2010 SP Kat zabezp imprez masowychid 27081


Szkoła Policji w Katowicach
Prawne aspekty
zabezpieczenia imprez masowych
Opracowanie:
podinsp. Robert Perek
nadkom. Przemysław Cichoń
Zakład Wyszkolenia Specjalnego
Wydawnictwo
Szkoły Policji w Katowicach
2010
S
P
A
O
A
L
O
I
C
K
J
Z
I
2
© Wszelkie prawa zastrze\one  SzkoÅ‚a Policji w Katowicach 2010
Ksią\ki nie wolno reprodukować (adaptować) ani w całości, ani w części, niezale\nie od zastosowanej
techniki (druk, fotografia, komputer, kserograf, fonografia itd.), bez pisemnej zgody Wydawcy.
Druk i oprawa: Szkoła Policji w Katowicach
3
Spis treści
Od autorów 5
Wstęp 6
I. Podstawowe pojęcia ustawowe 7
II. ObowiÄ…zki i uprawnienia organizatora imprezy masowej 11
III. Bezpieczeństwo meczu piłki no\nej oraz masowych imprez sportowych
podwy\szonego ryzyka 14
IV. Obowiązki i uprawnienia słu\b porządkowych i słu\b informacyjnych 16
V. Wydawanie zezwoleń na przeprowadzenie imprezy masowej i kontrola ich
bezpieczeństwa 19
VI. Gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących bezpieczeństwa
imprezy masowej 25
VII. Odpowiedzialność za szkodę w związku z zabezpieczeniem imprezy masowej 31
VIII. Akty wykonawcze 33
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
13 sierpnia 2009 r. w sprawie zakresu instrukcji postępowania w przypadku
powstania po\aru lub innego miejscowego zagro\enia w miejscu i w czasie
imprezy masowej 35
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
3 sierpnia 2009 r. w sprawie sposobu wykonywania obowiÄ…zku osobistego
stawiennictwa w jednostce organizacyjnej Policji lub w miejscu określonym
przez właściwego komendanta Policji w czasie trwania imprezy masowej 40
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
31 lipca 2009 r. w sprawie szczegółowego trybu ustalania szkód powstałych
w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej
oraz trybu występowania o wypłatę odszkodowań 43
Literatura 49
4
5
Od autorów
Zamierzeniem naszym jest przedstawienie w przystępnej formie problematyki
zwiÄ…zanej z rolÄ… Policji w organizacji zabezpieczenia imprez o charakterze masowym.
Szkoła Policji w Katowicach przygotowuje policjantów głównie do zadań
przynale\nych słu\bie prewencyjnej. Jednym z takich podstawowych zadań policjantów jest
niewątpliwie ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego w czasie organizowanych
imprez masowych. Problematyka zawarta w niniejszym opracowaniu jest zatem niezbędna do
prawidłowego wykonywania zadań w tym zakresie w przyszłej słu\bie. Dla ułatwienia
procesu uczenia się forma skryptu i układ zawartych w nim zagadnień jest dostosowana do
obowiązującego programu szkolenia zawodowego podstawowego policjantów. Nale\y
nadmienić, i\ powy\sza problematyka jest unormowana w wielu aktach prawnych ró\nej
rangi, dlatego te\ naszym głównym zamierzeniem było zebranie wszelkich niezbędnych treści
w jedną całość, co bez wątpienia ułatwi słuchaczom naukę.
Opracowanie to mo\e stanowić podstawową pomoc dydaktyczną zarówno dla
słuchaczy szkolenia zawodowego podstawowego, jak równie\ kursów specjalistycznych oraz
kadry dydaktycznej zajmujÄ…cej siÄ™ tÄ… problematykÄ….
6
Wstęp
Państwo zobowiązane jest zapewnić swoim obywatelom poczucie szeroko pojętego
bezpieczeństwa. Szczególne miejsce w tym katalogu zajmuje bezpieczeństwo publiczne.
Jednym z najwa\niejszych zadań Policji jest reagowanie na wszelkie sytuacje, które
powodują lub te\ mogą nieść za sobą zagro\enie \ycia, zdrowia i mienia obywateli.
Niewątpliwie takimi sytuacjami są wszelkie imprezy masowe zarówno sportowe, jak
i kulturalno-rozrywkowe, a w szczególności te, którym nadano rangę podwy\szonego ryzyka.
Wszelkie działania Policji prowadzone podczas tego rodzaju zdarzeń nale\ą
do zadań trudnych, skomplikowanych i niewdzięcznych, gdy\ w wielu przypadkach mo\emy
się spotkać z jednej strony z zarzutami ograniczania swobód obywatelskich, a z drugiej
z niedopełnieniem obowiązków. W trakcie trwania imprez o charakterze masowym uczestnik
ma prawo wymagać godziwej rozrywki, dobrej atmosfery, ale przede wszystkim
świadomości, \e nie wystąpią zagro\enia dla jego \ycia czy te\ zdrowia. Ma prawo
oczekiwać tego od organizatora, nie zastanawiając się, kto w tym miejscu i czasie odpowiada
za jego bezpieczeństwo.
Niezale\nie od świe\o obowiązujących przepisów ustawy o bezpieczeństwie imprez
masowych, które wskazują na organizatorów imprez masowych jako odpowiedzialnych za
bezpieczeństwo uczestników organizowanych imprez, Policja poza przygotowywaniem
stosownych opinii w tym zakresie musi prowadzić pełen monitoring odbywających się imprez
oraz podejmować przygotowania do ewentualnego reagowania na ka\de przejawy naruszenia
porządku lub nawet w uzasadnionych przypadkach samodzielnie realizować zabezpieczenia.
W celu zapewnienia właściwego poziomu wykonania stojących przed Policją zadań
wprowadzono do u\ytku wewnętrznego wytyczne wskazujące na szczegółowy sposób ich
realizacji w oparciu o przepisy ogólne wy\szej rangi.
7
I. Podstawowe pojęcia ustawowe
Przepisów ustawy nie stosuje się do: nieodpłatnych imprez masowych
organizowanych na terenach zamkniętych będących w trwałym zarządzie jednostek
organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez: Ministra
Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości oraz ministrów właściwych: do spraw
wewnętrznych, do spraw oświaty i wychowania, do spraw szkolnictwa wy\szego oraz
do spraw kultury fizycznej i sportu, je\eli jednostki te sÄ… organizatorami imprezy masowej
w rozumieniu niniejszej ustawy.
Impreza masowa  to impreza masowa artystyczno-rozrywkowa, masowa impreza sportowa,
w tym mecz piłki no\nej, o których mowa w pkt 2-4.
Impreza masowa artystyczno-rozrywkowa  to impreza o charakterze artystycznym
lub rozrywkowym, która ma się odbyć:
1) na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie
umo\liwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na których liczba
udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami
prawa budowlanego oraz przepisami dotyczÄ…cymi ochrony przeciwpo\arowej, wynosi
nie mniej ni\ 1000;
2) w hali sportowej lub w innym budynku umo\liwiajÄ…cym przeprowadzenie imprezy
masowej, w których liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób,
ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczÄ…cymi
ochrony przeciwpo\arowej, wynosi nie mniej ni\ 500.
Masowa impreza sportowa  to impreza masowa mająca na celu współzawodnictwo
sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowana na:
1) stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba
udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami
prawa budowlanego oraz przepisami dotyczÄ…cymi ochrony przeciwpo\arowej, wynosi
nie mniej ni\ 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku
umo\liwiajÄ…cego przeprowadzenie imprezy masowej nie mniej ni\ 300;
2) terenie umo\liwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba
udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej ni\ 1000.
8
Mecz piłki no\nej  to masowa impreza sportowa mająca na celu współzawodnictwo
w dyscyplinie piłki no\nej, organizowana na stadionie lub w innym obiekcie sportowym,
na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie
z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczÄ…cymi ochrony przeciwpo\arowej,
wynosi nie mniej ni\ 1000.
Impreza masowa podwy\szonego ryzyka  to impreza masowa, w czasie której, zgodnie
z informacją o przewidywanych zagro\eniach lub dotychczasowymi doświadczeniami
dotyczącymi zachowania osób uczestniczących, istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy
lub agresji.
W przypadku organizacji imprezy masowej zakwalifikowanej jako impreza masowa
podwy\szonego ryzyka liczby udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynoszą
nie mniej ni\:
300  dla stadionu, innego obiektu niebędącego budynkiem lub terenu umo\liwiającego
przeprowadzenie imprezy masowej;
200  dla hali sportowej lub innego budynku umo\liwiajÄ…cego przeprowadzenie imprezy
masowej;
200  dla meczu piłki no\nej.
Nie sÄ… w rozumieniu ustawy imprezami masowymi imprezy:
1) organizowane w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach,
bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki lub w innych podobnych obiektach;
2) organizowane w szkołach i placówkach oświatowych przez zarządzających tymi
szkołami i placówkami;
3) organizowane w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzie\y;
4) imprezy organizowane dla sportowców niepełnosprawnych;
5) imprezy o charakterze rekreacji ruchowej, ogólnodostępnym i nieodpłatnym,
organizowane na terenie otwartym;
6) imprezy zamknięte organizowane przez pracodawców dla ich pracowników  je\eli
rodzaj imprezy odpowiada przeznaczeniu obiektu lub terenu, gdzie ma się ona odbyć.
Czas trwania imprezy masowej  to okres od chwili udostępnienia obiektu lub terenu
uczestnikom imprezy masowej do chwili opuszczenia przez nich tego obiektu lub terenu.
9
Liczba miejsc dla osób na imprezie masowej  to liczba udostępnionych przez organizatora
miejsc na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem, hali sportowej albo
w innym budynku lub na terenie umo\liwiajÄ…cym przeprowadzenie imprezy masowej,
ustalona na podstawie przepisów prawa budowlanego i przepisów dotyczących ochrony
przeciwpo\arowej.
Instytucje zagraniczne  to podmioty zagraniczne i międzynarodowe, w tym
w szczególności wchodzące w ich skład narodowe punkty informacyjne, właściwe do
zapobiegania i zwalczania przejawów przemocy i chuligaństwa w czasie masowych imprez
sportowych, w tym meczów piłki no\nej, na podstawie Europejskiej konwencji w sprawie
przemocy i ekscesów widzów w czasie imprez sportowych, a w szczególności meczów piłki
no\nej.
Organizator  to osoba prawna, osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna nie posiadajÄ…ca
osobowości prawnej, przeprowadzająca imprezę masową.
Regulamin obiektu (terenu)  to przepisy wydane przez właściciela, posiadacza,
u\ytkownika lub zarządzającego obiektem lub terenem, zawierające zasady wstępu na teren
lub obiekt, w tym osób małoletnich, zasady zachowania się osób obecnych
w obiekcie lub na terenie i korzystania przez nie z obiektu lub terenu oraz ze znajdujÄ…cych siÄ™
tam urządzeń, a tak\e określające miejsca nieprzeznaczone dla publiczności.
Kierownik do spraw bezpieczeństwa  to osoba wyznaczona przez organizatora,
reprezentująca go w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom imprezy masowej.
Słu\ba informacyjna  to osoby podlegające kierownikowi do spraw bezpieczeństwa,
wyznaczone przez organizatora, w tym spiker zawodów sportowych.
Słu\ba porządkowa  to osoby podlegające kierownikowi do spraw bezpieczeństwa,
wyznaczone przez organizatora, legitymujÄ…ce siÄ™ wa\nÄ… licencjÄ… pracownika ochrony
fizycznej.
