O wychowaniu w trzeźwości








Nowa strona 1


BODY {scrollbar-3dlight-color:teal;scrollbar-arrow-color:lightsalmon;scrollbar-base-color:lightsalmon;scrollbar-darkshadow-color:lightsalmon;scrollbar-face-color:khaki;scrollbar-highlight-color:teal;scrollbar-shadow-color:teal}

Tekst ujednolicony. Stan prawny na 1
listopada 2004 r.

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi

 
Spis treści.

Preambuła
Rozdział 1: Przepisy ogólne (art. 1 - 20)
Rozdział 2: Postępowanie w stosunku do osób
nadużywających alkoholu (art. 21 - 42)
Rozdział 3: Przepisy karne (art. 43 - 47)
Rozdział 4: Przepisy przejściowe i końcowe (art. 48

 

Uznając życie obywateli w trzeźwości za niezbędny warunek moralnego i
materialnego dobra Narodu, stanowi się, co następuje:


Rozdział 1Przepisy ogólne

 
Art. 1. 1. Organy administracji rządowej i jednostek samorządu
terytorialnego są obowiązane do podejmowania działań zmierzających do
ograniczania spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania,
inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w
zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w
miejscu pracy, przeciwdziałania powstawaniu i usuwania następstw nadużywania
alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych
i zakładów pracy.
2. Organy, o których mowa w ust. 1, popierają także tworzenie i rozwój
organizacji społecznych, których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji,
oddziaływanie na osoby nadużywające alkoholu oraz udzielanie pomocy ich
rodzinom, jak również zapewniają warunki sprzyjające działaniom tych
organizacji.
3. Organy, o których mowa w ust. 1, współdziałają również z Kościołem
Katolickim i innymi kościołami oraz związkami wyznaniowymi w zakresie wychowania
w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.
Art. 2. 1. Zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje
się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności:
1) tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie
motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu,
2) działalność wychowawczą i informacyjną,
3) ustalanie odpowiedniego poziomu i właściwej struktury produkcji napojów
alkoholowych przeznaczanych do spożycia w kraju,
4) ograniczanie dostępności alkoholu,
5) leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych od alkoholu,
6) zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwanie,
7) przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się w założeniach polityki
społeczno-gospodarczej w postaci Narodowego Programu Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zatwierdzanego przez Radę Ministrów.
Art. 2.1. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) najbliższa okolica punktu sprzedaży napojów alkoholowych - obszar mierzony
od granicy obiektu, zamknięty trwałą przeszkodą o charakterze faktycznym, taką
jak krawędź jezdni, zabudowa, która ze względu na swój charakter uniemożliwia
dostęp oraz kontakt wzrokowy i głosowy, mur bez przejść oraz ciek wodny bez
bliskich przepraw,
2) promocja napojów alkoholowych - publiczną degustację napojów alkoholowych,
rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie
premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne formy publicznego
zachęcania do nabywania napojów alkoholowych,
3) reklama napojów alkoholowych - publiczne rozpowszechnianie znaków
towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a
także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje
alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów
alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za
reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy
przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami
alkoholowymi,
4) sponsorowanie - bezpośrednie lub pośrednie finansowanie lub
współfinansowanie działalności osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek
organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dla upowszechniania,
utrwalania lub podniesienia renomy nazwy, producenta lub dystrybutora, znaku
towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorcę, jego
działalność, towar lub usługę, w zamian za informowanie o sponsorowaniu,
5) informowanie o sponsorowaniu - prezentowanie informacji zawierającej nazwę
sponsora lub jego znak towarowy w związku ze sponsorowaniem,
6) wydzielone stoisko - oddzielone od pozostałej powierzchni punktu
sprzedaży, ciąg handlowy lub lada, zamknięte własną kasą fiskalną, rejestrującą
prowadzoną sprzedaż,
7) obrót hurtowy napojami alkoholowymi - zakup napojów alkoholowych w celu
dalszej ich odsprzedaży przedsiębiorcom posiadającym właściwe zezwolenia,
8) wartość sprzedaży - kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje
alkoholowe, z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego,
9) sklep branżowy ze sprzedażą napojów alkoholowych - placówka, w której
roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych stanowi nie mniej niż 70% wartości
sprzedaży ogółu towarów w tym punkcie,
10) reintegracja - reintegrację zawodową i społeczną w rozumieniu przepisów o
zatrudnieniu socjalnym.
Art. 3. 1. Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych jest
celem działania Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwanej
dalej "Agencją".
2. Agencja podlega ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
3. Do zadań Agencji należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektu Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych oraz projektu podziału środków na jego realizację,
2) opiniowanie i przygotowywanie projektów aktów prawnych oraz planów działań
w zakresie polityki dotyczącej alkoholu i problemów alkoholowych,
3) prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej, opracowywanie ekspertyz
oraz opracowywanie i wdrażanie nowych metod profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych,
4) udzielanie merytorycznej pomocy samorządom, instytucjom, stowarzyszeniom i
