monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnych 725[02] z2 02 n


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Krzysztof Matuszak
Montaż i programowanie końcowych urządzeń
telekomunikacyjnych 725[02].Z2.02.
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy,
Radom 2006
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr inż. Kazimierz Kochman
mgr inż. Hanna Grządziel
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Krzysztof Matuszak
Konsultacja:
mgr inż. Andrzej Zych
mgr inż. Maurycy Bekas
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 725[02].Z2.02.
 Montaż i programowanie końcowych urządzeń telekomunikacyjnych zawartego
w modułowym programie nauczania dla zawodu monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Przykładowe scenariusze zajęć 7
5. Ćwiczenia 11
5.1. Podłączenie aparatu końcowego do linii miejskiej 11
5.1.1. Ćwiczenia 11
5.2. Podłączenie i pierwsze uruchomienie centralki abonenckiej PBX. 13
5.2.1. Ćwiczenia 13
5.3. Podłączanie urządzeń końcowych do centralki PBX 15
5.3.1. Ćwiczenia 15
5.4. Aparaty sekretarsko-dyrektorskie 17
5.4.1. Ćwiczenia 17
6. Ewaluacja osiągnięć uczniów 19
7. Literatura 37
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie monter sieci i urządzeń
telekomunikacyjnych 725[02].Z2.02.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności
praktycznych,
- wykaz literatury, z jakiej uczniowie mogą korzystać podczas nauki.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze szczególnym
uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania:
- pokazu z objaśnieniem,
- tekstu przewodniego,
- ćwiczeń praktycznych.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od samodzielnej
pracy uczniów do pracy zespołowej.
W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel może
posłużyć się zamieszczonym w rozdziale 6 zestawem zadań testowych, zawierającym różnego
rodzaju zadania.
W tym rozdziale podano również:
- plan testu w formie tabelarycznej,
- punktacje zadań i uczenia się,
- propozycje norm wymagań,
- instrukcję dla nauczyciela,
- instrukcję dla ucznia,
- kartę odpowiedzi,
- zestaw zadań testowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
725[02].Z2
Montaż instalacji i urządzeń
telekomunikacyjnych
725[02].Z2.01
Montaż instalacji telekomunikacyjnych
725[02].Z2.02
Montaż i programowanie końcowych
urządzeń telekomunikacyjnych
725[02].Z2.03
Eksploatacja urządzeń
telekomunikacyjnych
Schemat układu jednostek modułowych w module 725[02].Z2.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej, uczeń powinien umieć:
- korzystać z różnych zródeł informacji,
- posługiwać się narzędziami niezbędnymi do montażu urządzeń telekomunikacyjnych,
- współpracować w grupie,
- przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas uruchamiania i obsługi central
abonenckich i urządzeń końcowych,
- rozróżniać elementy i podzespoły telekomunikacyjne na podstawie oznaczeń i wyglądu,
- identyfikować na schematach montażowych instalacji telefonicznej rodzaje kabli, gniazd,
złączy,
- identyfikować elementy maskujące: korytka, rurki i elementy mocujące,
- sporządzać wykazy narzędzi i materiałów, elementów, podzespołów i przyrządów
pomiarowych do montażu, konserwacji, lokalizacji i naprawy uszkodzeń,
- rozróżniać i rozpoznawać na podstawie wyglądu i oznaczeń kable stosowane
w telekomunikacji,
- przyłączać poszczególne linie instalacji do centrali abonenckiej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- przeczytać ze zrozumieniem instrukcję obsługi końcowych urządzeń telekomunikacyjnych
i na tej podstawie przeprowadzić konfigurację tego urządzenia,
- rozpoznać na projektach sieci telekomunikacyjnych instalacje wewnętrzne i zewnętrzne
oraz wskazać różnicę między nimi,
- rozróżnić i rozpoznać na schematach obwody sygnałowe i obwody zasilające,
- zidentyfikować na planach instalacji sieci końcowe urządzenia telekomunikacyjne,
- wskazać zastosowania końcowych urządzeń telekomunikacyjnych,
- scharakteryzować końcowe urządzenia telekomunikacyjne oraz określać ich funkcje,
- wskazać różnicę między aparatami końcowymi a aparatami systemowymi,
- rozpoznać urządzenia i podzespoły na podstawie wyglądu i symboli,
- dobrać narzędzia potrzebne do montażu określonego urządzenia telekomunikacyjnego,
- sporządzić wykaz niezbędnych narzędzi do montażu,
- zamontować urządzenie zgodnie z instrukcją montażową,
- dobrać przyrządy pomiarowe do sprawdzenia jakości montażu,
- sprawdzić poprawność montażu,
- obsłużyć i zaprogramować urządzenie zgodnie z instrukcją,
- sprawdzić funkcjonowanie zainstalowanych urządzeń końcowych,
- wskazać normy i przepisy dotyczące montażu urządzeń telekomunikacyjnych,
- przewidzieć zagrożenia występujące przy montażu i pomiarach urządzeń
telekomunikacyjnych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadząca & & & & & & & & & & & & & & .& & & & .
Modułowy program nauczania: Monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych 725[02]
Moduł: Montaż instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych
725[02].Z2
Jednostka modułowa: Montaż i programowanie końcowych urządzeń
telekomunikacyjnych 725[02].Z2.02
Temat: Wykonanie zakończenia linii POTS i podłączenie do niej aparatu telefonicznego
analogowy.
Cel ogólny: umiejętność budowania instalacji kablowej i uruchamiania urządzeń końcowych.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- dobrać narzędzia potrzebne do montażu określonego urządzenia telekomunikacyjnego,
- zamontować urządzenie zgodnie z instrukcją montażową.
Metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- grupowa; zespoły 2 lub 4 osobowe.
Czas: 4x45 min.
