Wzór umowy o dofinansowanie w ramach 7 osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka


Wzór
Umowa o dofinansowanie nr ...........
w ramach 7 osi priorytetowej  Społeczeństwo informacyjne  budowa
elektronicznej administracji
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007  2013
zawarta w ..................... dniu ..................., pomiędzy:
................................................................................................................................................
..,
zwanym dalej  Instytucją Wdra\ająca/ Instytucją Pośredniczącą II stopnia , z
siedzibą w
................................................................................................................................................
....
reprezentowaną przez
................................................................................................................................................
.... (imię, nazwisko, pełniona funkcja)
a
...........................................................................................................................................
....
(nazwa i forma prawna/imię i nazwisko Beneficjenta)
zwanym/zwaną dalej  Beneficjentem",
z siedzibą w/zamieszkałym w
.............................................................................................,
NIP...................................................................................................................................
.... reprezentowanym przez
.........................................................................................................................................
..., (imię i nazwisko, pełniona funkcja)
1/21
na podstawie ...........................1 z dnia , którego potwierdzona za zgodność z
oryginałem kopia stanowi załącznik nr 1 do, niniejszej umowy o dofinansowanie,
zwana dalej  Umową
Preambuła
Działając na podstawie art. 209 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z pózn. zm.), zwanej dalej ustawą o finansach
publicznych oraz mając na uwadze postanowienia:
1) ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju
(Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z pózn. zm.);
2) rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r.
ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu
Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L
210 z 31.07.2006 r., s. 25  78), zwanego dalej  rozporządzeniem 1083/2006 ;
3) rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i
uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z
31.07.2006 r., s. 1  11);
4) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r.
ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE)
nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz
Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu
Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego (Dz. Urz. UE L 371 z 27.12.2006 r., s. 1  169), zwane dalej
 rozporządzeniem 1828/2006;
5) Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007  2013, zwanego
dalej  PO IG przyjętego przez Komisję Europejską w porozumieniu z
Rzeczpospolitą Polską w dniu 2 pazdziernika 2007 r. oraz uchwałą Rady
Ministrów w dniu 30 pazdziernika 2007 r. oraz Szczegółowego opisu
priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013;
1
Nale\y wpisać pełnomocnictwo, upowa\nienie lub inny dokument, z którego wynika umocowanie
reprezentującego do działania w imieniu i na rzecz Beneficjenta.
2/21
6) Obwieszczenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 19.03.2008r. w sprawie
listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Innowacyjna
Gospodarka na lata 2007 - 2013, ogłoszonego w Monitorze Polskim (Nr 27, poz.
260) w dniu 2.04.2008r. 2
7) Preumowy zawartej w dniu & & & & .. pomiędzy& & & & & ..& a
& & & & & & & & ..
Strony uzgadniają, co następuje:
ż 1
Definicje
Ilekroć w umowie mowa jest o:
1) Projekcie - nale\y przez to rozumieć przedsięwzięcie będące przedmiotem
Umowy, realizowane w ramach 7 osi priorytetowej PO IG;
2) Beneficjencie  nale\y przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub
jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, której ustawa
przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z bud\etu państwa
lub ze zródeł zagranicznych na podstawie Umowy;
3) dofinansowaniu - nale\y przez to rozumieć wartość wsparcia udzielonego ze
środków publicznych Beneficjentowi w formie dotacji rozwojowej, o której mowa
w art. 106 ust. 2 pkt 3a) ustawy o finansach publicznych, w wysokości określonej
w ż 4 ust. 1;
4) Instytucji Audytowej (IA) - nale\y przez to rozumieć Generalnego Inspektora
Kontroli Skarbowej, który odpowiada za zapewnienie prowadzenia audytów w
celu weryfikacji skutecznego funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli PO
IG oraz audytów operacji;
5) Instytucji Certyfikującej (IC) - nale\y przez to rozumieć ministra właściwego
do spraw rozwoju regionalnego, którego zadania w tym zakresie wykonuje
komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym tego ministra, odpowiedzialna
za realizację zadań w zakresie certyfikacji wskazana w Szczegółowym opisie
priorytetów PO IG;
6) Instytucji Zarządzającej (IZ) - nale\y przez to rozumieć ministra właściwego do
spraw rozwoju regionalnego, którego zadania w tym zakresie wykonuje komórka
organizacyjna w urzędzie obsługującym tego ministra, odpowiedzialna za
przygotowanie i realizację PO IG wskazana w Szczegółowym opisie priorytetów
PO IG;
7) Instytucji Pośredniczącej  nale\y przez to rozumieć ministra właściwego ds.
informatyzacji, którego zadania w zakresie realizacji 7 osi priorytetowej zapewnia
komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym tego ministra, któremu na
2
Dokumenty i akty prawne wymienione w pkt 1  6 są dostępne na stronie www.mrr.gov.pl.
3/21
podstawie porozumienia zawartego z Instytucją Zarządzającą, została powierzona
część zadań związanych z realizacją PO IG;
8) Instytucji Wdra\ającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia  nale\y przez to
rozumieć Władzę Wdra\ającą Programy Europejskie; podmiot, któremu na
podstawie porozumienia zawartego z Instytucją Pośredniczącą została
powierzona, w ramach 7 osi priorytetowej PO IG realizacja zadań odnoszących się
bezpośrednio do Beneficjentów;
9) nieprawidłowości - nale\y przez to rozumieć jakiekolwiek naruszenie przepisu
prawa krajowego lub wspólnotowego, wynikające z działania lub zaniechania
Beneficjenta, które mogło narazić lub naraziło na szkodę środki publiczne poprzez
dofinansowanie nieuzasadnionego wydatku;
10) środkach publicznych  nale\y przez to rozumieć środki, o których mowa w art.
5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych;
11) okresie kwalifikowalności wydatków - nale\y przez to rozumieć okres, w
którym mogą być ponoszone wydatki kwalifikowane i w którym realizowany jest
zakres rzeczowy i finansowy Projektu;
12) sile wy\szej - nale\y przez to rozumieć zdarzenie bądz połączenie zdarzeń,
niezale\nych od Beneficjenta, które uniemo\liwiają realizację w całości lub części
jego zobowiązań wynikających z Umowy, których Beneficjent nie mógł
przewidzieć i którym nie mógł zapobiec ani ich przezwycię\yć poprzez działanie z
nale\ytą starannością;
13) wniosku o dofinansowanie - nale\y przez to rozumieć wniosek zło\ony przez
ubiegającego się o dofinansowanie w celu uzyskania dofinansowania na realizację
Projektu, którego kopia stanowi załącznik nr 2 do Umowy;
14) wniosku Beneficjenta o płatność  nale\y przez to rozumieć wniosek o płatność
sporządzony według wzoru określonego przez Instytucję Zarządzającą PO IG;
15) wydatkach kwalifikowalnych - nale\y przez to rozumieć wydatki poniesione
przez Beneficjenta niezbędne do prawidłowej realizacji Projektu, wskazane w
niniejszej Umowie oraz zgodne z katalogiem wydatków kwalifikowanych
określonym w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO IG
2007-2013 wydanych przez Ministra Rozwoju Regionalnego3;
16) wykonawcy - nale\y przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo
jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa
przyznaje zdolność prawną, która zło\yła Beneficjentowi ofertę i zawarła z nim
umowę związaną z realizacją Projektu;
17) zakończeniu realizacji Projektu - nale\y przez to rozumieć dzień zło\enia w
Instytucji Wdra\ającej/ Instytucji Pośredniczącej II stopnia wniosku Beneficjenta
o płatność końcową.