osobom fizycznym, realizującym zadania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem
problemów alkoholowych, oraz zlecanie i finansowanie realizacji tych zadań,
5) współpraca z organami samorządu województw i pełnomocnikami, o których
mowa w art. 4 ust. 3,
6) koordynacja i inicjowanie działań zwiększających skuteczność i dostępność
lecznictwa odwykowego,
7) zlecanie i finansowanie zadań związanych z rozwiązywaniem problemów
alkoholowych,
8) współpraca z organizacjami i instytucjami międzynarodowymi prowadzącymi
działalność w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych,
9) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w
art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze
oskarżyciela publicznego.
4. Agencja jest państwową jednostką budżetową.
5. Agencją kieruje dyrektor, powoływany i odwoływany przez ministra
właściwego do spraw zdrowia.
6. Organizację Agencji określa statut, nadany przez ministra właściwego do
spraw zdrowia.
Art. 4. 1. Samorząd województwa realizuje zadania, o których mowa w
art. 1 i 2, w postaci wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych stanowiącego część strategii wojewódzkiej w zakresie
polityki społecznej.
2. Zarząd województwa odpowiada za koordynację przygotowania i realizację
programu, o którym mowa w ust. 1, udziela pomocy merytorycznej instytucjom i
osobom fizycznym realizującym zadania objęte tym programem oraz współdziała z
innymi organami administracji publicznej w zakresie rozwiązywania problemów
alkoholowych.
3. Program, o którym mowa w ust. 1, jest realizowany przez regionalny ośrodek
polityki społecznej, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej, lub inną
jednostkę wskazaną w programie. W celu realizacji programu zarząd województwa
może powołać pełnomocnika.
4. Środki finansowe na prowadzenie działań, o których mowa w ust. 2, ujmuje
się w budżecie województwa.
Art. 4.1 1. Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i
rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób
uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin. W szczególności zadania
te obejmują:
1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu,
2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy
psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w
zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w
szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć
sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w
pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych,
4) (skreślony).
5) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych,
służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
6) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w
art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze
oskarżyciela publicznego,
7) wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie
centrów integracji społecznej.
2. Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1, jest prowadzona w postaci
gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
stanowiącego część strategii rozwiązywania problemów społecznych, uchwalanego
corocznie przez radę gminy. Program jest realizowany przez ośrodek pomocy
społecznej, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej, lub inną jednostkę
wskazaną w programie. W celu realizacji programu wójt (burmistrz, prezydent
miasta) może powołać pełnomocnika.
3. Wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) powołują gminne komisje
rozwiązywania problemów alkoholowych, w szczególności inicjujące działania w
zakresie określonym w ust. 1 oraz podejmujące czynności zmierzające do
orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku
poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
4. W skład gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych wchodzą
osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych.
5. Zasady wynagradzania członków gminnych komisji rozwiązywania problemów
alkoholowych określa rada gminy w gminnych programach rozwiązywania problemów
alkoholowych.
Art. 5. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania uwzględnia
problem trzeźwości i abstynencji wśród celów wychowania oraz zapewnia w
programach nauczania wiedzę o szkodliwości alkoholizmu dla jednostki oraz w
życiu rodzinnym i społecznym.
Art. 6. Minister właściwy do spraw zdrowia oraz minister właściwy do
spraw szkolnictwa wyższego, a także minister właściwy do spraw oświaty i
wychowania zapewniają kształcenie niezbędnej liczby specjalistów z zakresu
działalności profilaktycznej i leczniczej oraz podejmowanie badań nad alkoholem
i związanymi z nim problemami.
Art. 7. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego, minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, jednostki
publicznej radiofonii i telewizji oraz inne właściwe organy i instytucje
podejmują odpowiednie działania w zakresie rozwijania i popierania różnorodnych
form działalności informacyjnej, kulturalnej i naukowej, mających na celu
uświadamianie o szkodliwości nadużywania alkoholu dla jednostki oraz życia
rodzinnego i społecznego, krzewienia trzeźwości i abstynencji oraz wykorzeniania
szkodliwych zwyczajów i sposobów picia alkoholu.
Art. 8. (skreślony).
Art. 9. 1. Obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości
powyżej 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego
przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
2. Obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu
może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez marszałka
województwa.
3. Organ, o którym mowa w ust. 2, wydaje zezwolenie na obrót hurtowy
przedsiębiorcom posiadającym siedziby na terenie województwa.
3a. Zezwolenia, o których mowa w ust. 1 i 2, wydaje się na podstawie
pisemnego wniosku przedsiębiorcy.
3b. Wniosek o wydanie zezwolenia zawiera:
1) oznaczenie przedsiębiorcy,
2) siedzibę i adres przedsiębiorcy,
