Arkusz ewaluacji podrecznika i programu


1
Arkusz ewaluacji programów nauczania
i podręczników
I. Kryteria wyboru programu nauczania1
Wybierając określony program nauczania trzeba zwrócić koniecznie uwagę na opracowany
do tego programu podręcznik i ocenić również przydatność programu wraz z podręcznikiem,
tzn. ocenić podręcznik i sprawdzić zgodność ocen za podręcznik i program. Dopiero ta ocena
ma być wyznacznikiem odrzucenia bądz wyboru określonego programu i podręcznika.
Dokonujemy tego na protokole stanowiącym załącznik do kryteriów wyboru programu i pod-
ręczników do nauczania.
Na każde z n/w pytań nauczyciel odpowiada w skali 1-5, gdzie:
5- bardzo dobry,
4- dobry,
3- dobry z konieczności,
2- szkoda czasu,
1- strata papieru na wydruki
Następnie sumuje oceny i wylicza średnią za wszystkie kryteria.
Nazwa kryterium L.p. Zakres oceny (oczekiwania) Ocena
1. szczegółowe cele kształcenia i wychowania,
2. treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w pod-
stawie programowej kształcenia ogólnego
3. sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z
uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy
w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz
warunków, w jakich program będzie realizowany
Program nauczania 4. opis założonych osiągnięć ucznia, a w przypadku
ogólnego szkoły programu nauczania ogólnego uwzględniającego do-
podstawowej i gim- tychczasową podstawę programową kształcenia ogól-
nazjum zawiera: nego - opis założonych osiągnięć ucznia z uwzględ-
nieniem standardów wymagań będących podstawą
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, okre-
ślonych w przepisach w sprawie standardów wyma-
gań będących podstawą przeprowadzania sprawdzia-
nów i egzaminów
5. propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania
osiągnięć ucznia
Program wychowa- 6. zgodny z koncepcją pracy szkoły
nia przedszkolnego, 7. zgodny z Podstawą programową
oddziału przedszkol- 8. zgodny ze stanem wiedzy zakresu danego przedmio-
nego, nauczania tu, poprawny merytorycznie
ogólnego szkoły
9. poprawny z punktu widzenia dydaktycznego
podstawowej i gim- 10. przydatny pod względem dydaktycznym
1
yródło: Angiel J., 2003. Kryteria wyboru programów i podręczników  zaproszenie do dyskusji. [W:] Geogra-
fia w Szkole, nr 1, s. 47-50
2
nazjum jest popraw- 11. eksponuje walory wychowawcze
ny pod względem 12. napisany poprawnym językiem
merytorycznym i
13. dotyczy co najmniej jednego etapu edukacyjnego
dydaktycznym, w
tym:
14. klarowne cele operacyjne, zgodne z zakładanymi
osiągnięciami
15. logiczny układ treści
Konstrukcja progra- 16. wyrazna koncepcja autorska
mu 17. pełna struktura (wszystkie elementy programu)
18. uwzględniono zasadę stopniowania trudności
19. budowa programu umożliwiająca jego dopasowanie
do programu szkoły (także do jej specyfiki) poprzez
nauczycielskie modyfikacje
20. zgodny z celami (zadaniami) szkoły
21. wpisuje się w program wychowawczy szkoły
22. zawiera elementy ścieżek edukacyjnych (cele, treści,
Zadania szkoły (w osiągnięcia uczniów)
tym nauczycieli) 23. realny z punktu widzenia zasobów szkolnych (biblio-
teka, środki dydaktyczne, infrastruktura itp& )
24. skorelowany z celami, treściami kształcenia w ramach
innych przedmiotów.
