Jak zalozyc skuteczny i dochodowy sklep internetowy Wydanie II sklew2


Jak założyć skuteczny
i dochodowy sklep
internetowy. Wydanie II
Autorzy: Wojciech Kyciak (wstęp, rozdziały 1  36),
Karol Przeliorz (dodatek A)
ISBN: 978-83-246-2490-4
Format: 158×235, stron: 264
Zostań prawdziwym e-biznesmenem!
" Marketing  promocja sklepu, systemy partnerskie, komunikacja z klientem
" UżytecznoSć witryny  rozmieszczenie elementów, wyszukiwanie, nawigacja
" Wybór sklepu  funkcjonalnoSć, modele oprogramowania, logistyka
JeSli poważnie mySlisz o otwarciu własnego sklepu, ale boisz się skoczyć od razu na
głęboką wodę albo nie chcesz niepotrzebnie utopić góry pieniędzy, idealnym rozwiązaniem
dla Ciebie będzie założenie sklepu internetowego. Taki sklep ma niemal same zalety 
nie jest drogi w utrzymaniu, pozwala na elastyczne dopasowanie czasu pracy, zapewnia
dotarcie do klientów mieszkających w innych rejonach kraju albo nawet na całym
Swiecie. Jest tylko jedno małe  ale  aby ten biznes przynosił dochody, musisz
perfekcyjnie dopracować swoją witrynę, zapewnić jej skuteczną promocję, a ponadto
nie nadużywać cierpliwoSci kupujących z powodu chaotycznej logistyki.
Wszelkie aspekty prowadzenia biznesu internetowego, od podstaw aż po najbardziej
zaawansowane zagadnienia, znajdziesz w książce  Jak założyć skuteczny i dochodowy
sklep internetowy. Wydanie II . Jest to nowa, uzupełniona wersja niezwykle popularnej
książki pod tym samym tytułem, wydanej przez Helion w 2006 roku. Dowiesz się z niej,
jak wybrać odpowiednią strategię konkurowania, przyciągnąć i zatrzymać klienta,
właSciwie wykorzystać możliwoSci pozycjonowania i różnych form reklamy. Nauczysz
się analizować dane statystyczne, obliczać koszty i zyski, stosować programy
motywacyjne oraz badać poziom zadowolenia konsumentów. Wszystko to pozwoli Ci
osiągnąć prawdziwy sukces biznesowy!
" Strategie konkurencji i zyskiwanie zaufania klienta
" Pozycjonowanie i reklama w wyszukiwarkach
" Programy partnerskie, aukcje internetowe, różne formy promocji
" Public relations i kampanie reklamowe
" Kompleksowa analiza danych statystycznych i obliczanie zysków
" Obsługa klienta przed sprzedażą i po niej
" Grafika i rozmieszczenie elementów witryny
" Strona główna, strona kategorii, strona produktu
" Nawigacja, proces zamawiania, koszyk
" Logowanie, zakładanie konta, wyszukiwanie wSród produktów w sklepie
" Centrum informacyjne, bezpieczeństwo, logistyka
" Modele oprogramowania, charakterystyka najważniejszych rozwiązań
" Prawo w kontekScie sklepu internetowego
Załóż własny sklep internetowy  rozkręć wielkie xródło dochodów!
