2012 Historia kina klucz


C e n t r a l n a K o m i s j a E g z a m i n a c y j n a
w W a r s z a w i e
SPRAWDZIAN 2012
Klucz punktowania zadań
(test dla uczniów bez dysfunkcji)
KWIECIEC 2012
Obszar standar- Sprawdzana umiejętność Sprawdzana czynność ucznia
dów egzamina- (z numerem standardu) Odpowiedz
cyjnych Uczeń: Uczeń:
Zadanie 1
czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) wyszukuje informację w tekście C
Zadanie 2
porównuje informacje z różnych tek-
czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) C
stów kultury
Zadanie 3
wnioskuje na podstawie przesłanek
czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) B
w tekście
Zadanie 4
posługuje sie kategoriami czasu i prze-
rozumowanie strzeni w celu porządkowania wydarzeń porządkuje chronologicznie zdarzenia D
(3.1)
Zadanie 5
odczytuje z kontekstu znaczenie użyte-
czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) B
go w tekście sformułowania
Zadanie 6
określa funkcję elementów charaktery- na podstawie użytych środków styli-
czytanie A
stycznych dla danego tekstu (1.2) stycznych odczytuje intencjÄ™ autora
Zadanie 7
czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) wyszukuje informację w tekście C
Zadanie 8
na podstawie informacji z oferty han-
korzystanie
posługuje się zródłem informacji (4.1) dlowej ustala minimalną liczbę uczest- B
z informacji
ników wycieczki
Zadanie 9
na podstawie informacji z oferty han-
korzystanie
posługuje się zródłem informacji (4.1) dlowej ustala warunki uzyskania naj- C
z informacji
niższej ceny
Zadanie 10
korzystanie na podstawie informacji z oferty han-
posługuje się zródłem informacji (4.1) B
z informacji dlowej ustala cenę usługi
Zadanie 11
określa funkcje elementów charaktery- rozpoznaje funkcję stylistyczną porów-
czytanie A
stycznych dla danego dzieła (1.2) nania
Zadanie 12
określa funkcje elementów charaktery-
czytanie rozpoznaje osobę mówiącą w wierszu D
stycznych dla danego dzieła (1.2)
2
Zadanie 13
określa funkcje elementów charaktery- określa funkcję stylistyczną wyrazów
czytanie A
stycznych dla danego dzieła (1.2) dzwiękonaśladowczych
Zadanie 14
odczytuje z kontekstu znaczenie wyrazu
czytanie odczytuje tekst poetycki (1.1) C
użytego w tekście
Zadanie 15
wykorzystanie wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce czasu
oblicza czas trwania filmu A
wiedzy w praktyce (5.3)
Zadanie 16
rozpoznaje charakterystyczne cechy wyznacza liczbę spełniającą warunki
rozumowanie A
i własności liczb (3.6) zadania
Zadanie 17
rozpoznaje charakterystyczne cechy
rozumowanie i własności elementów środowiska (& ) nazywa państwa leżące nad Bałtykiem D
oraz porzÄ…dkuje je (3.6)
Zadanie 18
wykorzystanie wykonuje obliczenia dotyczące długości
wyznacza sumę długości odcinków C
wiedzy w praktyce (5.3)
Zadanie 19
rozpoznaje charakterystyczne cechy podaje średnicę koła spełniającego
rozumowanie C
i własności figur (3.6) warunek określony w zadaniu
Zadanie 20
opisuje sytuacjÄ™ przedstawionÄ… w zadaniu wskazuje ilustracjÄ™ graficznÄ… sytuacji
rozumowanie D
za pomocÄ… rysunku (3.5) opisanej w zadaniu
Zadania otwarte
Uwagi do zadań 21. i 23.
Uczeń z dysleksją: Dopuszczamy pomyłki powstałe przy przepisywaniu liczb: mylenie cyfr podobnych
w zapisie, przestawienie sąsiednich cyfr oraz pomyłki wynikające z pominięcia lub przestawienia przecin-
ka w zapisie liczby.
