Metody i techniki organizatorskie w zarządzaniu wykład


METODY I TECHNIKI ORGANIZATORSKIE W ZARZDZANIU
dr Marian Molasy
Metody i techniki organizatorskie mieszczÄ… siÄ™ w obszarze metod zarzÄ…dzania. Omawiamy je z punktu
widzenia istniejących jak i powstających organizacji, które realizują procesy materialne, wytwórcze.
Podstawowe definicje
Organizacja  całość, charakteryzująca się tym, że:
posiada jasno zdefiniowany cel własnego istnienia i funkcjonowania (celowość istnienia
organizacji):
- cel  stały punkt, do którego dążymy;
- zadania  wynikajÄ… z czegoÅ›, np. z dekompozycji celu;
- funkcja  zdolność organizacji do osiągania celów i funkcji;
składa się z elementów, części, które można określić i wyodrębnić;
elementy organizacji są ze sobą powiązane rozmaitymi relacjami  są niezbędne by organizacja
mogła realizować swoje cele;
jednym z elementów organizacji jest człowiek (najważniejszy element)  interpretuje się go na tle
cyklu życia organizacji;
elementy współprzyczyniają się do powodzenia całości (do osiągnięcia celów).
Cechy te wyznaczają kryteria oceny organizacji, strukturyzują metody postępowania organizatorskiego 
procedury  dotyczy istniejÄ…cych organizacji (nie projektowane).
System  celowo wyodrębniona całość składająca się z elementów wraz z powiązaniami miedzy nimi.
Elementem wspólnym obu definicji jest celowość istnienia.
Poziom
zorganizowania
Cechy  znaczenie atrybutowe
Organizacja docelowa
Stan docelowy
MiTO  przejście tej drogi w sposób logiczny,
uporzÄ…dkowany, naukowo uzasadniony.
Organizacja istniejÄ…ca
Funkcja organizowania  znaczenie czynnościowe
Stan aktualny
czas
Cel MiTO  wznieść organizację na wyższy poziom zorganizowania  usprawnić.
Znaczenie atrybutowe organizowania  opisuje parametry, atrybuty, cechy, jakimi musi
charakteryzować się organizacja, jej stan docelowy
Znaczenie czynnościowe organizowania  odpowiada na pytanie jak osiągnąć stan docelowy
organizacji (pytanie o metody i techniki), jaki wariant postępowania wybrać by osiągnąć zamierzony cel
Znajomość metod i technik organizatorskich systematyzuje proces organizowania całości. Daje przewagę
naukowego i logicznego postępowania.
Organizowanie  metody i techniki organizatorskie za pomocą, których rozwiązuje się problemy
organizatorskie
1
Metody organizatorskie:
1) organizacja w sensie czynnościowym, która przejawia się w określonym działaniu ludzi, które jest
wykonywane umyślnie i celowo oraz przebiega według ustalonego sposobu; jeżeli ten sposób można
stosować wielokrotnie i systematycznie, a w efekcie tego zostanie osiągnięty określony cel to
mówimy o metodzie określonego działania, którego celem jest osiągnięcie rzeczy zorganizowanej, a
sam sposób tego osiągnięcia nazywamy metodą organizatorską; [Zieleniewski]
2) metody organizatorskie stanowią usystematyzowane postępowanie oparte na naukowych zasadach
badawczych, które mają na celu rozwiązywanie problemów organizatorskich dla instytucji
istniejÄ…cych lub projektowanych.
Cechy metody:
powtarzalność rezultatów,
narządzie funkcji organizowania prowadzące do zmian w sposób celowy i systematyczny.
Technika organizatorska  jest częścią metody organizatorskiej; określony wzorzec postępowania
badawczego, który składa się z 2 elementów (technika badawcza):
1) instrument badawczy w postaci modelu lub/i przyrządów specjalistycznych,
2) sposób wykorzystania tego instrumentu w celu realizacji założeń metody  sposób ten określają
przyjęte koncepcje postępowania na podstawie badań naukowych i doświadczeń projektowych.
Stosowanie metody organizatorskiej musi doprowadzić do wygenerowania wariantów rozwiązań. Jeżeli
nie ma rozwiązań albo jest jedno to uważamy, że sposób postępowania nie jest metodą ani techniką
organizatorskÄ….
Metody i techniki organizatorskie służą do rozwiązywania problemów organizatorskich.
Problem organizatorski  rodzaj zadania, sytuacji, której nie można rozwiązać za pomocą posiadanego
zasobu wiedzy; rozwiązanie problemu jest możliwe dzięki czynnościom myślenia produktywnego, które
prowadzi do wzbogacenia wiedzy podmiotu.
Problem można rozwiązać tylko i wyłącznie na podstawie uzyskanej wiedzy (dodatkowych
informacji)  stanowi to podstawÄ™ do rozwiÄ…zania problemu.
Wymagania, co do jakości.
Jeżeli jest tylko jedno rozwiązanie lub nie ma go wcale to taka sytuacja nie jest sytuacją problemową.
Sytuacja problemowa:
1) zawsze ma określony moment w czasie
2) trzeba przeznaczyć jakieś zasoby na jej rozwiązanie,
3) musi pojawić się chęć rozwiązania tej sytuacji (u menedżera)
Rodzaje problemów organizatorskich
1) Podział wg kryterium merytorycznego (moment pojawienia się problemu):
problemy dewiacyjne  występują najczęściej; odchylenia od normalnego toku funkcjonowania
organizacji, powodujÄ… wyrazne negatywne skutki ale przyczyny tego stanu nie sÄ… znane lub
rozpoznawane;
problemy twórcze  nie ma oznak niewłaściwego funkcjonowania organizacji, istnieje jednak
potrzeba usprawnienia, udoskonalenia organizacji ze względu na zmieniające się warunki (nowe
technologie, rozwój);
problemy optymalizacyjne  brak jest widocznych oznak niewłaściwej sytuacji, a chodzi o
szersze, lepsze wykorzystanie zasobów lub ich kombinacji; należy tu wziąć pod uwagę
ekonomiczne zasady funkcjonowania organizacji (nie można ich łączyć!):
1. Zasada maksymalizacji efektu  oddane do dyspozycji organizacji zasoby należy tak
wykorzystać by osiągnąć maksymalny efekt (cała organizacja).
