Usługi drogą elektroniczną








Nowa strona 1


BODY {scrollbar-3dlight-color:teal;scrollbar-arrow-color:lightsalmon;scrollbar-base-color:lightsalmon;scrollbar-darkshadow-color:lightsalmon;scrollbar-face-color:khaki;scrollbar-highlight-color:teal;scrollbar-shadow-color:teal}

Tekst ujednolicony.
Stan prawny na 1 listopada 2004 r.

Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą
elektroniczną
 
 
Spis treści.

Rozdział 1: Przepisy ogólne (Art. 1-4)
Rozdział 2: Obowiązki usługodawcy świadczącego usługi
drogą elektroniczną (Art. 5-11)
Rozdział 3: Wyłączenie odpowiedzialności usługodawcy z
tytułu świadczenia usług drogą elektroniczną (Art. 12-15)
Rozdział 4: Zasady ochrony danych osobowych w związku ze
świadczeniem usług drogą elektroniczną (Art. 16-22)
Rozdział 5: Przepisy karne (Art. 23-25)
Rozdział 6: Zmiany w przepisach obowiązujących (Art.
26-30)

 
Rozdział 1
Przepisy ogólne

 
Art. 1. Ustawa określa:
1) obowiązki usługodawcy związane ze świadczeniem usług drogą elektroniczną,
2) zasady wyłączania odpowiedzialności usługodawcy z tytułu świadczenia usług
drogą elektroniczną,
3) zasady ochrony danych osobowych osób fizycznych korzystających z usług
świadczonych drogą elektroniczną.
Art. 2. Określenia użyte w ustawie oznaczają:
1) adres elektroniczny - oznaczenie systemu teleinformatycznego umożliwiające
porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności
poczty elektronicznej,
2) informacja handlowa - każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub
pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby
wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od
spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji
umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z
określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu
efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w
szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców
i świadczących usługi,
3) system teleinformatyczny - zespół współpracujących ze sobą urządzeń
informatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przechowywanie, a
także wysyłanie i odbieranie danych poprzez sieci telekomunikacyjne za pomocą
właściwego dla danego rodzaju sieci urządzenia końcowego w rozumieniu ustawy z
dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 73, poz. 852, z 2001
r. Nr 122, poz. 1321 i Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i
Nr 74, poz. 676),
4) świadczenie usługi drogą elektroniczną - wykonanie usługi, które następuje
przez wysyłanie i odbieranie danych za pomocą systemów teleinformatycznych, na
indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron, przy czym
dane te są transmitowane za pośrednictwem sieci publicznych w rozumieniu ustawy,
o której mowa w pkt 3,
5) środki komunikacji elektronicznej - rozwiązania techniczne, w tym
urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe,
umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu
transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę
elektroniczną,
6) usługodawca - osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną
nieposiadającą osobowości prawnej, która prowadząc, chociażby ubocznie,
działalność zarobkową lub zawodową świadczy usługi drogą elektroniczną,
7) usługobiorca - osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną
nieposiadającą osobowości prawnej, która korzysta z usługi świadczonej drogą
elektroniczną.
Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
1) rozpowszechniania lub rozprowadzania programów radiowych lub programów
telewizyjnych i związanych z nimi przekazów tekstowych w rozumieniu ustawy z
dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2001 r. Nr 101, poz.
1114 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 56, poz. 517),
2) używania poczty elektronicznej lub innego równorzędnego środka komunikacji
elektronicznej między osobami fizycznymi, w celach osobistych niezwiązanych z
prowadzoną przez te osoby, chociażby ubocznie, działalnością zarobkową lub
wykonywanym przez nie zawodem,
3) świadczenia przez operatora usług telekomunikacyjnych polegających na
przekazywaniu danych lub sygnałów między zakończeniami sieci telekomunikacyjnej,
jeżeli przekaz ten dokonywany jest w oparciu o zasady określone w art. 12,
4) przeprowadzania rozliczeń i rozrachunków międzybankowych za pomocą
elektronicznych nośników informacji,
5) wydawania i wykorzystywania kart płatniczych oraz pieniądza
elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe
(Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, Nr 126, poz. 1070 i Nr 141, poz. 1178),
6) świadczenia usług drogą elektroniczną, jeżeli odbywa się ono w ramach
struktury organizacyjnej usługodawcy, przy czym usługa świadczona drogą
elektroniczną służy wyłącznie do kierowania pracą lub procesami gospodarczymi
tego podmiotu.
Art. 4. 1. Jeżeli ustawa wymaga uzyskania zgody usługobiorcy, to zgoda
ta:
1) nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej
treści,
2) może być odwołana w każdym czasie.
2. Usługodawca wykazuje uzyskanie zgody, o której mowa w ust. 1, dla celów
dowodowych.
Rozdział 2
Obowiązki usługodawcy świadczącego usługi drogą elektroniczną

