Specjalista ds rekrutacj pracowników 241304


Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich, projekt  Opracowanie i upowszechnienie krajowych
standardów kwalifikacji zawodowych .
KRAJOWY STANDARD KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
Specjalista do spraw rekrutacji pracowników (241304)
Autorzy
 mgr Bartosz Nestorowicz
Firma doradcza Horyzont s.c., Gliwice
 mgr Agnieszka Nowakowska
Firma doradcza Horyzont s.c., Gliwice
Konsultant ds. metodologii
 mgr Dariusz Kosiorek
Demos Polska Sp. z o.o., Warszawa
Recenzenci
 mgr Jolanta PstraÅ›
Firma Chemiczna Dwory S.A., Oświęcim
 mgr Barbara Dytko
P.H. Alfa- Elektro Sp. z o.o., Katowice
Ewaluatorzy zewnętrzni
 mgr Olga Brusik
Bruspol, Sosnowiec
 mgr Beata Piechocka
Śląska Fundacja Wspierania Przedsiębiorczości
 mgr Albert Binda
Firma doradcza L. Grant, Katowice
Komisja zatwierdzajÄ…ca
 mgr Bogdan Grzybowski  przewodniczÄ…cy
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Warszawa
 mgr Antoni Rutka
Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza, Warszawa
 dr Wojciech Januszko
Krajowa Izba Gospodarcza, Warszawa
 mgr Dawid Galus
Konfederacja Pracodawców Polskich, Warszawa
 dr Michał Butkiewicz
Centrum Badawczo-Rozwojowe  Edukacja i Praca , Warszawa
© Copyright by Ministerstwo Pracy i Polityki SpoÅ‚ecznej, 2007
ISBN 978-83-7204-503-4 [138]
Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji  PIB
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. (048) 364-42-41, fax (048) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
SPIS TREÅšCI
Wstęp ................................................................................................................ 4
1. Podstawy prawne wykonywania zawodu .................................................. 9
2. Syntetyczny opis zawodu ............................................................................ 9
3. Stanowiska pracy ...................................................................................... 11
4. Zadania zawodowe .................................................................................... 11
5. Składowe kwalifikacji zawodowych......................................................... 12
6. Korelacja między zadaniami zawodowymi
a składowymi kwalifikacji zawodowych.................................................. 13
7. Kwalifikacje ponadzawodowe .................................................................. 13
8. Specyfikacja kwalifikacji ogólnozawodowych, podstawowych
i specjalistycznych dla zawodu ................................................................. 14
3
Wstęp
Gospodarka oparta na wiedzy i współczesny rynek pracy potrzebują instru-
mentów wspierających rozwój zasobów ludzkich. W związku z tym duże nadzieje
wiąże się z ustanowieniem norm kwalifikacyjnych, które pozwoliłyby z jednej
strony zwiększyć przejrzystość kwalifikacji zawodowych potrzebnych gospodarce,
a z drugiej strony mogłyby być wykorzystywane do poprawy jakości kształcenia
i doskonalenia zawodowego w systemie szkolnym i pozaszkolnym.
Podstawę prawną tworzenia w Polsce systemu krajowych standardów kwali-
fikacji zawodowych stanowi Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrud-
nienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001 z pózn. zm.),
w której określono m.in. (Art. 4), że:
 & Minister właściwy do spraw pracy realizuje zadania na rzecz rynku pracy
przez dążenie do uzyskania wysokiego poziomu i rozwoju zasobów ludzkich,
w szczególności przez:
 prowadzenie badań i analiz rynku pracy,
 ustalanie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy,
 koordynowanie opracowywania standardów kwalifikacji zawodowych dla za-
wodów występujących w klasyfikacji zawodów i specjalności oraz prowadzenie
baz danych o standardach kwalifikacji&  .
W Polsce nadzorem i koordynacją opracowywania standardów kwalifikacji
zawodowych o randze krajowej zajmuje siÄ™ Departament Rynku Pracy Minister-
stwa Pracy i Polityki Społecznej. Będą one uaktualniane okresowo w miarę potrzeb
i zmian w wykonywaniu zawodu.
Zbiór sukcesywnie opracowywanych krajowych standardów kwalifikacji zawo-
dowych jest udostępniany w internetowej bazie danych, założonej na serwerze Mini-
sterstwa Pracy i Polityki Społecznej http://www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl.
Opis standardu zawiera następujące elementy:
1. Podstawy prawne wykonywania zawodu (zawierają przepisy związane ściśle
z wykonywaniem zawodu).
2. Syntetyczny opis zawodu.
3. Wykaz stanowisk pracy z przyporządkowaniem do pięciu poziomów kwalifikacji.
4. Wykaz zadań zawodowych.
5. Wykaz składowych kwalifikacji zawodowych.
6. Zbiory umiejętności, wiadomości i cech psychofizycznych pracownika przy-
porzÄ…dkowane do:
 pięciu poziomów kwalifikacji zawodowych,
 grup kwalifikacji: ponadzawodowych, ogólnozawodowych, podstawo-
wych i specjalistycznych.
W obecnym stanie prawnym standardy kwalifikacji zawodowych nie sÄ… obli-
gatoryjnym dokumentem. Aktualnie opracowane standardy funkcjonujÄ… na zasa-
dzie dokumentu rekomendowanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
i mogą być wykorzystywane przez zainteresowane osoby i instytucje do różnych
celów, np. poradnictwa zawodowego, dostosowania ofert pracy do kwalifikacji
4
osób poszukujących pracy, oceny  luki kwalifikacyjnej osób bezrobotnych i po-
szukujących pracy, opracowania programów staży i praktyk zawodowych w ra-
mach przygotowania zawodowego, przygotowania podstaw programowych kształ-
cenia w zawodzie, programów kształcenia i doskonalenia zawodowego.
Model krajowych standardów kwalifikacji zawodowych przedstawia rys. 1.