3) numer w rejestrze przedsiębiorców,
4) miejsce prowadzenia działalności gospodarczej,
5) wnioskowany limit - dotyczy wyłącznie wniosku o wydanie zezwolenia, o
którym mowa w ust. 1,
6) wnioskowany termin ważności zezwolenia.
3c. Minister właściwy do spraw gospodarki lub właściwy marszałek województwa
może wydać duplikaty zezwoleń, o których mowa w ust. 1 i 2, w przypadku ich
utraty lub zniszczenia.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
rodzaj dokumentów wymaganych przy składaniu wniosków o wydanie zezwoleń na obrót
hurtowy napojami alkoholowymi, wzory wniosków oraz wzory informacji o sprzedaży
napojów alkoholowych.
Art. 9.1. 1. Zezwolenia, o których mowa w art. 9 ust. 1 i
2, wydaje się oddzielnie na obrót hurtowy następującymi rodzajami napojów
alkoholowych:
1) o zawartości do 4,5% alkoholu oraz na piwo,
2) o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu, z wyjątkiem piwa,
3) o zawartości powyżej 18% alkoholu.
2. Zezwolenia na obrót hurtowy wydaje się na czas oznaczony:
1) napojami alkoholowymi, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 - nie dłuższy niż
2 lata,
2) napojami alkoholowymi, o których mowa w ust. 1 pkt 3 - nie dłuższy niż
rok.
3. Dla zezwoleń, o których mowa w ust. 1 pkt 3, określa się limit w wysokości
minimum 500 tys. litrów 100% alkoholu rocznie.
3a. Limit, o którym mowa w ust. 3, może być zwiększony na wniosek
przedsiębiorcy złożony nie później niż 30 dni od dnia wykorzystania limitu
określonego w zezwoleniu.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się w odniesieniu do przedsiębiorców
zaopatrujących statki, pociągi i samoloty. Maksymalny limit dla tych
przedsiębiorców określa się w wysokości 2 tys. litrów 100% alkoholu rocznie.
5. Producent napojów alkoholowych jest obowiązany do uzyskania zezwolenia na
obrót hurtowy napojami alkoholowymi, jeżeli zbywa swoje wyroby przedsiębiorcom
posiadającym zezwolenia, o których mowa w art. 18 ust. 1.
Art. 9.2 1. Za wydanie zezwoleń, o których mowa w art. 9
ust. 1 i 2, decyzji wprowadzających w zezwoleniach zmiany oraz duplikatów
zezwoleń są pobierane opłaty.
2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, są wnoszone przed wydaniem zezwolenia lub
decyzji na rachunek organu wydającego zezwolenie, z zastrzeżeniem ust. 5.
3. Opłaty za wydanie zezwoleń, o których mowa w art. 91 ust. 1 pkt
1 i 2, ustala się w wysokości 4 000 zł dla przedsiębiorców występujących o
zezwolenie po raz pierwszy oraz dla tych, których wartość sprzedaży w roku
poprzedzającym wygaśnięcie zezwolenia nie przekroczyła 1 000 000 zł.
4. W przypadku przedsiębiorców, których wartość sprzedaży hurtowej napojów
alkoholowych w roku poprzedzającym wygaśnięcie zezwolenia przekroczyła 1 000 000
zł, opłatę za wydanie zezwoleń, o których mowa w art. 91 ust. 1 pkt 1
i 2, ustala się w wysokości równej 0,4% wartości sprzedaży w roku poprzednim, z
zaokrągleniem do 100 zł.
5. Opłata, o której mowa w ust. 3, jest wnoszona na rachunek organu
zezwalającego, po złożeniu pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży hurtowej
napojów alkoholowych w ostatnim roku kalendarzowym.
6. Wartość sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych należy obliczać oddzielnie
dla każdego rodzaju tych napojów.
7. Opłatę za wydanie zezwolenia, o którym mowa w art. 91 ust. 1
pkt 3, ustala się w wysokości 45 000 zł za 500 tys. litrów 100% alkoholu, z
zastrzeżeniem ust. 8.
8. Opłatę za wydanie zezwolenia, o którym mowa w art. 91 ust. 1
pkt 3, dla przedsiębiorców zaopatrujących statki, pociągi i samoloty, ustala się
stosownie do deklarowanego obrotu.
9. Opłata za wydanie decyzji wprowadzającej nowe miejsca prowadzenia
działalności gospodarczej, zwiększającej ilość tych miejsc w stosunku do
wymienionych w wydanych zezwoleniach, o których mowa w art. 91 ust.
1, wynosi 50% stawki określonej dla zezwolenia w dniu jego wydania.
10. Opłata za wydanie innych decyzji, wprowadzających zmiany w zezwoleniach,
wynosi 200 zł.
11. Opłata za wydanie zezwolenia na wyprzedaż posiadanych zapasów napojów
alkoholowych o zawartości do 18% alkoholu wynosi 1 000 zł.
12. Opłata za wydanie zezwolenia na wyprzedaż napojów alkoholowych o
zawartości powyżej 18% alkoholu jest pobierana w zależności od ilości litrów
100% alkoholu, zgłoszonej we wniosku, proporcjonalnie do wysokości opłaty
określonej w ust. 7.
13. Opłata za zwiększenie limitu, o którym mowa w art. 91 ust. 3,
jest pobierana w zależności od ilości litrów 100% alkoholu, zgłoszonej we
wniosku, proporcjonalnie do wysokości opłaty określonej w ust. 7.
14. Opłata za wydanie duplikatu zezwoleń, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 2,
wynosi 50 zł.
15. Zezwolenia i decyzje, o których mowa w ust. 9-14 i art. 9 ust. 1 i 2, nie
podlegają opłacie skarbowej.
Art. 9.3. 1. Opłaty, o których mowa w art. 92
ust. 1, mogą być wykorzystane przez zarządy województw wyłącznie na finansowanie
zadań określonych w art. 4 ust. 1.
2. Zarządy województw mogą zlecać, w drodze porozumień, jednostkom samorządu
powiatowego zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych oraz przekazywać środki finansowe na ich realizację.
Art. 9.4. Warunkiem prowadzenia działalności na podstawie
zezwoleń, o których mowa w art. 91 ust. 1, jest:
1) przekazywanie organowi zezwalającemu informacji o wielkości sprzedaży
napojów alkoholowych, w terminie do dnia 31 stycznia za rok poprzedni,
2) sprzedaż napojów alkoholowych, wymienionych w zezwoleniu, wyłącznie
przedsiębiorcom posiadającym zezwolenie na obrót hurtowy tymi napojami lub
zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych,
3) prowadzenie obrotu hurtowego tylko napojami alkoholowymi oznaczonymi
znakami akcyzy, o ile wymóg oznaczania tymi znakami wynika z innych przepisów,
4) zaopatrywanie się w napoje alkoholowe, wymienione w zezwoleniu, u
producentów oraz u przedsiębiorców posiadających zezwolenie na obrót hurtowy
tymi napojami,
