W Dłubacz, Postać i myśl św Tomasza z Akwinu, s 173 181


Człowiek w Kulturze 9
Sylwetki wielkich filozofów
1
Postać i myśl św. Tomasza z Akwinu
Nie jest łatwo w krótkim wystąpieniu przedstawić postać i myśl
jednego z największych geniuszy ludzkości.
Tomasz z Akwinu jest człowiekiem, który poszukiwanie prawdy
2
uczynił głównym motywem swego intelektualnego życia .
Urodził się w Akwinie na zamku Roccasecca w 1224 roku
(niedaleko Neapolu). Jego ojciec - Landulf - był rycerzem, a nie jak
często sugerowano - księciem (nie był również spokrewniony z
cesarzem Fryderykiem II). Tomasz był najmłodszym synem z drugiego
małżeństwa ojca. Miał ośmioro rodzeństwa, w tym trzech braci. Jako
najmłodszy został - zgodnie z przyjętym zwyczajem - ofiarowany
(oblatus) na służbę Bogu i Kościołowi. Gdy skończył 5 lat został
oddany do benedyktyńskiego klasztoru (opactwa) na Monte Cassino.
Został więc kandydatem do stanu mniszego. Przebywa tu przez wiele
lat. Zdobywa w tym czasie - rzec można - podstawowe wykształcenie,
a także praktykuje elementarne reguły życia zakonnego. Uczy się tu
zwłaszcza religii, gramatyki łacińskiej, czytania i pisania, języka
ojczystego oraz podstaw matematyki i harmonii.
Jego pobyt na Monte Cassino skończył się dość gwałtownie
prawie po 10 latach. W wyniku zaostrzenia się wojny między
1
Odczyt wygłoszony na uroczystej akademii ku czci św. Tomasza z Akwinu w
WSD w Olsztynie (styczeń roku 1995).
2
Na temat św. Tomasza w języku polskim istnieje szereg publikacji, np. J. Pieper:
Tomasz z Akwinu, Kraków 1966; J. A. Weisheipl: Tomasz z Akwinu.życie i dzieło,
Poznań 1985; S. Swieżawski: Święty Tomasz na nowo odczytany, Kraków 1983.
174 WÅ‚odzimierz DÅ‚ubacz
wojskami cesarskimi i papieskimi, klasztor zostaje zajęty (przez
wojska cesarskie) a część mnichów wypędzona. Tomasz zmuszony
jest powrócić do rodzinnego domu. Po krótkim w nim pobycie,
wyjeżdża jednak na dalszą naukę do pobliskiego Neapolu. Tu zapisuje
siÄ™ na studia. Studiuje przez 5 lat (1239 - 1244). I rzecz ciekawa,
uniwersytet (studium) w Neapolu jest w owym czasie jedynym - rzec
można - świeckim uniwersytetem w Europie. Założył go bowiem
cesarz Fryderyk II w 1224 roku niejako przeciw  szkołom papieskim",
aby rywalizować zwłaszcza ze studium w Bolonii. Cesarz chciał w
nim kształcić swoich ludzi na urzędników państwowych. Dominowało
tu prawo.
W tamtych czasach uniwersytety nosiły nazwę studium generale.
W Neapolu studiował Tomasz tak zwane sztuki wyzwolone (siedem
sztuk), czyli w przybliżeniu fdozofię. Nacisk kładziono tu szczególnie
na logikę i fdozofię przyrody Arystotelesa (a być może nawet na jego
metafizykę). Wychowano więc Tomasza w szacunku dla myśli
Arystotelesa a jego nauczycielem był w tym czasie Piotr z Irlandii. To
rzecz bardzo ciekawa i ważna, albowiem w tak zwanym  mieście
filozofów" - Paryżu, czyli w centrum kulturalnym ówczesnego świata,
obowiÄ…zywaÅ‚ zakaz studiowania Arystotelesa, jako głównego przedsta­
3
wiciela myśli pogańskiej (greckiej) .
Tomasz, jak każdy student immatrykulowany w wieku 14 - 15 lat,
(a studiowali wtedy tylko chłopcy) został przydzielony określonemu
mistrzowi (danego przedmiotu), pod którego kierunkiem odbywaÅ‚ stu­
dia. Gdy je skończył, czyli opanował, przechodził do innego mistrza,
aż do wyczerpania programu (owych siedmiu sztuk).