Środki dydaktyczne:
- linia miejska podłączona do głowicy kablowej,
- kabel telefoniczny instalacyjny,
- gniazdo telefoniczne,
- aparat monterski,
- aparat telefoniczny analogowy,
- wkrętak,
- nóż do ściągania izolacji,
- instrukcja obsługi aparatu telefonicznego,
- poradnik dla ucznia.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Nawiązanie do tematu, omówienie celów zajęć.
3. Zorganizowanie stanowiska pracy do wykonania ćwiczenia.
4. Realizacja tematu:
- każdy zespół otrzymuje do dyspozycji stanowisko ćwiczeniowe wraz z zestawem
materiałów, urządzeń i dokumentacją techniczną, instrukcjami obsługi urządzeń
końcowych,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
- nauczyciel tłumaczy zasady wykonywania instalacji kablowej i uruchamiania urządzeń
podłączonych do sieci telefonicznej,
- uczniowie wykonują instalacje kablową i zakańczają ją gniazdami telefonicznymi,
- przy pomocy aparatu monterskiego sprawdzają poprawność wykonanych przyłączy,
- nauczyciel nadzoruje pracę uczniów. W razie potrzeby podpowiada najlepsze
rozwiązania,
- do wykonanej sieci uczniowie podłączają urządzenia końcowe,
- z innego stanowiska telefonicznego wykonują połączenia testowe na nowo podłączone
aparaty,
- podczas ćwiczenia uczniowie wyszukują potrzebne informacje w instrukcjach
aparatów końcowych (w razie trudności korzystają z pomocy nauczyciela).
5. Nauczyciel wpisuje do dziennika oceny i podaje temat następnych zajęć.
Zakończenie zajęć
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
MOJA OPINIA O ZAJCIACH.
1. Zajęcia wymagały wykorzystania zawartych w materiale nauczania wiadomości.
a. tak b. raczej tak c. raczej nie d. nie
2. Wykonywane ćwiczenia pomogły mi w lepszym zrozumieniu materiału teoretycznego.
a. tak b. raczej tak c. raczej nie d. nie
3. Największą trudnością podczas wykonywania ćwiczenia
..........................................................................................................................
4. Podczas wykonywania ćwiczenia doszedłem do wniosku, że
.............................................................................................................................
5. Chciałbym się dowiedzieć więcej
.............................................................................................................................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Scenariusz zajęć 2
Osoba prowadząca & & & & & & & & & & & & & & .& & & & .
Modułowy program nauczania: Monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych 724[04].
Moduł: Montaż instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych
724[04].Z2
Jednostka modułowa: Montaż i programowanie końcowych urządzeń
telekomunikacyjnych 724[04].Z2.02.
Temat: Wykonanie podłączenia 2 aparatów sekretarsko dyrektorskich.
Cel ogólny: uruchomić stanowiska sekretarsko-dyrektorskie.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- zbudować sieć dla aparatów sekretarsko-dyrektorskich,
- uruchomić aparaty sekretarsko-dyrektorskie,
- zademonstrować zasadę pracy układu sekretarsko-dyrektorskiego.
Metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- pokaz.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- grupowa; zespoły 2 lub 4 osobowe
Czas: 4x45 min.
Środki dydaktyczne:
- dwie linie miejskie,
- 2 aparaty telefoniczne sekretarsko-dyrektorskie,
- aparat telefoniczny podłączony do linii zewnętrznej,
- kabel instalacyjny 3 parowy,
- gniazda telefoniczne,
- wkrętak,
- nóż do ściągania izolacji,
- instrukcje programowania i obsługi aparatów sekretarsko-dyrektorskich,
- poradnik dla ucznia.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Nawiązanie do tematu, omówienie celów zajęć.
3. Zorganizowanie stanowiska pracy do wykonania ćwiczenia.
4. Realizacja tematu:
- każdy zespół otrzymuje do dyspozycji stanowisko ćwiczeniowe wraz z zestawem
materiałów, urządzeń i dokumentacją techniczną, instrukcjami obsługi urządzeń
końcowych ,
- nauczyciel tłumaczy zasady podłączania i uruchamiania stanowisk sekretarsko
dyrektorskich,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
- uczniowie wykonują instalacje kablową i zakańczają ją gniazdami telefonicznymi,
- przy pomocy aparatu monterskiego sprawdzają poprawność wykonanych przyłączy,
- nauczyciel nadzoruje pracę uczniów. W razie potrzeby podpowiada najlepsze
rozwiązania,
- do wykonanej sieci uczniowie podłączają aparaty sekretarsko dyrektorskie
i przypisują im odrębne numery wewnętrzne,
- z innego stanowiska telefonicznego wykonują połączenia testowe na nowo podłączone
aparaty,
- podczas ćwiczenia uczniowie wyszukują potrzebne informacje w instrukcjach
aparatów końcowych (w razie trudności korzystają z pomocy nauczyciela).
5. Nauczyciel wpisuje do dziennika oceny i podaje temat następnych zajęć.
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Odszukaj w literaturze inne sposoby realizacji usług sekretarsko-dyrektorskich i podaj
przykładowe rozwiązanie.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć, trudności podczas
realizowania zadania i zdobytych umiejętności.
MOJA OPINIA O ZAJCIACH.
1. Zajęcia wymagały wykorzystania zawartych w materiale nauczania wiadomości.
a. tak b. raczej tak c. raczej nie d. nie
2. Wykonywane ćwiczenia pomogły mi w lepszym zrozumieniu materiału teoretycznego.
a. tak b. raczej tak c. raczej nie d. nie
3. Największą trudnością podczas wykonywania ćwiczenia
..........................................................................................................................
4. Podczas wykonywania ćwiczenia doszedłem do wniosku, że
............................................................................................................................