 
Art. 5. 1. Usługodawca podaje, w sposób wyraźny, jednoznaczny i
bezpośrednio dostępny poprzez system teleinformatyczny, którym posługuje się
usługobiorca, informacje podstawowe określone w ust. 2-5.
2. Usługodawca podaje:
1) adresy elektroniczne,
2) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę lub firmę oraz
siedzibę i adres.
3. Jeżeli usługodawcą jest przedsiębiorca, podaje on również informacje
dotyczące właściwego zezwolenia i organu zezwalającego, w razie gdy świadczenie
usługi wymaga, na podstawie odrębnych przepisów, takiego zezwolenia.
4. Przepis ust. 3 nie narusza obowiązku określonego w art. 12 ust. 1 pkt 2
ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr
101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193, z 2001 r. Nr 49,
poz. 509, Nr 67, poz. 679, Nr 102, poz. 1115 i Nr 147, poz. 1643 oraz z 2002 r.
Nr 1, poz. 2, Nr 115, poz. 995 i Nr 130, poz. 1112).
5. Jeżeli usługodawcą jest osoba fizyczna, której prawo do wykonywania zawodu
jest uzależnione od spełnienia określonych w odrębnych ustawach wymagań, podaje
również:
1) w przypadku ustanowienia pełnomocnika, jego imię, nazwisko, miejsce
zamieszkania i adres albo jego nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres,
2) samorząd zawodowy, do którego należy,
3) tytuł zawodowy, którego używa, oraz państwo, w którym został on przyznany,
4) numer w rejestrze publicznym, do którego jest wpisany wraz ze wskazaniem
nazwy rejestru i organu prowadzącego rejestr,
5) informację o istnieniu właściwych dla danego zawodu zasad etyki zawodowej
oraz o sposobie dostępu do tych zasad.
Art. 6. Usługodawca jest obowiązany zapewnić usługobiorcy dostęp do
aktualnej informacji o:
1) szczególnych zagrożeniach związanych z korzystaniem z usługi świadczonej
drogą elektroniczną,
2) funkcji i celu oprogramowania lub danych niebędących składnikiem treści
usługi, wprowadzanych przez usługodawcę do systemu teleinformatycznego, którym
posługuje się usługobiorca.
Art. 7. Usługodawca zapewnia działanie systemu teleinformatycznego,
którym się posługuje, umożliwiając nieodpłatnie usługobiorcy:
1) w razie, gdy wymaga tego właściwość usługi:
a) korzystanie przez usługobiorcę z usługi świadczonej drogą elektroniczną, w
sposób uniemożliwiający dostęp osób nieuprawnionych do treści przekazu
składającego się na tę usługę, w szczególności przy wykorzystaniu technik
kryptograficznych odpowiednich dla właściwości świadczonej usługi,
b) jednoznaczną identyfikację stron usługi świadczonej drogą elektroniczną
oraz potwierdzenie faktu złożenia oświadczeń woli i ich treści, niezbędnych do
zawarcia drogą elektroniczną umowy o świadczenie tej usługi, w szczególności
przy wykorzystaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu ustawy z
dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450),
2) zakończenie, w każdej chwili, korzystania z usługi świadczonej drogą
elektroniczną.
Art. 8. 1. Usługodawca:
1) określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną, zwany dalej
"regulaminem",
2) nieodpłatnie udostępnia usługobiorcy regulamin przed zawarciem umowy o
świadczenie takich usług, a także - na jego żądanie - w taki sposób, który
umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą
systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.
2. Usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie
zostały mu udostępnione w sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
3. Regulamin określa w szczególności:
1) rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną,
2) warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
a) wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem
teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca,
b) zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym,
3) warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą
elektroniczną,
4) tryb postępowania reklamacyjnego.
4. Usługodawca świadczy usługi drogą elektroniczną zgodnie z regulaminem.
Art. 9. 1. Informacja handlowa jest wyraźnie wyodrębniana i oznaczana
w sposób niebudzący wątpliwości, że jest to informacja handlowa.
2. Informacja handlowa zawiera:
1) oznaczenie podmiotu, na którego zlecenie jest ona rozpowszechniana, oraz
jego adresy elektroniczne,
2) wyraźny opis form działalności promocyjnej, w szczególności obniżek cen,
nieodpłatnych świadczeń pieniężnych lub rzeczowych i innych korzyści związanych
z promowanym towarem, usługą lub wizerunkiem, a także jednoznaczne określenie
warunków niezbędnych do skorzystania z tych korzyści, o ile są one składnikiem
oferty,
3) wszelkie informacje, które mogą mieć wpływ na określenie zakresu
odpowiedzialności stron, w szczególności ostrzeżenia i zastrzeżenia.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie naruszają przepisów ustawy:
1) z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. Nr
47, poz. 211, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, z 1998 r.
Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 29, poz. 356 i Nr 93, poz. 1027 oraz z 2002 r. Nr
126, poz. 1068 i 1071 i Nr 129, poz. 1102) oraz
2) z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na
automatach (Dz. U. z 1998 r. Nr 102, poz. 650, Nr 145, poz. 946, Nr 155, poz.
1014 i Nr 160, poz. 1061, z 2000 r. Nr 9, poz. 117, Nr 70, poz. 816 i Nr 116,
poz. 1216, z 2001 r. Nr 84, poz. 908 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253).
Art. 10. 1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji
handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji
elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.
2. Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę
na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu
identyfikujący go adres elektroniczny.
3. Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w
rozumieniu przepisów ustawy, o której mowa w art. 9 ust. 3 pkt 1.
Art. 11. W sprawach nieuregulowanych w ustawie do świadczenia usług
drogą elektroniczną, w szczególności do składania oświadczeń woli w postaci
elektronicznej, stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego oraz innych ustaw.
Rozdział 3
Wyłączenie odpowiedzialności usługodawcy z tytułu świadczenia
usług drogą elektroniczną