2. Zasada minimalizacji nakładów  osiąganie celu drogą minimalizacji zużycia zasobów
przeznaczonych na ten cel (wewnÄ…trz organizacji  tylko koszty).
2
2) Podział wg kryterium stosunku do przedmiotu organizowania w czasie:
problemy organizacji istniejÄ…cej;
problemy organizacji nowoprojektowanej.
3) Podział wg kryterium stopnia złożoności problemu (kryterium szczebla organizacji, na którym
występuje problem):
problemy proste  występują na poziomie stanowisk, grup stanowisk (dotyczą układu);
problemy złożone  poziom wydziałów, oddziałów (dotyczą podsystemu);
problemy wysoce skomplikowane  występują na poziomie całej organizacji (dotyczą systemu).
4) Podział wg kryterium Simona i Newella:
problemy dobrze ustrukturalizowane  o charakterystykach ilościowych  da się je zmierzyć
skwantyfikować; do ich rozwiązywania stosuje się metody ilościowe i wybiera się rozwiązanie
optymalne;
- badania operacyjne, metodykÄ™ diagnostycznÄ…, badania metod pracy;
problemy słabo ustrukturalizowane  o charakterystykach ilościowo-jakościowych  częściowo
da się je mierzyć (np. optymalizacja wielkości partii produkcyjnej); ostateczna decyzja co do
rozwiązania musi zostać podjęta z uwzględnieniem obu metod: ilościowych i jakościowych;
- w rozwiÄ…zywaniu wykorzystuje siÄ™ metody systemowe (np. metoda analizy systemowej);
problemy nieustrukturalizowane  o charakterystykach z przewagą jakościowych  można je
opisać werbalnie (nie da się opisać matematycznie  np. problemy w zakresie zarządzania
zasobami ludzkimi); stosuje się do ich rozwiązywania metody jakościowe;
- do rozwiązywania wykorzystuje się metody i techniki heurystyczne (np. burza mózgów).
Dwustopniowy model rozwiązywania problemów organizatorskich:
1) liczy się co się da obliczyć (charakterystyki ilościowe);
2) uwzględnia się parametry, których model rachunkowy nie uwzględniał (charakterystyki jakościowe).
Etapy rozwiÄ…zywania problemu:
1) klasyfikacja problemu  kolejność:
- kryterium Simona i Newella,
- kryterium merytoryczne,
- kryterium stopnia złożoności problemu;
2) zastosowanie odpowiedniej metody;
3) wybór rozwiązania najbardziej korzystnego spośród wygenerowanych wariantów rozwiązań;
4) wdrożenie rozwiązania;
5) zbadanie czy problem został rozwiązany.
3
Ogólna procedura rozwiązywania problemów organizatorskich
Szkoły zarządzania:
1. Klasyczna  początki naukowego zarządzania, zarządzanie warsztatem wytwórczym, głęboki podział
pracy, rozwój systemów produkcyjnych po przekątnej tablicy
Forma organizacji
Niepotokowa Potokowa
Typ produkcji
Jednostkowa
Seryjna
Masowa
Uwaga skupiona na organizacji pracy na stanowisku pracy, następnie synchronizacja stanowisk pracy.
Narodziły się techniki organizowania pracy, zasady koordynacji pracy. Szczytowym osiągnięciem
linia produkcyjna. Z tego okresu wywodzi się metoda diagnostyczna i jej narzędzia. Okres ten natrafił
na dwie bariery: wydajności i psychospołeczną.
2. Behawioralna  procesie pracy wyróżnia się trzy elementy: człowiek, materiał, narządzie.
Najważniejszym elementem jest człowiek, więc to na nim powinna skupić się uwaga. Okres ten
wykształcił grupowe formy organizacji pracy (linia zadowolenia społecznego). Powstały metody
związane z organizacją pracy w grupie i narzędzia koordynujące pracę między grupami.
3. Systemowa  integracja elementów, technologia informatyczna, automatyzacja elastyczna
Efektywność produkcji nie w skali produkcji, ale w koncepcji marketingowej.
Każda z tych koncepcji charakteryzuje się dominującym cyklem rozwiązywania problemów
organizacyjnych:
Procedura
Stan poczÄ…tkowy Cel
Procedura  algorytm, sposób działania wytyczony przez ramy postępowania.
Procedury funkcji organizowania:
1. Metodyka badania procesu roboczego (analiza elementarna)  Taylor:
podział badanego procesu na elementy,
obserwacja i pomiary,
analiza oczyszczająca, wyeliminowanie zbędnych czynności,
uporządkowanie procesu i ustalenie zbędnych czynności
Wady: przedmiotem badań jest praca na stanowisku roboczym, brak kontroli zmian po
wprowadzeniu.
Zalety: technika organizowania pracy: badanie i organizowanie pracy, normowanie pracy,
kwalifikowanie pracy.
Metodyka ta funkcjonowała dopóki badacze nie dostrzegli dwóch problemów:
- konieczności koordynacji pracy,
- konieczności kontroli wdrażanych metod.
2. Cykl organizacyjny (La Chatelier):
wybór celu do osiągnięcia,
zbadanie środków i warunków niezbędnych do osiągnięcia celu,
przygotowanie warunków i środków,
wykonanie powziętego planu,
4
kontrola otrzymanych wyników.
Różnice: definiowanie celu działania (najlepiej wynikowo, rezultatowo, mierzalnie), kontrola działań,
otrzymanych wyników (w systemie zanikającym: mocna na etapie wdrażania, zanikająca do zera przy
przyjęciu się rozwiązania).