25. zgodny z koncepcją pracy nauczyciela
26. umożliwia racjonalne planowanie pracy
27. zawiera cele możliwe do zrealizowania w danym ze-
spole uczniowskim
28. jest elastyczny, dający możliwość dostosowania do
poziomu intelektualnego uczniów
29. zapewnia możliwość pracy z uczniami zarówno słab-
szymi, jak i zdolnymi
30. wspiera predyspozycje zawodowe nauczyciela
31. materiał nauczania związany jest z sytuacjami życio-
wymi
32. umożliwia zastosowanie różnych form i metod pracy,
3. Oczekiwania
w tym głównie aktywizujących
nauczycieli
33. łączy elementy kształcenia przedmiotowego z ele-
mentami (celami) wychowawczymi
34. wskazuje rozwiązania wariantowe
35. posiada komplementarną obudowę (w tym pakiet
metodyczny)
36. planowane osiągnięcia uczniów są możliwe do uzy-
skania
37. proponuje różne sposoby oceniania rozwoju ucznia w
odniesieniu do jego wiedzy, umiejętności, postaw
38. prezentuje różne narzędzia pomiaru osiągnięć
uczniów
39. pozostawia margines swobody działania
40. w programie widoczny nacisk na podmiotowość
ucznia
Potrzeby uczniów 41. gwarantuje rozwój zainteresowań, niezbędnych umie-
jętności i twórczych postaw
42. nie przeładowany i nie preferuje wiedzy
3
43. kładzie nacisk na kształcenie umiejętności przydat-
nych w życiu
44. prezentuje świat holistycznie
45. uwzględnia odniesienie wiedzy i umiejętności do rea-
liów otaczającego świata
46. przedstawia problematykę w różnych perspektywach
przestrzennych i czasowych
47. umożliwia samokontrole i samoocenę
48. odpowiednio wartościuje rzeczy i zjawiska
49. uwzględnia różnorodność i specyfikę lokalnego śro-
dowiska przyrodniczego, społecznego i kulturowego
Potrzeby (specyfika)
50. jest dostosowany do różnych warunków społeczeń-
lokalnego środowi-
stwa lokalnego
ska
51. wykorzystuje możliwości (zasoby) szeroko pojętego
środowiska lokalnego
52. widoczna jest w nim specyfika ujęcia problematyki
danego przedmiotu nauczania
53. problemy rozpatrywane w różnych skalach prze-
strzennych i czasowych,
Inne ważne kryteria
54. uwzględnia zajęcia terenowe
55. łączy edukację przedmiotową z edukacja prozdrowot-
ną, ekologiczną, regionalną, obywatelską, europejską
i In.
Średnia ocen ze wszystkich kryteriów
4
II. Kryteria wyboru podręcznika
Na każde z w/w pytań nauczyciel odpowiada w skali 1-5, gdzie:
5- bardzo dobry,
4- dobry,
3- dobry z konieczności,
2- szkoda czasu,
1- strata papieru na wydruki
Następnie sumuje oceny i wylicza średnią z każdej grupy kryteriów.
Nazwa kryte-
L.p. Zakres oceny (oczekiwania) Ocena
rium
zaprezentowanie uczniowi wiadomości
Funkcja in-
w zakresie przewidzianym przez pro-
formacyjna 1. gram w odniesieniu do informacji słow-
(obszar wiedzy)
nych i ikonograficznych
Funkcja moty- zachęcająca do zdobywania wiedzy i
wacyjna umiejętności, np. odkrywania zjawisk,
(wspierająca procesów, prawidłowości i dostrzegania
rozwój ucznia i 2. między nimi zależności
pobudzającą do
pracy nauczy-
ciela)
dobre podręczniki zachodnie mają roz-
budowany blok ćwiczeniowy, dają szan-
Funkcja ćwi- sę wykonania zadań uczniom o różnym
czeniowa - po- 3. poziomie intelektualnym. Zadania te są
lecenia, in- zhierarchizowane, np. wg taksonomii
strukcje (do- Blooma - dla słabszych, mocniejszych i
skonaląca,  alpinistów
Czy podręcz-
kształcąca każdy dobry podręcznik w bloku ćwi-
nik realizuje
sprawności - czeniowym rozwija w sposób zaplano-
podstawowe
obszar umiejęt- wany cztery podstawowe umiejętności -
funkcje pod- 4. mówienie, słuchanie, czytanie i pisanie
ności)
ręcznika:
(należy jednak zapytać, jaka jest ich hie-
rarchia)
czy podręcznik pokonuje bierność
ucznia? Czy wspiera nauczyciela w tych
5. zabiegach, tzn. aranżuje działania w kla-
Funkcja trans-
sie?
formacyjna -
czy podręcznik oprócz kształcenia tych
przekładająca
czterech umiejętności angażuje, zaprasza
treści przedmio- 6. ucznia do działania i aktywności? Czy
towe na działa-
uczy procedur działania?
nia (obszar
czy umiejętności i wiedza dadzą się za-
umiejętności).
stosować w codziennym życiu? Kto np.