A jak wyglądała nauka? Zawierała trzy elementy: 1) studia nad
tekstami (lectio); 2) dyskusje (disputationes); 3) powtarzanie wykładu
mistrza (repetitiones). Do podstawowych tekstów np. z logiki nale­
żały: Organon Arystotelesa i komentarze do niego autorstwa
Boecjusza.
W owym Neapolu Tomasz spotyka braci dominikanów (zakon
założony w 1215 roku), których zasady mu imponują, dlatego też w
wieku lat 19 (1244), na rok przed ukończeniem studiów, wstępuje do
ich zgromadzenia.
3
Por. M. D. Chenu: Wstęp do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 1974.
Autor szeroko omawia kontekst kulturowy wystąpienia św. Tomasza. Na ten temat por.
także: J. Pieper: Scholastyka, Warszawa 1963.
Postać i myśl św. Tomasza z Akwinu 175
Jego zasadniczym celem był obowiązek nauczania, a środkiem do
niego  studiowanie prawd Bożych". Jak wiadomo, w owym czasie
powstały dwa wielkie zakony żebracze. Tak franciszkanie jak i
dominikanie nie byli mnichami, tj. przywiÄ…zanymi do jednego miejsca
pobytu, lecz byli braćmi zakonnymi. Dominikanów zwano predica-
tores - co znaczy przepowiadajÄ…cy (kaznodzieje).
Ki m byli tak dominikanie, jak i franciszkanie w ówczesnej
Europie? Byli z zasadzie wędrownymi kaznodziejami, utrzymującymi
się z żebraniny. Wielu ówczesnych możnych, w tym duchownych,
sprzeciwiało się ich istnieniu. Również rodzina Tomasza (zasadniczo
matka i rodzeństwo, bo ojciec już od roku nie żył) nie zgadzała się na
jego wstąpienie do zakonu  żebraków". Po skończonych studiach w
Neapolu. Tomasz, choć nie zdobywa tu stopnia magistra, już jako
zakonnik, zostaje po drodze napadniÄ™ty przez swoich braci i upro­
wadzony do matki na zamku Roccasecca, gdzie rodzina usiłuje
odwieść go od jego planów. Uwięzienie trwało około 1 roku czasu.
Tomasz jednak nie dał się namówić do wystąpienia z zakonu. W tym
okresie czasu studiuje oficjalny podręcznik do nauczania scholasty-
cznego teologii - tak zwane Sentencje Piotra Lombarda. Po uwolnieniu
Tomasz wyjeżdża do Paryża i przebywa tu (po raz pierwszy) przez trzy
lata (1245 - 1248). Tu właśnie spotyka Alberta Wielkiego, który wtedy
kompletuje swojÄ… wielkÄ… encyklopediÄ™ na temat Arystotelesa. Nie
studiuje jednak pod jego kierunkiem, ani też na uniwersytecie, lecz,
jak się wydaje, czas spędza na prywatnej nauce oraz odbywa swój
nowicjat. Po tym okresie udaje siÄ™ wraz z Albertem Wielkim do
Niemiec, do Kolonii. Albert - pierwszy Niemiec - dominikanin, który
został mistrzem teologii w Paryżu - ma tu zorganizować pierwszy w
Niemczech uniwersytet (studium generale).
Spotkanie z Albertem jest bardzo pomyÅ›lne dla Tomasza, albo­
wiem to on jest tym, który przyczynił się najbardziej do przyswojenia
przez kulturÄ™ europejskÄ… myÅ›li Arystotelesa (bo jÄ… objaÅ›niaÅ‚ i komen­
tował). Pracował nad tym systematycznie 20 lat. Albert był więc
arystotelikiem i chciał aby idee filozofii Stagiryty stały się dla
łacinników zrozumiałe. Jednocześnie  poprawiał" on Arystotelesa.
4
Tomasz nie mógł więc znalezć lepszego nauczyciela . Albert zaś
4
Sam Tomasz w tym wieku był już człowiekiem potężnej postury - mężczyzną
wysokim, dobrze zbudowanym, trochę otyłym, z czasem łysiejącym - tak właśnie
przedstawiany jest na portretach.
