-
menologiczny i heurystyczny ukazał Król. Próby analizy przeżycia religijne-
go w formie mistycznej podjął się Głaz. Ukazał on typy przeżyć mistycznych
znanych współczesnym psychologom, jego cechy, fazy oraz zalety w tworze-
14 WSTP
niu się dojrzałej religijności człowieka. Jednak nie wszyscy naukowcy przypi-
sują pozytywną rolę tego rodzaju przeżyciom. Zdaniem niektórych z nich przy-
czyny tych przeżyć mogą tkwić w schorzeniach psychicznych, a nawet sprzy-
jającym niezwykłym przeżyciom środkom psychodelicznym.
Uznając, iż pojęcie Boga należy do ważnych i najbardziej podstawowych
kategorii pojęciowych każdej religii, Król zajął się problematyką obrazu Boga
u dzieci i młodzieży. Ukazał on w tym zakresie zarówno dorobek teoretyczny,
jak i własny empiryczny oraz wielu innych naukowców. Natomiast Molenda,
odwołując się do teorii relacji z obiektem z jej zasadniczą ideą, iż dla człowie-
ka podstawową potrzebą jest potrzeba związku, przedstawił problematykę ba-
dań nad obrazem Boga z perspektywy psychoanalizy. Innym ważnym wymia-
rem religijności człowieka jest autentyczna i dojrzała relacja z Bogiem lub
relacja religijna umożliwiająca człowiekowi odkrycie swojej niepowtarzalno-
ści i wyjątkowości. Religijność nie jest tylko niezrozumiałym zachowaniem
człowieka poszukującego zaspokojenia swoich potrzeb, ale próbą zbudowania
psychologicznej więzi z osobowym Bogiem. Analizy tego zagadnienia podjął
się Jarosz. Chociaż aktualne badania międzykulturowe nad strukturą religijno-
ści człowieka zmierzają w kierunku unifikacji i wydobycia elementów wspól-
nych dla wszystkich form religijności niezależnie od wyznawanej wiary, to
jednak wielu psychologów uwzględnia w swych poszukiwaniach określone
typy religijności. Próby przybliżenia typologizacji religijności dokonał Jawor-
ski, bazując na określonych aspektach charakteryzujących życie religijne czło-
wieka. Należy do nich: poziom zaangażowania w życie religijne, intensyw-
ność oraz centralność postaw religijnych, motywacja zachowań religijnych,
typ interakcji pomiędzy człowiekiem a Bogiem. Uwzględnił on również
w typologizacji religijności kontekst osobowościowy i społeczny żyjącego czło-
wieka, wyodrębniając wskazniki jego zdrowej religijności.
W części piątej zaprezentowano psychologiczną interpretację form życia
religijnego człowieka. Ukazania metodologicznych problemów związanych
z opisaniem zjawisk życia religijnego podjął się Wolicki. Słusznie zauważa
autor artykułu, że wielu badaczy uważa, iż tego rodzaju rzeczywistość życia
religijnego umyka wszelkim badaniom eksperymentalnym, jakimi dysponuje
współczesna psychologia. Nie mając bezpośredniego dostępu do życia nad-
przyrodzonego człowieka, psychologia może zajmować się w tym wypadku
tylko tego rodzaju życiem w sposób pośredni, poprzez symptomy zewnętrzne
wynikające z postaw związanych np. ze stanem łaski. Życie to ujawnia się
najczęściej w takich formach, jak stan grzechu i łaski oraz w przebaczeniu,
nawróceniu, modlitwie itp. Decyzje i działania człowieka są kontrolowane przez
sumienie. Zagadnienie sumienia w różnych koncepcjach psychologicznych,
sposób jego funkcjonowania w strukturze osobowości oraz w odniesieniu do
WSTP 15
świata duchowego przedstawił Buksik. Psychologiczną analizę doświadcze-
nia grzechu, uwzględniającą jego kontekst moralny, religijny i estetyczny, oraz
przeciwstawny stanowi grzechu stan łaski, a także zagadnienie przebaczenia
ujmowanego jako akt bezinteresownej miłości (uwzględniając jego potrójną
konieczność: teologiczną, psychologiczną i socjologiczną) przedstawił Wolic-
ki. Ukazania elementu transcendentnego, jak i psychologicznego w sakramen-
cie pojednania, czyli sakramencie spowiedzi, do którego należą: uświadomie-
nie sobie grzechów, następnie ich wyznanie, żal za nie oraz postanowienie
o zmianie życia, dokonał Krok. Każdy system religijny zawiera element kultu
zwany ofiarą, który jest wyrazem czci i dziękczynienia wobec bóstwa. Jed-
nym ze sposobów wyrażania postawy wierzącego wobec Boga jest uczestnic-
two w Eucharystii. Ma ona dwojaki charakter: boski i ludzki. Oznacza to, że
tajemnica Eucharystii opiera się na treściach psychicznych głęboko zakorze-
nionych w duszy człowieka i oddziałujących na myślenie człowieka, uczestni-
czÄ…cego w tej tajemnicy. Z ludzkiego zaÅ› punktu widzenia w trakcie Euchary-
stii składane są Bogu dary, symbolizujące samoofiarowanie się każdego
