Ksztalcenie Umiejetnosci Ortograficznych Harmonia E book


Anna Jurek
Kształcenie umiejęt-
ności ortograficznych
uczniów z dysleksją
Recenzja: dr Joanna Nijakowska, Uniwersytet
Aódzki
Redakcja i skład: Magdalena Hinz
Korekta: Małgorzata Falkiewicz, Karolina Brdak
Opracowanie graficzne: Jadwiga Hinz
Projekt okładki: Katarzyna Zacharuk-Preyss
3/24
© Copyright by Anna Jurek
© Copyright by Wydawnictwo Harmonia
Redakcja i Biuro Handlowe: 80 283 Gdańsk, ul.
Szczodra 6
tel. 58 348 09 50, 58 348 09 51
fax 58 348 09 00
e-mail: harmonia@harmonia.edu.pl
Szczegółowe informacje o naszych publikacjach:
www.harmonia.edu.pl
Przedruk części lub całości książki bez pisemnej
zgody Wydawnictwa zabroniony.
Ta wersja elektroniczna: Lekkie książki.
ISBN 978-83-7134-552-4
Gdańsk 2012  Wydanie I
Spis treści
Wstęp
I. Stan uczniowskiej ortografii na podstawie
10-letnich badań (1995 2005)
II. Przyczyny błędów ortograficznych
III. Dysortografia jako jedna z postaci dysleksji
rozwojowej
IV. Patomechanizm dysleksji
Dysleksja typu wzrokowo-przestrzennego
Dysleksja typu słuchowo-językowego
Mieszany typ dysleksji
5/24
Dysleksja typu integracyjnego
V. Indywidualizacja pracy i dostosowanie wyma-
gań edukacyjnych wobec uczniów
VI. Metody polisensoryczne
VII. Style poznawcze i strategie uczenia siÄ™
VIII. Pokonywanie trudności językowych
IX. Nauczanie pisowni
Przepisywanie
Pisanie z pamięci
Pisanie z komentowaniem
Przeszukiwanie leksykalne
Zastępowanie słów
Gry i zabawy dydaktyczne. Mnemotechnika
X. Integracja w nauczaniu ortografii
XI. Pułapki ortograficzne
6/24
XII. Sposoby przekazywania wiedzy or-
tograficznej
Metoda dedukcji
Metoda indukcji
Algorytmizacja i programowanie
Metoda opozycji ilościowej
XIII. Sprawdzanie i poprawa prac pisemnych
XIV. Problem  cudownych metod
Literatura
Przypisy
Wstęp
Książka Kształcenie umiejętności ortograficznych
uczniów z dysleksją przybliża przyczyny
niepowodzeń dzieci i młodzieży w uczeniu się
języka polskiego i języków obcych oraz pokazuje
możliwości skutecznego przezwyciężania specy-
ficznych trudności w zakresie poprawnej pisowni.
Publikacja jest skierowana do polonistów, nauczy-
cieli języków obcych, pedagogów terapeutów,
nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz rodz-
iców, którzy chcą pomóc swoim dzieciom w
opanowaniu ortografii.
Metody kształcenia przedstawione w tej książce
sÄ… odpowiednie i bardzo korzystne nie tylko dla
dzieci i młodzieży z dysortografią, lecz także dla
wszystkich uczniów z trudnościami w uczeniu się
ortografii. Wybór działań usprawniających
8/24
nauczanie i uczenie się pisowni został dokonany
w wyniku konfrontacji istniejÄ…cych teorii, majÄ…-
cych uzasadnienie w psychologii (m.in. psy-
chologii pisma, psychologii błędów, psychologii
uczenia się, psychologii zaburzeń rozwojowych),
oraz koncepcji naukowych opartych na badaniach
empirycznych, prowadzonych przez językoznaw-
ców, psychologów, pedagogów, neurologów, lo-
gopedów i dydaktyków zajmujących się proble-
mem niepowodzeń w nauce ortografii, z doświad-
czeniami praktycznymi zdobytymi przeze mnie w
trakcie wieloletniej bezpośredniej pracy z dziećmi
i młodzieżą z dysleksją rozwojową.