3
Dostępne na stronie internetowej www.mrr.gov.pl
4/21
ż 2.
Przedmiot umowy
1. Przedmiotem umowy jest udzielenie przez Instytucję Wdra\ającą/ Instytucję
Pośredniczącą II stopnia dofinansowania na realizację Projektu
 ............................................... (tytuł/numer) ze środków publicznych w ramach 7. osi
priorytetowej PO IG oraz określenie praw i obowiązków Stron Umowy związanych z
realizacją Projektu w zakresie zarządzania, rozliczania, monitorowania,
sprawozdawczości i kontroli, a tak\e w zakresie informacji i promocji.
2. Beneficjent zobowiązuje się do zrealizowania Projektu w pełnym zakresie, w terminie
wskazanym w ż 5 ust. 3, z nale\ytą starannością, zgodnie:
1) z Umową i jej załącznikami, w szczególności z opisem zawartym we wniosku o
dofinansowanie, wraz z załącznikami;
2) z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, w
szczególności zasadami polityk wspólnotowych, które są dla niego wią\ące, w
tym przepisów dotyczących konkurencji, udzielania zamówień publicznych,
ochrony środowiska oraz równouprawnienia kobiet i mę\czyzn;
3) z wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego, wydanych w trybie art. 35 ust. 3
 7 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju w zakresie, w którym jego
dotyczą. Beneficjent jest zobowiązany do stosowania wytycznych Ministra
Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO IG, w
wersji obowiązującej w chwili podpisania Umowy. W przypadku zmian w/w
wytycznych na korzyść Beneficjenta jest on uprawniony do powoływania się na
zmiany wytycznych obowiązujące na dzień dokonywania odpowiedniej czynności
lub operacji związanej z realizacją Projektu. Treść w/w wytycznych oraz ich
zmiany są publicznie dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju
Regionalnego4. O miejscu publikacji, zmianie oraz terminie, od którego w/w
wytyczne lub ich zmiany powinny być stosowane, Minister Rozwoju
Regionalnego informuje w komunikacie zamieszczonym w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej  Monitor Polski . Udostępnienie treści
w/w wytycznych w formie i trybie wy\ej opisanych jest równoznaczne z
doręczeniem, o którym mowa w art. 384 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.
Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z pózn. zm.).
3. Beneficjent zobowiązany jest do przekazywania Instytucji Wdra\ającej/Instytucji
Pośredniczącej II stopnia lub podmiotom przez nią upowa\nionym, na ka\de ich
wezwanie, informacji i wyjaśnień na temat realizacji Projektu, w tym tak\e do
przedkładania dokumentów lub ich poświadczonych kopii, włączając w to wszystkie
faktury i wyciągi bankowe dotyczące wydatków kwalifikowanych, w terminie 14 dni
od dnia otrzymania \ądania.
4. Beneficjent zobowiązuje się w okresie kwalifikowalności wydatków, o którym mowa
w ż 5 ust. 3 oraz a\ do dnia zakończenia okresu trwałości projektu, o którym mowa w
ż 7 ust. 1, bez uprzedniej zgody Instytucji Wdra\ającej/ Instytucji Pośredniczącej II
stopnia, do nie dokonywania czynności rozporządzających na inny podmiot praw i
obowiązków wynikających z niniejszej Umowy.
5. Beneficjent ponosi wyłączną odpowiedzialność wobec osób trzecich za szkody
powstałe w związku z realizacją Projektu.
4
Dostępne na stronie internetowej www.mrr.gov.pl
5/21
6. Beneficjent zobowiązuje się zrealizować Projekt zgodnie z Harmonogramem
rzeczowo-finansowym Projektu, stanowiącym załącznik nr 3 do Umowy. Pózniejsza
aktualizacja Harmonogramu rzeczowo  finansowego wymaga jedynie akceptacji IW
bez obowiązku aneksowania umowy, o ile zmiana harmonogramu rzeczowo-
finansowego nie wpłynie na termin zakończenia Projektu.
ż 3.
Koszt realizacji projektu i zródła finansowania
1. Całkowity koszt realizacji Projektu wynosi & & & & & & . PLN (słownie:
& & & & & & & & & & & & & & & .....PLN).
2. Całkowita kwota wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją Projektu
wynosi ...................................... PLN (słownie:
........................................................................PLN).
3. Wydatki wykraczające poza całkowitą kwotę wydatków kwalifikowanych określoną
w ust. 2, w tym wydatki wynikające ze wzrostu całkowitego kosztu realizacji
Projektu po podpisaniu Umowy, są wydatkami niekwalifikowanymi.
4. Beneficjent zobowiązuje się do zapewnienia finansowania Projektu.
5. Beneficjent zobowiązany jest pokryć w całości wydatki niekwalifikowane konieczne
dla realizacji Projektu, w tym wydatki wykraczające poza całkowitą wartość
Projektu.
ż 4.
Wysokość i forma dofinansowania środkami publicznymi
1. Instytucja Wdra\ająca/ Instytucja Pośrednicząca II stopnia zobowiązuje się udzielić
Beneficjentowi dofinansowania na realizację Projektu w kwocie .......................... PLN
(słownie: ..............................PLN), stanowiącej............ % kwoty całkowitych
wydatków kwalifikowanych określonych w ż 3 ust. 2, po spełnieniu warunków
wynikających z Umowy.
2. Beneficjent zobowiązany jest do niezwłocznego informowania Instytucji
Wdra\ającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia o zdarzeniach, które powodują, \e
kwota wydatków kwalifikowanych niezbędnych do osiągnięcia celów projektu jest
ni\sza ni\ kwota określona w ż 3 ust. 2.
3. Je\eli w trakcie realizacji Projektu kwota wydatków kwalifikowanych ulegnie
zmianie, kwota przyznanego dofinansowania zostanie proporcjonalnie zmieniona z
zachowaniem udziału procentowego określonego w ust. 1.
4. W przypadku zmiany w zakresie wartości Projektu, zmniejszenia lub zwiększenia
wydatków kwalifikowanych Projektu, kwota przyznanego dofinansowania w ramach
Projektu mo\e ulec zmianie, po wyra\eniu zgody przez Instytucję Wdra\ającą/
Instytucję Pośredniczącą II stopnia.
6/21
5. Ewentualna zmiana kwoty dofinansowania nie mo\e spowodować przekroczenia
maksymalnego poziomu dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego, wynoszącego 85% kwoty dofinansowania.
6. Beneficjent finansuje całość wydatków ponoszonych w ramach Projektu ze środków
bud\etowych dysponenta właściwej części bud\etowej.5
ż 5.
Kwalifikowalność wydatków i przejrzystość finansowa
1. Warunkiem uznania wydatków za kwalifikowane jest poniesienie ich przez
Beneficjenta lub podmiot wskazany we wniosku o dofinansowanie w związku z
realizacją Projektu, zgodnie z postanowieniami Umowy, wytycznymi Ministra
Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO IG, z
zastrze\eniem ż 2 ust. 2 pkt 3 oraz z zasadami racjonalnej gospodarki finansowej, w
szczególności zaś najkorzystniejszej relacji nakładów do rezultatów.
2. Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia dofinansowaniem są wydatki, które
jednocześnie:
1) są niezbędne do prawidłowej realizacji Projektu;
2) zalicza się do kategorii kosztów wymienionych w Harmonogramie rzeczowo-
finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 3 do Umowy;
3) zostały faktycznie poniesione w okresie kwalifikowalności wydatków;
4) zostały zweryfikowane i zatwierdzone przez Instytucję Wdra\ającą/Instytucję
Pośredniczącą II stopnia;
5) zostały prawidłowo udokumentowane.
3. Okres kwalifikowalności wydatków dla Projektu rozpoczyna się w dniu
......................... r. i kończy się w dniu & & & & & & & & r.
4. Beneficjent zobowiązuje się zakończyć realizację zakresu rzeczowego i finansowego
Projektu, wynikającego z wniosku o dofinansowanie, w okresie kwalifikowalności
wydatków, określonym w ust 3.
5. Zakończenie realizacji Projektu oznacza wykonanie pełnego zakresu rzeczowego
Projektu zgodnie z Harmonogramem rzeczowo-finansowym, udokumentowanie
wykonania robót, dostaw i usług zgodnie z Umową odpowiednimi protokołami
odbioru lub innymi dokumentami potwierdzającymi zgodność realizacji z warunkami
Umowy oraz zrealizowanie przez Beneficjenta pełnego zakresu finansowego
Projektu, co oznacza zrealizowanie przez Beneficjenta wszystkich płatności w ramach
Projektu tj. poniesienie wydatków i pozyskanie dokumentów stanowiących podstawę
uznania wydatków za kwalifikowalne w ramach Projektu. Zakończenie realizacji
Projektu kończy zło\enie wniosku Beneficjenta o płatność końcową.
6. Wydatki poniesione poza okresem kwalifikowalności wydatków, o którym mowa w
ust. 3 nie będą uznane za kwalifikowalne.
5
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie
wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (Dz. U. Nr 175, poz. 1232).
7/21
7. Wydatki poniesione na pokrycie podatku od towarów i usług (VAT) mogą zostać
uznane za kwalifikowalne, jeśli nie podlega on zwrotowi lub odliczeniu na rzecz
Beneficjenta zgodnie z właściwymi przepisami. Zaliczenie podatku VAT do
wydatków kwalifikowalnych mo\liwe jest wyłącznie w przypadku Beneficjenta,
który we wniosku o dofinansowanie zło\ył oświadczenie o kwalifikowalności VAT.
8. Instytucja Wdra\ająca/Pośrednicząca II stopnia dokonuje oceny Projektu w oparciu o
wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w
ramach PO IG, lata 2007 - 2013.
9. W przypadku realizacji Projektu przez utworzone w tym celu konsorcjum jednostek
administracji publicznej z przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi,
organami samorządu zawodowego lub jednostkami badawczo-rozwojowymi,
Beneficjent ponosi odpowiedzialność za utrzymanie celów Projektu oraz terminową
realizację zadań przez wszystkich członków konsorcjum, w tym w szczególności za
terminowe, zgodne z Harmonogramem rzeczowo-finansowym, rozliczanie Projektu.
ż 6.
Rozliczenie Umowy
1. W celu uzyskania akceptacji Instytucji Wdra\ającej/Instytucji Pośredniczącej II
stopnia poniesionych przez Beneficjenta wydatków jest on obowiązany do
przedło\enia Instytucji Wdra\ającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia:
1) prawidłowo wypełnionego oraz kompletnego wniosku Beneficjenta o płatność w
formie papierowej i elektronicznej, w obowiązującym formacie zatwierdzonym
przez Instytucję Zarządzającą PO IG;
2) kopii dokumentów księgowych (faktur lub dokumentów o równowa\nej wartości
księgowej), potwierdzających poniesione koszty oraz potwierdzenia dokonania
zapłaty. Opis dokumentów księgowych powinien w sposób jednoznaczny
umo\liwić przypisanie kosztu do określonej pozycji w harmonogramie rzeczowo 
finansowym;
3) protokołów odbioru dokumentujących wykonanie robót, dostaw, usług lub innych
dokumentów potwierdzających zgodność realizacji Projektu z warunkami
Umowy.
Dokumenty powinny być poświadczone przez uprawnioną osobę (tj. przez Skarbnika,,
Głównego Księgowego lub osobę upowa\nioną) za zgodność z oryginałem.
8/21
2.Beneficjent zobowiązany jest, pod rygorem rozwiązania Umowy bez zachowania
okresu wypowiedzenia, do:
1) przedkładania do Instytucji Wdra\ającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia
wniosku Beneficjenta o płatność co najmniej raz na 3 miesiące, w terminie 30 dni
od zakończenia danego okresu. Brak wydatków po stronie Beneficjenta nie
zwalnia go z obowiązku przedkładania wniosków Beneficjenta o płatność z
wypełnioną częścią dotyczącą przebiegu realizacji Projektu (częścią
sprawozdawczą);
2) przedkładania do Instytucji Wdra\ającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia
wniosku Beneficjenta o płatność końcową nie pózniej ni\ w terminie określonym
w ż 5 ust. 3.
3. Instytucja Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia weryfikuje wniosek
Beneficjenta o płatność oraz załączone do niego dokumenty w terminie 30 dni od dnia
otrzymania od Beneficjenta poprawnego i kompletnego wniosku Beneficjenta o płatność.
4. W przypadku zło\enia wniosku Beneficjenta o płatność lub załączników zawierających
braki lub błędy Beneficjent jest zobowiązany, na wezwanie Instytucji Wdra\ającej/
Instytucji Pośredniczącej II stopnia, do zło\enia poprawionych/ uzupełnionych
dokumentów w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. W takim przypadku termin
zatwierdzenia przez Instytucję Wdra\ającą/Instytucję Pośredniczącą II stopnia wniosku
Beneficjenta o płatność biegnie od dnia dostarczenia poprawnego lub kompletnego
wniosku. W sytuacji zaistnienia takiej konieczności, Instytucja Wdra\ająca / Instytucja
Pośrednicząca II stopnia mo\e dokonać ponownego wezwania w powy\szym trybie.
5.Instytucja Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia mo\e uzupełnić lub
poprawić wniosek Beneficjenta o płatność w zakresie oczywistych omyłek pisarskich o
charakterze technicznym i rachunkowym bez konieczności wzywania Beneficjenta do
uzupełniania lub korygowania wniosku Beneficjenta o płatność. Instytucja
Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia nie mo\e poprawiać lub uzupełniać:
1) zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione i objęte wnioskiem
wydatki, o ile nie dotyczy to oczywistych omyłek pisarskich i omyłek
rachunkowych;
2) załączonych kserokopii dokumentów potwierdzających poniesione wydatki, o ile
nie dotyczy to oczywistych omyłek w opisie załączonych kserokopii dokumentów.
6. W przypadku nie usunięcia w terminie, o którym mowa w ust. 4 przez Beneficjenta
braków lub błędów w dokumentach, o których mowa w ust. 1, a których Instytucja
Wdra\ająca/ Instytucja Pośrednicząca II stopnia nie mo\e samodzielnie usunąć, takie
wydatki mogą zostać uznane za niekwalifikowalne.
7. Poświadczenie przez Instytucję Wdra\ającą/ Instytucję Pośredniczącą II stopnia
poniesionych przez Beneficjenta wydatków kwalifikowalnych następuje pod warunkiem
zrealizowania pełnego zakresu rzeczowego i finansowego Projektu.
