Uzasadnienie ustawy o ochronie osób i mienia z dnia15 06 07


UZASADNIENIE
I. Wstęp
Projekt przedmiotowej ustawy jest wynikiem przygotowanej wcześniej nowelizacji ustawy z dnia
22 sierpnia 1997r. o ochronie osób i mienia, której pierwotny projekt trafił w lutym 2005r. do laski
marszałkowskiej, ale w ówczesnej kadencji Sejmu RP nie został rozpatrzony.
W 2006r. rozpoczęły się ponowne prace nad nowelizację tej ustawy. W toku uzgodnień
międzyresortowych  z uwagi na liczne zmiany, zalecono przepracowanie przedłożonego projektu
nowelizacji w kierunku przeredagowania na nowy projekt ustawy.
W przedkładanym projekcie ustawy podstawowe cele i założenia obowiązującej od 9 lat ustawy nie
uległy radykalnym zmianom. W uzasadnieniu omawiane są jedynie zmiany wprowadzone nową ustawą.
W warunkach gospodarki rynkowej system kontroli i nadzoru państwa nad prowadzeniem
działalności gospodarczej jest niezbędny. Od 1990r. system ten w Polsce uległ znacznym przeobrażeniom,
ale w dalszym ciągu pod względem normatywnym jest niezadawalający.
Projekt ustawy ma na celu:
a) zapewnienie właściwej kontroli i nadzoru nad przedsiębiorcami
prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia
ze strony ministra właściwego do spraw wewnętrznych, a w szczególności
przez Policję oraz stworzenie instrumentów bardziej elastycznego
nadzoru,
b) wprowadzenie jednakowych zasad dla wszystkich osób ubiegających się o
licencje pracownika ochrony, tj. zniesienie preferencji dla niektórych grup
zawodowych,
c) określenie w ustawie, (a nie w rozporządzeniach), wymogów, które należy
spełnić ubiegając się o koncesję oraz zasad wykonywania niektórych
rodzajów tej działalności, określenie zasad opłat za egzaminy na licencje
pracownika ochrony fizycznej, wskazanie dziedzin wiedzy objętych
egzaminami i instytucji oraz organizacji, z których powołuje się członków
komisji egzaminacyjnej, określenie wymogów lekarzy i psychologów
uprawnionych do przeprowadzania badań osób ubiegających się o licencje
lub posiadających licencje pracownika ochrony fizycznej oraz
uszczegółowienie zakresu niektórych delegacji do wydania aktów
wykonawczych,
d) dookreślenie niektórych pojęć i definicji użytych w ustawie.
II. Rozdział 1. Przepisy ogólne (art. 1 - 4)
W art. 1. określającym zakres regulacji ustawy w pkt 3 zmieniono  zasady prowadzenia
działalności gospodarczej na  zasady wykonywania działalności gospodarczej
dostosowując w ten sposób nazewnictwo do używanego w ustawie o swobodzie
działalności gospodarczej  konstytucji działalności gospodarczej.
W pkt 6 dotyczącym zasad ochrony transportowanej broni, amunicji, materiałów
wybuchowych, uzbrojenia, urządzeń i sprzętu wojskowego  pojęcia  uzbrojenia,
urządzeń i sprzętu wojskowego zastąpiono  innymi środkami bojowymi, stanowiącymi
uzbrojenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Biura Ochrony Rządu, Służby
Granicznej, Służby Więziennej oraz innych państwowych formacji uzbrojonych .
1
Proponowana zmiana ma ułatwić kwalifikację innych niż materiały wybuchowe, broń i
amunicja towarów objętych obowiązkową ochroną.
(Definicję  innych środków bojowych określono poprzez uzbrojenie wymienionych
organów i formacji).
Ponadto dodano pkt 7: zasady ochrony transportowanych wartości pieniężnych oraz
innych przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych.
Obowiązująca ustawa zawiera delegację do wydania rozporządzenia regulującego
transportowanie wartości, ale brak było egzemplifikacji tego zakresu w art. 1.
Art. 2 będący słowniczkiem pojęć używanych w ustawie został rozszerzony o definicje:
granicy chronionego obszaru, obiektu i urządzenia  przez co konkretyzuje się dokładnie
co musi być objęte ochroną( pkt 4 ), konwoju  ( pkt 6 ), jednostki obliczeniowej (pkt 7)
określającą dopuszczalny limit stale lub jednorazowo przechowywanych i
transportowanych wartości pieniężnych, państwa członkowskiego (pkt 12), przez które
należy rozumieć państwa członkowskie UE lub państwa EFTA  strony umowy o EOG
oraz Konfederację Szwajcarską, a także definicję granicy chronionego obszaru, obiektu i
urządzenia (pkt 4)  przez co konkretyzuje się dokładnie to, co musi być objęte ochroną.
Ponadto zmieniono: definicję kierownika jednostki (pkt 1) na definicję niebudzącą
wątpliwości interpretacyjnych, doprecyzowano pojęcie obszaru podlegającego ochronie
(pkt 3), który musi zostać oznaczony umieszczeniem stosownej informacji, w pkt 5
określono towary, których transport podlega obowiązkowej ochronie. Objęto obowiązkiem
ochrony transport broni, amunicji, materiałów wybuchowych lub innych środków
bojowych, o których mowa w art. 1 pkt 6, niezależnie od miejsca czy obiektu, z którego
transport jest wysyłany. Dotychczas obowiązek ten dotyczył wyłącznie transportów
wykonywanych z obszarów i obiektów podlegających obowiązkowej ochronie, a więc np.
z zakładu produkującego amunicję, ale nie dotyczył transportu z magazynu (hurtowni)
przedsiębiorcy wykonującego działalność handlową do sklepu (magazynu) innego
odbiorcy. Ponadto uzupełniono ten przepis o transport wartości pieniężnych oraz innych
przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych, aczkolwiek w obecnej ustawie towary
te również podlegały obowiązkowej ochronie. Wprowadzono definicję konwoju (pkt 6).
Zmieniono definicję ochrony mienia (pkt 9), wprowadzając w miejsce działań
zapobiegających przestępstwom i wykroczeniom przeciwko mieniu - działania
zapobiegające popełnieniu czynów zabronionych przeciwko mieniu.
Art. 3 określa formy w jakich realizowana jest ochrona osób i mienia.
W pkt 1 w lit. c do konwojowania wartości pieniężnych dodano konwojowanie broni,
amunicji, materiałów wybuchowych, innych środków bojowych ...  stosownie do zakresu
objętego regulacją ustawy (art. 1).
Zmiana w art. 4 zawierającym listę jednostek organizacyjnych, których przepisów w
zakresie ochrony nie narusza ustawa o ochronie osób i mienia, poszerzono o nowe
służby (Służba Kontrwywiadu Wojskowego i Służba Wywiadu Wojskowego).
