BDAS`10 FILTRACJA OBRAZÓW CYFROWYCH Z WYKORZYSTANIEM BAYESOWSKIEGO WAŻONEGO U REDNIANIA (1)


STUDIA INFORMATICA 2010
Volume 31 Number 2A (89)
Alina MOMOT
Politechnika Śląska, Instytut Informatyki
FILTRACJA OBRAZÓW CYFROWYCH Z WYKORZYSTANIEM
BAYESOWSKIEGO WAśONEGO UŚREDNIANIA
Streszczenie. Filtry cyfrowe stanowią jedno z podstawowych narzędzi przetwa-
rzania obrazów, słu\ące do wydobycia z oryginalnego obrazu szeregu informacji
w celu ich dalszej obróbki. Jednym z najczęściej stosowanych filtrów jest filtr uśred-
niający. Artykuł przedstawia nowy algorytm adaptacyjnego wyznaczania współczyn-
ników maski filtru konwolucyjnego, bazujący na bayesowskim wa\onym uśrednianiu,
oraz empiryczną ocenę jego skuteczności.
Słowa kluczowe: adaptacyjna filtracja, bayesowskie wa\one uśrednianie
DIGITAL IMAGE FILTERING BASED ON BAYESIAN WEIGHTED
AVERAGING
Summary. Digital filtering is the basic tool of image processing, designed to ex-
tract useful information from the original image for the purpose of further processing.
One of the most commonly used filtering techniques is average filtering. This paper
presents a new algorithm for determining the coefficients of adaptive convolution fil-
ter based on Bayesian weighted averaging together with the empirical evaluation of its
effectiveness.
Keywords: adaptive filtering, Bayesian weighted averaging
1. Wprowadzenie
Filtry cyfrowe stanowią jedno z podstawowych narzędzi przetwarzania obrazów, dziedzi-
ny zajmującej się reprezentacją obrazów w postaci cyfrowej oraz komputerowymi algoryt-
mami przetwarzania i akwizycji obrazów cyfrowych. Przetwarzanie cyfrowe obrazów obej-
muje szereg operacji, takich jak: filtrowanie, binaryzacje, transformacje geometryczne, trans-
348 A. Momot
formacje pomiędzy przestrzeniami barw, operacje morfologiczne, kodowanie czy te\ kom-
presje.
Filtrowanie określa się jako przekształcenie kontekstowe, gdy\ dla wyznaczenia nowej
wartości piksela obrazu docelowego potrzebna jest informacja z wielu pikseli obrazu zródło-
wego. Zwykle polega to na wyznaczeniu wartości funkcji, której argumentami są wartości
piksela o tym samym poło\eniu na obrazie zródłowym oraz wartości pikseli z jego otoczenia,
które w ogólnym przypadku mo\e mieć ró\ną formę, ale najczęściej uto\samiane jest z kwa-
dratowym  oknem otaczającym symetrycznie aktualnie przetwarzany punkt obrazu [5].
Filtracja stosowana jest przewa\nie jako metoda wydobycia z oryginalnego obrazu szere-
gu informacji w celu ich dalszej obróbki. Jednym z podstawowych zastosowań filtracji jest
tłumienie szumów. Przy braku konkretnych przesłanek na temat istoty szumu realizujący tę
funkcję filtr działa zazwyczaj na zasadzie lokalnych średnich (ka\demu z punktów obrazu
przypisywana jest średnia wartości jego otoczenia). Często stosowany jest równie\ filtr me-
dianowy (ka\demu z punktów obrazu przypisywana jest mediana, czyli wartość środkowa
w uporządkowanym rosnąco ciągu wartości jasności pikseli z całego rozwa\anego otoczenia
przetwarzanego piksela) [3].
Większość filtrów słu\ących do tłumienia zakłóceń charakteryzuje się niepo\ądaną cechą
niszczenia drobnych szczegółów i krawędzi przetwarzanych obrazów. Dotyczy to w szcze-
gólności filtru uśredniającego, będącego przykładem filtru liniowego. Lepsze efekty dają
wtedy filtry nieliniowe, wybierające dla przetwarzanego punktu na obrazie wynikowym jedną
z wartości z jego otoczenia na obrazie zródłowym, czego przykład daje filtr medianowy.
Filtr medianowy bardzo skutecznie zwalcza wszelkie lokalne szumy, szczególnie te
o charakterze impulsowym, nie powodując ich  rozmywania na większym obszarze. Filtra-
cja medianowa nie wprowadza do obrazu nowych wartości, więc obraz po wykonaniu filtracji
nie wymaga \adnego dodatkowego skalowania i nie powoduje ona pogorszenia ostrości kra-
wędzi obecnych na filtrowanym obrazie poszczególnych obiektów. Natomiast uśrednianie
(charakterystyczne dla filtrów konwolucyjnych) produkuje sztuczne pośrednie poziomy ja-
sności pomiędzy całkowitą czernią a całkowitą bielą. Jednak podczas filtracji medianowej
nieuchronnie ma miejsce erozja obrazu widoczna zwłaszcza przy zastosowaniu większego
 okna , zaś kolejną jej wadą jest stosunkowo długi czas obliczeń potrzebny do tego, aby cały
obraz poddać filtracji zgodnie z jej algorytmem [1].
