2002m humanistyczny standard lady archeologow opis


Egzamin gimnazjalny  14 maja 2002 roku
Opis zestawu zadań z zakresu przedmiotów humanistycznych pt.  Lądy archeologów
Zestaw zadań z zakresu przedmiotów humanistycznych, skonstruowany wokół tematu  Lądy
archeologów , był przeznaczony do sprawdzenia opanowania przez uczniów kończących trzecią klasę
gimnazjum umiejętności i wiadomości opisanych w standardach wymagań egzaminacyjnych i podstawie
programowej.
Zestaw zadań zawierał 29 zadań, wśród których było 20 zadań wielokrotnego wyboru oraz 9 zadań,
w których uczeń samodzielnie formułował odpowiedz. Na rozwiązanie wszystkich zadań przewidziano 120
minut, natomiast w przypadku uczniów z dysleksją rozwojową czas ten mógł być przedłużony do 180 minut.
Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań uczeń mógł otrzymać 50 punktów.
Zestaw sprawdzał umiejętności i wiadomości opisane w następujących obszarach standardów
wymagań egzaminacyjnych:
- czytanie i odbiór tekstów kultury,
- tworzenie własnego tekstu.
Podstawę tworzenia zadań z obszaru pierwszego stanowiły teksty literackie (prozatorski i poetycki),
teksty popularnonaukowe, reprodukcja dzieła sztuki i fotografie. Zadania rozszerzonej odpowiedzi polegały
na napisaniu tekstu użytkowego i zredagowaniu rozprawki.
Udział punktów do uzyskania w każdym z obszarów przedstawia poniższa tabela.
Obszar standardów Liczba Waga Numery zadań
punktów w %
czytanie i odbiór tekstów kultury 25 50% 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16,
17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
tworzenie własnego tekstu 25 50% 26, 27, 28, 29
W obszarze czytanie i odbiór tekstów kultury sprawdzano następujące wiadomości i umiejętności:
- czytanie różnych tekstów na poziomie dosłownym i przenośnym,
- określanie charakteru tekstu,
- wyszukiwanie informacji zawartych w różnych tekstach kultury,
- odczytywanie znaczenia konkretnych wyrazów w tekście,
- rozpoznawanie środków wyrazu dominujących w tekście,
- interpretowanie różnych tekstów kultury, odczytywanie intencji nadawcy,
- dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych,
- dostrzeganie związków między kulturą a życiem społecznym,
- dostrzeganie kontekstów niezbędnych do interpretacji tekstów kultury.
W obszarze tworzenie własnego tekstu sprawdzano następujące wiadomości i umiejętności:
- redagowanie notatki do encyklopedii,
- redagowanie tekstu użytkowego (notatki do kroniki szkolnej), dostosowanego do sytuacji
komunikacyjnej, spójnego, poprawnego pod względem językowym, ortograficznym
i interpunkcyjnym,
- redagowanie dłuższej formy wypowiedzi (rozprawki)  zgodnej z tematem, spójnej, logicznie
uporządkowanej, poprawnej pod względem rzeczowym,
- posługiwanie się przykładami w funkcji argumentacyjnej,
- dostosowywanie stylu do sytuacji komunikacyjnej i formy wypowiedzi,
- trafne dobieranie środków wyrazu,
- pisanie poprawne pod względem leksykalnym, frazeologicznym i składniowym oraz ortograficznym
i interpunkcyjnym.




GH A1
KARTOTEKA ARKUSZA STANDARDOWEGO
LDY ARCHEOLOGÓW
Numer Standard Badana umiejętność Forma
zadania zadania
Uczeń
1 I/1 odczytuje znaczenia wyrazów
WW
2 I/1 odczytuje dosłowne znaczenie fragmentu tekstu WW
3 I/3 wyszukuje informacje WW
4 I/2 interpretuje tekst WW
5 I/4 dostrzega środki wyrazu WW
6 I/3 wyszukuje informacje WW
7 I/5 określa skutki wydarzeń przedstawionych w tekście WW
8 I/2 odczytuje intencje nadawcy WW
9 I/6 dostrzega kontekst WW
10 I/3 wyszukuje informacje WW
11 I/3 wyszukuje informacje WW
12 I/3 wyszukuje informacje WW
13 I/2 interpretuje tekst WW
14 I/6 dostrzega kontekst historyczny WW
15 I/1 dostrzega różnice w budowie wyrazów WW
16 I/5 dostrzega skutki wydarzeń przedstawionych w tekście WW
17 I/3 wyszukuje informacje WW
18 I/3 wyszukuje informacje WW
19 I/4 rozpoznaje rodzaj wypowiedzi WW
20 I/6 określa związki między kulturą a życiem społecznym WW
21 I/6 dostrzega podobieństwo między dziełami sztuki KO
22 I/2 interpretuje obraz KO
23 I/6 przywołuje kontekst historyczny KO
24 I/1 odczytuje przenośny sens fragmentu tekstu KO
25 I/4 dostrzega środki wyrazu KO
26 II/6 syntetyzuje informacje zawarte w podanych tekstach KO
kultury
27 II/2 tworzy tekst wyjaśniający pojęcie KO
II/3 tworzy zwięzły tekst dostosowany do sytuacji
komunikacyjnej
28 II/4 tworzy tekst na zadany temat RO
II/3 dostosowuje wypowiedz do sytuacji komunikacyjnej
II/4 zachowuje spójność wypowiedzi
II/1 zachowuje poprawność językową
II/1 pisze poprawnie pod względem ortograficznym i
interpunkcyjnym
29 II/4 pisze tekst we fragmentach zgodny z tematem RO
II/6 przywołuje przykład z tekstu
II/5 posługuje się przywołanym przykładem do uzasadnienia
tezy
II/5 podaje dwa własne przykłady
II/5 posługuje się co najmniej jednym z podanych przykładów
do uzasadnienia tezy
II/6 podsumowuje rozważania
Strona z
II/6 pisze poprawnie pod względem rzeczowym
II/4 stosuje zasady typowe dla kompozycji rozprawki (np.
stawia tezę, przeprowadza dowodzenie, wyciąga wnioski)
II/4 pisze tekst spójny
II/4 pisze tekst logicznie uporządkowany
II/1 pisze poprawnie pod względem językowym pisze
II/3 posługuje się stylem dostosowanym do sytuacji
komunikacyjnej i formy wypowiedzi
II/1 pisze poprawnie pod względem ortograficznym
II/1 pisze poprawnie pod względem interpunkcyjnym
Strona z


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2002m humanistyczny standard lady archeologow odpowiedzi
2002m matematyczno przyrodniczy standard poznaj zainteresowania opis
2004 humanistyczny standard moda ma historie arkusz
2002m matematyczno przyrodniczy standard poznaj zainteresowania arkusz
wytyczne do standar przyl4
Opis zawodu Ankieter
Opis
Heller Czy fizyka jest nauką humanistyczną
Mazowieckie Studia Humanistyczne r2000 t6 n1 2 s187 197
standard library
FUNFACE DOS OPIS

więcej podobnych podstron