Prawo wlasnosci intelektualnej NSP(Z)[1]



Prawo autorskie

Podstawowe regulacje prawne dotyczące prawa autorskiego zapisane są w Ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 roku (Dz. U 1994 Nr 24 poz. 83) wraz z późniejszymi zmianami (Dz. U. 2000 Nr 53 poz. 637, Dz. U. 2002 Nr 197 poz. 1662, Dz. U. 2003 Nr 166 poz. 1610 i Dz. U. 2004 Nr 91 poz. 869).
Zmiany do Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 4 lipca 1994 spowodowane były koniecznością dostosowania polskiego prawa do prawa europejskiego. Na mocy ustawy z dnia 13 marca 2003 roku (Dz. U 2003 Nr 80 poz. 715) Polska ratyfikowała Traktat WIPO o prawie autorskim podpisany w Genewie dnia 20 grudnia 1996 r.
Przedmiot prawa autorskiego
Przedmiotem prawa autorskiego - zgodnie z art. 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - jest utwór definiowany jako rezultat działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w dowolnej postaci.

Prawo autorskie uznaje za utwór każdy efekt działalności człowieka niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Utwór musi jednak posiadać elementy twórcze, świadczące o indywidualnym i oryginalnym podejściu jego autora. Ochrona z tytułu praw autorskich nie wymaga, by utwór miał postać ukończoną.

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych zalicza do utworów podlegających ochronie między innymi:
utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznym, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),
utwory plastyczne,
utwory fotograficzne,
utwory lutnicze,
utwory wzornictwa przemysłowego,
utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne,
utwory muzyczne i słowno-muzyczne,
utwory sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,
utwory audiowizualne (w tym filmowe).
Z punktu widzenia definicji utworu, ważne jest jego ustalenie, czyli uzewnętrznienie pod postacią rozpoznawalną przez osoby inne, niż autor. Utwór istniejący jedynie w świadomości jego twórcy, nie podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Ustalenie utworu nie musi jednak przybierać formy trwałej, nie jest więc równoznaczne z jego utrwaleniem.

Ochroną z tytułu praw autorskich objęty jest wyłącznie utwór jako rezultat pracy twórczej. Metoda pozyskania utworu, zastosowana nowa technika twórcza, czy sam pomysł nie podlegają ochronie.

Zgodnie z UstawÄ… ochrona przysÅ‚uguje twórcy niezależnie od speÅ‚nienia jakichkolwiek formalnoÅ›ci takich jak: rejestracja, umieszczenie znaku ©, czy ponoszenie opÅ‚at.

Zbiory, antologie, wybory i bazy danych spełniające cechy utworu podlegają ochronie praw autorskich pod warunkiem, że ich dobór, układ, bądź zestawienie ma charakter twórczy.

Zgodnie z art. 4 Ustawy nie podlegajÄ… ochronie:
akty normatywne, lub ich urzędowe projekty,
urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole,
opublikowane opisy patentowe lub ochronne,
proste informacje prasowe.
Przepisy Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - zgodnie z art. 5 - stosuje się do utworów:
których twórca lub współtwórca jest obywatelem polskim lub państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państw członkowskich EFTA - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub
które zostały opublikowane po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo równocześnie na tym terytorium i za granicą, lub
które zostały opublikowane po raz pierwszy w języku polskim, lub
których ochrona wynika z umów międzynarodowych.
Autorskie prawa osobiste

Autorskie prawa osobiste chronią prawo autora do wiązania z dziełem jego nazwiska (art. 16 Ustawy). Prawo to nigdy nie wygasa i jest niezbywalne - nie można się go zrzec, ani przenieść na inną osobę. Do osobistych praw autorskich należy także prawo do nienaruszalności treści i formy utworu, zakazujące wprowadzania zmian, zniekształceń, przeinaczeń oraz prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności. W ramach ochrony dóbr osobistych autor ma prawo do przedstawiania utworu pod pseudonimem lub anonimowo.