Spis tre ci
Wst p ............................................................................................ 11
Cz I Marketing  promocja sklepu
i komunikacja z klientem .............................................. 13
Rozdzia 1. Strategie konkurencji w sklepie internetowym ................................ 15
Czym jest strategia konkurencji? .................................................................................... 15
Rodzaje strategii konkurencji ......................................................................................... 16
Strategia przywództwa kosztowego ....................................................................... 16
Strategia zró nicowania ......................................................................................... 16
Strategia koncentracji ............................................................................................ 17
Któr strategi wybra ? .................................................................................................. 17
Rozdzia 2. Budujemy zaufanie klienta do sklepu .............................................. 19
Od wej cia do sklepu do momentu decyzji o zamówieniu ............................................. 20
Zamawianie produktów .................................................................................................. 22
Po zamówieniu towaru ................................................................................................... 23
Rozdzia 3. Wyszukiwarki  jak optymalizowa i pozycjonowa sklep? ............. 25
Wyszukiwarki dzi ......................................................................................................... 25
Wyszukiwarki  jaka b dzie przysz o ? ..................................................................... 25
Jak si w tym wszystkim nie pogubi  definicje ......................................................... 26
Historyjka ....................................................................................................................... 27
Jak promowa w wyszukiwarkach? ................................................................................ 27
Zleci czy promowa samemu? ...................................................................................... 29
Formy wspó pracy sklepu z firm pozycjonuj c .................................................. 29
W jakie wyszukiwarki inwestowa ? ............................................................................... 30
Literatura ........................................................................................................................ 30
Rozdzia 4. Reklama p atna w wyszukiwarkach ................................................. 31
Czym jest model PPC? ................................................................................................... 31
Zalety i wady reklam p atnych w wyszukiwarkach ........................................................ 32
Co warto wiedzie o reklamie p atnej w wyszukiwarkach? ............................................ 33
Prowadzi kampani samemu czy zleci specjalistom? ................................................. 34
Rozdzia 5. Program partnerski ........................................................................ 37
Czym jest program partnerski? ....................................................................................... 37
Dlaczego warto prowadzi program partnerski? ............................................................. 37
4 Jak za o y skuteczny i dochodowy sklep internetowy
Czy na pewno dla wszystkich? ....................................................................................... 38
Cechy dobrego programu partnerskiego ......................................................................... 38
Rodzaje prowizji w programach partnerskich ................................................................ 39
Jak rozwija program partnerski? Na kogo stawia ? ...................................................... 40
Program partnerski a program lojalno ciowy ................................................................. 41
Czego potrzebujemy? ..................................................................................................... 41
Prawo a programy partnerskie ........................................................................................ 41
Jak skonstruowa regulamin programu partnerskiego? .......................................... 42
Dobre programy partnerskie (zestawienie) ..................................................................... 42
Rozdzia 6. Inne formy promocji ........................................................................ 43
Porównywarki ................................................................................................................ 43
Kto zyskuje? .......................................................................................................... 43
Jak to dzia a od strony klienta? .............................................................................. 44
Jak to dzia a od strony sklepu? .............................................................................. 44
Czy ka dy mo e wspó pracowa z porównywarkami? .......................................... 44
Ile na tym zarobimy? ............................................................................................. 45
O katalogach sklepów ..................................................................................................... 45
Katalog sklepów a porównywarka czy pasa handlowy ........................................ 45
Jak dzia aj katalogi sklepów? ............................................................................... 45
Korzy ci z uczestnictwa ......................................................................................... 46
Katalogi zaawansowane ......................................................................................... 46
Reklama graficzna .......................................................................................................... 47
Mailing ........................................................................................................................... 48
RSS ................................................................................................................................ 49
Katalogi stron internetowych .......................................................................................... 49
W asne publikacje, poradniki, informacje ...................................................................... 50
Serwisy internetowe ....................................................................................................... 50
Blogi i mikroblogi .......................................................................................................... 51
Rozdzia 7. Aukcje internetowe ........................................................................ 53
Tylko dla ma ych sklepów? ............................................................................................ 53
Jak zwi kszy obroty w sklepie internetowym poprzez serwisy aukcyjne? ................... 53
Ekspansja w serwisie aukcyjnym ................................................................................... 54
Selekcja produktów ................................................................................................ 54
Za o enie konta ...................................................................................................... 54
Wygl d aukcji ........................................................................................................ 55
System komentarzy ................................................................................................ 55
O czym wiedz serwisy aukcyjne? ........................................................................ 55
Kto i jak promuje si na aukcjach? ................................................................................. 56
Z jakich serwisów aukcyjnych korzysta ? ...................................................................... 57
Rozdzia 8. Public relations  wspó praca z pras ............................................ 59
Czym jest public relations? ............................................................................................. 59
Przygotowujemy zaplecze .............................................................................................. 60
Na naszej stronie .................................................................................................... 60
Wydelegowanie odpowiedzialnej osoby ................................................................ 60
Kompletujemy baz dziennikarzy .......................................................................... 60
