2005 maj (4)


dysleksja
Miejsce
na naklejkÄ™
z kodem szkoły
MCH-R1A1P-052
EGZAMIN MATURALNY
Z CHEMII
Arkusz II
POZIOM ROZSZERZONY ARKUSZ II
Czas pracy 120 minut
MAJ
ROK 2005
Instrukcja dla zdajÄ…cego
1. Sprawdz, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 13 stron.
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorujÄ…cego egzamin.
2. RozwiÄ…zania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu.
3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok
rozumowania prowadzÄ…cy do ostatecznego wyniku oraz
pamiętaj o jednostkach.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora.
6. Błędne zapisy wyraznie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
8. Możesz korzystać z karty wybranych tablic chemicznych oraz
kalkulatora.
9. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający. Nie
wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla
Za rozwiÄ…zanie
egzaminatora.
wszystkich zadań
10. Na karcie odpowiedzi wpisz swojÄ… datÄ™ urodzenia i PESEL.
można otrzymać
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
Å‚Ä…cznie
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
60 punktów
Życzymy powodzenia!
tylko
Wypełnia zdający przed
OKE Kraków,
OKE Wrocław
rozpoczęciem pracy
KOD
PESEL ZDAJCEGO
ZDAJCEGO
2 Egzamin maturalny z chemii
Arkusz II
º%Informacja do zadaÅ„ 31. i 32.
210
Polon Po ulega przemianie ą . Okres połowicznego rozpadu tego izotopu wynosi 138 dni.
84
Zadanie 31. (1 pkt)
Napisz równanie tej przemiany.
Równanie reakcji: .......................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 32. (1 pkt)
210
W pojemniku umieszczono 1 gram polonu Po. Oszacuj masÄ™ tego izotopu,
84
która pozostanie po upływie 414 dni.
Zadanie 33. (2 pkt)
Szybkość reakcji
kat
2SO2 + O2 çÅ‚T,çÅ‚. 2SO3
çÅ‚
wyraża się równaniem kinetycznym V = k[SO2]2[O2]
Oblicz, jak zmieni się szybkość tej reakcji, jeżeli do przeprowadzenia procesu,
przy niezmienionej ilości reagentów, zastosuje się naczynie o trzykrotnie mniejszej
objętości.
Obliczenia:
Egzamin maturalny z chemii 3
Arkusz II
Zadanie 34. (1 pkt)
Właściwości fizyczne i chemiczne substancji można określić na podstawie budowy ich
czÄ…steczek. Masa czÄ…steczkowa etanolu wynosi 46 u, a propanu 44 u, jednak etanol wrze
w temperaturze 78°C, a propan w temperaturze -42°C.
Podaj jedną przyczynę tak dużej różnicy temperatur wrzenia tych substancji.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 35. (2 pkt)
W zbiorniku o pojemności 30 dm3 znajduje się 34 g gazu pod ciśnieniem 1520 hPa
w temperaturze 275K.
Oblicz masÄ™ molowÄ… tego gazu. StaÅ‚a gazowa R = 83,14 hPa·dm3·K-1·mol-1.
Obliczenia:
Zadanie 36. (4 pkt)
2- +
Dane sÄ… jony: CO i NH
3 4
Zaklasyfikuj je do kwasów lub zasad wedÅ‚ug teorii Brönsteda. Uzasadnij swojÄ… decyzjÄ™,
pisząc odpowiednie równania reakcji.
2-
CO ...........................................................................
3
+
NH ............................................................................
4
Równania reakcji:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
4 Egzamin maturalny z chemii
Arkusz II
Zadanie 37. (2 pkt)
Oblicz entalpię tworzenia ( " HX) tlenku węgla(II)
1
C(grafit) + O2 CO(g)
2
na podstawie entalpii następujących reakcji:
C(grafit) + O2 CO2(g) " H1 = -393,5 kJ·mol-1
1
CO(g) + O2 CO2(g) " H2 = -283,0 kJ·mol-1
2
Obliczenia:
Zadanie 38. (3 pkt)
Oceń, jak wpływa na ilość amoniaku powstającego w wyniku reakcji syntezy
N2(g) + 3H2(g) Ä! 2NH3 "H = - 92,4 kJ
a) obniżenie ciśnienia,
b) podwyższenie temperatury,
c) wprowadzenie dodatkowej ilości azotu.
a) ........................................................................................................................................
b) ........................................................................................................................................
c) ........................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii 5
Arkusz II
Zadanie 39. (5 pkt)
Masz do dyspozycji: blaszkę cynkową, blaszkę miedzianą, roztwór siarczanu(VI) miedzi(II),
roztwór siarczanu(VI) cynku.