 
Art. 12. 1. Nie ponosi odpowiedzialności za przekazywane dane ten, kto
transmitując dane:
1) nie jest inicjatorem transmisji,
2) nie wybiera odbiorcy danych oraz
3) nie usuwa albo nie modyfikuje danych będących przedmiotem transmisji.
2. Wyłączenie odpowiedzialności, o którym mowa w ust. 1, obejmuje także
automatyczne i krótkotrwałe pośrednie przechowywanie transmitowanych danych,
jeżeli działanie to ma wyłącznie na celu przeprowadzenie transmisji, a dane nie
są przechowywane dłużej, niż jest to w zwykłych warunkach konieczne dla
zrealizowania transmisji.
Art. 13. 1. Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten,
kto transmitując dane oraz zapewniając automatyczne i krótkotrwałe pośrednie
przechowywanie tych danych w celu przyspieszenia ponownego dostępu do nich na
żądanie innego podmiotu:
1) nie usuwa albo nie modyfikuje danych,
2) posługuje się uznanymi i stosowanymi zwykle w tego rodzaju działalności
technikami informatycznymi określającymi parametry techniczne dostępu do danych
i ich aktualizowania oraz
3) nie zakłóca posługiwania się technikami informatycznymi uznanymi i
stosowanymi zwykle w tego rodzaju działalności w zakresie zbierania informacji o
korzystaniu ze zgromadzonych danych.
2. Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto przy
zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie usunie dane albo
uniemożliwi dostęp do przechowywanych danych, gdy uzyska wiadomość, że dane
zostały usunięte z początkowego źródła transmisji lub dostęp do nich został
uniemożliwiony, albo gdy sąd lub inny właściwy organ nakazał usunięcie danych
lub uniemożliwienie do nich dostępu.
Art. 14. 1. Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten,
kto udostępniając zasoby systemu teleinformatycznego w celu przechowywania
danych przez usługobiorcę nie wie o bezprawnym charakterze danych lub związanej
z nimi działalności, a w razie otrzymania urzędowego zawiadomienia lub uzyskania
wiarygodnej wiadomości o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi
działalności niezwłocznie uniemożliwi dostęp do tych danych.
2. Usługodawca, który otrzymał urzędowe zawiadomienie o bezprawnym
charakterze przechowywanych danych dostarczonych przez usługobiorcę i
uniemożliwił dostęp do tych danych, nie ponosi odpowiedzialności względem tego
usługobiorcy za szkodę powstałą w wyniku uniemożliwienia dostępu do tych danych.
3. Usługodawca, który uzyskał wiarygodną wiadomość o bezprawnym charakterze
przechowywanych danych dostarczonych przez usługobiorcę i uniemożliwił dostęp do
tych danych, nie odpowiada względem tego usługobiorcy za szkodę powstałą w
wyniku uniemożliwienia dostępu do tych danych, jeżeli niezwłocznie zawiadomił
usługobiorcę o zamiarze uniemożliwienia do nich dostępu.
4. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się, jeżeli usługodawca przejął kontrolę
nad usługobiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o
ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 122, poz. 1319, z 2001 r. Nr 110,
poz. 1189 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 129, poz. 1102).
Art. 15. Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie
jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub
udostępnianych przez niego danych, o których mowa w art. 12-14.
Rozdział 4
Zasady ochrony danych osobowych w związku ze świadczeniem usług
drogą elektroniczną