3. Współczesne procedury (etapy):
1. Ogólne sformułowanie problemu (dopuszcza wszystkie metody rozwiązań).
2. Analiza i szczegółowe sformułowanie problemu (ukierunkowuje na określony obszar organizacji).
3. Wyznaczanie zbioru rozwiązań.
4. Ocena i wybór najkorzystniejszego rozwiązania.
5. Opis rozwiÄ…zania i dokumentacja projektowa.
6. Realizacja.
7. Kontrola wynikowa.
Każda klasyczna metodyka rozwiązywania problemów organizatorskich ma trzy fazy:
1. Faza określania  szerokie sformułowanie problemu, wstępne zarysowanie organizacji, jaką
będziemy się zajmować, ograniczenia, warianty decyzji.
2. Faza poszukiwań  wybrany obszar i procedura badawcza, realizacja procedury w wyniku, której
otrzymujemy warianty rozwiązań.
3. Faza decyzji  wybór wariantu najkorzystniejszego, opracowanie szczegółów, wdrożenie i
utrzymanie przez zanikajÄ…cÄ… kontrolÄ™.
Każda metoda ma dwa szczebla:
1. Procedura ogólna.
2. Procedura specyficzna (dostosowanie procedury ogólnej do specyficznego problemu
organizatorskiego).
Podstawowe zasady organizatorskie - zasady zmieniajÄ… siÄ™ wraz z generacjami organizowania.
Jest to zbiór zasad generalnych, wśród których pojawiają się mniej i bardziej używane. Kluczem do
rozróżniania jest zaistniały problem. Zasady należy nałożyć na: generacją zarządzania i ogólne metodyki
postępowania organizatorskiego.
Zasady
(określają ogólne wytyczne działań organizatorskich)
“!
Podejścia
(strategie organizatorskie, które określają punkt
widzenia danej sytuacji oraz które definiują
najważniejsze etapy postępowania)
“!
Metody ogólne
(ukierunkowują działania na etapy postępowania oraz
wskazują na grupy narzędzi postępowania)
“!
Grupy (rodziny) metod szczegółowych
“!
Metodyki szczegółowe
(charakteryzują specyficzny sposób podejścia dla
rodziny metod szczegółowych)
“!
Grupy technik
“!
Techniki poszczególne
5
1. Zasada planowania:
z. konkretności (odnosi się do sposobu definiowania celu)
z. terminowości (termin osiągnięcia celu, wariantowości realizacji)
z. elastyczności (przygotowanie na różne warianty)
z. optymalnego horyzontu czasowego (parametry terminowe majÄ… optymalny horyzont czasowy)
2. Zasada organizowania:
z. podziału pracy (podział do najmniejszych elementów  zależnie od generacji)
z. koncentracji
z. harmonizacji (koordynacja pracy pomiędzy elementami organizacji, synchronizacja przepływu
procesu)
z. specjalizacji
z. hierarchii i rozpiętości kierowania
z. najkrótszej drogi (odnosi się do przepływu informacji)
z. delegowania uprawnień (uzupełnia zasadę najkrótszej drogi, odnosi się do decyzji)
z. współmierności uprawnień i odpowiedzialności
z. wyjątku (wszelkie decyzje w momencie problemu podejmowane są o jeden szczebel wyżej niż
pojawia siÄ™ problem)
3. Zasada kontrolowania:
z. natychmiastowości
z. obiektywności (każda sytuacja niewłaściwa rozpatrywana pod różnym kątem)
z. elastyczności (nie należy tworzyć zbyt wielu kryteriów kontrolowania)
z. korygowania (natychmiast gdy jest to potrzebna organizacja powinna przystąpić do
korygowania )
4. Zasada informacyjna:
z. selekcji (wpływ na każdą decyzję ma niewielka ilości informacji)
z. wiarygodności
z. aktualności
5. Zasada decydowania:
z. myślenia wielowarstwowego (wynika z istoty rozwiązywania problemów)
z. oceny wielokryterialnej (każda sytuacja jest badana pod kątem wielu kryteriów)
z. ograniczonej racjonalności (nie generować nadmiernej liczby wariantów)
6. Zasada korygowania:
z. minimum (należy zajmować się tym elementem który jest krytyczny dla procesu  tzw. wąskie
gardło)
z. drogi krytycznej (zajmować się elementami które determinują funkcjonowanie organizacji)
z. wczesnego ostrzegania (elementy krytyczne należy na bieżąco kontrolować)
6
Ogólna charakterystyka podstawowych metodyk postępowania organizatorskiego:
1. Diagnostyczna (MD)  stosowana do problemów dobrze ustrukturalizowanych, badanie i
usprawnianie istniejÄ…cej organizacji  wychodzi od diagnozy stanu dotychczasowego organizacji
istniejącej. Analiza stan istniejącego synteza zebranych informacji danych sformułowanie oceny
diagnozy o stanie organizacji zdefiniowanie problemu wybranie metody zastosowanie
procedury metody sformułowanie programu naprawczego przeniesienie organizacji na wyższy
poziom zorganizowania.
2. Prognostyczna (MP)  do problemów dobrze i słabo ustrukturalizowanych, w czystej postaci
stosowana do projektowania organizacji, jest również wykorzystywana do badania i usprawniania już
istniejących  myślenie oczekiwaniami, funkcjami a nie przez pryzmat obszaru organizacji.
Trójkąt kosztów G. Nadlera (przyjęty w danym przedziale czasu)  podejście abstrakcyjne 
przedstawia poziomy rozwoju organizacji istniejących interpretowanych przez pryzmat kosztów
funkcjonowania organizacji.
Koszt funkcjonowania systemu idealnego (0)
Poziomy rozwoju
MP
organizacji
MD
Koszt funkcjonowania systemu aktualnego
Ogólne metody podejścia organizatorskiego
W literaturze z zakresu organizacji i zarządzania spotyka się zasadniczo trzy ogólne metody usprawniania
i projektowania organizatorskiego, nazywane także zamiennie strategiami lub podejściami. Nalezą do
nich:
1. Podejście opisowo-ulepszające, w którym czołowe miejsce zajmuje opis (rejestracja) stanu
faktycznego, poddawany następnie krytycznej i konstruktywnej analizie i ocenie, w celu
zaprojektowania wariantów usprawnień, podejście to ma w istocie charakter klasycznego
podejścia (metody) diagnostycznego.