Ochrona autorskich praw osobistych

W art. 78 Ustawy zawarte są przepisy regulujące środki ochrony autorskich praw osobistych. Twórca, którego autorskie prawa osobiste zostały zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania. W razie dokonanego naruszenia może żądać, by osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności, aby złożyła publiczne oświadczenie o odpowiedniej treści i formie. Jeżeli naruszenie było zawinione, sąd może przyznać twórcy odpowiednią sumę pieniężną tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę albo - na żądanie twórcy - zobowiązać sprawcę, aby uiścił odpowiednią sumę pieniężną na wskazany przez twórcę cel społeczny.

Twórca może żądać przed sądem cywilnym nie tylko odszkodowania, ale także zaprzestania działalności naruszającej jego interes czy zniszczenia wytworzonych towarów, może także wystąpić z oskarżeniem prywatnym przeciwko naruszycielowi.
Autorskie prawa majÄ…tkowe

Autorskie prawa majątkowe (ang. copyright) gwarantują twórcy utworu wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu. Osoby trzecie, chcące korzystać z utworu, muszą uzyskać pozwolenie twórcy, lub osoby przez niego uprawnionej.

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych w art. 50 wyróżnia trzy zasadnicze pola eksploatacji utworów:
1. utrwalanie i zwielokrotnianie utworu,
2. obrót oryginałem albo egzemplarzami, na których utrwalono utwór,
3. rozpowszechnianie utworu w inny sposób, niż wprowadzanie do obrotu (publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie, nadawanie, reemitowanie i in.).

Autorskie prawa majątkowe są prawami zbywalnymi - mogą być dziedziczone lub przejść na inne osoby na podstawie umowy. Zasady obrotu autorskimi prawami majątkowymi określone są w rozdziale 5 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Ochrona autorskich praw majÄ…tkowych

Zgodnie z art. 79 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych autor utworu może od osoby, która naruszyła jego prawa:
żądać zaniechania naruszenia,
żądać wydania uzyskanych korzyści albo zapłacenia w podwójnej wysokości stosownego wynagrodzenia lub potrójnej jeśli naruszenie było zawinione,
w razie winy naruszyciela - wyrównania wyrządzonej szkody,
domagać się - na poczet należnego odszkodowania - przyznania przez sąd przedmiotów służących do bezprawnego wytworzenia egzemplarzy utworów lub przedmiotów, przy użyciu których dokonano naruszenia,
domagać się od naruszającego, jeśli naruszenia dokonał w ramach działalności gospodarczej podejmowanej we własnym lub cudzym imieniu, by uiścił odpowiednią sumę pieniężną z przeznaczeniem na Fundusz Promocji Twórczości.
Prawa autorskie majątkowe nie są wieczyste. Zgodnie z art. 36 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych majątkowe prawa autorskie wygasają po upływie 70 lat:
od śmierci autora, a w przypadku utworów współautorskich - od śmierci współtwórcy, który żył najdłużej,
jeżeli twórca nie jest znany - od daty pierwszego rozpowszechnienia utworu,
jeżeli z mocy ustawy autorskie prawa majątkowe przysługują innej osobie, niż twórca - od daty rozpowszechnienia utworu, a w przypadku gdy utwór nie został rozpowszechniony - od daty ustalenia utworu,
w przypadku utworów audiowizualnych - od śmierci najdłużej żyjącego jednego z wymienionych współtwórców: głównego reżysera, autora scenariusza, autora dialogów, kompozytora muzyki.
Po wygaśnięciu majątkowych praw autorskich utwór staje się własnością publiczną (ang. public domain) - można go publikować i powielać w dowolny sposób, zachowując jednak nadal dane o autorze. Sam twórca może również przed upływem okresu ochronnego oznajmić, że jego dzieło staje się własnością publiczną.
Konsekwencje naruszenia praw autorskich
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych przewiduje odpowiedzialność karną dla osób, które naruszają prawa autorskie twórcy. Karze podlega między innymi:
przywłaszczanie autorstwa całości lub części cudzego utworu,
rozpowszechnianie utworu w wersji oryginalnej lub w postaci opracowania bez podania nazwiska, bądź pseudonimu jego twórcy,
rozpowszechnianie, utrwalanie bądź zwielokrotnianie utworu w wersji oryginalnej lub w postaci opracowania bez uprawnień lub wbrew warunkom jego rozpowszechniania,
nabywanie, przyjmowanie i zbywanie przedmiotów będących nośnikami utworu lub przedmiotu prawa pokrewnego (artystyczne wykonanie, fonogram lub wideogram) rozpowszechnianego lub zwielokrotnianemu bez uprawnień lub wbrew warunkom jego rozpowszechniania,
wytwarzanie, sprzedawanie i reklamowanie urządzeń lub ich komponentów przeznaczonych do nielegalnego usuwania zabezpieczeń technicznych przed odtwarzaniem, przegrywaniem i zwielokrotnianiem utworów i przedmiotów prawa pokrewnego.



