Kultura jako czynnik rozwoju województwa


Eugeniusz Knapik
 Kultura jako czynnik rozwoju województwa
Kultura, pojmowana w aspekcie jej wpływu na kształt i kierunki rozwoju
województwa śląskiego, to zagadnienie kluczowe dla wypracowania
wizji przyszłości Śląska, dla harmonijnego rozwoju regionu i jego
mieszkańców, dla wykorzystania szans, które pojawiają się raz na kilka
pokoleń, po czym  jeśli pozostaną niewykorzystane, zamierają
w niemocy i stagnacji. Zarówno posiadana wiedza, jak też  co ważne
przy prognozowaniu przyszłości  intuicja podpowiadają, że stoimy dziś
przed wyjątkową szansą głębokiej przemiany oblicza tej ziemi, szansą
wykreowania nowych powiązań i relacji społecznych, twórczego
ukształtowania modelu społecznego zgodnego z aspiracjami oraz
potencjałem mieszkańców jednego z największych regionów Europy.
Wizja ta umocowana jest na silnych fundamentach cech kulturowych
właściwych mieszkańcom tego regionu: bogatej tradycji i przywiązaniu
do niej, umiłowaniu kultury i czynnego uczestnictwa w niej, szacunku dla
pracy i realizacji zadań powierzonych oraz wielu innych. Mamy przed
sobą ogromne zadanie, czy nawet więcej: wyzwanie, jak ujawnionej
historycznej szansie, wspartej na fundamencie najlepszych cech tradycji,
nadać kształt wizji  i w celu jej skutecznej realizacji opracować
właściwą strategię.
Przedstawiona i przyjęta przez Sejmik  Strategia Rozwoju Województwa
Śląskiego na lata 2000-2020 wraz z nowelizowanym obecnie projektem
kolejnej wersji strategii są ciekawymi i wielce pouczającymi
dokumentami opisującymi sytuację społeczno-ekonomiczną
województwa. Jako taki, materiał ten jest dobrym punktem wyjścia, ale
tylko punktem wyjścia do dyskusji nad wytyczeniem drogi do osiągnięcia
celu głównego: stworzenia śmiałej wizji przyszłości regionu
niepowtarzalnego w swej specyfice i ofercie, bogatego w różnorodności
odmian życia społecznego, a jednocześnie gwarantującego wysoką jakość
świadczonych usług każdego rodzaju, będących magnesem zarówno dla
mieszkańców, jak też potencjalnych gości i turystów.
Główną wadą przedstawionej strategii wydaje się jej życzeniowy
charakter, ujawniający się wówczas, gdy na etapie tworzenia podobnego
dokumentu przyświeca cel  konsultacji społecznej i szerokiej publicznej
debaty . Nie można negować znaczenia tej ostatniej, jednak dopiero w
chwili poddania gotowego dokumentu publicznej ocenie. Strategia może
być spójna i efektywna wówczas, gdy opracowywana jest na bazie
dogłębnej analizy całości zjawisk, uwzględniającej realia, potencjał i
przewidywane procesy, i gdy tworzy ją wąski sztab ludzi, zarządzany
jednoosobowo. Dopiero w chwili, gdy jest ona pełna i komplementarna,
przedstawia się ją, i broni jej podstawowych tez w konsultacji społecznej.
Na płaszczyznie rozpoznania priorytetów i celów strategicznych regionu,
dokument wydaje się bez zarzutu. Jest dla nas wszystkich oczywistym
pragnieniem, by Województwo Śląskie było regionem  nowej
gospodarki , kreującym i skutecznie absorbującym nowoczesne
technologie, by było regionem o powszechnej dostępności do usług
publicznych o wysokim standardzie, a także by było znaczącym
podmiotem kreacji kultury i nauki w przestrzeni europejskiej. Ale samo
wytyczenie pobożnych celów, a nawet realizacja przedstawionych w
projekcie kierunków działań bynajmniej nie gwarantują, że postawione
cele zostaną osiągnięte. Istnieje wręcz niebezpieczeństwo, że w obecnej
strukturze społecznej i administracyjnej województwa ich wdrożenie
będzie spowolnione, cząstkowe i mało skuteczne. Właściwie
sformułowana wizja to coś znacznie więcej niż lista zadań, do których
wykonania już dziś przecież powoływane są wyspecjalizowane instytucje
i zespoły. Potrzebne jest działanie na miarę wyzwań czasów, w jakich
wizja taka powstaje, działanie spektakularne: coś, co sprawi, że
mieszkańcy Górnego Śląska uwierzą w moc sprawczą wielkich idei,
niepowtarzalnych szans na jakościową zmianę warunków życia oraz w
spełnienie oczekiwań, związanych z zaspokojeniem słusznych ludzkich
aspiracji osób zamieszkujących ten wielomilionowy region europejski.