Jak pisa informacje prasowe? ....................................................................................... 60
Schemat wiadomo ci prasowej .............................................................................. 61
O czym pisa ? ........................................................................................................ 61
Jak to robi ? ........................................................................................................... 61
Korzy ci ......................................................................................................................... 62
Case studies .................................................................................................................... 62
Literatura ........................................................................................................................ 63
Spis tre ci 5
Rozdzia 9. Kompleksowa analiza danych statystycznych .................................. 65
Po co mi statystyki? ........................................................................................................ 65
Z jakich statystyk korzysta ? .......................................................................................... 65
Jak analizowa ? .............................................................................................................. 66
Obliczamy skuteczno dzia a ...................................................................................... 68
Obliczamy skuteczno naszej oferty .................................................................... 69
Co jeszcze warto bada ? ........................................................................................ 69
Jak zdoby te informacje? ...................................................................................... 70
Co dalej? ................................................................................................................ 70
Rozdzia 10. Obliczamy zyski .............................................................................. 71
Zanim zaczniemy liczy ................................................................................................. 71
Za o enia ........................................................................................................................ 71
Obliczamy koszty ........................................................................................................... 72
Koszty pocz tkowe ................................................................................................ 72
Koszty sta e ............................................................................................................ 72
Koszt jednostkowy ................................................................................................. 73
Szacujemy ruch w sklepie .............................................................................................. 73
Wyszukiwarki ........................................................................................................ 73
Program partnerski ................................................................................................. 74
Aukcje internetowe ................................................................................................ 74
Pasa e handlowe, porównywarki cen .................................................................... 74
Liczba zamówie ............................................................................................................ 75
Przychody ....................................................................................................................... 75
Rozdzia 11. P atno w sklepie internetowym ................................................... 77
Rodzaje p atno ci w sklepach internetowych ................................................................. 77
Pobranie ................................................................................................................. 77
Zwyk y przelew ..................................................................................................... 78
Przelew b yskawiczny ............................................................................................ 78
P atno kart ......................................................................................................... 78
Systemy p atno ci ........................................................................................................... 78
Z czego skorzysta  wybieramy formy p atno ci w naszym sklepie ........................... 79
Rozdzia 12. Obs uga klienta .............................................................................. 81
E-mail ............................................................................................................................. 81
Telefon ........................................................................................................................... 82
Czat ................................................................................................................................ 83
Tradycyjne komunikatory internetowe ........................................................................... 83
Skype .............................................................................................................................. 84
Rozdzia 13. Program motywacyjny .................................................................... 85
Program motywacyjny a program lojalno ciowy ........................................................... 85
Rodzaje nagród ............................................................................................................... 85
Cz onkostwo w klubach .................................................................................................. 86
Punkty ............................................................................................................................. 86
Wspó praca mieszana ..................................................................................................... 87
Budowanie relacji ........................................................................................................... 87
Jak wydziela korzy ci? ................................................................................................. 87
Tworzymy program lojalno ciowy ................................................................................. 88
Rozdzia 14. Dzia ania promocyjne ...................................................................... 89
Upominki, gratisy  jak oferowa ? ............................................................................... 89
Rabaty, promocje, wyprzeda e ....................................................................................... 90
6 Jak za o y skuteczny i dochodowy sklep internetowy
Rozdzia 15. Obs uga i ankietowanie po sprzeda y .............................................. 93
Obs uga po sprzeda y ..................................................................................................... 93
O czym informowa ? ............................................................................................. 94
Ankietowanie po sprzeda y ............................................................................................ 94
Jak ankietowa ? ..................................................................................................... 95
Co zyskamy, ankietuj c? ....................................................................................... 95
Rozdzia 16. Przygotowujemy kampani reklamow ............................................ 97
Rozdzia 17. Grafika w sklepach internetowych .................................................. 99
Jakie elementy graficzne s niezb dne? ......................................................................... 99
Kolory w sklepie internetowym .................................................................................... 100
Kilka wytycznych, zanim zaczniemy projektowa ....................................................... 101
Reklamy w sklepie internetowym ................................................................................. 101
Cz II U yteczno ............................................................... 103
Czym jest u yteczno ? ................................................................................................ 103
Sk d czerpa wiedz o u yteczno ci? ........................................................................... 104
Rozdzia 18. Rozmieszczenie najwa niejszych elementów
w sklepie internetowym ................................................................ 105
Logotyp ........................................................................................................................ 106
