KODEKS ETYKI DZIENNIKARSKIEJ


KODEKS ETYKI DZIENNIKARSKIEJ
Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich
Przyjmując zasady Karty Etycznej Mediów i deklaracji Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy,
uznajemy, że:
- zadaniem dziennikarzy jest przekazywanie rzetelnych i bezstronnych informacji oraz różno-rodnych
opinii, a także umożliwianie udziału w debacie publicznej,
- wolności słowa i wypowiedzi musi towarzyszyd odpowiedzialnośd za publikacje w prasie, radiu,
telewizji czy Internecie,
- dobro czytelników, słuchaczy i widzów oraz dobro publiczne powinny mied pierwszeostwo wobec
interesów autora, redaktora, wydawcy lub nadawcy.
I - Informacje i opinie
1.Informacje należy wyraznie oddzielad od interpretacji i opinii.
2.Informacje powinny byd zrównoważone i dokładne, tak by odbiorca mógł odróżnid fakty od
przypuszczeo i plotek, oraz powinny byd przedstawiane we właściwym kontekście i opierad się na
wiarygodnych i możliwie wielostronnych zródłach.
3.Opinie mogą byd stronnicze, ale nie mogą zniekształcad faktów i byd wynikiem zewnętrznych
nacisków.
4.Błędy i pomyłki wymagają jak najszybszego sprostowania, nawet jeśli nie były zawinione przez
autora lub redakcję i bez względu na to, czy ktokolwiek wystąpi o sprostowanie.
II - Zbieranie i opracowanie materiałów
5.W zbieraniu materiałów nie wolno posługiwad się metodami sprzecznymi z prawem i nagannymi
etycznie; ukryta kamera i mikrofon czy podsłuch telefoniczny są dopuszczalne wyłącznie w przypadku
dziennikarstwa śledczego, tj. tropienia w imię dobra publicznego - za wiedzą i zgodą przełożonych -
zbrodni, korupcji czy nadużycia władzy.
6.Nie wolno naruszad prywatności i sfery intymnej; wyjątek mogą stanowid - w uzasadnionych
okolicznościach - działania w zakresie dziennikarstwa śledczego, także wobec osób publicznych.
7.Dziennikarza obowiązuje zachowanie tajemnicy zródła informacji, osoby i wizerunku informatora,
jeśli on tego wymaga; tajemnica może byd ujawniona - z tym zastrzeżeniem - jedynie przełożonemu.
8.Opracowanie lub skrót informacji, wywiadu czy opinii nie może zmieniad ich sensu i wymowy;
materiały archiwalne i rekonstrukcje zdarzeo przedstawiane w mediach elektronicznych powinny byd
odpowiednio zaznaczone.
III - Dziennikarz wobec rozmówców i odbiorców
9.Rozmówcy powinni byd poinformowani, w jaki sposób zostaną wykorzystane ich wypowiedzi;
autoryzacja obowiązuje, jeśli zastrzeże to rozmówca; wypowiedzi dzieci można wykorzystywad tylko
za zgodą rodziców lub prawnych opiekunów.
10.Dziennikarz powinien okazywad szacunek osobom, bez względu na ich odmiennośd ideową,
kulturową czy obyczajową, co nie oznacza zgodności z ich poglądami.
11.Trzeba dbad o to, by nie urazid osób niepełnosprawnych fizycznie lub psychicznie, starych i
chorych, życiowo nieporadnych.
12.Szczególna ostrożnośd powinna towarzyszyd informowaniu o nowych metodach leczniczych, gdy
nie są jeszcze w pełni sprawdzone i mają charakter jedynie eksperymentalny, a wróżby i horoskopy
nie mogą byd przedstawiane jako wiarygodne informacje czy wskazówki.
13.Język wypowiedzi powinien byd staranny, należy unikad wulgaryzmów i określeo obscenicznych.
