levels


CYFROGRAFIA - fotografia cyfrowa - kurs fotografii





























Czytelnia
Co nowego?
Fotografia cyfrowa
Obróbka zdjęć w Photoshop
Testy aparatów cyfrowych
Kurs fotografii
Wydarzenia, relacje

Forum dyskusyjne
Konkursy
Linki





Oferta
Filmy instruktażowe na CD
Czasopismo CYFROGRAFIA
Szkolenie - Photoshop






 Redakcja
Kontakt
Program partnerski
Reklama
Dla prasy












» Bezpłatny biuletyn











Za darmo bądź zawsze na bieżąco, otrzymuj informacje o
nowościach w serwisie i czerp praktyczną wiedzę z artykułów w biuletynie.
 
Zaprenumeruj podając swój adres e-mail:









 » Fotografia portretowa










Cyfrografia Portrety

"Odtajnione sekrety fotografii
portretowej i cyfrowej edycji zdjęć znane dotychczas wyłącznie
profesjonalistom."
- Eugenia Herzyk
Redaktor Naczelna
FOTO i FOTOGRAFIA CYFROWA
 














TŁO W OBRÓBCE
CYFROWEJ










Korekcja charakterystyki tonalnej zdjęcia jest jedną z najczęściej
wykonywanych operacji w cyfrowej ciemni. Korygujemy rozkład tonów zarówno
zdjęć bezpośrednio z aparatu cyfrowego, jak również obrazów uzyskanych przy
pomocy skanera.

Umiejętność odczytywania histogramu jest bardzo przydatna już na etapie
fotografowania. Wiele aparatów cyfrowych wyposażonych jest w funkcję
podglądu histogramu wykonanego zdjęcia. Dzięki temu mamy wgląd w
charakterystykę tonalną obrazu. Jest to rozwiązanie bardziej rzetelne niż
podgląd zdjęcia na ekranie LCD, ponieważ ten często nie odwzorowuje wiernie
kolorystyki.

Zajrzyj do instrukcji swojego aparatu, aby sprawdzić czy i w jaki sposób
możesz wywołać histogram zdjęcia. Pozwoli Ci to oszacować naświetlenie danej
fotografii tuż po jej wykonaniu.

Przeanalizujmy teraz okno kompaktowej wersji histogramu, dostępne z poziomu
Photoshopa (Okno - Histogram). Pod histogramem umieściłem gradient, aby
poniższe wyjaśnienia były bardziej zrozumiałe.
Histogram to wykres słupkowy przedstawiający rozkład różnych wartości
tonalnych obrazu. Po lewej stronie wykresu znajdują się tony ciemne, a po
prawej stronie tony jasne. Wartości skrajne 0 i 255 odpowiadają kolejno
czerni i bieli.

 






Na osi poziomej widać zatem rozkład kolejnych wartości tonalnych (od
ciemnych do jasnych). Oś pionowa informuje jak wiele pikseli obrazu znajduje
się w obszarze danej wartości tonalnej.
 


Oglądając sam histogram zdjęcia można sporo wywnioskować. Jeżeli wykres
przechyla się w lewą stronę, wiadomo, że w obrazie przeważają tony ciemne.
Potencjalnie może to być wskazówka co do zbyt krótkiego czasu naświetlenia.
Równie dobrze jednak, przewaga tonów ciemnych mogła być naszym zamiarem.

 


 


Gdy na histogramie najwyższe i najliczniejsze słupki gromadzą się przy
prawej krawędzi, oznacza to stanowczą przewagę tonów jasnych. Histogram
zaprezentowany poniżej, opisuje zdjęcie zaśnieżonego wzniesienia.
 


 


O poprawnej ekspozycji zdjęcia przyjęło się mówić, gdy zawiera ono pełen
zakres tonów. Może to być mylące, ponieważ niektóre fotografie faktycznie
pozbawione są obszarów o określonych wartościach tonalnych. Na przykład
trudno spodziewać się po fotografii jasnego nieba, że wykres będzie
obejmował wszystkie wartości.





Photoshop umożliwia także podgląd histogramu obrazu pod kątem poszczególnych
kanałów składowych. W przypadku trybu RGB są to: czerwony, zielony,
niebieski.



 

Warstwy dopasowania

Zanim przystąpię do omawiania konkretnych przykładów na korekcję
charakterystyki tonalnej, chcę zwrócić uwagę na istotną kwestię. Każdorazowe
użycie narzędzia Poziomy (Obrazek - Dopasuj - Poziomy) prowadzi do utraty
części danych obrazu.


utrata danych na skutek korekcji

Ich ubytek ilustrują przerwy występujące w histogramie. Jak widać, każde
kolejne użycie narzędzi korekcyjnych powoduje ubywanie następnych wartości
tonalnych. Początkowo może to być niegroźne, ale konsekwencje wielokrotnego
użycia mogą być nieprzyjemne. W rezultacie bowiem na zdjęciu, przejścia
tonalne mogą stracić na łagodności (przejścia między poszczególnymi tonami
staną się bardziej kontrastowe, wystąpi zjawisko tzw. posteryzacji).

Photoshop wyposażony jest na szczęście w warstwy korekcyjne, których użycie
nie wpływa negatywnie na piksele obrazu. Mówiąc metaforycznie, warstwa
korekcyjna jest swoistym filtrem położonym na zdjęciu. Modyfikuje wygląd
obrazu, ale nie ingeruje w jego strukturę. Na dodatek warstwy te są bardzo
elastyczne ponieważ możemy na przykład zmieniać ich przezroczystość,
kumulować efekt, czy mieszać je. Inaczej mówiąc użycie warstw korekcyjnych
to korygowanie bez ryzyka utraty jakości. Dopiero w etapie końcowym
spłaszcza się obraz nanosząc wszystkie efekty jednocześnie.