 
Art. 16. 1. Do przetwarzania danych osobowych w rozumieniu ustawy z
dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101,
poz. 926), w związku ze świadczeniem usług drogą elektroniczną, stosuje się
przepisy tej ustawy, o ile przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.
2. Dane osobowe podlegają ochronie przewidzianej w niniejszym rozdziale w
zakresie ich przetwarzania niezależnie od tego, czy jest ono dokonywane w
zbiorach danych.
Art. 17. Dane osobowe usługobiorcy mogą być przetwarzane przez
usługodawcę w celu i zakresie określonym w niniejszej ustawie.
Art. 18. 1. Usługodawca może przetwarzać następujące dane osobowe
usługobiorcy niezbędne do nawiązania, ukształtowania treści, zmiany lub
rozwiązania stosunku prawnego między nimi:
1) nazwisko i imiona usługobiorcy,
2) numer ewidencyjny PESEL,
3) adres zameldowania na pobyt stały,
4) adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w pkt
3,
5) dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego usługobiorcy,
6) adresy elektroniczne usługobiorcy.
2. W celu realizacji umów lub dokonania innej czynności prawnej z
usługobiorcą, usługodawca może przetwarzać inne dane niezbędne ze względu na
właściwość świadczonej usługi lub sposób jej rozliczenia.
3. Usługodawca wyróżnia i oznacza te spośród danych, o których mowa w ust. 2,
jako dane, których podanie jest niezbędne do świadczenia usługi drogą
elektroniczną zgodnie z art. 22 ust. 1.
4. Usługodawca może przetwarzać, za zgodą usługobiorcy i dla celów
określonych w art. 19 ust. 2 pkt 2, inne dane dotyczące usługobiorcy, które nie
są niezbędne do świadczenia usługi drogą elektroniczną.
5. Usługodawca może przetwarzać następujące dane charakteryzujące sposób
korzystania przez usługobiorcę z usługi świadczonej drogą elektroniczną (dane
eksploatacyjne):
1) oznaczenia identyfikujące usługobiorcę nadawane na podstawie danych, o
których mowa w ust. 1,
2) oznaczenia identyfikujące zakończenie sieci telekomunikacyjnej lub system
teleinformatyczny, z którego korzystał usługobiorca,
3) informacje o rozpoczęciu, zakończeniu oraz zakresie każdorazowego
korzystania z usługi świadczonej drogą elektroniczną,
4) informacje o skorzystaniu przez usługobiorcę z usług świadczonych drogą
elektroniczną.
6. Usługodawca udziela informacji o danych, o których mowa w ust. 1-5,
organom państwa na potrzeby prowadzonych przez nie postępowań.
Art. 19. 1. Usługodawca nie może przetwarzać danych osobowych
usługobiorcy po zakończeniu korzystania z usługi świadczonej drogą
elektroniczną, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Po zakończeniu korzystania z usługi świadczonej drogą elektroniczną
usługodawca, na zasadach określonych w ust. 3-5, może przetwarzać tylko te
spośród danych określonych w art. 18, które są:
1) niezbędne do rozliczenia usługi oraz dochodzenia roszczeń z tytułu
płatności za korzystanie z usługi,
2) niezbędne do celów reklamy, badania rynku oraz zachowań i preferencji
usługobiorców z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia
jakości usług świadczonych przez usługodawcę, za zgodą usługobiorcy,
3) niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z usługi,