Jeśli uczeń zapisuje tylko odpowiedz, to otrzymuje 0 punktów.
Zadanie 21
wykorzystanie
wykonuje obliczenia dotyczące pieniędzy (5.3) wyznacza ceny towarów
wiedzy w praktyce
4 p.  Uczeń poprawnie oblicza ceny obu artykułów (długopisu i zeszytu).
3 p.  Uczeń ustala metodę wyznaczenia cen obu artykułów (długopisu i zeszytu), ALE oblicza poprawnie tylko jedną
z tych cen.
Uwaga: Jeśli uczeń popełni błędy rachunkowe przy obliczaniu ceny jednego artykułu i otrzymany wynik konsekwent-
nie wykorzystuje do bezbłędnych obliczeń przy wyznaczaniu ceny drugiego artykułu  przyznajemy 3 punkty.
2 p.  Uczeń ustala metodę wyznaczenia ceny jednego artykułu (długopisu lub zeszytu) i bezbłędnie oblicza tę cenę,
ALE nie przedstawia poprawnego sposobu wyznaczenia ceny drugiego artykułu.
LUB
Uczeń ustala metodę wyznaczenia cen obu artykułów (długopisu i zeszytu), ALE nie oblicza poprawnie żadnej
z tych cen.
3
1 p.  Uczeń ustala metodę wyznaczenia ceny jednego artykułu (długopisu lub zeszytu), ALE nie oblicza poprawnie tej
ceny ORAZ nie przedstawia poprawnego sposobu wyznaczenia ceny drugiego artykułu.
0 p.  Uczeń nie podaje poprawnej metody wyznaczenia ceny żadnego artykułu (długopisu, zeszytu).
Przykłady poprawnych rozwiązań
4 punkty
Przykład 1. Przykład 2.
3 długopisy kosztują razem
3d 61,6 52
(61,60  52,00) zł, czyli 9,60 zł
61,6 52
d
Jeden długopis kosztuje
3
9,60 zł : 3, czyli 3,20 zł
d 3,20
5 długopisów kosztuje
8z 8 3,20 61,60
5 · 3,20 zÅ‚ = 16 zÅ‚
z (61,60 25,60) : 8
8 zeszytów kosztuje (52,00  16,00) zł, czyli 36,00 zł
z 4,50
Jeden zeszyt kosztuje 36,00 zł : 8, czyli 4,50 zł
Odp.: Zeszyt kosztuje 4,50 zł, a długopis 3,20 zł.
Odp.: Zeszyt kosztuje 4,50 zł, a długopis 3,20 zł.
Przykłady rozwiązań niepełnych lub zawierających błędy
3 punkty 2 punkty 1 punkt
Przykład 3. Przykład 5. Przykład 7.
3 długopisy kosztują razem 3d 61,6 52
3d 61,6 52
(61,60  52,00) zł
d 8,60: 3
Przykład 8.
Jeden długopis kosztuje
d 2,87
3d 9,60
9,60 zł : 3 = 3,20 zł
8z 5 2,87 52
z (52 14,35) :8
Przykład 6. Przykład 9.
z = 4,71
3 długopisy kosztują tyle, ile jest
61,6 52 8,60
Odp.: Zeszyt kosztuje 4,71 zł, a dłu- równa różnica
8,60 : 3 = 2,86666&
61,6  52
gopis 2,87 zł.
Jeden długopis kosztuje
Przykład 4.
Przykład 10.
61,6 52
3 długopisy kosztują tyle, ile jest
8,40 : 3 2,80
61,6 : 8 = 7,70  to cena zeszytu
3
równa różnica
i długopisu
5 długopisów kosztuje
61,6  52
5 · 2,80 zÅ‚ = 14
Jeden długopis kosztuje
Przykład 11.