Filtracja liniowa realizowana jest jako operacja dwuwymiarowego splotu dyskretnego:
R R
g(x, y)= (1)
" "w(i, j) f (x + i, y + j) ,
i=-R j=-R
gdzie f (x, y) jest obrazem wejściowym, g(x, y) - obrazem wyjściowym, zaś współczynniki
w(i, j) określają rodzaj i postać przekształcenia, stanowiąc razem kwadratową maskę o pro-
Filtracja obrazów cyfrowych z wykorzystaniem bayesowskiego wa\onego uśredniania 349
mieniu R tego przekształcenia. Filtr uśredniający reprezentowany jest przez maskę o jedna-
kowych stałych współczynnikach równych odwrotności kwadratu wymiaru maski, czyli
(2R +1)-2 [6]. Filtrację medianową mo\na równie\ uto\samiać z filtrem konwolucyjnym,
jednak w tym przypadku współczynniki maski nie zawsze są stałe i w całej masce jest tylko
jeden niezerowy współczynnik (równy jeden), a który to jest współczynnik, zale\y od wyniku
operacji porządkowania rosnącego ciągu wartości jasności pikseli z całego rozwa\anego oto-
czenia przetwarzanego piksela.
W przypadku filtrów konwolucyjnych, gdzie współczynniki maski nie zawsze są stałe,
istnieje potrzeba procedury wyznaczania tych współczynników. W pracy [7] zaproponowano
adaptacyjny rozmyty filtr wa\onego uśredniania, który rozpatruje piksele w  oknie filtru
jako zbiór rozmyty i ka\dy piksel w tym  oknie jest charakteryzowany funkcją przynale\no-
ści stanowiącą właściwą wagę tego piksela. W tym artykule proponuje się nowy algorytm
adaptacyjnego wyznaczania współczynników maski filtru konwolucyjnego. Algorytm ten
bazuje na algorytmie bayesowskiego wa\onego uśredniania stosowanego oryginalnie w celu
redukcji zakłóceń w sygnale elektrokardiograficznym [4]. Przedstawiony zostanie schemat
działania nowego algorytmu oraz eksperymentalne porównanie wyników jego zastosowania
w przypadku tłumienia zakłóceń dla cyfrowych obrazów zarówno syntetycznych, jak
i rzeczywistych.
2. Bayesowskie wa\one uśrednianie
Poni\ej zostanie opisany oryginalny algorytm empirycznego bayesowskiego wa\onego
uśredniania EBWA (ang. empirical Bayesian weighted averaging) powstały z myślą o tłu-
mieniu zakłóceń w sygnale elektrokardiograficznym, a następnie zostanie opisana modyfika-
cja tej metody dostosowana do wyznaczania współczynników maski adaptacyjnego filtru
konwolucyjnego.
2.1. Metoda EBWA
Sygnał EKG charakteryzowany jest quasi-cyklicznym, powtarzającym się wzorcem, co
pozwala na tłumienie zakłóceń poprzez wa\one uśrednianie całych cykli w sygnale. Niech
w ka\dym cyklu fi ( j) będzie sumą j-tej próbki deterministycznego sygnału s( j) , który jest
taki sam w ka\dym pobudzeniu i losowego szumu gaussowskiego ni ( j) o średniej zero
2
i wariancji stałej w ka\dym cyklu równej  . Wtedy
i
fi ( j) = s( j) + ni ( j) i = 1, 2,..., M j = 1, 2,..., N , (2)
350 A. Momot
gdzie i jest numerem cyklu, natomiast j jest numerem próbki w pojedynczym cyklu (wszyst-
kie cykle mają tę samą długość N), zaś następujący wzór określa wartość j-tej próbki uśred-
nionego sygnału:
M
v( j) = fi ( j) , (3)
"wi
i=1
gdzie wi jest wagą i-tego cyklu, a v = [v(1),v(2),...,v(N)]T stanowi sygnał uśredniony.
N(0,ąi -1)
Zakładając, \e szum gaussowski ni ( j) ma rozkład oraz nieznana charaktery-
-1
styka sygnału s( j) mo\e być opisywana rozkładem normalnym N(0,  ) , mo\na wyzna-
czyć rozkład a posteriori dla wektora s korzystając ze wzoru Bayesa:
p( f | , s) p(s |  )
p(s | f ,  ) = , (4)
p( f | , s) p(s |  )dx
+"
wyznaczyć ąi 
oraz wykorzystując estymację metodą momentów i zastosować iteracje
Pickarda do uzyskania sygnału uśrednionego.