o którym mowa w art. 21 ust. 1,
4) dopuszczone do przetwarzania na podstawie odrębnych ustaw lub umowy.
3. Rozliczenie usługi świadczonej drogą elektroniczną przedstawione
usługobiorcy nie może ujawniać rodzaju, czasu trwania, częstotliwości i innych
parametrów technicznych poszczególnych usług, z których skorzystał usługobiorca,
chyba że zażądał on szczegółowych informacji w tym zakresie.
4. Dla celów, o których mowa w ust. 2 pkt 2, dopuszcza się jedynie
zestawianie danych wymienionych w art. 18 ust. 4 i 5 dotyczących korzystania
przez usługobiorcę z różnych usług świadczonych drogą elektroniczną, pod
warunkiem usunięcia wszelkich oznaczeń identyfikujących usługobiorcę lub
zakończenie sieci telekomunikacyjnej albo system teleinformatyczny, z którego
korzystał (anonimizacja danych), chyba że usługobiorca wyraził uprzednio zgodę
na nieusuwanie tych oznaczeń.
5. Usługodawca nie może zestawiać danych osobowych usługobiorcy z przybranym
przez niego pseudonimem.
Art. 20. 1. Usługodawca, który przetwarza dane osobowe usługobiorcy,
jest obowiązany zapewnić usługobiorcy dostęp do aktualnej informacji o:
1) możliwości korzystania z usługi świadczonej drogą elektroniczną anonimowo
lub z wykorzystaniem pseudonimu, o ile są spełnione warunki określone w art. 22
ust. 2,
2) udostępnianych przez usługodawcę środkach technicznych zapobiegających
pozyskiwaniu i modyfikowaniu przez osoby nieuprawnione, danych osobowych
przesyłanych drogą elektroniczną,
3) podmiocie, któremu powierza przetwarzanie danych, ich zakresie i
zamierzonym terminie przekazania, jeżeli usługodawca zawarł z tym podmiotem
umowę o powierzenie do przetwarzania danych, o których mowa w art. 18 ust. 1, 2,
4 i 5.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, powinny być dla usługobiorcy stale i
łatwo dostępne za pomocą systemu teleinformatycznego, którym się posługuje.
Art. 21. 1. W przypadku uzyskania przez usługodawcę wiadomości o
korzystaniu przez usługobiorcę z usługi świadczonej drogą elektroniczną
niezgodnie z regulaminem lub z obowiązującymi przepisami (niedozwolone
korzystanie), usługodawca może przetwarzać dane osobowe usługobiorcy w zakresie
niezbędnym do ustalenia odpowiedzialności usługobiorcy, pod warunkiem że utrwali
dla celów dowodowych fakt uzyskania oraz treść tych wiadomości.
2. Usługodawca może powiadomić usługobiorcę o jego nieuprawnionych
działaniach z żądaniem ich niezwłocznego zaprzestania, a także o skorzystaniu z
uprawnienia, o którym mowa w ust. 1.
Art. 22. 1. Odmowa świadczenia usługi drogą elektroniczną z powodu
nieudostępnienia przez usługobiorcę danych, o których mowa w art. 18 ust. 1 i 2,
jest dopuszczalna tylko wtedy, gdy przetwarzanie tych danych jest niezbędne ze
względu na sposób funkcjonowania systemu teleinformatycznego zapewniającego
świadczenie usługi drogą elektroniczną lub właściwość usługi albo wynika z
odrębnych ustaw.
2. Usługodawca umożliwia usługobiorcy korzystanie z usługi lub uiszczanie
opłat za nią, jeżeli usługa świadczona drogą elektroniczną jest odpłatna, w
sposób anonimowy albo przy użyciu pseudonimu, o ile jest to technicznie możliwe
oraz zwyczajowo przyjęte.
Rozdział 5
Przepisy karne