III. Rozdział 2. Obszary, obiekty, urządzenia i transporty podlegające obowiązkowej
ochronie. (art. 5  11)
Projekt w tym rozdziale określa co podlega obowiązkowej ochronie, kto tworzy wykazy obszarów, obiektów
i urządzeń podlegających ochronie, ogólne zasady ochrony, w tym plany ochrony. Projekt wprowadza
szereg zmian, w tym dot. sposobu ochrony, porządkuje kwestie sporządzania szczegółowych wykazów
obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie, precyzuje zakres obowiązków
związanych z planem ochrony, zapewniając komendantowi wojewódzkiemu Policji rzeczywisty wpływ na
kształt tego planu.
Art. 5 ust. 1 regulujący problematykę związaną z obowiązkową ochrona obszarów,
obiektów i urządzeń podlega w projekcie istotnej nowelizacji. Proponuje się, aby w
obszarach, obiektach, urządzeniach i transportach ważnego znaczenia, podlegających
obowiązkowej ochronie, ochrona była sprawowana przez specjalistyczne uzbrojone
formacje ochronne lub odpowiednie do stanu zagrożenia zabezpieczenie techniczne
2
wraz ze stałym dozorem sygnałów przesyłanych, gromadzonych i przetwarzanych w
elektronicznych urządzeniach i systemach alarmowych w połączeniu z dorazną ochroną
fizyczną. Obecnie obowiązuje rozwiązanie alternatywne: ochrona fizyczna albo
techniczna. W ocenie Policji w oparciu o kilkuletnie doświadczenia zatwierdzania planów
ochrony i nadzór nad tymi obiektami, stosowanie wyłącznie zabezpieczenia technicznego
- bez zapewnienia odbioru sygnału i właściwej reakcji na ten sygnał, tj. skierowania
załogi (patrolu interwencyjnego) nie zapewnia należytej ochrony. Nie chodzi więc o to
aby w przypadku zastosowania profesjonalnego zabezpieczenia technicznego
wprowadzić dodatkowo obowiązkowe posterunki dozorowe, czyli ochronę
specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej (SUFO), ale należy zapewnić
monitorowanie urządzeń technicznych i stosownej reakcji na emitowane przez nie
sygnały w przypadkach wskazujących na naruszenie czy próbę naruszenia granic
chronionego obszaru, obiektu lub urządzenia.
W ust. 3 uszczegółowiono podmioty podlegające w zakresie regulacji ustawy Krajowej
Radzie Radiofonii i Telewizji oraz Prezesowi Narodowego Banku Polskiego. Nowy ust. 5
określa, że do decyzji Prezesa NBP w sprawach objętych regulacją ustawy stosuje się
przepisy Kpa.
W zakresie ewidencji prowadzonej przez Wojewodów zdjęto z rejestru klauzulę
poufności, wprowadzono możliwość nie tylko wpisania do ewidencji, ale również
wykreślenia z niej obszarów, obiektów i urządzeń, co stanowiło oczywistą lukę prawną.
Wprowadzono obowiązek zawiadamiania komendantów wojewódzkich Policji o
wydanych decyzjach dot. ich umieszczenia w ewidencji lub wykreśleniu z niej.
Regulacje te mają na celu usunięcie utrudnień Policji w realizacji jej ustawowych
obowiązków. Ustawodawca penalizuje brak działań określonych w art. 5 ust 1, a ściganie
tego przestępstwa bez dostępu do informacji o tym jakie obiekty, obszary lub urządzenia
podlegają obowiązkowej ochronie napotyka obecnie na trudności.
W art. 6 określono od jakiej wartości mamy do czynienia z kwalifikowaną ochroną
wartości pieniężnych.
W art. 7 - odniesiono się do ogólnych zasad transportów broni, amunicji, materiałów
wybuchowych, przyjmując tu rozwiązania stosowane w niektórych krajach UE.
Nowe art. 9 i 10 dotyczą rozbudowanych upoważnień ustawowych do wydania
rozporządzeń wykonawczych regulujących transporty wartości pieniężnych oraz broni,
amunicji, materiałów wybuchowych, innych środków bojowych... przy czym w zakresie
transportów broni, amunicji... będzie to pierwsza szczegółowa regulacja określająca
rodzaje zabezpieczenia technicznego, środków transportu, wyposażenia konwojenta oraz
sposobu powiadamiania właściwych służb o przemieszczaniu się transportu.
Art. 11 (zmiana dotychczasowego art. 7) precyzuje zakres obowiązków związanych z
opracowaniem planu ochrony obiektów, obszarów i urządzeń podlegających
obowiązkowej ochronie.
Wprowadzone zmiany mają na celu zapobiegać samowolnym zmianom w organizacji
ochrony, a także umożliwić Policji wpływanie na wcześniej uzgodniony plan w przypadku
wystąpienia zagrożeń nie przewidzianych w planie ochrony lub gdy przyjęte
przedsięwzięcia okazały się nieskuteczne.
Odmowa uzgodnienia planu ochrony oraz cofnięcie jego uzgodnienia następuje w drodze
decyzji administracyjnej.
IV. Rozdział 3. Wewnętrzne służby ochrony (art. 12-19).
Przepisy tego rozdziału określają zadania wewnętrznych służb ochrony, sposób ich tworzenia,
przyczyny odmowy wydania zezwolenia na ich utworzenie.
Wewnętrzne służby ochrony powołuje się spośród pracowników danej jednostki w celu
zapewnienia ochrony mienia w granicach chronionych obszarów i obiektów, ochrony ważnych urządzeń
chronionej jednostki, znajdujących się poza jej obszarem lub obiektem oraz do konwojowania mienia tej
jednostki.
3
Wewnętrzne służby ochrony tworzy się dla zapewnienia obowiązkowej ochrony obszarów, obiektów
i urządzeń określonych w art. 5 ust. 2, ale mogą być one utworzone także na podstawie zezwolenia
komendanta wojewódzkiego Policji w jednostce, w skład której nie wchodzą obszary, obiekty i urządzenia
umieszczone w ewidencji.
Proponowane zmiany w tym rozdziale polegają na nadaniu nowego brzmienia szeregu przepisom
dotyczących wewnętrznych służb ochrony.
Art. 12 ust. 2 projektu zmienia brzmienie ust. 2 art. 8 obecnej ustawy, określając,
że koncesję na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia
może uzyskać przedsiębiorca, który powołał wewnętrzną służbę ochrony, a nie
wewnętrzna służba ochrony. Dotychczasowy przepis był nieprecyzyjny.
W art. 15 ust. 3 określa się termin, w którym kierownik jednostki jest obowiązany
utworzyć wewnętrzną służbę ochrony na podstawie zezwolenia Policji.
Proponuje się skreślenie ust. 3 w obecnym art. 11 ustawy, w którym wskazuje się
organ II instancji rozpatrujący odwołania od decyzji w sprawie wydania zezwolenia na
utworzenie wewnętrznej służby ochrony (WSO), jako przepis zbędny ze względu na
regulacje tej materii w kpa.