Aby dodać warstwę dopasowania poziomów sięgnij do Warstwa - Nowa warstwa
dopasowania - Poziomy, lub użyj ikony w palecie Warstwy.



Poziomy - opis okna

Przyjrzyjmy się oknu narzędzia Levels (Poziomy):



U góry okna z rozwijanego menu możemy wybrać kanał, na którym chcemy
pracować (Channel; Kanał).

Poniżej są trzy pola, tzw. poziomy wejścia (Input Levels). Każde z tych
trzech pól opisuje wartości wynikające z położenia suwaków. Użytkownik może
dokonywać korekcji obrazu poprzez wprowadzanie stosownych wartości i/lub
operowanie suwakami:

Suwak maksymalnej czerni znajduje się po lewej
stronie histogramu. Operowanie tym suwakiem to edycja ciemnych tonów obrazu.
Inaczej mówiąc, po przesunięciu tego suwaka w prawo ciemne tony staną się
jeszcze ciemniejsze.

Suwak maksymalnej bieli znajduje się po prawej
stronie wykresu. Operowanie tym suwakiem to edycja jasnych tonów obrazu.
Przesuwając suwak w lewo uczynisz jasne tony jeszcze jaśniejszymi.

Suwak gamma znajduje się w centrum wykresu i
służy do edytowania (mapowania) półcieni. Przesunięcie suwaka gamma w lewo
rozjaśnia średnie tony. Przeciągnięcie w prawo powoduje przyciemnienie
średnich tonów jasności.

Poziomy wyjścia (Output Levels) to dwa pola opisujące wartości, które
wynikają z położenia niżej usytuowanych suwaków. Po przesunięciu lewego
suwaka, ciemne tony staną się jaśniejsze. Natomiast przeciągając prawy suwak
przyciemniamy tony jasne.



PRZYKŁAD



Po otwarciu zdjęcia korzystamy z Okno - Histogram, lub od razu przechodzimy
do Obrazek - Dopasuj - Poziomy:





Przedstawiony na ilustracji histogram opisuje stosunkowo dobrze oświetlony
obraz. Zwróćmy jednak uwagę, że po lewej stronie wykresu jest wyraźny spadek
tonów: mamy do czynienia z kompletnym brakiem tonów maksymalnie ciemnych.


Również po prawej stronie widać braki. Wprawdzie tu znajduje się pewna grupa
pikseli, ale jest ona bardzo nieliczna.

Na załączonej ilustracji widoczny jest brak kontrastu. Biorąc pod uwagę
wygląd zdjęcia i stan histogramu szybko zdajemy sobie sprawę z faktu, że
jest to bardzo typowa sytuacja. Ponadto wzniesienia są wysokie i gęste,
zatem obraz zawiera dostateczną ilość informacji, aby dokonać korekcji bez
znaczącej utraty jakości.

Nie edytujemy obrazu bezpośrednio przy pomocy Poziomów. Zamiast tego
korzystamy z bezpiecznego rozwiązania - przechodzimy do Warstwa - Nowa
warstwa dopasowania - Poziomy. W oknie, które się otworzy przeciągamy suwak
maksymalnej czerni i suwak maksymalnej bieli do środka histogramu:



W rezultacie poprawiamy kontrast naszego zdjęcia. Klikamy OK aby
zatwierdzić.

Gdybyśmy od razu użyli Poziomów, zamiast tworzyć warstwę korekcyjną,
pozostałe operacje byłyby już przeprowadzane na obrazie z ubytkami w
zakresie tonalnym:
 





PRZYKŁAD





Histogramy przypominające grzebień, są charakterystyczne dla obrazów z
dużymi brakami wartości tonalnych. Wiele pikseli ma te same wartości. Obraz,
którego histogram zawiera liczne przerwy lepiej pozostawić bez korekcji,
ponieważ może to wywołać znaczną utratę jakości zdjęcia.



PRZYKŁAD



 


W niektórych przypadkach warto manipulować suwakami w każdym kanale osobno.
Może to dać lepsze rezultaty niż globalna korekcja. Pozwala to bowiem
uwzględnić różnice w poszczególnych kanałach.



 
Powrót do spisu artykułów




 


















» Najnowsze filmy













Filmy instruktażowe, prezentujące cyfrową edycję
zdjęć w programie Photoshop.









Internetowe czasopismo
CYFROGRAFIA










 
Najnowszy numer czasopisma internetowego CYFROGRAFIA więcej...








Nauka obróbki zdjęć w programie Photoshop






Intensywny trening obróbki zdjęć wspierany między innymi stałym
kontaktem z instruktorem za pośrednictwem Internetu.

25 jednostek lekcyjnych,  ponad 10 godzin filmów instruktażowych
odtwarzanych na komputerze z płyt CD.
 



więcej...














 
Copyright by Rafał Olszak 
  HTML template by ex-designz.net


Regulamin strony / Polityka prywatności













Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SHSpec 59 6504C27 Awareness Levels
SHSpec 314 6310C17 Levels of Auditing
levels
Quality Levels Pack
option custom undo redo levels
levels
SHSpec 09 6403C09 Summary of Lower Levels
SHSpec 43 6410C20 Levels The Reasons for Them
levels of test?878577
reaching cmm levels 2 and 3HECADC1
AMP 5 Levels of Conversation
levels
B A Tortuga Levels of Hunger [Torquere Sip MM] (pdf)
Phrasal verbs levels A2 B2E 02
Levels

więcej podobnych podstron