 
Art. 23. Kto wbrew obowiązkom określonym w art. 5 nie podaje danych, o
których mowa w art. 5 ust. 2, 3 lub 5, albo podaje dane nieprawdziwe lub
niepełne, podlega karze grzywny.
Art. 24. 1. Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej
niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny.
2. Ściganie wykroczenia, o którym mowa w ust. 1, następuje na wniosek
pokrzywdzonego.
Art. 25. Orzekanie w sprawach o czyny określone w art. 23 i 24
następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.
Rozdział 6
Zmiany w przepisach obowiązujących

 
Art. 26. W ustawie z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz.
U. Nr 90, poz. 999 i z 2000 r. Nr 29, poz. 358) w art. 8 w ust. 3 kropkę
zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy "chyba że jest to umowa o świadczenie
usług drogą elektroniczną, określonych w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o
świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204), zawarta z
usługodawcą niebędącym podmiotem polskim."
Art. 27. W ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw
konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt
niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271) w art. 6:
1) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy
wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności
drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub
zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy
prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci
elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego
urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub
innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca
2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204), są
umowami na odległość, jeżeli kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który
w taki sposób zorganizował swoją działalność.";
2) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Posłużenie się telefonem, wizjofonem, telefaksem, pocztą elektroniczną,
automatycznym urządzeniem wywołującym lub innym środkiem komunikacji
elektronicznej w celu złożenia propozycji zawarcia umowy może nastąpić wyłącznie
za uprzednią zgodą konsumenta."
Art. 28. W ustawie z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu
wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z
nielegalnych lub nieujawnionych źródeł (Dz. U. Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr
63, poz. 641 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 32, poz. 299, Nr 41, poz. 365,
Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 141, poz. 1178) w art. 9 ust. 1 otrzymuje
brzmienie:
"1. W celu wykonania obowiązku rejestracji instytucje obowiązane dokonują
identyfikacji swoich klientów w każdym przypadku złożenia pisemnej, ustnej lub
elektronicznej dyspozycji (zlecenia)."
Art. 29. W ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz.
1050) w art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Z zastrzeżeniem przepisów szczególnych, przy uzgadnianiu ceny umownej
oraz przy stosowaniu ceny urzędowej przedsiębiorca ma obowiązek określić, w
formie pisemnej, a także, o ile to możliwe, w postaci elektronicznej, w sposób
dostępny dla kupującego, szczegółową charakterystykę jakościową towaru (usługi),
a także wskazać kraj pochodzenia towaru, jeżeli został on wprowadzony na polski
obszar celny."
Art. 30. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia
ogłoszenia [czyli 10 marca 2003 r.], z wyjątkiem art. 5 ust. 5, który stosuje
się od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii
Europejskiej.





Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Świadczenie usług drogą elektroniczną
ustawa o swiadczeniu uslug droga elektroniczna
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną
Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r o świadczeniu usług drogą elektroniczną
Ochrona usług drogą elektroniczną
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną
Regulamin swiadczenia uslug ubezpieczeniowych droga elektroniczna
220 Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną
O świadczeniu usług drogą elektroniczną (USTAWA z dnia 18 lipca 2002 r)
ustawa o swiadczeniu uslug droga elektroniczna 01
Zapytania o zgodę na przesłanie oferty drogą elektroniczną
Droga listu elektronicznego
elektroniczny bęben
Elektrotechnika i elektronika samochodowa Walusiak
elektronowy (2)
elektryczne gitary gon pawia

więcej podobnych podstron