Nazwa zawodu zgodnie z klasyfikacjÄ…
Standard
Słownik pojęć
kwalifikacji
Podstawy prawne wykonywania zawodu
dla zawodu 1
Syntetyczny opis zawodu
Stanowiska pracy
Zadania zawodowe
Składowe kwalifikacji zawodowych
Specyfikacja kwalifikacji zawodowych według grup
i poziomów:
Standard
kwalifikacji
dla zawodu 2
KLASYFIKACJA
ZAWODÓW
POZIOM 1
I SPECJALNOÅšCI
ponadzawodowe
Standard
kwalifikacji
ogólnozawodowe  umiejętności
dla zawodu 3
 wiadomości
 cechy
podstawowe
psychofizyczne
Standard
specjalistyczne
kwalifikacji
dla zawodu 4
POZIOM 2
ponadzawodowe
kolejne zawody ....
ogólnozawodowe  umiejętności
 wiadomości
 cechy
podstawowe
psychofizyczne
specjalistyczne
(itd. ...)
POZIOM 5
ponadzawodowe
ogólnozawodowe  umiejętności
 wiadomości
 cechy
podstawowe
psychofizyczne
specjalistyczne
Rys. 1. Model krajowych standardów kwalifikacji zawodowych
5
* * *
Krajowy standard kwalifikacji zawodowych powstaje w oparciu o analizÄ™ za-
wodu, która polega na wyodrębnieniu zakresów pracy w zawodzie oraz typowych
zadań zawodowych Z-n (n = 1, 2, 3& ). Przyjęto, że zakres pracy ma odpowiadać
potrzebom rynku pracy, tzn. powinna istnieć możliwość zatrudnienia pracownika
w danym zakresie pracy, na jednym lub kilku stanowiskach. Zakresom prac przy-
porządkowano tzw. składowe kwalifikacji zawodowych K-i (i = 1, 2, 3& ). Każ-
dej składowej kwalifikacji zawodowych przyporządkowano co najmniej jedno
(najczęściej kilka) zadań zawodowych. Korelację między zadaniami zawodowymi
a składowymi kwalifikacji zawodowych przedstawia tabela 2 opisu standardu.
W kolejnym kroku analizy każde zadanie zawodowe rozpisane zostało na
zbiory: umiejętności, wiadomości i cech psychofizycznych. W grupie kwalifikacji
podstawowych dla zawodu i specjalistycznych poszczególnym umiejętnościom,
wiadomościom i cechom psychofizycznym przyporządkowano oznaczenia tych
składowych kwalifikacji zawodowych K-i, w których dana umiejętność, wiado-
mość i cecha jest wykorzystywana. W grupie kwalifikacji ogólnozawodowych
i ponadzawodowych nie indeksuje się umiejętności, wiadomości i cech psychofi-
zycznych symbolami K-i, gdyż z definicji są one przypisane do wszystkich skła-
dowych kwalifikacji zawodowych K-i.
Rysunek 2 przedstawia etapy analizy zawodu.
ZAWÓD
ZAKRES PRACY
(SKAADOWA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH)
ZADANIE ZAWODOWE
UMIEJTNOÅšCI  WIADOMOÅšCI
 CECHY PSYCHOFIZYCZNE
Rys. 2. Etapy analizy zawodu
Zbiory umiejętności, wiadomości i cech psychofizycznych przypisane zostały
do czterech grup kwalifikacji: ponadzawodowych, ogólnozawodowych, podsta-
wowych dla zawodu i specjalistycznych, które różnią się zasięgiem i stopniem
ogólności.
Kwalifikacje ponadzawodowe opisane są zbiorami umiejętności, wiadomo-
ści i cech psychofizycznych wspólnych dla branży lub sektora gospodarki, w której
zawód funkcjonuje (np. branża budowlana, informatyczna). Kwalifikacje po-
nadzawodowe obejmują także kwalifikacje kluczowe, które definiuje się jako
wspólne dla wszystkich zawodów. Kwalifikacje ogólnozawodowe są wspólne dla
wszystkich zakresów pracy w zawodzie, czyli dla tzw. składowych kwalifikacji
6
zawodowych K-i. Kwalifikacje podstawowe dla zawodu sÄ… charakterystyczne dla
jednej lub kilku (ale nie wszystkich) składowych kwalifikacji zawodowych. Kwali-
fikacje specjalistyczne także są charakterystyczne dla jednej lub kilku (ale nie
wszystkich) składowych kwalifikacji zawodowych, ale ponadto są to umiejętności,
wiadomości i cechy psychofizyczne rzadziej występujące w zawodzie, które wy-
konuje stosunkowo mała grupa pracowników wyspecjalizowanych w dość wąskiej
działalności w ramach zawodu. Rysunek 3 przedstawia zasięg poszczególnych
rodzajów kwalifikacji zawodowych.
W Krajowym Standardzie Kwalifikacji Zawodowych zdefiniowano pięć po-
ziomów kwalifikacji. Uporządkowanie kwalifikacji zawodowych według pozio-
mów ma na celu ukazanie złożoności pracy, stopnia trudności i ponoszonej odpo-
wiedzialności. Zasadą było niemieszanie ze sobą dwóch kwestii: wykształcenia
towarzyszącego zdobywaniu kwalifikacji zawodowych oraz umiejętności wyma-
ganych do wykonywania pracy na typowych stanowiskach pracy w zakładach pra-
cy. Przyjęto nadrzędność wymagań stawianych pracownikom na stanowiskach
pracy nad wymaganiami określonymi w podstawach programowych kształcenia
w zawodzie i wynikającymi z nich wymaganiami programów nauczania oraz wy-
maganiami zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe.
GOSPODARKA
(Klasyfikacja zawodów i specjalności)
BRANŻA (SEKTOR GOSPODARKI)
ZAWÓD
ZAKRES PRACY
(SKAADOWA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH)
ZADANIE ZAWODOWE
Kwalifikacje podstawowe i specjalistyczne
Kwalifikacje podstawowe i specjalistyczne
Kwalifikacje ogólnozawodowe
Kwalifikacje ponadzawodowe
Kwalifikacje kluczowe (np. porozumiewanie się w języku obcym, umiejętność wyszukiwania
i przetwarzania informacji, przedsiębiorczość, umiejętność pracy zespołowej itp.)