Art. 17 (obecny art. 12) precyzuje podmiotowo współpracę WSO z Policją i innymi
służbami, wskazując na kierowników jednostek lub osoby przez kierowników
upoważnione.
Delegacje do wydania rozporządzeń przez ministra właściwego do spraw
wewnętrznych i Ministra Obrony Narodowej, szczegółowo określają zakres
projektowanych regulacji dot. trybu i warunków tworzenia WSO, struktury organizacji,
uzbrojenia, sposób prowadzenia dokumentacji itp.
V. Rozdział 4. Zasady wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług
ochrony osób i mienia oraz kontrola tej działalności (art. 20-32).
Podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia
wiąże się z obowiązkiem przedsiębiorcy uzyskiwania koncesji ministra właściwego do spraw
wewnętrznych.
W przypadku usług ochrony osób i mienia ustawą z 1988r. o działalności gospodarczej i kolejnymi
wprowadzono koncesjonowanie tej działalności uznając, że inne formy reglamentacji byłyby
niewystarczające ze względu na ważność tej działalności dla bezpieczeństwa obywateli i państwa oraz
związane z nią zagrożenia.
Rozdział ten w przedstawionym projekcie został zasadniczo rozbudowany, zawiera nowe regulacje
w zakresie uzyskiwania koncesji jak i wykonywania tej działalności, m.in. proponuje się zmianę
opiniowania wniosków, rozszerzono przesłanki odmowy i cofnięcia koncesji, proponuje się wzór wniosku o
udzielenie koncesji, zmiany dot. upoważnień do kontroli.
W art. 20 ust. 2 zawarto wyłączenia z zakresu koncesjonowania usług
powszechnych. Reglamentacja tej działalności nie ma uzasadnienia merytorycznego.
Proponowana regulacja jest podyktowana przede wszystkim ze względu na potrzebę
stworzenia podstaw do zwolnienia z reglamentacji już wcześniej zwolnionych z
koncesjonowania usług związanych z przechowaniem, np. prowadzenie parkingów i
szatni. Uregulowanie to istniało w przepisach wydanych do nie obowiązującej już ustawy
z 1988r. o działalności gospodarczej.
Art. 21 zmienia obecny art. 16 poprzez propozycję fakultatywnego zasięgania
przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych opinii komendanta wojewódzkiego
Policji przy zmianie, ograniczeniu zakresu lub cofaniu koncesji. Obowiązek zasięgania
opinii pozostaje przy udzielaniu koncesji.
Modyfikacja tego przepisu ma na celu ekonomikę postępowania i wyeliminowanie
sytuacji pozornego opiniowania, bo jaki wpływ na wydanie decyzji może mieć np. opinia
przy zawiadomieniu przez przedsiębiorcę o zaprzestaniu działalności, zmianie adresu
siedziby firmy albo gdy przedsiębiorca uniemożliwia organowi koncesyjnemu kontrolę,
itp.
4
Kopie wszystkich decyzji wydawanych przez organ koncesyjny są przekazywane
do wiadomości właściwym komendantom wojewódzkim Policji, zatem mają oni pełną
wiedzę w zakresie dokonywanych zmian.
Nowym przepisem jest art. 21 ust. 3, w którym określono, że w stosunku do
pewnej kategorii osób, ze względu na ich uprzednią służbę lub pracę, organ koncesyjny
jest obowiązany zasięgać o tych osobach opinii właściwych służb w przypadku, gdy
osoby te ubiegają się o koncesję, reprezentują przedsiębiorcę lub są wspólnikami albo
udziałowcami przedsiębiorcy ubiegającego się o koncesję.
Proponuje się ograniczenie pełnienia funkcji pełnomocnika ustanowionego do
kierowania działalnością koncesjonowaną u przedsiębiorcy innego niż osoba fizyczna 
do jednego przedsiębiorcy (art. 22 ust. 2). Regulacja ta ma na celu przeciwdziałać
fikcyjnej roli pełnomocnika i zapewnić faktyczne kierowanie działalnością.
Rozszerzono przesłanki, które uniemożliwiają ubieganie się o koncesję, tj. gdy
osoba fizyczna ubiegająca się o koncesję, osoba stanowiąca organ lub wchodząca w
skład organu uprawnionego do reprezentowania przedsiębiorcy, prokurent lub wspólnik
handlowej spółki pozostają w okresie próby w przypadku warunkowego umorzenia
postępowania karnego lub toczy się przeciwko tym osobom postępowanie o
przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe.
Szanując zasadę domniemania niewinności uznaje się w tym szczególnym zakresie
działalności dotyczącym bezpośrednio bezpieczeństwa obywateli i ładu powszechnego
aby koncesję udzielać osobom, w stosunku do których nie ma żadnych zastrzeżeń.
W art. 23 ust. 2 dopuszcza się wykonywanie działalności w zakresie usług
ochrony osób i mienia w ramach umowy spółki cywilnej, jeżeli wszyscy wspólnicy
posiadają koncesję w tym zakresie.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nie przyznaje przymiotu
przedsiębiorcy spółce cywilnej.
Projekt przewiduje nowy przepis określający co powinien zawierać wniosek o
udzielenie koncesji (art. 23 ust. 3).
Ponadto proponuje się określenie wzoru takiego wniosku wraz ze wskazaniem
wymaganych dokumentów do ubiegania się o koncesję.
Regulacja ta ułatwi przedsiębiorcom prawidłowe złożenie wniosku wraz z wymaganymi
dokumentami i przyczyni się do ekonomiki postępowania administracyjnego.
W art. 25 określono jakie dane zawiera koncesja, a w kolejnych artykułach
określono obowiązki przedsiębiorcy.
W art. 29, zmieniającym art. 22 ustawy, określono przesłanki powodujące
cofnięcie koncesji.
Wprowadzone ustawą o swobodzie działalności gospodarczej w 2004r. zmiany
obowiązującej ustawy o ochronie osób i mienia w zakresie cofania koncesji okazały się w
praktyce zbyt ogólne.
Usługi ochrony osób i mienia ze względu na bardzo duży stopień wrażliwości
(bezpieczeństwo i obronność) wymagają odrębnego potraktowania.
W interesie przedsiębiorców powinna być przejrzystość co do przesłanek powodujących
utratę koncesji, a można to osiągnąć poprzez ich możliwe precyzyjne wyliczenie.
W interesie organu koncesyjnego jest zapewnienie wykonywania tych usług przez
przedsiębiorców dających rękojmię należytego ich wykonywania.
Koncesje muszą pozostać decyzjami wydawanymi w niektórych przypadkach w
oparciu o swobodę oceny dowodów.
Względy bezpieczeństwa i obronności mogą uniemożliwiać ujawnienie wszystkich
informacji i dowodów, na podstawie których podejmuje się decyzje w sprawie koncesji.