Co to za sklep? (tagline) ............................................................................................... 106
Menu ............................................................................................................................. 106
Wyszukiwarka .............................................................................................................. 107
Ikona lub cze  koszyk .............................................................................................. 107
Ikona lub cze  moje konto ....................................................................................... 107
Ikona lub cze  pomoc .............................................................................................. 108
Prezentacja towaru ........................................................................................................ 108
Newsletter ..................................................................................................................... 108
Wa ne informacje ......................................................................................................... 109
A zatem  utoniemy w szarzy nie? ............................................................................ 109
Rozdzia 19. Strona g ówna sklepu ................................................................... 111
Rozdzia 20. Nawigacja w sklepie internetowym ............................................... 117
cze do strony g ównej ............................................................................................... 118
G ówne menu nawigacyjne (odno niki do g ównych kategorii) ................................... 119
Sklepy z niewielk ilo ci kategorii g ównych .................................................... 119
Sklepy z wieloma kategoriami g ównymi ............................................................ 120
Menu z podkategoriami ................................................................................................ 121
Spójny system nawigacyjny ................................................................................. 121
Elastyczny system nawigacji ............................................................................... 123
Kiedy kategoria to zarazem podkategoria ..................................................................... 123
A mo e ruchome menu? ...................................................................................... 124
 Breadcrumb ............................................................................................................... 125
O innych odno nikach .................................................................................................. 126
Rozdzia 21. Strona kategorii ........................................................................... 127
Przyk ady standardowe ................................................................................................. 128
Strona kategorii zamiast strony produktu? ................................................................... 129
A mo e tak jak na aukcjach? ........................................................................................ 130
Sortowanie .................................................................................................................... 131
Podsumowanie .............................................................................................................. 132
Spis tre ci 7
Rozdzia 22. Strona produktu ........................................................................... 133
Opis towaru .................................................................................................................. 134
Opinie klientów ............................................................................................................ 135
Moderowa opinie czy pozostawia je samym sobie? ......................................... 136
Przej cie do koszyka i cena produktu ........................................................................... 137
Zdj cie produktu ........................................................................................................... 139
Kiedy to b dzie za ma o ............................................................................................... 141
Rozdzia 23. Formy, metody i rodki wspomagania sprzeda y ............................ 143
Nazewnictwo ................................................................................................................ 143
Klasyczne przyk ady wspomagania ..................................................................... 143
Inne sposoby ........................................................................................................ 144
Gdzie wspomaga ? ....................................................................................................... 144
Strona produktu ................................................................................................... 145
Koszyk ................................................................................................................. 146
Od  do koszyka do koszyka ............................................................................... 146
Listy bestsellerów ......................................................................................................... 147
Odwieczne pytanie  gdzie zamie ci ? .............................................................. 148
Sztuczne toplisty .................................................................................................. 148
Promocje ....................................................................................................................... 149
Inne sposoby ................................................................................................................. 150
Rozdzia 24. Koszyk ......................................................................................... 151
Jak oznakowa koszyk? ................................................................................................ 151
Co powinien zawiera u yteczny koszyk? ................................................................... 152
Koszyk w praktyce ....................................................................................................... 153
 Zacz tek koszyka  jak to ugry ? .......................................................................... 156
Jak rozwi za problem opuszczonych koszyków? ....................................................... 158
Rozdzia 25. Logowanie, moje konto, za o enie konta ....................................... 159
Szko a nr 1  zak adanie konta poprzez d ugi formularz ............................................ 159
Szko a nr 2  zak adanie konta poprzez krótki formularz ........................................... 160
Rozdzia 26. Proces zamówienia ....................................................................... 163
Etapy realizacji zamówienia ......................................................................................... 163
Ca y proces zamówienia na jednej stronie ........................................................... 163
Proces zamówienia rozbity na cz ci bez informowania o tym u ytkownika ...... 164
Proces zamówienia rozbity na cz ci wraz z informacj dla u ytkowników ....... 164
Etapowo zamówienia w praktyce ..................................................................... 164
Za o enie konta i podanie danych wysy kowych .......................................................... 165
Wymusza zak adanie konta czy te da woln r k kupuj cym? ....................... 168
Potwierdzenie zamówienia przez kupuj cego .............................................................. 169
Warto? ................................................................................................................. 169
Jak to rozwi za ? ................................................................................................. 169
P atno ........................................................................................................................ 169
P atno razem z formularzem zamówieniowym? ............................................... 170
A mo e osobna strona p atno ci? ......................................................................... 170
Potwierdzenie przyj cia zamówienia przez sklep ......................................................... 171
Jak nie projektowa procesu zamówienia ..................................................................... 172
8 Jak za o y skuteczny i dochodowy sklep internetowy
Rozdzia 27. Wyszukiwarka .............................................................................. 173
