polski pr klucz


Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
JZYK POLSKI
POZIOM ROZSZERZONY
Kryteria oceniania odpowiedzi
MAJ 2012
2 Egzamin maturalny z języka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
Tworzenie informacji Napisanie własnego tekstu w związku z tekstem literackim
zamieszczonym w arkuszu
Temat 1. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej wierszy Jana Kochanowskiego
O żywocie ludzkim i Agnieszki Osieckiej Kolęda z pretensjami. Zwróć uwagę
na przedstawione w nich obrazy ludzkiego życia oraz postawę podmiotu mówiącego
wobec świata.
.
I. ROZWINICIE TEMATU
Za rozwinięcie tematu można uzyskać maksymalnie 26 punktów.
1. Zasada zestawienia tekstów, np.: 3 p.
a. motyw bawiącego się człowiekiem Boga (Boże igrzysko),
b. motyw teatrum mundi,
c. tematyka refleksyjno-filozoficzna,
d. liryka zwrotu do adresata,
e. adresat: Bóg,
f. pierwszoosobowy podmiot mówiący, wypowiadający się w imieniu własnym oraz
wszystkich ludzi.
2. Obraz ludzkiego życia w O żywocie ludzkim, np.: 3 p.
a. życie jako spektakl dla jednego widza  Boga,
b. bezładna walka o różne dobra doczesne,
c. ludzie jako istoty niemądre, nieumiejące rozpoznać właściwej hierarchii spraw,
d. błahość dóbr, za którymi goni człowiek / kruchość życia,
e. Bóg  odległy, Jego głównym atrybutem jest mądrość.
3. Obraz ludzkiego życia w Kolędzie z pretensjami, np.: 3 p.
a. życie jako cierpienie,
b. różnorodne zródła cierpienia (niedostępność pewnych dóbr materialnych, zbyteczność
odgrywanych ról, lęk egzystencjalny, poczucie zagubienia, bliskość śmierci& ),
c. ludzie jako zabawki Pana Boga,
d. ludzie jako istoty słabe, zagrożone, potrzebujące pomocy, śmiertelne,
e. Bóg  obojętny wobec ludzkiego cierpienia, Jego atrybutem jest wszechwładza.
4. Postawa podmiotu mówiącego wobec świata w O żywocie ludzkim, np.: 3 p.
a. postrzega Boga jako reżysera i zarazem widza spektaklu życia,
b. przyjmuje postawÄ™ zdystansowanego obserwatora,
c. akceptuje ustanowione przez Boga prawa rządzące światem,
d. dostrzega śmieszność ludzkich starań wobec niezmienności Boskich wyroków,
e. prosi Boga o umiejętność nieangażowania się w pogoń za pozornymi wartościami,
f. zwiÄ…zek z ideami renesansu.
5. Postawa podmiotu mówiącego wobec świata w Kolędzie z pretensjami, np.: 3 p.
a. ma pretensje do Boga,
b. jest wyrozumiały dla ludzkich słabości,
c. współczuje cierpiącym ludziom,
d. prosi Boga o pomoc wszystkim ludziom,
e. zwiÄ…zek z XX - wiecznym kryzysem religijnym.
6. Ukształtowanie wypowiedzi poetyckiej w O żywocie ludzkim, np.: 4 p.
Uwaga: warunkiem przyznania punktu jest określenie funkcji zabiegu artystycznego.
Egzamin maturalny z języka polskiego 3
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
a. gatunek literacki: fraszka,
b. kompozycja: apostrofa do Boga otwiera i kończy utwór, pointa,
c. obrazowanie: bardzo pospolita scenka z życia codziennego (bójka),
d. obrazowość, dosadność określeń, zwięzłość,
e. porównanie ludzi do dzieci i interpretacja tego zabiegu.
7. Ukształtowanie wypowiedzi poetyckiej w Kolędzie z pretensjami, np.: 4 p.
Uwaga: warunkiem przyznania punktu jest określenie funkcji zabiegu artystycznego.
a. interpretacja tytułu (literacka gra cechami gatunkowymi kolędy),
b. muzyczność: wyrazisty rytm, nieregularne rymy, anafory, paralelizmy składniowe,
powtórzenia, refren,
c. obrazowanie: wyliczenie codziennych sytuacji, aluzja literacka,
aluzja do śmierci znanej postaci historycznej,
d. metaforyka nadająca przykładowym sytuacjom znaczenie uniwersalne,
e. porównanie Boga do dziecka i interpretacja tego zabiegu.
8. Podsumowanie, np.:
dostrzeżenie i interpretacja we właściwym kontekście podobieństw i różnic w podanych
utworach, 3 p.
dostrzeżenie podobieństw i różnic w podanych utworach, 2 p.
dostrzeżenie podobieństwa lub różnicy w podanych utworach. 1 p.
Temat 2. Codzienność w czasach Zagłady. Analizując i interpretując opowiadanie Idy Fink
Przed lustrem, zwróć uwagę na kreację bohaterek, ich sytuację oraz znaczenie
tytułowego lustra.
I. ROZWINICIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 26 punktów)
Za rozwinięcie tematu można uzyskać maksymalnie 26 punktów.
1. Wstępne rozpoznanie, np.: 2 p.
a. szczÄ…tkowa akcja,
b. zwykłe, codzienne wydarzenie  wizyta u krawcowej,
c. Holocaust przedstawiony nie wprost (poetyka niedopowiedzeń).