z uczestników  to następne zagadnienie przedstawione przez Kroka. Można
powiedzieć, że o aktywności życia religijnego człowieka decydują zarówno
zalety, jak i niedostatki wiary i modlitwy. Te dwa elementy życia religijnego
łączą się ze sobą: intensywność wiary zależy od modlitwy, modlitwa zaś jest
najbardziej podstawowym faktem wiary. Te zagadnienia zostały przedstawio-
ne przez Wojtasik. Wiara i modlitwa majÄ… charakter relacyjny. Autorka ukaza-
ła również rodzaje i psychospołeczne uwarunkowania ich procesu rozwoju
oraz znaczenie tego rodzaju elementów życia religijnego w procesie kształto-
wania osobowości i dojrzałej religijności człowieka. Pogłębieniu życia religij-
nego i duchowego służą medytacja i kontemplacja. Te dwa zagadnienia zosta-
ły przedstawione przez Kroka. Medytacja zazwyczaj jest widziana jako włą-
czajÄ…ca dyskursywne rozumowanie, natomiast kontemplacja opiera siÄ™ na per-
cepcji przedmiotu religijnego bez użycia wyższych procesów poznawczych,
takich jak rozumowanie i wnioskowanie. Oba przejawy życia religijnego, jak
i wiele innych, mogą mieć charakter religijny bądz terapeutyczny. Pierwszy
rodzaj sprzyja nawiązaniu duchowej łączności z Absolutem i fascynacji Jego
obecnością, drugi zaś umożliwia poprawę stanu fizycznego i psychicznego
człowieka. Asceza  to następny przejaw religijnego życia człowieka dbające-
go o rozwój własnej religijności. Wielu naukowców uważa, że jest ona nie-
zbędna także współczesnemu człowiekowi do jego pełniejszego i wszechstron-
nego rozwoju. Niektórzy z nich uważają, że tendencje ascetyczne mają swe
zródło w strukturze organizmu osoby ludzkiej. Omówienia znaczenia psycho-
logicznego i religijnego oraz rodzaju zachowań ascetycznych podjął się Ja-
worski. Zdaniem wielu psychologów jednym z ważnych zagadnień dotyczą-
16 WSTP
cych przejawów życia religijnego człowieka jest nawrócenie. Psychologiczną
analizę tego fenomenu przeprowadził w swoim opracowaniu Soiński. Nawró-
cenie polega na przeobrażeniu, przemianie człowieka, na przybliżeniu go do
Boga. Autor artykułu przedstawił wybrane definicje i teorie nawrócenia reli-
gijnego, a następnie poszczególne jego elementy, takie jak motywy nawróce-
nia, etapy procesu nawrócenia oraz jego skutki.
W części szóstej pracy przedstawiono znaczenie niektórych zagadnień ży-
cia religijnego i ich powiÄ…zanie z wymiarem psychologicznym. Czy godne
uwagi dla psychologów i psychiatrów są religijne bądz duchowe problemy ich
pacjentów? Refleksja dotycząca relacji pomiędzy psychoterapią a religią jest
zagadnieniem, które często na przestrzeni lat budziło wiele kontrowersji,
a przyjmowane rozwiązania wynikały najczęściej z dominujących poglądów
filozoficznych, a także uwarunkowań polityczno-społecznych. Problematykę
tego zagadnienia przedstawił Prusak. Doświadczenie uczy nas, że ludzie coraz
częściej potrzebują pomocy, wsparcia oraz rzetelnej i skutecznej porady. Po-
szukują również poradnictwa duchowego w rozwoju osobowym oraz w dąże-
niu ku doskonałości. Cekiera, długoletni pracownik ośrodka psychologiczne-
go i psychoterapeutycznego, przedstawił przydatność poradnictwa psycholo-
gicznego w duszpasterstwie w kształtowaniu postaw religijnych, jako pewne-
go rodzaju pomocy osobom o zaburzonej osobowości, a także osobom uzależ-
nionym. Z pomocą człowiekowi przychodzi logoterapia. Jej celem jest pomóc
pacjentowi w odkryciu przez niego samego nie tylko sensu życia i cierpienia,
ale także nowych znaczeń tych wartości. Wypełnienie sensu ludzkiego byto-
wania jest podstawowym zadaniem każdego człowieka, które prowadzi do sa-
morealizacji. Dlatego w poszukiwaniu głębszego rozumienia tych wartości
człowiek kieruje się albo ku rzeczywistości nadprzyrodzonej, albo ku natural-
nej. W tym układzie religia proponuje sensowne rozumienie natury wszech-
świata. Problematykę tego zagadnienia przedstawił Głaz. O tym, czy dana czyn-
ność została wykonana dobrze czy zle, decyduje sumienie. Artykuł Szewczy-
ka na temat sumienia ma podwójny charakter: teoretyczny i praktyczny. Teo-
retyczny wyjaśnia problematykę powstawania sumienia skrupulatnego, prak-
tyczny zaś ukazuje jak skrupulatom pomóc. Autor posługuje się konkretnym
przypadkiem. Na jego bazie ukazuje przebieg procesu stosowanej terapii. Nie-
którzy badacze zadają sobie pytanie, czy religijność może mieć negatywne
oddziaływanie na zdrowie psychiczne człowieka, co więcej, czy religijność
może być przyczyną nerwic? Tego rodzaju zagadnienie przedstawił Molenda.
