nauczyć się uważności


wccm.pl
http://www.wccm.pl/index.php?id=72&goffset=1
WCCM.PL
ERNEST LARKIN OCam
Ojciec Ernest Larkin OCam (1922-2006) urodził się w Chicago. W 1939 r. wstąpił do
nowicjatu Karmelitanów. Studia teologiczne ukończył w Waszyngtonie i w Rzymie. W
1959 roku został wykładowcą teologii ascetycznej i mistycznej na Catholic University
of Amerika, gdzie też został profesorem. Od 1970r. w diecezji w Phoenix sprawował
funkcję teologa diecezjalnego angażując się głęboko w duchowe prace formacyjne
zarówno osób duchownych jak i laikatu. W 1979 roku ukazała się jego książka
 Duchowa odnowa amerykańskiego kapłaństwa , którą napisał na zlecenie
Episkopatu Ameryki. Ojciec Larkin był przez ponad 20 lat nauczycielem i praktykiem
Medytacji Chrześcijańskiej. Konferencje zawarte w tym cyklu ukazały sie w jego książce
Kontemplatywna modlitwa dzisiaj (Contemplative Prayer for Today). (Tłum. konferencji A.Ziółkowski,
Copyright wccm.pl. Przedruk za zgodą wyd. MedioMedia)
Pozostaje jedno istotne pytanie dotyczące praktyki: Co czynić, by wzrastać w uważności?
Odpowiedz brzmi: Pielęgnować pulsujące życie duchowe. Uważność jest produktem ubocznym
dojrzałej świętości. Lecz czy istnieją jakieś specjalne środki by wzrastać w jej praktyce i umiejętności?
Jak stać się bardziej uważnym? Pragnę tu szczególnie zasugerować dwie drogi. Pierwsza z nich to
medytacja, druga to czystość serca, jako podstawowe warunki każdej prawdziwej modlitwy. Są to dwa
ramiona do objęcia Boga i wzrostu w uważności.
Po pierwsze uważność jest owocem pozostania wiernym każdego dnia dwóm okresom Medytacji
Chrześcijańskiej. Medytacja sama w sobie jest przedłużonym okresem uważności. Praktyka czyni
mistrza, jest więc oczywiste, że medytacja będzie promować nawyk uważności. Powszechna mądrość
powiada: Znajdz Boga w modlitwie, a znajdziesz go wszędzie wokół. Pewien sufi, islamski mistyk,
wyszedł ze swego kącika modlitwy i stwierdził: Poszedłem na rynek i wszędzie tam widziałem Boga.
Prawdziwe jest również zaprzeczenie tej reguły: bez regularnej praktyki medytacji trudniej znalezć
Boga. Ogólna uważność w ciągu dnia powoduje przenikanie go obecnością wobec Boga. Jak da się
ją inaczej utrzymać, jak nie poprzez skoncentrowaną i skupioną obecność? Jak być uważnym na Boga
w przemijających wydarzeniach dnia, jeżeli nie znajdujemy czasu na spotkanie się z Nim twarzą w
twarz? Musimy skupić się na Panu, zejść na ubocze i znalezć spokój dla naszego ducha. Inaczej nie
rozpoznamy Go, gdy pojawi się w przebraniu pod postacią innych ludzi i ich dobrych uczynków.
Dwa okresy Medytacji Chrześcijańskiej biorą swój początek w dawnej tradycji chrześcijańskiej.
Franciszek de Osuna, jeden z najwybitniejszych nauczycieli kontemplacji i wczesny przewodnik
św.Teresy z Awili, polecał dwa okresy medytacji dziennie, każdy z nich trwający jedną godzinę. De
Osuna pisał:  Masz wycofać się do swego serca i w ciągu dwóch godzin pozostawić wszystkie rzeczy
stworzone, jedną godzinę przed i jedną godzinę po południu w czasie najcichszym z możliwych .
Poza tym czasem umysł ma być zajęty lectio divina, de Osuna zgadzając się ze św. Bonawenturą, że
 nikt nie może nazywać się wiernym świętej pasji, jeżeli nie spędza większości dnia kontemplując ją w
ten czy inny sposób . Dla większości z nas dwie godziny zalecane przez de Osunę mogą być poza
możliwościami czasowymi, jednak dla wielu ludzi dwa okresy od 20 do30 minut sprawdziły się jako
bardzo praktyczne. Lectio Divina to nie tylko czytanie Pisma, lecz również odczytywanie Bożej
obecności w każdym czasie: w pracy, w naszych związkach z innymi, w świecie, który nas otacza.. Jest
to więc możliwe!
Drugim sposobem kultywowania uważności jest czystość serca. Jest ona tak ważna, jak sama
modlitwa ponieważ miara czystości serca jest miarą modlitwy. Tradycja chrześcijańska nieustannie
powraca do tego związku począwszy od Jana Kasjana aż po Teilharda de Chardin. Czym jest owa
czystość serca? Jest oderwaniem, szczególnie zaś, oderwaniem się afektywnym. Jest wolnością woli
zanim stanie się przed wyborem. Wolność taka wzrasta poprzez praktykę rzeczywistego oderwania
się, wyrzeczenia się wszystkiego, co stoi na drodze służby Bogu.