2. Podejście funkcjonalno-wzorujące, w którym szczegółowy opis stanu (rejestrację) stanu
faktycznego, zastępuje się projektowaniem wizji stanu idealnego (wzorcowego), a następnie
poszukiwaniem sposobów zaadaptowania go do istniejących warunków i możliwości
realizacyjnych; podejście to opiera się na projektowaniu (prognozowaniu) koncepcji stanu
idealnego, w literaturze występuje najczęściej pod pojęciem metody prognostycznej.
3. Podejście diagnostyczno-funkcjonalne starające się pogodzić podejście opisowo-ulepszające
z podejściem funkcjonalno- wzorującym.
7
Diagnostyczna metodyka postępowania organizatorskiego  metoda diagnostyczna jest
podejściem opisowo-ulepszającym i jest kontynuacją klasycznej koncepcji zarządzania; jest to celowe i
systemowe postępowanie oraz obiektywna i krytyczna analiza i ocena podstawowych czynników
decydujących o sprawności danej organizacji i procesów pracy poprzez zastosowanie w procesie
badawczo-projektowym różnych metod i technik badawczych wypracowanych przez różne dyscypliny
naukowe.
Można stosować metodykę diagnostyczną przy projektowaniu nowych organizacji, ale trzeba zmieszać ja
z jakąś metodą prognostyczną, która pozwoli na wyprowadzenie stanu przyszłego.
Projektowanie organizatorskie metodą diagnostyczną polega najogólniej na badaniu stanu wyjściowego
(dotychczasowego) A, postulatywnym zarysowaniu stanu pożądanego B oraz na poszukiwaniu sposobów
i dróg prowadzących od stanu A do B
System
System Identyfikacja Projektowanie System
dotychczasowy
dotychczasowy analiza i ocena zmian pożądany
(A) (B)
Diagnoza ogólna sformułowanie problemu diagnoza szczegółowa problem szczegółowy
Najpierw dokonuje się ogólnej diagnozy stanu aktualnego (ewentualnie prowadzi się diagnozę ciągłą 
automatyczną), na podstawie diagnozy ustala się przedmiot i zakres badań szczegółowych, a następnie w
ustalonym rozmiarze realizuje się pełen cykl badań diagnostycznych.
OPIS (analiza)  OCENA  DIAGNOZA (synteza  hipoteza)
Wady:
- najdroższe postępowanie badawcze,
- pracochłonność,
- wieloetapowość postępowania,
- usuwanie przyczyn złego funkcjonowanie i brak badania kierunku funkcjonowania (rozwoju)
organizacji.
Metoda diagnostyczna bazuje na przekonaniu, ze organizacjÄ™ dotychczas funkcjonujÄ…cego systemu
można usprawnić tylko w drodze identyfikacji, diagnozy i oceny stanu istniejącego, wykrycia wszystkich
nieprawidłowości (dysfunkcji) oraz zaprojektowaniu usprawnień i ich wdrożeniu:
poznanie sytuacji istniejÄ…cej,
zaliczenie do znanego typu lub gatunku,
określenie podstawowych niedomagań i zakłóceń,
wyjaśnienie przyczyn (genezy) badanego stanu rzeczy,
określenie fazy rozwoju,
przewidywanie (prognozowania) dalszego rozwoju i skutków.
Należy określić:
- zakres zbierania danych (w zakresie wszystkich charakterystyk),
- głębokość prowadzonych zmian (głębokość analiz).
Najważniejsze sposoby wyboru i obszaru badań:
szerokie i wąskie sformułowanie problemu (wynika wprost z procedury) realizowane wg
wymienionych czynników pracy;
obszar wybiera się w zależności od interesującej nas funkcji: zarządzania bądz funkcji organizacji.
8
Cykl postępowania Czynniki procesu Metody i techniki
Etap I
1. zbieranie i
Określenie celu i przedmiotu badania
(dwupoziomowe) rejestrowanie
Cel  po co?
informacji
- ilościowych
Wzór wyrobu  co?
Etap II
- jakościowych
(dzieło)
Zbieranie informacji szczegółowych
Materiał  z czego?
2. umożliwiające
Etap III (tworzywo)
przeprowadzenie
Krytyczna analiza i ocena
Kolejność  kiedy? krytycznej analizy i
oceny informacji
Etap IV
Miejsce  gdzie?
Projektowanie nowego rozwiązania - ilościowych
i próba
- jakościowych
Sprzęt  czym?
Sposób  jak?
3. umożliwiające
Etap V
projektowanie
Przygotowanie warunków do wdrożenia Wykonawca  kto?
nowego
(kolejność nie jest rozwiązania
przypadkowa)
przygotowanie
Etap VI
Wdrażanie nowego rozwiązania do warunków do
praktyki i utrzymanie przez zanikajÄ…cÄ…
wdrażania
kontrolÄ™
Techniki diagnostyczne  narzędzia (mierniki) metody (posiadają aparat, narzędzie i przepis użycia):
technika organizowania pracy (technika kartowania)  część metod badania pracy;
technika ankietowa  zbieranie informacji (gotowe ankiety);
technika algorytmiczna (probabilistyczna).
Techniki organizowania pracy (kartowania) zawierają trzy obszary badania (trzy kroki postępowania):
1. Badanie i usprawniania metod pracy.
2. Normowanie pracy.
3. Kwalifikowanie pracy.
Kolejność jest bardzo istotna  nie można normować pracy, która jest nieracjonalna. Pełen cykl tych
technik musi przechodzić przez wszystkie obszary badania.
Technika kartowania  opracowane karty służące do zbierania danych (zapis procesów  symbole);
karty wypełnia się przed i po usprawnieniu  efekt się ocenia, ew. szacuje  im więcej informacji tym
łatwiej ocenić. Wykres sznurkowy  droga pracownika, materiałów.
Technika probabilistyczna jest dość prostą techniką, jest jedyną techniką diagnostyczną, która jest
techniką systemową. Polega ona na badaniu organizacji po to, aby nakreślić podsystem organizacji i
określić najbardziej prawdopodobne przyczyny złego funkcjonowania i skutki zmian.