Do przeglÄ…du powszechnie znanych i zalecanych
przez dydaktyków działań metodycznych, które
sprawdziły się w kształceniu umiejętności or-
tograficznych osób z dysortografią, dołączyłam
nową propozycję w opracowaniu własnym 
metodÄ™ przeszukiwania leksykalnego (MPL). Me-
toda ta okazała się szczególnie skuteczna w pro-
filaktyce błędów ortograficznych, pomagając
uczniom z dysleksją w świadomym kontrolowaniu
zapisu wyrazów, ale jej przydatność i możliwości
wykorzystania sÄ… znacznie szersze. Przeszuki-
wanie leksykalne, oprócz zapobiegania błędom
ortograficznym, umożliwia również:
9/24
" zrozumienie budowy wyrazu,
" kontrolę kolejności głosek i ich odpowied-
ników graficznych w zapisie wyrazów,
" rozpoznawanie znaczenia nowego słown-
ictwa i poszerzanie zasobu leksykalnego,
" szybkie odróżnianie wyrazów o podob-
nych właściwościach ortograficznych
i/lub ortofonicznych,
" efektywną poprawę błędów or-
tograficznych,
" kształcenie wnioskowania przez analogię,
" osiągnięcie kompetencji analitycznych
prowadzących do dokładności,
" usprawnianie percepcji, pamięci i uwagi,
" opanowanie techniki dokładnego i
biegłego czytania, które bardzo korzyst-
nie przekłada się na rozumienie czy-
tanego tekstu.
Metodzie przeszukiwania leksykalnego, ze wzglÄ™-
du na jej liczne i wyjątkowe zalety, poświęcam w
książce najwięcej miejsca, pokazując możliwości
jej zastosowania w nauczaniu ortografii nie tylko
polskiej, ale również angielskiej.
Wszystkie zaprezentowane opisy metod kształce-
nia zawierają przykłady ćwiczeń aktywizujących
10/24
przyswajanie wiedzy przez uczniów, umożliwiając
im zdobycie umiejętności poprawnego pisania.
11/24
I. Stan
uczniowskiej
ortografii na
podstawie
10-letnich badań
(1995 2005)
Uczniowie nawet wyższych klas piszą z błęda-
mi ortograficznymi, a jest to zjawisko pospo-
lite nie tylko u nas, lecz i gdzie indziej
12/24
Stanisław Szober (1930, s. 156 157)
W lutym 2007 roku pojawiła się w mediach infor-
macja o tym, że w ciągu ostatnich 20 lat francus-
cy nauczyciele odnotowali obniżenie się poziomu
znajomości ortografii. We Francji dzisiejsi czter-
nastolatkowie popełniają w dyktandach tyle
błędów, ile w latach osiemdziesiątych robiły
dziewięcioletnie dzieci. Badania znajomości or-
tografii wśród francuskich uczniów
przeprowadzili lingwiści z paryskiej Sorbony.
Wykorzystali w tym celu dyktanda sprzed 20 lat.
Okazało się, że w roku 1987 każdy uczeń popełnił
w dyktandzie średnio 8 błędów ortograficznych.
W tym samym tekście pisanym przez dzieci w
ubiegłym roku było średnio 15 błędów.
Informacja ta na forach internetowych wywołała
lawinę propozycji i życzeń w rodzaju:  Uprośćmy
ortografię! Zaoszczędzimy na słownikach! . Jeden
z komentatorów tłumaczył pogarszający się stan
ortografii faktem, że dziś dzieci nie czytają i nie
piszą, na co inny internauta oburzył się:  Jak nie
czytajÄ… i nie piszÄ…!? A smsy, a gadu-gadu, a maile
to co!? Nawet po 300 dziennie piszÄ… i czytajÄ…! .
Kolejny głos uspokajał:  Ludzie, i po co tyle hała-
su??? Przecież to o FRANCJI pisali!!!.