Rys. 3. Zasięg rodzajów kwalifikacji zawodowych
Na poziomie pierwszym umieszcza się umiejętności towarzyszące pracom
prostym, rutynowym, wykonywanym pod kierunkiem i pod kontrolą przełożonego.
Najczęściej jest to praca wykonywana indywidualnie. Do wykonywania pracy na
poziomie pierwszym wystarcza przyuczenie. Osoba wykonujÄ…ca pracÄ™ ponosi za
nią indywidualną odpowiedzialność za działania zawinione.
7
Poziom drugi wymaga samodzielności i samokontroli przy wykonywaniu ty-
powych zadań zawodowych. Pracownik potrafi pracować w zespole pod nadzorem
kierownika zespołu. Ponosi indywidualną odpowiedzialność za działania zawinione.
Na poziomie trzecim kwalifikacji zawodowych pracuje pracownik, który wy-
konuje złożone zadania zawodowe. Złożoność zadań generuje konieczność posia-
dania umiejętności rozwiązywania nietypowych problemów towarzyszących pracy.
Pracownik potrafi kierować małym, kilku- lub kilkunastoosobowym zespołem
pracowników. Ponosi odpowiedzialność zarówno za skutki własnych działań, jak
i za działania kierowanego przez siebie zespołu.
Poziom czwarty wymaga od pracownika umiejętności wykonywania wielu
różnorodnych, często skomplikowanych i problemowych zadań zawodowych. Za-
dania te majÄ… charakter techniczny, organizacyjny i specjalistyczny oraz wymagajÄ…
samodzielności powiązanej z poczuciem ponoszenia wysokiej osobistej odpowie-
dzialności. Pracownik musi potrafić kierować zespołami średniej i dużej liczebno-
ści, od kilkunastu do kilkudziesięciu osób, podzielonymi na podzespoły.
Poziom piąty reprezentują pracownicy, którzy kierują organizacjami i podej-
mują decyzje o znaczeniu strategicznym. Potrafią diagnozować, analizować i pro-
gnozować złożoną sytuację gospodarczą i ekonomiczną oraz wdrażać swoje pomy-
sły do praktyki organizacyjnej i gospodarczej. Są w pełni samodzielni, działający
w sytuacjach przeważnie problemowych, ponoszący odpowiedzialność i ryzyko
wynikające z podejmowanych decyzji i działań. Pracownicy ci ponoszą także od-
powiedzialność za bezpieczeństwo i rozwój zawodowy podległych im osób i całej
organizacji.
8
1. Podstawy prawne wykonywania zawodu1
 Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U.
Nr 133, poz. 883 z pózn. zm.).
 Ustawa z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz. U. Nr 4,
poz. 28 z pózn. zm.).
 Ustawa z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr 124,
poz. 1362 z pózn. zm.).
 Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych
(Dz. U. Nr 70, poz. 335 z pózn. zm.).
 Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z pózn. zm.).
 Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pra-
cownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U.
Nr 90, poz. 844 z pózn. zm.).
 Ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
(Dz. U. Nr 166, poz. 1608 z pózn. zm.).
 Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z pózn. zm.).
 RozporzÄ…dzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie
klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej
stosowania (Dz. U. Nr 256, poz. 2644).
 RozporzÄ…dzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004 r. w spra-
wie szczegółowych warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodo-
wego w miejscu pracy.
 RozporzÄ…dzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w spra-
wie refundowania ze środków Funduszu Pracy wynagrodzeń wypłacanych mło-
docianym pracownikom.
 RozporzÄ…dzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w spra-
wie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposa-
żenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przy-
znawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i re-
fundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru
dopuszczalnej pomocy.
 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2006 r. w sprawie wysoko-
ści minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2007 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 171,
poz. 1227).
2. Syntetyczny opis zawodu
Specjalista ds. rekrutacji pracowników zajmuje się wyszukiwaniem potencjal-
nych kandydatów do pracy, a następnie oceną ich predyspozycji oraz stopnia zgod-
1
Stan prawny na dzień 31 marca 2007 r.
9
ności prezentowanego przez nich doświadczenia i umiejętności z wymaganiami
stawianymi przez firmÄ™.
Specjalista ds. rekrutacji pracowników posiada wiedzę związaną z tematyką
zasobów ludzkich, prawa pracy oraz tendencji ujawniających się na rynku pracy.
W swojej pracy łączy wiedzę na temat specyfiki firmy, dla której wyszukuje pra-
cowników, gruntowne informacje na temat obsadzanych stanowisk oraz informacje
pozyskane w procesie rekrutacji i selekcji od zainteresowanych kandydatów. Potra-
fi poruszać się w schematach organizacyjnych firmy oraz ma świadomość, jakie
kwalifikacje konieczne są do podjęcia pracy w danej jednostce. Jest to cały obszar
dotyczący właściwego zrozumienia potrzeb firmy chcącej zatrudnić nowe osoby
bądz dokonać awansu wewnątrz organizacji.
Aby dobrze zidentyfikować miejsce pracy, specjalista zna zasady budowania
struktury organizacji oraz zespołów. Nie bez znaczenia jest umiejętność komunika-
cji i współpracy z innymi specjalistami, którzy zgłaszają zapotrzebowanie na pra-
cownika. To wspólnie z nimi specjalista ds. rekrutacji tworzy dokument, który jest
punktem odniesienia w całym pózniejszym procesie rekrutacji pracowników.
Specjalista ds. rekrutacji pracowników buduje bazę danych kandydatów do
podjęcia pracy, korzysta z niej oraz nieustannie ją uaktualnia i poszerza. W świecie
powszechnej informatyzacji sprawnie porusza siÄ™ w Internecie bÄ…dz korzysta z in-
nego typu mediów dla rozpowszechnienia informacji o poszukiwaniu pracowni-
ków. Ważne jest, aby osoba na takim stanowisku potrafiła w tym obszarze korzy-
stać z poddostawców usług, jeśli miejsce pracy stwarza takie możliwości. Umie
przy tym wybrać stosowne medium do docelowej grupy odbiorców, aby zapewnić
jak największy odzew na publikowane ogłoszenie.