5. Chciałbym się dowiedzieć więcej
.............................................................................................................................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
5. ĆWICZENIA
5.1. Podłączenie aparatu końcowego do linii miejskiej
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj zakończenie linii POTS i podłącz do niej aparat telefoniczny analogowy.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem metod wykonywania instalacji
telekomunikacyjnych, doboru niezbędnych narzędzi i sposobu uruchamiania urządzeń
końcowych. Dodatkowo przed rozpoczęciem zadania praktycznego nauczyciel powinien
omówić przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wykonać wewnętrzną instalację kablową zakończoną gniazdem telefonicznym,
2) podłączyć kabel do gniazda zgodnie z przyjętymi zasadami,
3) sprawdzić przy pomocy aparatu monterskiego poprawność wykonanego podłączenia
(czy jest słyszalny sygnał zgłoszenia centrali miejskiej),
4) podłączyć aparat telefoniczny do gniazda,
5) wykonać próbne połączenie telefoniczne wychodzące,
6) wykonać próbne połączenie przychodzące z innego stanowiska zewnętrznego/telefonu
komórkowego na podłączony numer miejski,
7) w przypadku błędnego wyniku któregokolwiek z testów, poprawić podłączenia linii
i ponownie wykonać sprawdzenie linii.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- linia miejska podłączona do głowicy kablowej,
- kabel telefoniczny instalacyjny,
- gniazdo telefoniczne,
- aparat monterski,
- aparat telefoniczny analogowy,
- wkrętak,
- nóż do ściągania izolacji,
- instrukcja obsługi aparatu telefonicznego,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
Ćwiczenie 2
Podłącz do linii ISDN telefon analogowy i telefon cyfrowy.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, wyjaśnić zasadę uruchamiania i użytkowania urządzeń
końcowych analogowych i cyfrowych. Przed rozpoczęciem części praktycznej powinien
przeprowadzić krótkie szkolenie z zakresu przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) podłączyć kablem liniowym telefon analogowy do wejścia zakończenia sieciowego NT
oznaczonego Ab1 lub Ab2,
2) podłączyć aparat cyfrowy ISDN do wejścia S0 zakończenia sieciowego NT,
3) wykonać próbne połączenie telefoniczne z telefonu analogowego na telefon cyfrowy
ISDN,
4) wykonać próbne połączenie telefoniczne z telefonu cyfrowego ISDN na analogowy,
5) w przypadku błędnego wyniku testu sprawdzić podłączenia i ponownie przeprowadzić
testowe rozmowy,
6) pamiętać o podłączeniu do zasilania zakończenia sieciowego NT w celu zasilenia aparatu
cyfrowego i zasileniu wejść analogowych ab1 i ab2.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- centralka abonencka PBX cyfrowa ISDN,
- 1 łącze ISDN 2B+D z przypisanymi numerami MSN (minimum 2 numery MSN),
- opcjonalnie 1 linia analogowa z uruchomioną usługą prezentacji numerów CLIP,
- aparat telefoniczny ISDN,
- aparat telefoniczny analogowy z wyświetlaczem LCD i funkcją prezentacji numerów
 Caller ID lub  CLIP ,
- gniazda telefoniczne,
- kabel krosujący RJ45,
- instrukcja programowania i użytkowania centrali abonenckiej,
- instrukcja obsługi telefonu ISDN,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
5.2. Podłączenie i pierwsze uruchomienie centralki
abonenckiej PBX
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj podłączenie sieci kablowej do centralki PBX i dokonaj jej uruchomienia.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, wyjaśnić zasadę uruchamiania i użytkowania urządzeń
końcowych analogowych i cyfrowych. Przed rozpoczęciem części praktycznej powinien
przeprowadzić krótkie szkolenie z zakresu przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) podłączyć do odpowiednich wejść centralki linie kablowe sieci wewnętrznej i miejskiej,
2) do wyznaczonych gniazd podłączyć numery wewnętrzne centralki,
3) do wyposażenia miejskiego centralki podłączyć linię miejską,
4) do wyznaczonych gniazd podłączyć aparaty telefoniczne,
5) podłączyć zasilanie do centralki,
6) poczekać, aż centralka uruchomi się,
7) gdy centralka będzie już uruchomiona z aparatu wewnętrznego nr1 wywołać aparat
telefoniczny nr 2,
8) wykonać próbne połączenie zewnętrzne,
9) odebrać przychodzące połączenie zewnętrzne i dokonać jego przełączenia na drugi aparat.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenie praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- analogowa centralka abonencka PBX,
- 1 linie zewnętrzna,
- 2 aparaty telefoniczne analogowe podłączone do wyposażenia wewnętrznego centrali,
- gniazda telefoniczne,
- wkrętak,
- nóż do ściągania izolacji,
- instrukcja programowania i użytkowania centrali abonenckiej,
- instrukcja obsługi aparatów telefonicznych,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
Ćwiczenie 2
Dokonaj przełączenia numerów wewnętrznych podłączonych do centralki PBX.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, wyjaśnić zasadę uruchamiania i użytkowania urządzeń
końcowych analogowych i cyfrowych. Przed rozpoczęciem części praktycznej powinien
przeprowadzić krótkie szkolenie z zakresu przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) sprawdzić numerację aparatów telefonicznych podłączonych do centralki PBX,
2) podłączyć dodatkowe gniazda sieci wewnętrznej,
3) dokonać przełączenia numerów z gniazd podłączonych na gniazda nowe,
4) do powstałych wolnych gniazd podłączyć nowe numery wewnętrzne,
5) doprowadzić telefonem monterskim poprawność podłączonych sygnałów,
6) do wszystkich czynnych gniazd podłączyć aparaty telefoniczne,
7) wykonać testowe połączenia pomiędzy podłączonymi telefonami.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- analogowa centralka abonencka PBX umożliwiająca podłączenie 6 numerów
wewnętrznych,
- 3 gniazda telefoniczne z podłączonymi numerami wewnętrznymi 10, 11, 12,
- 3 wolne gniazda telefoniczne,
- 6 aparatów telefonicznych,
- wkrętak,
- kabel instalacyjny,
- nóż do ściągania izolacji,
- telefon monterski,
- instrukcja uruchomienia i użytkowania centrali abonenckiej,
- instrukcja obsługi telefonu analogowego,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
5.3. Podłączanie urządzeń końcowych do centralki PBX
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Podłącz telefony: analogowe, systemowy i ISDN do centralki PBX.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, wyjaśnić zasadę uruchamiania i użytkowania urządzeń
końcowych analogowych i cyfrowych. Przed rozpoczęciem części praktycznej powinien
przeprowadzić krótkie szkolenie z zakresu przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) podłączyć wybrane aparaty do odpowiednich wyposażeń centralki:
- telefon analogowy do wyposażenia wewnętrznego analogowego,
- telefon systemowy do wyposażenia wewnętrznego systemowego,
- telefon cyfrowy ISDN do wyposażenia ISDN.