Prawa do baz danych
data publikacji: 2006-02-06

Akty prawne
Ochrona baz danych w Polsce regulowana jest za pomocą dwóch aktów prawnych:
Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 4 lutego 1994 (Dz. U 1994 Nr 24 poz. 83) wraz z późniejszymi zmianami (Dz. U. 2000 Nr 53 poz. 637, Dz. U. 2002 Nr 197 poz. 1662, Dz. U. 2003 Nr 166 poz. 1610 i Dz. U. 2004 Nr 91 poz. 869),
Ustawy o ochronie baz danych z dnia 27 lipca 2001 r (Dz. U. 2001 Nr 128, poz. 1402).
Rodzaje baz danych
Polskie prawo różnicuje bazy danych na dwie grupy:
bazy danych, które - w myśl Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - są utworami,
bazy danych, które nie są utworami i podlegają przepisom Ustawy o ochronie baz danych.
Bazy danych będące utworami

Bazy danych oraz zbiory, antologie i wybory podlegają - zgodnie z art. 3 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 4 lutego 1994 - ochronie z tytułu praw autorskich pod warunkiem, że spełniają cechy utworu, tzn. że ich dobór, układ, bądź zestawienie stanowi własną intelektualną twórczość autora. Twórczym elementem bazy - poza wyborem i układem - może też być forma jej przedstawienia. Baza danych jest utworem, gdy spełnia kryterium oryginalności i indywidualności. Utworami nie są więc bazy danych, w których zestawiono materiały bądź informacje w kolejności alfabetycznej czy chronologicznej, także książki adresowe, indeksy rzeczowe, osobowe i inne.
Ochrona baz danych będących utworami

Bazy danych będące utworami chronione są zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Twórcom tych baz przysługują więc zarówno osobiste, jak i majątkowe prawa autorskie.
Baza danych spełniająca cechy utworu jest chroniona prawem autorskim nawet wówczas, gdy zawarte w niej materiały nie podlegają ochronie prawami autorskimi.
Autorskie prawa majątkowe do baz danych będących utworami są ograniczone w porównaniu z prawami przysługującymi twórcom innych utworów. Zgodnie z art. 171 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zarówno opracowywanie, jak i zwielokrotnianie baz danych będących utworami nie wymaga zezwolenia autora, pod warunkiem, że jest dokonywane przez legalnego użytkownika bazy danych lub jej kopii.
Bazy danych nie będące utworami

Bazą danych nie będącą utworem - zgodnie z art. 2. Ustawy o ochronie baz danych z dnia 21 lipca 2001 - jest "zbiór danych lub jakichkolwiek innych materiałów i elementów zgromadzonych według określonej systematyki lub metody, indywidualnie dostępnych w jakikolwiek sposób, w tym środkami elektronicznymi, wymagający istotnego, co do jakości lub ilości, nakładu inwestycyjnego w celu sporządzenia, weryfikacji lub prezentacji jego zawartości".
Ochrona baz danych nie będących utworami