Specjalista ds. rekrutacji zbiera nadesłane aplikacje, a następnie dokonuje se-
lekcji kandydatów w oparciu o kryteria zawarte w profilu stanowiska. Stosuje
w tym celu powszechnie używane metody (wywiady, testy), dostosowując je do
badanego obszaru. Posiada podstawowe informacje z dziedziny psychologii i za-
rzÄ…dzania zasobami ludzkimi, co pozwala na ocenÄ™ nie tylko kwalifikacji formal-
nych, ale i praktycznych predyspozycji kandydata na dane stanowisko. Zna przy-
najmniej jeden język obcy w celu weryfikacji znajomości języka u kandydatów.
Działania rekrutacyjno-selekcyjne prowadzi zgodnie z ustawą o ochronie da-
nych osobowych, a wszelkie testy stosuje w ramach przysługujących mu upraw-
nień i za zgodą kandydata. Zna zasady etyki zawodu i stosuje je w praktyce, aby
nie naruszać dóbr osobistych kandydatów i nie utracić zaufania żadnej ze stron
procesu rekrutacji.
Zawód specjalisty ds. rekrutacji stwarza szerokie możliwości rozwoju dla osób
mających zdolności interpersonalne oraz łatwość kontaktów telefonicznych
i bezpośrednich. Osoba na takim stanowisku powinna charakteryzować się zmy-
słem obserwacyjnym, umiejętnością wnikliwego słuchania oraz wysoką kulturą
osobistą. Dobrze, jeśli posiada wykształcenie kierunkowe, jednak w przypadku
tego stanowiska rolę kluczową spełniają predyspozycje. Szkolenia uzupełniające
czy studia podyplomowe mogą zastąpić wieloletnią, samodzielną edukację
10
i ułatwić przekwalifikowanie się osobom nieposiadającym studiów wyższych
z zakresu zarzÄ…dzania zasobami ludzkimi lub psychologii.
Typowe miejsce pracy specjalisty ds. rekrutacji to biuro. Może on być zatrud-
niany przez firmy produkcyjne, produkcyjno-handlowe, usługowe, instytucje rzą-
dowe i samorządowe lub organizacje społeczne (np. fundacja). Z jednej strony
spotyka się takie stanowiska w firmach, które rekrutują pracowników na swoje
potrzeby, ale z drugiej  coraz częściej usługi rekrutacyjne świadczone są przez
firmy zewnętrzne na zasadzie outsourcingu. Pracownicy tych pierwszych dodat-
kowo zajmujÄ… siÄ™ samym zatrudnianiem pracownika i prowadzeniem go w pierw-
szych miesiącach pracy oraz na etapie doszkalania. Specjaliści ds. rekrutacji pra-
cowników pracują na stanowiskach: pracownik działu personalnego/działu human
resources, specjalista ds. rekrutacji, specjalista ds. zasobów ludzkich, kierownik
działu personalnego itp.
3. Stanowiska pracy
Tabela 1. Przyporządkowanie stanowisk pracy do poziomów kwalifikacji zawodowych
Poziom UWAGI
kwalifikacji Typowe stanowiska pracy
zawodowych
1 *)
2 *)
3  Pracownik działu personalnego.
 Specjalista ds. rekrutacji i selekcji.
 Specjalista ds. zasobów ludzkich.
4
 Specjalista ds. kadr.
 Konsultant.
 Kierownik działu personalnego.
5
 Dyrektor ds. personalnych.
*) Nie zidentyfikowano w badaniach.
4. Zadania zawodowe
Z-1. Organizowanie własnego stanowiska pracy zgodnie z zasadami i przepisami
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.
Z-2. Identyfikacja ograniczeń procesu rekrutacji i selekcji pracowników  we-
wnętrznych i zewnętrznych oraz ich wpływu na przebieg procesu.
Z- 3. Prowadzenie dokumentacji procesu rekrutacji i selekcji kandydatów do pracy
od momentu jego rozpoczęcia do zakończenia.
Z-4. SporzÄ…dzanie opisu stanowiska pracy jako podstawy procesu rekrutacji i se-
lekcji na wakujÄ…ce stanowisko.
Z-5. Określanie zródeł pozyskania kandydatów na wakujące stanowisko
z uwzględnieniem awansu lub przesunięcia wewnątrzzakładowego.
11
Z-6. Prowadzenie akcji informacyjnej o naborze pracowników na wakujące sta-
nowisko.
Z-7. Przeprowadzenie procesu selekcji kandydatów aplikujących na wakujące
stanowisko pracy.
Z-8. Informowanie zainteresowanych stron o wynikach rozmów kwalifikacyj-
nych z potencjalnymi kandydatami do pracy na wakujÄ…cym stanowisku.
Z-9. Uczestnictwo w przyjęciu do pracy kandydata wybranego w wyniku procesu
rekrutacyjno-selekcyjnego.
Z-10. Sterowanie procesem adaptacji nowego pracownika  określanie niezbędne-
go zakresu obowiązków i czasu przyuczania dla nowych i mających do-
świadczenie pracowników, obejmujących dane stanowisko.
Z-11. Współpraca z kierownictwem zakładu przy określaniu polityki zatrudnienia,
awansu zawodowego i stanowiskowego oraz stosowanych metod selekcji
i oceny personelu.
Z-12. Ocena skuteczności merytorycznej i poprawności formalnej procesów rekru-
tacji i selekcji.
Z-13. Kontrola i ocena procesu wdrażania i adaptacji pracownika na nowym sta-
nowisku pracy.
Z-14. Monitorowanie poziomu fluktuacji kadry pracowniczej oraz stopnia jej sa-
tysfakcji z wykonywanej pracy i otrzymywanego wynagrodzenia.