8. Warunkiem koniecznym poświadczenia przez Instytucję Wdra\ającą/ Instytucję
Pośredniczącą II stopnia poniesionych przez Beneficjenta wydatków kwalifikowanych
jest ich zatwierdzenie przez Instytucję Wdra\ającą/ Instytucję Pośredniczącą II stopnia
oraz pozytywne zweryfikowanie części sprawozdawczej wniosku Beneficjenta o płatność.
9. Instytucja Wdra\ająca/ Instytucja Pośrednicząca II stopnia zobowiązana jest do
poinformowania Beneficjenta w formie pisemnej lub elektronicznej o pozytywnej
weryfikacji wniosku Beneficjenta o płatność oraz o wysokości kwoty zatwierdzonej.
9/21
10. Beneficjent jest zobowiązany do prowadzenia dla Projektu odrębnej informatycznej
ewidencji księgowej kosztów, wydatków i przychodów lub stosowania w ramach
istniejącego informatycznego systemu ewidencji księgowej odrębnego kodu księgowego
umo\liwiającego identyfikację wszystkich transakcji oraz poszczególnych operacji
bankowych związanych z Projektem oraz zapewnienia, \e operacje gospodarcze są
ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
11.Beneficjent zwraca niewykorzystane w danym roku kalendarzowym środki
przeznaczone na realizację Projektu na rachunek bud\etu państwa wskazany przez
dysponenta głównego w terminach określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów w
sprawie szczegółowego sposobu wykonywania bud\etu państwa, o którym mowa w art.
162 ustawy o finansach publicznych.
12.Beneficjent zgadza się na pomniejszanie poświadczonych kwot wydatków
kwalifikowalnych o błędnie uznane za kwalifikowlane w ramach poprzednich weryfikacji
wniosków Beneficjenta o płatność składanych w ramach Projektu.
13. Kwoty nieprawidłowo wydatkowane a zaakceptowane wcześniej przez Instytucję
Wdra\ającą/ Instytucję Pośredniczącą II stopnia, pomniejszają kwotę zatwierdzoną do
wypłaty w ramach danego wniosku Beneficjenta o płatność lub podlegają zwrotowi przez
Beneficjenta na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Wdra\ającą/ Instytucję
Pośredniczącą II stopnia.
ż 7.
Monitorowanie, sprawozdawczość i ewaluacja
1. Beneficjent jest zobowiązany do zapewnienia trwałości Projektu w okresie 5 lat od
zakończenia realizacji Projektu oraz osiągnięcia zało\onych celów i wskazników
określonych we wniosku o dofinansowanie.
2. Beneficjent jest zobowiązany przekazać do Instytucji Wdra\ającej/Instytucji
Pośredniczącej II stopnia wraz z wnioskiem Beneficjenta o płatność, dokumenty
potwierdzające wykonanie zakresu rzeczowego Projektu, w zakresie wynikającym z
Harmonogramu rzeczowo  finansowego.
3. Beneficjent niezwłocznie informuje Instytucję Wdra\ającą/Instytucję Pośredniczącą II
stopnia o wszelkich okolicznościach mogących powodować zasadniczą modyfikację
Projektu.
4. Instytucja Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia monitoruje realizację
Projektu, a w szczególności osiąganie wskazników Projektu w terminach i
wielkościach określonych we wniosku o dofinansowanie
5. Beneficjent jest zobowiązany, tam gdzie to mo\liwe, do przedstawiania wskazników
dotyczących zatrudnienia w podziale według płci.
6. Beneficjent niezwłocznie informuje Instytucję Wdra\ającą/Instytucję Pośredniczącą II
stopnia o wszelkich zagro\eniach oraz nieprawidłowościach w realizacji Projektu.
7. W trakcie realizacji Projektu oraz po jego zakończeniu a\ do upływu terminu, o
którym mowa w ust. 1, Beneficjent jest zobowiązany do współpracy z podmiotami
upowa\nionymi przez Instytucję Zarządzającą, Instytucję Pośredniczącą, Instytucję
10/21
Wdra\ającą/Instytucję Pośredniczącą II stopnia lub Komisję Europejską do
przeprowadzania oceny Projektu, w szczególności Beneficjent jest zobowiązany do:
1) przekazywania tym podmiotom wszelkich informacji i dokumentów dotyczących
Projektu we wskazanym przez nie zakresie i terminach;
2) uczestnictwa w wywiadach, ankietach oraz badaniach ewaluacyjnych
przeprowadzanych innymi metodami.
8. Beneficjent zobowiązuje się do przesyłania informacji dotyczących pomiaru wartości
wskazników w oparciu o listę zaimplementowaną do KSI (SIMIK 07-13), stanowiącą
załącznik nr 3 do Wytycznych w zakresie warunków gromadzenia i przekazywania
danych w formie elektronicznej ogłoszonych w Monitorze Polskim w dniu w dniu 13
lutego 2008 r.
9. W przypadku nabycia wartości niematerialnych i prawnych w ramach Projektu, ze
środków dofinansowania, Beneficjent zobowiązuje się do zachowania tych wartości w
swoich aktywach przez okres, o którym mowa w ust. 1 oraz do amortyzacji tych
aktywów zgodnie z odrębnymi przepisami.
ż 8.
Zmiany w projekcie
1.Beneficjent nie mo\e dokonywać zmian prowadzących do zmiany celów Projektu w
rozumieniu art. 57 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006.
2.Beneficjent jest zobowiązany do zapewnienia trwałości Projektu, rozumianej jako nie
poddanie Projektu znacznej modyfikacji w rozumieniu art. 57 ust. 1 rozporządzenia
1083/2006 w okresie 5 lat od daty zakończenia realizacji Projektu.
3.W przypadku konieczności wprowadzenia zmian w Projekcie niezwiązanych z okresem
kwalifikowalności wydatków, innych ni\ zmiany, o których mowa ust. 1, Beneficjent
zobowiązany jest w terminie 30 dni od dnia zaistnienia przyczyny dokonania zmiany, do
zło\enia do Instytucji Wdra\ającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia, wniosku o
zaakceptowanie zmian wraz z i ich uzasadnieniem.
4.W przypadku zaistnienia okoliczności mogących opóznić realizację Projektu, nie
pózniej ni\ 30 dni roboczych przed dniem upływu okresu kwalifikowalności wydatków,
określonego w ż 5 ust. 3, Beneficjent jest zobowiązany wystąpić z pisemnym wnioskiem
o wydłu\enie okresu realizacji Projektu. Wraz z wnioskiem Beneficjent jest zobowiązany
zło\yć pisemne uzasadnienie przyczyn niedotrzymania terminu realizacji Projektu oraz
aktualny Harmonogram rzeczowo-finansowy i Harmonogram wydatków na kolejne
kwartały (stanowiący część wniosku o płatność).
5.Instytucja Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia, rozpatrzy wnioski, o których
mowa w ust. 2, 3, w terminie 30 dni roboczych od dnia otrzymania kompletnych
wniosków, jednak nie pózniej ni\ 5 dni roboczych przed terminem określonym w ż 5 ust.
3.
6.Instytucja Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia jest uprawniona do \ądania
od Beneficjenta wyjaśnień i uzupełnień do wniosków, o których mowa w ust. 2, 3,
Beneficjent zobowiązany jest doręczyć je w terminie określonym w wezwaniu. W takim
przypadku termin rozpatrzenia wniosku przez Instytucję Wdra\ającą/Instytucję
Pośredniczącą II stopnia o którym mowa w ust. 2 i 3, biegnie od dnia dostarczenia
uzupełnienia wniosku lub wyjaśnień.