2) przy podłączaniu pamiętać o odpowiednim okablowaniu dla każdego typu telefonów,
3) wykonać kilka połączeń testowych pomiędzy aparatami,
4) zmienić głośność i barwę dzwonków w telefonach,
5) na telefonach zaprogramować klawisze bezpośredniego wyboru tak, aby umożliwiały
dzwonienie na pozostałe aparaty,
6) wykonać testowe połączenia z aparatu systemowego.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- cyfrowa centralka abonencka PBX,
- aparat telefoniczny systemowy,
- aparat telefoniczny analogowy,
- aparat telefoniczny cyfrowy ISDN,
- gniazda telefoniczne,
- instrukcje obsługi aparatów telefonicznych analogowego, systemowego i cyfrowego
ISDN,
- instrukcja programowania i użytkowania centrali abonenckiej,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
Ćwiczenie 2
Uruchom dwa stanowiska telefaksowe i przeprowadz transmisję strony testowej pomiędzy
podłączonymi telefaksami.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, wyjaśnić zasadę uruchamiania i użytkowania urządzeń
końcowych analogowych i cyfrowych. Przed rozpoczęciem części praktycznej powinien
przeprowadzić krótkie szkolenie z zakresu przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) podłączyć telefaksy pod dwa numery wewnętrzne analogowe,
2) ustawić parametry w obu faksach:
- datę,
- czas,
- nagłówek,
- sposób odbioru.
3) przygotować stronę testową,
4) wykonać połączenie pomiędzy faksami i przesłać stronę testową,
5) po odebraniu strony testowej odesłać ją z powrotem do faksu 1.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- centralka PBX z minimum dwoma portami wewnętrznymi analogowymi,
- dwa telefaksy,
- instrukcja programowania i użytkowania centrali abonenckiej,
- instrukcja obsługi telefaksu,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
5.4. Aparaty sekretarsko-dyrektorskie
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj podłączenie 2 aparatów sekretarsko-dyrektorskich.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, wyjaśnić zasadę uruchamiania i użytkowania urządzeń
sekretarsko dyrektorskich. Przed rozpoczęciem części praktycznej powinien przeprowadzić
krótkie szkolenie z zakresu przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wykonać sieć kablową umożliwiającą podłączenie 2 telefonów sekretarsko-dyrektorskich,
2) podłączyć aparaty do zainstalowanych gniazd,
3) przypisać aparatom numery wewnętrzne w sieci,
4) sprawdzić połączenie pomiędzy nimi  interkom,
5) wykonać połączenie zewnętrzne na linii miejskiej i przekazać je na drugi aparat,
6) odebrać połączenie przychodzące z linii miejskiej i przekazać na drugi aparat.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- dwie linie miejskie,
- 2 aparaty telefoniczne sekretarsko-dyrektorskie,
- aparat telefoniczny podłączony do linii zewnętrznej,
- kabel instalacyjny 3 parowy,
- gniazda telefoniczne,
- wkrętak,
- nóż do ściągania izolacji,
- instrukcje programowania i obsługi aparatów sekretarsko-dyrektorskich,
- poradnik dla ucznia.
Ćwiczenie 2
Uruchom funkcję konferencji na aparatach sekretarsko-dyrektorskich.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, wyjaśnić zasadę uruchamiania i użytkowania urządzeń
sekretarsko dyrektorskich. Przed rozpoczęciem części praktycznej powinien przeprowadzić
krótkie szkolenie z zakresu przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wykonać sieć kablową umożliwiającą podłączenie 2 telefonów sekretarsko-dyrektorskich,
2) podłączyć aparaty do zainstalowanych gniazd,
3) przypisać aparatom numery wewnętrzne w sieci,
4) sprawdzić połączenie pomiędzy nimi  interkom,
5) odebrać połączenie przychodzące z linii miejskiej,
6) zawiesić połączenie i uruchomić funkcję konferencji dołączając drugi aparat sekretarsko-
-dyrektorski do zawieszonej rozmowy,
7) przeprowadzić rozmowę  konferencja 3-stronna,
8) rozłączyć rozmowę.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- dwie linie miejskie,
- 2 aparaty telefoniczne sekretarsko-dyrektorskie,
- aparat telefoniczny podłączony do linii miejskiej,
- kabel instalacyjny 3 parowy,
- gniazda telefoniczne,
- wkrętak,
- nóż do ściągania izolacji,
- instrukcje programowania i obsługi aparatów sekretarsko-dyrektorskich,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Montaż i programowanie
końcowych urządzeń telekomunikacyjnych
Test składa się z 24 zadań wielokrotnego wyboru, z których:
- zadania 1-19 są z poziomu podstawowego,
- zadania 20-24 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 10 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 13 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 17 zadań, w tym co najmniej 2 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 21 zadań, w tym co najmniej 4 z poziomu
ponadpodstawowego.