5. Składowe kwalifikacji zawodowych
K-1. Współudział w tworzeniu schematów organizacyjnych w ramach działu lub
firmy oraz opisów stanowisk pracy.
K-2. Kompleksowe przygotowanie procesu rekrutacji kandydatów.
K-3. Monitorowanie, ocenianie przebiegu procesu rekrutacji i selekcji kandyda-
tów oraz informowanie o przebiegu prac zainteresowane strony, czyli kan-
dydatów oraz pracodawców.
K-4. Udział w procesie weryfikacji i selekcji kandydatów oraz rekomendacja
wyboru kandydata do pracy.
K-5. Przygotowywanie i doprowadzanie do podpisania umowy z wyselekcjono-
wanym kandydatem oraz przeprowadzenie procesu zatrudnienia zgodnie
z przepisami Prawa Pracy.
K-6. Kontrola i monitoring stanu osobowego firmy oraz stopnia dopasowania
pracowników do wykonywanej pracy w ramach macierzystej placówki.
12
6. Korelacja między zadaniami zawodowymi a składowymi
kwalifikacji zawodowych
Tabela 2. Korelacja między zadaniami zawodowymi a składowymi kwalifikacji zawodowych
Zadania Składowe kwalifikacji zawodowych
zawodowe
K-1 K-2 K-3 K-4 K-5 K-6
Z-1 X
Z-2 X X X
Z-3 X X X X X
Z-4 X X X X
Z-5 X X X X X
Z-6 X X X
Z-7 X X X
Z-8 X X X X
Z-9 X X X X
Z-10 X X X X
Z-11 X X X X X X
Z-12 X X X X X
Z-13 X X X
Z-14 X
7. Kwalifikacje ponadzawodowe
UWAGA: Kwalifikacje na poziomie wyższym zawierają kwalifikacje z poziomów
niższych
Tabela 3. Przyporządkowanie kwalifikacji ponadzawodowych do poziomów kwalifikacji
Poziom
kwalifikacji Kwalifikacje ponadzawodowe
zawodowych
UMIEJTNOÅšCI
1 *)
2 *)
 Organizuje stanowiska pracy zgodnie z zasadami organizacji pracy, ergonomii
i bhp.
 Komunikuje siÄ™ z ludzmi.
 Przestrzega zasad etyki.
3  Posługuje się językiem polskim w mowie i piśmie.
 Pozyskuje i analizuje informacje.
 SporzÄ…dza podstawowe pisma i dokumenty.
 Przedstawia swoje myśli w sposób jasny i uporządkowany.
 Przestrzega zasad współżycia społecznego.
4  Rozumie procesy ekonomiczne i społeczne.
13
Poziom
kwalifikacji Kwalifikacje ponadzawodowe
zawodowych
 Dostrzega szanse i zagrożenia w zmieniającym się szybko środowisku pracy.
5
 Wprowadza rozwiÄ…zania innowacyjne.
WIADOMOÅšCI
1 *)
2 *)
 Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony
środowiska na poziomie umożliwiającym sprawowanie nadzoru.
 Obywatelskie prawa i obowiÄ…zki.
3  Techniki komunikacji interpersonalnej.
 Techniki pozyskiwania informacji.
 Zasady etyki.
 Zasady sporządzania pism i dokumentów.
4  Zasady efektywnego rozwiązywania problemów.
5  Podstawowe procesy społeczno-ekonomiczne.
CECHY PSYCHOFIZYCZNE
1 *)
2 *)
 Zdolność przekonywania i negocjowania.
 Zdolność nawiązywania kontaktów.
3  Wytrzymałość na długotrwały wysiłek psychiczny.
 Podzielność uwagi.
 Rozumowanie logiczne.
 Zdolności analityczne.
4
 Samodzielność.
5  Wyobraznia i myślenie twórcze
*) Nie zidentyfikowano w badaniach.
8. Specyfikacja kwalifikacji ogólnozawodowych,
podstawowych i specjalistycznych dla zawodu
UWAGA: Kwalifikacje na poziomie wyższym zawierają kwalifikacje z poziomów
niższych
POZIOM 1
 Nie zidentyfikowano.
POZIOM 2
 Nie zidentyfikowano.
14
POZIOM 3
Kwalifikacje ogólnozawodowe
Umiejętności
 Obsługuje komputer w zakresie edytora tekstów i arkusza kalkulacyjnego.
 Dokonuje zapisów w odpowiednich formularzach elektronicznych i/lub papie-
rowych w celu rejestracji danych kandydatów aplikujących do pracy.
 Archiwizuje informacje o współpracy z podmiotami zewnętrznymi, np. agencja-
mi pośrednictwa pracy, agencjami reklamowymi, urzędami pracy, szkołami itp.
 Posługuje się językiem polskim w celu zwięzłego i klarownego redagowania
dokumentów.
 Prezentuje dane i informacje na forum zespołu.
 Stosuje przepisy prawa pracy, działa zgodnie z obowiązkami pracowniczymi.
 Organizuje stanowiska pracy z uwzględnieniem przepisów bhp, ppoż. oraz
ochrony środowiska.
 Organizuje pracÄ™ zgodnie z wymaganiami ergonomii.
 Planuje czas pracy potrzebny do wykonania powierzonych zadań.
Wiadomości
 Zasady formułowania informacji zwrotnej.
 Obowiązujący w kraju model wykształcenia.
 Wiedza dotyczÄ…ca firmy.
 Prawa i obowiÄ…zki pracownicze.
 Sposoby dokumentowania czasu pracy.
 Wewnętrzne regulaminy i instrukcje dotyczące prawa pracy, zasad bhp i ppoż.
Cechy psychofizyczne
 Dobra pamięć.
 Dokładność.
 Odpowiedzialność.
 Zdolność współpracy w zespole.
Kwalifikacje podstawowe dla zawodu
Umiejętności
 Rozumie przepisy i ustawy powiÄ…zane z procesem poszukiwania oraz zatrudnia-
nia pracowników i potrafi je zastosować w praktyce (K-1, K-2, K-3, K-4, K-5).