11/21
7. Instytucja Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia mo\e zlecić zaopiniowanie
wniosków, o których mowa w ust. 2 i 3, niezale\nemu ekspertowi zewnętrznemu. W
takim przypadku termin, o którym mowa w ust. 6, ulega wydłu\eniu o okres niezbędny do
sporządzenia opinii przez niezale\nego eksperta zewnętrznego. Instytucja Wdra\ająca
/Instytucja Pośrednicząca II stopnia poinformuje Beneficjenta o wystąpieniu o tę opinię.
8. Instytucja Wdrą\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia odrzuca wnioski, o których
mowa w ust. 2 i 3 w przypadku, gdy zaproponowane przez Beneficjenta zmiany miałyby
negatywny wpływ na osiągnięcie celów Projektu.
9. W przypadku odrzucenia wniosków, o których mowa w ust. 2 i 3 Instytucja
Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia poinformuje Beneficjenta na piśmie o
odrzuceniu wniosku wraz z uzasadnieniem.
10. W przypadku akceptacji wniosków, o których mowa w ust. 2 i 3 Instytucja
Wdra\ająca/ Instytucja Pośrednicząca II stopnia przesyła do Beneficjenta projekt
stosownego aneksu do Umowy, za wyjątkiem przypadków określonych w ż 14 ust. 4, 5,
6.
11. Beneficjent zobowiązuje się do niezwłocznego informowania Instytucji Wdra\ającej/
Instytucji Pośredniczącej II stopnia o zamiarze dokonania zmian prawno-organizacyjnych
w jego statusie, które mogą mieć wpływ na realizację Projektu lub osiągnięcie celów
Projektu.
12. Bez konieczności informowania Instytucji Wdra\ającej/Instytucji Pośredniczącej II
stopnia Beneficjent jest uprawniony do dokonania przesunięcia pomiędzy
poszczególnymi kategoriami wydatków kwalifikowanych do 10 % wartości kwoty danej
kategorii wydatków, z której następuje przesunięcie, bez względu na poziom wzrostu
kategorii wydatków, do której następuje przesunięcie.
ż 9.
Kontrola i audyt oraz przechowywanie dokumentów6
1. Beneficjent zobowiązuje się poddać kontroli w zakresie realizowanej Umowy,
prowadzanej przez Instytucję Zarządzającą, Instytucję Pośredniczącą, Instytucję
Wdrą\ającą/Instytucję Pośrednicząca II stopnia, Instytucję Certyfikującą, Instytucję
Audytową, Komisję Europejską, lub inną instytucję uprawnioną do przeprowadzania
kontroli na podstawie odrębnych przepisów lub upowa\nień, oraz udostępnić, na
\ądanie tych instytucji oraz Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, wszelką
dokumentację związaną z Projektem oraz realizowaną Umową.
2. Beneficjent zobowiązuje się do udzielania wyjaśnień i przekazywania informacji w
zakresie realizowanej Umowy na \ądanie Instytucji Wdra\ającej/Instytucji
Pośredniczącej II stopnia, Instytucji Pośredniczącej, Instytucji Zarządzającej,
6
Szczegółowe prawa i obowiązki stron w toku kontroli oraz zasady jej przeprowadzania określają Wytyczne w zakresie Procesu
kontroli dla Instytucji Pośredniczących i Instytucji Wdra\ających dla PO IG 2007-2013 wydane przez Ministra Rozwoju
Regionalnego.
12/21
Instytucji Certyfikującej lub innych instytucji upowa\nionych na podstawie
odrębnych przepisów.
3. Kontrole mogą być przeprowadzane w dowolnym terminie w trakcie realizacji
Projektu oraz przez okres wskazany w ż 7 ust. 1.
4. Kontrole mogą być przeprowadzane zarówno w siedzibie Beneficjenta, jak i w
miejscu realizacji Projektu.
5. Odmowa poddania się kontroli lub utrudnianie jej przeprowadzenia stanowi podstawę
do wypowiedzenia Umowy ze skutkiem natychmiastowym.
6. Instytucja Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia lub podmiot przez nią
upowa\niony wysyła do Beneficjenta pisemne zawiadomienie o planowanej kontroli
w terminie nie krótszym ni\ 5 dni przed planowanym terminem kontroli. Beneficjent
otrzymuje zawiadomienie o kontroli planowanej przez inne instytucje, uprawnione do
jej przeprowadzania na podstawie odrębnych przepisów, w terminach i trybie
określonych tymi przepisami. Najpózniej w dniu wszczęcia kontroli Zespół
kontrolujący zobowiązany jest przedstawić Beneficjentowi upowa\nienie do kontroli
oraz poinformować go o przysługujących mu prawach i obowiązkach.
7. Beneficjent zobowiązuje się do zapewnienia przedstawicielom instytucji
przeprowadzającej kontrolę nieograniczonego dostępu do miejsc, w których
realizowany jest Projekt, oraz dostępu do systemu komputerowego, a tak\e do
wszystkich dokumentów i plików komputerowych związanych z Projektem.
8. Podczas kontroli Beneficjent zapewni obecność osób kompetentnych do udzielenia
wyjaśnień na temat procedur, wydatków i innych zagadnień związanych z realizacją
Projektu.
9. Nieudostępnienie wszystkich wymaganych dokumentów lub odmowa udzielenia
informacji jest traktowane jak utrudnienie przeprowadzenia kontroli.
10. Podmiot dokonujący kontroli sporządza informację pokontrolną, zawierającą między
innymi zalecenia pokontrolne, które Beneficjent jest obowiązany wykonać w terminie
wskazanym w tej informacji. Informacja pokontrolna zostanie dostarczona
Beneficjentowi w formie pisemnej w terminie 21 dni od dnia zakończenia kontroli.
11. Niewykonanie przez Beneficjenta zaleceń pokontrolnych w terminie wskazanym w
informacji pokontrolnej lub nie przedstawienie przekonującego uzasadnienia ich
niewykonania wraz z propozycją nowego terminu wykonania zaleceń pokontrolnych,
mo\e stanowić podstawę do wypowiedzenia Umowy ze skutkiem natychmiastowym.
12. Beneficjent mo\e przedstawić, na piśmie, stanowisko w odniesieniu do informacji
pokontrolnej, o której mowa w ust. 9, w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. W
przypadku braku zastrze\eń do informacji pokontrolnej, Beneficjent zobowiązany
jest do odesłania podpisanej informacji pokontrolnej do Instytucji
Wdra\ającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia, w terminie 14 dni od dnia jej
otrzymania.
13. W przypadku odmowy podpisania informacji pokontrolnej Beneficjent zobowiązany
jest do przekazania pisemnego uzasadnienia odmowy podpisania informacji wraz z
jednym egzemplarzem niepodpisanej informacji pokontrolnej, w terminie 7 dni od
dnia jej otrzymania.
13/21
14. Odmowa podpisania informacji pokontrolnej lub zgłoszenie do niej zastrze\eń nie
wstrzymuje wykonania zaleceń pokontrolnych.