Zaproponuj doświadczenie, w którym porównasz aktywność miedzi i cynku.
W tym celu:
a) przedstaw schematyczny rysunek doświadczenia,
b) opisz przewidywane obserwacje,
c) napisz, w formie jonowej, równanie(-a) zachodzącej(-ych) reakcji,
d) sformułuj wniosek wynikający z tego doświadczenia.
Schemat doświadczenia:
Obserwacje: .................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Równanie(-a) reakcji: ..................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Wniosek: .....................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
6 Egzamin maturalny z chemii
Arkusz II
Zadanie 40. (5 pkt)
Na VI stopniu utlenienia chrom tworzy sole: chromiany(VI) i dichromiany(VI).
Przeprowadzono doświadczenie, które zilustrowano za pomocą następujących jonowych
równań reakcji:
2- 2-
2CrO + 2H+ Ä! Cr2O + H2O
4 7
2- - 2-
Cr2O + 2OH Ä! 2CrO + H2O
7 4
Opisz, w jaki sposób wykonano ten eksperyment. W tym celu:
a) określ potrzebne odczynniki,
b) opisz doświadczenie słownie lub za pomocą schematycznego rysunku,
c) napisz przewidywane spostrzeżenia,
d) sformułuj wniosek dotyczący trwałości chromianów(VI) oraz wniosek
dotyczący trwałości dichromianów(VI) w zależności od środowiska
(odczynu roztworu).
Odczynniki: ..................................................................................................................................
Opis doświadczenia / schemat doświadczenia:
Spostrzeżenia: .............................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Wnioski: ......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii 7
Arkusz II
Zadanie 41. (4 pkt)
W celu zbadania wpływu różnych substancji na białko przeprowadzono doświadczenie
pokazane na poniższym rysunku:
KCl(aq)
Pb(NO3)2(aq) CH3OH(aq)
(NH4)2SO4(aq) H2SO4(stężony)
I II III IV V
wodny roztwór białka jaja kurzego
Podaj, w których probówkach zachodzą następujące procesy:
wysalanie, w probówkach: .........................................................................................................
denaturacja, w probówkach: ....................................................................................................
Wyjaśnij, na czym polegają te procesy.
Wysalanie: ..................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Denaturacja: ...............................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 42. (2 pkt)
W związkach organicznych węgiel występuje na różnych stopniach utlenienia.
Określ stopnie utlenienia węgla (podkreślone atomy) w cząsteczkach, których wzory
podano w tabeli.
Wzór grupowy
CH4 CH3OH HCHO CH3CHO
zwiÄ…zku
Stopień
utlenienia węgla
8 Egzamin maturalny z chemii
Arkusz II
Zadanie 43. (3 pkt)
Pomiędzy osadem a roztworem trudno rozpuszczalnej soli AnBm ustala się równowaga
opisana równaniem:
m+ n-
AnBm(s) Ä! nA + mB
(aq) (aq)
Iloczyn stężeń jonów w stanie równowagi w nasyconym roztworze tej soli, który można
przedstawić jako zależność:
m+ n-
Ir = [A ]n · [B ]m
(aq) (aq)
jest nazywany iloczynem rozpuszczalności.
JeÅ›li iloczyn ze stężeÅ„ jonów [Am+]n · [Bn-]m obecnych w roztworze jest wiÄ™kszy od iloczynu
rozpuszczalności, wówczas z roztworu wytrąca się osad.
Przeprowadz odpowiednie obliczenia i odpowiedz, czy po zmieszaniu równych objętości
roztworu CaCl2 o stężeniu 0,05 mol·dm-3 i roztworu Na2SO4 o stężeniu 0,05 mol·dm-3
wytrÄ…ci siÄ™ osad CaSO4 (iloczyn rozpuszczalnoÅ›ci CaSO4 Ir = 4,93·10-5).
Obliczenia:
Zadanie 44. (4 pkt)
Przeprowadzono doświadczenie zgodnie z poniższym schematem:
NaOH(aq)
FeCl2(aq)
Opisz przewidywane obserwacje (dokonane zaraz po dolaniu roztworu wodorotlenku
i po pewnym czasie) oraz napisz równania zachodzących reakcji chemicznych.
Obserwacje: ..................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Równania reakcji: .......................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii 9
Arkusz II
Zadanie 45. (4 pkt)
W dwóch probówkach znajdują się wodne roztwory soli:
I. octanu sodu
II. chlorku amonu.
Określ, jakie odczyny mają te roztwory. Uzasadnij swoją odpowiedz podając, jakie
czÄ…steczki i jony znajdujÄ… siÄ™ w roztworach po hydrolizie.
Odczyn roztworu I ...................................................................................
Odczyn roztworu II ...................................................................................