Iteracyjny algorytm empirycznej bayesowskiej metody wa\onego uśredniania przedstawia
się następująco [4]:
1. Ustalić v(0) " RN i ustawić indeks iteracji k =1.
(k )

2. Wyznaczyć parametr oraz parametry ąi (k ) dla i = 1,2, , M przy u\yciu wzorów:
N
(k )
 = , (5)
N
2
(v(k -1) ( j))
"
j=1
N
ąi(k ) = . (6)
N
2
(fi ( j) - v(k -1) ( j))
"
j=1
3. Wyznaczyć uśredniony sygnał k-tej iteracji v(k )
M
(k )
fi ( j)
"ąi
i=1
v(k ) ( j) = , dla j =1,2, , N . (7)
M
(k ) (k )
 +
"ąi
i=1
4. Je\eli v(k ) - v(k -1) >  , to k ! k +1 i iść do etapu 2.
2.2. Adaptacyjna bayesowska filtracja
Opisany wy\ej algorytm mo\e być wykorzystany do wyznaczania współczynników maski
adaptacyjnego filtru konwolucyjnego. W przypadku dwuwymiarowych obrazów cyfrowych
Filtracja obrazów cyfrowych z wykorzystaniem bayesowskiego wa\onego uśredniania 351
w skali szarości parametr N (poprzednio długość cyklu EKG) będzie przyjmował wartość
jeden i w rezultacie otrzymywać się będzie wartość poziomu szarości dla pojedynczego pik-
sela obrazu. Warto przy tym jednak wspomnieć, \e opisywany tu algorytm mo\na byłoby
zastosować równie\ w przypadku obrazów kolorowych i wtedy parametr N mógłby przyj-
mować wartość będącą wymiarem przestrzeni kolorów (np. 3 dla przestrzeni RGB).
Niech R będzie promieniem kwadratowej maski, czyli R = (M -1) / 2 , gdzie M jest
wymiarem maski, X oraz Y będą wymiarami X Y obrazu zródłowego, wejściowego f .
Obraz wynikowy, wyjściowy g będzie miał rozmiar (X - 2R) (Y - 2R) . Dla ka\dego pik-
sela f (x, y) , gdzie x "{R +1, R + 2, , X - R} i y "{R +1, R + 2, ,Y - R}, tworzony jest
D = (2R +1)2 wymiarowy wektor t = [ f (x - R, y - R), , f (x + R, y + R)], obejmujący pik-
sele sąsiadujące z rozpatrywanym pikselem obrazu wejściowego f (x, y) . Takie przeniesienie
fragmentu obrazu dwuwymiarowego do jednowymiarowego wektora dokonane jest jedynie
dla uproszczenia zapisu algorytmu. Ze względu na fakt, \e dla ka\dego piksela maski wyzna-
czanie odpowiadającej mu wagi jest niezale\ne (w pojedynczym kroku algorytmu mo\e być
nawet realizowane równolegle dla wszystkich pikseli maski), nie ma znaczenia uporządko-
wanie składowych wektora t.
Ka\dy piksel obrazu wyjściowego jest sumą opisaną wzorem:
D
g(x, y) = ti , (8)
"wi
i=1
jednak wagi wi nie będą wyznaczane wprost, a wartość wynikowa g(x, y) wyznaczana bę-
dzie z wykorzystaniem następującego iteracyjnego algorytmu:
1. Ustalić g(x, y)(0) jako średnią arytmetyczną wartości wektora t . Jeśli wariancja prób-
kowa wartości tego wektora jest większa od zera, ustawić indeks iteracji k =1.
(k )
2. Wyznaczyć parametr  oraz parametry ąi (k )
dla i = 1,2, , D przy u\yciu wzorów:
-2
(k )
 = (g(x, y)(k -1)) , (9)
-2
ąi(k ) = (ti - g(x, y)(k -1)) . (10)
3. Wyznaczyć uśrednioną wartość k-tej iteracji g(x, y)(k )
D
(k )
ti
"ąi
i=1
g(x, y)(k ) = . (11)
D
(k ) (k )
 +
"ąi
i=1
2
4. Je\eli (g(x, y)(k ) - g(x, y)(k -1)) >  , to k ! k + 1 i iść do etapu 2.
352 A. Momot
W przedstawionym algorytmie przyjęto, \e wartości pikseli - poziomy szarości obrazu
(k )
wejściowego nale\ą do przedziału od zera do jeden, tzn. f (x, y) "[0,1] . Zatem parametr 
jest zawsze dodatni, jednak dla niektórych i wartość parametru ąi(k ) mo\e być nieokreślona,
poniewa\ ti - g(x, y)(k -1) mo\e być równe zero. Dla takich indeksów i parametr ąi(k ) powi-
nien przyjmować wartości znacząco większe od innych parametrów ąi(k ) , poniewa\ wtedy
piksel reprezentowany przez indeks i jest równy średniej g(x, y)(k ) w k -tej iteracji.
3. Eksperymenty numeryczne
Poni\ej zostaną przedstawione wyniki eksperymentów numerycznych mające na celu em-
piryczne porównanie wyników zastosowania nowego algorytmu adaptacyjnej filtracji bay-
esowskiej w przypadku tłumienia zakłóceń dla cyfrowych obrazów zarówno syntetycznych,
jak i rzeczywistych.
