Szczegolowe zasady 20 11 09


Szczegółowe Zasady Studiowania
dla studentów kierunku Psychologia na Wydziale Psychologii SWPS
Zgodnie z ż38. Regulaminu Studiów wprowadza się następujące szczegółowe zasady
studiowania:
Część I: Zapisy na zajęcia
ż1.1. Studenci Wydziału Psychologii zobowiązani są do samodzielnego zapisu na zajęcia
poprzez internetowy system obsługi studiów.
2. Zapisy na część zajęć, mogą być wykonywane przez pracowników dziekanatu Wydziału
Psychologii. Zajęcia takie osiągają status zajęć uruchomionych i nie podlegają
indywidualnym zmianom.
3. Zapisy na niektóre zajęcia mogą się odbywać jedynie pod warunkiem uprzedniego
zaliczenia innych zajęć.
ż2.1. Warunkiem przystąpienia do zapisów na dany rok studiów jest spełnienie warunków
klasyfikacji określonych dla tego roku, a w przypadku kandydatów na studia w SWPS
warunkiem dopuszczenia do zapisów jest złożenie wszelkich wymaganych dokumentów.
2. Zapisy mogą być podzielone na etapy czasowe. Prawo do zapisów w każdym etapie zależy
od średniej arytmetycznej wyliczanej ze wszystkich ocen z zaliczeń i egzaminów, uzyskanych
przez studenta w trzech poprzednich semestrach.
3. Studenci z tytułem VIS mają prawo do zapisów w pierwszej kolejności.
4. W przypadku studentów powtarzających rok studiów lub powracających z urlopu, do
zapisów uprawnia średnia obliczona zgodnie z ż2.2. na koniec ostatniego pełnego roku
studiów.
5. W przypadku studentów, którzy realizowali część programu nauczania w uczelni
partnerskiej SWPS podstawą obliczania średniej zgodnie z ż2.2. są oceny z egzaminów i
zaliczeń uzyskane do końca ostatniego roku studiów zrealizowanego w całości w SWPS.
ż3.1. Udział w kursach powtarzanych, powtarzanych egzaminach oraz w kursach spoza planu
studiów podlega opłatom zgodnie z odnośnymi przepisami.
1
2. Także udział w kursach, których realizacja jest wynikiem powstania różnic programowych
spowodowanych opóznieniem studiów z innych powodów niż uzyskanie urlopu
dziekańskiego podlega opłatom zgodnie z odnośnymi przepisami.
ż4.1. Po zakończeniu każdego etapu zapisów Dziekan Wydziału Psychologii podejmuje
ostateczną decyzję o uruchomieniu zajęć.
2. W przypadku, gdy zajęcia nie są uruchamiane, odpowiednia informacja jest przekazywana
studentom, którzy zostali zapisani na dane zajęcia.
ż5.1. W przypadku kursów, na które studenci zapisują się samodzielnie, również
samodzielnie można zrezygnować z danego kursu. Rezygnacja ta powinna nastąpić najdalej
przed drugimi zajęciami. Zasady tej nie stosuje się w przypadku kursów, gdzie zajęcia mają
postać  zblokowaną , tj. podczas pierwszego spotkania realizowana jest znacząca część
kursu.
2. Student ma obowiązek uczestniczyć i zaliczać wszystkie zajęcia o statusie uruchomionych,
na które jest zapisany, o ile nie zrezygnował z tych zajęć w terminie określonym w ż5.1.
ż6.1. Obowiązek uczestnictwa w zajęciach, o którym mowa w ż5.2. nie dotyczy sytuacji, gdy
student realizuje zajęcia wykraczające poza plan studiów i limit punktów ECTS, jeżeli udział
w tych zajęciach wymagał dodatkowych opłat. W przypadku rezygnacji z takich zajęć, nie są
one wpisywane do indeksu oraz karty okresowych osiągnięć.
2. Rezygnacja z zajęć wykraczających poza plan studiów i limit punktów ECTS nie może być
podstawą do zwrotu opłat wniesionych w związku z udziałem w tych zajęciach.
ż7. Szczegółowe informacje dla poszczególnych kierunków i trybów studiów dotyczące
zapisów, w tym terminy zapisów, przedziały średnich oraz siatki zajęć ogłaszane są za
pośrednictwem internetowego systemu obsługi studiów.
Część II: Zasady klasyfikacji na kolejny rok studiów
ż8.1. Studenci pierwszego roku zostają zaklasyfikowani na drugi rok wtedy, gdy uzyskają
zaliczenia z co najmniej 80% kursów rekomendowanych w planie studiów jako kursy
trzonowe i lektoraty dla pierwszego roku.