176 WÅ‚odzimierz DÅ‚ubacz
zdawał sobie sprawę z filozoficznego talentu Tomasza i uczynił go
swoim asystentem. Miał on prowadzić kursoryczne wykłady na temat
Pisma św. Albert posiadał świadomość konieczności istnienia rzetelnej
filozofii dla uprawiania teologii (choć sam wykładał teologię
moralną). Tak więc Tomasz przebywając w Kolonii studiował tam i
jednocześnie nauczał. Gdy zaś skończył 25 lat (w 1250 roku) przyjął
święcenia kapłańskie.
W tym czasie generał zakonu dominikanów (Jan z Wildeshausen)
zwrócił się do Alberta z prośbą o przysłanie do Paryża jakiegoś brata -
studenta w celu uzyskania stopnia naukowego mistrza teologii. Albert
oczywiście wysyła Tomasza.
Sam Paryż jako miasto uniwersyteckie, a specjalnie uczelnia, był
miejscem szczególnym. Obok występowania wielu różnych sporów,
istniaÅ‚a też ostra i niezdrowa zarazem rywalizacja miÄ™dzy naucza­
jącymi, zwłaszcza między mistrzami diecezjalnymi a mistrzami
zakonów żebraczych. Niestety owa atmosfera niechęci czy niekiedy
wręcz nienawiści towarzyszyła całemu pobytowi Tomasza w  mieście
filozofów", które z tego powodu również podzieliÅ‚o siÄ™ na dwa zwal­
czajÄ…ce siÄ™ obozy.
Tomasz rozpoczÄ…Å‚ wiÄ™c nauczanie teologii w Paryżu, choć jedno­
cześnie był szczerze przekonany o swej niekompetencji. Najpierw
odbył 4-letni staż lektora Sentencji (1252 - 1256). Sentencje - jak
wiadomo - były zbiorem tekstów patrystycznych ( ojców Kościoła ),
rozświetlających główne tajemnice wiary. W owym czasie wykłady
mistrzów ograniczały się ustawowo do Biblii. Tomasz był tak zwanym
bakałarzem. Napisał wówczas pracę - odpowiednik naszego doktoratu
- będącą komentarzem do owych Sentencji, pt. Scriptum super
Sententias. Wyróżnił w niej dwie grupy  sentencji": pierwsza omawia
zagadnienie wyjścia (exitus) wszystkiego od Boga (Stwórcy), druga
zaś ich powrotu (reditus) do Niego. Ten dwojaki porządek - wyjścia i
powrotu - stanie się podstawowym schematem dociekań filozoficzno -
5
teologicznych św. Tomasza . Znajdzie on swoje zastosowanie także w
najbardziej znanym dziele Tomasza - Sumie teologicznej.
Bakałarze rozpoczynali swoje zajęcia (wykłady) o godzinie 9 rano
(mistrzowie zaś o godzinie 6 rano - uważanej za najstosowniejszą porę
dla takiej pracy). Wykład trwał od 2 do 3 godzin.
5
Jest to znany plotyński schemat emanacji i powrotu wszystkiego z i do Prajedni.
Postać i myśl św. Tomasza z Akwinu 177
Uroczysta promocja Tomasza na mistrza św. Teologii odbyła się
na wiosnę 1256 roku. Miał wtedy 31 lat i był - wedle obowiązujących
przepisów - za młody (wiek statutowy 35 lat). Korzystał więc z
dyspensy. W trzy lata pózniej (1259) przydzielono Tomaszowi  pomo­
cnika" dbajÄ…cego o wszystkie jego potrzeby, czyli takiego osobistego
sekretarza (krótko mówiąc - w jednej osobie spowiednika, kapłana,
ministranta, towarzysza podróży i - jak powiedziano sekretarza). Był
nim brat Reginald z Piperno.
W czasie tego drugiego już pobytu w Paryżu (trwającego 4 lata)
Tomasz prowadził wykłady, dysputy publiczne i głosił kazania. Były
to zresztą trzy podstawowe zadania, jakie miał wtedy do spełnienia
każdy teolog.
Postawą tak zwanej metody scholastycznej (badań i wykładu) była
analiza tekstu oraz odwoÅ‚ywanie siÄ™ w interpretacji do uznanych auto­
rytetów. Stąd pisano w owym czasie przede wszystkim komentarze.