Art. 30 zmieniający obecny przepis art. 23 przyznający ministrowi właściwemu do
spraw wewnętrznych możliwość upoważnienia, oprócz Komendanta Głównego Policji,
także komendantów wojewódzkich Policji do przeprowadzenia kontroli działalności
gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, ma na celu  z jednej strony
5
uproszczenie dotychczasowej procedury związanej z upoważnieniami, a z drugiej strony
 odciążenie Komendanta Głównego Policji od formalistycznych czynności. Należy mieć
na uwadze, że kontrole wykonywane są głównie przez funkcjonariuszy wojewódzkich
Policji oraz organ koncesyjny.
VI. Rozdział 5. Wymagania kwalifikacyjne pracowników ochrony (art. 33-53).
Przepisy tego rozdziału określają: kto jest uprawniony do realizowania zadań ochrony osób i
mienia, rodzaje licencji pracownika ochrony, warunki i tryb ich uzyskiwania, czynności do których
uprawniają określone licencje, przesłanki odmowy wydania licencji, cofnięcia i zawieszenia, regulacje w
zakresie egzaminów na licencje oraz opłat za egzaminy, podstawową tematykę egzaminów i reprezentację
komisji egzaminacyjnej, rodzaje rejestrów prowadzonych przez Komendanta Głównego Policji oraz
regulacje dotyczące badań lekarskich i psychologicznych. W rozdziale jest 5 delegacji do wydania
rozporządzeń, między innymi w sprawie badań lekarskich i psychologicznych, zakresie obowiązujących
tematów egzaminacyjnych, składu komisji egzaminacyjnej.
W art. 33 ust. 4 określono warunki jakie powinien spełniać pracownik ochrony
wykonujący zadania ochrony w zakresie niewymagającym licencji.
Ze względu na specyfikę tej działalności pracownik ochrony bez licencji  nie może być
osobą karaną za przestępstwa popełniane przeciwko życiu, zdrowiu i mieniu oraz musi
posiadać pełną zdolność do czynności prawnych. Przepis ten wypełnia obecną lukę
prawną.
Przepisem art. 34 ust. 1 pkt 7 rozszerza się obowiązek licencji pracownika
ochrony fizycznej pierwszego stopnia na pracowników ochrony wykonujących zadania w
obiektach handlowych lub usługowych w czasie ogólnej ich dostępności, tam gdzie mają
oni bezpośredni kontakt ze sferą dot. dóbr chronionych człowieka. Wyższy poziom
wymagań profesjonalnych usunie, choćby częściowo, przypadki naruszania dóbr
chronionych. Dla wejścia w życie tego przepisu określa się vacatio legis  9 miesięcy od
dnia ogłoszenia ustawy.
Art. 34 ust. 3 pkt 3 i art. 35 ust. 3 pkt 2 (obecnie odpowiednio art. 26 ust. 3 pkt 3 oraz
art. 27 ust. 3 pkt 2) wprowadza się obowiązek złożenia egzaminu na licencję pracownika
ochrony fizycznej pierwszego i drugiego stopnia przed komisją egzaminacyjną przez
wszystkie uprawnione osoby, z wyłączeniem tych osób, które legitymują się tytułem
zawodowym technika ochrony fizycznej osób i mienia lub dyplomem albo świadectwem
szkoły wyższej w zakresie ochrony fizycznej osób i mienia. Proponowane rozwiązanie
ma na celu jednakowe traktowanie wszystkich ubiegających się o licencje pracownika
ochrony fizycznej.
Znosi się zatem przywileje niektórych grup zawodowych w obecnej ustawie i
przeciwdziała postulatom innych  ubiegających się o możliwość uzyskania licencji bez
egzaminu.
Znosi się również obowiązek ukończenia kursu pracownika ochrony fizycznej,
pozostawiając sposób przygotowania się do egzaminu wyborowi osoby ubiegającej się o
licencję. Jednocześnie ze zmianą systemu szkolnictwa, w przypadku licencji pracownika
ochrony fizycznej pierwszego stopnia  proponującej zastąpienie wykształcenia
podstawowego wykształceniem gimnazjalnym (art. 34 ust. 3 pkt 3a).
W związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej wskazuje się również na nową
kategorię osób mogących otrzymać licencje, a mianowicie takie osoby, które w trybie
odrębnych przepisów uzyskały decyzję w sprawie uznania kwalifikacji w zawodzie
pracownika ochrony. Chodzi tu o ustawę o zasadach uznawania nabytych w państwach
członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych.
Określa się także, w jakiej formie może być przedstawiony dokument  odpowiednik
opinii wydawanej w RP przez komendanta powiatowego (miejskiego) Policji (art. 34 ust.
4). W art. 36-40 proponuje się regulacje dotyczące egzaminów dla osób ubiegających
6
się o przyznanie licencji pracownika ochrony fizycznej. Określa się czasokres
przeprowadzania egzaminu.
Art. 37 wprowadza regulacje dotyczące opłaty za egzamin i zawiera delegację w
zakresie jej ustalenia. Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia nie
stanowi bowiem o odpłatności za egzamin na licencję pracownika ochrony. Tymczasem
egzamin taki jest, zwłaszcza w części praktycznej, najbardziej kosztownym elementem
postępowania administracyjnego w sprawie wydania licencji pracownika ochrony.
Zasadnym jest zatem wprowadzenie podstawy prawnej dla odrębnej opłaty pokrywającej
koszty egzaminu.
Wprowadza się również przepis ustanawiający prawo członków komisji egzaminacyjnej
do wynagrodzenia za udział w pracach komisji (art. 36).
Ponadto w art. 37 ust. 3 pkt 1 określono, że w przypadku osób ubiegających się o
licencję pracownika ochrony zabezpieczenia technicznego lub osób posiadających taką
licencję  orzeczenie lekarskie stwierdzające posiadanie zdolności fizycznej i psychicznej
do wykonywania zadań, wydaje lekarz medycyny pracy .
W obecnej ustawie kwestia ta nie jest dostatecznie uregulowana, bowiem wymóg
orzeczenia lekarskiego istnieje, ale regulacje dotyczące wydawania orzeczeń lekarskich i
psychologicznych traktowane w art. 34 dotyczą pracowników ochrony fizycznej !
W art. 38 i 39 wskazuje się podstawowe dziedziny wiedzy będące przedmiotem
egzaminów, natomiast zakres tematów egzaminów, skład komisji i szczegółowe kwestie
związane z egzaminami obejmuje delegacja do wydania rozporządzenia  art. 40.
W proponowanym brzmieniu 41 i 42 projektu (obecnie art. 28 i art. 29) zamienia się
wyraz  upoważnia na  uprawnia , przy określeniu czynności, które mogą być
wykonywane na podstawie licencji.