Rozdzia 28. Pomoc ......................................................................................... 177
Gdzie umie ci pomoc? ................................................................................................ 177
Czy pomoc jest konieczna? .......................................................................................... 178
Co w pomocy? .............................................................................................................. 178
Strona wizualna ............................................................................................................ 180
Korzy ci z dobrego dzia u  pomoc ............................................................................. 181
Rozdzia 29. Bezpiecze stwo ........................................................................... 183
P atno ........................................................................................................................ 183
Ochrona danych osobowych ......................................................................................... 185
Rozdzia 30. Centrum informacyjne .................................................................. 187
Dane kontaktowe  dzia  kontakt ............................................................................ 187
Informacje o sklepie i firmie  dzia  o nas .............................................................. 190
Informacje prasowe dla prasy i prasa o nas .................................................................. 192
Praca  informacje o oferowanej pracy ...................................................................... 193
Mapa strony .................................................................................................................. 193
Regulamin sklepu internetowego .................................................................................. 195
Rozdzia 31. Wersje obcoj zyczne sklepu ......................................................... 199
Cz III Wybieramy sklep ........................................................ 203
Rozdzia 32. Funkcjonalno ............................................................................ 205
Ogólne .......................................................................................................................... 206
CMS  strony opisowe ............................................................................................... 206
Zarz dzanie zamówieniami .......................................................................................... 207
Zarz dzanie klientami ................................................................................................... 207
Zarz dzanie produktami i kategoriami ......................................................................... 208
SEO .............................................................................................................................. 208
Cross-selling i up-selling .............................................................................................. 208
Integracja z Allegro ...................................................................................................... 209
Inne opcje integracji ..................................................................................................... 209
Magazyn ....................................................................................................................... 210
Marketing ..................................................................................................................... 210
Rozdzia 33. Modele oprogramowania sklepowego ............................................ 211
Darmowe oprogramowanie .......................................................................................... 211
Model licencyjny .......................................................................................................... 212
Model abonamentowy .................................................................................................. 213
Model prowizyjny ........................................................................................................ 214
Sklep na zamówienie .................................................................................................... 214
Rozdzia 34. Charakterystyka najwa niejszych rozwi za .................................. 217
Sote.pl ........................................................................................................................... 217
IAI-Shop.com ............................................................................................................... 218
Sunweb.com.pl ............................................................................................................. 218
Epro.com.pl .................................................................................................................. 219
Etradepro.pl .................................................................................................................. 219
Istore.pl ......................................................................................................................... 219
Triger.com.pl ................................................................................................................ 220
Shoper.pl ...................................................................................................................... 220
Inne oferty .................................................................................................................... 221
Spis tre ci 9
Cz IV Logistyka w sklepie internetowym .............................. 223
Rozdzia 35. Pakujemy i wysy amy towar .......................................................... 225
Pakujemy towar ............................................................................................................ 225
Jak u atwi i usprawni sobie prac ? ................................................................... 226
Wysy ka towaru ............................................................................................................ 227
Poczta Polska ....................................................................................................... 227
Firmy kurierskie ................................................................................................... 228
Samodzielne dostarczenie towaru ........................................................................ 228
A mo e wysy ka przez hurtowni ? ...................................................................... 229
Na co si zdecydowa ? ........................................................................................ 229
Jak sprawnie wspó pracowa z poczt ? ............................................................... 230
Rozdzia 36. Problemy logistyczne .................................................................... 231
Najcz stsze problemy logistyczne na linii hurtownia  sklep ....................................... 231
Zbyt d ugie oczekiwanie na towar zamówiony w hurtowni
 magazyn w sklepie internetowym ................................................................... 231
Pomy ki hurtowni przy wysy ce towaru ............................................................... 232
Kiedy hurtowni b dzie kilka ................................................................................ 233
Kwestia informatyzacji w hurtowniach ................................................................ 233
Najwa niejsze problemy logistyczne na linii sklep  klient ......................................... 234
Towar nie dotrze do klienta lub dotrze, ale zniszczony ....................................... 234
Przesy ka pobraniowa nie zostanie rozpoznana przez klienta
i ten nie przyjmie jej ............................................................................................ 234
Problem zwrotów i reklamacji ............................................................................. 234
Na koniec .................................................................................... 237
Dodatek A Prawo w kontek cie sklepu internetowego .................................... 239
Wst p............................................................................................................................. 239
Ochrona praw konsumentów ......................................................................................... 239
Informacja handlowa a problem spamu ................................................................ 247
Skorowidz .................................................................................... 255
Rozdzia 18. Rozmieszczenie najwa niejszych elementów w sklepie internetowym 105
Rozdzia 18.