13/24
Sprawdzmy więc, jak u nas przedstawia się stan
uczniowskiej pisowni. Prowadzone przeze mnie
badania nad ortografią uczniów rozpoczynających
naukę w szkołach średnich województwa opol-
skiego w latach 1995 2005 pokazały, że
uczniowie przestrzegajÄ…cy norm pisowni stanow-
ią w szkołach zdecydowaną mniejszość. Porów-
nanie umiejętności młodzieży wykazało, że w
ciągu 10 lat dwukrotnie zwiększyła się liczba
błędów ortograficznych przypadających na
statystycznego ucznia. Drastycznie też zmniejszył
się procent uczniów piszących bezbłędnie  z 10%
w roku 1995 do 4% w roku 2005.
Wyniki te przedstawia poniższy wykres.
14/24
Z danych przedstawionych na wykresie wynika,
że dziewczęta znacznie lepiej niż chłopcy radzą
sobie z polskÄ… pisowniÄ….
W roku 1995 trzynaście dziewcząt na sto pisało
bezbłędnie, w 1998  dwanaście, w 2002 
dziesięć, a w 2005  siedem.
W 1995 roku siedmiu chłopców na stu pisało
bezbłędnie, w 1998  sześciu, w 2002  czterech,
a w 2005 już tylko jeden chłopiec.
W teście ortograficznym uczniowie mieli do
napisania 150 wyrazów. Trudności, które w nich
wystąpiły, wynikały z czterech zasad polskiej or-
tografii:
" fonetycznej (np. pogodny),
" morfologicznej (np. wieczór),
" historycznej (np. żółw),
" konwencjonalnej (np. nie można).
Większość przykładów jednak sprawdzała prakty-
czną znajomość zasady morfologicznej, gdyż służy
ona do motywowania pisowni wyrazów, które
sprawiają największe trudności ortograficzne. Dz-
ięki opanowaniu umiejętności w tym zakresie
15/24
język może pełnić swą podstawową, komunikaty-
wną funkcję. Wyrazy, które uczniowie pisali,
należą do najczęściej używanych i szczególnie
ważnych w naszym języku. Powinny one być
doskonale opanowane przez młodzież i stanowić
jej czynny zasób słownictwa.
Oto kilka przykładów z testu ortograficznego, w
którym zadaniem uczniów było między innymi
napisanie ze słuchu następujących związków
wyrazowych:
" odważny żeglarz,
" scharakteryzować bohatera,
" słój jagód,
" ukształtowanie powierzchni,
" pogodny wieczór,
" podróż do Londynu,
" próba chóru,
" siódme okrążenie,
" nie można mnożyć.
Wyniki testu przedstawiajÄ… pesymistyczny i
niepokojÄ…cy obraz sytuacji. Jedna dziewczyna na
sto popełnia w 150 wyrazach ponad 40 rażących
błędów ortograficznych. Podobne problemy ma aż
16/24
14% chłopców; ci, którzy piszą w miarę
poprawnie, stanowiÄ… jedynie 16%.
W badaniach najlepsze efekty uzyskali uczniowie
liceów ogólnokształcących. Dużo gorsze wyniki
były w liceach profilowanych. Bardzo poważne
braki w ortografii majÄ… uczniowie z klas tech-
nicznych.
Kolejny wykres przedstawia liczbę błędów przy-
padajÄ…cych na statystycznego ucznia rozpoczyna-
jącego naukę w szkole średniej.
LICZBA BADÓW PRZYPADAJCYCH NA
JEDNEGO UCZNIA
Z danych przedstawionych na wykresie wynika,
że w 2005 roku liczba błędów przypadających na
statystycznego ucznia w stosunku do 1995 roku
17/24
niemal podwoiła się. Szczegółowe wyniki ilustruje
poniższa tabela.
Liczba błędów przypadających na
Rok
statystycznego ucznia
1995 10,5
1998 11,6
2002 12,4
2005 19,7
Liczba błędów ortograficznych przypadających na
jednego ucznia stale się zwiększa. Gwałtowny
wzrost błędów nastąpił w ciągu ostatnich lat.
Zdziwienie budzi fakt, że pisowni tak podsta-
wowych wyrazów jak odważny czy potężny, która
obowiązuje już w programie I klasy szkoły pod-
stawowej, nie opanowało ponad 20% uczniów
rozpoczynajÄ…cych czwarty etap swojej edukacji.