Ponadto rozwija się specjalności zawodowe dające tytuł do ubiegania się o licencję
pracownika zabezpieczenia technicznego pierwszego i drugiego stopnia uzyskanych w
związku z ukończeniem szkół o danym profilu zawodowym albo w drodze uzyskania
uprawnienia do wykonywania zawodu w specjalnościach wymienionych w ustawie, na
podstawie odrębnych przepisów. Jedną z form uzyskiwania wymaganych uprawnień są
komisje kwalifikacyjne do stwierdzenia kwalifikacji powoływane na podstawie ustaw, np.
w zakresie kwalifikacji elektrycznych : ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo
energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348, z pózn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi
(rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia
2003r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby
zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci  Dz. U. Nr 89, poz. 828, z pózn.
zm.
Podobnie jak w przypadku licencji pracownika ochrony fizycznej istnieje możliwość
otrzymania licencji przez osoby, które uzyskały decyzję w sprawie uznania kwalifikacji na
podstawie ustawy o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii
Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych.
Art. 43 dotyczy aktualizowania opinii osób posiadających licencję. Przepis ten obecnie
jest zamieszczony w akcie wykonawczym. Zasadnym jest, aby przepis ten zawrzeć w
ustawie, wraz ze wskazaniem na .formę w jakiej powinna być wydana opinia.
Art. 44 określa organ właściwy do wydania, odmowy wydania lub cofnięcia licencji osobie
nie mającej miejsca zamieszkania na terytorium RP, wskazując jako właściwego
Komendanta Stołecznego Policji.
W ust. 4 w delegacji dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych do wydania
rozporządzenia w sprawie wysokości i trybu wnoszenia opłaty za licencje proponuje się
zróżnicowanie opłat: za licencję pierwszego stopnia  20% wysokości tej opłaty w
stosunku do wysokości opłaty za koncesję, a za licencję drugiego stopnia  50 % tej
opłaty.
7
Wprowadza się do ustawy co powinien zawierać wniosek o przyznanie licencji
pracownika ochrony fizycznej i licencji zabezpieczenia technicznego  art. 45 ust. 1,
natomiast szczegóły dotyczące jego składania, wymaganych dokumentów oraz wzór
wniosku, a także wzory licencji określi rozporządzenie. W art. 46 określono co zawiera
licencja.
W dodanym art. 48 projektu określa się prawo komendanta wojewódzkiego Policji do
zatrzymania licencji w przypadku jej cofnięcia lub zawieszenia, obowiązek zwrotu licencji
po ustaniu przesłanek do jej zatrzymania, o ile nie jest wszczynane postępowanie o jej
cofnięcie, a także obowiązek osoby posiadającej licencję do jej zwrotu, w przypadkach
określonych w tym przepisie.
W art. 49 (dotychczasowy art. 32 ustawy) do przesłanek obligatoryjnego zawieszenia
przez komendanta wojewódzkiego Policji licencji dodano przesłankę określoną w art. 70
projektu oraz w przypadku wszczęcia postępowania przeciwko wiarygodności
dokumentów, jeżeli pozostaje ono w związku z uzyskaniem licencji. Ponadto określenie
 zawieszenie praw wynikających z licencji i zatrzymanie  dokumentu stwierdzającego
posiadanie licencji zastąpiono  zawieszeniem licencji . Pojęcia te są tożsame,a chodzi o
licencję-dokument ze zdjęciem, którym to dokumentem pracownik licencjonowany się
okazuje.
Wydłużono z 2 do 3 lat okres ważności licencji w przypadku niewykonywania przez
pracownika ochrony zawodu (art. 50 ust. 1 ) mając na względzie interes posiadacza
licencji, który z różnych przyczyn nie mógł podjąć pracy w tym zawodzie.
Po ust. 1 dodaje się ust. 2, w którym stanowi się, że osoby posiadające licencje
drugiego stopnia, będące: wspólnikiem spółki osobowej lub członkiem zarządu,
prokurentem lub pełnomocnikiem ustanowionym do kierowania działalnością
koncesjonowaną, w firmach posiadających koncesje, należy traktować jak osoby
wykonujące zawód pracownika ochrony.
Projekt przewiduje prowadzenie przez Komendanta Głównego Policji (art. 51) rejestru
zawierającego dane osobowe oraz informacje o decyzjach i postanowieniach wydanych
w postępowaniu w sprawie licencji pracownika ochrony fizycznej lub zabezpieczenia
technicznego.
Art. 52 (zastępuje dotychczasowy art. 34 stanowiący wyłącznie delegację do wydania
rozporządzenia) reguluje kwestie badań lekarskich i psychologicznych osób ubiegających
się o wydanie licencji i posiadających licencje pracownika ochrony fizycznej.
Badania przeprowadzają lekarze i psychologowie zatrudnieni w zakładach opieki
zdrowotnej spełniający określone wymogi, m.in. dotyczące określonego stażu w
zawodzie, posiadający odpowiednią specjalizację lub dodatkowe kwalifikacje, wpisani do
rejestru prowadzonego przez komendanta wojewódzkiego Policji.
Projekt określa przesłanki powodujące utratę uprawnień do przeprowadzania badań.
Delegacja do wydania rozporządzenia obejmuje m.in. zakres i tryb przeprowadzania
przedmiotowych badań, rozpatrywania odwołań od orzeczeń, kontroli wykonywania
badań i ich dokumentowania, sposób prowadzenia ewidencji lekarzy i psychologów,
wzory stosownych dokumentów.
Proponowana regulacja odwołuje się do rozwiązań z ustawy o broni i amunicji, bowiem
licencja pracownika ochrony fizycznej daje prawo dostępu do broni obiektowej.
Projekt reguluje także kwestie opłat za badania.
Ponadto wprowadzono nowy przepis (ust. 8), mający na uwadze eliminację powtarzania
badań wymaganych niniejszą ustawą oraz wynikających z Kodeksu Pracy. Badania
związane z posiadaniem licencji traktuje się jako orzeczenia, o których mowa w art. 229
Kodeksu pracy.
VII. Rozdział 6. Środki ochrony fizycznej osób i mienia (art. 54-60).
8
Przepisy tego rozdziału określają uprawnienia pracownika ochrony przy wykonywaniu zadań
ochrony w granicach chronionych obiektów i obszarów, w tym przypadki uprawniające do użycie broni
palnej, stosowania środków przymusu bezpośredniego, także poza granicami chronionych obszarów,
obiektów i urządzeń oraz wyznaczają zakres regulacji aktów wykonawczych w sprawie szczegółowych
warunków i sposobu użycia środków przymusu bezpośredniego, rodzajów obiektów, w których mogą być
stosowane paralizatory elektryczne oraz szczegółowe warunki i sposób postępowania pracowników
ochrony przy użyciu broni palnej.
Pracownikowi ochrony wykonującemu zadania ochrony osób i mienia przyznaje się
prawo do stosowania ograniczonego katalogu środków przymusu bezpośredniego, a
także broni palnej w ściśle określonych sytuacjach (art. 54), również poza granicami
chronionych obszarów, obiektów i urządzeń, umożliwiając ujęcie uciekającego
napastnika (art. 55).