Teren umo\liwiajÄ…cy przeprowadzenie imprezy masowej  to wydzielony, odpowiednio
oznaczony teren na otwartej przestrzeni, spełniający warunki higieniczno-sanitarne
odpowiadajÄ…ce wymaganiom przewidzianym prawem oraz posiadajÄ…cy infrastrukturÄ™
10
zapewniającą bezpieczne przeprowadzenie imprezy masowej, na którym do określenia liczby
miejsc przyjmuje siÄ™ przelicznik 0,5 m2 na osobÄ™.
Teren zamknięty  to teren zamknięty w rozumieniu przepisów prawa budowlanego lub
teren będący w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych,
podporzÄ…dkowanych lub nadzorowanych przez: Ministra Obrony Narodowej, Ministra
Sprawiedliwości oraz ministrów właściwych: do spraw wewnętrznych, do spraw oświaty
i wychowania, do spraw szkolnictwa wy\szego oraz do spraw kultury fizycznej i sportu.
Zabezpieczenie imprezy masowej  to ogół skoordynowanych przedsięwzięć
podejmowanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku
z imprezÄ… masowÄ….
Zakaz zagraniczny  to zakaz stadionowy, nało\ony przez uprawnione do tego podmioty
innych państw, o którym informację przekazano Komendantowi Głównemu Policji.
Zezwolenie  to zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej wydane, w drodze
decyzji, przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta właściwych ze względu na miejsce
przeprowadzenia imprezy masowej.
Dokument potwierdzający to\samość  to dowód osobisty, tymczasowe zaświadczenie
to\samości, paszport, prawo jazdy, legitymacja szkolna lub studencka, dokument
stwierdzający to\samość cudzoziemca albo inny dokument potwierdzający to\samość
zaopatrzony w wizerunek twarzy i adres zamieszkania osoby.
11
II. ObowiÄ…zki i uprawnienia organizatora imprezy masowej
Za bezpieczeństwo imprezy masowej w miejscu i w czasie jej trwania odpowiada
organizator. Przepisy prawa nakładają na niego obowiązek spełnienia wymogów w zakresie:
1) zapewnienia bezpieczeństwa osobom uczestniczącym w imprezie;
2) ochrony porzÄ…dku publicznego;
3) zabezpieczenia imprezy pod względem medycznym;
4) zapewnienia odpowiedniego stanu technicznego obiektów budowlanych wraz ze
słu\ącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi, w szczególności
przeciwpo\arowymi i sanitarnymi.
W zwiÄ…zku z powy\szym zobowiÄ…zany jest do:
1) spełnienia wymogów określonych w przepisach prawa budowlanego, w przepisach
sanitarnych i przepisach dotyczÄ…cych ochrony przeciwpo\arowej;
2) zapewnienia udziału w zabezpieczeniu imprezy słu\b porządkowych, słu\b
informacyjnych oraz kierującego tymi słu\bami kierownika do spraw bezpieczeństwa,
3) zapewnienia pomocy medycznej;
4) zorganizowania zaplecza higieniczno-sanitarnego;
5) wyznaczenia dróg ewakuacyjnych oraz dróg umo\liwiających dojazd pojazdom słu\b
ratowniczych i Policji;
6) zorganizowania warunków do zorganizowania łączności pomiędzy podmiotami
biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy masowej;
7) zapewnienia sprzętu ratowniczego i gaśniczego oraz środków gaśniczych niezbędnych
do zabezpieczenia imprezy masowej w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych;
8) wydzielenia pomieszczenia dla słu\b kierujących zabezpieczeniem imprezy masowej.
Słu\ba porządkowa oraz słu\ba informacyjna
Organizator imprezy masowej jest zobowiązany zapewnić:
1) w przypadku imprezy masowej, która nie jest imprezą masową podwy\szonego
ryzyka  co najmniej 10 członków słu\b: porządkowej i informacyjnej na 300 osób,
które mogą być obecne na imprezie masowej, i co najmniej 1 członka słu\by
porządkowej lub słu\by informacyjnej na ka\de następne 100 osób, przy czym nie
12
mniej ni\ 20% ogólnej liczby członków słu\b stanowią członkowie słu\by
porzÄ…dkowej;
2) w przypadku imprezy masowej podwy\szonego ryzyka  co najmniej 15 członków
słu\b: porządkowej i informacyjnej na 200 osób, które mogą być obecne na imprezie
masowej, i co najmniej 2 członków słu\b: porządkowej lub informacyjnej na ka\de
następne 100 osób, przy czym nie mniej ni\ 50% ogólnej liczby członków słu\b
stanowią członkowie słu\by porządkowej.
Zabrania siÄ™ wnoszenia na imprezÄ™ masowÄ… i posiadania przez osoby w niej
uczestniczące broni lub innych niebezpiecznych przedmiotów, materiałów wybuchowych,
wyrobów pirotechnicznych, materiałów po\arowo niebezpiecznych, napojów alkoholowych,
środków odurzających lub substancji psychotropowych.
Organizator lub podmiot przez niego uprawniony podczas sprzeda\y biletów wstępu
na imprezę masową mo\e za\ądać od kupującego okazania dokumentu potwierdzającego
jego to\samość, z zastrze\eniem, i\ sprzeda\ biletu wstępu na mecz piłki no\nej lub
przekazanie innego dokumentu uprawniającego do przebywania na nim określonej osoby
następuje po okazaniu dokumentu potwierdzającego to\samość.
Rejestrowanie przebiegu imprezy masowej
Organizator masowej imprezy sportowej, innej ni\ mecz piłki no\nej, ma prawo
odmówić na nią wstępu i przebywania osobie, której dane znajdują się w bazie danych
o bezpieczeństwie imprez masowych lub objętej zakazem klubowym lub zakazem
zagranicznym. Jest on tak\e uprawniony do utrwalania za pomocą urządzeń rejestrujących
obraz i dzwięk przebiegu imprezy, ze zwróceniem szczególnej uwagi na zachowania osób
w niej uczestniczÄ…cych.
Zgromadzony w ten sposób materiał mo\e stanowić dowód pozwalający na wszczęcie
postępowania karnego albo postępowania w sprawach o wykroczenia lub dowód mogący
mieć znaczenie dla toczących się takich postępowań.
W takiej sytuacji organizator niezwłocznie przekazuje materiał prokuratorowi
rejonowemu właściwemu ze względu na miejsce przeprowadzonej imprezy masowej lub
właściwemu terytorialnie komendantowi powiatowemu (miejskiemu, rejonowemu) Policji,
w razie potrzeby z wnioskiem o wszczęcie postępowania karnego lub z wnioskiem
o ukaranie, chyba \e sam zawiadomi o przestępstwie albo wystąpi z wnioskiem o ukaranie
w sprawach o wykroczenia. Zgromadzone podczas utrwalania przebiegu imprezy masowej
13
materiały organizator przechowuje po zakończeniu imprezy masowej przez okres
12 miesięcy, a następnie komisyjnie je niszczy.
Wojewoda w uzgodnieniu z komendantem wojewódzkim (Komendantem Stołecznym)
Policji i z komendantem wojewódzkim Państwowej Stra\y Po\arnej, oraz po zasięgnięciu
opinii właściwego polskiego związku sportowego, jest zobowiązany do sporządzenia wykazu
stadionów, obiektów lub terenów, na których utrwalanie przebiegu imprezy masowej
za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dzwięk jest obowiązkowe. Umieszczenie obiektu
w wykazie następuje w drodze decyzji administracyjnej. Obowiązkowe jest tak\e
rejestrowanie imprezy masowej zakwalifikowanej jako impreza masowa podwy\szonego
ryzyka. Kontrolę przestrzegania warunków rejestracji określonych w przepisach
wykonawczych sprawuje właściwy terytorialnie wojewoda.
Mo\e on (wojewoda) tak\e w drodze decyzji administracyjnej nało\yć na organizatora
imprezy masowej organizowanej w miejscu nieobjętym wykazem, o którym mowa wy\ej,
obowiązek jej utrwalania za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dzwięk.
14
III. Bezpieczeństwo meczu piłki no\nej oraz masowych imprez sportowych
podwy\szonego ryzyka
Uprawnienia i obowiÄ…zki organizatora
Organizator meczu piłki no\nej jest zobowiązany zapewnić identyfikację osób
uczestniczących w tej imprezie, niezale\nie od obowiązków i wymogów, o których była
mowa w rozdziale poprzednim a zawartych w art. 6 ustawy o bezpieczeństwie imprez
masowych. Zakres przetwarzanych danych identyfikujÄ…cych osoby uczestniczÄ…ce obejmuje:
1) w przypadku meczu piłki no\nej  imię i nazwisko oraz numer PESEL, a w razie gdy
nie został on nadany  rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego to\samość;
2) w przypadku rozgrywek meczów piłki no\nej w ramach ligi zawodowej 
imię i nazwisko, wizerunek twarzy oraz numer PESEL, a w razie gdy nie został on
nadany  rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego to\samość.
Dane, o których mowa wy\ej, są przechowywane przez organizatora przez okres 2 lat
od dnia odbycia się meczu piłki no\nej.
Obiekty wykorzystywane do prowadzenia rozgrywek meczów piłki no\nej w ramach
ligi zawodowej muszą być wyposa\one w elektroniczne systemy identyfikacji osób, słu\ące
do sprzeda\y biletów, kontroli przebywania w miejscu i w czasie trwania meczu piłki no\nej
oraz kontroli dostępu do określonych miejsc.
W stosunku do osoby, która dopuściła się naruszenia regulaminu obiektu (terenu) lub
regulaminu imprezy masowej organizator meczu piłki no\nej mo\e stosować (na czas nie
dłu\szy ni\ 2 lata), tzw. zakaz klubowy, polegający na zakazie uczestniczenia danej osoby
w kolejnych imprezach masowych przeprowadzanych przez organizatora meczu piłki no\nej.
Okres obowiązywania zakazu klubowego nie mo\e obowiązywać od dnia jego wydania.
W takiej sytuacji organizator meczu piłki no\nej, w terminie 7 dni od dnia zastosowania
zakazu klubowego, informuje o tym osobę, której ten zakaz dotyczy, określając okres
obowiązywania zakazu. Wniesienie przez osobę ukaraną odwołania (do podmiotu
prowadzÄ…cego rozgrywki) wstrzymuje wykonanie zakazu klubowego.
Nowością wprowadzoną w ustawie jest kwestia sprzeda\y biletu wstępu na mecz piłki
no\nej lub przekazania innego dokumentu uprawniającego do przebywania na nim określonej
osoby, które następuje po wcześniejszym okazaniu przez nią dokumentu potwierdzającego
to\samość. Na bilecie wstępu na mecz piłki no\nej lub na innym dokumencie uprawniającym
15
do przebywania na nim umieszcza się dane, o których była mowa wcześniej, oraz numer
miejsca siedzącego, którego dotyczy ten bilet lub dokument uprawniający do przebywania na
meczu.
Organizator meczu piłki no\nej lub podmiot przez niego uprawniony do dystrybucji
jest zobowiązany odmówić sprzeda\y biletu wstępu lub innego dokumentu uprawniającego
do przebywania na nim osobie, wobec której zostało wydane orzeczenie:
1) zakazujące wstępu na imprezę masową;
2) zobowiÄ…zujÄ…ce do powstrzymania siÄ™ od przebywania w miejscach przeprowadzania
imprez masowych, wydane przez sÄ…d wobec skazanego w zwiÄ…zku z warunkowym
zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności albo wobec nieletniej osoby,
wobec której zastosowano zakaz klubowy lub zakaz zagraniczny.
Wstęp na mecz piłki no\nej osoby małoletniej do lat 13 następuje wyłącznie pod
opieką osoby pełnoletniej.