IV - Przestępstwa i sytuacje wyjątkowe
14.Przy ujawnianiu przestępstw i osób podejrzanych o ich dokonanie, należy zachowad dale ko idącą
rozwagę, unikad opisów umożliwiających naśladowanie czynów antyspołecznych, oraz nie przesądzad
o winie, zanim sąd nie wyda prawomocnego wyroku.
15.W relacjach z wojen, zamieszek i demonstracji dziennikarze powinni zachowad postawę
niezaangażowanych obserwatorów, tak by nie stad się przedmiotem manipulacji.
16.Niedopuszczalne jest pokazywanie w bliskim planie scen śmierci, a krwawe skutki wojen i
katastrof, przejawy okrucieostwa i przemocy mogą byd opisywane i pokazywane jedynie pod
warunkiem zachowania równowagi między ścisłością relacji a względem na wrażliwośd odbiorców,
zwłaszcza rodzin ofiar i osób im bliskich.
V - Konflikt interesów
17.Wiarygodnośd i niezależnośd dziennikarska jest nie do pogodzenia z przyjmowaniem prezentów o
wartości przekraczającej 200 zł, korzystaniem z darmowych wyjazdów czy testowaniem
przedmiotów, urządzeo.
18.Dziennikarzowi nie wolno zajmowad się akwizycją oraz brad udział w reklamie i public relations -
wyjątkiem mogą byd jedynie akcje społeczne i charytatywne; materiały redakcyjne muszą byd
czytelnie oddzielone od materiałów reklamowych i promocyjnych.
19.Wysoce naganna jest kryptoreklama i zatajanie informacji dla własnych korzyści.
20.Dziennikarzowi nie wolno wykorzystywad we własnym interesie nieujawnionych publicznie
informacji uzyskanych w działalności zawodowej, zwłaszcza w dziennikarstwie finansowym i
ekonomicznym.
21.Angażowanie się dziennikarzy w bezpośrednią działalnośd polityczną i partyjną jest również
przejawem konfliktu interesów i należy wykluczyd podejmowanie takich zajęd oraz pełnienie funkcji
w administracji publicznej i w organizacjach politycznych.
VI - Koledzy i przełożeni
22.Stosunki między kolegami i współpracownikami powinny byd partnerskie, niedopuszczalna jest
nieuczciwa konkurencja oraz przywłaszczanie cudzych prac, a nawet pomysłów.
23.Wobec przełożonych i wydawców lub nadawców obowiązuje dziennikarza lojalnośd, ale nie mogą
oni nakazad dziennikarzowi, a dziennikarz ma prawo odmówid - wykonywania poleceo sprzecznych z
prawem, etyką zawodową lub swymi ugruntowanymi przekonaniami.
VII - Odpowiedzialnośd i kary
24.Za naruszenie zasad etyki dziennikarskiej odpowiada zarówno autor publikacji - prasowej,
radiowej, telewizyjnej czy internetowej, jak i redaktor, wydawca czy nadawca.
25.Kary wymierzają sądy dziennikarskie, odpowiednio do charakteru i skali wykroczenia: upomnienie,
naganę, czasowe zawieszenie w prawach członka SDP, usunięcie ze Stowarzyszenia; Naczelny Sąd
Dziennikarski może orzec ogłoszenie werdyktu w mediach.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Kodeks Etyki Dziennikarskiej
kodeks etyki dziennikarskiej
kodeks etyki dziennikarskiej sdp
Refleksje na temat Kodeksu Etyki Zawodowej
Kodeks Etyki Zawodowej Notariusza
Kodeks Etyki Zawodowej Brokera
kodeks etyki zawodowej
kodeks etyki psychologa
kodeks etyki i karta audytu wewnnotrznego
Kodeks Etyki Hotelarza(1)
kodeks etyki lekarskiej
Kodeksu Etyki Zawodowej
Kodeks Etyki Reklamy
kodeks etyki reklamy

więcej podobnych podstron