15. Instytucja Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia rozpatruje zgłoszone
zastrze\enia Beneficjenta do treści informacji pokontrolnej, w terminie 14 dni od dnia
ich otrzymania. W przypadku uwzględnienia zastrze\eń, Instytucja
Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia wzywa Beneficjenta do podpisania i
odesłania zweryfikowanej informacji pokontrolnej, w terminie 7 dni od dnia jej
otrzymania.
16. Instytucja przeprowadzająca kontrolę jest zobowiązana do sprawdzenia wykonania
zaleceń pokontrolnych określonych w informacji pokontrolnej. W tym celu podmiot
kontrolujący mo\e zwrócić się na piśmie do Beneficjenta o udzielenie informacji o
stopniu i zakresie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przeprowadzić ponownie
kontrolę na miejscu realizacji Projektu.
17. W przypadku zastrze\eń, co do prawidłowości wydatkowania środków lub sposobu
realizacji Umowy, Instytucja Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia
pisemnie informuje o tym fakcie Beneficjenta oraz jest uprawniona do wstrzymania
wypłaty dofinansowania do czasu ostatecznego wyjaśnienia zastrze\eń.
18. W przypadku, gdy podczas kontroli badającej prawidłowość poniesionych wydatków
kwalifikowanych oraz sposób realizacji Umowy stwierdzone zostaną
nieprawidłowości, Instytucja Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia,
podmiot przez nią upowa\niony lub inna instytucja uprawniona do przeprowadzenia
kontroli na podstawie odrębnych przepisów, mogą przeprowadzić kontrolę mającą na
celu ponowne sprawdzenie kwalifikowalności wydatków oraz prawidłowości
sposobu realizacji Umowy.
19. Beneficjent przekazuje Instytucji Wdra\ającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia w
terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, kopie informacji pokontrolnych oraz
zaleceń pokontrolnych lub innych równowa\nych dokumentów sporządzonych przez
instytucje, inne ni\ Instytucja Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia je\eli
wyniki kontroli dotyczą Projektu.
20. W przypadku powzięcia przez Instytucję Wdra\ającą/Instytucję Pośredniczącą II
stopnia informacji o podejrzeniu powstania nieprawidłowości w realizacji Projektu
lub wystąpienia innych istotnych uchybień ze strony Beneficjenta, Instytucja
Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia lub inna upowa\niona instytucja o
której mowa w ust. 1 mo\e przeprowadzić kontrolę dorazną bez uprzedniego
powiadomienia, o którym mowa w ust. 6. Do przeprowadzenia kontroli doraznej
stosuje się postanowienia niniejszego paragrafu.
21. Beneficjent jest zobowiązany do przechowywania w sposób gwarantujący nale\yte
bezpieczeństwo informacji, wszelkich danych i dokumentów związanych z realizacją
Projektu, w szczególności dokumentacji związanej z zarządzaniem finansowym,
technicznym, procedurami zawierania umów z wykonawcami, przez okres co
najmniej 3 lat od daty zamknięcia PO IG oraz ich udostępniania do wglądu
podmiotom upowa\nionym przez Instytucję Zarządzającą, Instytucję Pośredniczącą,
Instytucję Wdra\ającą/Instytucję Pośredniczącą II stopnia lub Komisję Europejską.
Instytucja Wdra\ająca/ Instytucja Pośrednicząca II stopnia poinformuje Beneficjenta
o dacie zamknięcia PO IG.
14/21
22. Beneficjent będący jednostką sektora finansów publicznych zobowiązany jest do
prowadzenia audytu wewnętrznego na zasadach określonych w ustawie o finansach
publicznych.
ż 10.
Promocja i informacja
1. Beneficjent jest zobowiązany do informowania opinii publicznej o fakcie otrzymania
dofinansowania na realizację Projektu ze środków PO IG.
2. W zakresie, o którym mowa w ust. 1, Beneficjent jest zobowiązany do stosowania art.
8 i 9 rozporządzenia 1828/2006, tj.:
1) Beneficjent jest zobowiązany do informowania, w okresie kwalifikowalności
wydatków, o udziale w Projekcie środków finansowych pochodzących z Unii
Europejskiej, jeśli wkład środków publicznych przekracza 500 000 EUR i Projekt
dotyczy finansowania robót budowlanych, umieszczając w ka\dym miejscu
realizacji tablicę informacyjną, sporządzoną zgodnie z zasadami określonymi
w pkt 3. Po zakończeniu realizacji Projektu tablicę zastępuje się tablicą
pamiątkową, o której mowa w pkt 2;
2) Beneficjent jest zobowiązany do informowania o udziale w Projekcie środków
finansowych pochodzących z Unii Europejskiej, jeśli wkład środków publicznych
przekracza 500 000 EUR i Projekt dotyczy zakupu środków trwałych lub
finansowania robót budowlanych umieszczając nie pózniej ni\ 6 miesięcy po
zakończeniu realizacji Projektu stałej i widocznej tablicy pamiątkowej,
sporządzonej zgodnie z zasadami określonymi w pkt 3. Tablica pamiątkowa
dodatkowo zawiera informacje o tytule Projektu i finansowaniu z POIG;
3) Tablica informacyjna oraz tablica pamiątkowa musi zawierać następujące
elementy:
a) emblemat Unii Europejskiej, spełniający normy graficzne określone w
załączniku I do rozporządzenia 1828/2006, oraz odniesienie do Unii
Europejskiej,
b) odniesienie do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
c) hasło określone przez Instytucję Zarządzającą, podkreślające wartość dodaną
pomocy Wspólnoty:  Dotacje na innowacje najlepiej wraz z wyra\eniem:
 Inwestujemy w waszą przyszłość .
Informacje określone w pkt 1-3 zajmują co najmniej 25% powierzchni tablicy.
ż 11.
Zamówienia publiczne
1. Beneficjent jest zobowiązany stosować przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 t.j.) do udzielania
zamówień publicznych w ramach Projektu, w przypadku gdy wymóg jej stosowania
wynika z ustawy, z uwzględnieniem zaleceń Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia
29 lutego 2008 r. pt.:  Zalecenia dla beneficjentów funduszy UE dotyczące
interpretacji przepisów ustawy prawo zamówień publicznych .
2. Beneficjent jest zobowiązany udzielać zamówień w oparciu o najbardziej korzystną
ekonomicznie ofertę, z zachowaniem zasad przejrzystości i uczciwej konkurencji oraz
15/21
doło\yć wszelkich starań w celu uniknięcia konfliktu interesów rozumianego jako
brak bezstronności i obiektywności w wypełnianiu funkcji jakiegokolwiek podmiotu
objętego niniejszą Umową w związku z realizowanym zamówieniem. Beneficjent
zobowiązuje się dokonywać czynności związanych z udzieleniem zamówienia w
formie pisemnej.
3. Z zastrze\eniem ust. 4, w celu potwierdzenia zachowania powy\szych zasad, o
których mowa w ust. 2, Beneficjent w odniesieniu do umowy, której
zawarcie jest wyłączone z zakresu stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. Prawo zamówień publicznych, zobowiązany jest zawrzeć umowę z wykonawcą
w trybie przetargu, zgodnie z art. 701-705 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964
kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93, z pózn. zm.) lub zgodnie z wewnętrznymi
procedurami, o ile spełniają zasady określone w art. 701-705 kodeksu cywilnego,
chyba, \e przepisy szczególne przewidują inną formę i tryb zawierania umowy.