7. pisze cyrograf albo kto pisze manifesty?
Po co?
Funkcja kon- czy uczeń chory może pracować sam,
trolna (korygu-
8. czy nie obejdzie się bez nauczyciela?
jąca, korektyw-
na - obszar
5
umiejętności) -
tzw. wzmocnie-
nie pozytywne -
poprzez pytania
i powtórzenia,
utrwalenia, na-
wiązania, odnie-
sienia i syntezy
Funkcja samo- czy w podręczniku jest zawarta wiedza?
9. Jak jest podana? Jaka to wiedza?
kształceniowa
(obszar umiejęt-
czy kształtuje umiejętności? Jak są
10. kształtowane? Jakie to umiejętności?
ności) - związa-
na z treściami
czy jest poruszona problematyka zwią-
uzupełniający-
zana z postawami? Jak podręcznik mó-
11. wi o postawach? Jakie postawy są repre-
mi, wypełniają-
cymi, rozszerza-
zentowane?
jącymi - zachęta
co akcentuje podręcznik? Co jest priory-
12. tetowe?
dla uczniów
poprzez cieka-
w jaki sposób połączono te trzy powyż-
wostki, różno-
sze elementy?
rodność mate-
riałów (np. po-
pularnonauko- 13.
wych), pokazy-
wanie nowocze-
snych zródeł
informacji.
czy widoczne są w tym podręczniku za-
14. dania szkoły, cele szkoły, cele przedmio-
tu i specyficzne zadania przedmiotu?
czy są w niego wpisane zadania wycho-
wawcze? Czy wychowanie odbywa się
Podręcznik musi mieć odniesie- 15. jedynie przez sztukę (tematyka dzieł
nia do "Podstawy programo- literackich, "czysty" kontakt z arcydzie-
wej" łami)?
czy wszystkie zapisane w programie cele
są zawarte w podręczniku, czy tylko nie-
16. które, wybrane? Czy nie dominują w
nim, mimo deklaracji programu, cele
przedmiotowe?
czy uczeń i jego potrzeby to główne war-
tości dla twórców podręcznika? Jaki typ
17. tekstów podręcznik wykorzystuje, do
kogo są one adresowane i jaka jest za-
kładana wiedza odbiorcy?
czy wyrazne jest podmiotowe podejście
Pytania merytoryczne
do ucznia? W jaki sposób się to uwi-
dacznia (typ poleceń), do kogo i w jaki
18. sposób zwracają się autorzy? Czy styl i
forma podręcznika są życzliwe i przy-
jazne?
6
czy autorzy zachowali prawdę o świecie?
Czy podręcznik nie jest zbyt "ponury"
19. lub "przesłodzony", czyli naiwny? Czy
napisany jest językiem komunikatyw-
nym dla ucznia w danym wieku?
czy podręcznik powstał w odniesieniu do
20. konkretnego programu nauczania, czy do
wszystkich, co się niestety zdarza?
czy zakres treści jest odpowiedni dla
21. tego programu?
czy podręcznik w należyty sposób
22. kształtuje umiejętności przedmiotowe?
czy podręcznik należycie respektuje
umiejętności kluczowe, takie jak praca w
grupie, twórcze rozwiązywanie proble-
23. mów, uczenie się, skuteczne komuniko-
wanie się, wykorzystanie środków tech-
nicznych, np. technologii informacyjnej
(z zadań ogólnych szkoły)?
czy podręcznik proponuje zadania roz-
budzające aktywność poznawczą ucznia,
czyli tworzenie, poszukiwanie, przepro-
24. wadzanie badań, doświadczeń, stawianie
pytań, wartościowanie zjawisk, ocenia-
nie? Czy uczy dokonywania wyboru?
czy uczy technik oraz strategii uczenia
25. się? Czy wyposaża w narzędzia do ucze-
nia się?
czy motywuje do uczenia się? W jaki
sposób (np. czy proponuje moralizator-
26. stwo typu "należy się uczyć", czy po
prostu uczy tychże technik pracy)?
czy daje gotowe odpowiedzi, czy zapra-
27. sza do dialogu?