W pierwszym etapie testów został wygenerowany prosty obraz syntetyczny o wymiarach
256 na 256 pikseli, składający się z czterech rozłącznych, spójnych obszarów o ró\nych po-
ziomach szarości. Obraz ten jest przedstawiony na rysunku 1a). Ponadto wygenerowano trzy
zmodyfikowane wersje tego obrazu zniekształcone ró\nego typu szumami:
" szumem typu  sól i pieprz (ang. salt-and-pepper) o 20% zawartości dodatkowych czar-
nych lub białych pikseli, widoczny na rysunku 1b),
" addytywnym szumem gaussowskim o średniej zero i odchyleniu standardowym 0,2, wi-
doczny na rysunku 1c),
" szumem rzeczywistym uzyskanym w wyniku cyfrowej rejestracji jednolitej powierzchni,
widoczny na rysunku 1d).
W przypadku ka\dego typu szumu wykonano szereg eksperymentów mających na celu
empiryczne porównanie wyników zastosowania nowego algorytmu adaptacyjnej filtracji bay-
esowskiej oraz filtracji uśredniającej i medianowej. Podczas testów promień maski zmieniał
się od wartości jeden do trzy, czyli rozpatrywano kwadratowe maski wymiaru 3 3, 5 5
oraz 7 7 . Jako wskaznik jakości tłumienia zakłóceń przy u\yciu ró\nego typu filtrów brano
pod uwagę błędy średniokwadratowe w postaci pierwiastka średniej arytmetycznej kwadra-
tów ró\nic pomiędzy obrazem oryginalnym (niezaszumionym) i obrazem wyjściowym, będą-
cym wynikiem filtracji.
Filtracja obrazów cyfrowych z wykorzystaniem bayesowskiego wa\onego uśredniania 353
a)
b)
c) d)
Rys. 1. Proste obrazy syntetyczne: oryginalny oraz zaszumione
Fig. 1. Simple synthetic images: original and noised
Tabela 1 zawiera wyniki pierwszej serii eksperymentów, w której prosty obraz syntetycz-
ny zakłócony szumem typu  sól i pieprz , widoczny na rysunku 1b), poddano ró\nego typu
filtracji z u\yciem maski o ró\nych wymiarach. Jak mo\na było się spodziewać przy tego
typu zaszumieniu, najlepsze wyniki zostały uzyskane w przypadku filtru medianowego.
W porównaniu z filtracją uśredniającą mo\na jednak zauwa\yć, \e filtracja bayesowska (no-
wa metoda pozwalająca na adaptacyjne wyznaczanie współczynników maski wykorzystująca
bayesowskie wa\one uśrednianie) dawała znacznie lepsze rezultaty, zbli\one do wyników
filtracji medianowej.
Tabela 1
Błędy średniokwadratowe dla obrazu syntetycznego zakłóconego szumem typu  sól i pieprz
Promień maski Filtr uśredniający Filtr bayesowski Filtr medianowy
1 0.122 0.043 0.041
2 0.101 0.036 0.027
3 0.098 0.041 0.027
Tabela 2 zawiera wyniki drugiej serii eksperymentów, w której prosty obraz syntetyczny
zakłócony addytywnym szumem gaussowskim, widoczny na rysunku 1c), poddano ró\nego
typu filtracji z u\yciem maski o ró\nych wymiarach.
354 A. Momot
Tabela 2
Błędy średniokwadratowe dla obrazu syntetycznego zakłóconego szumem gaussowskim
Promień maski Filtr uśredniający Filtr bayesowski Filtr medianowy
1 0.061 0.057 0.051
2 0.061 0.056 0.037
3 0.067 0.062 0.036
Tabela 3 zawiera wyniki kolejnej serii eksperymentów, w której prosty obraz syntetyczny
zakłócony szumem rzeczywistym, widoczny na rysunku 1d), poddano ró\nego typu filtracji
z u\yciem maski o ró\nych wymiarach.
Tabela 3
Błędy średniokwadratowe dla obrazu syntetycznego zakłóconego szumem rzeczywistym
Promień maski Filtr uśredniający Filtr bayesowski Filtr medianowy
1 0.069 0.067 0.065
2 0.068 0.064 0.055
3 0.071 0.067 0.051
Zarówno w przypadku szumu gaussowskiego jak i rzeczywistego nie jest oczywiste, \e
filtracja medianowa zapewni najlepsze wyniki. W przypadku szumu gaussowskiego filtr
uśredniający często skutkuje otrzymaniem najlepszych wyników, co mo\na będzie zauwa\yć,
w prezentowanych poni\ej wynikach kolejnych eksperymentów. Jednak w przypadku tak
prostego obrazu syntetycznego (zawierającego oryginalnie jedynie 4 obszary w ró\nych po-
ziomach szarości) okazuje się, \e filtr medianowy wykazuje się największą skutecznością
tłumienia zakłóceń dla wszystkich rozpatrywanych typów szumów.