Przedstawione wy\ej przepisy rozdziału III ustawy z dnia 20 marca 2009 r.
o bezpieczeństwie imprez masowych stosuje się odpowiednio do organizacji masowych
imprez sportowych podwy\szonego ryzyka.
16
IV. Uprawnienia i obowiązki słu\b porządkowych i słu\b informacyjnych
organizatora
Członkowie słu\by porządkowej mają obowiązek działać na rzecz bezpieczeństwa
i porzÄ…dku publicznego w czasie i w miejscu trwania imprezy masowej.
Członkowie słu\by informacyjnej mają obowiązek działać na rzecz bezpieczeństwa
uczestników imprezy masowej, w szczególności poprzez informowanie ich o przyjętych
rozwiÄ…zaniach organizacyjnych.
Obie wymienione wy\ej słu\by są obowiązane posiadać odpowiednie oznakowanie
i ukończone szkolenie, o których mowa w odrębnych przepisach.
Kierownikiem do spraw bezpieczeństwa mo\e być wyłącznie osoba, która ukończyła
odpowiednie szkolenie, a w przypadku imprezy masowej podwy\szonego ryzyka dodatkowo
legitymuje siÄ™ licencjÄ… drugiego stopnia pracownika ochrony fizycznej.
SÅ‚u\by porzÄ…dkowe i informacyjne sÄ… uprawnione do:
1) sprawdzania i stwierdzania uprawnień osób do uczestniczenia w imprezie masowej,
a w przypadku stwierdzenia braku takich uprawnień  wezwania ich do opuszczenia
imprezy masowej;
2) legitymowania osób w celu ustalenia ich to\samości;
3) przeglądania zawartości baga\y i odzie\y osób w przypadku podejrzenia, \e osoby
te wnoszą lub posiadają przedmioty, takie jak: broń lub inne niebezpieczne
przedmioty, materiały wybuchowe, wyroby pirotechniczne, materiały po\arowo
niebezpieczne, napoje alkoholowe, środki odurzające lub substancje psychotropowe;
4) wydawania poleceń porządkowych osobom zakłócającym porządek publiczny lub
zachowujÄ…cym siÄ™ niezgodnie z regulaminem imprezy masowej lub regulaminem
obiektu (terenu), a w przypadku niewykonania tych poleceń  wezwania ich do
opuszczenia imprezy masowej;
5) ujęcia, w celu niezwłocznego przekazania Policji, osób stwarzających bezpośrednie
zagro\enie dla dóbr powierzonych ochronie oraz osób dopuszczających się czynów
zabronionych.
Słu\by porządkowe uprawnione są do stosowania siły fizycznej w postaci chwytów
obezwładniających lub podobnych technik obrony oraz kajdanek lub ręcznych miotaczy gazu,
w przypadku zagro\enia dóbr powierzonych ochronie lub odparcia ataku na członka słu\by
17
porządkowej, słu\by informacyjnej lub inną osobę oraz niewykonywania dopuszczonych
prawem poleceń, na zasadach określonych w ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie
osób i mienia. Powy\sze czynności, powinny być wykonywane w sposób zapewniający
poszanowanie godności ludzkiej oraz innych dóbr osobistych osoby, w stosunku do której
zostały podjęte.
Kierownik do spraw bezpieczeństwa, członkowie słu\by porządkowej i słu\by
informacyjnej obowiÄ…zani sÄ… do noszenia w widocznym miejscu identyfikatora wydanego
przez organizatora zawierajÄ…cego: nazwÄ™ wystawcy, numer identyfikacyjny i wizerunek
twarzy, termin wa\ności, pieczęć i podpis wystawcy.
Organizator jest zobowiązany prowadzić ewidencję wydanych identyfikatorów.
SÅ‚u\by porzÄ…dkowe majÄ… obowiÄ…zek:
1) odmówić wstępu na imprezę masową:
a) osobie, wobec której zostało wydane orzeczenie:
- zakazujące wstępu na imprezę masową,
- zobowiÄ…zujÄ…ce do powstrzymania siÄ™ od przebywania w miejscach
przeprowadzania imprez masowych, wydane przez sÄ…d wobec skazanego
w związku z warunkowym zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności
albo wobec nieletniego,
- osobie, wobec której został wydany zakaz zagraniczny, lub zakaz klubowy,
- osobie odmawiającej poddania się czynnościom legitymowania, przeglądania
zawartości baga\y i odzie\y, sprawdzenia uprawnień do przebywania na imprezie,
- osobie znajdującej się pod widocznym wpływem alkoholu, środków
odurzających, psychotropowych lub innych podobnie działających środków,
- osobie posiadającej broń lub inne niebezpieczne przedmioty, materiały
wybuchowe, pirotechniczne lub po\arowo niebezpieczne, napoje alkoholowe,
środki lub substancje, odurzające lub psychotropowe,
- osobie zachowującej się agresywnie, prowokacyjnie albo w inny sposób
stwarzającej zagro\enie dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego;
2) usunąć z miejsca przeprowadzania imprezy masowej osoby, które swoim
zachowaniem zakłócają porządek publiczny lub zachowują się niezgodnie
z regulaminem obiektu (terenu) lub regulaminem imprezy masowej;
18
3) usunąć z miejsca przeprowadzania imprezy masowej osoby objęte zakazem
przebywania na imprezie masowej.
Obowiązki słu\b informacyjnych:
1) informowanie o udogodnieniach oraz wymogach bezpieczeństwa określonych przez
organizatora lub słu\by ratownicze;
2) informowanie o umiejscowieniu punktów medycznych, gastronomicznych
i sanitarnych;
3) nadzorowanie bezpiecznego wejścia i wyjścia osób uczestniczących w imprezie
masowej;
4) niedopuszczanie osób uczestniczących w imprezie masowej do miejsc, które nie są
przeznaczone dla publiczności;
5) niezwłoczne reagowanie na incydenty i zagro\enia oraz podejmowanie niezbędnych
działań zaradczych, w szczególności poprzez informowanie o nich słu\b
porzÄ…dkowych;
6) obserwowanie wszystkich obszarów potencjalnego zagro\enia i przeciwdziałania
nadmiernemu zagęszczeniu osób;
7) pilnowanie przestrzegania postanowień regulaminu obiektu (terenu) i regulaminu
imprezy masowej;
8) reagowanie na skargi składane przez osoby uczestniczące w imprezie masowej.
W celu realizacji obowiązku niewpuszczania na imprezę osób objętych instytucją
zakazu, organizator lub osoba przez niego upowa\niona kieruje zapytanie do właściwego ze
względu na miejsce odbywania się imprezy komendanta powiatowego (rejonowego,
miejskiego) Policji.
W przypadku gdy działania słu\by porządkowej są nieskuteczne, organizator lub
kierownik do spraw bezpieczeństwa występuje do Policji o udzielenie pomocy, niezwłocznie
potwierdzając ten fakt pisemnym zgłoszeniem.
W przypadku gdy impreza masowa jest przeprowadzana na terenach będących
w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych
przez Ministra Obrony Narodowej, wystąpienie takie kierowane jest do śandarmerii
Wojskowej. Słu\by porządkowe i słu\by informacyjne wykonują polecenia Policji lub
śandarmerii Wojskowej.
19
V. Wydawanie zezwoleń na przeprowadzenie imprezy masowej oraz
kontrola ich bezpieczeństwa
Organem wydającym zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej jest wójt,
burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy
masowej. W celu przeprowadzenia imprezy masowej organizator, nie pózniej ni\ na 30 dni
przed planowanym terminem jej rozpoczęcia:
1) występuje do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta z wnioskiem o wydanie
zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej;
2) zwraca się do właściwego miejscowo komendanta powiatowego (rejonowego,
miejskiego) Policji i właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego)
Państwowej Stra\y Po\arnej, kierownika jednostki organizacyjnej pomocy doraznej
(pogotowia ratunkowego) i państwowego inspektora sanitarnego z wnioskiem
o wydanie opinii o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia
imprezy masowej, zastrze\eniach do stanu technicznego obiektu (terenu) oraz
o przewidywanych zagro\eniach;
3) powiadamia właściwego miejscowo: komendanta oddziału Stra\y Granicznej,
w przypadku przeprowadzania imprezy masowej w strefie nadgranicznej, komendanta
terenowej jednostki śandarmerii Wojskowej, w przypadku przeprowadzania imprezy
masowej na terenach będących w zarządzie lub nadzorowanych przez Ministra
Obrony Narodowej.
Do wniosku organizator załącza dokumentację i informacje, o których mowa w art. 26
ust. 1 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych, tj.:
1) graficzny plan obiektu (terenu), na którym ma być przeprowadzona impreza masowa,
wraz z jego opisem, zawierajÄ…cy:
a) oznaczenie dróg dojścia i rozchodzenia się osób uczestniczących w imprezie
masowej, dróg ewakuacyjnych i dróg dojazdowych dla pojazdów słu\b
ratowniczych i Policji,
b) oznaczenie punktów pomocy medycznej, punktów czerpalnych wody do picia i do
celów przeciwpo\arowych oraz punktów informacyjnych,
c) oznaczenie lokalizacji hydrantów przeciwpo\arowych, zaworów, przyłączy wody,
gazu i energii elektrycznej oraz innych elementów mających wpływ na
bezpieczeństwo u\ytkowników obiektu lub terenu,
20
d) informacje o rozmieszczeniu słu\b porządkowych oraz słu\b informacyjnych,
rozmieszczeniu osób uczestniczących w imprezie masowej i ewentualnym
rozdzieleniu ich według sektorów oraz o rozmieszczeniu punktów
gastronomicznych i sanitariatów;
2) program i regulamin imprezy masowej, wraz z informacją o sposobie udostępnienia go
uczestnikom imprezy masowej;
3) regulamin obiektu (terenu), wraz z informacją o sposobie udostępnienia go
uczestnikom imprezy masowej;
4) pisemną instrukcję określającą zadania słu\by porządkowej oraz słu\by informacyjnej,
warunki łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy
masowej;
5) instrukcję postępowania w przypadku powstania po\aru lub innego miejscowego
zagro\enia w miejscu i w czasie imprezy masowej;
6) terminarz rozgrywek meczów piłki no\nej lub terminarz innych imprez masowych
 w przypadku imprez masowych organizowanych cyklicznie;
7) informację o liczbie miejsc dla osób na imprezie masowej, przewidywanych
zagro\eniach bezpieczeństwa i porządku publicznego, liczbie, organizacji,
oznakowaniu, wyposa\eniu i sposobie rozmieszczenia słu\by porządkowej oraz
słu\by informacyjnej;
8) informację o osobie wyznaczonej na kierownika do spraw bezpieczeństwa;
9) informację o sposobie zapewnienia identyfikacji osób biorących udział w imprezie
masowej  w przypadku meczu piłki no\nej lub imprezy masowej podwy\szonego
ryzyka;
10) informację o zainstalowanych urządzeniach rejestrujących obraz i dzwięk;
11) informację o powiadomieniu odpowiednich podmiotów w przypadku przeprowadzania
imprezy masowej w strefie nadgranicznej lub na terenach będących w zarządzie
jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez
Ministra Obrony Narodowej.
Właściwy miejscowo komendant powiatowy (rejonowy, miejski) Policji, Państwowej
Stra\y Po\arnej, kierownik jednostki organizacyjnej pomocy doraznej (pogotowia
ratunkowego) i państwowy inspektor sanitarny wydają opinie, o których mowa wy\ej,
w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku o ich wydanie. Wydane opinie
zachowują wa\ność przez 6 miesięcy od dnia ich wydania.