Plan testu Klucz odpowiedzi
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
1. Omówić budowę centrali A P b
Scharakteryzować metody
2. A P d
podziału systemów PBX
Określić właściwości central
3. B P d
cyfrowych
Scharakteryzować strukturę
4. B P c
łącza ISDN BRA
Określić właściwości aparatu
5. B P d
systemowego
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
Aącze 2 kanałowe BRA,
kanały rozmowne 2x64
kbit/sek + kanał
sygnalizacyjny 16 kbit/sek
maksymalnie mogą być
prowadzone 2 rozmowy
Wymienić parametry łącza
telefoniczne;
6.
ISDN BRA i PRA
Aącze 30 kanałowe PRA,
B P
kanały rozmowne 30x64
kbit/sek + kanał
sygnalizacyjny 64 kbit/sek,
maksymalnie może być
prowadzonych 30 rozmów
telefonicznych.
Wymienić dostępne urządzenia
analogowe, systemowe i ISDN
końcowe podłączane do
7. B P
lub DECT
systemów PBX
Określić metody prezentacji
8. B P DTMF i FSK
numeru abonenta dzwoniącego
Wymienić dostępne rodzaje
termiczne, termo transferowe,
9. B P
urządzeń faksowych
atramentowe, laserowe
trwałe kopie dokumentów,
Określić zastosowanie urządzeń
standardowy papier A4,
10. B P
faksowych
możliwość kopiowania innych
dokumentów
Określić możliwości
przyłączania urządzeń
11. B P c
końcowych do łącza cyfrowego
ISDN BRA
Nazwać podstawowe tryby
12. A P ustawić tryb odbiory FAKS
pracy faksów
wada: nietrwała kopia
Scharakteryzować właściwości
zalety: tania eksploatacja,
13. B P
faksów
bardzo duża ilość kopii do
odebrania na jednej rolce
Informacja o numerze
abonenta dzwoniącego pojawi
się gdy użyty zostanie aparat z
Określić właściwości aparatów
funkcją CLIP  identyfikacji
końcowych oraz ich warunki
14. A P numeru i dodatkowo
pracy
wyposażenie analogowe
centrali umożliwia
prezentowanie numeru
abonenta b
Wymienić dostępne rodzaje
numeracji przypisywanej na
15. A P numeracja MSN i DDI
łączach cyfrowych ISDN
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
tak przez dwa telefony, pod
Określić warunki współpracy
warunkiem, że
urządzeń końcowych
16. B P zaprogramowana zostanie
analogowych z łączami
numeracja MSN dla portów
cyfrowymi ISDN
Ab w NT
Wyjaśnić podstawowe funkcje
17. A P b
użytkowe aparatu ISDN
Określić sposoby realizacji
systemów sekretarsko-
18. C P c
-dyrektorskich
po przez kabel transmisyjny,
po przez modem,
Wymienić metody
po przez sieć LAN/WAN
administrowania systemami
19. B P
przy pomocy aparatu
abonenckimi.
systemowego lub
programującego
Określić metody przełączania
połączeń na inne stanowiska
20. B P c
wewnętrzne
Określić parametry pracy
21. A PP d
systemu DECT
Scharakteryzować sposoby
liczba slotów rozbudowy,
22. rozbudowy systemu B PP
pojemność kart rozszerzeń
abonenckiego PBX
podłączyć napięcie do NT,
Określić sposoby podłączania
podłączyć aparat
urządzeń końcowych do sieci
23. B PP analogowy do portu ab1,
cyfrowych
zaprogramować numer
MSN dla tego portu
aparaty systemowe mogą
działać tylko z centralami
PBX tego samego
producenta zapewniając
pełna identyfikacją połączeń
i funkcji systemowych,
Wymienić charakterystyczne telefony ISDN mogą być
24. właściwości urządzeń podłączone do centralki
cyfrowych B PP PBX dowolnego
producenta lub mogą
działać bezpośrednio na
linii miejskiej ISDN BRA,
nie przekazują informacji
systemowych za pomocą
wyświetlaczy
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadz z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych,
jakie będą w teście.
5. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
7. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
8. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
dydaktycznego (rozładuj niepokój, zachęć do sprawdzenia swoich możliwości).
9. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym
się czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
10. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
11. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
12. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania,
które sprawiły uczniom największe trudności.
13. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
14. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 24 pytania o różnym stopniu trudności. Są to pytania: wielokrotnego
wyboru, otwarte i opisowe.
5. Zadania 1, 2, 3, 4, 5, 11, 17, 18, 20, 21 zawierają cztery odpowiedzi, z których tylko
jedna jest poprawna, natomiast w 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 22, 23, 24
uzupełnij zadania.
6. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi:
- w pytaniach wielokrotnego wyboru zaznacz prawidłową odpowiedz znakiem X
(w przypadku pomyłki, błędną odpowiedz otocz kółkiem a następnie ponownie
zaznacz znakiem X odpowiedz prawidłową),
- w pytaniach z krótką odpowiedzią wpisz odpowiedz w wyznaczone pole,
- w pytaniach opisowych wpisz krótką charakterystykę w wyznaczone pole.
7. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz mógł sprawdzić poziom swojej wiedzy.
8. Kiedy wybór odpowiedzi lub jej udzielenie w analizowanym zadaniu sprawi Ci trudność,
wtedy odłóż jego rozwiązanie na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
Trudności mogą przysporzyć Ci pytania: 21  24, gdyż są one na poziomie trudniejszym
niż pozostałe.
9. Na rozwiązanie testu masz 90 min.
Powodzenia!
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
Materiały dla ucznia:
- instrukcja,
- zestaw zadań testowych,
- karta odpowiedzi.
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Centralka abonencka modułowa:
a) składa się z jednej płyty systemowej,
b) składa się z płyty głównej i slotów rozszerzeń,
c) ma budowę zamkniętą  brak dalszej rozbudowy,
d) jest centralą tylko analogową.
2. Jeden z podziałów central abonenckich to:
a) na modułowe i analogowe,
b) na analogowe i systemowe,
c) na cyfrowe i systemowe,
d) na analogowe i cyfrowe.