5) posiadanie tytułu prawnego do korzystania ze stacjonarnego magazynu
dostosowanego do przechowywania napojów alkoholowych,
6) niezaleganie przez przedsiębiorcę z realizacją ciążących na nim zobowiązań
podatkowych oraz wynikających z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,
7) wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko
przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscach wymienionych w
zezwoleniu,
8) zgłaszanie ministrowi właściwemu do spraw gospodarki lub właściwemu
marszałkowi województwa zmian stanu faktycznego i prawnego przedsiębiorcy, w
stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania
zmiany,
9) przestrzeganie innych warunków określonych przepisami prawa.
Art. 9.5 1. Zezwolenia, o których mowa w art. 91
ust. 1, minister właściwy do spraw gospodarki lub właściwy marszałek województwa
cofa w przypadku:
1) nieprzestrzegania warunków określonych w art. 94 pkt 3, 4 i 7,
2) wprowadzenia do obrotu napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych
źródeł,
3) popełnienia przestępstwa, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, przez
osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
4) przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 92
ust. 5,
5) orzeczenia, wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby
odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu
prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem,
6) zlecania przez przedsiębiorcę, na podstawie umów, prowadzenia obrotu
hurtowego napojami alkoholowymi innym przedsiębiorcom.
2. Zezwolenia, o których mowa w art. 91 ust. 1, minister właściwy
do spraw gospodarki lub właściwy marszałek województwa może cofnąć w przypadku:
1) nieprzestrzegania warunków określonych w art. 94 pkt 1, 2, 5,
6, 8 i 9,
2) powtarzającego się zakłócania porządku publicznego w miejscu obrotu.
3. Zezwolenia, o których mowa w art. 91 ust. 1, wygasają w
przypadku:
1) likwidacji przedsiębiorstwa lub zawiadomienia o zaprzestaniu prowadzenia
obrotu hurtowego napojami alkoholowymi,
2) upływu terminu ważności zezwolenia,
3) zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej.
4. Na wniosek przedsiębiorcy, którego zezwolenie wygasło z przyczyn
wymienionych w ust. 3, minister właściwy do spraw gospodarki lub właściwy
marszałek województwa wydaje zezwolenie z określeniem terminu na wyprzedaż
posiadanych zapasów napojów alkoholowych. Termin, określony w zezwoleniu na
wyprzedaż, nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia zezwolenia.
5. Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o
ponowne wydanie zezwoleń, o których mowa w art. 91 ust. 1, nie
wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.
Art. 9.6 Sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych,
zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do
spożycia poza miejscem sprzedaży, prowadzi się w punktach sprzedaży, którymi są:
1) sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych,
2) wydzielone stoiska - w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni
sprzedażowej powyżej 200 m2,
3) pozostałe placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w których
sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych.
Art. 10. Akty prawne wpływające na strukturę cen napojów alkoholowych
powinny służyć ograniczaniu spożycia tych napojów oraz zmianie struktury ich
spożycia na rzecz napojów o niskiej zawartości procentowej alkoholu.
Art. 11. 1. Na wydatki związane z realizacją Narodowego Programu
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przeznacza się corocznie z
budżetu państwa środki w wysokości 1% podatku akcyzowego od wyrobów
alkoholowych.
2. Środki, o których mowa w ust. 1, są przeznaczone w szczególności na różne
formy pomocy dla osób uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin,
działalność informacyjną i wychowawczą, kształcenie specjalistów i prowadzenie
badań naukowych nad problemami alkoholowymi.
3. (skreślony).
Art. 11.1. 1. W celu pozyskania dodatkowych środków na
finansowanie zadań określonych w art. 41 ust. 1 gminy pobierają
opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, o których
mowa w art. 18.
2. Opłatę, o której mowa w ust. 1, wnosi się na rachunek gminy, przed
wydaniem zezwolenia, w wysokości:
1) 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
2) 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z
wyjątkiem piwa),
3) 2 100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
3. Opłata, o której mowa w ust. 2, dotyczy przedsiębiorców rozpoczynających
działalność gospodarczą w tym zakresie.
4. Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku
poprzednim, są obowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego
oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w
punkcie sprzedaży w roku poprzednim.
5. Opłatę, o której mowa w ust. 1, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów
alkoholowych w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży napojów
alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła:
1) 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa
- wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku
poprzednim,
2) 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z
wyjątkiem piwa) - wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów
w roku poprzednim,
3) 77 000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu -
wnosi w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku
poprzednim.
6. Przedsiębiorcy, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów
napojów alkoholowych nie przekroczyła wartości, o których mowa w ust. 5, wnoszą
opłatę w wysokości określonej w ust. 2.
7. Opłata, o której mowa w ust. 1, wnoszona jest na rachunek gminy w każdym
roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31
stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.
8. W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłaty, o których mowa