Za główne cele strategii rozwoju Województwa Śląskiego do roku 2020,
warunkujące skuteczną przebudowę mechanizmów funkcjonowania
struktur administracyjnych i społecznych uważać dziś należy:
1. utworzenie metropolii śląskiej;
2. wykreowanie centrum metropolii na miarę najbardziej
nowoczesnego centrum europejskiego  odpowiednika city, tj.
obszaru centralnego grupującego główne instytucje życia
publicznego i kulturalnego, promieniujące swym zasięgiem na cały
region;
3. rozwój nauki i kultury.
Te trzy elementy-warunki, dokładnie rozpoznane co do swej istoty,
wypełnione treścią o maksymalnych jakościowych oczekiwaniach, są
jedynym gwarantem prawdziwości i głębokości przemian ustrojowych
regionu. Bez tego gwaranta wszelkie inicjatywy i podejmowane działania
grzęznąć będą w zakamarkach rozczłonkowanych struktur
administracyjnych i  co gorsze  staną się zakładnikami ambicji władz
poszczególnych miast. Wszystkie zapisy w projekcie strategii mają
szansę pełnej realizacji dopiero po spełnieniu powyższych trzech
warunków fundamentalnych. Po przyjęciu takich założeń i wdrożeniu ich
w życie niezbędne będą korekty planów komunikacyjnych, spraw
związanych z ochroną środowiska, opieką zdrowotną, miejscami
wypoczynku, centrami kultury i nauki itd.  szczegółowe rozwiązania w
tym zakresie muszą zostać podporządkowane celom strategicznym.
Dziś nie czas, by dyskutować o kształcie, jakości i strukturze powiązań
miast tworzących metropolię śląską. Im dłużej będziemy odwlekać w
czasie rozwiązanie tej kwestii, tym więcej będziemy ponosić strat i tym
częściej spotykać nas będą podobne zawody, jak choćby w przypadku
Euro 2012. Posługując się dalej metaforą sportową, zadajmy pytanie:
kiedy wystawimy jedną drużynę, reprezentującą nas pośród najlepszych
drużyn europejskich  uczestników europejskiej Ligi Mistrzów, zamiast
kilku drużyn o miernym poziomie, grających w prowincjonalnej III lidze.
Ludzką słabością jest, że trenerzy i zarządy owych klubów nie kwapią
się, by takie wyższe cele osiągać, bo to i ogromny wysiłek, i niepewność,
i odpowiedzialność. Tak zaś jest wygodniej. Czy jednak na takim
fundamencie można budować wizję rozwoju regionu? Przygotowanie
podwalin pod utworzenie metropolii śląskiej jest dziś prawdziwym
egzaminem dla elit politycznych oraz elit ludzi kultury i nauki tu
funkcjonujących. Porażka tej idei przekreśliłaby w gruncie rzeczy szanse
regionu na odegranie znaczącej roli w przyszłej Europie regionów i
zniwelowałaby ambicje mieszkańców na powstanie znaczącego ośrodka
nauki i kultury.
Utyskujemy często  i słusznie, że nie stworzony został do tej pory
organizm miejski, pełniący funkcję centrum, tętniącego życiem do
póznych godzin nocnych  miejsca bogatego w ofertę z zakresu kultury
wysokiej i ambitnej rozrywki, miejsca spotkań i życia towarzyskiego
wraz z całą infrastrukturą kulturalną: klubami, galeriami, kawiarenkami,
restauracjami itd. Aglomeracja nasza jest niezwykle uboga w tego typu
przestrzenie publiczne, stąd też nie dziwmy się, że nie można w niej
wykreować stylu spędzania wolnego czasu. Jednak to nic innego właśnie,
lecz kultura jest owym spoiwem, łączącym, identyfikującym i
organizującym we wspólnotę społeczność regionalną. Bez stworzenia
takich miejsc i takich przestrzeni nie powstanie forum wymiany
poglądów i jednoczenia się elit wokół spraw istotnych dla życia
intelektualnego, kulturalnego i duchowego reprezentowanej zbiorowości.
Nie wykreuje się charakterystycznego stylu bycia właściwego dla
specyfiki jej mieszkańców, wreszcie nie powstanie silny ośrodek
opiniotwórczy, tak niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania
organizmu miasta i regionu. Wielką nadzieją napawa fakt, że zręby
takiego centrum o znaczeniu regionalnym powstają już w Katowicach.