3. Centralka abonencka cyfrowa:
a) obsługuje tylko łącza cyfrowe: systemowe i ISDN,
b) nie obsługuje łączy ISDN PRA,
c) obsługuje łącza analogowe BRA i cyfrowe PRA,
d) obsługuje łącza analogowe i cyfrowe.
4. W łączu BRA udostępniane są:
a) 2 kanały sygnalizacyjne i 2 kanały rozmowne,
b) 1 kanał rozmowny i 2 sygnalizacyjne,
c) 1 kanał sygnalizacyjny i 2 rozmowne,
d) 1 kanał rozmowny i 1 kanał sygnalizacyjny.
5. Aparaty systemowe mogą pracować:
a) tylko z liniami miejskimi cyfrowymi BRA i PRA,
b) tylko z liniami miejskimi cyfrowymi BRA i liniami miejskimi analogowymi,
c) z liniami miejskimi PRA 20 i PRA 30,
d) każdą linia miejską.
6. Opisz główne parametry linii cyfrowej ISDN BRA i PRA  podaj liczbę dostępnych
kanałów i ich przepustowość oraz maksymalną liczbę połączeń telefonicznych jaka może
być na nich prowadzona jednocześnie.
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
7. Wymień trzy grupy aparatów końcowych podłączanych do systemów PBX.
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
8. Wymień standardy prezentacji numeru abonenta dzwoniącego.
..........................................................................................................................................
9. Wymień rodzaje faksów, biorąc pod uwagę sposób drukowania dokumentów.
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
10. Wymień trzy zalety faksów na papier zwykły A4.
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
11. Wskaż, ile urządzeń może być podłączonych do 1 łącza ISDN BRA?
a) 1 urządzenie,
b) 10 urządzeń,
c) 8 urządzeń,
d) 30 urządzeń.
12. W jaki sposób można odbierać automatycznie dokumenty na telefaksie podłączonym
do linii analogowej?
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
13. Wymień, jakie są zalety a jakie wady faksu na papier termiczny?
..........................................................................................................................................
14. Objaśnij, kiedy na wyświetlaczu telefonu analogowego podłączonego do centralki PBX
pojawi się informacja o numerze abonenta dzwoniącego?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
15. Objaśnij, jaka numeracja ISDN umożliwia bezpośrednie wybranie numeru konkretnego
stanowiska w centrali abonenckiej?
..........................................................................................................................................
16. Wyjaśnij, czy łącze ISDN BRA z numeracją MSN może być wykorzystane bezpośrednio
przez telefony analogowe, i jeżeli tak to w jaki sposób?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
17. Podaj sposób, w jaki możemy odczytać informacje o połączeniach nieodebranych
na telefonie ISDN?
a) wybierając odpowiedni kod funkcji,
b) odczytując z menu telefonu,
c) nie możemy bo jest to funkcja przeznaczona tylko dla abonentów sieci GSM,
d) dzwoniąc pod numer informacyjny.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
18. Wskaż, ile aparatów sekretarsko-dyrektorskich może być maksymalnie podłączonych
do wspólnej sieci?
a) 4 aparaty,
b) 10 aparatów,
c) 8 aparatów,
d) 2 aparaty.
19. Omów sposób, w jaki można dokonywać zmian w programie centrali?
..........................................................................................................................................
20. Jaki parametr odpowiada za przełączanie rozmowy na inne stanowisko w systemie
abonenckim?
a)  hold ,
b)  DND ,
c)  flash ,
d)  park .
21. Telefony bezprzewodowe pracujące w standardzie DECT mają zasięg:
a) 30 m w budynkach i 500 m w terenie otwartym,
b) 50 m w budynkach i 30 m w terenie otwartym,
c) 30 m w budynkach i 300 m w terenie otwartym,
d) 50 m w budynkach i 300 m w terenie otwartym.
22. Wymień dwa najważniejsze parametry centrali, które decydują o pojemności systemu
abonenckiego.
..........................................................................................................................................
23. Omów sposób podłączenia aparatu analogowego do portu ab1 w module NT1?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
24. Przedstaw zasadnicze różnice pomiędzy aparatem systemowym a aparatem ISDN?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Montaż i programowanie końcowych urządzeń telekomunikacyjnych
Zakreśl poprawną odpowiedz, wpisz krótkie odpowiedzi lub scharakteryzuj.
Numer
Punkty
Odpowiedz
zadania
1. a b c d
2. a b c d
3. a b c d
4. a b c d
5. a b c d
6.
7.
8.
9.
10.
11. a b c d
12.
13.
14.
15.
16.
17. a b c d
18. a b c d
19.
20. a b c d
21. a b c d
22.
23.
24.
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
TEST 2
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Montaż i programowanie
końcowych urządzeń telekomunikacyjnych .