czy zawiera pytania otwarte czy za-
mknięte, zaczynające się od słowa
"czy"? Czy nie manipuluje się potencjal-
28. ną odpowiedzią, jak np. w pytaniach
typu: "Dlaczego Adam Mickiewicz
wielkim poetą był?"
czy pozwala na pracę zróżnicowaną
(wielowariantową) co do sposobów do-
29. chodzenia do rozwiązań i co do form
pracy (praca grupowa, zindywidualizo-
wana)?
czy pozwala na pracę metodami aktywi-
30. zującymi?
czy pozwala na stosowanie indywidual-
nych technik pracy, tzn. czy uczy uni-
31. wersalnych procedur rozwiązywania
problemów?
7
czy podręcznik narzuca wizję świata, czy
32. pomaga ją poznać i tworzyć?
jaka to "wizja świata" - uproszczona,
naiwna, skomplikowana, katastroficzna,
33. artystowska, wyobcowana, z punktu wi-
dzenia dorosłych czy ucznia?
czy autorzy świadomi są programu ukry-
tego, świadczącego o ich postawie filo-
34. zoficznej, wartościach, typie dydaktyki,
aspektach psychologicznych?
kim są autorzy? Czy podręcznik jest
efektem pracy indywidualnej czy zbio-
rowej? Czy został napisany przez prak-
35. tyków czy teoretyków, profesorów wyż-
szych uczelni czy ludzi związanych z
przemianami edukacyjnymi?
czy możliwe jest dotarcie do poglądów
autorów? Czy istnieją jakieś inne ich
dokumenty, w postaci ich deklaracji,
prac metodycznych, publikacji? Czy są
36. one zgodne z tym, co jest zawarte w pod-
ręczniku? Czy można porozmawiać z
autorem, wyjaśnić wątpliwości, pytać,
korespondować? Czy odbiorca jest part-
nerem dla autora podręcznika?
czy podręcznik jest nowoczesny? Jak
pokazuje przeszłość i jak mówi o przy-
37. szłości? Czy respektuje przemiany cywi-
lizacyjne
czy w podręczniku mówi się prawdę o
świecie? Jak ukazuje się ważne role spo-
38. łeczne? Jak przedstawia się relacje ko-
bieta - mężczyzna, stary - młody, chory -
zdrowy, biały - czarny, Polak - obcy?
czy podręcznik ma wyrazną, czytelną
39. kompozycję i układ rozdziałów?
czy rozdziały są spójne i dobrze skom-
ponowane wewnętrznie? Czy rozdział to
Kompozycja  budowa tylko zbiór tekstów, jak w tradycyjnych
podręcznikach? Czy zawiera miniantolo-
gię? Czy teksty są zgrupowane wokół
40. rodzajów literackich? Czy podręcznik
ma charakter wyłącznie antologii tek-
stów? Czy jeżeli jakieś treści zostaną
pominięte, będzie można powrócić do
nich w latach następnych?
czy posiada spis treści, wyraznie prezen-
41. tujący budowę podręcznika uczniowi?
czy po książce trzeba "skakać", czy też
można zachować pewien spiralno-
42. liniowy układ ze względu na przyrost
wiedzy i umiejętności ucznia?
8
czy podręcznik ma kompozycję otwartą
czy zamkniętą? Czy można go indywi-
43. dualnie, według potrzeb, poszerzać i
rozbudowywać?
czy teksty zamieszczone w podręczniku
44. powinny się w nim znalezć, czy raczej
powinno się je wypożyczać osobno?
w jaki sposób polecenia są związane z
tekstem (czy wypełniają miejsce pod
tekstem, czy też wynikają z niego, inter-
pretują, wspomagają rozumienie)? Do
kogo są adresowane te polecenia? Po-
zornie do ucznia, a w sposób ukryty do
45. nauczyciela, czy może wyłącznie do
ucznia? Jakim językiem są napisane?