 Wykorzystuje Internet w celach informowania o wakacie lub docierania do
potencjalnych kandydatów na stanowisko pracy (K-2, K-3, K-6).
 Wyszukuje i selekcjonuje media oraz instytucje pośredniczące w zamieszczaniu
ogłoszeń z ofertami pracy (K-2, K-3, K-6).
15
 Dokonuje wyboru odpowiednich kanałów komunikacyjnych w celu jak najlep-
szego dotarcia z informacjÄ… o wakacie do wybranej grupy zawodowej (K-2,
K-3, K-6).
 Redaguje treść ogłoszeń na temat ofert pracy (K-2, K-3, K-6).
 Współpracuje z podmiotami zewnętrznymi zaangażowanymi w akcję informo-
wania o wakacie (K-2, K-3, K-6).
 Weryfikuje poprawność informacji na temat ofert pracy, które zostały zgłoszo-
ne do emisji w postaci ogłoszeń w instytucjach, mediach i/lub firmach ze-
wnętrznych (K-2, K-3, K-6).
 Korzysta z pomocy pracowników firmy w docieraniu z informacją do poten-
cjalnych kandydatów zainteresowanych danym stanowiskiem pracy (K-2, K-3,
K-6).
 Wskazuje dostępne zródła pozyskiwania kandydatów do pracy (K-2, K-3, K-4,
K-5, K-6).
Wiadomości
 Tworzenie pism i raportów (K-1, K-3, K-4).
 Podstawy Prawa Pracy (K-1, K-2, K-3, K-4, K-5).
 Ustawa o Ochronie Danych Osobowych (K-1, K-2, K-3, K-4, K-5).
 Archiwizacja danych i informacji (K-1, K-2, K-3, K-4, K-5).
 Kanały komunikacji masowej (K-2, K-3, K-6).
 Rynek medialny (K-2, K-3, K-6).
Cechy psychofizyczne
 Rzetelność i sumienność (K-1, K-2, K-3, K-4, K-5).
Kwalifikacje specjalistyczne dla zawodu
 Nie zidentyfikowano.
POZIOM 4
Kwalifikacje ogólnozawodowe
Umiejętności
 Redaguje dokumenty.
 Posługuje się Internetem w celu pozyskania informacji.
 Weryfikuje poprawność informacji.
 Przetwarza informacje statystyczne.
 Prowadzi korespondencję z podmiotami zewnętrznymi.
16
Wiadomości
 Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem.
 Kanały komunikacji masowej.
 Zasady funkcjonowania rynku medialnego.
 Zasady etyki w biznesie.
 Kultura organizacyjna firmy.
 Negocjacje.
 Zarządzanie przedsiębiorstwem.
 Budowa i zasady prowadzenia prezentacji.
Cechy psychofizyczne
 Kultura osobista.
 Systematyczność.
 Wytrwałość.
 Niezależność.
Kwalifikacje podstawowe dla zawodu
Umiejętności
 Planuje harmonogram pracy nad procesem rekrutacji, selekcji i zatrudnienia
kandydata (K-2, K-3, K-4).
 Konsultuje z kierownictwem firmy wielkość budżetu przeznaczonego na proces
rekrutacji i selekcji pracownika (K-2, K-3, K-4, K-5, K-6).
 Analizuje zasięg i skuteczność poszczególnych zródeł pozyskiwania kandyda-
tów do pracy w kontekście konkretnego stanowiska pracy (K-2, K-3, K-4, K-5,
K-6).
 Dokonuje wyboru zródeł pozyskania kandydatów do pracy, mając na uwadze
możliwości firmy oraz inne uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne (K-2,
K-3, K-4, K-5, K-6).
 Prowadzi rozmowy z kierownictwem firmy oraz pracownikami w celu ustalenia
możliwości pozyskania kandydata na wakujące stanowisko z wewnątrz firmy
(K-2, K-3, K-4, K-5, K-6).
 Prowadzi rozmowy z zewnętrznymi dostawcami usług rekrutacyjnych lub re-
klamowych w celu określenia ich możliwości dotarcia do określonych grup za-
wodowych (K-2, K-3, K-4, K-6).
 Kontaktuje siÄ™ z pracownikami i kierownictwem firmy w celu pozyskania in-
formacji potrzebnych do stworzenia opisu stanowiska pracy (K-1, K-2, K-4,
K-5).
 Przedstawia w sposób jasny i uporządkowany zadania, zakres uprawnień i ce-
chy osobowości konieczne lub pożądane na określonym stanowisku pracy (K-1,
K-2, K-4, K-5).
17
 Analizuje otrzymane od pracowników i kierownictwa firmy informacje w celu
właściwego zredagowania opisu stanowiska pracy (K-1, K-2, K-4, K-5).
 Weryfikuje, w kontaktach z pracownikami i kierownictwem firmy, opis stanowi-
ska pracy, uaktualniając go i nanosząc niezbędne poprawki (K-1, K-2, K-4, K-5).
 Komunikuje siÄ™ z kandydatami do pracy na wakujÄ…ce stanowisko w celu nawiÄ…-
zania kontaktu (K-2, K-3, K-4).
 Przeprowadza wywiady telefoniczne z kandydatami do pracy na wakujÄ…ce sta-
nowisko celem dokonania wstępnej selekcji (K-2, K-3, K-4).
 Odbywa spotkania bezpośrednie z kandydatami, którzy są zainteresowani pod-
jęciem pracy na wakującym stanowisku celem dokonania wyboru najbardziej
odpowiedniej osoby (K-2, K-3, K-4).
 Obserwuje zachowanie kandydatów przed, podczas oraz po odbyciu spotkania
w celu poszerzenia wiedzy na temat kandydata (K-2, K-3, K-4).
 Dokonuje oceny kwalifikacji kandydatów do pracy w oparciu o określone kry-
teria (K-2, K-3, K-4).