Uzasadnienie (czÄ…steczki i jony znajdujÄ…ce siÄ™ w roztworach po hydrolizie):
Roztwór I ......................................................................................................................................
Roztwór II ....................................................................................................................................
Zadanie 46. (2 pkt)
Podczas elektrolizy wodnego roztworu pewnego elektrolitu na anodzie zachodziła reakcja
przedstawiona równaniem:
2H2O O2 + 4H+ + 4e-
Sumaryczne równanie tego procesu elektrolizy można przedstawić następująco:
2H2O 2H2 + O2
Napisz jedno równanie reakcji, która mogła przebiegać na katodzie. Podaj przykład
substancji (wzór sumaryczny), której wodny roztwór mógł pełnić podczas tego procesu
rolÄ™ elektrolitu.
Równanie reakcji przebiegającej na katodzie:
.......................................................................................................................................................
Wzór substancji: .....................................................................................
Zadanie 47. (3 pkt)
Reakcję chemiczną zachodzącą w pewnym ogniwie opisuje równanie:
3+ 2+ 2+ 4+
2Fe + Sn 2Fe + Sn
(aq) (aq) (aq) (aq)
Przedstaw schemat tego ogniwa i napisz równania reakcji przebiegających w jego
półogniwach.
Schemat ogniwa: .........................................................................................................................
Równania reakcji: ........................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
10 Egzamin maturalny z chemii
Arkusz II
Zadanie 48. (3 pkt)
Glutation o wzorze:
H H
| |
H2N  C  CH2  CH2  CO  NH  C  CO  NH  CH2  COOH
| |
COOH CH2  SH
jest tripeptydem występującym w żywych komórkach.
Napisz wzory aminokwasów, które powstaną w wyniku całkowitej hydrolizy tego
zwiÄ…zku.
Wzory:
Zadanie 49. (3 pkt)
Dokonaj analizy schematycznych rysunków przedstawiających trzy doświadczenia
i uzupełnij brakujące informacje, podając wzór substancji X oraz formułując w tabeli
obserwacje.
papierek uniwersalny
Na glicerol
III
II
I
wodny roztwór fenolu
etanol
X
Wzór substancji X:
.......................................................................................................................
Probówka Obserwacje
I
II osad rozpuszcza się i powstaje roztwór o barwie szafirowej
III
Egzamin maturalny z chemii 11
Arkusz II
Zadanie 50. (2pkt)
But-2-en można otrzymać w wyniku reakcji dysproporcjonowania propenu na odpowiednich
katalizatorach. Reakcja polega na tym, że z alkenu o n atomach węgla powstają dwa nowe
alkeny: jeden o (n+1) atomach węgla i drugi, o (n-1) atomach węgla.
Podaj nazwę drugiego alkenu, który powstał w wyniku tej reakcji i napisz jej równanie,
posługując się wzorami półstrukturalnymi (grupowymi).
Nazwa drugiego produktu: ..........................................................................................................
Równanie reakcji:
.......................................................................................................................................................
º%Informacja do zadaÅ„ 51. i 52.
Tworzywa sztuczne znajdują szerokie zastosowanie praktyczne. Do ważnych polimerów
zaliczamy polietylen (polieten) i polichlorek winylu (polichloroeten).
Zadanie 51. (2 pkt)
W poniższej tabeli przedstawiono najważniejsze właściwości polietylenu (PE)
i polichlorku winylu (PCV). Uzupełnij tabelę wpisując w puste miejsca po dwa
przykłady zastosowań tych polimerów, które wynikają z ich właściwości.
Nazwa polimeru Właściwości Zastosowania
odporność na działanie większości
rozpuszczalników organicznych
polietylen
oraz stężonych zasad i kwasów,
mała wytrzymałość cieplna
odporność na działanie kwasów,
tłuszczów, czynników
polichlorek winylu
atmosferycznych, dobra
wytrzymałość mechaniczna
12 Egzamin maturalny z chemii
Arkusz II
Zadanie 52. (2 pkt)
Zaprojektuj doświadczenie, w którym wykażesz, że produkt termicznego rozkładu
polietylenu ma charakter nienasycony. W tym celu:
a) przedstaw słowny opis doświadczenia,
b) opisz obserwacje, jakich można dokonać podczas badania nienasyconego
charakteru produktu tego rozkładu.
Opis doświadczenia: ....................................................................................................................
......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Obserwacje: ..................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii 13
Arkusz II
BRUDNOPIS1
1
Nie podlega ocenie


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2005 MAJ OKE PR II
chemia 2005 maj odp
2005 MAJ OKE PP TRS
2005 MAJ OKE PP ODP
2005 MAJ OKE PP ODP
2005 MAJ OKE PR ODP

więcej podobnych podstron