2. Studenci drugiego roku studiów są automatycznie klasyfikowani na rok trzeci.
2
3. Klasyfikacja na czwarty rok studiów wymaga zaliczenia wszystkich kursów określonych w
planie studiów jako kursy trzonowe i lektoraty dla pierwszych trzech lat studiów. Zasada ta
nie dotyczy studentów studiujących w ramach programu  Psychologia jako drugi kierunek .
4. Studenci czwartego roku studiów są automatycznie klasyfikowani na rok piąty.
5. Studenci realizujący część programu studiów w uczelni partnerskiej SWPS mogą być
promowani decyzją Dziekana na kolejny rok studiów pomimo niespełnienia warunków
opisanych w ż8.1. oraz ż8.3. zgodnie z ż27.2.
ż9.1. Student, który spełnia wymogi klasyfikacji na kolejny rok studiów otrzymuje prawo
zapisu na kursy rekomendowane dla tego roku oraz wszystkie kursy, których czas realizacji
nie jest przypisany do konkretnego roku studiów.
2. Prawo zapisu można uzyskać także w przypadku niespełnienia warunków opisanych w ż8.
w przypadku uzyskania prawa do przyśpieszenia toku studiów zgodnie z ż12.1.
ż10.1. W przypadku, gdy student został zakwalifikowany na kolejny rok studiów, ale nie
zaliczył wszystkich zajęć przewidzianych w programie studiów dla niższych lat, jest on
zobowiązany do zaliczenia tych kursów w pierwszym możliwym terminie, w którym dane
kursy są realizowane.
2. Jeżeli kurs, który powinien zostać zaliczony nie jest prowadzony do końca toku studiów i
jeżeli nie zostanie zorganizowany dodatkowy egzamin, Dziekan Wydziału Psychologii
wyznacza kurs, który powinien zostać zaliczony w zastępstwie.
ż11.1. Student, który nie spełnił warunków klasyfikacji na kolejny rok studiów nie może
zapisać się na żaden kurs przewidziany w programie studiów dla tego roku i wyższych lat
studiów i jest zobowiązany zaliczyć wszystkie zaległe kursy co najmniej w stopniu opisanym
w ż8. W przypadku niespełnienia tych wymogów student pozostaje studentem poprzedniego
roku studiów.
2. Ograniczenie przedstawione w ż11.1. nie dotyczy kursów fakultatywnych i innych zajęć,
które w planie studiów opisane są jako zajęcia, które można realizować na dowolnym roku
studiów.
3
ż12.1. Za zgodą Dziekana Student może przyspieszyć lub spowolnić tok studiowania.
Dziekan może odmówić przyspieszenia lub spowolnienia toku studiów, jeśli nie ma
możliwości organizacyjnych realizacji studiów w sposób przyspieszony lub spowolniony.
2. Student może przyspieszyć tok studiów o 25%, 50% lub 100% rekomendowanego planu
studiów. Student może spowolnić tok studiów o 25% lub 50% rekomendowanego planu
studiów.
3. Wnioski o przyspieszenie lub spowolnienie toku studiów należy składać przed
rozpoczęciem nowego roku akademickiego, nie pózniej niż do 30 czerwca.
4. Zmiany w zakresie płatności wynikłe w efekcie spowolnienia lub przyspieszenia toku
studiów określa Kwestura SWPS.
Część III: Organizacja seminarium magisterskiego
ż13. Seminarium magisterskie na kierunku psychologia trwa 4 semestry.
ż14.1. Student może zmienić seminarium magisterskie po uzyskaniu zgody Dziekana oraz
dotychczasowego i przyszłego prowadzącego.
2. Zgody o których mowa w ż14.1. student zobowiązany jest dostarczyć do dziekanatu
Wydziału Psychologii w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.
ż15. Warunkiem zaliczenia ostatniego semestru seminarium magisterskiego jest
zaakceptowanie przez promotora kompletnej pracy magisterskiej. Promotor w odrębnym
dokumencie dokonuje wpisu  praca przyjęta jako magisterska podając także datę akceptacji
pracy.
ż16.1. Zaliczenie ostatniego semestru seminarium magisterskiego należy uzyskać nie pózniej
niż do końca trwania poprawkowej sesji egzaminacyjnej ostatniego semestru studiów dla
danego trybu studiów.