 Weryfikuje informacje i dokumentację przekazaną przez kandydatów w celu
potwierdzenia podanych przez nich faktów (K-2, K-3, K-4, K-5).
 Układa ranking kandydatów, kierując się określonymi wcześniej kryteriami
(K-2, K-3, K-4).
 Organizuje spotkania z kandydatami przedstawicielom innych działów i kie-
rownictwu firmy w celu uzyskania dodatkowej oceny kandydata (K-2, K-3,
K-4, K-5).
 Definiuje listę kryteriów, w oparciu o które przeprowadzony zostanie proces
selekcji osób chętnych do podjęcia pracy w firmie (K-2, K-3, K-4).
 Rejestruje wyniki rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami, tworząc raporty
pospotkaniowe (K-2, K-3, K-4, K-5).
 Przekazuje informacje i raporty odpowiednim pracownikom w firmie zaanga-
żowanym w proces naboru (K-2, K-3, K-4, K-5).
 Informuje kandydatów do pracy na danym stanowisku o ich aktualnej sytuacji
oraz dalszej drodze postępowania (K-2, K-3, K-4, K-5).
 Określa, we współpracy z odpowiednimi służbami, rodzaj wymaganych doku-
mentów i informacji niezbędnych do nawiązania stosunku pracy i informuje
o nich kandydata (K-1, K-5).
 Weryfikuje przedstawioną przez kandydata dokumentację niezbędną do jego
zatrudnienia (K-1).
 Podtrzymuje kontakt z kandydatem przewidzianym do zatrudnienia w celu
stworzenia pozytywnego wizerunku firmy oraz upewnienia kandydata o tym, że
oferta pracy jest aktualna (K-1).
 Tworzy treść umowy o pracę dla zatrudnianego kandydata według standardów
firmy w zgodzie z obowiÄ…zujÄ…cym prawem oraz w porozumieniu z kierownic-
twem firmy (K-1, K-5).
 Organizuje spotkanie zatrudnianego kandydata z przełożonymi w celu podpisa-
nia umowy (K-1).
18
Wiadomości
 Rynek pracy (K-2, K-3, K-4, K-5, K-6).
 yródła pozyskiwania kandydatów do pracy (K-2, K-3, K-4, K-5, K-6).
 Zasoby ludzkie w firmie (K-2, K-3, K-4, K-5, K-6).
 Zasady współpracy z dostawcami usług doradczych (K-2, K-3, K-4, K-5, K-6).
 System wynagradzania (K-2, K-3, K-6).
 Prawo Pracy (K-1, K-6).
 Opis stanowiska pracy i techniki jego sporzÄ…dzania (K-1, K-2, K-4, K-5).
 Typowe i nietypowe obowiÄ…zki i zadania na obsadzanym stanowisku pracy
(K-1, K-2, K-4, K-5).
 Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa (K-1, K-2, K-4, K-5).
 Techniki wyboru pracowników (K-2, K-3, K-4).
 Podstawy psychologii (K-2, K-3, K-4).
 Zasady formułowania informacji zwrotnej (K-2, K-3, K-4, K-5).
 Kultura organizacyjna firmy (K-1).
 Negocjacje (K-1).
 Polityka płacowa na lokalnym i regionalnym rynku pracy (K-1).
Cechy psychofizyczne
 Spostrzegawczość (K-2, K-3, K-4).
 Empatia (K-5).
 Serdeczność (K-4, K-6).
 Szacunek dla godności człowieka (K-4, K-6).
 Zaangażowanie (K-2, K-3).
 Odporność na działanie pod presją czasu (K-3, K-4, K-6).
 Samokontrola (K-3).
 Zdolność analizowania sytuacji i podejmowania ryzyka (K-3, K-4, K-6).
Kwalifikacje specjalistyczne dla zawodu
Umiejętności
 Wykonuje testy w celu ustalenia predyspozycji kandydata do wykonywania
pracy na danym stanowisku (K-2, K-3, K-4).
 Prowadzi rozmowy z pracownikami i kierownictwem firmy w celu rozpoznania
trudności i ograniczeń, jakie mogą być związane z poszukiwaniem i zatrudnie-
niem nowego pracownika (K-2, K-3, K-6).
 Komunikuje siÄ™ z kandydatami aplikujÄ…cymi na wolne stanowisko pracy oraz
z podmiotami zewnętrznymi, które wspomagają proces poszukiwań kandyda-
tów w celu pozyskania informacji na temat ograniczeń i trudności związanych
z poszukiwaniem i zatrudnianiem osoby na wolne stanowisko (K-2, K-3, K-6).
 Planuje harmonogram pracy nad procesem rekrutacji, selekcji i zatrudnienia
kandydata (K-2, K-3, K-6).
19
 Ocenia powodzenie procesu poszukiwania pracownika opierając się o dostępne
dane z rynku pracy lub posiłkując się poradami wyspecjalizowanych konsultan-
tów/firm (K-2, K-3, K-6).
 Proponuje rozwiązania dla występujących ograniczeń procesu rekrutacji i selek-
cji pracowników (K-2, K-3, K-6).
 Prowadzi wywiady bezpośrednie z pracownikami firmy w celu pozyskania in-
formacji o jakości procesów rekrutacji i selekcji (K-1, K-2, K-3, K-5, K-6).
 Analizuje rezultaty procesów rekrutacji i selekcji pracowników w obrębie firmy
(K-1, K-2, K-3, K-5, K-6).
 Syntetyzuje informacje na temat skuteczności i poprawności formalnej proce-
sów rekrutacji i selekcji pracowników (K-1, K-2, K-3, K-5, K-6).
 Ocenia stopień zgodności postępowania z przyjętą procedurą i założeniami doty-
czącymi procesów rekrutacji i selekcji pracowników (K-1, K-2, K-3, K-5, K-6).
 Ocenia stopień przydatności i aktualność obowiązujących procedur rekrutacji
i selekcji pracowników (K-1, K-2, K-3, K-5, K-6).