4. W przypadku, gdy w ramach Projektu dokonano zamówienia urządzeń, usług lub
robót budowlanych określonego w Harmonogramie rzeczowo-finansowym, którego
wartość nie przekracza kwoty, o której mowa w art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych wyra\onej w złotych przeliczonej według kursu
określonego w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 35 ust. 3 ww. ustawy,
obowiązującym w dniu zło\enia wniosku o dofinansowanie, Beneficjent jest
zobowiązany, w celu potwierdzenia zachowania zasad określonych w ust. 1, do
wskazania kryteriów wyboru dostawców.
5.Beneficjent zobowiązuje się do umo\liwienia upowa\nionemu przedstawicielowi
Instytucji Wdra\ającej / Instytucji Pośredniczącej II stopnia do uczestniczenia w
pracach komisji przetargowej związanych z procesem oceny ofert. Upowa\niony
przedstawiciel nie dokonuje oceny ofert, jednak\e ma prawo wglądu do wszystkich
dokumentów związanych z prowadzonym postępowaniem przetargowym. Informacje
uzyskane przez upowa\nionego przedstawiciela Instytucji Wdra\ającej / Instytucji
Pośredniczącej II stopnia mają charakter poufny  tylko do u\ytku słu\bowego.
6. Beneficjent zobowiązuje się do informowania o posiedzeniach komisji przetargowej
przynajmniej na 3 dni robocze przed ustalonym posiedzeniem, a tak\e przekazywania
wszelkich informacji umo\liwiających odpowiedni udział upowa\nionego
przedstawiciela Instytucji Wdra\ającej / Instytucji Pośredniczącej II stopnia lub
podjęcie działań w związku z zaistniałą sytuacją ze strony Instytucji Wdra\ającej /
Instytucji Pośredniczącej II stopnia.
7. Niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty i ostatecznym rozstrzygnięciu
protestów lub upływie czasu na ich zło\enie, a tak\e po podpisaniu umowy z
wykonawcą zamówienia, Beneficjent przedło\y do Instytucji Wdra\ającej / Instytucji
Pośredniczącej II stopnia kopie protokołu z postępowania wraz z załącznikami oraz
kopię podpisanej umowy z wykonawcą zamówienia. Beneficjent jest tak\e
zobowiązany do przekazywania dokumentów na podstawie których zostało udzielone
zamówienia o których mowa w ust. 3 i 4. Kontrola przeprowadzonego przez
Beneficjenta zamówienia publicznego jest integralną częścią weryfikacji dokumentacji
przedstawianej do dokonania płatności / certyfikacji. Odbywa się co do zasady razem z
weryfikacją wniosku Beneficjenta o płatność przedstawionym przez Beneficjenta do
Instytucji Wdra\ającej/ Instytucji Pośredniczącej II stopnia.
ż 12.
Tryb i warunki rozwiązania umowy
16/21
1. Umowa mo\e zostać rozwiązana przez ka\dą ze Stron z zachowaniem 30 dniowego
terminu wypowiedzenia. Wypowiedzenie następuje na piśmie i powinno zawierać
uzasadnienie.
2. Instytucja Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia mo\e wypowiedzieć
Umowę ze skutkiem natychmiastowym, w przypadku, gdy:
1) Beneficjent nie rozpoczął realizacji Projektu przez okres dłu\szy ni\ 2 miesiące od
dnia rozpoczęcia okresu kwalifikowalności wydatków, o którym mowa w ż 5 ust.
3 i nie poinformował Instytucji Wdra\ającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia o
uzasadnionych przyczynach opóznienia;
2) Beneficjent zaprzestał realizacji Projektu bądz realizuje go w sposób sprzeczny
z postanowieniami Umowy lub z naruszeniem prawa;
3) Beneficjent odmawia poddania się kontroli lub utrudnia jej przeprowadzanie
stosownie do ż 9 ust. 5;
4) Beneficjent w celu uzyskania dofinansowania przedstawił fałszywe lub niepełne
oświadczenia lub dokumenty;
5) Beneficjent dopuścił się nieprawidłowości finansowych oraz nie usunął ich
przyczyn i skutków;
6) Beneficjent dokonał zmian prawno-organizacyjnych w swoim statusie
zagra\ających realizacji Umowy;
7) Beneficjent dokonał zasadniczej modyfikacji Projektu, o której mowa w ż 7 ust. 3;
8) Beneficjent nie dokonuje promocji projektu;
9) Beneficjent dokonał zakupu towarów, usług i robót budowlanych w sposób
sprzeczny z ż 11;
10) Beneficjent nie przedło\ył wniosku Beneficjenta o płatność w terminach
określonych w ż 6 ust. 2;
11) Beneficjent przedstawił wniosek Beneficjenta o płatność lub dokumenty
stanowiące załączniki do wniosku, w którym podane informacje nie odpowiadają
stanowi faktycznemu;
12) w przypadku niedopełnienia przez Beneficjenta obowiązku, o którym mowa w ż
7 ust. 1;
13) Beneficjent wykorzystał dofinansowanie niezgodnie z przeznaczeniem;
14) Beneficjent wykorzystał dofinansowanie z naruszeniem procedur, o których
mowa w art. 208 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych;
15) Beneficjent pobrał dofinansowanie nienale\nie lub w nadmiernej wysokości;
16) na Beneficjencie cią\y obowiązek zwrotu pomocy wynikający z decyzji Komisji
Europejskiej, uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz wspólnym rynkiem;
17) Beneficjent narusza inne postanowienia Umowy skutkujące niemo\liwością jej
prawidłowej realizacji.
17/21
3. Rozwiązanie Umowy w trybach, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zwalnia
Beneficjenta, który otrzymał akceptację co najmniej jednej płatności pośredniej, o
której mowa w ż 4 ust. 6, z obowiązku zło\enia części sprawozdawczej wniosku
Beneficjenta o płatność, o którym mowa w ż 6 ust. 1, w terminie 25 dni od dnia
rozwiązania Umowy oraz przechowywania dokumentacji związanej z realizacją
Projektu zgodnie z treścią
ż 9 ust. 21.
4. W przypadku rozwiązania Umowy w trybach, o których mowa w ust. 1 i 2,
Beneficjentowi nie przysługuje odszkodowanie.
5. Naruszenie przez Beneficjenta w sposób istotny postanowień Umowy powoduje brak
mo\liwości ubiegania się i otrzymania przez Beneficjenta dofinansowania ze
środków PO IG oraz innych programów, w ramach których Instytucja
Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia będzie udzielać wsparcia w okresie 3
lat od dnia rozwiązania Umowy.
6. W związku z niewykonaniem lub nienale\ytym wykonaniem przez Beneficjenta
obowiązków wynikających z Umowy w zakresie, w jakim takie niewykonanie lub
nienale\yte wykonanie jest wynikiem działania siły wy\szej, Beneficjent jest
obowiązany do niezwłocznego poinformowania Instytucji Wdra\ającej/Instytucji
Pośredniczącej II stopnia o fakcie wystąpienia siły wy\szej, udowodnienia
wystąpienia siły wy\szej oraz wskazania wpływu, jaki zdarzenie miało na przebieg
realizacji Projektu.
7. W przypadku, gdy dalsza realizacja Projektu nie jest mo\liwa z powodu działania siły
wy\szej, Beneficjent zobowiązany jest rozwiązać Umowę w trybie, o którym mowa
w ust. 1.
