Inicjatywa ustawodawcza


146. TRYB WYKONANIA INICJATYWY USTAWODAWCZEJ PRZEZ ORGANY WAADZY
WYKONAWCZEJ.
Organami władzy wykonawczej jest prezydent i rada ministrów.
Tryb wykonywania inicjatywy ustawodawczej przez Radę Ministrów
O zamiarze podjęcia inicjatywy opracowania indywidualnie określonego dokumentu rządowego organy
wnioskujące zawiadamiają Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem Szefa kancelarii Prezesa Rady
Ministrów. Prezes może, w każdym czasie postanowić o opracowaniu, uzgodnieniu i wniesieniu projektu
każdego dokumentu rządowego w odrębnym trybie. Organ wnioskujący dokonuje oceny przewidywanych
skutków( kosztów i korzyści) społeczno- gospodarczych regulacji przed opracowaniem projektu aktu
normatywnego. Oceny dokonuje się zgodnie z określonymi odrębnie przez Radę Ministrów zasadami
dokonywania oceny przewidywanych skutków projektów rządowych aktów normatywnych.
Tryb wykonywania inicjatywy ustawodawczej przez Prezydenta
Wykonywanie inicjatywy ustawodawczej jest oficjalne złożenie przez Prezydenta gotowego projektu ustawy
w formie pisemnej do tzw.  laski marszałkowskiej . Jeżeli jest to projekt rządu to musi zawierać projekty
podstawowych aktów wykonawczych.
147. TRYB WYKONANIA INICJATYWY USTAWODAWCZEJ  Z WNTRZA PARLAMENTU.
Poselskie projekty ustawy mogą być wnoszone przez komisje sejmowe lub co najmniej 15 posłów
podpisujących projekt. Projekty ustaw i uchwał składa się w formie pisemnej na ręce Marszałka Sejmu,
wnosząc projekt wnioskodawca wskazuje swego przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania go w
pracach nad tym projektem. Marszałek Sejmu może zwrócić wnioskodawcy projekt ustawy lub uchwały,
jeżeli uzasadnienie dołączone do projektu nie odpowiada wymogom. Projekty usta i uchwał co do których
istnieje wątpliwość, czy nie są sprzeczne z prawem, Marszałek Sejmu po zaciągnięciu opinii Prezydium
Sejmu, może skierować celem wyrażenia opinii do Komisji Ustawodawczej, która może większością 3/5
głosów zaopiniować projekt jako niedopuszczalny. Rozpatrywanie projektu ustaw odbywa się w 3
czytaniach, a uchwał w 2 czytaniach.
Senat podejmuje postępowanie w sprawie inicjatywy ustawodawczej na wniosek komisji lub co najmniej 10
senatorów. O podjęciu postępowania w sprawie inicjatywy ustawodawczej Marszałek Senatu zawiadamia
Marszałka Sejmu i Prezesa Rady Ministrów. Wniosek o podjęciu inicjatywy ustawodawczej wraz z projektem
ustawy składa się w formie pisemnej do Marszałka Senatu. Rozpatrywanie projektów ustaw odbywa się w 3
czytaniach. Wnioskodawca do czasu zakończenia 2 czytania może wycofać wniesiony przez siebie projekt.
Marszałek Senatu kieruje projekt ustawy do właściwych komisji, w tym do Komisji Ustawodawstwa i
Praworządności. Uchwałę o wniesieniu inicjatywy ustawodawczej Marszałek Senatu przekazuje Marszałkowi
Sejmu. O wniesieniu do Sejmu inicjatywy ustawodawczej Marszałek Senatu zawiadamia Prezesa Rady
Ministrów.
148. ZASADY WYKONYWANIA INICJATYWY USTAWODAWCZEJ PRZEZ OBYWATELI.
Grupa obywateli polskich, licząca co najmniej 100 tys. osób, mająca prawo wybierania do Sejmu, może
wystąpić z inicjatywą ustawodawczą przez złożenie podpisów pod projektem ustawy. Projekt ustawy nie
może dotyczyć spraw dla których konstytucja zastrzega wyłączną właściwość innych podmiotów. Komitet