Rozmieszczenie
najwa niejszych
elementów
w sklepie internetowym
Ka dy sklep internetowy ma swoje sta e elementy, które sk adaj si na spójn ca o .
Mam tu na my li m.in. logotyp, menu, prezentacje produktów, odno nik do koszyka,
stref logowania. Aby sklep poprawnie funkcjonowa , musi je wszystkie zawiera .
I w tym momencie rodzi si najwa niejsze pytanie: w jaki sposób wdro y te elementy
we w asnym sklepie  uton w szarzy nie i by wiernym standardom czy te by
oryginalnym? Nale a oby odpowiedzie :  by wiernym standardom i nie uton
w szarzy nie . Fakty s takie, e schemat systemu sklepu internetowego, z jakim
mamy do czynienia na co dzie , istnieje ju kilka dobrych lat. W tym czasie wiele
rozwi za zosta o wielokrotnie powielonych. To sprawi o, e wytworzy y si pewne
standardy, których dzisiaj powinni my przestrzega . Przyk adem jest logo w lewym
górnym rogu umo liwiaj ce zarazem powrotem do strony g ównej. Dzi ki temu u yt-
kownik intuicyjnie i cz sto pod wiadomie wie, e aby wróci do strony g ównej, nale y
klikn logotyp, który znajduje si w lewym górnym rogu ekranu. Co sta oby si ,
gdyby logo znalaz o si nagle w prawym dolnym rogu? Z pewno ci wtedy powrót na
stron g ówn by by trudniejszy i bardziej czasoch onny. Przyjrzyjmy si wi c pod-
stawowym elementom sklepu internetowego i zastanówmy si , gdzie powinny by one
umiejscowione. Poni sze wskazówki odnosz si do najbardziej tradycyjnego projektu,
na który sk adaj si : górny obszar, lewa kolumna, prawa kolumna, obszar pomi dzy
kolumnami, a tak e dolna belka.
106 Cz II U yteczno
Logotyp
Logotyp w znakomitej wi kszo ci przypadków jest umiejscawiany w lewym górnym
rogu. Na potwierdzenie tej tezy proponuj wpisa do przegl darki adresy kilkunastu
dowolnie wybranych polskich lub zagranicznych sklepów internetowych. Podejrzewam,
e tylko kilka procent nie b dzie mia o logotypu w lewym górnym rogu. Co wi cej,
wszystkie logotypy b d zarazem odno nikami do stron g ównych sklepów interne-
towych. To chyba jeden z najbardziej zakorzenionych standardów, równie w Polsce.
Dlatego w tym przypadku nie warto nawet my le o innych strefach przy rozmiesz-
czeniu swoistego szyldu sklepowego.
Co to za sklep? (tagline)
Specjali ci od u yteczno ci na czele z chyba najbardziej znan osobisto ci w tej
dziedzinie  Jakobem Nielsenem  s zdania, e ka dy serwis powinien w kilku
s owach okre li , czego dotyczy. Ów opis to tzw. tagline, który sprawdzi si doskonale
tak e w przypadku sklepów internetowych. Przyj o si , e najodpowiedniejszym
miejscem na tagline jest linia zaraz pod logotypem. Warto zatem zaznaczy , jakim
asortymentem handlujemy. B dzie to ogromne u atwienie dla osób, które przegl da-
nie oferty rozpoczn od pojedynczej strony danego produktu (np. trafiaj c do nas za
po rednictwem wyszukiwarki). Musimy przecie wzi pod uwag , e niejednokrot-
nie nazwa serwisu nie informuje o tematyce, na której si skupiamy w swoim sklepie.
Ponadto wiele sklepów oferuje asortyment z ró nych bran . Przyk adem tagline mo e
by wszystko dla domu (dla sklepu z szerokim asortymentem) lub drogeria internetowa
(dla sklepu z w szym zakresem towarów).
Menu
Prawie wszystkie sklepy internetowe menu umieszczaj albo po lewej stronie, albo
w poziomie pod logo, na szeroko ci ca ego ekranu. Wybór jednej lub drugiej opcji
powinien by uzale niony od ilo ci g ównych kategorii produktów w sklepie. W sytu-
acji kiedy g ównych kategorii jest niewiele, doskonale sprawdzi si menu poziome.