Tomasz pisał także (jak każdy uczony wtedy) komentarze do
różnych pism. Odróżnia się jednak dwa ich rodzaje: takie, które
zostały spisane przez studentów bądz jego sekretarza i takie, które on
sam osobiście napisał lub podyktował. Tomasz bowiem zarówno sam
pisał, jak i dyktował swoim sekretarzom, których podobno w pewnym
okresie czasu miał aż czterech.
Do tekstów przez niego napisanych osobiście należą między
innymi: wszystkie komentarze do dzieÅ‚ Arystotelesa, niektóre komen­
tarze do Pisma św. i obie Summy - filozoficzna i teologiczna.
Tomasz jako mistrz teologii (magister) zobowiązany był także do
przeprowadzania publicznych dysput (cuestiones dispśtatele). Tematy
tych dyskusji były wcześniej uzgadniane (wyznaczane). Zostały one
oczywiście spisane, a najbardziej znaną ich częścią jest De verdate (O
prawdzie - tytuł pochodzi od pierwszej kwestii). Mistrzowie również
mogli przeprowadzać, jeśli chcieli (mieli odwagę) tak zwane Quod-
libety czyli questiones quodlibetales, a wiÄ™c dyskusje na tematy do­
wolne, zgłaszane wprost w czasie jej trwania (przy czym prowadzono
je jedynie na uniwersytecie w Paryżu). Zarówno komentarze do Pisma
Å›w. jak i owe questiones disputatae (krótko - wiÄ™kszość dzieÅ‚ Toma­
sza) zostały napisane - rzec można - dla zaawansowanych w dziedzinie
teologii. ByÅ‚y wytworem akademickiej aktywnoÅ›ci Tomasza na uni­
wersytecie. Obok takich prac powstały jeszcze inne, pisane dla niezbyt
wtajemniczonych, czyli poczÄ…tkujÄ…cych. Taki charakter majÄ… w zasa-
178 WÅ‚odzimierz DÅ‚ubacz
dzie przede wszystkim obie Summy, zwłaszcza ta druga, to jest
teologiczna. Obie też są wynikiem pozaprogramowych zajęć Tomasza
i nie były - jak wspomniano - inspirowane szkolnymi zajęciami.
Summa Contra Gentiles, czyli tzw. Summa Filozoficzna, powstała na
konkretne zamówienie - ówczesnego generaÅ‚a zakonu dominikaÅ„­
skiego Rajmunda z Penafort - jako pomoc dla misjonarzy pracujÄ…cych
wśród muzułmanów (to jest w Hiszpanii i Afryce Północnej). Dzieli
się ona na dwie części. Część pierwsza - księgi od I do III omawiają
zagadnienia dotyczÄ…ce Boga, ale poznawalne na drodze naturalnej
(ludzkim rozumem). Część druga (to jest księga IV) przedstawia
zagadnienia również dotyczące Boga, ale dostępne (poznawalne) tylko
na drodze Objawienia. Są nimi, jak wiemy, główne prawdy wiary.
Część pierwsza tej summy odwołuje się zasadniczo do poglądów
Arystotelesa i Awicenny, ponieważ były one znane  niewiernym".
Duża część poruszonych tu problemów zostanie potem podjęta, ale
już w sposób bardziej systematyczny i  uproszczony" w drugiej
summie Tomasza, czyli Summie Teologicznej.
W 1259 roku Tomasz opuszcza Paryż i wraca do Italii, dokładnie
do Neapolu, gdzie przebywa półtora roku. Wróci jednak znowu do
 miasta filozofów" za 10 lat. W Neapolu właśnie rozpoczyna pisanie
swojej pierwszej summy, czyli Summa Contra Gentiles (filozoficznej).
Po śmierci papieża Urbana IV (1265) zostaje wezwany do Rzymu w
celu założenia studium dominikańskiego. Ma wtedy 40 lat. Tutaj
wÅ‚aÅ›nie podjÄ…Å‚ zamiar napisania podrÄ™cznika dla poczÄ…tkujÄ…cych teo­
logów, czyli sławnej pózniej Summy Teologicznej. Uważał bowiem,
że istniejące podręczniki nie nadają się do tego; są rozwlekłe,
szczegółowe, niesystematyczne.