Test składa się z 25 zadań wielokrotnego wyboru, otwartych i opisowych, z których:
- zadania 1-19 są z poziomu podstawowego,
- zadania 20-25 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 10 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 14 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 18 zadań, w tym co najmniej 2 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 22 zadań, w tym co najmniej 4 z poziomu
ponadpodstawowego,
Plan testu Klucz odpowiedzi
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zadania (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
Określić zakres pasma
1. A P d
telefonicznego
Scharakteryzować parametry
2. A P b
łącza cyfrowego ISDN 2B+D
Określić wymagania
techniczne do korzystania
3. B P b
z systemu telefonii
bezprzewodowej
Wymienić rodzaje łączy
miejskich, obsługujących
4. A P c
analogowe urządzenia
końcowe
Przeniesienie dzwonienie
uruchamiane jest w sytuacji
zmiany stanowiska pracy
Określić sytuacje dla których
bądz nieobecności
zasadne jest stosowanie funkcji
5. B P
pracownika; przeniesienie
przeniesienia numerów
może dotyczyć wszystkich
rozmów, tylko zewnętrznych
lub wewnętrznych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
Linie analogowe zakańczane
są standardowym gniazdem
Określić sposób zakańczania
6. B P telefonicznym a łącze ISDN
linii analogowych i cyfrowych
BRA zakończeniem
sieciowym NT
Scharakteryzować łącza
łącze ISDN BRA i łącze
7. A P
cyfrowe BRA i PRA
ISDN PRA
Zasilanie potrzebne jest
Określić zasadę podłączania
w przypadku podłączenia
urządzeń analogowych
8. B P telefonu analogowego lub
i cyfrowych do łącza ISDN
ISDN bez własnego
zasilacza
Wymienić metody
administrowania systemami
9. A P b
PBX
W zależności od typu,
Określić sposób przyłączenia
modem podłączamy do
10. B P
modemu do PBX
analogowego lub cyfrowego
wyposażenia PBX
bardzo szybki dostęp do
programu centrali, szybki
Scharakteryzować sposoby
czas reakcji na zgłoszenie
zdalnej administracji
11. B P
problemów z PBX,
systemami PABX
możliwość zdalnej
diagnostyki sytemu PBX
Określić wymagania
techniczne dotyczące zasilania
12. B P c
urządzeń telekomunikacyjnych
Wyjaśnić możliwości
użytkowe centrali na
13. B P b
podstawie jej konfiguracji
Określić zasadę budowy sieci
kablowej dla urządzeń
14. A P d
cyfrowych i analogowych
Podłączenie baterii
(akumulatorów) zasilania
Wymienić sposoby realizacji
awaryjnego,
zasilania awaryjnego systemów
15. A P
podłączenie zewnętrznego
PABX
zasilacza UPS
o odpowiedniej mocy
DISA to system zapowiedzi
słownej który umożliwia po
Scharakteryzować dostępne
odsłuchaniu komunikatu
rozwiązania systemów
16. B P wybranie numeru
zapowiedzi słownych.
wewnętrznego, podłączany
jest do analogowej linii
wewnętrznej
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
dołożenie karty rozszerzeń,
wykorzystanie możliwości
Wymienić sposoby rozbudowy
17. A P rozbudowy aparatów
systemów PABX
systemowych o kolejny
numer wewnętrzny
Określić zasady rejestrowania
w celach statystycznych,
18. B P
rozmów telefonicznych
bezpieczeństwa i kontroli
Podłączyć się z systemem
Wyjaśnić metody
PBX (lokalnie lub zdalnie)
wykonywania kopii bazy
19. B P odczytać program z centrali
danych z centralki PABX
zapisać kopie na dysku,
rozłączyć się z centralą
Określić zakres danych
data, godzina, numer
umieszczanych
20. C PP wybrany, czas połączenia,
w raportach taryfikacyjnych
numer wewnętrzny
preselekcja, wprowadzenie
klas uprawnień do
Określić sposoby redukowania
określonej strefy
21. kosztów połączeń D PP numeracyjnej,
identyfikacja PIN przed
telefonicznych
połączeniem, wykorzystanie
technologii VoIP
funkcja interkom umożliwia
bezpośrednią rozmowę
z wybranym użytkownikiem
bez konieczności
podnoszenia słuchawki
Scharakteryzować sposoby
przez wywoływanego
22. realizacji funkcji sekretarsko- C PP  warunkiem jest posiadanie
telefonu systemowego
-dyrektorskich na aparatach
 głośno mówiącego ,
systemowych
najczęściej wykorzystywana
jest
w układach sekretarsko-
-dyrektorskich
Podłączając stacje
wzmacniakowe do
Określić sposoby powiększania
istniejących stacji bazowych
23. zasięgu sieci bezprzewodowej C PP
 maksymalnie cztery
w standardzie DECT
 repeatery dla jednej stacji
bazowej
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
awizo jest głównym
stanowiskiem centrali PBX,
do niego kierowane mogą
być bezpośrednio
połączenia przychodzące
Określić funkcje stanowiska np. z DISA, połączenia
24.
nieodebrane. Awizo może
AWIZO w systemach PABX
B PP
także pośredniczyć przy
połączeniach wychodzących
 zamawianie połączeń
przez abonentów
wewnętrznych.
numer dzwoniący,
Wymienić komunikaty
data,
wyświetlane na
godzina,
25. B PP
wyświetlaczach aparatów
koszt połączenia,
systemowych.
teksty informacyjne i SMS.
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadz z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych, jakie
będą w teście.
5. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
7. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
8. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru.
9. dydaktycznego (rozładuj niepokój, zachęć do sprawdzenia swoich możliwości).
10. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
11. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
12. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
13. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania,
które sprawiły uczniom największe trudności.
14. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
15. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem pytań testowych.
4. Test zawiera 25 pytań dotyczących Programowanie i eksploatacja abonenckich central
oraz urządzeń końcowych. Pytania: 1, 2, 3, 9, 12, 13 i 14 są to pytania wielokrotnego
wyboru i tylko jedna odpowiedz jest prawidłowa; pytania: 7, 11, 17, 20, 21 i 25 to
pytania,
w których należy udzielić krótkiej odpowiedzi; pytania 4, 5, 6, 8, 10, 15, 16, 18, 19, 22,
23 i 24 to pytania opisowe.
5. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi:
- w pytaniach wielokrotnego wyboru zaznacz prawidłową odpowiedz znakiem X
(W przypadku pomyłki, błędną odpowiedz otocz kółkiem a następnie ponownie
zaznacz znakiem X odpowiedz prawidłową),
- w pytaniach z krótką odpowiedzią wpisz odpowiedz w wyznaczone pole,
- w pytaniach opisowych wpisz krótką charakterystykę w wyznaczone pole.
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz mógł sprawdzić poziom swojej wiedzy.
7. Kiedy wybór odpowiedzi lub jej udzielenie w analizowanym zadaniu sprawi Ci trudność,
wtedy odłóż jego rozwiązanie na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
Trudności mogą przysporzyć Ci pytania: 20  25, gdyż są one na poziomie trudniejszym
niż pozostałe.