w ust. 1-5, dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności
zezwolenia.
9. Wartość sprzedaży należy obliczać oddzielnie dla każdego rodzaju napojów
alkoholowych.
10. Zezwolenia, o których mowa w art. 18, 181 oraz 184,
nie podlegają opłacie skarbowej.
Art. 12. 1. Rada gminy ustala, w drodze uchwały, dla terenu gminy
(miasta) liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z
wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w
miejscu sprzedaży.
2. Rada gminy ustala, w drodze uchwały, zasady usytuowania na terenie gminy
miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
3. W miejscowościach, w których rozmieszczone są jednostki wojskowe, liczba
punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem
sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży oraz usytuowanie miejsc sprzedaży, podawania
i spożywania napojów alkoholowych są ustalane przez radę gminy po zasięgnięciu
opinii właściwych dowódców garnizonów.
4. Liczba punktów sprzedaży, o których mowa w ust. 1, oraz usytuowanie miejsc
sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych powinny być dostosowane
do potrzeb ograniczania dostępności alkoholu, określonych w gminnym programie
profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Art. 13. 1. Napoje alkoholowe dostarcza się do miejsc sprzedaży tylko
w naczyniach zamkniętych, z oznaczeniem nazwy producenta, rodzaju i ilości
napoju oraz jego mocy.
2. W miejscach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych powinna być
uwidoczniona informacja o szkodliwości spożywania alkoholu.
3. (skreślony).
Art. 13.1. 1. Zabrania się reklamy i promocji na obszarze
kraju napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest
dozwolona, pod warunkiem iż nie jest kierowana do małoletnich lub prowadzona
poprzez budowanie skojarzeń z:
1) atrakcyjnością seksualną,
2) relaksem lub wypoczynkiem,
3) sprawnością fizyczną,
4) nauką, pracą lub sukcesem zawodowym,
5) zdrowiem lub sukcesem życiowym.
2. Reklama i promocja piwa, o której mowa w ust. 1, nie może być prowadzona:
1) w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6.00 a 20.00, z
wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub
profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy,
2) na kasetach wideo i innych nośnikach,
3) w prasie młodzieżowej i dziecięcej,
4) na okładkach dzienników i czasopism,
5) na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych
powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, chyba że 20% powierzchni reklamy
zajmować będą widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia
alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim,
6) przy udziale małoletnich.
3. Zabrania się reklamy, promocji produktów i usług, których nazwa, znak
towarowy, kształt graficzny lub opakowanie wykorzystuje podobieństwo lub jest
tożsame z oznaczeniem napoju alkoholowego lub innym symbolem obiektywnie
odnoszącym się do napoju alkoholowego.
4. Zabrania się reklamy i promocji przedsiębiorców oraz innych podmiotów,
które w swoim wizerunku reklamowym wykorzystują nazwę, znak towarowy, kształt
graficzny lub opakowanie związane z napojem alkoholowym, jego producentem lub
dystrybutorem.
5. Zabrania się informowania o sponsorowaniu imprez sportowych, koncertów
muzycznych oraz innych imprez masowych przez producentów i dystrybutorów
napojów, których zasadniczą działalność stanowi produkcja lub sprzedaż napojów
alkoholowych zawierających od 8% do 18% alkoholu, w jakikolwiek inny sposób niż
poprzez umieszczanie wewnątrz dzienników i czasopism, na zaproszeniu, bilecie,
plakacie, produkcie lub tablicy informacyjnej związanej z określoną imprezą
nazwy producenta lub dystrybutora oraz jego znaku towarowego, z zastrzeżeniem
ust. 6.
6. Informowanie o sponsorowaniu może być prowadzone w radiu i telewizji pod
warunkiem, iż będzie ograniczone wyłącznie do podania nazwy producenta lub
dystrybutora napojów zawierających do 18% alkoholu lub jego znaku towarowego, a
informacja ta nie będzie prezentowana w telewizji przez osobę fizyczną lub z
wykorzystaniem wizerunku postaci ludzkiej.
7. Zabrania się informowania o, innym niż określone w ust. 5, sponsorowaniu
przez producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych, których zasadniczą
działalność stanowi produkcja lub sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od
8% do 18% alkoholu oraz informowania o sponsorowaniu przez producentów i
dystrybutorów napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
8. Zakaz określony w ust. 1 dotyczy również wydawnictw promocyjno-reklamowych
przekazywanych przez producentów, dystrybutorów lub handlowców napojów
alkoholowych klientom detalicznym.
9. Zakazy określone w ust. 1-8 nie obejmują reklamy i promocji napojów
alkoholowych prowadzonej wewnątrz pomieszczeń hurtowni, wydzielonych stoisk lub
punktów prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz na terenie
punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w
miejscu sprzedaży.
10. Zakazy określone w ust. 1-8 dotyczą osób fizycznych, osób prawnych oraz
jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które uczestniczą
w prowadzeniu reklamy w charakterze zleceniodawcy albo zleceniobiorcy
niezależnie od sposobu i formy jej prezentacji.
11. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia,
wielkość, treść, wzór i sposób umieszczania na reklamach, o których mowa w ust.
2 pkt 5, napisów informujących o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie
sprzedaży alkoholu małoletniemu, mając na względzie ograniczenie spożycia
alkoholu oraz przeciwdziałanie alkoholizmowi wśród młodzieży.
Art. 132. 1. Podmioty
świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych wnoszą na wyodrębniony
rachunek utworzony w tym celu przez ministra właściwego do spraw kultury
fizycznej i sportu opłatę w wysokości 10 % podstawy opodatkowania podatkiem od
towarów i usług wynikającej z tej usługi.