W drugim etapie testów został wygenerowany bardziej zło\ony obraz syntetyczny o wy-
miarach 256 na 256 pikseli, składający się z 256 odcieni szarości. Obraz ten jest przedstawio-
ny na rysunku 2a). Ponadto wygenerowano trzy zmodyfikowane wersje tego obrazu znie-
kształcone ró\nego typu szumami:
" szumem typu  sól i pieprz (ang. salt-and-pepper) o 20% zawartości dodatkowych czar-
nych lub białych pikseli, widoczny na rysunku 2b),
" addytywnym szumem gaussowskim o średniej zero i odchyleniu standardowym 0,2, wi-
doczny na rysunku 2c),
" szumem rzeczywistym uzyskanym w wyniku cyfrowej rejestracji jednolitej powierzchni,
widoczny na rysunku 2d).
Stosując względem obrazu zakłóconego szumem typu  sól i pieprz , widocznego na ry-
sunku 2b) ró\nego typu filtracje, otrzymano błędy średniokwadratowe przedstawione w tabe-
li 4. Jak mo\na zauwa\yć, dla maski wymiaru 3 3 filtr bayesowski okazuje się być najlep-
szy, jednak zwiększając rozmiar maski filtr medianowy okazuje swoją przewagę. Warto
zwrócić uwagę, \e filtr bayesowski daje znacznie lepsze rezultaty w porównaniu z filtrem
Filtracja obrazów cyfrowych z wykorzystaniem bayesowskiego wa\onego uśredniania 355
uśredniającym (zbli\one do wyników filtracji medianowej), a w przypadku maski wymiaru
5 5 nawet 10-krotnie lepsze.
a) b)
c) d)
Rys. 2. Obrazy syntetyczne: oryginalny oraz zaszumione
Fig. 2. Synthetic images: original and noised
Tabela 4
Błędy średniokwadratowe dla obrazu syntetycznego zakłóconego szumem typu  sól i pieprz
Promień maski Filtr uśredniający Filtr bayesowski Filtr medianowy
1 0.089 0.022 0.023
2 0.063 0.006 0.001
3 0.053 0.010 0.002
Tabela 5 zawiera wyniki serii eksperymentów, w której obraz syntetyczny zakłócony ad-
dytywnym szumem gaussowskim, widoczny na rysunku 2c), poddano ró\nego typu filtracji
z u\yciem maski o ró\nych wymiarach.
Tabela 5
Błędy średniokwadratowe dla obrazu syntetycznego zakłóconego szumem gaussowskim
Promień maski Filtr uśredniający Filtr bayesowski Filtr medianowy
1 0.049 0.055 0.060
2 0.030 0.030 0.037
3 0.022 0.022 0.027
Tabela 6 zawiera wyniki serii eksperymentów, w której obraz syntetyczny zakłócony
szumem rzeczywistym, widoczny na rysunku 2d), poddano ró\nego typu filtracji.
356 A. Momot
Tabela 6
Błędy średniokwadratowe dla obrazu syntetycznego zakłóconego szumem rzeczywistym
Promień maski Filtr uśredniający Filtr bayesowski Filtr medianowy
1 0.081 0.083 0.086
2 0.067 0.067 0.070
3 0.058 0.058 0.061
Jak mo\na zauwa\yć, zarówno w przypadku szumu gaussowskiego jak i rzeczywistego
zastosowanie filtru uśredniającego dla tego obrazu skutkowało otrzymaniem najlepszych re-
zultatów (w ka\dym wierszu obu tabel, czyli dla ka\dego rozmiaru maski), zaś pomijając
maskę wymiaru 3 3 takie same rezultaty otrzymuje się w wyniku zastosowania filtracji bay-
esowskiej.
W kolejnych etapach testów rozpatrywano dwa obrazy rzeczywiste. Pierwszy z nich, rze-
czywisty obraz Lena o wymiarach 256 na 256 pikseli, przedstawiony jest na rysunku 3a). Zo-
stał on zakłócony tymi samymi co uprzednio typami szumu. Powstały w ten sposób trzy ko-
lejne obrazy przedstawione równie\ na rysunku 3, czyli zakłócone szumem:
" typu  sól i pieprz - rysunek 3b),
" gaussowskim - rysunek 3c),
" rzeczywistym - rysunek 3d).
Tabela 7 zawiera wyniki serii eksperymentów, w której obraz rzeczywisty Lena, zakłóco-
ny szumem typu  sól i pieprz , widoczny na rysunku 3b), poddano ró\nego typu filtracji
z u\yciem maski o ró\nych wymiarach. Ze względu na charakter szumu, jak mo\na było się
spodziewać, najlepsze wyniki zostały uzyskane w przypadku filtru medianowego. Warto jed-
nak zauwa\yć, \e w odró\nieniu od wyników uzyskanych w przypadku obrazów syntetycz-
nych, zwiększający się rozmiar maski powodował znaczące pogorszenie się wyników i zjawi-
sko to dotyczy niemal wszystkich typów filtracji. Ponadto warto podkreślić, \e podobnie jak
w poprzednio przeprowadzonych eksperymentach dotyczących szumu typu  sól i pieprz
filtracja bayesowska w porównaniu z filtracją uśredniającą dawała znacznie lepsze rezultaty -
mniejszy błąd średniokwadratowy.