S(i)
Przyczyny
Skutki
Diagnoza powstaje na podstawie badania czarnej skrzynki, ale analizowania tylko wejść i wyjść.
9
Kryteria badań diagnostycznych  podstawowe kryterium to sprawność  obejmuje ono:
skuteczność  stopień zbliżania się do celu lub stopień osiągnięcia celu;
ekonomiczność  stosunek wyniku użytecznego do poniesionych kosztów (nakładów);
korzystność  różnica pomiędzy wynikiem użytecznym, a kosztem funkcjonowania (nakładania).
W praktyce chcąc ocenić sprawność funkcjonowania przedsiębiorstwa i poziom jej organizacji będziemy
musieli posługiwać się różnymi kombinacjami wzajemnych proporcji między poszczególnymi postaciami
sprawności.
Prognostyczna metodyka postępowania organizatorskiego  punktem wyjścia jest stan
idealny organizacji. Twórcy podejścia:
G. Nadler  odnosił się do organizacji systemowej  systemy organizacyjne (1963)  przełom w
rozwiązywaniu problemów (dotychczas były stosowane metodyki taylorowskie).
Altszuler  odnosił do maszyny idealnej  maszyny i urządzenia techniczne  Algorytm
rozwiązywania zagadnień wynalazczych  metodyki projektowania rozwiązań  eliminacja
sprzeczności (np. szybkość a zużycie paliwa): wyszukiwać, zestawiać, wyeliminować  metoda
algorytmiczna (ustrukturalizowana).
Podstawowe założenia metody systemowej:
Organizację badaną należy traktować, interpretować systemowo (organizacja jako system).
System pracy  stanowi statyczną oraz dynamiczną kombinację zasobów ludzkich, fizycznych i
finansowych; pozwala przekształcać wejścia (materiały, informacje, osoby) na pożądane wyjścia
(produkty, usługi)  transformacja przebiega w czarnej skrzynce.
Funkcjonowanie każdego elementu organizacji bada się w kontekście całości (organizacja jako
całość) i rozpatruje się z możliwie wysokiej płaszczyzny.
Działalność każdego elementu rozpatruje się nie wg stanu obecnego ale w kontekście jego przyszłego
rozwoju.
Fazy:
1. Synteza w postaci systemu idealnego.
2. Ocena możliwości jego użycia.
3. Analiza co do szczegółowości zastosowania rozwiązania.
PodstawÄ… metody prognostycznej jest przekonanie, ze dokonanie istotnego usprawnienia organizacji jest
możliwe jedynie w oderwaniu od istniejących rozwiązań, które obciążają psychicznie organizatora, a
przez to rzutujÄ… na projektowany system i nie pozwalajÄ… na nowatorskie spojrzenie.
Wizja systemu idealnego tak jak gwiazda polarna pozwala zorientować i ukierunkować nasze
poszukiwania, mimo że jesteśmy świadomi nieosiągalności takiego rozwiązania.
Projektowanie systemu realnego (kompromisowego) polega na poszukiwaniu rozwiązań między tym, co
jest absolutnie najlepsze, a tym, co jest możliwe. Warunkiem koniecznym użycia podejścia
prognostycznego jest traktowanie organizacji jako systemu. Wyznaczenie systemu idealnego definiuje
drogę, po jakiej należy się poruszać w usprawnianiu istniejącego systemu. By dojść do rozwiązania
idealnego musimy system idealny  pogorszyć do systemu perspektywicznego. W rzeczywistości różny
może być sposób przybliżenia do poziomu idealnego funkcji ulepszanych systemu.
10
Trójkąt kosztów Nadlera  prezentujący ideę projektowania organizacji metodą prognostyczną:
System idealny (teoretyczny)
szczeble
pogorszenia
Perspektywistyczny system  idealny
kierunek rozumowania
System  idealny technicznie osiÄ…galny
System zaprojektowany metodÄ…
prognostycznÄ… i przez nas proponowany
System usprawniony (np. metodÄ… diagnostycznÄ…)
System dotychczasowy
Koszty funkcjonowania
1. System idealny  system najdoskonalszy, działający bez jakichkolwiek ograniczeń i realizujący
swoje działania w idealnych warunkach. Prawdziwie idealna sytuacja zajdzie, gdy koszt realizacji
funkcji jest zerowy.
2. Perspektywistyczny system  idealny  system, który w dającej się przewidzieć przyszłości,
uwzględniając prawdopodobieństwo wszystkich wynalazków, mając nieograniczony dostęp do
zasobów, możliwy do osiągnięcia.
3. System  idealny technicznie osiągalny  system, który dzisiaj przy nieograniczonych zasobach,
dostępności do wszystkich wynalazków w skali globalnej jesteśmy w stanie zbudować (najlepsze
rozwiązanie jakie możemy osiągnąć dzisiaj).
4. System proponowany  system, który dzisiaj przy ograniczonych zasobach i ograniczonej
dostępności do wynalazków jesteśmy w stanie zbudować
Zawsze należy sprawdzić czy proponowane rozwiązanie nadaje się do zastosowania w systemie
aktualnym. Zwykle okazuje się, że należy coś zmienić w systemie aktualnym i jeszcze troszkę
 pogorszyć rozwiązanie proponowane. Dlatego do organizacji istniejącej zawsze stosuje się metodykę
prognostyczno-diagnostycznÄ….
System Nadlera udowadnia, że racjonalne ukształtowanie organizacji nie jest wynikiem syntezy
usprawnionych elementów, lecz odwrotnie, pochodną całościowej koncepcji idealnej.