 Współdziała z przełożonymi nowego pracownika oraz jego współpracownikami
i ewentualnymi podwładnymi w celu oceny jego postępów w pracy (K-1, K-5,
K-6).
 Kontroluje zgodność postępowania nowo przyjętego pracownika z procedura-
mi, które obowiązują w firmie (K-1, K-5, K-6).
 Ocenia skuteczność podjętych działań i zastosowanych instrumentów wobec
nowego pracownika (K-1, K-5, K-6).
 Kontaktuje się z pracownikami firmy, którzy współpracują lub nadzorują pracę
zatrudnionego pracownika oraz prowadzi z nimi rozmowy w celu uzyskania in-
formacji potrzebnych do stworzenia harmonogramu adaptacji nowego pracow-
nika (K-1, K-2, K-4, K-5).
 Współdziała z przełożonymi nowego pracownika oraz jego współpracownikami
i podwładnymi, ułatwiając mu proces adaptacji w nowym miejscu pracy (K-1,
K-2, K-4, K-5).
Wiadomości
 Regulaminy pracy, wynagradzania, premiowania, awansu itp. (K-1, K-5, K-6).
 Zarządzanie przedsiębiorstwem (K-1, K-2, K-3, K-6).
 System edukacji (K-2, K-3, K-6).
 Wiedza dotyczÄ…ca firmy (K-1, K-2, K-3, K-6).
 Metody ewaluacji procesów rekrutacyjnego i selekcyjnego (K-1, K-2, K-3, K-5,
K-6).
 Metody oceny efektywności pracy (K-1, K-2, K-3, K-5, K-6).
 Wdrażanie nowego pracownika do pracy (K-1, K-5, K-6).
 Oceny pracownicze (K-1, K-5, K-6).
 Rodzaje i zastosowanie testów osobowych (K-2, K-3, K-4).
 Rodzaje i zastosowanie testów psychologicznych (K-2, K-3, K-4).
 Rodzaje testów zawodowych (K-2, K-3, K-4).
20
 Język obcy (minimum jeden z języków europejskich) w celu dokonania weryfi-
kacji znajomości języka u potencjalnych kandydatów (K-2, K-3, K-4).
Cechy psychofizyczne
 Odporność emocjonalna i zrównoważenie (K-3, K-4, K-6).
 Zdolność pracy w szybkim tempie (K-3).
 Gotowość do ustawicznego uczenia się (K-2, K-3, K-6).
POZIOM 5
Kwalifikacje ogólnozawodowe
Umiejętności
 Przedstawia w sposób jasny i uporządkowany zadania, zakres uprawnień i ce-
chy osobowości konieczne lub pożądane na określonym stanowisku pracy.
Wiadomości
 Nie zidentyfikowano.
Cechy psychofizyczne
 Nie zidentyfikowano.
Kwalifikacje podstawowe dla zawodu
Umiejętności
 Umiejętność tworzenia budżetów dla zarządzanego działu (K-6).
 Przygotowuje, w kooperacji z pracownikami firmy, zakres obowiązków na sta-
nowisku pracy (K-1, K-2, K-4, K-5, K-6).
 Negocjuje z kandydatem stawkę wynagrodzenia w obrębie przyznanych przez
kierownictwo uprawnień (K-1, K-5).
 Komunikuje się z kierownictwem zakładu w celu określenia zasad i celów poli-
tyki personalnej w firmie (K-2, K-3, K-4, K-5, K-6).
 Koordynuje proces rozwoju zawodowego kadry zatrudnionej w firmie (K-1, K-3,
K-6).
 Sprawnie posługuje się językiem pisanym w celu sporządzania raportów dla
kierownictwa firmy z zakresu polityki kadrowej (K-1, K-3, K-6).
 Prezentuje dane i informacje na forum zespołu (K-1, K-3, K-6).
21
Wiadomości
 Podstawy z zakresu strategicznego zarzÄ…dzania zasobami ludzkimi (K-1, K-2,
K-3, K-4, K-5).
 Metody selekcji i oceny personelu (K-2, K-4, K-5).
 Organizacja i zarządzanie zakładami pracy (K-1, K-2, K-3, K-5, K-6).
 Rozwój zasobów ludzkich (K-1, K-3, K-6).
 Podstawy psychologii pracy (K-6).
Cechy psychofizyczne
 Inicjatywność (K-4, K-5).
 Potrzeba samodoskonalenia (K-4, K-5).
 Elastyczność i otwartość na zmiany (K-4, K-5).
Kwalifikacje specjalistyczne dla zawodu
Umiejętności
 Utrzymuje kontakty społeczne, prowadzi rozmowy z kadrą kierowniczą oraz
operacyjną w firmie w celu określenia panujących nastrojów (K-6).
 Bada opinie pracowników na temat satysfakcji z pracy oraz wynagrodzenia (K-6).
 Analizuje dane statystyczne otrzymywane z ankiet dla pracowników na temat
ich satysfakcji z pracy oraz wynagrodzenia (K-6).
 Proponuje zmiany w motywowaniu pracowników (K-6).
 Kontroluje poziom fluktuacji kadry w firmie (K-6).
Wiadomości
 Coaching i mentoring (K-1, K-5, K-6).
 Podstawy metodologii prowadzenia badań ankietowych (K-6).
 Badania poziomu satysfakcji z wykonywanej pracy (K-6).
Cechy psychofizyczne
 Nie zidentyfikowano.
22


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
LM Pracuj spec Specjalista ds rekrutacji
CV Pracuj specjalista ds logistyki 1
Proces rekrutacji pracownikow
Specjalista ds promocji
LM Pracuj spec Specjalista ds eksportu 1
CV Specjalista ds marketingu
LM Pracuj spec Specjalista ds eksportu 2
Specjalista ds organizacji usług turystycznych$1915
CV Pracuj specjalista ds marketingu 1
LM Pracuj spec Specjalista ds marketingu
CV Pracuj specjalista ds kadr i plac
PL Specjalista ds administracji

więcej podobnych podstron