Największą inwencję uczniowie wykazali,
dokonując na 9 sposobów zapisu słowa mężczyz-
na. W pisowni wyrazów przedsięwzięcie i gwózdz
wykorzystali 7 różnych wariantów.
18/24
Najczęściej powtarzające się błędy dotyczyły
pisowni następujących związków wyrazowych (w
nawiasie podano procent uczniów, którzy dokon-
ali nieprawidłowego zapisu):
" gałązka brzózki (27),
" odważny żeglarz (24),
" scharakteryzować bohatera (23),
" nie można mnożyć (21),
" niektórzy mężczyzni (20),
" siódme okrążenie (18),
" dojrzała pszenica (17).
Wielu uczniów w pisowni wyrazów nie stosuje
znaków diakrytycznych. To, co jeszcze w połowie
lat dziewięćdziesiątych charakterystyczne było je-
dynie dla osób z dysortografią z zaburzeniami
przetwarzania wizualnego, teraz dotyczy również
dużej grupy młodzieży, która przenosi do
zeszytów szkolnych zwyczaje przyjęte w kore-
spondencji elektronicznej, gdzie powszechnie
stosowany jest zapis bez znaków graficznych.
Wśród internautów funkcjonuje nawet specjalny
termin Caps Lock Guys, którym określają ludzi
używających wielkich liter i znaków graficznych.
W e-mailach na przykład wyraz blednie może oz-
naczać błędnie, przezywać  przeżywać, zadanie 
19/24
żądanie, zebra  żebra, drzeć  drżeć, rozpaczać
 rozpocząć, osad  osąd, zając  zająć, stracić 
strącić, polka  półka  Polka, zapis zeby może oz-
naczać zęby lub żeby, jezyk to może być język al-
bo jeżyk.
Za ciekawostkę należy też uznać kolejną nowość
w pracach pisemnych młodzieży: w charakterze
znaków interpunkcyjnych i w celu zaznaczenia
swojego nastawienia do opisywanego zagadnienia
uczniowie zaczęli stosować emotikony. Są one
wszechobecne, pojawiajÄ… siÄ™ nawet w pracach
maturalnych.
Analizując prace młodzieży, można zauważyć w
ostatnich latach całkowicie nowe zjawisko. Ab-
solwenci 8-klasowej szkoły podstawowej zupełnie
inaczej wyjaśniali pisownię wyrazów, np. słowo
wzorzysty uzasadniali wymianÄ… rz:r i podawali
którąś z form wyrazu: wzory, wzorek, wzorować,
wzór. Natomiast wielu absolwentów gimnazjum
nie zna podstawowych reguł ortografii i bazuje w
wyjaśnianiu pisowni jedynie na swoich umiejęt-
nościach, wyciągając wnioski na podstawie po-
danego przykładu, np. wzorzysty pisze się przez
rz, bo: po o, przed y, po samogłosce, przed
samogłoską, rz jest w środku wyrazu, końcówka
20/24
ysty, to wyjątek. W taki sposób absolwenci gim-
nazjum, biorący udział w badaniach w 2005 roku,
na potrzeby uzasadnienia pisowni 32 wyrazów
stworzyli (choć może bardziej odpowiednie słowo
będzie: wykombinowali) ponad 100 nowych reguł
polskiej ortografii. Wśród badanych znalezli się
nawet uczniowie, którzy twierdzili, że rz
wymienia się na ż, a ó na u.
Nie mamy zamiaru przypisywać ortografii
jakiegoÅ› przesadnego znaczenia, (...) lecz stÄ…d
nie wynika, żeby każdy miał się w niej rządzić
niby szara gęś.