Czy ich struktura komplikuje się w miarę
przyrostu wiedzy i umiejętności ucznia
(od konkretu do analizy i interpretacji
zjawiska)?
gdzie znajdują się polecenia: na końcu
podręcznika czy po każdym tekście lub
po pewnych całościach? Co daje każde z
takich rozwiązań? Czy nauczyciel jest
świadomy zalet i wad każdego z tych
układów? Co lubi jako polonista? Co
46. poszczególne rozwiązania dają nauczy-
cielowi, a co uczniowi? W jaki sposób
poszczególne pytania warunkują sytuację
dydaktyczną? Czy pytania dotyczą tylko
sprawdzania wiedzy, czy pobudzają do
myślenia?
czy podręcznik przełamuje skutecznie
47. złą tradycję w tym zakresie?
czy podręcznik sprzyja nauczycielowi?
Czy pozostawia miejsce na wybór me-
48. tod, zachęca do pracy, pozwala być
twórczym, samodzielnym i niezależ-
nym?
czy podręcznik uwzględnia w sposób
jawnie założony integrację, korelację i
tzw. ścieżki międzyprzedmiotowe, czy
49. też odżegnuje się od nich, uznając nad-
rzędność i czystość uniwersyteckiej dys-
cypliny naukowej?
które ścieżki akcentuje i czy akurat te
ścieżki są ważne dla danego przedmiotu?
50. Czy wpisują się w dobrą tradycję tego
przedmiotu? Czy jest to ważne ze
względu na specyfikę przedmiotu?
czy podręcznik zawiera zadania przypo-
51. minające niektóre zadania egzaminacyj-
ne? Czy pomoże przygotować ucznia do
9
egzaminu, czy też potrzebne będą kolej-
ne książeczki w rodzaju "Korepetycje -
jak dobrze zdać egzamin"?
czy podręcznik wspiera nauczyciela w
działaniach wychowawczych? Co mówi
się w nim o postawach? Jakie i czyje to
52. postawy oraz wartości? Czy podręcznik
pozwala na otwarty dialog? Czy buduje i
wspiera autorytet nauczyciela?
jaką pomoc podręcznik zapewnia w trak-
53. cie pracy?
czy podręcznik dla ucznia zostaje wspar-
54. ty podręcznikiem dla nauczyciela?
jaki jest ten podręcznik? Czy zawiera
55. wyłącznie gotowce, czyli konspekty lek-
cji?
czy rozwija nauczyciela? Czy zawiera
Wybór programu a praca z 56. niektóre pomoce dydaktyczne?
podręcznikiem
czy znajduje się w nim opis metod, nie
57. zaś ich wyliczenie?
czy proponuje system (model) oceniania,
58. np. ocenę pracy grupy czy ocenianie
wspierające?
czy podręcznik wspiera lub tworzy okre-
59. ślony system oceniania?
60. czy jest w nim podana bibliografia?
czy podręcznik jest nowoczesny edytor-
61. sko?
czy zachowano staranność edytorską,
dbając o dobrą, wzmocnioną oprawę,
62. dobry jakościowo papier? Ile lat można
korzystać z tego podręcznika (minimum
trzy lata)?
czy stanowi konkurencję dla innych
63. książek i publikacji młodzieżowych nie
będących podręcznikami?
czy posługuje się kodami zrozumiałymi
64. dla współczesnej młodzieży?
Pytania dotyczące strony edy-
czy ilustracje są atrakcyjne (bez schle-
torskiej i typograficznej pod-
biania młodzieży)? Czy jest możliwe
ręcznika... oraz estetycznej
65. otrzymanie próbki podręcznika, egzem-
plarza pokazowego, by zapytać młodzież
o zdanie?
czy ilustracje są monotonne w postaci
66. jednorodnych ozdobników? Czy stano-
wią dobre zródło informacji?
czy obok ilustracji zamieszczono wykre-
67. sy, tabele, schematy, zdjęcia (czarno-
białe, kolorowe), grafiki, kolaże?
czy pojawiają się wyróżnienia tekstu -
68. np. rozstrzelenia druku, wytłuszczenia,
żywa pagina, kolorowe tło dla definicji,
10
kolorowe marginesy dla podkreślenia
spójności rozdziału?
czy oznaczniki typu " " " i wiele innych
są czytelne, potrzebne? A może "sło-
69. neczka" lub "listki koniczynki" wygląda-
ją naiwnie w książce dla dwunastolatka?
czy w podręczniku nie znajdują się ćwi-
czenia zajmujące jedynie wolne miejsce
na stronach (wypełniacze, "zapchajdziu-
70. ry", puste, poliniowane miejsca)? Ile jest
takich ćwiczeń? Czy ich obecność jest
rzetelnie umotywowana?