8. Beneficjent nie będzie odpowiedzialny wobec Instytucji Wdra\ającej/Instytucji
Pośredniczącej II stopnia lub uznany za naruszającego postanowienia Umowy
w związku z niewykonaniem lub nienale\ytym wykonaniem obowiązków
wynikających z Umowy w zakresie, w jakim takie niewykonanie lub nienale\yte
wykonanie jest wynikiem siły wy\szej.
9. Beneficjent zobowiązany jest do ubezpieczenia przedmiotu Projektu oraz
zabezpieczenia danych, które powstały lub są przechowywane w związku z jego
realizacją. Beneficjent ma ponadto obowiązek zabezpieczenia informacji
niejawnych, je\eli takie wystąpiły w trakcie realizacji Projektu.
ż 13.
Zwrot dofinansowania
1. W przypadku rozwiązania Umowy w trybach, o których mowa w ż 12 ust. 1 i 2, z
zastrze\eniem ust. 2, Beneficjent jest zobowiązany do zwrotu dofinansowania, w
terminie 30 dni od dnia rozwiązania Umowy, wraz z odsetkami w wysokości
określonej jak dla zaległości podatkowych naliczonymi od dnia przekazania środków
do dyspozycji Beneficjenta. Zwrot dofinansowania powinien zostać dokonany na
18/21
rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Wdra\ającą/Instytucję Pośredniczącą
II stopnia.
2. W przypadku:
1) wykorzystania dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem;
2) wykorzystania dofinansowania z naruszeniem procedur, o których mowa w art.
208 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249,
poz. 2104, z pózn. zm.);
3) pobrania dofinansowania nienale\nie lub w nadmiernej wysokości;
stosuje się art. 211 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
3. Beneficjent zobowiązuje się do pokrycia udokumentowanych kosztów działań
windykacyjnych podejmowanych wobec niego, a w szczególności kosztów pomocy
prawnej świadczonej przez profesjonalnych pełnomocników.
4. Wykorzystanie dofinansowania w sposób określony w ust. 2 pkt 1 ,,powodujący
niezrealizowanie pełnego zakresu rzeczowego Projektu, wyklucza prawo otrzymania
środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4 ustawy z dnia 30 czerwca 2005
r. o finansach publicznych, na realizację Projektu w ramach programów
finansowanych z udziałem tych środków. Okres wykluczenia rozpoczyna się od dnia,
kiedy decyzja, o której mowa w art. 211 ust. 4 tej ustawy, stała się ostateczna, zaś
kończy się z upływem 3 lat od dnia dokonania zwrotu tych środków.7
5. Beneficjent zobowiązany jest w terminie wskazanym przez Instytucję Wdra\ającą/
Instytucję Pośredniczącą II stopnia do przekazania wskazanej w decyzji, o której
mowa w ust. 4 kwoty na rachunek bankowy łącznie z odsetkami naliczonymi jak od
zaległości podatkowych, o ile są nale\ne.
ż 14.
Tryb i zakres zmian do umowy
1. Strony mogą dokonać zmiany Umowy zgodnymi oświadczeniami woli.
2. Wszelkie oświadczenia składane przez Strony w związku z Umową oraz w celu jej
zmiany wymagają dla swojej wa\ności zachowania formy pisemnej.
3. Wszelkie zmiany w Umowie albo jej załącznikach z zastrze\eniem ust. 4, 5, 6
wymagają zgodnie z ż 8 formy pisemnej pod rygorem niewa\ności i są wprowadzane za
pomocą aneksu.
4. Zmiana adresu lokalizacji Projektu wymaga pisemnej zgody Instytucji
Wdra\ającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia na pisemny wniosek Beneficjenta.
5. Zmiana adresu siedziby Beneficjenta wymaga pisemnego potwierdzenia przyjęcia
zmiany do wiadomości wystawionego przez Instytucję Wdra\ającą/Instytucję
Pośredniczącą II stopnia na pisemny wniosek Beneficjenta.
7
Zapisu nie stosuje się do beneficjentów będących państwowymi jednostkami bud\etowymi i jednostkami
samorządu terytorialnego.
19/21
6.Aktualizacja Harmonogramu rzeczowo  finansowego wymaga jedynie akceptacji
Instytucji Wdra\ającej/ Instytucji Pośredniczącej II stopnia bez obowiązku aneksowania
umowy, z zastrze\eniem ż 2 ust. 6.
7. Beneficjent jest zobowiązany do pisemnego poinformowania Instytucji
Wdra\ającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia, bez konieczności zawarcia aneksu o
zmianie adresu do korespondencji w terminie 10 dni od dnia zmiany adresu.
ż 15.
Postanowienia końcowe
1. Wszelkie wątpliwości powstałe w trakcie realizacji Projektu oraz związane z
interpretacją Umowy będą rozstrzygane w pierwszej kolejności w drodze
negocjacji pomiędzy Stronami.
2. Je\eli Strony nie dojdą do porozumienia, spory będą poddane rozstrzygnięciu
przez sąd powszechny, właściwy dla siedziby Instytucji Wdra\ającej/Instytucji
Pośredniczącej II stopnia.
3. Strony ustalają, \e:
1) za dzień zło\enia dokumentów w Instytucji Wdra\ającej/Instytucji
Pośredniczącej II stopnia przyjmuje się dzień ich wpływu do odpowiedniej
Instytucji;
2) Instytucja Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia doręcza pisma za
pokwitowaniem przez pocztę, przez swoich pracowników lub przez inne
upowa\nione osoby lub organy lub za pomocą faksu;
4. Strony zobowiązują się do udzielania pisemnych odpowiedzi na wszelkie wzajemne
zapytania i wystąpienia dotyczące realizacji Umowy w terminach określonych
przez Instytucję Wdra\ającą/Instytucję Pośredniczącą II stopnia;
5. Integralną część Umowy stanowią dokumenty wymienione w Spisie załączników.
6. Umowa podlega prawu polskiemu.
7. Do spraw nieuregulowanych postanowieniami Umowy mają zastosowanie przepisy
Kodeksu cywilnego oraz ustawy o finansach publicznych.
8. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz
otrzymuje Beneficjent, a drugi Instytucja Wdra\ająca/Instytucja Pośrednicząca II
stopnia.
9. Umowa wchodzi w \ycie z dniem podpisania przez ostatnią ze Stron.
20/21
Beneficjent Instytucja Wdra\ająca/ Instytucja
Pośrednicząca II stopnia
.......................................... .............................................................
Spis załączników:
1. Kopia dokumentu potwierdzającego umocowanie przedstawiciela Beneficjenta do
działania w jego imieniu i na jego rzecz (pełnomocnictwo wypis z KRS, inne),
potwierdzona za zgodność z oryginałem.
2. Kopia wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami.
3. Harmonogram rzeczowo  finansowy.
21/21


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
regulamin prac komisji oceny projektow w ramach osi priorytetowych iii viii rpo wl
Rozporzadzenie w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapital Ludzki
wzór umowy przelewu wierzytelności
wzór umowy ustanowienia zastawu
wzor umowy licencji
wzor umowy o dzieło 2
Wzór umowy Orange
wzór umowy agencyjnej
wzor umowy przedwstęonej
20121228 1PC wzor umowy
1 3 2 Podpisane umowy o dofinansowanie na dzien1 05 2009 r
2012 poz wzor umowy
Program Operacyjny KL
wzor umowy spolki cywilnej 2
wzór umowy poręczenia
wzor wniosku o dofinanoswanie projektu0110
karta do oceny w ramach preselekcji Priorytet III

więcej podobnych podstron