21
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydający zezwolenie mo\e za\ądać od
organizatora dodatkowej dokumentacji w postaci:
1) kopii aktualnych protokołów z kontroli dotyczących przestrzegania prawa
budowlanego;
2) dokumentu poświadczającego spełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia;
3) pisemnej zgody na przeprowadzenie imprezy masowej, wydanej przez kierownika
jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, parku narodowego lub krajobrazowego
 w razie przeprowadzania imprezy na terenach będących w zarządzie tej jednostki.
Właściwy miejscowo komendant powiatowy (rejonowy, miejski) Policji i właściwy
miejscowo komendant powiatowy (miejski) Państwowej Stra\y Po\arnej wydają swoje opinie
na podstawie lustracji obiektu (terenu), na którym ma być przeprowadzona impreza masowa,
oraz na podstawie przedło\onych przez organizatora dokumentów i informacji.
Właściwy miejscowo komendant powiatowy (rejonowy, miejski) Policji wydaje
opinię dodatkowo na podstawie analizy ryzyka, określającej przewidywane zagro\enia
bezpieczeństwa i porządku publicznego mogące wystąpić w związku z imprezą masową.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydają zezwolenie albo odmawiają jego wydania
w terminie co najmniej 7 dni przed planowanym terminem przeprowadzenia imprezy
masowej.
Zezwolenie zawiera: nazwę organizatora, określenie rodzaju imprezy masowej, nazwę
imprezy masowej, warunki przeprowadzenia imprezy masowej (miejsce jej przeprowadzenia,
czas jej rozpoczęcia i zakończenia, maksymalną liczbę osób, które mogą w niej uczestniczyć,
liczbę członków słu\by porządkowej oraz słu\by informacyjnej) oraz informację
o zainstalowaniu urządzeń rejestrujących obraz i dzwięk.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta stwierdza w zezwoleniu, \e jest to impreza
masowa podwy\szonego ryzyka, w przypadku gdy wynika to z informacji
o przewidywanych zagro\eniach, z opinii komendanta powiatowego (rejonowego,
miejskiego) Policji, lub te\ z wniosku podmiotu zarzÄ…dzajÄ…cego rozgrywkami.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta odmawia wydania zezwolenia w przypadku:
1) niezło\enia przez organizatora opinii właściwego miejscowo komendanta
powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji, właściwego miejscowo komendanta
powiatowego (miejskiego) Państwowej Stra\y Po\arnej, kierownika jednostki
organizacyjnej pomocy doraznej (pogotowia ratunkowego) i państwowego inspektora
22
sanitarnego o przewidywanych zagro\eniach i dokumentów, o których mowa
w art. 26 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych;
2) niespełnienia przez organizatora obowiązków i wymogów, o których mowa
w art. 6 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.
Wydanie zezwolenia lub odmowa jego wydania następuje w drodze decyzji
administracyjnej. Kopię decyzji niezwłocznie, nie pózniej jednak ni\ w terminie 3 dni
od dnia jej wydania, wójt, burmistrz lub prezydent miasta przekazuje podmiotom
(opiniującym wniosek) wymienionym powy\ej. Odwołanie organizatora od decyzji
nie wstrzymuje jej wykonania.
Je\eli imprezy masowe sÄ… przeprowadzane przez tego samego organizatora w tych
samych obiektach (terenach) umo\liwiajÄ…cych przeprowadzenie imprezy masowej,
co najmniej 2 razy w roku lub są to imprezy masowe, dla których opracowano terminarz
imprez masowych organizowanych cyklicznie, wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje
zezwolenie na przeprowadzenie wskazanej przez organizatora liczby imprez masowych lub
ich przeprowadzenie w okresie jednego roku.
Organizator imprez masowych takiego rodzaju przekazuje na 14 dni przed
planowanym terminem ich przeprowadzenia właściwym ze względu na miejsce
przeprowadzenia imprezy masowej komendantom powiatowym (rejonowym, miejskim)
Policji i komendantom powiatowym (miejskim) Państwowej Stra\y Po\arnej, kierownikowi
jednostki organizacyjnej pomocy doraznej (pogotowia ratunkowego) oraz państwowemu
inspektorowi sanitarnemu informacje o programie i regulaminie imprezy masowej, oraz
regulaminie obiektu (terenu) wraz z informacją o sposobie udostępnienia go uczestnikom
imprezy masowej. Zobowiązany jest tak\e przekazać informacje o liczbie miejsc dla osób
na imprezie masowej, przewidywanych zagro\eniach bezpieczeństwa i porządku publicznego,
liczbie, organizacji, oznakowaniu, wyposa\eniu i sposobie rozmieszczenia słu\by
porzÄ…dkowej. Podaje tak\e informacje o osobie wyznaczonej na kierownika do spraw
bezpieczeństwa, a tak\e w przypadku meczu piłki no\nej lub imprezy masowej
podwy\szonego ryzyka informacje o systemie identyfikacji osób biorących udział w imprezie
masowej.
Zezwolenie dotyczące meczu piłki no\nej wydawane jest na okres wskazany
w terminarzu rozgrywek meczów piłki no\nej.
23
W przypadku zmiany terminu imprezy masowej mającej odbyć się jednorazowo lub
według ustalonego terminarza, organizator na 7 dni przed terminem jej rozpoczęcia
zawiadamia wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz podmioty przewidziane przy
opiniowaniu wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.
Kontrola bezpieczeństwa imprezy masowej
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta kontrolują zgodność przebiegu imprezy masowej
podwy\szonego ryzyka z warunkami określonymi w zezwoleniu. Mogą tak\e kontrolować
zgodność przebiegu imprezy masowej, która nie jest imprezą masową podwy\szonego ryzyka
z warunkami określonymi w zezwoleniu.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta w związku z przeprowadzaną kontrolą, mają
prawo do:
1) \ądania od organizatora informacji, dokumentów i danych, niezbędnych do
sprawowania kontroli;
2) swobodnego wstępu do miejsca przeprowadzania imprezy masowej i innych
pomieszczeń związanych bezpośrednio z przeprowadzaniem imprezy masowej;
3) przeprowadzania lustracji miejsc, o których mowa wy\ej;
4) \ądania od osób działających w imieniu i na rzecz organizatora udzielenia informacji
w formie ustnej i pisemnej w zakresie przeprowadzanej kontroli.
W przypadku stwierdzenia niespełnienia przez organizatora warunków określonych
w zezwoleniu, wydajÄ… decyzjÄ™ o przerwaniu imprezy masowej, nadajÄ…c jej rygor
natychmiastowej wykonalności. Decyzję doręcza się organizatorowi w terminie 7 dni od dnia
przerwania imprezy.
W przypadku stwierdzenia naruszenia warunków bezpieczeństwa imprezy masowej
przez jej organizatora, podmioty przewidziane do opiniowania wniosku o wydanie
zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej, mogą wnioskować do wójta, burmistrza
lub prezydenta miasta o jej przerwanie.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje decyzję o zakazie przeprowadzenia
imprezy masowej, je\eli po wydaniu zezwolenia stwierdzi, \e zostały naruszone warunki
bezpieczeństwa dające podstawę do jego wydania. Od tej decyzji przysługuje odwołanie do
samorządowego kolegium odwoławczego, które rozpatruje je w terminie 4 dni od dnia jego
wniesienia.
24
W przypadku negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego
w zwiÄ…zku z planowanÄ… lub przeprowadzonÄ… imprezÄ… masowÄ… wojewoda, w drodze decyzji
administracyjnej, mo\e:
1) zakazać przeprowadzenia imprezy masowej z udziałem publiczności;
2) wprowadzić, na czas określony albo nieokreślony, zakaz przeprowadzania przez
organizatora imprez masowych na terenie województwa lub jego części.
Od tej decyzji przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw
wewnętrznych, który rozpatruje je w terminie 14 dni od dnia jego wniesienia. Odwołanie
od przedmiotowej decyzji, nie wstrzymuje jej wykonania.
25
VI. Gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących bezpieczeństwa
imprezy masowej
Organem administracji rządowej właściwym w sprawach gromadzenia i przetwarzania
informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych, w tym: meczów piłki
no\nej, zawodów \u\lowych oraz hokeja na lodzie, oraz innych ni\ masowe imprezy
sportowe, jest Komendant Główny Policji. Gromadzi on i przetwarza informacje w zakresie
obejmującym dane o osobach, wobec których zostało wydane orzeczenie:
1) zakazujące wstępu na imprezę masową;
2) zobowiÄ…zujÄ…ce do powstrzymania siÄ™ od przebywania w miejscach przeprowadzania
imprez masowych, wydane przez sÄ…d wobec skazanego w zwiÄ…zku z warunkowym
zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności albo wobec nieletniego na
podstawie art. 6 pkt 2 ustawy z dnia 26 pazdziernika 1982 r. o postępowaniu
w sprawach nieletnich, wobec których został wydany zakaz zagraniczny.
Komendanci wojewódzcy (Komendant Stołeczny) Policji i komendanci powiatowi
(rejonowi, miejscy) Policji mogą otrzymywać informacje, o których mowa wy\ej, oraz
zgodnie z art. 40 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych dotyczące imprez masowych
organizowanych na obszarze ich działania w zakresie:
1) osób, przeciwko którym toczy się postępowanie karne lub przeciwko którym
skierowano wniosek o ukaranie za czyn popełniony w związku z masową imprezą
sportową, w tym meczem piłki no\nej;
2) osób, co do których zapadł prawomocny wyrok lub prawomocne orzeczenie
o ukaraniu za przestępstwo albo wykroczenie, popełnione w związku z masową
imprezą sportową, w tym meczem piłki no\nej;
3) klubów, organizacji, stowarzyszeń skupiających kibiców;
4) zaistniałych w związku z organizowanymi imprezami masowymi zbiorowych
naruszeniach porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz chuligańskich
zachowaniach;
5) związków i klubów sportowych;
6) terminarzy rozgrywek meczów piłki no\nej lub terminarzy innych masowych imprez
sportowych z podaniem orientacyjnej liczby uczestników;
7) obiektów, na terenie których są organizowane masowe imprezy sportowe, w tym
mecze piłki no\nej;
26
8) przemieszczania się osób uczestniczących w masowych imprezach sportowych, w tym
meczach piłki no\nej, i ich pobycie w miejscach organizowania tych imprez oraz
informacje o środkach transportu z jakich korzystają, miejscach zbiórek, trasach
przejazdów oraz o liczebności grup uczestników;
9) organizatorów masowych imprez sportowych, w tym meczów piłki no\nej,
i organizatorów przejazdu osób uczestniczących w masowych imprezach sportowych,
w tym meczach piłki no\nej;
10) zakazów zagranicznych oraz instytucjach zagranicznych właściwych do współpracy,
w tym ich nazwy, siedziby oraz adresy.
Komendanci wojewódzcy (Komendant Stołeczny) Policji i komendanci powiatowi
(rejonowych, miejskich) Policji są zobowiązani udzielać informacji Komendantowi
Głównemu Policji informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych na podległym
im terenie.
Do zadań Komendanta Głównego Policji nale\y w związku z powy\szym:
1) gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez
masowych;
2) prowadzenie bazy danych dotyczącej bezpieczeństwa imprez masowych;
3) opracowywanie analiz informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez
sportowych, w tym meczów piłki no\nej;
4) zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzanych informacji dotyczących bezpieczeństwa
imprez masowych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie
danych osobowych;
5) współpraca z podmiotami zagranicznymi w zakresie gromadzenia i przetwarzania
informacji, prowadzenia bazy informacji oraz opracowywania informacji.