8 zeszytów kosztuje
61,6 52 61,6 52 8,60
3,2
52  14 = 36
3
8,60 : 3 = 2,5
Jeden zeszyt kosztuje
Zeszyt i długopis kosztują razem
36 : 8 = 4,5
61,6 : 8 = 7,45
Odp.: Zeszyt kosztuje 4,50 zł, a dłu-
7,45  3,2 = 4,25
gopis 2,80 zł.
Odp.: Cena długopisu to 3,20 zł,
a cena zeszytu to 4,25 zł.
Zadanie 22
rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności
rozumowanie wskazuje osiemnastą część kwadratu
figur (3.6)
1
1 p.  Uczeń poprawnie zamalowuje kwadratu.
18
1
0 p.  Uczeń zamalowuje inną część niż lub nie zamalowuje żadnej części figury.
18
Przykłady poprawnych rozwiązań
Przykład 1. Przykład 2. Przykład 3.
4
Zadanie 23
wykorzystanie
wykonuje obliczenia dotyczące czasu (5.3) dzieli przedział czasu na równe części
wiedzy w praktyce
2 p.  Uczeń poprawnie oblicza czas skanowania jednej strony w sekundach.
1 p.  Uczeń bezbłędnie wyraża w sekundach 15 minut lub liczbę minut wynikającą z obliczeń, ALE niepoprawnie
wyznacza czas skanowania jednej strony.
LUB
1
Uczeń wyznacza przedziału czasu, ALE niepoprawnie wyraża w sekundach 15 minut lub liczbę minut wyni-
25
kającą z obliczeń.
0 p.  Uczeń popełnia błędy przy zamianie minut na sekundy ORAZ przy wyznaczaniu czasu skanowania jednej strony.
Przykłady poprawnych rozwiązań
Przykład 1. Przykład 2. Przykład 3.
15 : 25 = 0,6 25 stron  15 min 5 stron  3 min
15 min = 15 · 60 s = 900 s
0,6 min = 0,6 · 60 s = 36 s 5 stron  180 s 1 strona  36 s
900 : 25 = 36
Odp.: Skanowanie jednej strony zajęło średnio 36 sekund.
Zadanie 24
rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności
rozumowanie ustala liczbę brył o wskazanej własności
figur (3.6)
2 p.  Uczeń poprawnie wyznacza liczbę sześcianów z tylko jedną ścianą w kolorze zielonym (4 sześciany) ORAZ
poprawnie wyznacza liczbę sześcianów z trzema ścianami w kolorze żółtym (2 sześciany).
1 p.  Uczeń poprawnie odpowiada tylko na jedno z pytań.
0 p.  Uczeń odpowiada błędnie na oba pytania.
Zadanie 25
korzystanie
posługuje się zródłem informacji (4.1) wykorzystuje informacje z piktogramów
z informacji
I. Wykorzystanie informacji z instrukcji rysunkowej
Uczeń uwzględnia w wypowiedzi informacje dotyczące:
1. ilości proszku (8 łyżeczek lub łyżek, miarek itp.)
2. rodzaju (mleko lub woda), objętości (200 ml, szklanka, niepełna szklanka itp.) i temperatury (90o C lub: gorące,
wrzące) płynu
3. czynności mieszania.
pisze użyteczną instrukcję (przepis) sporządze-
pisanie pisze na temat i zgodnie z celem (2.1)
nia napoju
II. Treść i funkcjonalność instrukcji
2 p.  Uczeń pisze użyteczną, komunikatywną i logicznie uporządkowaną instrukcję przygotowania czekolady (kakao)
w odpowiednim naczyniu (filiżanka, kubek, szklanka). Uwzględnia wszystkie informacje dotyczące kolejnych
czynności (sypanie, nalewanie, mieszanie) i składników.
1 p.  Uczeń pisze użyteczną instrukcję przygotowania napoju. Uwzględnia wszystkie czynności, ALE pomija albo
zmienia jedną informację dotyczącą składników.
LUB
Uczeń pisze użyteczną instrukcję przygotowania napoju. Uwzględnia wszystkie czynności, ALE jego wypo-
wiedz nie jest w pełni komunikatywna i logicznie uporządkowana.