2. Podmioty, o których mowa w ust. 1, sporządzają zbiorczą deklarację
miesięczną według wzoru określonego na podstawie ust. 4 i przekazują ją w
terminie do 20. dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym
powstał obowiązek wystawienia faktury, zgodnie z przepisami o podatku od towarów
i usług, na wynagrodzenie lub jego część.
3. Deklaracje, o których mowa w ust. 2, składa się do tego samego urzędu
skarbowego, do którego składa się deklarację dotyczącą podatku od towarów i
usług w zakresie usługi, o której mowa w ust. 1.
4. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, wzór zbiorczej deklaracji miesięcznej dotyczącej opłaty, o
której mowa w ust. 1, oraz szczegółowy zakres zawartych w niej danych,
uwzględniając w szczególności imię i nazwisko lub nazwę (firmę) podmiotu
zobowiązanego do wniesienia opłaty, jego adres zamieszkania lub siedziby, numer
identyfikacji podatkowej oraz dane dotyczące faktur, które mają być podstawą do
ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w ust. 1.
5. Opłatę, o której mowa w ust. 1, wnosi się najpóźniej w ostatnim dniu
miesiąca, w którym stosownie do ust. 2 powstał obowiązek złożenia zbiorczej
deklaracji miesięcznej.

6. Opłata, o której mowa w ust. 1, stanowi dla podmiotu zobowiązanego do jej
wniesienia koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia
15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54,
poz. 654, z późn. zm.) lub art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn.
zm.).
7. W sprawach nieuregulowanych do opłaty, o której mowa w ust. 1, stosuje się
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
(Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.).

