E book Motywacja Tajemnica Szkolnych Sukcesow Verlag Dashofer


VERLAG
DASHÖFER
www.dashofer.pl
Jarosław Kordziński
MOTYWACJA
 TAJEMNICA SZKOLNYCH
SUKCESÓW
Jak wzbudzić w uczniach
pragnienie uczenia siÄ™
 poradnik nauczyciela
Copyright © 2007
ISBN 83-88285-79-3
Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o.
ul. Senatorska 12, 00-82 Warszawa
tel.: (022) 22 559 36 08, 559 36 00, faks: (022) 829 27 27, 892 27 00
www.dashofer.pl; www.eduinfo.pl
Redaktor odpowiedzialny: Renata Murlikowska
e-mail: murlikowska@dashofer.pl
Opracowanie edytorskie i korekta: Jolanta Stypułkowska
Skład: Krzysztof Zabielski
Wszelkie prawa zastrzeżone, prawo do tytuÅ‚u i licencji jest wÅ‚asnoÅ›ciÄ… Dashöfer Holding Ltd.
Kopiowanie, przedrukowywanie i rozpowszechnianie całości lub fragmentów niniejszej
publikacji, również na nośnikach magnetycznych i elektronicznych bez zgody Wydawcy jest
zabronione. Ze względu na stałe zmiany w polskim prawie oraz niejednolite interpretacje
przepisów Wydawnictwo nie ponosi odpowiedzialności za zamieszczone informacje.
Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
2
www.dashofer.pl
1. INFORMACJE
MOTYWACJA  TAJEMNICA SZKOLNYCH SUKCESÓW
1. INFORMACJE
1.1. SPIS TREÅšCI
1. Informacje ............................................................................................................... 3
1.1. Spis treści ........................................................................................................... 3
1.2. Informacje o autorze .......................................................................................... 4
1.3. Wykaz piktogramów .......................................................................................... 4
2. Wstęp ....................................................................................................................... 5
3. Dlaczego motywacja w szkole jest ważna? ........................................................... 6
3.1. Co to jest motywacja? ........................................................................................ 6
3.2. Motywacja wewnętrzna ..................................................................................... 8
3.3. Motywacja zewnętrzna .................................................................................... 10
3.4. Porównanie obu rodzajów motywacji .............................................................. 11
3.5. Rola nauczyciela w motywowaniu ucznia ......................................................... 13
4. Uczeń w systemie motywacji ................................................................................ 17
4.1. Podstawy właściwej komunikacji ...................................................................... 17
4.2. Unikanie barier komunikacyjnych ..................................................................... 19
4.3. Preferencje sensoryczne ................................................................................... 23
4.4. Typy inteligencji ............................................................................................... 25
4.5. Style uczenia siÄ™ ............................................................................................... 27
5. Praca z uczniem szczególnie uzdolnionym .......................................................... 32
5.1. Rozpoznanie ................................................................................................... 34
5.2. Motywowanie ucznia szczególnie uzdolnionego .............................................. 39
5.3. Indywidualny tok nauczania ......................................................................... 40
6. Uczniowie mający trudności w nauce .................................................................. 42
6.1. Rozpoznanie ................................................................................................ 42
6.2. Motywowanie ucznia mającego trudności w nauce ....................................... 44
7. Rola oceniania w motywowaniu ......................................................................... 46
7.1. Rola informacji zwrotnej w ocenianiu ........................................................ 47
7.2. Ocenianie kształtujące .................................................................................. 49
7.3. Zasady oceniania kształtującego ...................................................................... 52
7.4. Nagrody i kary .................................................................................................. 54
8. Projektowanie pracy z uczniem ............................................................................ 55
8.1. Formułowanie celów ........................................................................................ 55
8.2. Dobór działań .................................................................................................. 56
8.3. Sposoby angażowania uczniów ....................................................................... 57
9. Praca z uczniem w klasie ....................................................................................... 59
9.1. Działania wprowadzające ................................................................................. 59
9.2. Metody aktywizujÄ…ce ....................................................................................... 63
10. Praca domowa w procesie motywowania ucznia ............................................. 78
10.1. Celowość pracy domowej ............................................................................... 78
10.2. Projektowanie pracy domowej ....................................................................... 79
10.3. Sposób prezentacji i kontroli wykonania pracy domowej ............................... 80
Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
3
www.dashofer.pl
1. INFORMACJE
MOTYWACJA  TAJEMNICA SZKOLNYCH SUKCESÓW
1.2. INFORMACJE O AUTORZE:
Jarosław Kordziński  Nauczyciel-konsultant zatrudniony w niepublicznej
placówce doskonalenia nauczycieli  Ośrodku Rozwoju Edukacji  Edukator .
Posiada III stopień specjalizacji zawodowej z zakresu zarządzania oświatą.
Jest autorem, współautorem i realizatorem licznych szkoleń dla kadry kie-
rowniczej polskiej oświaty, organizowanych m.in. na zlecenie Ministerstwa
Edukacji Narodowej, Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, licz-
nych wojewódzkich placówek doskonalenia nauczycieli, wojewódzkich, po-
wiatowych i gminnych struktur samorządowych oraz kuratoriów oświaty.
Pełni funkcję redaktora merytorycznego publikacji:  Skuteczne zarządzanie
szkołą podstawową oraz  Praktyczne zarządzanie liceum profilowanym
i szkołą zawodową . Jest także współautorem książek:  Budowanie jakości
pracy szkoły i  Rozwój oświaty w gminie oraz autorem wielu artykułów
z zakresu kierowania szkołą oraz wdrażania zmian w edukacji.
1.3. WYKAZ PIKTOGRAMÓW:
WSKAZÓWKI
UWAGA
DEFINICJA
PRZYKAAD
Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
4
www.dashofer.pl
2. WSTP
MOTYWACJA  TAJEMNICA SZKOLNYCH SUKCESÓW
2. WSTP
Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
5
www.dashofer.pl
3. DLACZEGO MOTYWACJA W SZKOLE JEST WAŻNA?
MOTYWACJA  TAJEMNICA SZKOLNYCH SUKCESÓW
3. DLACZEGO MOTYWACJA W SZKOLE
JEST WAŻNA?
3.1. CO TO JEST MOTYWACJA?
Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
6
www.dashofer.pl
3. DLACZEGO MOTYWACJA W SZKOLE JEST WAŻNA?
MOTYWACJA  TAJEMNICA SZKOLNYCH SUKCESÓW





Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
7
www.dashofer.pl
3. DLACZEGO MOTYWACJA W SZKOLE JEST WAŻNA?
MOTYWACJA  TAJEMNICA SZKOLNYCH SUKCESÓW
Podstawowy warunek powstania procesu motywacyjnego, czyli użytecz-
ność wyniku, składa się z napięcia motywacyjnego (czynnika wewnętrz-
nego), którego natężenie zależy od zmian zachodzących w jednostce, oraz
wartości gratyfikacyjnej (czynnika zewnętrznego), która kształtuje się w za-
leżności od zmian dotyczących obiektu, celu i stosunku obiekt  jednostka.
3.2. MOTYWACJA WEWNTRZNA
Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
8
www.dashofer.pl
3. DLACZEGO MOTYWACJA W SZKOLE JEST WAŻNA?
MOTYWACJA  TAJEMNICA SZKOLNYCH SUKCESÓW
Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
9
www.dashofer.pl
3. DLACZEGO MOTYWACJA W SZKOLE JEST WAŻNA?
MOTYWACJA  TAJEMNICA SZKOLNYCH SUKCESÓW
3.3 MOTYWACJA ZEWNTRZNA
Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
10
www.dashofer.pl
3. DLACZEGO MOTYWACJA W SZKOLE JEST WAŻNA?
MOTYWACJA  TAJEMNICA SZKOLNYCH SUKCESÓW
3.4. PORÓWNANIE OBU RODZAJÓW MOTYWACJI



Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
11
www.dashofer.pl
3. DLACZEGO MOTYWACJA W SZKOLE JEST WAŻNA?
MOTYWACJA  TAJEMNICA SZKOLNYCH SUKCESÓW
POCZUCIE ZNACZENIA WYKONYWANEJ PRZEZ SIEBIE PRACY
k efekty pracy powinny być potrzebne dla ucznia i atrakcyjne dla innych;
k uczeÅ„ powinien mieć poczucie sensu podejmowanych dziaÅ‚aÅ„;·
k aktywności ucznia powinna towarzyszyć świadomość celowości podejmo-
wanych działań (akceptacja, utożsamianie się z ...);
k uczeń powinien mieć świadomość możliwości wykorzystywania w pełni na-
bytych kompetencji;
k zamierzone przez nauczyciela efekty powinny być możliwe do osiągnięcia
przez ucznia.
MOTYWACJA WEWNTRZNA
POCZUCIE ZNAJOMOŚĆ WYNIKÓW
ODPOWIEDZIALNOÅšCI
k niezbędne jest zdefiniowanie kon-
kretnych oczekiwań;
k uczeń powinien mieć zagwaranto-
wany duży zakres samodzielności;
k niezbędne są jednoznaczne kryte-
ria oceny pracy ucznia;
k uczeń powinien odczuwać świa-
domość osobistej odpowiedzial-
k należy jasno określić procedury
ności za uzyskane efekty;
badania procesu oraz uzyskiwa-
nych efektów;
k uczeń powinien planować swoją ak-
tywność i zaangażowanie zgodnie
k niezbędny jest systematyczny nad-
z celami, jakie zamierza osiągnąć;
zór, choć niekoniecznie kontrola
i ocenianie przez nauczyciela;
k uczeń powinien umieć formuło-
wać optymalne cele.
k uczeń powinien umieć przepro-
wadzić samoocenę;
k uczeń powinien mieć możliwość
porównań.
Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
12
www.dashofer.pl
3. DLACZEGO MOTYWACJA W SZKOLE JEST WAŻNA?
MOTYWACJA  TAJEMNICA SZKOLNYCH SUKCESÓW
3.5. Rola nauczyciela w motywowaniu ucznia
Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
13
www.dashofer.pl
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Nexto.pl.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Motywacja tajemnica szkolnych sukcesów
zasady dokumentowania systemu zarzadzania verlag dashofer
umowa dostawy verlag dashofer
Umowa O Zachowaniu Poufnosci Verlag Dashofer
umowa licencyjna w prawie autorskim verlag dashofer
metody aktywizujace proces uczenia sie verlag dashofer
zabezpieczenie elementow budynku znajdujacych sie w gruncie verlag dashofer
Metody Aktywizujace Proces Uczenia Sie Verlag Dashofer
umowa dozywocia verlag dashofer
metoda 5s verlag dashofer
Sciany W Budownictwie Jednorodzinnym Verlag Dashofer
umowa o zachowaniu poufnosci verlag dashofer
Budynki I Ich Usytuowanie Warunki Techniczne Verlag Dashofer
umowa zalozycielska spolki cywilnej verlag dashofer
E book Twoja Droga Do Sukcesu
Zarzadzanie Poprzez Cele Verlag Dashofer Ebook
indeks pojec istotnych w zamowieniach publicznych verlag dashofer

więcej podobnych podstron