Filtracja obrazów cyfrowych z wykorzystaniem bayesowskiego wa\onego uśredniania 357
a)
b)
c) d)
Rys. 3. Obrazy rzeczywiste Lena: oryginalny oraz zaszumione
Fig. 3. Real images Lena: original and noised
Tabela 7
Błędy średniokwadratowe dla obrazu Lena zakłóconego szumem typu  sól i pieprz
Promień maski Filtr uśredniający Filtr bayesowski Filtr medianowy
1 0.098 0.058 0.047
2 0.086 0.067 0.051
3 0.089 0.077 0.059
Tabela 8 zawiera wyniki serii eksperymentów, w której obraz rzeczywisty Lena, zakłóco-
ny addytywnym szumem gaussowskim, widoczny na rysunku 3c), poddano ró\nego typu fil-
tracji z u\yciem maski o ró\nych wymiarach. Równie\ w tym przypadku zwiększający się
rozmiar maski powodował pogorszenie się wyników. Warto tak\e zwrócić uwagę na fakt, \e
w przypadku szumu gaussowskiego (w odró\nieniu od szumu typu  sól i pieprz ) zastosowa-
nie filtru medianowego nie zawsze skutkuje najmniejszymi błędami średniokwadratowymi.
Tabela 8
Błędy średniokwadratowe dla obrazu Lena zakłóconego szumem gaussowskim
Promień maski Filtr uśredniający Filtr bayesowski Filtr medianowy
1 0.062 0.067 0.071
2 0.064 0.064 0.064
3 0.073 0.072 0.068
358 A. Momot
Tabela 9 zawiera wyniki serii eksperymentów, w której obraz rzeczywisty Lena zakłóco-
ny szumem rzeczywistym, widoczny na rysunku 3d), poddano ró\nego typu filtracji z u\y-
ciem maski o ró\nych wymiarach.
Tabela 9
Błędy średniokwadratowe dla obrazu Lena zakłóconego szumem rzeczywistym
Promień maski Filtr uśredniający Filtr bayesowski Filtr medianowy
1 0.091 0.093 0.096
2 0.089 0.089 0.089
3 0.091 0.091 0.087
Jako ostatni rozpatrywano rzeczywisty obraz Chemica_plant o wymiarach 256 na 256
pikseli przedstawiony na rysunku 4a). Został on zakłócony tymi samymi co uprzednio typami
szumu. Powstały w ten sposób trzy kolejne obrazy przedstawione równie\ na rysunku 4, czyli
zakłócone szumem:
" typu  sól i pieprz - rysunek 4b),
" gaussowskim - rysunek 4c),
" rzeczywistym - rysunek 4d).
a) b)
c) d)
Rys. 4. Obrazy rzeczywiste Chemica_plant: oryginalny oraz zaszumione
Fig. 4. Real images Chemica_plant: original and noised
Filtracja obrazów cyfrowych z wykorzystaniem bayesowskiego wa\onego uśredniania 359
Tabela 10 zawiera wyniki serii eksperymentów, w której obraz rzeczywisty Chemi-
ca_plant, zakłócony szumem typu  sól i pieprz , widoczny na rysunku 4b), poddano ró\nego
typu filtracji. Ze względu na impulsowy charakter szumu, zgodnie z oczekiwaniami, najlep-
sze wyniki zostały uzyskane w przypadku filtru medianowego. Równie\ w tym przypadku
w odró\nieniu od wyników uzyskanych w przypadku obrazów syntetycznych, zwiększający
się rozmiar maski powodował znaczące pogorszenie się wyników w niemal wszystkich ty-
pach filtracji, jak równie\ podobnie jak w poprzednio przeprowadzonych eksperymentach
dotyczących szumu typu  sól i pieprz filtracja bayesowska w porównaniu z filtracją uśred-
niającą dawała znacznie lepsze rezultaty.
Tabela 10
Błędy średniokwadratowe dla obrazu Chemica_plant zakłóconego szumem typu  sól i pieprz
Promień maski Filtr uśredniający Filtr bayesowski Filtr medianowy
1 0.094 0.061 0.048
2 0.083 0.071 0.057
3 0.088 0.082 0.071
Tabela 11 zawiera wyniki serii eksperymentów, w której obraz rzeczywisty Chemi-
ca_plant, zakłócony addytywnym szumem gaussowskim, widoczny na rysunku 4c), poddano
ró\nego typu filtracji z u\yciem maski o ró\nych wymiarach. Równie\ w tym przypadku
zwiększający się rozmiar maski powodował pogorszenie się wyników, a zastosowanie filtru
uśredniającego dla ka\dego rozmiaru maski skutkowało najmniejszymi błędami średniokwa-
dratowymi. Pomijając zaś maskę wymiaru 3 3 takie same rezultaty otrzymano w wyniku
zastosowania filtracji bayesowskiej.