2. Sytuacja bohaterek, np.: 3 p.
a. interpretacja słów od roku wszyscy byli bliskimi sąsiadami,
b. trudne warunki życia,
c. przymus ciężkiej fizycznej pracy,
d. konieczność wyprzedawania rzeczy, aby przeżyć,
e. wyniszczenie fizyczne jako konsekwencja warunków życia,
f. śmierć najbliższych jako bolesne doświadczenie,
g. zagrożenie własnego życia.
Kreacja bohaterek
3. Nisia, np.: 3 p.
a. niemożność wykonywania zawodu krawcowej,
b. trudności w jedzeniu (choroba? głodowanie?),
c. pozorne pogodzenie siÄ™ z sytuacjÄ…,
d. potrzeba tłumienia emocji,
e. niezgoda na szczęście w czasie Zagłady,
f. oburzenie na Adelę (uznanie jej miłości za egoizm lub coś absurdalnego, urągającego
sytuacji),
g. uznanie szczęścia Adeli za okrucieństwo, bezmyślność,
h. rozpacz i jej zródła.
4 Egzamin maturalny z języka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
4. Adela, np.: 3 p.
a. energia,
b. determinacja,
c. zakochanie,
d. pragnienie Å‚adnego wyglÄ…du,
e. poczucie szczęścia mimo grozy Zagłady,
f. wewnętrzne światło,
g. wypieranie ze świadomości grozy czasu Zagłady,
h. miłość jako ucieczka od grozy Holocaustu.
Sposoby kreowania sytuacji i bohaterek
5. Symbolika lustra, np.: 3 p.
a. interpretacja zmian w opisie lustra,
b. zwiÄ…zek symboliki lustra z symbolikÄ… wody,
c. otchłani,
d. kolorów,
e. śmierci.
6. Inne sposoby kreowania, np.: 9 p.
a. narracja trzecioosobowa,
b. opis zachowań, a nie przeżyć wewnętrznych postaci,
c. pozór suchej relacji,
d. emocjonalność, dramatyzm,
e. drobiazgowość opisu,
f. wyeksponowanie czynności jedzenia,
g. czas  ponury,
h. przestrzeń  nieprzyjazna (surowa, ponura, zimna, pusta), zamknięta,
i. kontrast w kreacji przestrzeni (np. góra  dół),
j. symbolika przedmiotów, np. łóżek, szpilek, łopaty, sukienki, wygasłej kuchni,
k. kontrast postaci,
l. peryfrazy i ich funkcja,
m. funkcja zdrobnień,
n. funkcja powtórzeń i trybu rozkazującego w wypowiedziach Adeli,
o. wyróżnienie pewnych słów w druku.
7. Podsumowanie, np.:
wskazanie różnic w postawach bohaterek wobec codziennej rzeczywistości czasu
Holocaustu oraz dostrzeżenie związku między obrazem czasu Zagłady a środkami jego
kreowania; interpretacja tytułu, 3 p.
wskazanie różnic w postawach bohaterek wobec codziennej rzeczywistości czasu
Holocaustu oraz interpretacja tytułu, 2 p.
wskazanie różnic w postawach bohaterek wobec codziennej rzeczywistości czasu
Holocaustu lub interpretacja tytułu. 1 p.
Egzamin maturalny z języka polskiego 5
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony
II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 2 punkty)
Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie
tematu.
-ð podporzÄ…dkowana zamysÅ‚owi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnÄ™trznie,
przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym; 2 p.
-ð uporzÄ…dkowana wobec przyjÄ™tego kryterium, spójna; graficzne wyodrÄ™bnienie
głównych części. 1 p.
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
III. STYL (maksymalnie 2 punkty)
-ð jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowanÄ… formÄ… wypowiedzi; urozmaicona
leksyka; 2 p.
-ð zgodny z zastosowanÄ… formÄ… wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczajÄ…ca leksyka. 1 p.
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
IV. JZYK (maksymalnie 8 punktów)
-ð jÄ™zyk w caÅ‚ej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona skÅ‚adnia,
poprawne: słownictwo, frazeologia, fleksja, 8 p.
-ð jÄ™zyk w caÅ‚ej pracy komunikatywny, poprawne: skÅ‚adnia, sÅ‚ownictwo, frazeologia
i fleksja, 6 p.
-ð jÄ™zyk w caÅ‚ej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w wiÄ™kszoÅ›ci poprawne:
składnia, słownictwo, frazeologia, 4 p.
-ð jÄ™zyk w pracy komunikatywny mimo bÅ‚Ä™dów skÅ‚adniowych, leksykalnych
(słownictwo i frazeologia), fleksyjnych, 2 p.
-ð jÄ™zyk w pracy komunikatywny mimo bÅ‚Ä™dów fleksyjnych, licznych bÅ‚Ä™dów
składniowych, leksykalnych. 1 p.
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
V. ZAPIS (maksymalnie 2 punkty)
-ð bezbÅ‚Ä™dna ortografia,
poprawna interpunkcja (nieliczne błędy), 2 p.
-ð poprawna ortografia (nieliczne bÅ‚Ä™dy różnego stopnia),
na ogół poprawna interpunkcja. 1 p.
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
VI. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY 0 4 p.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
matemat pr klucz
bialoruski pr klucz
hiszpanski pr klucz
2011 listopad polski pp klucz
ukrainski pr klucz
francuski pr klucz
7 Grzechów Głównych polskich PR owców
kaszubski pr klucz
biologia 02 pr klucz
biologia 11 pr klucz

więcej podobnych podstron