8. Wpływy z opłat, o których mowa w ust. 1, przeznacza się wyłącznie na
dofinansowanie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, prowadzonych przez
stowarzyszenia kultury fizycznej oraz inne organizacje pozarządowe, które w
ramach swojej statutowej działalności realizują zadania z zakresu
upowszechniania kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży, a także
organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

9. Gospodarka finansowa środkami zgromadzonymi na wyodrębnionym rachunku, o
którym mowa w ust. 1, jest prowadzona zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 26
listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr
45, poz. 391 i Nr 65, poz. 594).

10. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, warunki i tryb przyznawania dofinansowania, o którym mowa w ust.
8, w tym:
1) tryb składania wniosków oraz dane, jakie powinien zawierać wniosek o
przyznanie dofinansowania, uwzględniając zakres niezbędnych danych dotyczących
podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie oraz podstawowych informacji o
zajęciach sportowo-rekreacyjnych, których dotyczy wniosek,
2) tryb przekazywania środków i ich rozliczania, uwzględniając terminy, w
jakich zostało zaplanowane przeprowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych,
3) wysokość dofinansowania, biorąc pod uwagę, że maksymalna wysokość tego
dofinansowania w przypadku zajęć prowadzonych przez stowarzyszenia kultury
fizycznej oraz inne organizacje pozarządowe nie może przekroczyć 80 %, a w
przypadku zajęć organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego - 50 %
planowanych kosztów realizacji zajęć.