Podmiotami uprawnionymi w zakresie swoich kompetencji do otrzymywania
od Komendanta Głównego Policji informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych,
są: Policja, prokuratura, sądy, Stra\ Graniczna, Państwowa Stra\ Po\arna, Biuro Ochrony
Rządu, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, śandarmeria Wojskowa, stra\e gminne
(miejskie), organy administracji publicznej właściwe w sprawach wydawania zezwolenia na
przeprowadzenie imprezy masowej, słu\by odpowiedzialne za bezpieczeństwo na obszarach
kolejowych, a tak\e związki sportowe o zasięgu ogólnokrajowym, kluby sportowe,
27
organizatorzy masowych imprez sportowych, podmioty zarzÄ…dzajÄ…ce rozgrywkami
i instytucje zagraniczne.
Organizatorzy imprez masowych innych ni\ masowe imprezy sportowe (w tym mecze
piłki no\nej) są uprawnieni w zakresie swoich zadań ustawowych do otrzymywania od
Komendanta Głównego Policji informacji dotyczących osób, wobec których zostało wydane
orzeczenie zakazujące wstępu na imprezę masową, zobowiązujące do powstrzymania się od
przebywania w miejscach przeprowadzania imprez masowych, wydane przez sÄ…d wobec
skazanego w związku z warunkowym zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności
albo wobec nieletniego na podstawie art. 6 pkt 2 ustawy z dnia 26 pazdziernika 1982 r. o
postępowaniu w sprawach nieletnich, oraz, wobec których został wydany zakaz zagraniczny.
Podmiotami zobowiązanymi do przekazywania Komendantowi Głównemu Policji
informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych są podmioty wymienione powy\ej
oraz: Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego oraz sądy, w których zapadło
prawomocne orzeczenie o ukaraniu za wykroczenie karÄ… innÄ… ni\ kara aresztu, zwiÄ…zki
sportowe, organizatorzy, właściciele obiektów, na terenie których organizowane są masowe
imprezy sportowe, organizatorzy turystyki, oraz krajowi przewoznicy realizujÄ…cy publiczny
transport zbiorowy.
Zakres gromadzonych i przetwarzanych informacji dotyczących bezpieczeństwa
masowych imprez sportowych, w tym meczów piłki no\nej, zawiera dane o:
1) osobach, przeciwko którym toczy się postępowanie karne lub przeciwko którym
skierowano wniosek o ukaranie za czyn popełniony w związku z masową imprezą
sportową, w tym meczem piłki no\nej, obejmujące:
- imiÄ™ i nazwisko, u\ywane pseudonimy,
- datÄ™ i miejsce urodzenia,
- numer PESEL lub serię i numer dokumentu potwierdzającego to\samość osoby,
- adres zamieszkania lub stałego pobytu,
- adres korespondencyjny,
- informację o karalności,
- przynale\ność do klubów kibica oraz charakterystykę zachowania podczas
i w związku z masowymi imprezami sportowymi, w tym meczami piłki no\nej;
28
2) osobach, co do których zapadł prawomocny wyrok lub prawomocne orzeczenie
o ukaraniu za przestępstwo albo wykroczenie, popełnione w związku z masową
imprezą sportową, w tym meczem piłki no\nej, obejmujące:
- imiÄ™ i nazwisko, u\ywane pseudonimy,
- datÄ™ i miejsce urodzenia,
- numer PESEL lub serię i numer dokumentu potwierdzającego to\samość osoby,
- adres zamieszkania lub stałego pobytu,
- adres korespondencyjny,
- informację o karalności,
- informację o zastosowaniu środka karnego zakazu wstępu na imprezę masową lub
środka karnego, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 1 lit. b (zobowiązujące do
powstrzymania siÄ™ od przebywania w miejscach przeprowadzania imprez
masowych, wydane przez sÄ…d wobec skazanego w zwiÄ…zku z warunkowym
zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności albo wobec nieletniego na
podstawie art. 6 pkt 2 ustawy z dnia 26 pazdziernika 1982 r.
o postępowaniu w sprawach nieletnich),
- przynale\ność do klubów kibica oraz charakterystykę zachowania podczas
i w związku z masowymi imprezami sportowymi, w tym meczami piłki no\nej;
3) klubach, organizacjach, stowarzyszeniach skupiających kibiców, obejmujące:
- ich nazwÄ™,
- imię i nazwisko osoby działającej w imieniu osób zrzeszonych,
- liczbę członków,
- miejsce spotkań, charakterystykę zachowań i metod działania osób (członków)
oraz elementy charakterystyczne, w szczególności oznakowanie ubrania,
- informacje o czynach noszących znamiona przestępstwa albo wykroczenia
o charakterze chuligańskim z udziałem osób (członków),
- informacje o wzajemnych relacjach pomiędzy poszczególnymi klubami,
organizacjami i stowarzyszeniami;
4) zaistniałych w związku z organizowanymi imprezami masowymi zbiorowych
naruszeniach porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz chuligańskich
zachowaniach, obejmujÄ…ce:
- datÄ™ i miejsce zdarzenia,
- informacje o rodzaju imprezy, w związku z którą doszło do zdarzenia,
29
- skutki zdarzenia,
- informacje o działaniach i podjętych środkach zaradczych;
5) zwiÄ…zkach i klubach sportowych, obejmujÄ…ce:
- nazwę związku lub klubu sportowego oraz skład ich władz,
- adres siedziby,
- informacje o rodzaju rozgrywek, w których związek lub klub uczestniczył,
uczestniczy oraz do jakich się zakwalifikował,
- informacje o obiektach sportowych, z których związek lub klub stale korzysta;
6) terminarzu rozgrywek meczów piłki no\nej lub terminarzu innych masowych imprez
sportowych z podaniem orientacyjnej liczby uczestników;
7) obiektach, na terenie których są organizowane masowe imprezy sportowe, w tym
mecze piłki no\nej, obejmujące:
- rodzaj obiektu i jego nazwÄ™,
- informacje dotyczÄ…ce dopuszczenia obiektu do u\ytkowania,
- informacje dotyczÄ…ce usytuowania obiektu wraz z planem i jego opisem,
- informacje o pojemności obiektu,
- informacje dotyczące słu\by porządkowej i słu\by informacyjnej;
8) przemieszczaniu się osób uczestniczących w masowych imprezach sportowych,
w tym meczach piłki no\nej, ich pobycie w miejscach organizowania tych imprez oraz
informacje o środkach transportu, z jakich korzystają, miejscach zbiórek, trasach
przejazdów oraz o liczebności grup uczestników,
9) organizatorach masowych imprez sportowych, w tym meczów piłki no\nej,
i organizatorach przejazdu osób uczestniczących w masowych imprezach sportowych,
w tym meczach piłki no\nej,
- nazwÄ™ lub imiÄ™ i nazwisko organizatora wraz z jego siedzibÄ… oraz adresem,
- określenie masowej imprezy sportowej, w tym meczu piłki no\nej, w związku
z którą organizowany jest przejazd;
11) zakazach zagranicznych oraz instytucjach zagranicznych właściwych do współpracy,
w tym ich nazwÄ™, siedzibÄ™ oraz adres.
Podmioty zobowiązane, z zastrze\eniem art. 41 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie
imprez masowych, przekazują Komendantowi informacje dotyczące bezpieczeństwa
masowych imprez sportowych, w tym meczów piłki no\nej, niezwłocznie po ich otrzymaniu,
nie pózniej jednak ni\ w ciągu 24 godzin od chwili ich otrzymania.
30
Informacje dotyczące bezpieczeństwa imprezy masowej mo\na przekazywać za
pomocą poczty elektronicznej albo przez bezpośrednie doręczenie do najbli\szego
komisariatu lub komendy powiatowej (miejskiej, rejonowej) Policji. Podmioty zobowiÄ…zane
przekazujÄ… informacje na kartach rejestracyjnych, a zapytania wraz z uzasadnieniem do
Komendanta na kartach zapytania. Komendant udziela informacji dotyczÄ…cych
bezpieczeństwa imprez masowych niezwłocznie po otrzymaniu od podmiotu uprawnionego
zapytania wraz z uzasadnieniem. Zapytanie mo\e skierować osoba upowa\niona do
występowania w imieniu podmiotu.
Informacje dotyczące bezpieczeństwa imprez masowych Komendant Główny Policji
przechowuje przez okres 10 lat.
Informacje dotyczące bezpieczeństwa imprez masowych podlegają usunięciu z bazy
danych, je\eli:
1) gromadzenie i przetwarzanie ich jest zabronione;
2) stały się nieaktualne;
3) okazały się nieprawdziwe;
4) upłynął okres10 lat.
31
VII. Odpowiedzialność za szkodę w związku z zabezpieczeniem imprezy
masowej
Organizator imprezy masowej, na którą wstęp jest odpłatny, odpowiada za szkody
obejmujące równowartość zniszczonego lub uszkodzonego mienia, które poniosły: Policja,
śandarmeria Wojskowa, stra\ gminna (miejska), Państwowa Stra\ Po\arna i inne jednostki
ochrony przeciwpo\arowej oraz słu\ba zdrowia, w związku z ich działaniami w miejscu
i w czasie trwania imprezy masowej.
Organizator imprezy masowej, na którą wstęp jest odpłatny, jest obowiązany
do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone
osobom w niej uczestniczącym. Obowiązek tego ubezpieczenia powstaje najpózniej
w dniu zło\enia wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia w odniesieniu do imprezy sportowej
wynosi równowartość w złotych:
1) dla imprezy masowej przeprowadzanej na otwartej przestrzeni, je\eli liczba miejsc dla
osób wynosi nie mniej ni\ 1000 i nie więcej ni\ 2000 miejsc  30 000 euro.
W przypadku wzrostu liczby miejsc o ka\de kolejne 100 ponad 2000 miejsc
minimalna suma gwarancyjna wzrasta ka\dorazowo o 1500 euro;
2) dla imprezy masowej przeprowadzanej na terenie zamkniętym, je\eli liczba miejsc dla
osób wynosi nie mniej ni\ 300 i nie więcej ni\ 500 miejsc  6250 euro.
W przypadku wzrostu liczby miejsc o ka\de kolejne 100 ponad 500 miejsc minimalna
suma gwarancyjna wzrasta ka\dorazowo o 1250 euro;
3) dla imprezy masowej o podwy\szonym ryzyku, będącej imprezą masową
przeprowadzaną na otwartej przestrzeni, je\eli liczba miejsc dla osób wynosi nie mniej
ni\ 300 i nie więcej ni\ 2000 miejsc  35 000 euro. W przypadku wzrostu liczby
miejsc o ka\de kolejne 100 ponad 2000 miejsc minimalna suma gwarancyjna wzrasta
ka\dorazowo o 1750 euro;
4) dla imprezy masowej o podwy\szonym ryzyku, będącej imprezą masową
przeprowadzaną na terenie zamkniętym, je\eli liczba miejsc dla osób wynosi nie mniej
ni\ 200 i nie więcej ni\ 500 miejsc  8150 euro. W przypadku wzrostu liczby miejsc
o ka\de kolejne 100 ponad 500 miejsc minimalna suma gwarancyjna wzrasta
ka\dorazowo o 1650 euro.
32
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia w odniesieniu do imprezy
artystycznej albo rozrywkowej wynosi równowartość w złotych:
1) dla imprezy masowej przeprowadzanej na otwartej przestrzeni, je\eli liczba miejsc dla
osób wynosi nie mniej ni\ 1000 i nie więcej ni\ 2000 miejsc  22 500 euro.