może utworzyć grupa co najmniej 15 obywateli polskich, którzy maja prawo wybierania do sejmu i złożyli
pisemne oświadczenie o przystąpieniu do komitetu, ze wskazaniem imienia i nazwiska, adresu zamieszkania
oraz nr ewidencyjnego PESEL. Po zebraniu 1000 podpisów obywateli popierających projekt, pełnomocnik
komitetu zawiadamia Marszałka Sejmu o utworzeniu komitetu. Podpisy stanowią część wymaganej liczby
100 tys. podpisów osób popierających projekt. W zawiadomieniu podaje się:
1) pełną nazwę komitetu oraz dokładny adres jego siedziby,
2) dane, tj. imię nazwisko i PESEL
3) imię, nazwisko, adres zamieszkania i nr ewidencyjny PESEL pełnomocnika komitetu oraz jego
zastępcy.
Do zawiadomienia dołącza się projekt ustawy, wraz z załączonym wykazem 1000 podpisów obywateli
popierających projekt. Jeżeli zawiadomienie odpowiada warunkom Marszałek Sejmu, w terminie 14 dni od
dnia doręczenia, postanawia o przyjęciu zawiadomienia. W wypadku stwierdzenia braków formalnych
zawiadomienia, Marszałek Sejmu, nie pózniej niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia,
wzywa pełnomocnika komitetu do ich usunięcia w terminie 14 dni. W wypadku uzasadnionych wątpliwości co
do prawidłowości złożenia wymaganej liczby podpisów obywateli, Marszałek Sejmu nie pózniej niż w
terminie 14 dni od dnia wniesienia projektu zwraca się do Państwowej Komisji Wyborczej o stwierdzenie czy
jest złożona wymagana liczba podpisów.
150. OBYWATELSKA INICJATYWA USTAWODAWCZA W PARLAMENCIE.
Pełnomocnik komitetu wnosi do Marszałka Sejmu projekt ustawy wraz z załączonym wykazem podpisów
obywateli popierających projekt. Jeżeli projekt ustawy został wniesiony, Marszałek Sejmu kieruje projekt
ustawy do pierwszego czytania w Sejmie o zawiadamia o tym pełnomocnika komitetu. I czytanie projektu
ustawy na posiedzeniu Sejmu przeprowadza się w terminie 3 miesięcy od daty wniesienia projektu ustawy
do Marszałka Sejmu lub postanowieni Sądu Najwyższego stwierdzającego prawidłowo złożoną liczbę
podpisów popierających projekt ustawy. Przedstawiciel jest uprawniony do udziału w pracach Sejmu i
Senatu w trybie i na zasadach określonych odpowiednio w regulaminie Sejmu i Senatu.
151. FORMALNE WYMOGI W STOSUNKU DO ZGAOSZONEGO PROJEKTU USTAWY.
Projekt ustawy musi być zaopatrzony w uzasadnienie, które m.in. przedstawia skutki finansowe wykonania
ustawy. Musi także zawierać:
1) potrzebę i cel wydania ustawy
2) stan rzeczy w dziedzinie, która ma być unormowana
3) różnice między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
4) przewidywane skutki społeczne, gospodarcze i prawne
5) założenie podstawowych aktów wykonawczych
6) wskazanie zródeł finansowania
7) oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem UE lub o stopniu i powodach niezgodności z tym
prawem


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ustawa o wyk inicjatywy ustawodawczej przez obywateli
159 Ustawa o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli
Posacki A Techniki psychosomatyczne czy duchowe inicjacje
(1993 08a) Pajewski, Apel do członków Grupy Inicjatywnej
Biesiadne inicjacje J Danielewicz
Maria Marczewska Rytko INICJATYWA LUDOWA I REFERENDUM W SZWAJCARII W LATACH 2000–2010
Edukacja seksualna Inicjacja
Europejskie prawo pracy i jego wpływ na ustawodawstwo polskie
inicjacja
20 Inicjacje satanistyczne

więcej podobnych podstron