Art. 56 ust. 2 określający środki przymusu bezpośredniego nie obejmuje broni gazowej,
która zgodnie z ustawą o broni i amunicji z 1999 r. jest bronią palną, a w
dotychczasowym art. 38 ust. 2 ustawy jeszcze jest w kategorii środków przymusu
bezpośredniego. Ponadto doprecyzowano rodzaj paralizatorów wskazując
jednoznacznie, że chodzi o te, na posiadanie których jest wymagane pozwolenie.
Delegacje zawarte w art. 56 ust. 5 i art. 57 dla Rady Ministrów do wydania
rozporządzeń w sprawie szczegółowych warunków i sposobu postępowania
pracowników ochrony przy użyciu środków przymusu bezpośredniego oraz broni palnej
zawierają szczegółowe wytyczne uwzględniające tryb zawiadomienia przełożonych o
użyciu środków przymusu lub broni i sposób dokumentowania zdarzeń, a także warunki
dotyczące przechowywania, przemieszczania broni i amunicji będącej na wyposażeniu
specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej.
Art. 58 (obecny art. 40) wprowadza zasadę wyposażania pracowników ochrony w broń i
środki przymusu bezpośredniego przez przedsiębiorcę. Wyeliminuje to obecną
nieuregulowaną praktykę różnych form własności i dysponowania tymi środkami poza
czasem wykonywania zadań przez pracownika ochrony. Usunie to, przynajmniej w dużej
części, zagrożenia mogące mieć miejsce w obecnym stanie prawnym (m.in. wypadki w
domu, zagrożenie dla członków rodziny).
Art. 59 doprecyzowuje zakaz noszenia broni palnej przy wykonywaniu ochrony imprez
masowych.
VIII. Rozdział 7. Nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi
oraz stanem ochrony obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej
ochronie (art. 61-66).
Przepisy tego rozdziału określają na czym polega zakres nadzoru Komendanta Głównego Policji
nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi, stanem ochrony obszarów, obiektów i
urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie w tym nadzór nad realizacją przez kierownika jednostki
uzgodnionego plany ochrony oraz sposobu zabezpieczania i ewidencjonowania broni, a także wyznaczają
zakres regulacji rozporządzeń: Ministra Obrony Narodowej w sprawie warunków i sposobu ochrony
terenów jednostek organizacyjnych podlegających Ministrowi Obrony, ministra właściwego do spraw
wewnętrznych w sprawie szczegółowych zasad ochrony podległych oraz nadzorowanych jednostek
organizacyjnych chronionych przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne, a także w sprawie
warunków, zakresu i trybu współpracy kierowników jednostek chronionych przez SUFO z Policją i
innymi służbami.
Projekt tego rozdziału w zasadzie nie przewiduje nowych regulacji w stosunku do
obecnie obowiązującej ustawy, poza uszczegółowieniem zakresu nadzoru. Dodano art.
65 ust. 2 stanowiący, że przepisów rozdziału 5 ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej nie w stosuje się do czynności nadzoru Komendanta Głównego
Policji.Nadzór Komendanta Głównego Policji nad specjalnymi uzbrojonymi formacjami
9
ochronnymi jest nadzorem szczególnym i zadania wykonywane w jego ramach nie
podlegają przepisom rozdziału 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Regulacja taka warunkuje właściwą realizację ustawowego obowiązku
Komendanta Głównego Policji jakim jest nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi
formacjami ochronnymi.
IX. Rozdział 8. Przepisy karne (art. 67-73).
Przepisy tego rozdziału uległy istotnej zmianie.
W art. 67 (dotychczasowy art. 48 ustawy), dotyczącym penalizacji braku
zapewnienia ochrony obszaru, obiektu, urządzenia lub transportu podlegającego
obowiązkowej ochronie, wskazano wszystkie artykuły, w których określono obowiązek
zapewnienia ochrony.
Ponadto określenie  podlega grzywnie zastąpiono wyrażeniem  podlega karze
grzywny . Analogicznej zmiany wyrażeniowej dokonano również w dotychczasowym art.
49 (art. 68 projektu). Zatrudnianie przez przedsiębiorcę posiadającego koncesję do
wykonywania usług ochrony osoby nieposiadającej stosownej licencji zagrożone jest karą
grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawieniem wolności do roku ( art.70).
Niewypełnienie obowiązku przekazania informacji o planowanej trasie przemieszczenia
transportu broni, amunicji, materiałów wybuchowych lub innych środków bojowych (...) 
(art. 8 ), a także nieprzedkładanie do uzgodnienia planów ochrony  ( art. 11 ust. 2 )
podlega karze grzywny od 3 000 złotych  art. 71 ust. 1 i 2.
Niewypełnienie obowiązku zwrotu licencji pracownika ochrony, w przypadkach
określonych w art. 48 ust. 2 zagrożone jest karą grzywny w wysokości od 500 do 5 000
złotych (art. 71 ust. 3).
Tej samej karze podlega osoba bez licencji wykonująca czynności wymagające
licencji.
Ponadto karą grzywny zagrożone jest zaniechanie przez pracownika ochrony
podjęcie czynności objętych obowiązkiem w zakresie ochrony osób i mienia, a wzywanie
do ich podjęcia instytucji użyteczności publicznej lub inny organ ochrony bezpośredniej,
porządku publicznego lub zdrowia (art. 72).
Proponowana regulacja ma na celu ograniczenie przypadków pochopnego i
nieuzasadnionego wzywania Policji przez pracowników firm świadczących odpłatnie
usługi ochrony mienia  do interweniowania w związku z niekiedy pozornym a nie
rzeczywistym zagrożeniem utraty mienia, które firmy ochrony są obowiązane na
podstawie umowy chronić. Przypadki takie dotyczą przede wszystkim obiektów
chronionych przez instalowanie i monitorowanie systemów danych, gdy te systemy są
jakościowo zawodne i emitują mylne sygnały albo gdy pracownicy firm ochrony uchylają
się od samodzielnych interwencji.
W ten sposób Policja staje się swoistym  podwykonawcą nieprofesjonalnych lub
wręcz niesolidnych przedsiębiorców, a taki stan rzeczy nie powinien być tolerowany.
Jednak obecnie obowiązujące przepisy nie pozwalają na egzekwowanie
odpowiedzialności personalnej i materialnej za ten brak profesjonalizmu lub rzetelności.
X. Rozdział 9. Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i
końcowe (art. 74-80).
Dokonano zmian w ustawie z dnia 30 czerwca 1997 r.  Prawo o ruchu drogowym,
poprzez dodanie art. 129b. Przepis ten umożliwia zwolnienie pojazdów specjalnych
transportujących wartości pieniężne z kontroli ruchu drogowego na podstawie przepustki
wydawanej przez Komendanta Głównego Policji. Wzór i tryb wydawania przepustek oraz
10
warunki posługiwania się nimi określi rozporządzenie ministra właściwego do spraw
wewnętrznych.