Ustawa o ochronie baz danych chroni interesy producenta bazy, którym może być osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która ponosi nakłady inwestycyjne przy tworzeniu bazy. Producentem bazy powstałej w wyniku stosunku pracy jest pracodawca, producentem bazy powstałej w oparciu o umowę o dzieło lub zlecenie jest zleceniodawca chyba, że umowa stanowi inaczej.
Ochrona przysługuje bazom danych, których producent:
jest obywatelem RP albo ma na jej terytorium swojÄ… siedzibÄ™ lub
jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej albo ma miejsce stałego pobytu na terytorium Wspólnoty Europejskiej lub
jest osobą prawną założoną zgodnie z prawem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, posiadającą siedzibę i zakład główny wykonywania działalności na terytorium Wspólnoty Europejskiej.
Ustawa o ochronie baz danych daje producentowi bazy wyłączne prawo do pobierania danych i wtórnego ich wykorzystania w całości lub w istotnej części, co do jakości lub ilości. Poza zakresem wyłącznego prawa producenta bazy jest więc korzystanie przez osoby trzecie z nieistotnej części tej bazy.
Ustawa o ochronie baz danych pozwala na korzystanie z baz danych na zasadzie tzw. dozwolonego użytku. Zgodnie z art. 8 Ustawy możliwe jest korzystanie z istotnej, co do jakości lub ilości, części rozpowszechnionej bazy danych:
do własnego użytku osobistego, ale tylko z zawartości nieelektronicznej bazy danych,
w charakterze ilustracji (tzw. prawo cytatu), w celach dydaktycznych lub badawczych, ze wskazaniem źródła, jeżeli takie korzystanie jest uzasadnione niekomercyjnym celem, dla którego wykorzystano bazę,
do celów bezpieczeństwa wewnętrznego, postępowania sądowego lub administracyjnego.
Ustawa nie przewiduje jednak możliwości korzystania z całej bazy danych.
Prawo do bazy jest zbywalne - może zostać przeniesione na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy. Może to być umowa sprzedaży lub umowa licencyjna pozwalająca na korzystanie z bazy w ściśle określonym zakresie.
Art. 4 Ustawy zastrzega, że ochrona przyznana bazom danych nie obejmuje programów komputerowych użytych do sporządzenia baz danych lub korzystania z nich.
Ustawa o ochronie baz danych z dnia 21 lipca 2001 dostosowując prawo polskie do wymogów Dyrektywy Parlamentu i Rady 96/9 z dnia 11 marca 1996 o prawnej ochronie baz danych, wprowadza pojęcia użyte w dyrektywie, takie jak:
pobieranie danych - stałe lub czasowe przejęcie lub przeniesienie całości lub istotnej, co do jakości lub ilości, części zawartości bazy danych na inny nośnik, bez względu na sposób lub formę tego przejęcia lub przeniesienia,
wtórne wykorzystanie - publiczne udostępnienie bazy danych w dowolnej formie, a w szczególności poprzez rozpowszechnianie, bezpośrednie przekazywanie lub najem
z zastrzeżeniem, że wypożyczenie baz danych nie stanowi ani pobierania danych, ani wtórnego ich wykorzystania.
Dyrektywa z 1996 roku wprowadza prawo sui generis baz danych niezależnie od tego, czy baza podlega ochronie z tytułu prawa autorskiego, czy - z uwagi na niespełnienie przesłanki twórczego charakteru - jej nie podlega. Aby baza danych była objęta ochroną typu sui generis wystarczające jest wykazanie przez producenta faktu poniesienia istotnego wkładu ilościowego lub/i jakościowego w otrzymanie, weryfikację lub prezentację bazy.
Prawa producenta do bazy danych - zgodnie z art. 10 Ustawy o ochronie baz danych - trwają przez okres piętnastu lat:
od daty jej sporządzenia, następujących po roku w którym baza danych została sporządzona,
od daty jej udostępnienia publicznie następujących po roku, w którym doszło do jej udostępnienia po raz pierwszy.
W przypadku jakiejkolwiek istotnej, zmiany treści bazy danych, co do jakości lub ilości, w tym jej uzupełnienia, zmiany lub usunięcia jej części, mających znamiona nowego istotnego, co do jakości lub ilości, nakładu okres jej ochrony liczy się odrębnie.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Prawo własności intelektualnej cw do konca I semestru
Prawo własności intelektualnej w opracowaniu p Anny Styborskiej
Prawo inżynierskie i ochrona własności intelektualnych Wyklad cały
ochrona własności intelektualnej egzamin
ja skrypt Ochrona Własności Intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej wykład 2
Ochrona Własności Intelektualne
Ochrona własnosci intelektualnej
Ochrona Własności Intelektualnej 7 11 2012
Piratom mówimy nie Ochrona własności intelektualnej konferencja w Business Centre Club
vademekum 3tom wlasnosc intelektualna i przemyslowa

więcej podobnych podstron