2. W powyższym terminie, należy także złożyć pracę magisterską w trybie przewidzianym
przez ż43. Regulaminu Studiów.
3. Elektroniczna wersja pracy składana do archiwum uczelni powinna zawierać także wyniki
surowe z badań w postaci odrębnego pliku.
4
ż17. W przypadku przedłużenia seminarium magisterskiego o okres dłuższy niż cztery
semestry student jest zobowiązany do powtórzenia wszystkich czterech semestrów
seminarium magisterskiego oraz może być zobowiązany do powtórzenia także innych zajęć.
ż18.1. Standardy określające szczegółowe zasady pisania prac magisterskich
przygotowywane są przez wydziałową Komisję do Spraw Organizacji Seminariów
Magisterskich.
2. Komisję do Spraw Organizacji Seminariów Magisterskich powołuje Dziekan Wydziału
Psychologii.
ż19.1. Egzamin magisterski jest egzaminem ustnym, w trakcie którego student odpowiada na
dwa pytania. Pierwsze z pytań jest pytaniem wybranym przez studenta z dwóch
wylosowanych przez niego propozycji pytań z listy pytań do egzaminu magisterskiego.
Pytanie drugie, które powinno dotyczyć problematyki pracy magisterskiej jest zadawane
przez recenzenta.
2. Lista pytań do egzaminu magisterskiego jest przygotowywana przez Komisję do Spraw
Organizacji Seminariów Magisterskich oraz ogłaszana za pomocą internetowego systemu
obsługi studiów.
3. Pytania z ogłoszonej listy pytań do egzaminu magisterskiego zaczynają obowiązywać
w 6 miesięcy po ich ogłoszeniu.
4. Lista pytań do egzaminu magisterskiego nie może być zmieniana częściej niż jeden raz w
ciągu roku akademickiego.
Część IV: Zasady studiowania dodatkowych specjalności głównych
ż20.1. Wszyscy studenci kierunku psychologia mają prawo wyboru jednej lub więcej
dodatkowych specjalności głównych.
2. Rozpoczęcie studiowania dodatkowej specjalności głównej następuje po złożeniu w
dziekanacie podania i wniesieniu odpowiednich opłat po wyliczeniu przez uczelnię
zobowiązania finansowego.
3. Decyzję w sprawie trybu wnoszenia opłat oraz określenia wysokości zobowiązania
finansowego wynikającego z realizacji dodatkowych specjalności głównych podejmuje
Kwestura SWPS.
5
4. Student ma prawo do wystąpienia do Dziekana Wydziału Psychologii o zaliczenie części
pozostającej w jego dyspozycji liczby godzin zajęć fakultatywnych na rzecz dodatkowej
specjalności głównej.
Część V: Zasady studiowania małych specjalności
ż21.1. Wszyscy studenci kierunku psychologia mają prawo do realizowania zajęć w ramach
dodatkowych specjalności, innych niż specjalność główna, które w odróżnieniu od
specjalności głównych nazywa się małymi specjalnościami.
2. Mała specjalność to zorganizowana forma realizacji zajęć fakultatywnych umożliwiająca
realizację spójnego merytorycznie programu. Jest to lista powiązanych tematycznie kursów z
całego katalogu fakultetów, które razem mają wymiar do 150 godzin (zazwyczaj będzie to 5
kursów).
3. Niektóre z małych specjalności to bloki wykładów oferowanych w planie studiów jako
wykłady dla specjalności głównych. W tym przypadku wykłady te oferowane są dodatkowo
dla studentów innych specjalności głównych jako małe specjalności.
4. Listę małych specjalności oraz wymagania dla każdej specjalności ustala Dziekan.
ż22. Student deklaruje realizację małej specjalności za pomocą internetowego systemu
obsługi studiów. Na podstawie tych deklaracji Dziekan lub Przewodniczący Rady
Programowej mogą podjąć decyzję o uruchamianiu lub wstrzymywaniu kursów.
ż23. Student zrealizuje małą specjalność, gdy zaliczy wymaganą ilość kursów ze wskazanej
listy. Fakt ten na życzenie studenta jest odnotowany w suplemencie do dyplomu. Kierownik
małej specjalności może też zdecydować, że będzie wydawać dodatkowe zaświadczenie
informujące o zrealizowaniu małej specjalności.
ż24. Studenci, którzy w części lub całości realizują małą specjalność jako zajęcia spoza
przewidzianej planem studiów puli godzin zajęć fakultatywnych, zobowiązani są do
wniesienia opłat związanych z realizacją tych zajęć. Decyzję w sprawie trybu wnoszenia opłat
oraz określenia wysokości zobowiązania finansowego podejmuje Kwestura SWPS.