W zachodniej tradycji wyrzeczenie się jest drogą do skupienia na Bogu. Nauczyciele, tacy jak
Franciszek de Osuna, Teresa z Awilli i Jan od Krzyża podkreślają nauczanie Ewangelii dotyczące
zaparcia się samego siebie, jako warunek pójścia za Chrystusem. [...]. Chrześcijańscy mistrzowie
duchowości kładą z reguły nacisk na wyrzeczenie się należnych nam dóbr i przyjemności, takich jak
małżeństwo, posiadanie rzeczy materialnych, czy też zaszczytów tego świata. Motywy te powtarzają się
bezustannie w ich pismach i współczesny czytelnik łatwo wzdraga się przed takimi drastycznymi
wymaganiami. Jednak dzisiaj czytając ich pisma musimy pamiętać, że owe klasyczne dyrektywy
muszą być zawsze odczytywane w świetle Bożej woli wobec każdego z nas i ciągłego odkrywania
tego, kim jesteśmy w Bogu. Bóg ma dla każdego z nas unikalny plan, po to właśnie byśmy stali się tą
unikalną jednostką, którą zostaliśmy stworzeni od samego początku naszego istnienia. Wolność bycia
tą osobą, do której stania się jesteśmy powołani, jest kontrolującym czynnikiem w procesie wyrzekania
się rzeczy tego świata. To czego się zapieramy, jest tym co staje na przeszkodzie naszej wolności:
niezrównoważonych pragnień, tych które blokują działanie ducha w naszym życiu.
Stąd też bierze się potrzeba czystości serca  by umożliwić Bogu działanie w nas.
Tak więc całkowite wyrzeczenie się dotyczy jedynie niszczących pożądań. Umiejętność rozróżnienia i
rozpoznania pomoże nam wyczuć, to co jest impulsem ducha miłości, a co pazernością ego.
Chrześcijańskie kryterium wyboru, to pytanie o motywacje: Czy moje działanie jest wyrazem wolności i
ekspansji ducha, czy też bierze się z lęku i samoprojekcji. Lub, mówiąc jeszcze prościej: Czy myślimy o
sobie, czy też pozwalamy sobie na obniżenie mechanizmów ochronnych po to, by stawać się tą
spontaniczną osobą, jaką w swej istocie jesteśmy.
Język jakim posługiwała się tu tradycja może nas łatwo zwieść. I tak na przykład De Osuna przedstawia
wyrzeczenie się, jako przekroczenie i wyjście poza rzeczy stworzone. Według niego należy być
 ślepym, głuchym i niemym na wszystko, co nie jest Bogiem i musimy  strzec serca z całą
czujnością, wyzbywając się z niego wszelkich rzeczy doczesnych, by Ten, który je stworzył mógł
wyłonić się w życiu pełnym łaski . Cena boskiej jedności  jest niczym mniejszym jak wszystkim . Tego
rodzaju radykalny język może sugerować silne przekonanie, że należy odrzucić całe stworzenie. Nie tak
jest i nie to mówią nam ci autorzy. To wszystko co musi być pominięte jest niczym innym jak tym
wszystkim, co stoi we współzawodnictwie wobec Boga. [...]
Jak poradzić sobie z tak zdefiniowanym wyrzeczeniem? Karl Rahner zaleca  wycofanie się w siebie
samego i z tego miejsca podejmowanie właściwych wyborów na każdą chwilę. Takie wycofanie nie
ma nic wspólnego z wykręcaniem się od partycypacji i ucieczką z pola aktywności. To przede
wszystkim życie naszą prawdziwą jaznią (trueself) i życie naznaczone celem.
Wydostać się poza rozproszenia, wyłączyć to bez
przerwy gadające w nas radio, skończyć z  pustym
gadaniem i plotkowaniem , unikać marnowania
czasu na bezwartościową lekturę i wycofać się z 
nadaktywności i spalającego nas nadgorliwego
spełniania naszych obowiązków, owej busyness,
która w istocie jest niczym innym jak uchylaniem
się od naszych prawdziwych zobowiązań . Wejdz w
siebie tak, by stać się prawdziwym sobą.
Tak pojęte wyrzeczenie się nie jest więc żadną
ucieczką od życia, lecz  stanie twarzą w twarz z
samym sobą, spojrzenie prawdzie w oczy, zamiast
szukania pociechy w paplaninie, pogaduszkach i
czysto zewnętrznym wyczerpaniu Eucharystyczne
życie zobowiązuje mnie do  zaakceptowania mego
codziennego życia takim, jakie ono jest. Nie potrzebuję ofiarowywać Bogu w sercu żadnych
wzniosłych uczuć... Mogę złożyć przed Nim moją codzienność taką jaka jest, w całej swej
małostkowości i trywialności . Chrześcijańskie wyrzeczenie się jest jeszcze innym słowem na
chrześcijańską uważność, oba one leżą w sercu naszego poszukiwania Boga. To szukanie Go
zakotwiczone jest w dwóch codziennych okresach modlitwy kontemplacyjnej, jaką jest Medytacja
Chrześcijańska.
fot. wccm.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jak nauczyć się wcześnie wstawać
Jak szybko nauczyć się mówić po angielsku
Każde dziecko może nauczyć się spać rekomendacje
Nadszedł czas, by Michnik nauczył się żyć w demokracji
Jak szybko nauczyc sie jezykow obcych obcy
Cielecki Roman Nie nauczylem sie tanga id 2035
Wszystkiego Co Wiem O Zarzadzaniu Nauczylem Sie Od Mojego Psa Studio Emka E book
RAPORT jak szybko nauczyc sie jezyka obcego

więcej podobnych podstron