W przypadku wzrostu liczby miejsc o ka\de kolejne 100 ponad 2000 miejsc
minimalna suma gwarancyjna wzrasta ka\dorazowo o 1100 euro;
2) dla imprezy masowej przeprowadzanej na terenie zamkniętym, je\eli liczba miejsc dla
osób wynosi nie mniej ni\ 300 i nie więcej ni\ 500 miejsc  5000 euro.
W przypadku wzrostu liczby miejsc o ka\de kolejne 100 ponad 500 miejsc minimalna
suma gwarancyjna wzrasta ka\dorazowo o 1000 euro;
3) dla imprezy masowej o podwy\szonym ryzyku, będącej imprezą masową
przeprowadzaną na otwartej przestrzeni, je\eli liczba miejsc dla osób wynosi nie mniej
ni\ 300 i nie więcej ni\ 2000 miejsc  27 500 euro. W przypadku wzrostu liczby
miejsc o ka\de kolejne 100 ponad 2000 miejsc minimalna suma gwarancyjna wzrasta
ka\dorazowo o 1400 euro;
4) dla imprezy masowej o podwy\szonym ryzyku, będącej imprezą masową
przeprowadzaną na terenie zamkniętym, je\eli liczba miejsc dla osób wynosi nie mniej
ni\ 200 i nie więcej ni\ 500 miejsc  6250 euro. W przypadku wzrostu liczby miejsc
o ka\de kolejne 100 ponad 500 miejsc minimalna suma gwarancyjna wzrasta
ka\dorazowo o 1250 euro.
Kwoty ustalane są przy zastosowaniu kursu średniego euro ogłoszonego przez
Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia została
zawarta.
Podmioty, o których mowa wy\ej, a które poniosły straty w związku
z zabezpieczeniem imprezy masowej, przedkładają organizatorowi wykaz zniszczonego lub
uszkodzonego mienia oraz wysokość poniesionej szkody w terminie 14 dni od dnia
zaistnienia szkody.
Szczegółowy tryb ustalania szkód, o których mowa wy\ej, oraz tryb występowania
o wypłatę odszkodowań określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 31 lipca 2009 r. w sprawie szczegółowego trybu ustalania szkód
powstałych w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej oraz trybu
występowania o wypłatę odszkodowań, którego treść została przytoczona w końcowej części
przedmiotowej publikacji.
33
VIII. Akty wykonawcze
Zgodnie z ustawą z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych
nało\ono na organizatora imprezy masowej obowiązek uzgodnienia z właściwym miejscowo
komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Stra\y Po\arnej szczegółowych zasad
postępowania w przypadku powstania po\aru lub innego miejscowego zagro\enia w obiekcie,
w którym planuje się przeprowadzenie imprezy. W celu ujednolicenia stosowania tej
instrukcji na terenie kraju oraz jej zakresu, minister właściwy do spraw wewnętrznych
zobowiązany został do określenia w drodze rozporządzenia zakresu jej elementów, biorąc pod
uwagę zapewnienie bezpieczeństwa imprezy masowej. Rozporządzenie precyzuje
szczegółowo zawartość tego dokumentu, co jest korzystne zarówno dla organizatora imprezy
masowej, jak te\ dla opiniujących przedmiotowy dokument komendantów powiatowych
(miejskich) Państwowej Stra\y Po\arnej. Rozporządzenie dzieli instrukcję na dwie główne
części: opisową i graficzną, która jest istotnym uzupełnieniem informacji przedstawionych
w części opisowej. W instrukcji powinny się znalezć: strona tytułowa oraz spis zawartości,
w których będą się mieścić podstawowe informacje na temat imprezy i instrukcji. W części
opisowej określono niezbędne informacje, które zapewniają sprawność działania na wypadek
powstania zdarzenia niebezpiecznego, takiego jak: po\ar, atak terrorystyczny, zagro\enie
ska\eniem, itp.
Część opisowa instrukcji została podzielona na trzy elementy, których celem jest
ustalenie podmiotów odpowiedzialnych za teren, obiekt, organizację imprezy masowej oraz
wykonanie instrukcji, ustalenie charakteru imprezy w zakresie szczegółowego jej programu,
warunków organizacyjno technicznych, a tak\e sił i środków przewidzianych przez
organizatora do zabezpieczenia imprezy pod względem ochrony przeciwpo\arowej. Pozwala
to na analizę zagro\eń po\arowych i innych miejscowych zagro\eń mogących wystąpić
podczas imprezy oraz określenie charakterystyki po\arowej imprezy masowej obejmującej
zasadnicze zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpo\arowej występujące na imprezie, w tym
m.in.:
1) dane techniczne dotyczÄ…ce obiektu;
2) informację o maksymalnej liczbie osób, które mogą być obecne na imprezie;
3) informację na temat podziału terenu, obiektu na sektory;
34
4) informację na temat podstawowych i dodatkowych środków technicznych,
organizacyjnych i gaśniczych przewidzianych do zabezpieczenia przeciwpo\arowego
imprezy;
5) informację o występujących na terenie, w obiekcie lub obiektach tymczasowych
zainstalowanych na czas imprezy, instalacjach u\ytkowych;
6) procedury postępowania w przypadku powstania po\aru lub innego miejscowego
zagro\enia.
Instrukcja postępowania w przypadku po\aru lub innego miejscowego zagro\enia ma
wymiar praktyczny nie tylko dla organizatorów imprezy masowej, ale równie\ dla jednostek
organizacyjnych Państwowej Stra\y Po\arnej. Zaopiniowana pozytywnie przez komendanta
powiatowego (miejskiego) Państwowej Stra\y Po\arnej instrukcja zostaje zło\ona na
stanowisku kierowania komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Stra\y Po\arnej i słu\y
jednostkom Państwowej Stra\y Po\arnej do działań operacyjnych na wypadek powstania
po\aru lub innego miejscowego zagro\enia.
Ponadto w celu zapewnienia przejrzystości części graficznej, w załączniku do
przedmiotowego rozporzÄ…dzenia przewidziano jednolite oznakowanie, zgodne z decyzjÄ…
nr 13 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie
wprowadzenia do u\ytku  Zestawu zasadniczych umówionych znaków operacyjnych
właściwych dla komórek organizacyjnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji . Oprócz tego symbole graficzne na planie sytuacyjnym mają
być oznaczone nie tylko przy wykorzystaniu barw czarnych i białych, ale równie\ innych
kolorów.
35
ROZPORZDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 13 sierpnia 2009 r.
w sprawie zakresu instrukcji postępowania w przypadku powstania po\aru lub innego
miejscowego zagro\enia w miejscu i w czasie imprezy masowej
Na podstawie art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych
(Dz. U. Nr 62, poz. 504) zarządza się, co następuje:
ż 1. Instrukcja postępowania w przypadku po\aru lub innego miejscowego zagro\enia
w miejscu i w czasie imprezy masowej zawiera następujące niezbędne elementy:
1) opis procedury postępowania słu\b porządkowych i informacyjnych w przypadku
powstania po\aru lub innego miejscowego zagro\enia, a w szczególności ich współpracę
z jednostkami ochrony przeciwpo\arowej, ze wskazaniem:
a) członka słu\by, która zawiadamia słu\by ratownicze i Policję,
b) słu\by wyznaczonej do gaszenia po\aru lub usuwania skutków innych miejscowych
zagro\eń do czasu przybycia słu\b, o których mowa w lit. a;
2) opis systemu ostrzegania w formie komunikatów głosowych lub sygnałów
ostrzegawczych podawanych do wiadomości uczestnikom imprezy masowej
w przypadku po\aru lub innego miejscowego zagro\enia, a w szczególności:
a) teksty komunikatów głosowych i rodzaje sygnałów ostrzegawczych, w zale\ności od
przewidywanych zagro\eń po\arowych i innych miejscowych zagro\eń,
b) obszary objęte zasięgiem nadawanych komunikatów głosowych i sygnałów
ostrzegawczych, w zale\ności od przewidywanych zagro\eń po\arowych i innych
miejscowych zagro\eń,
c) osoby upowa\nione do nadawania komunikatów głosowych i sygnałów
ostrzegawczych;
3) opis organizacji ewakuacji i sposobu jej przeprowadzenia, z określeniem miejsc zbiórki
do ewakuacji, a w szczególności:
a) zadania kierownika do spraw bezpieczeństwa,
b) zadania słu\b porządkowych i informacyjnych, z określeniem osób przewidzianych do
kierowania ewakuacjÄ…;
4) część opisową instrukcji, która określa w szczególności:
36
a) nazwę imprezy masowej oraz czas jej rozpoczęcia i zakończenia lub terminarz imprez
masowych,
b) nazwÄ™ organizatora imprezy masowej,
c) nazwę i adres obiektu, w którym odbędzie się impreza masowa, lub terenu, na którym
ona się odbędzie,
d) numer telefonu stacjonarnego i komórkowego oraz adres zamieszkania lub siedziby
organizatora imprezy masowej, właściciela obiektu, w którym odbędzie się impreza
masowa, lub terenu, na którym ona się odbędzie, podmiotu u\yczającego obiekt lub
teren na czas trwania imprezy masowej, kierownika do spraw bezpieczeństwa, osoby
bezpośrednio odpowiedzialnej za ochronę przeciwpo\arową w czasie trwania imprezy
masowej, je\eli jest ona powołana,
e) charakterystykę ogólną imprezy masowej,
f) charakterystykÄ™ po\arowÄ… obiektu lub terenu, w tym terenu przylegajÄ…cego, oraz
przewidywane zagro\enia po\arowe i inne miejscowe zagro\enia mogące wystąpić
podczas imprezy masowej,
g) określenie warunków łączności pomiędzy podmiotami, o których mowa w pkt 1,
w czasie imprezy masowej;
5) opis graficznego planu obiektu lub terenu.
ż 2. Charakterystyka, o której mowa w ż 1 pkt 4 lit. e, zawiera:
1) informacje dotyczące warunków organizacyjno-technicznych imprezy masowej;
2) program imprezy masowej;
3) informacje o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy
masowej w razie powstania po\aru lub innego miejscowego zagro\enia;
4) informacje o maksymalnej liczbie osób, które mogą uczestniczyć w imprezie masowej,
oraz o miejscu ich przebywania.