Zalety podejścia prognostycznego:
podejście jest bardziej uczące niż diagnostyczne;
daje rozwiązanie na dzisiaj i na przyszłość (biznesplan rozwoju organizacji);
daje rozwiązania statystycznie na wyższym poziomie zorganizowania niż podejście diagnostyczne
 wychodzimy ze stanu idealnego (pogarszamy możliwie jak najmniej);
łatwość wdrożenia  mniejsze opory, akceptacja i zaangażowanie pracowników  nie ma
diagnozy, nie ma winnych, nikt nie musi udowadniać, że u niego jest wszystko w porządku;
łatwiej przyjmują się usprawnienia (kojarzące się z nowoczesnością);
małe prawdopodobieństwo zboczenia z drogi do stanu idealnego.
Wadą podejścia prognostycznego jest to, że wymaga wykorzystania wysoko wykwalifikowanego
zespołu.
11
W metodzie Nadlera zawsze wyróżnia się elementy charakterystyki systemu (definiują zakres badań
systemu). Macierz aspektów elementów charakterystyki systemu:
Aspekt fizyczny Aspekt wydajności Aspekt dynamiki
Elementy charakterystyki (ilościowy charakter (intensywność danego (zmiany danego czynnika
danego czynnika) czynnika) w funkcji czasu)
Cel
Wejścia
Wyjścia
Proces
Otoczenie
Wyposażenie
Ludzie
System całościowo opisany  system, dla którego opisano wszystkie elementy charakterystyki.
Wszystkie elementy charakterystyki należy zbadać ze względu na 3 aspekty. Całą macierz należy tworzyć
dla każdego szczebla w trójkącie Nadlera.
Powstało wiele procedur metodyki prognostycznej. Procedura metody Nadlera jest następująca:
sformułowanie problemu, synteza, analiza, ocena, decyzja, (wdrożenie).
Określenie celu i zadania badawczego
Gromadzenie informacji
Budowa wzorcowego systemu
Cel %Wejście%Wyjście%Przebieg procesu %Środowisko%Zbiór elementów
Budowa optymalnego projektu
Sprawdzanie i korekta systemu
Optymalny projekt organizacji
Realizacja projektu w praktyce
Kontrola realizacji
12
Faza
wstępna
Faza podstawowa
Faza
końcowa
Metodyka mieszana  stara się wykorzystywać zalety metody prognostycznej (wzorcowy system) i
unikać wad metody diagnostycznej. System wzorcowy może być poszukiwany, jak system idealny,
również wśród już istniejących rozwiązań.
Problemy
Dobrze SÅ‚abo Nie
ustrukturalizowane ustrukturalizowan ustrukturalizowane
e
Metoda prognostyczna
Metody systemowe
Metoda analizy systemowej
Metoda analizy systemowej  dwie formy pojmowania:
każde systemowe badanie organizacji,
konkretna metoda (metoda inżynierii systemów).
Cechy pojęcia systemowego:
1. Badanie organizacji jako całości  organizację interpretujemy w kategoriach systemowych.
2. Istnienie elementów tej całości i sprzężenia między nimi  interesują nas poszczególne czynniki,
elementy organizacji, podsystemy oraz relacje między nimi.
3. Efekt synergiczny wynikający z połączenia tych elementów
4. Każdy element, rozwiązanie jest rozpatrywane z punktu widzenia organizacji jako całości  badania
prowadzi się w kategoriach wielokryterialnych analizując istnienie i funkcjonowanie każdego
elementu przez pryzmat organizacji jako całości z pozycji wielokryterialnych.
Metoda analizy systemowej jest pewnym sposobem myślenia, rozwiązywania problemów lub sposobem
postępowania, w którym zjawiska traktowane są kompleksowo w swoich zależnościach wewnętrznych i
zewnętrznych. Metoda wywodzi się z całokształtu naukowych, technicznych problemów i opracowań,
które przy całej ich różnorodności są zbieżne w rozumieniu i rozpatrywaniu badanej organizacji jako
systemu. Ogólną cechą metody jest badanie całościowe wskazujące na powiązania danego elementu z
innymi, określające jego wewnętrzną strukturę, oraz analizujące w sposób możliwie pełny wszystkie
aspekty, formy istnienia lub funkcjonowania tych systemów. [Hall]
Cechy metody analizy systemowej:
analizowany obiekt należy interpretować jako system;
metoda ma całościowy, systemowy charakter;
wynik analizy jest systemem  nie otrzymujemy jednego parametru, tylko wiele z różnych dziedzin
(punktów widzenia) wzajemnie powiązanych.
Procedura metody analizy systemowej:
1. Procedury wyrosłe na gruncie inżynierii systemów (bada się obiekt z pozycji systemowej, konstruuje
się model, bada się model i wyniki przenosi się na system uogólniając i uwzględniając elementy nie
zastosowane w modelu (jakościowe), ocena zachowania organizacji na wynikach z modelu).
2. Procedury pośrednie między metodami systemowymi a organizatorskimi (próbują wykorzystać
narzędzia systemowe do badania organizacji poprzez symulację parametrów np. ekonomicznych).
3. Procedury organizatorskie (badania organizacji z pozycji systemu, całościowe, kompleksowe).
Istota procedur  podstawowa technika używana: technika modelowania  używa modeli
odwzorowujących rzeczywistość, aby badać parametry; modele sytuacyjne  modele dynamiki
zarzÄ…dzania [Forester]
13
Etapy metody analizy systemowej:
Systemowa analiza Systemowa analiza Systemowa analiza
STRUKTURY FUNKCJI FUNKCJONOWANIA
- zbiór elementów - funkcje (cele i - funkcje realizowane
- zbiór istotnych zadania) planowane (system rozliczeń)
sprzężeń między
elementami systemu
oraz jego otoczeniem
wraz z ich opisem
Określenie
Dezagregacja
funkcji
(podział) struktury
planowanych
systemu
Określenie przejawów
funkcjonowania (funkcji
wyjścia) wydzielonych
elementów struktury systemu
Badanie funkcji dla
(systemu i rozliczeń)
wydzielonych elementów
strukturalnych
Badanie zdolności
funkcjonowania z założonymi
Badanie prawidłowości i
funkcjami dla wydzielonych
realności powierzonych
elementów struktury systemu
funkcji dla wydzielonych
elementów struktury systemu
Dokonanie oceny funkcjonowanie systemu
(interpretacja systemowa)
Kryterium: stopień realizacji zadań jako wynik analizy
struktury, funkcji i funkcjonowania w zakresie
przyjętych elementów opisu
Etap 1. Systemowa analiza struktury organizacji  czy organizacja, którą się zajmujemy jest
zbudowana prawidłowo, jak jest zbudowana (z jakich elementów się składa i jak są one powiązane), czy
struktura jest właściwa dla organizacji.