jak prezentowane są teksty literackie,
zwłaszcza poetyckie? Po kilka na stronie
71. czy wielokolumnowo, upchane na stro-
nie ze względu na zle pojętą oszczęd-
ność?
czy wielkość podręcznika dostosowana
jest do sposobów jego użytkowania? Jaki
72. rozmiar mają typowe podręczniki dla
tego etapu kształcenia?
ile tekstów proponuje się uczniowi - 150
73. czy 50? Ile jest się w stanie omówić?
czy format książki jest poręczny, np. czy
mieści się ona w typowej uczniowskiej
74. teczce? Czy format jest typowy czy dzi-
waczny? Jaki jest stosunek długości
książki do jej szerokości?
75. ile stron ma książka? Czy jest ciężka?
76. czy książka dobrze się otwiera?
czy na jej stronach nie odbija się światło
77. (czy papier jest matowy)? Czy można
pracować z nią przy sztucznym świetle?
czy czcionka odpowiada percepcji wzro-
kowej ucznia w tym wieku? Czy zasto-
sowano różny typ liternictwa (różny typ
liter dla różnych partii tekstu), różny krój
78. i różną wielkość czcionek? Czy druk jest
czytelny? Czy teksty poetyckie są ina-
czej rozmieszczone na stronie niż teksty
epickie lub komentujące (różne czcionki
albo tło)?
czy kompozycja książki jest przemyślana
79. pod kątem stymulacji zmysłowej i odbio-
ru świata?
czy dominuje słowo, czy też jest ono
równoważne z obrazem? Jakich kodów
80. ikonicznych użyto? Czy są one bliskie
młodzieży, dzieciom? Jak wprowadzane
są kody znane dorosłym?
czy podręcznik jest piękny, kolorowy i
81. harmonijny pod względem struktury?
11
Czy nie ma przewagi jednego, natrętne-
go koloru?
czy nie deformuje się zmysłu estetycz-
nego? Czy proponuje się kontakt ze
sztuką? Czy podręcznik pełni rolę ukry-
tego albumu? Czy widać w nim przy-
82. słowiową piętę Ikara? Czy prezentuje
zjawiska kultury niskiej (masowej) także
pod względem ikonicznym i czy warto-
ściuje je?
83. czy podoba się Państwu?
czy podoba się uczniom? Jak wypowia-
84. dają się o nim rodzice?
co myślą inni nauczyciele? Co myślą o
nim nauczyciele przedmiotów takich jak
sztuka, historia czy pokrewnych? Co
85. myślą o nim nauczyciele przedmiotów
niespokrewnionych (przyrodnicy, wuefi-
sta)?
ile kosztuje podręcznik i czy przy jego
86. zakupie stosowane są rabaty?
87. ile kosztują inne podręczniki tego typu?
czy wydawnictwo jest wydawnictwem
uznanym (znanym) na rynku, gwarantu-
88. jącym swoim autorytetem pojawienie się
kolejnych części?
Średnia wszystkich ocen
12
Wyszki, dn. & & & & .
Karta oceny programu nauczania lub podręczników
Oceny dokonał nauczyciel bądz zespół w składzie:
1. & & & & & & & & & & & & & & & & .- nauczyciel & & & & & & & & & & ..
2. & & & & & & & & & & & & & & & & .- nauczyciel & & & & & & & & & & .
3. & & & & & & & & & & & & & & & & - nauczyciel & & & & & & & & & & ..
Oceniono programy lub podręczniki, które uzyskały następujące oceny:
Nazwa programu lub pod- Autor i wydawnic- Nr dopuszczenia
L.p Ocena
ręcznika two MEN
1.
2.
3.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
mod perl Podrecznik programisty modpkp
Asembler Podrecznik programisty
c biblioteka standardowa, podręcznik programisty
PODRĘCZNIK Biologia Program L O Stawarz
Programowanie strukturalne i obiektowe Podrecznik do nauki zawodu technik informatyk prstko
Geek w swiecie korporacji Podrecznik kariery programisty geekko
Arkusz indywidualnego programu edukacyjnego propozycja

więcej podobnych podstron