W 1268 roku (jak wspomniano - po 10 latach spędzonych we
Włoszech) Tomasz wraca do Paryża po raz trzeci. Tu między innymi
kontynuuje swoją pracę nad Summa Teologiczną. Skończy ją dopiero
(a właściwie nie skończy, czy nie dokończy, bo zaprzestanie pisania 6
grudnia 1273 roku) po powrocie do Italii, do Neapolu, gdzie umrze
stosunkowo młodo, bo w wieku 49 lat, 7 marca 1274 roku.
Tomasz napisał w ogóle bardzo dużo. Polski przekład Summy
Teologicznej (dokonany po II wojnie światowej w Londynie) mieści
się w 34 tomach, a to stanowi tylko około 1/10 część jego twórczości.
Umiera młodo. Wydaje się, że jest to cena, jaką zapłacił za swój
Postać i myśl św. Tomasza z Akwinu 179
ogromny wysiłek intelektualny, albowiem nie oszczędzał się (mało
jadł i spał, całkowicie oddawał się pracy i służbie).
Summa Teologiczna uchodzi za najważniejsze dzieło Tomasza w
zakresie nauk teologicznych. Poświęcił mu 7 lat pracy. Zyskało zaś
ono największą popularność oraz wywarło olbrzymi wpływ tak na
życie jak i na myśl filozoficzną-teologiczną naszej kultury. Składa się
ono z trzech głównych części. 1 {prima pars) traktuje o Bogu w Trójcy
Jedynym oraz o pochodzeniu wszystkich stworzeń od Niego. Część II
{secunda pars) mówi o powrocie wszystkich stworzeń do Boga. Część
III zaś (czyli tertia pars) przedstawia Chrystusa jako  człowieczą
drogÄ™" do Boga. Summa Teologiczna zawiera też suplement (zreda­
gowany przez jego uczniów metodą  kleju i nożyczek" na podstawie
innych jego pism). Warto może - w aspekcie statystycznym -
zauważyć, że dzieło to zawiera aż 512 kwestii ( głównych problemów,
zagadnień ), 2669 artykułów i około 10 tysięcy zarzutów wraz z
odpowiedziami na nie. Natomiast w swojej budowie nie ma sobie
równego w dziejach teologii. Słusznie porównywano jego strukturę do
wspaniałych sakralnych budowli gotyckich - katedr średniowiecznych.
ÅšwiÄ™ty Tomasz jest przede wszystkim teologiem, choć jedno­
cześnie jest też genialnym fdozofem. Filozofuje jednak - rzec można -
na użytek teologii. Jest bowiem przekonany, że to właśnie teologia jest
0
mądrością najwyższą, jaką człowiek może posiąść w tym życiu .
Jednocześnie jest on świadom znaczenia filozofii dla uprawiania
teologii. Jest przecież obok swego nauczyciela, to jest Alberta
Wielkiego, klasykiem rozróżnienia wiedzy (nauki) i wiary (religii). Są
to dziedziny poznania względem siebie autonomiczne. Człowiek
bowiem nie może jednocześnie i tym samym aktem poznawczym
wiedzieć i wierzyć (w to samo). Wierzyć może jedynie wtedy, kiedy
chce wierzyć, ale wiara zawsze wymaga pewnej racjonalizacji; ma być
7
rozumna (i wolna) . Adresatem Objawienia jest przecież człowiek. To
on musi (i powinien) zrozumieć jego treść.
Tomasz w swej myśli filozoficznej nawiązuje do Arystotelesa.
Poprawia i pogÅ‚Ä™bia jego filozofiÄ™ przebudowywujÄ…c jÄ… w Å›wietle wÅ‚a­
snej, nowej i genialnej zarazem koncepcji bytu, gdzie miarÄ… bycia
6
Na temat filozofii św. Tomasza por. zwłaszcza E. Gilson: Tomizm. Wprowadzenie
do filozofii św. Tomasza, Warszawa 1960; tenże: Elementy filozofii chrześcijańskiej.
Warszawa 1965; tenże: Byt i istota. Warszawa 1963.
7
Akt wiary jest aktem rozumu pod naciskiem woli.
180 WÅ‚odzimierz Diu bacz
bytem (czyli czymś rzeczywistym, realnym) jest nie niezmienność (jak
u Platona czy Arystotelesa), ale istnienie. Być czymś realnym, czyli
bytem znaczy tu być czymś istniejącym. Zwiąże to dociekania
8
fdozoficzne całkowicie z istniejącą rzeczywistością . Pozwoli mu to
na zbudowanie nowej, poprawnej koncepcji Absolutu (Boga) jako tak
zwanego Czystego Istnienia, będącego racją (Stwórcą) istnienia
świata, a więc zbioru bytów niekoniecznych. Absolut ten jest Osobą.