Ukazał on problem nerwicy eklezjogennej i jej kryteria rozpoznawcze. Skon-
centrował się głównie na ukazaniu różnorakich zródeł tego rodzaju nerwic
i sposobie ich leczeniu. Nie należy przeceniać, jak i niedoceniać znaczenia
oddziaływania religijności w przeżywaniu choroby i cierpienia. Ważne zna-
WSTP 17
czenie w ich przeżywaniu ma przyjęta postawa samego chorego wobec tego
rodzaju stanów. Postawy chorych wobec własnej choroby i cierpienia, powią-
zanie religijności ze sposobem znoszenia i przeżywania choroby i bólu oraz
regulacyjną rolę religii w życiu tych osób ukazał w swoim artykule Wandrasz.
Cierpienie i choroba związane są z losem człowieka. Tym fenomenom, jak
i własnemu życiu należy nadać odpowiedni sens, wartość. Coraz więcej na-
ukowców próbuje scharakteryzować subiektywny świat przeżyć osób z nie-
pełnosprawnością intelektualną. Dotyczy to także i ich religijności. Zasępa
podjęła próbę nakreślenia, czym jest niepełnosprawność intelektualna, aby
następnie ukazać świat religijności tych osób oraz powiązanie niepełnospraw-
ności intelektualnej z religijnością w świetle dotychczasowych badań. Poja-
wienie się problemu, jakim jest anoreksja, zmusiło niejako wielu naukowców
do określenia jej związku z religijnością człowieka. Poszukiwania w tej dzie-
dzinie ujawniają, że obok anoreksji o znaczeniu psychicznym (patologicznej)
można dostrzec w życiu niektórych osób symptomy tzw. anoreksji religijnej.
Osobom z tym problemem przychodzi z pomocÄ… poradnictwo pastoralne i psy-
choterapeutyczne zorientowane na rozwój religijny  to problematyka opraco-
wana w artykule autorstwa Starzomskiej. Ślaski ukazał charakterystykę reli-
gijności osób uzależnionych oraz jej powiązanie z innymi aspektami osobo-
wości osób korzystających z substancji psychoaktywnych. Stabilizująca i ha-
mująca funkcja religii przed pojawieniem się niepożądanych myśli i zacho-
wań, co w konsekwencji może zapobiec nadużywaniu substancji psychoak-
tywnych  to jedno z głównych oddziaływań religii. Religia może pełnić rów-
nież funkcję terapeutyczną w życiu tych osób. Tego rodzaju osoby poszukują
wsparcia, i często czynnik religijny jest dla nich jedynym motywem przewar-
tościowania własnego życia. W kontekście rozwoju cywilizacji i bogactwa
życia społecznego pojawia się pytanie o miejsce i rolę mass mediów oraz ich
psychologiczne znaczenie w przekazie treści o charakterze religijnym. Krok,
odpowiadając na to pytanie, w swoim artykule wpierw przeprowadził psycho-
logiczną analizę komunikacji medialnej, aby następnie ukazać sposoby nada-
wania i odbioru przez współczesnego człowieka różnych treści religijnych
w szeroko rozumianych mass mediach.
Serdecznie dziękuję wszystkim Autorom artykułów za podjęcie trudu zwią-
zanego z powstaniem tej książki. Dziękuję im za wszelką życzliwość. Dzięku-
ję Recenzentom naukowym, jak i tym wszystkim, którzy zasugerowali wnie-
sienie konstruktywnych poprawek do niektórych artykułów.
Stanisław Głaz


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Psychologia ogólna Psychologia religii Sekty(1)
Podstawowe zagadnienia zarządzania produkcją Bolesław Liwowski, Remigiusz Kozłowski
Krystyna Naumowicz Podstawowe zagadnienia turystyki
Skrypt wybrane zagadnienia psychologii
Słowniczek podstawowych pojęć psychologiczno pedagogicznych
Opieka zastepcza podstawowe zagadnienia
Fizyka podstawowe zagadnienia
Podstawowe zagadnienia dotyczÄ…ce Konstytucjii UE
Modul 1 Asertywnosc podstawowe zagadnienia
Podstawowe zagadnienia w diagnostyce radiologicznej dr n med Anna Zimny
lista 7 podstawowe zagadnienia
lista2 podstawowe zagadnienia

więcej podobnych podstron