Z kolei w przypadkach kiedy kategorii jest kilkana cie i wi cej, zdecydowanie lepszym
pomys em b dzie postawienie na menu po lewej stronie. Cz sto zdarzaj si sklepy,
które maj kilka najwa niejszych kategorii z produktami, a do ka dej jest przypo-
rz dkowane kilkana cie podkategorii. W takim przypadku projektanci maj dwa roz-
wi zania  g ówne menu poziome i menu po lewej stronie dla podkategorii lub menu
zarazem z kategoriami i podkategoriami po lewej stronie.
Rozdzia 18. Rozmieszczenie najwa niejszych elementów w sklepie internetowym 107
Wyszukiwarka
W przypadku wyszukiwarki nie ma ju jednoznacznej odpowiedzi, w którym miejscu
nale a oby j umie ci . Jest to element, który wyst puje cz sto w ró nych miejscach.
Co nie znaczy oczywi cie, e wyszukiwarki nie maj swoich  ulubionych stref. Wed ug
angloj zycznego serwisu Webdesignpractices.com, który m.in. zajmuje si studiami nad
rozmieszczeniem elementów w sklepach internetowych, wyszukiwarki najcz ciej
umieszcza po lewej stronie, pod logotypem, lub w górnej cz ci ekranu, na prawo od
logotypu. Jeden z najpopularniejszych polskich sklepów internetowych  Merlin.pl 
wyszukiwark na stronie g ównej umie ci po lewej stronie, pod logotypem i menu.
Nie jest to bez znaczenia, bior c pod uwag , e wielu potencjalnych klientów dokony-
wa o kiedy zakupów lub chocia tylko odwiedza o Merlin.pl.
Ikona lub cze  koszyk
Jak pokazuje wiele testów i bada , optymalnym miejscem na ikon lub cze przeno-
sz ce do koszyka jest prawy górny róg sklepu internetowego. Trudno powiedzie , e
jest to najlepsze miejsce na ikon koszyka. Jedno jest pewne  jest to najcz ciej
wybierane miejsce na koszyk, a zatem zgodnie z teori u yteczno ci najlepsze. Pisz c
to, zdaj sobie spraw , e do du o polskich sklepów internetowych amie t regu ,
prezentuj c cze do koszyka w innych miejscach, np. po lewej stronie. Niemniej jednak
odno nik do koszyka w prawym górnym rogu wietnie zdaje egzamin zw aszcza
w po czeniu z innymi ikonami lub czami narz dziowymi, o których za chwil napisz .
Zanim do tego dojdziemy, warto odnotowa , e rzecz bardzo wskazan jest prezen-
towanie odno nika do koszyka na ka dej podstronie sklepu, tak aby ka dy odwiedza-
j cy móg bez problemu do niego dotrze w ka dym miejscu sklepu.
Ikona lub cze  moje konto
Jest to drugi element, obok ikony koszyka, który powinien by umieszczony w prawym
górnym rogu. Oprócz tego wiele sklepów internetowych wstawia na stron g ówn
formularz logowania zawieraj cy zazwyczaj nazw u ytkownika lub e-mail oraz has o.
Moim zdaniem takie dzia ania s niepotrzebne i blokuj miejsce innym, wa niejszym
cz ciom sk adaj cym si na sklep internetowy. Trzeba bowiem u wiadomi sobie, e
czynno logowania nie jest kluczowa w przypadku dokonywania zakupów. Co wi -
cej, w modelu sklepu, który zaprezentuj w tej cz ci ksi ki, logowanie nie b dzie
odgrywa tak wa nej roli, jak ma to miejsce w przypadku wielu polskich sklepów inter-
netowych. Osoba, która chce dokona zakupu w sieci, i tak pr dzej czy pó niej zalo-
guje si (je li konto ju za o y a). Szerzej o tym problemie pisz w rozdziale omawia-
j cym system zamawiania w sklepie internetowym.
108 Cz II U yteczno
Ikona lub cze  pomoc
cze lub ikona pomoc razem z koszykiem i moje konto tworz ikony narz dziowe.
Dlatego najlepszym miejscem dla pomocy jest równie prawy górny róg. Tutaj rów-
nie niezmiernie wa ne jest, aby cze lub ikona znajdowa y si na ka dej podstronie.