Uwaga: Na ocenę nie mają wpływu informacje dodatkowe, o ile nie są sprzeczne z podanymi na rysunkach, np.: Cze-
koladę można posypać cynamonem. Czekoladę należy podawać z ciasteczkami.
pisze w funkcjonalnym stylu z dbałością o do-
pisanie celowo stosuje środki językowe (2.3)
bór słownictwa
III. Jednorodność stylistyczna
1 p.  Uczeń pisze instrukcję, konsekwentnie posługując się wybranym rodzajem wypowiedzeń  równoważnikami
zdań lub zdaniami z orzeczeniem w tej samej formie gramatycznej.
5
Zadanie 26
pisanie pisze na temat i zgodnie z celem (2.1) pisze opowiadanie na zadany temat
I. Treść
3 p.  Uczeń opowiada o ciągu wydarzeń, które doprowadziły do zrobienia komuś miłej niespodzianki. Fabuła rozbu-
dowana. Historia opowiedziana ciekawie. Wypowiedz logicznie uporzÄ…dkowana.
2 p.  Uczeń opowiada o ciągu wydarzeń, które doprowadziły do zrobienia komuś miłej niespodzianki. Historia opo-
wiedziana poprawnie, ale w sposób niezbyt ciekawy. Wypowiedz logicznie uporządkowana.
1 p.  Uczeń opowiada o miłej niespodziance. Opowiadanie jest ogólnikowe, zdarzenia są przedstawione tylko
w zarysie.
LUB
Uczeń pisze o miłej niespodziance, ale jego wypowiedz nie jest opowiadaniem.
0 p.  Uczeń pisze o niemiłej niespodziance. (Praca jest oceniana według kryteriów II, III, IV, V.)
LUB
Praca ucznia nie ma żadnego związku z tematem. (Uczeń nie otrzymuje punktów za pozostałe kryteria.)
pisze w funkcjonalnym stylu z dbałością o do-
pisanie celowo stosuje środki językowe (2.3)
bór słownictwa
II. Styl
Styl funkcjonalny. Uczeń stosuje środki językowe w sposób celowy i zamierzony. Zróżnicowane słownictwo i składnia
służą budowaniu napięcia, dynamizowaniu akcji, opisywaniu przeżyć i emocji itp.
pisanie przestrzega norm gramatycznych (2.3) pisze poprawnie pod względem językowym
III. Język
1 p.  najwyżej 2 błędy
0 p.  ponad 2 błędy
pisanie przestrzega norm ortograficznych (2.3)* pisze poprawnie pod względem ortograficznym*
IV. Ortografia
1 p.  najwyżej 2 błędy
0 p.  ponad 2 błędy
*
Uczeń z dysleksją: Zamykanie myśli w obrębie zdań.
1 p.  najwyżej 1 błąd
0 p.  2 błędy i więcej
pisze poprawnie pod względem interpunkcyj-
pisanie przestrzega norm interpunkcyjnych (2.3)*
nym*
V. Interpunkcja
1 p.  najwyżej 2 błędy
0 p.  ponad 2 błędy
*
Uczeń z dysleksją: Rozpoczynanie zdań wielką literą i zamykanie kropką (lub innym znakiem kończącym zdanie).
1 p.  najwyżej 1 błąd
0 p.  2 błędy i więcej
Uwaga: Punkty za kryteria II, III, IV, V przyznajemy, jeżeli uczeń napisał co najmniej 12 linii tekstu. Jeśli praca jest
krótsza, decyduje liczba wyrazów (co najmniej 70).
6


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2012 czerwiec historia pr klucz odpwoeidzi
Historia muzyki klucz rozsz
HISTORIA KINA daty TAK doc
egzamin gimnazjalny odpowiedzi 2012 historia
Historia sztuki klucz rozsz
2011 2012 rejon test klucz
2011 2012 szkolny test klucz
2010 maj historia pp klucz
2012 marzec pp klucz

więcej podobnych podstron