Występuje tu więc wielka zgodność tej koncepcji filozoficznej z
pojmowaniem Boga w chrześcijaństwie.
Tomasz sformułuje też swoje słynne  pięć dróg" (dowodów), które
stanowią ściśle filozoficzną i poprawną zarazem argumentację (jedyną
w historii filozofii!) za istnieniem Boga. Dzięki temu wszystkiemu
jego filozofia stanie siÄ™ w peÅ‚ni realistyczna. Tego nie da siÄ™ prze­
cenić!
W zwiÄ…zku z nowÄ… koncepcjÄ… bytu Tomasz utworzy też nowÄ… po­
prawnÄ… koncepcjÄ™ czÅ‚owieka jako compositum (zÅ‚ożenia specyfi­
cznego) duszy i ciała. Wyakcentuje w teorii człowieka koncepcję
osoby, czyli bytu przede wszystkim rozumnego i wolnego, istniejÄ…cego
9
w sobie i dla siebie .
Tak więc, w wyniku przeciwstawienia się idealizmowi (pla-
tonizmowi, augustynizmowi), a dzięki odwołaniu się do realizmu
Arystotelesa, Tomasz zbuduje mocny racjonalny fundament (filo­
zoficzno-teologiczny) dla rozwoju kultury chrześcijańskiej. Do niego
nawiąże wielu pózniejszych filozofów i teologów, a jego myśl
antropologiczna stanie się intelektualnym zapleczem dla ogłoszonej
współcześnie Deklaracji Praw Człowieka.
To novum filozoficzne Tomasza, przejawiające się zwłaszcza w
koncepcji bytu, Boga i koncepcji człowieka nie zostanie od razu w
pełni dostrzeżone. Upłynie wiele czasu zanim dopiero J. Maritain i E.
Gilson, a w Polsce M. A. Krąpiec, odkryją całą głębię filozofii Akwi -
naty. Od jego imienia powstanie też caÅ‚y kierunek filozoficzny nazy­
wany tomizmem.
Po co zatem wracać dziś do Tomasza, przecież żył i tworzył on w
czasach średniowiecza. W czym może on nam dziś być pomocny?
Por. M. A. Krąpiec: Metafizyka. Zarys teorii bytu, Lublin 1978; tenże: O bycie i
istocie, Lublin 1981.
9
Por. tenże: Ja - człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin 1976.
Postać i myśl św. Tomasza z Akwinu 181
Tomasz był geniuszem, widział zatem lepiej (głębiej i dokładniej)
sprawy, które wiążą siÄ™ istotnie z czÅ‚owiekiem, z jego życiem i prze­
znaczeniem. Wykorzystał w swym dziele ogromny dorobek swoich
poprzedników. Był i jest nadal rzetelnym nauczycielem prawdy o
Bogu i człowieku. Jako nauczyciel i mistrz prawdziwy, winien być
przedmiotem studiów i zródÅ‚em inspiracji w naszym, także współ­
czesnym, poszukiwaniu prawdy. Prawda bowiem nie podlega funkcji
czasu, ona siÄ™ nie starzeje!
WÅ‚odzimierz DÅ‚ubacz


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Lichwa wg Åšw Tomasza z Akwinu
Czarnecki Adam Recepcja Arystotelesa w filozofii św Tomasza z Akwinu
H Majkrzak, Filozofia wychowania w ujęciu św Tomasza z Akwinu, s 201 212
Gilson Etienne Tomizm Wprowadzenie do filozofii sw Tomasza z Akwinu
Modlitwa św Tomasza z Akwinu
Wizja człowieka w poglądach św Augustyna i św Tomasza z Akwinu
Tomasz z Akwinu O zasadach natury
Awiceniańskie źródła egzystencjalnej koncepcji bytu Tomasza z Akwinu (Artur Andrzejuk)
Tomasz z Akwinu O wiecznosci swiata
Ewangelia Åšw Tomasza
X P Skarga Żywot Św Tomasza

więcej podobnych podstron