Pozwoli to u ytkownikowi poczu si pewniej i bezpieczniej. B dzie on móg si do
nich odwo ywa w ka dej chwili. Jak skonstruowa dzia  pomoc , opisuj w dalszej
cz ci ksi ki.
W przypadku kiedy sklep stawia na ikony, konieczne jest, aby by y one podpisane, tak
aby nie trzeba si by o zastanawia , co oznaczaj .
Prezentacja towaru
Pisa em ju o tym, e na korzystny wygl d sklepu internetowego du y wp yw ma
sposób zaprezentowania poszczególnych towarów. Co wi cej, wielu projektantów na
prezentacji towarów buduje image sklepu internetowego. Dlatego te wa ne jest, aby
wygospodarowa odpowiednio du o miejsca, aby pokaza w ciekawej formie poten-
cjalnym klientom, co mamy im do zaoferowania. Gdzie to zrobi ? Takich miejsc jest
kilka, jednak najwa niejszym z nich jest obszar na rodku strony, pomi dzy lew a praw
cz ci , pod górn stref z logotypem i ikonami narz dziowymi. Ten obszar sklepu
zazwyczaj dzieli si jeszcze na takie dzia y jak np.  nowo ci lub  promocje . Oprócz
tego wielu w a cicieli sklepów internetowych decyduje si na eksponowanie asor-
tymentu równie w innych miejscach na stronie g ównej. Zazwyczaj wykorzystuj miej-
sce po lewej lub po prawej stronie, z tym e tam mo liwo ci prezentacji s o wiele
bardziej ograniczone. Mimo to warto zastanowi si nad tak dodatkow form pro-
mocji w asnych towarów.
Newsletter
Newsletter jest z kolei elementem, który zazwyczaj trzeba dopasowywa do ca ej
uk adanki. Nale y jednak wzi pod uwag to, e im lepiej b dzie umiejscowiony, tym
oka e si bardziej skuteczny. Gdzie go zatem umie ci w sklepie? Jedn z mo liwo ci
jest prawa kolumna, szczególnie dla sklepów, które maj d ugie menu po lewej stronie.
Na prawej kolumnie powinni my umiejscowi go mo liwie wysoko. Drug mo liwo-
ci jest lewa strona, pod lub nad menu nawigacyjnym, w zale no ci od tego, jakie
jest ono d ugie. Pami tajmy, e im lepiej umiejscowimy newsletter, tym b dzie sku-
teczniejszy.
Rozdzia 18. Rozmieszczenie najwa niejszych elementów w sklepie internetowym 109
Wa ne informacje
Ka dy sklep powinien równie wygospodarowa miejsce na stronie g ównej, które
zawiera b dzie odno niki do najwa niejszych informacji dotycz cych p atno ci, kosztów
i sposobów wysy ki czy czasu realizacji zamówie . Które miejsce b dzie zatem naj-
lepsze? Osobi cie proponuj praw kolumn sklepu. Dlaczego akurat praw ? Zak ada-
j c, e lew przeznaczamy na menu z kategoriami produktów, prawa kolumna wydaje
si bardziej odpowiednia.
A zatem  utoniemy w szarzy nie?
Tyle o podstawowych elementach. Tworz c sklep, w którym wszystkie cz ci umiesz-
czone s wed ug standardowych wskazówek i zalece , mo na obawia si , e b dzie
on kolejnym nudnym i szarym miejscem w internecie. Moim zdaniem na to, czy tak
b dzie, nie maj wp ywu powy sze standardy. Powinni my skupi si na tym, aby
zachowuj c najwa niejsze zalecenia, nie uton w szarzy nie. Jak to zrobi ? Od innych
mog odró ni nas grafika, dobrze dobrane kolory, jako prezentacji asortymentu, ale
równie to, co b dziemy mie do powiedzenia naszym odwiedzaj cym.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jak zalozyc skuteczny i dochodowy sklep internetowy Kolejna odslona sklep2
Jak załoyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy
Kuloodporne strony internetowe Jak poprawic elastycznosc z wykorzystaniem XHTML a i CSS Wydanie II
jak zarobilem 2 000 000 na gieldzie wydanie ii jak2m2
VirtueMart Jak szybko stworzyc profesjonalny sklep internetowy w Joomla
JavaScript Podrecznik tworzenia interaktywnych stron internetowych Wydanie II

więcej podobnych podstron