W ustawie z dnia 23 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim uchylono w art. 11 w
ust. 5 pkt 1 eliminując obowiązek Prezesa NBP ustalania, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych, zasad przechowywania wartości pieniężnych w
bankach i przedsiębiorstwach produkujących znaki pieniężne oraz transportowania tych
wartości przez banki i te przedsiębiorstwa.
Proponuje się do dnia wejścia w życie ustawy w nowym brzmieniu następujące
zasady postępowania:
1) w sprawach wszczętych i niezakończonych  stosuje się przepisy dotychczasowe,
2) akty wykonawcze wydane na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o
ochronie osób i mienia zachowują moc do czasu wydania nowych, nie dłużej niż
12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy,
3) licencje i koncesje wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują
swoją ważność.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem
przepisu nakładającego obowiązek zatrudniania w obiektach handlowych i usługowych,
określonych w art. 34 ust. 1 pkt 7, osób posiadających licencje pierwszego stopnia.
Przepis ten wchodzi w życie po 9 miesiącach od dnia jej ogłoszenia umożliwiając
przedsiębiorcom przygotowanie się do tej zmiany.
Ocena skutków regulacji (OSR):
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa:
Projekt ma wpływ na:
1) osoby, które są pracownikami ochrony lub chcą uzyskać kwalifikacje do wykonywania
ww. zawodu,
2) przedsiębiorców i kierowników jednostek tworzących wewnętrzne służby ochrony
i zarządzających obszarami, obiektami i urządzeniami podlegającymi obowiązkowej
ochronie,
3) przedsiębiorców, którzy uzyskali lub ubiegają się o uzyskanie koncesji na
wykonywanie działalności gospodarczej o ochronie osób i mienia,
4) organy administracji rządowej: koncesyjny oraz biorące udział w procesie wydawania
licencji pracownika ochrony i uzyskiwania kwalifikacji koniecznych do uzyskania tych
licencji.
2. Konsultacje społeczne:
- dotyczące projektu ustawy w toku.
- Konsultowany był w drugiej połowie 2006r. projekt nowelizacji ustawy m.in. z:
Polską Izbą Ochrony Osób i Mienia, Ogólnopolskim Pracowniczym Związkiem
Zawodowym Konfederacji Pracy, Polskim Związkiem Pracodawców  Ochrona ,
Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Systemów Zabezpieczeń
 Polalarm , Polskim Stowarzyszeniem Licencjonowanych Serwisów Kluczowych,
Federacją Konsumentów, Polską Izbą Systemów Alarmowych, Polskim Związkiem Firm
Ochrony, Unią Polskich Organizacji Branży Ochrony oraz Związkiem Banków Polskich.
W wyniku wymiany poglądów z podmiotami społecznymi, w części przypadków
wypracowano wspólne stanowiska, w tym m.in. kompromisowe, dotyczące np.
projektowanych uregulowań odnoszących się do wymaganych kwalifikacji osób
ubiegających się o licencję pracownika zabezpieczenia technicznego oraz zakresu
czynności, do których wykonywania uprawnia licencja drugiego stopnia, statusu
11
pełnomocnika w przypadku przedsiębiorców innych niż osoba fizyczna, zezwalającego
na pozostawanie pełnomocnikiem wyłącznie u jednego przedsiębiorcy.
Przychylono się do propozycji zmiany przepisu karnego w części dotyczącej górnej
wysokości kary pozbawienia wolności z lat 5 do lat 3, w przypadku gdy pracownik
ochrony przy wykonywaniu zadań przekroczył uprawnienia lub nie dopełnił obowiązków i
naruszył w ten sposób dobro osobiste obywatela.
(W obecnym projekcie przepisy karne zostały rozszerzone).
Uwzględniono uwagi dot. spodziewanych trudności z zapewnieniem w krótkim czasie
realizacji obowiązku ochrony obiektów handlowych i usługowych (tzw. użyteczności
publicznej przez pracowników z licencjami, poprzez wprowadzenie dla wejścia w życie
tego przepisu 9 miesięcznego vacatio legis.
Nie uwzględniono natomiast proponowanych bardzo szerokich uprawnień dla organizacji
branżowych, np. postulatu powołania w drodze przedmiotowej nowelizacji instytucji
rzeczoznawcy (eksperta) ochrony osób i mienia o specjalności fizycznej lub technicznej
ochrony, którego kwalifikacje byłyby potwierdzone dyplomem nadawanym przez
branżową organizację samorządu zawodowego lub gospodarczego. Eksperci ci mieliby
obowiązkowo opiniować plany ochrony w obiektach obligatoryjnie chronionych.
Propozycja powyższa wykracza poza zakres ustawy o ochronie osób i mienia, w której
pojęcie rzeczoznawcy lub eksperta ochrony nie występuje. Instytucja taka nie wiąże się
bowiem z regulacją odnoszącą się do określonej sfery koncesjonowanej działalności
gospodarczej. Przedmiotowy postulat mógłby być natomiast przedmiotem odrębnej
inicjatywy ustawodawczej.
Nie przychylono się do propozycji wprowadzenia obowiązkowych branżowych kursów dla
osób ubiegających się o licencje i organizowania egzaminów na licencje przez
organizacje branżowe, a nie w Policji.
Nie uwzględniono także propozycji wprowadzenia  w przypadku cofania koncesji 
obligatoryjnego zasięgania przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych opinii
organizacji branżowych o przedsiębiorcy będącym członkiem takiej organizacji.
Przepis taki nie miałby wpływu na ostateczną decyzję organu, a przedłużałby
postępowanie, np. w sytuacji, gdy wydano orzeczenie sądowe o zakazie wykonywania
działalności.
Nie uwzględniono postulatów środowiska branży ochrony dotyczących  wprowadzenia
tzw. licencji menedżerskiej, niezwiązanej z warunkiem posiadania odpowiedniego stanu
zdrowia, a uprawniającej wyłącznie do kierowania działalnością bez możliwości
osobistego świadczenia usług, a także umożliwienia ubiegania się o koncesję przez
przedsiębiorcę - osobę fizyczną nie posiadającą licencji drugiego stopnia.
Postulowano umożliwienie działania takiego przedsiębiorcy przez pełnomocnika
wskazując na przedsiębiorcę innego niż osoba fizyczna (np. spółka prawa handlowego),
który ma możliwość ustanowienia pełnomocnika do kierowania działalnością
koncesjonowaną.
Za odrzuceniem tego postulatu przemawia fakt, że status prawny przedsiębiorcy  osoby
fizycznej wskazuje na działanie osobiste we własnym imieniu. Tym bardziej, że usługi
ochrony osób i mienia dotyczą działalności szczególnego zaufania, bo dotyczą dóbr
osobistych. Uprawnienia nadane koncesją dotyczą imiennie tego przedsiębiorcy.