8. Na rozwiązanie testu masz 90 min.
Powodzenia!
Materiały dla ucznia:
- instrukcja,
- zestaw zadań testowych,
- karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Pasmo telefoniczne mieści się w zakresie:
b) 300kHz-3400kHz,
c) 2400Hz-3400kHz,
d) 400Hz-4300Hz,
e) 0,3kHz-3,4kHz.
2. Wskaż, którego z aparatów nie można podłączyć do łącza ISDN?
a) analogowego,
b) systemowego,
c) DECT,
d) analogowego bezprzewodowego.
3. Wskaż jeden z zakresów częstotliwości w jakim pracują telefony bezprzewodowe DECT:
a) 1800kHz-1880kHz,
b) 1880MHz-1900MHz,
c) 914MHz-960MHz,
d) 1805kHz-1880kHz.
4. Wskaż, które z łączy miejskich umożliwia dołączenie aparatu analogowego?
a) tylko analogowe,
b) analogowe i ISDN PRA,
c) analogowe i ISDN BRA,
d) ISDN BRA i PRA.
5. Opisz w jakim celu i dokąd można przekierować dzwonienie z numeru wewnętrznego
podłączonego do systemu abonenckiego PBX?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
6. Opisz w jaki sposób zakańczana jest linia analogowa a w jaki linia cyfrowa BRA?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
7. Wymień jakie łącza mogą być dołączone do cyfrowego wyposażenia miejskiego centrali
PBX?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
8. Wyjaśnij dlaczego zakończenie sieciowe wyposażane jest w dodatkowe zasilanie
elektryczne?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
9. Wskaż, który ze sposobów podłączenia centrali z komputerem zapewnia najszybszy
transfer danych z PBX?
a) po przez kabel USB,
b) po przez kabel UTP RJ45,
c) po przez modem ISDN,
d) po przez kabel RS.
10. Opisz w jaki sposób można podłączyć modem do centralki PBX?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
11. Wymień trzy zalety zdalnej administracji systemem PBX.
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
12. Wskaż, w którym aparacie nie jest wymagane zastosowanie dodatkowego zasilacza?
a) aparat DECT,
b) aparat ISDN z automatyczną sekretarką,
c) aparat analogowy,
d) aparat analogowy z automatyczną sekretarką.
13. Wskaż ile rozmów zewnętrznych będzie można prowadzić z telefonu podłączonego
do centrali PBX, wyposażonej w kartę 2 linii miejskich i kartę 8 numerów wewnętrznych?
a) 8,
b) 2,
c) 4,
d) 10.
14. Wskaż, ile przewodów jest potrzebnych do podłączenia telefonu cyfrowego ISDN?
a) 8,
b) 2,
c) 6,
d) 4.
15. Opisz w jaki sposób można zabezpieczyć zasilanie elektryczne dla systemów PBX?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
16. Wyjaśnij co to jest DISA i opisz sposób podłączenia tego systemu do centralki PBX?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
17. Opisz w jaki sposób można rozbudować system abonencki PBX o nowe numery
wewnętrzne?
..........................................................................................................................................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
18. Wyjaśnij w jakim celu systemy taryfikacji mogą zapisywać informację o połączeniach
przychodzących?
..........................................................................................................................................
19. Opisz w jaki sposób można wykonać kopię danych z centrali?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
20. Wymień pięć danych, które są przedstawiane w raporcie taryfikacyjnym?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
21. Podaj cztery przykłady rozwiązań redukujących koszty użytkowania telefonu:
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
22. Wyjaśnij zasadę działania funkcji  interkom i podaj jej zastosowanie.
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
23. Opisz w jaki sposób można zwiększyć obszar działania telefonii bezprzewodowej DECT?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
24. Wyjaśnij jaką funkcję spełnia awizo w centralkach PBX?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
25. Wymień pięć informacji, które mogą być przekazywane za pomocą wyświetlacza telefonu
systemowego?
..........................................................................................................................................
.......& ...............................................................................................................................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Montaż i programowanie końcowych urządzeń telekomunikacyjnych
Zakreśl poprawną odpowiedz, wpisz krótkie odpowiedzi lub scharakteryzuj.
Numer
Punkty
Odpowiedz
zadania
1. a b c d
2. a b c d
3. a b c d
4.
a b c d
5.
6.
7.
8.
9. a b c d
10.
11.
12. a b c d
13. a b c d
14. a b c d
15.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
7. LITERATURA
1. Boczyński Tomasz, Janoś Tomasz, Kaczmarek Stefan (red.): Vademecum teleinformatyka.
Cz. II. IDG Poland, Warszawa 2002
2. Chustecki Janusz (red.): Vademecum teleinformatyka. Cz I. IDG Poland, Warszawa 1999
3. Kościelnik D.: ISDN  cyfrowe sieci zintegrowane usługowo. WKA, Warszawa 2001
4. Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia. WSiP, Warszawa 1999
5. Taras E.: Urządzenia telekomunikacyjne. Cz.1. WSiP, Warszawa 1996
6. Witulski St.: Urządzenia telekomunikacyjne. Cz. 2. WSiP, Warszawa 1996
7. Zagrobelny T.: Urządzenia teletransmisyjne. WSiP, Warszawa 1996
8. Instrukcje obsługi central telefonicznych
9. Instrukcje obsługi urządzeń telekomunikacyjnych
10. Materiały reklamowe producentów
11. Normy i katalogi
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] z2 01 n
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] z2 03 u
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] z2 03 n
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] z2 03 n
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] z2 02 u
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] z1 02 n
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] o1 03 n
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] o1 05 u
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] z1 01 u
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] o1 01 n
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] o1 05 n
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] z3 01 u
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] o2 01 u
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] o1 04 n
monter sieci i urzadzen telekomunikacyjnychr5[02] o1 02 u

więcej podobnych podstron