Pawluczuk Socjologia 011


ż




koncepcjom traktującym poznanie jako prostą projekcją świadomości ludzkiej " znajdują współcześnie doskonałe potwierdzenie w cybernetycznych modelach sprzężeń zwrotnych pomiędzy działającym człowiekiem a jego środowiskiem " w modelach przenoszonych na grunt humanistyki przede wszystkim przez semiotykę i badania strukturalne ł.
Świadomość ta może nas jednak uchronić przed zbędną stratą energii i sił w jałowych bezprzedmiotowych sporach. Tak więc przy próbie opisu prymitywnego światopoglądu możemy pominąć kwestię, jak zaklasyfikować go w kategoriach używanych w tradycyjnej etnologii: jako animizm, animatyzm, totemizm, fety-szyzm czy jeszcze inaczej, ponieważ dzisiejsza sytuacja nasuwa nam inne problemy aniżeli te, które nurtowały dziewiętnastowiecznych badaczy, gdy pojęcia te były formułowane. Wolno też nam żywić przekonanie, że prawda w ten sposób przez nas odkryta będzie nie tylko prawdą bardziej cenną dla nas. wzbogacającą naszą wiedzę o nas samych i naszej sytuacji w świecie, ale również " bardziej cenną jako prawda obiektywna, prawda o tamtych społecznościach archaicznych, ujawniająca nowe, dotychczas nie zauważane aspekty ich kultury. Przy nowym spojrzeniu na przeszłość, do którego skłania nas życie, stare pojęcia i problemy okazują się często bezprzedmiotowe. Totemizm w ujęciu Levi--Straussa okazał się mitem nie tyle ludów prymitywnych, ile etnologów badających te ludy5. Ale badaniom nad śtotemizmem” zawdzięcza Levi-Strauss nowe spojrzenie nie tylko na mechanizm myślenia ludów prymitywnych, ale w ogóle na mechanizm powstawania i funkcjonowania pojęć zbiorowych ó.
W naszym przypadku problemem, który chcemy zbadać, jest stosunek jednostki do otaczającego ją poza-ludzkiego świata i charakter kształtujących ten stosunek elementów kultury. Badając z tego punktu widzenia kulturę społeczności tradycyjnych możemy lepiej zrozumieć sytuację człowieka w obliczu jej rozpadu, a więc w pewnym stopniu również sytuację własną, sytuację ludzi kultury, do której należymy.
Reasumując: świadomie zarysowuję tu pewien śmodel konstruktywny” " logiczną strukturę, zbiór faktów wyselekcjonowanych z kulturowej rzeczywistości i powiązanych w logiczną całość 2e względu no interesującą nas przede wszystkim współczesność, całość będącą niejako odwrotnością, a zarazem interpretacją późniejszej sytuacji człowieka w świecie.
RELACJA CZŁOWIEK " ŚWIAT W KULTURZE WSPÓŁCZESNEJ
Przedmiotem mego zainteresowania jest światopogląd jednostki, a raczej ta jego dziedzina, którą można by nazwać śfilozofią człowieka”. Koncentrować się przy
59



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Pawluczuk Socjologia7
Pawluczuk Socjologia8
Pawluczuk Socjologia6
Pawluczuk Socjologia3
Pawluczuk Socjologia6
Pawluczuk Socjologia1
Pawluczuk Socjologia6
Pawluczuk Socjologia1
Pawluczuk Socjologia7
Pawluczuk Socjologia9
Pawluczuk Socjologia5
Pawluczuk Socjologia8
Pawluczuk Socjologia4
Pawluczuk Socjologia0
Pawluczuk Socjologia2
Pawluczuk Socjologia4
Pawluczuk Socjologia4
Pawluczuk Socjologia5
Pawluczuk Socjologia2

więcej podobnych podstron