ż 3. Charakterystyka, o której mowa w ż 1 pkt 4 lit. f, zawiera:
1) informacje dotyczÄ…ce:
a) powierzchni,
b) wysokości i liczby kondygnacji,
c) kwalifikacji obiektu ze względu na jego przeznaczenie i sposób u\ytkowania,
d) podziału obiektu lub terenu na strefy po\arowe,
37
e) występowania w obiekcie lub na terenie, w tym na terenie przyległym, materiałów
niebezpiecznych po\arowo,
f) sprzętu ratowniczego i gaśniczego oraz środków gaśniczych niezbędnych do
zabezpieczenia imprezy masowej w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych,
z uwzględnieniem urządzeń przeciwpo\arowych, zaopatrzenia w wodę do
zewnętrznego gaszenia po\aru oraz rodzaju i liczby gaśnic,
g) dróg dojazdowych do miejsca imprezy masowej, w tym dróg po\arowych;
2) informacje o lokalizacji, warunkach usytuowania i zabezpieczenia miejsc noclegowych
uczestników na terenie imprezy masowej, w szczególności pól namiotowych
i biwakowych oraz kempingów, jeśli takie są organizowane;
3) informacje o przewidywanych zagro\eniach po\arowych i innych miejscowych
zagro\eniach, z uwzględnieniem kwalifikacji obiektu, o której mowa w pkt 1 lit. c;
4) informacje o warunkach ewakuacji w zakresie długości, szerokości i wysokości przejść,
dojść i dróg ewakuacyjnych, liczbie i szerokości wyjść ewakuacyjnych oraz oświetleniu
awaryjnym;
5) informacje o stopniu palności materiałów u\ytych do budowy tymczasowych obiektów
budowlanych, w tym scen, trybun, namiotów, oraz wystroju i wyposa\enia tych
obiektów;
6) informacje dotyczące podziału obiektu lub terenu na sektory, z podaniem liczby miejsc
dla osób uczestniczących w imprezie masowej oraz sposobu rozmieszczenia, łączenia ze
sobą i umocowania siedzeń;
7) informacje dotyczące lokalizacji i pojemności parkingów dla pojazdów uczestników
imprezy masowej, pozostających w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca imprezy masowej,
je\eli zapewnia je organizator;
8) informacje dotyczące lokalizacji i pojemności parkingów dla pojazdów Policji, słu\b
porządkowych, informacyjnych i ratowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem
pojazdów po\arniczych;
9) informacje o sposobie rozmieszczenia słu\b porządkowych, informacyjnych
i ratowniczych oraz Policji;
10) informacje o wzniesionych na czas imprezy masowej tymczasowych obiektach
budowlanych, z uwzględnieniem informacji o:
a) spełnieniu wymagań określonych w przepisach budowlanych, ochrony
przeciwpo\arowej i sanitarnych,
b) spełnianych przez nie funkcjach,
38
c) odległości między nimi oraz odległości od innych obiektów,
d) maksymalnej liczbie osób, które mogą uczestniczyć w imprezie masowej,
e) zastosowanych zabezpieczeniach przeciwpo\arowych;
11) informacje o instalacjach u\ytkowych, o których mowa w przepisach budowlanych,
zainstalowanych na czas imprezy masowej w obiektach, w tym w tymczasowych
obiektach budowlanych, lub na terenie imprezy masowej, oraz o sposobie ich wyłączania;
12) w przypadku pokazu pirotechnicznego, dokumentacjÄ™ organizacyjno-technicznÄ… pokazu
pirotechnicznego, wykonanÄ… zgodnie z przepisami dotyczÄ…cymi prowadzenia prac
z u\yciem materiałów wybuchowych przeznaczonych do u\ytku cywilnego.
ż 4. Opis graficznego planu obiektu lub terenu, o którym mowa w ż 1 pkt 5, zawiera
oznaczenia:
1) terenu umo\liwiajÄ…cego przeprowadzenie imprezy masowej;
2) lokalizacji punktu przyjęcia sił i środków słu\b ratowniczych i Policji;
3) przebiegu dróg dojazdowych do miejsca imprezy masowej, w tym dróg po\arowych;
4) lokalizacji miejsc odcięcia mediów zasilających, z uwzględnieniem wyłączników i tablic
rozdzielczych prądu elektrycznego oraz kurków głównych instalacji gazowej;
5) lokalizacji na terenie imprezy masowej obiektów, ogrodzeń oraz innych stałych
elementów zagospodarowania terenu, usytuowanych w sposób uniemo\liwiający lub
utrudniający dostęp do miejsca imprezy masowej słu\bom ratowniczym;
6) lokalizacji na terenie imprezy masowej oraz na terenie przyległym pól namiotowych
i biwakowych oraz kempingów, je\eli takie są organizowane;
7) dróg i wyjść ewakuacyjnych oraz miejsca zbiórki do ewakuacji;
8) lokalizacji gaśnic, hydrantów wewnętrznych i zewnętrznych, miejsc ręcznego
uruchamiania urządzeń przeciwpo\arowych, punktów czerpania wody do celów
gaśniczych;
9) miejsc rozmieszczenia słu\b porządkowych, informacyjnych i ratowniczych,
przewidzianych do wykorzystania w przypadku powstania po\aru lub innego
miejscowego zagro\enia;
10) lokalizacji pomieszczeń słu\b kierujących zabezpieczeniem imprezy masowej;
11) lokalizacji punktu pomocy medycznej;
12) lokalizacji miejsca stacjonowania pojazdów po\arniczych jednostek ochrony
przeciwpo\arowej, je\eli sÄ… przewidziane do zabezpieczenia imprezy masowej.
39
ż 5. Rozporządzenie wchodzi w \ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Zgodnie z art. 68 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych
sąd mo\e orzec, a w przypadkach wskazanych w ustawie orzeka, zakaz wstępu na imprezę
masową, je\eli przy popełnieniu przestępstwa zachowanie sprawcy wskazuje, \e jego udział
w imprezach masowych zagra\a istotnym dobrom chronionym prawem. Osoba ukarana lub
skazana, wobec której orzeczono środek karny zakazu wstępu na imprezę masową połączony
z obowiÄ…zkiem osobistego stawiennictwa w jednostce Policji lub miejscu wskazanym przez
komendanta powiatowego Policji, jest zobowiązana do zgłaszania się do miejsca
stawiennictwa w czasie trwania imprezy masowej, której zakaz dotyczy. Sąd, orzekając zakaz
wstępu na imprezę masową, określa rodzaje imprez masowych, w czasie trwania których
ukarany jest obowiÄ…zany do osobistego stawiennictwa w jednostce Policji, w tym nazwy
dyscyplin sportowych, nazwy klubów sportowych oraz zakres terytorialny obowiązywania
orzeczonego środka. Osoba ta ma obowiązek odnotować swoją obecność w specjalnej karcie
stawiennictwa (załącznik do rozporządzenia) oraz posiadać w miejscu stawiennictwa
i okazywania na wezwanie policjanta pełniącego słu\bę w miejscu stawiennictwa dokumentu
potwierdzającego to\samość. W przypadku, gdy nie zastosuje się do wymogu osobistego
stawiennictwa, komendant powiatowy Policji zawiadamia o tym fakcie właściwy sąd.
40
ROZPORZDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 3 sierpnia 2009 r.
w sprawie sposobu wykonywania obowiÄ…zku osobistego stawiennictwa w jednostce
organizacyjnej Policji lub w miejscu określonym przez właściwego komendanta Policji
w czasie trwania imprezy masowej
Na podstawie art. 68 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych
(Dz. U. Nr 62, poz. 504) zarządza się, co następuje:
ż 1. Rozporządzenie określa sposób wykonywania orzeczonego za wykroczenie albo
przestępstwo obowiązku osobistego stawiennictwa w jednostce organizacyjnej Policji lub
w miejscu określonym przez właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ukaranej
albo skazanej komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji, w czasie trwania
imprezy masowej.
ż 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) komendancie powiatowym Policji  rozumie się przez to równie\ komendanta
miejskiego Policji oraz komendanta rejonowego Policji;
2) miejscu stawiennictwa  rozumie siÄ™ przez to komendÄ™ powiatowÄ… (rejonowÄ…, miejskÄ…)
Policji lub miejsce określone przez właściwego ze względu na miejsce zamieszkania
osoby ukaranej albo skazanej komendanta powiatowego Policji.
ż 3. Osoba ukarana albo skazana, wobec której orzeczono środek karny zakazu wstępu na
imprezę masową połączony z obowiązkiem osobistego stawiennictwa w jednostce
organizacyjnej Policji lub w miejscu określonym przez właściwego ze względu na miejsce
zamieszkania osoby ukaranej albo skazanej komendanta powiatowego Policji, jest
zobowiÄ…zana do:
1) zgłaszania się do miejsca stawiennictwa w czasie trwania imprezy masowej, której zakaz
dotyczy;
2) odnotowania swojej obecności w karcie ewidencji stawiennictwa, której wzór stanowi
załącznik do rozporządzenia;
3) posiadania w miejscu stawiennictwa i okazywania na wezwanie policjanta pełniącego
słu\bę w miejscu stawiennictwa dokumentu potwierdzającego to\samość.
41
ż 4. Komendant powiatowy Policji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby,
o której mowa w ż 3:
1) mo\e określić jako miejsce stawiennictwa podległą jednostkę Policji, informując
pisemnie o tym fakcie osobę, której obowiązek dotyczy;
2) w przypadku zmiany miejsca jej zamieszkania przesyła informację wraz z dokumentacją
dotyczÄ…cÄ… wykonywania obowiÄ…zku stawiennictwa komendantowi powiatowemu Policji
właściwemu ze względu na nowe miejsce zamieszkania osoby.
ż 5. W przypadku stwierdzenia, \e osoba, o której mowa w ż 3, nie stosuje się do wymogu
osobistego przybycia do miejsca stawiennictwa, komendant powiatowy Policji zawiadamia
o tym fakcie właściwy sąd.
ż 6. Rozporządzenie wchodzi w \ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
42
Załącznik do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 3 sierpnia 2009 r. (poz.1039)
WZÓR
KARTA EWIDENCJI STAWIENNICTWA OSOBY UKARANEJ LUB SKAZANEJ
w....................................................................................................................
/nazwa jednostki organizacyjne Policji/ (nazwa jednostki organizacyjnej Policji)
ImiÄ™ i nazwisko osoby ukaranej lub skazanej .......................................................................................................
Data i miejsce urodzenia .......................................................................... PESEL...............................................
Rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego to\samość ...................................................................................
Miejsce zamieszkania ..........................................................................................................................................
Informacja o zastosowaniu środka karnego zakazu wstępu na imprezę masową:
Wyrokiem SÄ…du.............................................................. w .................................................................... z
dnia ...................... r. Nr & & & & ............................. zastosowano środek karny zakazu wstępu na imprezy
masowe połączony z obowiązkiem osobistego stawiennictwa osoby ukaranej albo skazanej w jednostce
organizacyjnej Policji lub w miejscu określonym przez właściwego, ze względu na miejsce zamieszkania
osoby ukaranej albo skazanej, komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji, na okres
od........................................................................do ...........................................................................................
Data rozpoczęcia zakazu....................................................................................................................................
Rodzaje masowych imprez sportowych lub meczów piłki no\nej, których zakaz dotyczy...............................
............................................................................................................................................................................
Nazwa dyscypliny sportowej, której zakaz dotyczy...........................................................................................
............................................................................................................................................................................
Nazwa klubu sportowego, którego zakaz dotyczy.............................................................................................
............................................................................................................................................................................
Zakres terytorialny obowiązywania orzeczonego środka...................................................................................
............................................................................................................................................................................
Wykaz imprez masowych, w czasie trwania których istnieje obowiązek osobistego stawiennictwa osoby
ukaranej lub skazanej w jednostce organizacyjnej Policji.................................................................................
/nazwa jednostki organizacyjnej Policji/
Nazwa imprezy Faktyczny termin, w
Termin obowiÄ…zkowego
masowej, w którym ukarany się
stawiennictwa
czasie trwania której stawił
Adnotacje o
osoba Podpis osoby
stawiennictwie
Godzina
Lp. ukarana lub skazana ukaranej lub
osoby ukaranej lub
ma obowiÄ…zek skazanej
skazanej
Data Data Godzina
stawiennictwa w
od do
jednostce
organizacyjnej Policji
Adnotacje o zakończeniu zakazu............................................................................................................................................
43
ROZPORZDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 31 lipca 2009 r.
w sprawie szczegółowego trybu ustalania szkód powstałych w związku z działaniami
w miejscu i czasie trwania imprezy masowej oraz trybu występowania o wypłatę
odszkodowań
Na podstawie art. 52 ust. 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez
masowych (Dz. U. Nr 62, poz. 504) zarządza się, co następuje:
ż 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy tryb ustalania szkód powstałych w mieniu u\ytym w związku z działaniami
w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, poniesionych przez jednostkÄ™
organizacyjnÄ…:
a) Policji,
b) śandarmerii Wojskowej,
c) stra\y gminnej (miejskiej),
d) Państwowej Stra\y Po\arnej i innych jednostek ochrony przeciwpo\arowej,
e) słu\by zdrowia;
2) tryb występowania o wypłatę odszkodowań z tytułu odpowiedzialności organizatora
imprezy masowej za szkody powstałe w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa
w pkt 1, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej.