Etap 2. Systemowa analiza funkcji organizacji  dla każdego elementu należy określić funkcje, cele i
zadania (planowane); analiza pionowa i pozioma hierarchii funkcji.
Etap 3. Systemowa analiza funkcjonowania  utożsamiana jest z badaniem wyjść wszystkich
wydzielonych elementów struktury organizacji (jakie efekty otrzymujemy z funkcjonowania obiektu).
Etap 4. (właściwie najważniejszy  systemowy)  nałożenie na siebie trzech ww. analiz cząstkowych
oraz zbadanie wszystkich możliwych relacji między nimi; kryterium: stopień realizacji zadań, funkcji
(porównanie wejścia i wyjścia), badanie zgodności poziomej i pionowej hierarchii funkcji  czy funkcje
pracują na rzecz organizacji jako całości.
3
1. Badanie wejścia
2. Badanie wyjścia
S(i)
1 2
3. Porównywanie wejścia i wyjścia
4. Kryteria oceny uwzględniające
wejście, wyjście i obiekt
4
14
Istotą metody jest zdefiniowanie wszystkich elementów struktury. Następnie analiza funkcji i
funkcjonowania wszystkich elementów. Każda z tych analiz, mimo że nazwane są systemowymi, jest w
rzeczywistości analizą cząstkową. Systemowy charakter uzyskujemy po nałożeniu na siebie wszystkich
trzech analiz.
Metoda analizy systemowej stosowana jest do badania i usprawniania organizacji już istniejącej. Można
stosować do projektowania, ale należy zmienić kolejność etapów:
1. Etap 3. Systemowa analiza funkcjonowania
2. Etap 1. Systemowa analiza struktury organizacji
3. Etap 2. Systemowa analiza funkcji organizacji
4. Etap 4.
Parametry analizy systemu:
mierniki badające wejście,
czynniki określające wyjście,
elementy rachunku ekonomicznego,
kryteria uwzględniające wnętrze systemu, wejście i wyjście.
Metoda analizy systemowej.
Ten sposób badania wykorzystuje mierniki jakościowe i ilościowe. Odpowiedzi udzielane są na
podstawie parametrów ukazujących obraz systemu z różnych punktów widzenia.
Metody i techniki heurystyczne  metody twórczego rozwiązywania problemów; metody służące
do rozwiązywania problemów nieustrukturalizowanych. Ich istotą jest oddzielenie od siebie w czasie
dwóch głównych faz:
1. Faza generowania pomysłów.
2. Faza oceny pomysłów.
Nurty heurustyczne:
1. Nurt klasyczny  część badań psychologicznych; badanie procesu twórczego myślenia, symulacja.
2. Inwentyka  heurystyka pragmatyczna; opracowanie szczegółowe metod i technik nurtu klasycznego.
3. Innowatyka  wdrażanie produktów inwentyki; innowacje, nurt zastosowań praktycznych.
Proces twórczego myślenia (klasyczny):
1. Określenie problemu  sytuacja aktualna i docelowa.
2. Poszukiwanie alternatywnych dróg przejścia.
3. Decyzja, co do wyboru wariantu rozwiÄ…zania.
Etapy metody heurystycznej:
1. Akt intuicji i zaistnienia potrzeby narodzenia się pomysłu.
2. Akt erudycji i rozważania możliwego sposobu rozwiązania (dochodzenia)  generacja stanów
przejściowych.
3. Akt olśnienia  obieramy ścieżkę (wybór).
Bardzo istotne dla powodzenia jest pozbycie się ograniczeń pozornych!
By proces heurezy był bardziej efektywny w grupach generujących rozwiązania muszą się znajdować
eksperci z zakresu badanej dziedziny, eksperci dziedzin pokrewnych i kompletni laicy.
15
Techniki twórczego rozwiązywania problemów
Techniki algorytmiczne Techniki heurystyczne
Techniki analityczne Techniki intuicyjne
Morfologia Zwicky ego Burza mózgów
Macierz odkrywcza Molesa Technika delficka
Techniki algorytmiczne Techniki synektyczne
Algorytm wynalazku Synektyka Gordona
Burza mózgów  do grupy, w której przeprowadzamy burzę mózgów, należeć powinni: eksperci
dziedziny badanej, eksperci dziedzin pokrewnych, laicy; przeprowadzana jest w następujących fazach:
1. Generowanie pomysłów.
2. Ocena pomysłów.
3. Wybór rozwiązania.
4. Wdrażanie rozwiązania.
Metoda synektyczna Gordona  wykorzystuje porównanie danej sytuacji z innymi  polega na
wyobcowaniu problemu (spojrzenie na niego z innej perspektywy poprzez analogie). Skład zespołu jest
podobny jak w burzy mózgów, ale uczestnicy muszą znać założenia i przebieg metody synektycznej.
Etapy:
1. Identyfikacja problemu.
2. Ustalenie tego, co oczywiste (typowe, standardowe metody, rozwiÄ…zania problemu wymieniany
by ich uniknąć przy poszukiwaniu rozwiązań).
3. Spojrzenie na nowo na problem.
4. Ocena wygenerowanych pomysłów (odsunięta w czasie od generowania pomysłów).
5. Wybór rozwiązania.
6. Wdrożenie.
7. Utrzymanie przez zanikajÄ…ca kontrolÄ™.
Rodzaje mechanizmów analogii:
- analogia personalna (osobista)  utożsamianie się z problemem  oparta na odgrywaniu roli;
- analogia prosta (bezpośrednia)  polega na znalezieniu podobieństw między elementami danymi w
zadaniu, a konkretnymi strukturami otaczającej rzeczywistości;
- analogia symboliczna  utożsamianie problemu z obrazem, słowem, wierszem, itp.;
- analogia fantastyczna  zawieszone są otaczające nas prawa, ograniczania  umożliwia łączenie ze
sobą całkowicie sprzecznych rzeczy i zjawisk, prowokując zaskakujące pomysły rozwiązania.
