wykład 13 Grafika


Programowanie z wykorzystaniem grafiki Maple a
1. Procedury i pakiety graficzne w Maple u
2. Podstawowe sposoby generowania wykresów
3. Programowanie z wykorzystaniem bibliotecznych
procedur graficznych
4. Struktury danych graficznych
5. Programowanie z wykorzystaniem struktur danych
graficznych
6. Programowanie z wykorzystaniem pakietu plottools
7. Wykresy pól wektorowych
8. Animacja
9. Programowanie kolorów
10.Przykłady wykorzystujące grafikę Maple a
Ad.1. Procedury i pakiety graficzne w Maple u
1. plot i plot3d  podstawowe procedury
2. plots  pakiet do generowania specjalistycznych
wykresów
3. Plottools  pakiet do generowania podstawowych
obiektów jak linia, okrąg, sfera itp.
4. DEtools, Student, stats & pakiety zawierajÄ…ce
procedury do generowania specjalistycznych wykresów
Ad.2. Podstawowe sposoby generowania wykresów
1. Typowe sposoby wywoływania procedur generujących
wykresy
2. Wspólne cechy procedur generujących wykresy
3. Użycie operatorów lub procedur zamiast wyrażeń zależnych
od jednej lub dwóch zmiennych
4. Specyfikacja dodatkowych (opcjonalnych) informacji
Ad.2. Podstawowe sposoby generowania wykresów c.d.
Przykład 1:
f (x, y) =ð sin xsin y
> f:=sin(x)*sin(y);
> plot3d(f,x=0..4*Pi,y=0..4*Pi);
> r:=(x,y)->sin(x)*sin(y);
> plot3d(r,0..4*Pi,0..4*Pi);
> r:=proc(x,y)
sin(x)*sin(y)
end proc
> plot3d(r,0..4*Pi,0..4*Pi);
Ad.2. Podstawowe sposoby generowania wykresów c.d.
Przykład 2:
Procedura wyliczania niezbędnej liczby iteracji (max. 10), gwarantującej
osiągnięcie przez moduł wyznaczanej liczby zespolonej wartości większej
lub równej 2.
c =ð x +ð iy -ð zadana liczba zespolona
z1 =ð x +ð iy -ð pierwszy wyraz iteracji
2
zk +ð1 =ð zk +ð c -ð k +ð1-szy wyraz iteracji
k =ð ? aby zk Å‚ð 2
> mandelbrot:=proc(x,y)
local c,z,m;
c:=x+I*y;
z:=x+I*y;
k:=0;
to 10 while abs(z)<2 do
z:=z^2+c;
k:=k+1;
end do:
k;
end proc;
Ad.3. Programowanie z wykorzystaniem bibliotecznych procedur graficznych
1. Wykreślanie krzywych zamkniętych
2. Wykresy wstęgowe (display)
Ad.4. Struktury danych graficznych Maple a
Każda komenda produkująca wykres tworzy strukturę danych graficznych
typu PLOT lub PLOT3D. Struktury te zawierajÄ… informacje specyfikujÄ…ce
wykreślane obiekty.
Strukturom danych graficznych można przypisać nazwę, zmieniać je,
zapisać w pamięci bądz wydrukować.
Ad.4. Struktury danych graficznych Maple a c.d.
Struktury danych graficznych można tworzyć samemu w celu wygenerowania
wykresu dwu - lub trójwymiarowego.
Struktury danych graficznych mają swoją własną składnię i pisane są DUŻYMI
LITERAMI!
Rodzaje struktur danych graficznych:
" CURVES  linie (odcinki prostoliniowe)
" POLYGONS  wieloboki
" POINTS  punkty
" TEXT  napisy
Ad.4. Struktury danych graficznych Maple a c.d.
Argumenty struktur danych graficznych:
PLOT (obiekty graficzne, opcje graficzne*)
obiekty graficzne  sekwencja obiektów graficznych w postaci:
nazwa_obiektu (dane obiektu, opcje graficzne)
nazwa_obiektu: CURVES, POLYGONS, POINTS, TEXT
nazwa_opcji: COLOR, THICKNESS, SYMBOL, FONT, LINESTYLE &
* Obiekty i opcje muszą by pisane DUŻYMI LITERAMI !
Ad.4. Struktury danych graficznych Maple a c.d.
Generowanie kolorowych histogramów na bazie struktury POLYGONS
> PLOT(POLYGONS([[10,0],[10,1],[11,1.05],[11,0]],COLOR(HUE,0.9)),VIEW(0..20,0..1.5));
Ad.4. Struktury danych graficznych Maple a c.d.
Wykreślanie sum częściowych szeregów liczbowych
n
s =ð
åðk1
2
k =ð1
Ad.4. Struktury danych graficznych Maple a c.d.
Rodzaje struktur danych graficznych trójwymiarowych:
" CURVES  linie
" POLYGONS  wielościany
" POINTS  punkty
" TEXT  napisy
Generowanie kolorowych histogramów przestrzennych na bazie struktury
POLYGONS
Ad.5. Programowanie z wykorzystaniem struktur danych graficznych
Tworzenie własnych bazowych elementów graficznych (primitives) typu:
linia, okrąg, koło, wielobok foremny, za pomocą procedur wykorzystujących
struktury graficzne.
Ad.6. Programowanie z wykorzystaniem pakietu plottools
Programowanie wykorzystujÄ…ce gotowe elementy graficzne znajdujÄ…ce siÄ™ w
pakiecie plottools
> with(plottools);
[arc, arrow, circle, cone, cuboid, curve, cutin, cutout, cylinder, disk,
dodecahedron, ellipse, ellipticArc, hemisphere, hexahedron, homothety, hyperbola,
icosahedron, line, octahedron, parallelepiped, pieslice, point, polygon, project,
rectangle, reflect , rotate, scale, semitorus, sphere, stellate, tetrahedron, torus,
transform, translate, vrml ]
Przykład: konstrukcja diagramu kołowego (pie chart)
Ad.7. Wykresy pól wektorowych
Przykład wykorzystania struktur danych graficznych typu: CURVES i
POLYGONS do wygenerowania pola wektorowego na podstawie procedury
o następującej składni:
vectorfieldplot (F, r1, r2, opcje)
gdzie
F  dwuelementowa lista zawierająca wyrażenia opisujące
współrzędne wektora
r1  obszar zmienności dla współrzędnej poziomej wektorów
r2  obszar zmienności dla współrzędnej pionowej wektorów
opcje  typowe dla wykresów płaskich
Ad.8. Animacja
" Wykorzystanie struktur graficznych do tworzenie animacji
" Statyczna odmiana animacji
" Animacja aproksymacji funkcji okresowej
Ad.9. Programowanie kolorów
" Określanie kolorów poprzez podanie wartości liczbowej w opcjach
RGB, HUE lub HSV*
" Tworzenie map kolorów
" Tworzenie map szarości
* RGB  red, green, blue
Hue = color
HSV  hue, saturation, vividness (brightness)
Ad.10. Przykłady wykorzystujące grafikę Maple a


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Budownictwo Ogolne II zaoczne wyklad 13 ppoz
wykład 13 24 1 13
Wyklad 13 Elektryczność i magnetyzm Prąd elektryczny
WDP Wykład 13
wykład 13 i 14 stacjonarne
Wykład 13
Wykład 13
wykład 13 Równania Różniczkowe
Wyklad 13
Wykład 13
PWiK Wykład 13
Chemia organiczna wykład 13
KPC Wykład (7) 13 11 2012
BHP Wyklad 13

więcej podobnych podstron