6
Część VI: Realizacja części studiów w uczelniach partnerskich SWPS
ż25.1. Studenci SWPS mogą zrealizować część programu nauczania w innej polskiej lub
zagranicznej uczelni, z którą SWPS ma podpisaną umowę o współpracę (tak zwanej uczelni
partnerskiej).
2. Rozliczenie realizacji planu studiów podczas studiowania w uczelni partnerskiej opiera się
na podstawie europejskiego systemu transferu punktów kredytowych, zwanego w skrócie
ECTS.
3. W przypadku, gdy uczelnia partnerska nie stosuje systemu ECTS, rozliczenie odbywa się
zgodnie z ż28.
ż26.1. Zaliczenie całego roku akademickiego w uczelni partnerskiej wymaga uzyskania 60
punktów ECTS.
2. Studenci, którzy zaliczają zajęcia w uczelni partnerskiej przez okres krótszy niż cały rok
akademicki zobowiązani są do takiego ułożenia planu studiów, aby w ciągu roku uzyskać
łącznie 60 punktów ECTS, z których część realizowana jest w uczelni partnerskiej, a część w
SWPS.
ż27.1. Studenci, którzy nie byli w stanie zaliczyć kursów trzonowych lub lektoratów z
powodu studiowania w uczelni partnerskiej w czasie realizacji tych kursów, zobowiązani są
do zaliczenia kursów trzonowych w pierwszym możliwym terminie.
2. Studenci którzy nie zaliczyli kursów trzonowych lub lektoratów z powodu realizacji części
programu studiów na uczelni partnerskiej są promowani na kolejny rok studiów, jeżeli
zaliczenie kursów trzonowych nie jest możliwe w ciągu danego roku akademickiego.
3. Studenci zaliczający kursy trzonowe lub lektoraty w przypadku opisanym w ż27.1. mogą
być zobowiązani do wniesienia opłat za kursy dodatkowe, jeżeli łączna liczba uzyskanych w
czasie studiów punktów ECTS przekroczy liczbę ustaloną w programie studiów.
4. Osoby, które są zobowiązane do uzupełnienia brakujących kursów trzonowych z powodu
realizacji części programu studiów w uczelni partnerskiej mogą zrealizować te kursy zamiast
zajęć fakultatywnych.
ż28.1. W przypadkach nazw lub opisów kursów budzących wątpliwości co do ich zawartości
merytorycznej i nakładu pracy studenta, decyzja o odpowiedniości danego kursu w stosunku
7
do kursu SWPS, podejmowana jest na podstawie przedstawionego przez studenta sylabusa i
innych dokumentów poświadczających pracę studenta.
2. Decyzję o zaliczeniu zajęć i roku studiów realizowanych w uczelni partnerskiej podejmuje
Dziekan Wydziału Psychologii.
Część VII. Obieg dokumentów
ż29.1. We wszystkich sprawach dotyczących studiowania na kierunku Psychologia studenci
składają podania do Dziekana Wydziału Psychologii.
2. Podania należy składać poprzez internetowy system obsługi studiów SWPS lub w formie
pisemnej bezpośrednio w dziekanacie Wydziału Psychologii. Podania można także składać
listem poleconym.
3. Jako datę przyjęcia podania przyjmuje się datę przesłania podania przez internetowy
system obsługi studiów SWPS, datę złożenia podania w dziekanacie Wydziału Psychologii
lub datę wpłynięcia listu poleconego zgodnie z odpowiednim potwierdzeniem.
ż30. Od decyzji Dziekana i decyzji osób przez niego upoważnionych student może odwołać
się bezpośrednio do Rektora SWPS.
ż31. W przypadku, gdy podania przesłane są przez internetowy system obsługi studiów
SWPS odpowiedzi udzielane są za pośrednictwem tego systemu.
ż32. Podania w sprawach finansowych należy składać do Kwestury SWPS za pośrednictwem
dziekanatu Wydziału Psychologii
Część VIII. Postanowienie końcowe
ż33. Szczegółowe zasady studiowania na kierunku Psychologia na Wydziale Psychologii
SWPS obowiązują od dnia zatwierdzenia przez Radę Wydziału i Dziekana Wydziału
Psychologii.
8


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
06 11 09 (28)
06 11 09 (13)
06 11 09 (59)

więcej podobnych podstron