2. Przepisy rozporządzenia stosuje się do imprez masowych, na które wstęp jest odpłatny.
ż 2. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, wyznacza
przedstawiciela upowa\nionego do ustalenia wykazu szkód powstałych w mieniu tej
jednostki, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, i wydaje mu
upowa\nienie.
2. W upowa\nieniu, o którym mowa w ust. 1, podaje się: nazwę jednostki organizacyjnej,
o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, podstawę prawną wydania upowa\nienia, imię i nazwisko,
stanowisko słu\bowe upowa\nionego przedstawiciela tej jednostki, termin obowiązywania
upowa\nienia oraz zakres czynności nim objętych, podpis osoby udzielającej upowa\nienia.
3. Organizator imprezy masowej wyznacza przedstawiciela upowa\nionego do ustalenia
wykazu szkód powstałych w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt
44
1, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, i wydaje mu
upowa\nienie. Przepis ust. 2 stosuje siÄ™ odpowiednio.
4. Upowa\nionych przedstawicieli, o których mowa w ust. 1 i 3, wyznacza się na dzień przed
planowanym terminem rozpoczęcia imprezy masowej.
5. Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, lub organizator
imprezy masowej mogą wyznaczyć stałych upowa\nionych przedstawicieli, o których mowa
w ust. 1 i 3.
ż 3. 1. Zakres szkód powstałych w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust.
1 pkt 1, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, określa wykaz
zniszczonego lub uszkodzonego mienia, zwany dalej  wykazem .
2. Wykaz sporządzają wspólnie upowa\niony przedstawiciel jednostki organizacyjnej,
o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, oraz upowa\niony przedstawiciel organizatora imprezy
masowej.
3. Wykaz sporządza się niezwłocznie po zakończeniu imprezy masowej, a je\eli jest to
niemo\liwe ze względu na zagro\enie \ycia lub zdrowia  niezwłocznie po ustaniu tego
zagro\enia.
4. Wykaz zawiera w szczególności:
1) nazwę i adres jednostki organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1;
2) nazwÄ™ i adres organizatora imprezy masowej;
3) informacje dotyczÄ…ce miejsca i czasu trwania imprezy masowej;
4) rodzaj zniszczonego lub uszkodzonego mienia jednostki organizacyjnej, o której mowa
w ż 1 ust. 1 pkt 1;
5) opis zakresu szkód powstałych w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w ż 1
ust. 1 pkt 1, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej;
6) dokumentację fotograficzną lub filmową szkód powstałych w mieniu jednostki
organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, w związku z działaniami w miejscu
i czasie trwania imprezy masowej;
7) datę sporządzenia wykazu i podpisy osób, o których mowa w ust. 2;
8) ewentualne zastrze\enia do zawartości wykazu i ich ostateczne rozstrzygnięcie lub
ekspertyzę, o której mowa w ż 4 ust. 5.
5. Wykaz sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach i przekazuje po jednym
egzemplarzu kierownikowi jednostki organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, oraz
organizatorowi imprezy masowej.
45
6. Do wykazu załącza się kopię upowa\nień, o których mowa w ż 2.
ż 4. 1. Je\eli upowa\niony przedstawiciel jednostki organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust.
1 pkt 1, lub upowa\niony przedstawiciel organizatora imprezy masowej zgłosi zastrze\enia co
do zawartości wykazu, zastrze\enia te podlegają ujawnieniu w wykazie. Upowa\niony
przedstawiciel jednostki organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, i upowa\niony
przedstawiciel organizatora imprezy masowej, w terminie 3 dni od daty sporzÄ…dzenia wykazu,
uzgadniają ostateczną zawartość wykazu, dą\ąc do usunięcia zgłoszonych zastrze\eń.
2. W przypadku nieuzgodnienia zawartości wykazu kierownik jednostki organizacyjnej,
o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, oraz organizator imprezy masowej, w celu ustalenia wykazu
szkód powstałych w mieniu u\ytym w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania
imprezy masowej, mogą wspólnie zlecić wykonanie ekspertyzy przez niezale\nego eksperta
posiadającego właściwe doświadczenie i przygotowanie techniczne w zakresie szacowania
rozmiarów szkód, które mogą wystąpić wskutek zdarzeń losowych.
3. Ekspert, o którym mowa w ust. 2, nie mo\e pozostawać z kierownikiem jednostki
organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, lub organizatorem imprezy masowej albo
osobą go reprezentującą w związku mał\eńskim, w stosunku pokrewieństwa lub
powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa w linii bocznej do czwartego stopnia lub
powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, być z nimi związany z tytułu
przysposobienia, opieki lub kurateli lub pozostawać z jedną ze stron w takim stosunku
prawnym, \e wynik sprawy oddziaływa na jego prawa lub obowiązki.
4. Wybór niezale\nego eksperta następuje poprzez zgodne oświadczenie woli kierownika
jednostki organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, oraz organizatora imprezy
masowej, zło\one w formie pisemnej w terminie 3 dni od dnia, w którym powinno nastąpić
ostateczne uzgodnienie zawartości wykazu, o którym mowa w ust. 1.
5. Ekspert dokonuje ustalenia zakresu szkód powstałych w mieniu jednostki organizacyjnej,
o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, w formie ekspertyzy, w terminie umo\liwiającym
przedło\enie organizatorowi imprezy masowej wykazu zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy z dnia
20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych.
6. Koszty związane z wykonaniem ekspertyzy ponoszą w częściach równych jednostka
organizacyjna, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, oraz organizator imprezy masowej.
ż 5. Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, ustala na
podstawie uzgodnionego wykazu wysokość poniesionej szkody.
46
ż 6. Wysokość poniesionej szkody, w przypadku zniszczenia mienia jednostki organizacyjnej,
o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, kierownik tej jednostki ustala w kwocie stanowiącej cenę
zakupu zniszczonego mienia, ustalonej na dzień powstania szkody, z uwzględnieniem stopnia
zu\ycia zniszczonego mienia przed powstaniem szkody.
ż 7. 1. Wysokość poniesionej szkody, w przypadku uszkodzenia mienia jednostki
organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, kierownik tej jednostki ustala w kwocie
stanowiącej równowartość przywrócenia uszkodzonego mienia do stanu sprzed powstania
szkody, ustalonej według cen obowiązujących w dniu powstania szkody.
2. Je\eli koszt przywrócenia uszkodzonego mienia do stanu sprzed powstania szkody
przekracza wartość tego mienia przed jej powstaniem, uznaje się, \e mienie uległo
zniszczeniu, a wysokość poniesionej szkody ustala się na zasadach określonych w ż 6.
ż 8. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, przekazuje
organizatorowi imprezy masowej wykaz, wraz z ustaloną wysokością poniesionej szkody
oraz informacją o terminie i sposobie wypłaty odszkodowania.
2. Przekazanie dokumentacji, o której mowa w ust. 1, następuje w siedzibie organizatora
imprezy masowej albo za pośrednictwem poleconej przesyłki pocztowej skierowanej na adres
siedziby organizatora imprezy masowej.
3. W celu wypłaty odszkodowania organizator imprezy masowej, wraz z dokumentacją,
o której mowa w ust. 1, otrzymuje informację o numerze rachunku bankowego jednostki
organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1. Wypłaty kwoty odszkodowania organizator
imprezy masowej mo\e dokonać równie\, za pokwitowaniem, w siedzibie jednostki
organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1.
4. W celu zapewnienia sprawnego dokonania wypłaty odszkodowania kierownik jednostki
organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, wyznacza organizatorowi imprezy masowej
termin na dokonanie wypłaty nie krótszy ni\ 7 dni oraz nie dłu\szy ni\ 14 dni, liczony od dnia
otrzymania przez organizatora imprezy masowej dokumentacji, o której mowa w ust. 1.
ż 9. 1. W przypadku zastrze\eń organizatora imprezy masowej do wysokości poniesionej
szkody ustalonej w dokumentacji, o której mowa w ż 8 ust. 1, mo\e on wyznaczyć
niezale\nego eksperta, posiadającego właściwe doświadczenie i przygotowanie w zakresie
ustalania wysokości szkód oraz rozmiaru odszkodowań, który określi wysokość poniesionej
szkody.
47
2. Do powołania eksperta, który określi wysokość szkody, przepis ż 4 ust. 3 stosuje się
odpowiednio.
3. O wyznaczeniu eksperta organizator imprezy masowej informuje kierownika jednostki
organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1.
4. Określenia wysokości szkody ekspert dokonuje w formie ekspertyzy na podstawie wykazu
i po zapoznaniu się z dokumentacją, o której mowa w ż 8 ust. 1.
5. Ekspert określa wysokość szkody w terminie umo\liwiającym organizatorowi imprezy
masowej dokonanie wypłaty odszkodowania zgodnie z ż 8 ust. 4.
6. Koszty zwiÄ…zane z wykonaniem ekspertyzy ponosi organizator imprezy masowej.
ż 10. 1. Wynik ekspertyzy, o której mowa w ż 9 ust. 4, organizator imprezy masowej
przedstawia kierownikowi jednostki organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1,
z wnioskiem o dokonanie zmiany ustalonej wysokości poniesionej szkody.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w ż 1 ust. 1 pkt 1, po porównaniu
dokumentacji, o której mowa w ż 8 ust. 1, z ekspertyzą przedstawioną przez organizatora
imprezy masowej, mo\e dokonać zmiany ustalonej przez siebie wysokości poniesionej
szkody.
ż 11. Rozporządzenie wchodzi w \ycie z dniem ogłoszenia.
48
49
Literatura
1. Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62, poz.
504).
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 sierpnia 2009 r.
w sprawie zakresu instrukcji postępowania w przypadku powstania po\aru lub innego
miejscowego zagro\enia w miejscu i w czasie imprezy masowej (Dz. U. Nr 135, poz.
1113).
3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 sierpnia 2009 r.
w sprawie sposobu wykonywania obowiÄ…zku osobistego stawiennictwa w jednostce
organizacyjnej Policji lub w miejscu określonym przez właściwego komendanta Policji
w czasie trwania imprezy masowej (Dz. U. Nr 125, poz. 1039).
4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2009 r.
w sprawie szczegółowego trybu ustalania szkód powstałych w związku z działaniami
w miejscu i czasie trwania imprezy masowej oraz trybu występowania o wypłatę
odszkodowań (Dz. U. Nr 121, poz. 1006).
5. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2003 r. w sprawie obowiązkowego
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej organizatorów imprez masowych (Dz. U. Nr
220, poz. 2179).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2010 SP Kat prawo cywilne cz Iid 078
2010 SP Kat przesłuchanie poznawczeid 080
2010 SP Kat przestępczość bankomatowa
2010 SP Kat Dzielnicowy i ofiary przemocy
2010 SP Kat prawo cywilne cz III
2010 SP Kat prawo cywilne cz III
2010 SP Kat prawo cywilne cz IV
2010 SP Kat Policja a współdziałanieid 076
2010 SP Kat wybrane przestępstwa i wykroczenia cz I
2010 SP Kat
2010 SP Kat przemoc domowa wobec kobietid 079
Ćwiczenie 8 zabezp med imprez masowych
2009 SP Kat prawo cywilne cz II
o bezpieczenstwie imprez masowych
2011 SP Kat odblokowywanie obiektów
Ustawa z dnia 20 03 2009 o bezpieczeństwie imprez masowych

więcej podobnych podstron