Zgromadzenie na małej przestrzeni szeregu instytucji kultury o zasięgu
międzynarodowym: NOSPR, Muzeum Śląskiego, Sali Kongresowej,
Gmachu Teatru Opery i Baletu, obok istniejących już w niewielkiej
odległości: Teatru Śląskiego, Filharmonii Śląskiej i dwóch uczelni
artystycznych: Akademii Muzycznej i Akademii Sztuk Pięknych, wraz
z przygotowywaną przebudową ścisłego centrum miasta i wyposażenie
go w obiekty małej infrastruktury kulturalnej, są zapowiedzią stworzenia
w niedalekiej przyszłości city na miarę wizji, aspiracji i znaczenia
regionu śląskiego. W żadnym wypadku nie wolno nam już odwlekać
decyzji zmierzających do nadania temu miejscu oczekiwanej roli. To
może być prawdziwa dusza tętniącej życiem  również nocnym 
metropolii śląskiej. Organizowane przedsięwzięcia kulturalne,
przedstawienia, koncerty, festiwale w obsadzie międzynarodowej będą
przyciągać publiczność całego regionu oraz osoby zainteresowane
turystyką kulturalną. Zaprogramowana na najwyższym możliwym
poziomie działalność kulturalna instytucji i związków twórczych w
centrum stanie się kołem zamachowym rozwoju kulturalnego i
społecznego całej metropolii i regionu. Pamiętać trzeba, że tworzenie
rozlicznych form udziału w kulturze oraz form spędzania czasu wolnego
jest także magnesem przyciągającym kapitał inwestycyjny.
Na krótko przed śmiercią jeden z ojców-założycieli Unii Europejskiej
Robert Schuman powiedział, że gdyby przyszło mu jeszcze raz
rozpoczynać proces integracji unii, zacząłby ją tworzyć na bazie kultury,
a nie wspólnoty węgla i stali. Znaczące i znamienne to słowa!
Niedoceniana i nierozumiana, traktowana jako sposób na wyrażanie
świata emocji przez wąskie grono specjalistów i swych apologetów,
kultura, stanowi jedyny prawdziwy i trwały fundament rozwoju życia i
więzi społecznych. Będąc nośnikiem wartości, wywiera bezpośredni
wpływ na jakość życia nawet tych jednostek, które osobiście nigdy nie
uczestniczyły w żadnym przedsięwzięciu kulturalnym. Dlatego tak ważne
jest, aby w opracowywanej strategii rozwoju województwa nie
postrzegać kultury wyłącznie przez pryzmat jej konsumpcji i zwiększenia
udziału jednostki w kulturze, lecz przez pryzmat istotnego wpływu na
jakość wszystkich mechanizmów życia społecznego. Bowiem kultura nie
istnieje sama dla siebie, ani nie jest wyłączną sprawą osób ją tworzących
i wąskiej elity osób nią zainteresowanych. Decyduje ona o kształcie życia
społecznego oraz jakości życia jednostki w większym stopniu niż
powszechnie się sądzi. Poprawa tej jakości, rozwój duchowy i materialny
mieszkańców regionu, spełnienie ich aspiracji należą zaś do
fundamentalnych zadań stawianych przed autorami strategii rozwoju
Województwa Śląskiego  rozwoju na miarę ogromnego potencjału jego
mieszkańców.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zmiana jako czynnik rozwoju Problemy wzrastającej złożoności
Zewnętrzna intewencja jako czynnik rozwoju lokalnego
las jako czynnik rozwoju społeczności lokalnejreferat w marchlewski
Brak mowy jako czynnik utrudniający rozwój
Potencjał ludzki jako wewnętrzny czynnik rozwoju lokalnego
WYKSZTAŁCENIE JAKO CZYNNIK WŁĄCZANIA I WYŁĄCZANIA SPOŁECZNEGO
4Praca lic Podkultura więzienna jako czynnik zakłócający proces resocjalizacji
Kapitał ludzki jako czynnik aktywizacji ludności wiejskiej
16 Gliwicz, Gliwicz, Konkurencja o zasoby i drapieznictwo jako czynniki doboru (2009)
Promieniowanie UV jako czynnik szkodliwy
Dzien 1 01 Rola pestycydów i innych neurotoksyn jako czynnik autyzmu Dr William Shaw
Zygmunt Freud Kultura jako źródło cierpień

więcej podobnych podstron