Konrad Drzewiecki (1914, s. 346)
Przyznać trzeba, że uczniowie podchodzą do
zadań w sposób wyjątkowo twórczy. Trudno jed-
nak zaobserwowane zjawisko nazwać poprawnym
myśleniem indukcyjnym, gdyż wnioskowanie i
uogólnianie na podstawie jednego przykładu jest
całkowicie bezpodstawne. Na dodatek brak w tym
rozumowaniu jakiegokolwiek logicznego uzasad-
nienia, bo kiedy uczniowie mają wyjaśnić na
przykład, dlaczego nie ma piszemy osobno  uza-
sadniają, zgodnie z prawdą, że nie przed czasown-
ikiem piszemy osobno, natomiast kiedy majÄ… wy-
21/24
jaśnić, dlaczego niepokoić się piszemy razem, ci
sami uczniowie podają, że nie z czasownikiem
piszemy razem.
Wielu uczniów nie tylko nie zna reguł, ale i na-
jważniejszych wyjątków, o czym może świadczyć
próba uzasadnienia pisowni słowa pszenica
regułą, że po p pisze się sz. Niektórzy pisownię
słowa zasuwka wyjaśniali: bo końcówka uwka, uz-
nając złotówkę za wyjątek.
Oprócz testów ortograficznych został
przeprowadzony test gramatyczny badajÄ…cy
stopień opanowania elementarnych pojęć z nauki
o języku, głównie w aspekcie funkcjonalnym. Do-
bra znajomość gramatyki jest podstawą
poprawnego pisania. Z poszczególnymi działami
gramatyki, takimi jak: fonetyka i wymowa, części
mowy, słowotwórstwo czy fleksja, wiąże się wiele
zagadnień ortograficznych (np. konwencjonalna
zasada polskiej pisowni opiera się głównie na zna-
jomości części mowy).
O dużym znaczeniu i ścisłym związku nauki o
języku z nauką języka wiedzą dobrze nie tylko
poloniści, ale również nauczyciele języków ob-
cych, którzy mają pełne prawo oczekiwać od
22/24
uczniów rozpoczynających naukę w szkole śred-
niej znajomości podstawowych pojęć gramaty-
cznych.
Kilka lat temu nie zdarzało się, żeby uczeń
rozpoczynający naukę w szkole średniej nie
wiedział, co to jest rzeczownik czy czasownik.
Teraz jest to dla dużej grupy uczniów regułą.
W teście gramatycznym jedno z zadań polegało
na nazwaniu części mowy w następującym zda-
niu: Moja koleżanka troskliwie opiekuje się młod-
szym rodzeństwem.
Wśród absolwentów 8-klasowej szkoły podsta-
wowej rozpoczynających naukę w szkołach śred-
nich 22 28% bezbłędnie nazywało części mowy
w tym zdaniu; dla porównania w 2002 roku już
tylko 13%. W 2005 roku żaden z uczniów biorą-
cych udział w badaniach nie wykonał tego zada-
nia poprawnie.
Wielu absolwentów gimnazjum nie tylko nie zna
części mowy, ale nie potrafi też zdecydować, czy
dwa wyrazy, np. nie zależeć/niezależnie, należą do
tej samej czy do innych części mowy.
23/24
Uczniowie mylą nawet tak podstawowe pojęcia
jak wyraz i zdanie, pisząc na przykład: Na końcu
zdania zawsze pisze się  rz . Dla równowagi inny
z uczniów twierdzi wręcz przeciwnie: Na końcu
zdania nigdy nie piszemy  rz .
Przeprowadzone badania wykazały, że znaczna
część młodzieży rozpoczynającej naukę w szkole
średniej ma bardzo poważne problemy z
poprawną pisownią. Stan ten nie uległ poprawie
mimo zreformowania systemu edukacji,
wprowadzenia egzaminów zewnętrznych i
wydłużenia o rok nauki na wcześniejszych eta-
pach kształcenia. Co więcej, wyniki badań jednoz-
nacznie pokazują, że z roku na rok obniżają się
umiejętności uczniów w zakresie pisemnej komu-
nikacji językowej.
24/24
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Nexto.pl.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Diagnoza Dysleksji Harmonia E book
Kształtowanie umiejętności społecznych poradnik
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i radzenia sobie ze stresem
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów
(autyzm) Kształcenie umiejętności liczenia u dziecka z autyzmem

więcej podobnych podstron