1. Faza logiczna  sformułowanie problemu, zbieranie danych, wstępne generowanie rozwiązań.
2. Faza intuicyjna  faza właściwa  olśnienie.
3. Faza krytyczna  faza weryfikacji.
16
Zasady:
1. Wyzbycie się ograniczeń pozornych.
2. Uczenie siÄ™ metod heurystycznych.
3. Åšwiadome stosowanie zasady metod heurystycznych (oddzielenie faz).
4. Stosowanie zaleceń doświadczonych projektantów, np.:
- zwiększaj swój wysiłek (nie zatrzymuj się na wygenerowanym pomyśle),
- nie zagłębiaj się za wcześnie w szczegóły,
- rzucaj pomysł, specjaliści stwierdzą czy jest on realny,
- stosuj postawÄ™ pytajÄ…cÄ…,
- unikaj konserwatyzmu,
- unikaj przedwczesnej satysfakcji,
- konsultuj siÄ™ ze specjalistami z innych dziedzin.
Techniki analityczne(metody bardziej uporządkowane w porównaniu z metodami heurystycznymi)
- algorytm wynalazku poszukuje sprzeczności technologicznych np. moc silnika a spalanie
- metoda morfologiczna bada cechy sytuacji problemowej i poszukuje rozwiÄ…zania z kombinacji
cech rozwiązań
a. znanych
b. sprzecznych i niemożliwych
c. obiecujÄ…cych
Ocena i wybór najkorzystniejszego rozwiązania  każda z metod musi prowadzić do więcej niż
jednego wariantu rozwiÄ…zania. Wyboru rozwiÄ…zania dokonuje grupa generujÄ…ca rozwiÄ…zania lub zlecajÄ…cy
poszukiwanie rozwiązań. Jeżeli rozwiązanie ma być dokonywane racjonalnie należy wykorzystać
specjalne metody wyboru i oceny rozwiązań.
Cechy rozwiÄ…zania:
- ilościowe,
- jakościowe.
Jeżeli cechy rozwiązania mają charakter ilościowy konstruuje się funkcje ograniczeń i określa wartość
dla każdego rozwiązania. Funkcja kryterium wyboru jest addytywna lub multiplikatywna (suma lub
iloczyn składników). Funkcja musi być zrozumiała, musi przekładać się na zrozumiałe parametry np. km,
złotówki. Funkcja musi być odpowiednio czuła względem parametrów, musi się jednoznacznie określać
wartościowo.
Gdy cechy rozwiązania mają charakter jakościowy stosujemy następujące sposoby wyboru rozwiązań:
Sprowadzenie parametrów jakościowych na ilościowe (np. skale punktowe, współczynniki wagowe,
jest to działanie subiektywne, dlatego stosuje się optymalizację rezultatów działania  ich
obiektywizacjÄ™).
Porównywanie par rozwiązań pod względem każdej cechy (wada  rzadko, kiedy dostajemy
uporządkowany ciąg, stosowany do selekcji rozwiązań).
Porównywanie rozwiązań względem każdej cechy.
Zastosowanie pewnych współczynników (np. wagowe) do jakichś cech i porównywać tylko
względem tych cech, lub wykorzystywać miary obiektywne  ekonomiczne przy porównywaniu
rozwiązań.
17
Podstawowe zasady przy metodach i technikach organizatorskich
1) Przy rozwiązaniach organizacyjnych należy pamiętać, że dominującym podejściem w organizacjach
jest podejście całościowe, kompleksowe. Nie interesują nas zmiany częściowe. Każde usprawnienie
jest zmianą. Wprowadzanie znaczących zmian w jednym obszarze działania organizacji przynosi
zwykle niewielkie korzyści. Proces transformacji musi obejmować całą organizację.
Na kompleksową transformację organizacji składa się (elementy te muszą być każdorazowo
interpretowane):
a) reorientacja  nowa wizja oraz cele,
- mobilizacja do działania, poprzez ukazanie jak zła jest obecna sytuacja organizacji
b) restrukturyzacja  zmiana sposobów produkcji oraz organizacji infrastruktury
- opracowanie ekonomicznego modelu organizacji, model ten ukazuje, w jaki sposób wytwarzany
jest wynik finansowy
- reorganizacja rzeczowej infrastruktury (maszyny, urzÄ…dzenia, budynki) w celu dostosowania jej
do nowych celów organizacji
- reengineering  projektowanie procesów produkcyjnych
c) rewitalizacja  wypracowanie nowej strategii i orientacji tynkowej
- zmiany w strategicznej orientacji (zawężenie lub rozszerzenie zakresu działania
- komputeryzacja  układ nerwowy organizacji, integracja wokół systemu tworzenia sieci
d) regeneracja  stworzenie systemu bodzców do ciągłego uczenia się i odnawiania, zarówno na
poziomie indywidualnym jak i całej organizacji
- system bodzców motywujących do działań zgodnych z nowymi celami
- system ciągłego podnoszenia kwalifikacji pracowników
- system uczenia siÄ™ organizacyjnego
2) Żadna metoda nie jest zła, im więcej ich znamy tym lepiej.
18


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
molasy,metody i techniki organizatorskie, opracowanie wykładu
molasy, metody i techniki organizatorskie, opracowanie pytań
Metody i techniki pobudzania kreatywnosci w organizacji i zarzadzaniu
Metody Organizacji i Zarzadzania
metody i techniki zarzadzania
metody organizacji i zarządzania ćwiczenia
Metody i techniki stosowane w biologii molekularnej
Elementy struktury organizacyjnej i zarzÄ…dzanie projektowaniem organizacji
Organizacja i zarzadzanie 01
Teoria Organizacji i ZarzÄ…dzania

więcej podobnych podstron