Tabela 11
Błędy średniokwadratowe dla obrazu Chemica_plant zakłóconego szumem gaussowskim
Promień maski Filtr uśredniający Filtr bayesowski Filtr medianowy
1 0.063 0.068 0.073
2 0.066 0.066 0.068
3 0.076 0.076 0.076
Tabela 12 zawiera wyniki serii eksperymentów, w której obraz rzeczywisty Chemi-
ca_plant, zakłócony szumem rzeczywistym, widoczny na rysunku 4d), poddano ró\nego typu
filtracji z u\yciem maski o ró\nych wymiarach. Jak mo\na stwierdzić, najlepsze wyniki osią-
gnięto stosując filtr uśredniający lub bayesowski dla maski rozmiaru 55 .
Tabela 12
Błędy średniokwadratowe dla obrazu Chemica_plant zakłóconego szumem rzeczywistym
Promień maski Filtr uśredniający Filtr bayesowski Filtr medianowy
1 0.093 0.095 0.098
2 0.092 0.092 0.093
3 0.096 0.095 0.095
360 A. Momot
Zaprezentowane wyniki eksperymentów numerycznych potwierdzają, \e w przypadku
szumów typu  sól i pieprz najlepszą skuteczność wykazuje filtracja medianowa. Mo\na jed-
nak stwierdzić, \e rezultaty proponowanej metody filtracji bayesowskiej w przypadku tego
typu szumów nie odbiegają znacząco od tych uzyskanych za pomocą filtracji medianowej.
Dla szumów typu gaussowskiego mo\na spodziewać się najlepszych wyników stosując filtra-
cję uśredniającą i równie\ w tym przypadku zaobserwowano, \e rezultaty proponowanej me-
tody filtracji bayesowskiej dla tego typu szumów nie odbiegają znacząco od tych uzyskanych
za pomocą filtracji uśredniającej.
Bazując na tych wnioskach postawiono hipotezę, \e w przypadku szumów będących mie-
szanką szumu typu  sól i pieprz oraz szumu typu gaussowskiego zaproponowana metoda
filtracji bayesowskiej mo\e prowadzić do uzyskania wyników lepszych od rozpatrywanych
wcześniej filtracji medianowej oraz uśredniającej. Przeprowadzono zatem szereg ekspery-
mentów mających na celu potwierdzenie tej hipotezy. Niestety, w \adnym z wykonanych
eksperymentów numerycznych nie osiągnięto oczekiwanych rezultatów.
4. Wnioski
W niniejszym artykule przedstawiono nową metodę adaptacyjnej filtracji obrazów dwu-
wymiarowych, bazującą na algorytmie bayesowskiego wa\onego uśredniania. Skuteczność
zaproponowanej metody została empirycznie oceniona na podstawie eksperymentów nume-
rycznych, w których jako dane wejściowe przyjęto syntetyczne oraz rzeczywiste obrazy
w poziomach szarości zakłócone szumem impulsowym typu  sól i pieprz , addytywnym
szumem gaussowskim, jak równie\ szumem rzeczywistym uzyskanym w wyniku cyfrowej
rejestracji jednolitej powierzchni.
Adaptacyjny charakter opracowanej metody pozwala na znaczącą redukcję wpływu naj-
silniej zakłóconych pikseli, co jest szczególnie przydatne w przypadku szumu typu impulso-
wego, gdzie ró\nice w poziomach szarości pomiędzy obrazem oryginalnym i zniekształco-
nym mogą przyjmować ekstremalnie du\e wartości.
Pewnym ograniczeniem zaproponowanej metody jest jej stosunkowo du\a zło\oność ob-
liczeniowa, znacząco wy\sza od zło\oności filtracji uśredniającej i zbli\ona do zło\oności
filtracji medianowej. Jednak warto zauwa\yć, \e wpływ tego ograniczenia mo\e być zredu-
kowany przez zastosowanie obliczeń dokonywanych w sposób równoległy, gdy\ operacje
wyznaczania wartości wynikowych filtru dla poszczególnych pikseli są niezale\ne.
W ostatnich latach opracowana przez firmę NVidia uniwersalna architektura CUDA (ang.
Compute Unified Device Architecture) dla procesorów wielordzeniowych, a głównie kart
graficznych, umo\liwia wykorzystanie ich mocy obliczeniowej do równoległej implementacji
Filtracja obrazów cyfrowych z wykorzystaniem bayesowskiego wa\onego uśredniania 361
rozwiązań ogólnych problemów numerycznych w sposób wydajniejszy ni\ w tradycyjnych,
sekwencyjnych procesorach ogólnego zastosowania [2]. Projekt architektury CUDA zakłada
pełną skalowalność programów tak, aby obecna implementacja programu wykonywalnego
mogła w przyszłości być uruchamiana bez \adnych zmian na coraz wydajniejszych proceso-
rach graficznych, posiadających coraz większą liczbę rdzeni, umo\liwiającą równoległe wy-
konywanie coraz większej liczby operacji, pod warunkiem zgodności tej implementacji ze
specyfikacją architektury CUDA. Wydaje się więc, \e naturalnym środowiskiem do imple-
mentacji zaproponowanego algorytmu jest właśnie ta architektura.