Nie przychylono się do rozszerzenia uprawnień pracowników ochrony do dokonywania
w chronionych obiektach podlegających obowiązkowej ochronie oraz w zakładach pracy,
jeżeli to wynika z regulaminu pracy, kontroli osobistej, a także przeglądania bagaży,
ładunku w środkach transportu, w celu sprawdzenia czy mienie chronione nie jest
bezprawnie wynoszone lub wywożone. Zapobieganie takim sytuacjom jak bezprawne
wnoszenie lub wynoszenie, wywożenie itp. towarów, w obiektach narażonych na takie
działania odbywa się właśnie poprzez obowiązujące tam regulaminy pracy, którym
pracownicy poddają się dobrowolnie. Nie ma więc potrzeby ustawowego wyposażania
pracowników ochrony w tak kontrowersyjne środki działania, jak m. in. kontrola osobista.
12
Organizacje branżowe podniosły również sprzeciw dotyczący wprowadzenia odpłatności
za egzaminy na licencje i wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnych. Należy
jednoznacznie podkreślić, że dotychczasowy brak opłat za egzaminy był niestety istotną
luką prawną. Egzaminy, w szczególności w zakresie technik walk, strzelania - są
kosztowne. Znaczna część osób nie jest dostatecznie przygotowana i przystępuje do
egzaminu po kilka razy, znacznie zwiększając tym samym koszty ponoszone przez
Policję.
Ponadto od zajęć zawodowych wyłączeni są członkowie komisji egzaminacyjnych,
których i tak jest trudno pozyskać w jednym terminie.
Aby zmniejszyć obciążenia materialne osób ubiegających się o licencję zaproponowano
w projekcie niższą opłatę za licencję pierwszego stopnia, biorąc pod uwagę, że liczba
osób zdających na tę kategorię licencji jest niewspółmiernie większa oraz niewątpliwie w
większości przypadków jest to grupa osób słabsza ekonomicznie.
Nie przychylono się do postulatu Związku Banków Polskich i NBP o obowiązek
wzmacniania przez Policję ochrony transportów wartości pieniężnych oraz monitorowania
sygnałów alarmowych w obiektach, w których przechowywane są wartości pieniężne.
3. Projekt ustawy był również przedmiotem konsultacji międzyresortowych, w
wyniku których zgłoszono szereg uwag, które w znacznej części zostały
uwzględnione w przedkładanym projekcie ustawy.
Projekt nowelizacji został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Zamieszczono tam również
uwagi zgłaszane do projektu.
Projekt ustawy o ochronie osób i mienia również został zamieszczony na stronie
podmiotowej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w BiP oraz przekazany do
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego celem zaopiniowania.
4. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych (budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego):
Rozwiązania zawarte w projektowanym akcie prawnym nie spowodują ujemnych skutków
finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
W związku z wejściem w życie znowelizowanej ustawy o ochronie osób i mienia wpływy
do budżetu państwa należałoby natomiast szacować na kwotę ok. 4-5 mln zł, przy
założeniu pewnego status quo liczby osób ubiegających się o licencje, z uwzględnieniem
zróżnicowania opłat za licencje pierwszego i drugiego stopnia.
Projekt ustawy, w odróżnieniu do obowiązującego aktu prawnego, wprowadza dwa tytuły
do wnoszenia przez osoby ubiegające się o uzyskanie kwalifikacji do wykonywania
zadań ochrony osób i mienia opłat do budżetu państwa. Są to opłaty związane z
licencjami pracownika ochrony, tzn. opłata za wydanie licencji i opłata za egzamin.
Można przyjąć, że rocznie ok. 12 000 osób otrzymuje licencję pracownika ochrony (w
2005 r.  licencje uzyskało ok. 14 tys.), a zatem wpływ do budżetu państwa z tego tytułu
będzie wynosił ok. 2 mln zł. Do egzaminu na licencję pracownika ochrony fizycznej
przystępuje rocznie ok. 20 000 osób (w tym osoby zdające egzaminy poprawkowe).
Koszt przeprowadzenia egzaminu można oszacować na kwotę 150 zł od osoby. Zatem
wpływy do budżetu państwa z tytułu opłat za przystąpienie do egzaminu można
oszacować na kwotę ok. 3 mln zł.
5. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i
rozwój regionalny:
Charakteryzując i oceniając przewidywane skutki związane z wejściem w życie ustawy
należy stwierdzić, że nie powinna ona spowodować zasadniczych zmian na rynku pracy.
Aczkolwiek obecnie według informacji organizacji branżowych ochrony wynika, że
pogarsza się pozyskiwanie pracowników ochrony, bowiem pewna ich część znajduje
13
zatrudnienie w innych państwach Unii Europejskiej, co wiąże się przede wszystkim z
większymi zarobkami. Problem ten dotyczy również innych dziedzin życia gospodarczego
RP.
Jednakże wydaje się, że pomimo rozszerzenia, na zasadzie art. 34 ust. 1 pkt 7, zakresu
usług ochrony, których wykonywanie przez pracowników wiązać się będzie z
posiadaniem przez nich kwalifikacji wynikających z licencji, powyższa sytuacja nie
powinna mieć istotnych konsekwencji dla realizacji tego zadania, przy wydaniu około 150
tys. licencji i przewidzianym vacatio legis dla tego przepisu.
Ustawa spowoduje pewne obciążenia przedsiębiorców, m.in. w związku z rozszerzeniem
zakresu usług, które wykonywać mogą wyłącznie pracownicy licencjonowani oraz
ponoszeniem przez przedsiębiorców kosztów badań lekarskich pracowników ochrony
posiadających licencje, ale z kolei - w związku z wprowadzeniem przepisu, że te badania
zastępują badania profilaktyczne(art. 52 ust. 8),koszty te nie powinny być znaczące. Z
drugiej strony  zmiany te będą korzystne dla pracowników.
Uzasadnieniem dla proponowanych zmian jest potrzeba zwiększenia bezpieczeństwa
obywateli i nienaruszalności dóbr chronionych. Jest to kwestia nie podlegająca dyskusji.
Projekt nie wpłynie znacząco na sytuację i rozwój regionalny.
Projekt ustawy zapewnia wewnętrzną spójność systemu prawa i jest zgodny z prawem
unijnym.
14


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
USTAWA O OCHRONIE OSÓB I MIENIA Z 22 SIERPNIA 1997 R
Ochrona osób i mienia
USTAWA o ochronie osób i mienia
ochrona osob i mienia
Działalność gospodarcza w zakresie ochrony osob i mienia i jej koncesjonowanie
241 Ustawa o ochronie osób i mienia
o ochronie osob i mienia
USTAWA z dnia sierpnia97 r o ochronie osób i mienia
Ustawa o ochronie osób i mienia
Ustawa o ochronie osób i mienia
Działalność gospodarcza w zakresie ochrony osób i mienia i jej koncesjonowanie
projekt ustawy ochrona 06 07

więcej podobnych podstron