Planuje się równie\ zmodyfikować, w podobny sposób do przedstawionego w niniejszym
artykule, inne istniejące metody adaptacyjnego wa\onego uśredniania (oryginalnie opracowa-
ne dla uśredniania jednowymiarowych zbiorów danych) i przeprowadzić dodatkowe ekspe-
rymenty numeryczne, mające na celu empiryczną ocenę skuteczności filtracji obrazów dwu-
wymiarowych tak zmodyfikowanymi algorytmami. Warto przy tym podkreślić, \e opisywany
tu algorytm mo\na zastosować tak\e w przypadku obrazów kolorowych, na przykład
w 3-wymiarowej przestrzeni kolorów RGB, co równie\ będzie przedmiotem dalszych badań.
BIBLIOGRAFIA
1. Davies E.R.: Machine Vision: Theory, Algorithms and Practicalities. Academic Press,
San Diego 1990.
2. Garland M., i in.: Parallel Computing Experiences with CUDA. IEEE Micro Vol. 28,
No 4, 2008, s. 1327.
3. Gonzalez R.C., Woods R.E.: Digital Image Processing. Prentice Hall, Upper Saddle
River, New Jersey 2002.
4. Momot A.: Wa\one uśrednianie sygnału EKG wykorzystujące rozmyty podział sygnału
oraz wnioskowanie bayesowskie. Studia Informatica Vol. 30, No 2A(83), Gliwice 2009,
s. 287297.
5. Tadeusiewicz R., Korohoda P.: Komputerowa analiza i przetwarzanie obrazów. Wydaw-
nictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków 1997.
6. Vernon D.: Machine Vision: Automated Visual Inspection and Robot Vision. Prentice-
Hall, New York 1991.
7. Xu Q., i in.: Adaptive Fuzzy Weighted Average Filter for Synthesized Image. In: Gerwasi
O. et al.(eds.) ICCSA 2005, LNCS 3482, Springer, Heidelberg 2005, s. 292298.
362 A. Momot
Recenzenci: Dr in\. Adrian Kapczyński
Prof. dr hab. in\. Konrad Wojciechowski
Wpłynęło do Redakcji 20 stycznia 2010 r.
Abstract
In many areas of science and technology there is a need of digital image analysis. The im-
ages often contain some disturbances in addition to the useful data. These disturbances should
be reduces (or even eliminated, if it is possible) in order to improve the quality of the analy-
sis. One of the possible methods of noise attenuation is low-pass filtering such as arithmetic
mean and its generalization, namely weighted mean filtering where the weights are tuned by
some adaptive algorithm
This paper presents application of Bayesian weighted averaging to digital filtering two-
dimensional images which is some modification of the existing empirical Bayesian weighted
averaging method created originally for noise reduction in electrocardiographic signal. The
description of the new filtering method and a few results of its application are also presented
with comparison to traditional arithmetic average filtering and median filtering.
The main disadvantage of the proposed method is its computational complexity signifi-
cantly greater than the mean filtering and similar to the median filtering. However it is worth
noting that the iterative procedures to obtain weights for each pixel in image could be per-
formed parallel, for example in the CUDA environment which allows programmers write
scalable parallel programs using a straightforward extension of the C language.
Adres
Alina MOMOT: Politechnika Śląska, Instytut Informatyki, ul. Akademicka 16,
44-100 Gliwice, Polska, alina.momot@polsl.pl.
Nazwa pliku: Str347_ref_0783.doc
Katalog: F:\Dokumenty
Szablon: D:\WYDAWNIC.TWA\MAKIETA\Artzn82.dot
Tytuł: Marcin Skowronek
Temat:
Autor: Marcin Skowronek
Słowa kluczowe:
Komentarze:
Data utworzenia: 2010-01-11 11:50:00
Numer edycji: 478
Ostatnio zapisany: 2010-06-09 08:44:00
Ostatnio zapisany przez: dankos
Całkowity czas edycji: 1 051 minut
Ostatnio drukowany: 2010-06-09 08:45:00
Po ostatnim całkowitym wydruku
Liczba stron: 16
Liczba wyrazów: 4 489 (około)
Liczba znaków: 26 938 (około)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Filtracje Obrazow
Praca dyplomowa symulator metod adapt filtracjhi obrazów
Celiński P Interfejsy mediów cyfrowych dalsza emancypacja obrazów czy szansa na ich zdetronizow
Sterowanie rejestrami przesuwnymi z wykorzystaniem interfejsu SPI na przykładzie 6 cyfrowego wyświet
1f Cyfrowe przetwarzanie sygnałów i obrazówid953
Cyfrowe przetwarzanie obrazow CPO W08 v01 50pr
utk1 aparaty cyfrowe
classsf 1olor
Cisco 1
classsf 1rawable
Podstawy Cyfrowego Przetwarzania Sygnalów

więcej podobnych podstron