Art. 14. 1. Zabrania się sprzedaży, podawania i spożywania napojów
alkoholowych:
1) na terenie szkół oraz innych zakładów i placówek oświatowo-wychowawczych,
opiekuńczych i domów studenckich,
2) na terenie zakładów pracy oraz miejsc zbiorowego żywienia pracowników,
3) w miejscach i czasie masowych zgromadzeń,
4) w środkach i obiektach komunikacji publicznej,
5) (skreślony),
6) w obiektach zajmowanych przez organy wojskowe i spraw wewnętrznych, jak
również w rejonie obiektów koszarowych i zakwaterowania przejściowego jednostek
wojskowych.
1a. (skreślony).
2. (skreślony).
2a. Zabrania się spożywania napojów alkoholowych na ulicach, placach i w
parkach, z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na miejscu, w
punktach sprzedaży tych napojów.
3. Zabrania się sprzedaży, podawania i spożywania napojów zawierających
więcej niż 18% alkoholu w ośrodkach szkoleniowych.
4. Zabrania się sprzedaży i podawania napojów zawierających więcej niż 18%
alkoholu w domach wypoczynkowych.
5. Sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów zawierających więcej niż 4,5%
alkoholu może się odbywać na imprezach na otwartym powietrzu tylko za
zezwoleniem i tylko w miejscach do tego wyznaczonych.
6. W innych niewymienionych miejscach, obiektach lub na określonych obszarach
gminy, ze względu na ich charakter, rada gminy może wprowadzić czasowy lub stały
zakaz sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych.
7. Minister właściwy do spraw transportu oraz minister właściwy do spraw
gospodarki morskiej, w drodze rozporządzenia, określą zasady i warunki
sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na morskich statkach
handlowych w żegludze międzynarodowej, w pociągach i samolotach komunikacji
międzynarodowej oraz w międzynarodowych portach morskich i lotniczych.
8. Minister właściwy do spraw zagranicznych określi, w drodze rozporządzenia,
wypadki i okoliczności, w których, uwzględniając zwyczaje międzynarodowe,
dopuszczalne jest podawanie i spożywanie nieznacznej ilości napojów
alkoholowych.
Art. 15. 1. Zabrania się sprzedaży i podawania napojów alkoholowych:
1) osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie
nietrzeźwości,
2) osobom do lat 18,
3) na kredyt lub pod zastaw.
2. W przypadku wątpliwości co do pełnoletności nabywcy sprzedający lub
podający napoje alkoholowe uprawniony jest do żądania okazania dokumentu
stwierdzającego wiek nabywcy.
Art. 16. 1. Zabrania się wnoszenia napojów alkoholowych na teren
zakładów pracy, obiektów wymienionych w art. 14 ust. 1 pkt 6, jak również
stadionów i innych obiektów, w których odbywają się masowe imprezy sportowe i
rozrywkowe, a także obiektów lub miejsc objętych zakazem wnoszenia napojów
alkoholowych.
2. Osoby posiadające przy sobie napoje alkoholowe mają obowiązek przekazania
ich do depozytu pod rygorem niewpuszczenia bądź usunięcia z terenu obiektów lub
miejsc, o których mowa w ust. 1.
3. Napoje alkoholowe wnoszone przez żołnierzy na teren obiektów wymienionych
w art. 14 ust. 1 pkt 6 ulegają odebraniu i przekazaniu do depozytu.
4. Minister Obrony Narodowej i minister właściwy do spraw wewnętrznych, w
porozumieniu z właściwymi ministrami, każdy w swoim zakresie działania, w drodze
rozporządzeń, określają szczegółowe zasady i tryb postępowania w wypadkach, o
których mowa w ust. 2 i 3, oraz wysokość opłaty za przechowanie napojów
alkoholowych w depozycie.
Art. 17. 1. Kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona
mają obowiązek niedopuszczenia do pracy pracownika, jeżeli zachodzi uzasadnione
podejrzenie, że stawił się on do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał
alkohol w czasie pracy. Okoliczności stanowiące podstawę decyzji powinny być
podane pracownikowi do wiadomości.
2. Uprawnienia kierownika zakładu pracy, o którym mowa w ust. 1, służą
również organowi nadrzędnemu nad danym zakładem pracy oraz organowi uprawnionemu
do przeprowadzenia kontroli zakładu pracy.
3. Na żądanie pracownika, o którym mowa w ust. 1, kierownik zakładu pracy lub
osoba przez niego upoważniona jest obowiązana zapewnić przeprowadzenie badania
stanu trzeźwości pracownika.
Art. 18. 1. Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w
miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie
zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze
względu na lokalizację punktu sprzedaży, zwanego dalej ćorganem zezwalającym.
1a. (skreślony).
2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje się na podstawie pisemnego
wniosku przedsiębiorcy.
3. Zezwolenia, o których mowa w ust. 1, wydaje się oddzielnie na następujące
rodzaje napojów alkoholowych:
1) do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
2) powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),
3) powyżej 18% zawartości alkoholu.
3a. Zezwolenia, o których mowa w ust. 3, organ zezwalający wydaje po
uzyskaniu pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy, o których mowa
w art. 12 ust. 1 i 2.
4. Sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w miejscach znajdujących się pod
zarządem wojskowym lub jednostek organizacyjnych resortu spraw wewnętrznych -
położonych poza obiektami wymienionymi w art. 14 ust. 1 pkt 6 - może być
prowadzona jedynie za zezwoleniem, o którym mowa w ust. 1, a ponadto za zgodą
organów wojskowych określonych przez Ministra Obrony Narodowej lub resortu spraw
wewnętrznych określonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
5. Wniosek o wydanie zezwolenia zawiera:
1) oznaczenie rodzaju zezwolenia,
2) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, w przypadku ustanowienia
pełnomocników ich imiona, nazwiska i adres zamieszkania,
3) numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,
4) przedmiot działalności gospodarczej,
5) adres punktu sprzedaży,
6) adres punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego).
6. Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć następujące dokumenty:
1) zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z
rejestru przedsiębiorców,
2) dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego
punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
3) pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora
budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym
wielorodzinnym,
4) decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego,
potwierdzającą spełnienie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.
7. Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu
lub poza miejscem sprzedaży jest:
1) posiadanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1,
2) wniesienie opłaty, o której mowa w art. 111,
3) zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców
posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,
4) w terminach do dnia 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku
kalendarzowego objętego zezwoleniem, okazanie przedsiębiorcy zaopatrującemu dany
punkt sprzedaży napojów alkoholowych odpowiedniego zaświadczenia
potwierdzającego dokonanie opłaty, o której mowa w art. 111, wydanego
przez gminę,
5) posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu, stanowiącego punkt
sprzedaży,
6) wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko
przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w
zezwoleniu,
7) zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w
stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania
zmiany,
8) prowadzenie sprzedaży w punkcie sprzedaży spełniającym wymogi określone
przez radę gminy, na podstawie art. 12 ust. 1 i 2,
9) przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.
7a. (skreślony).
8. Organ zezwalający lub, na podstawie jego upoważnienia, straż gminna lub
członkowie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych dokonują
kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia.
9. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje się na czas oznaczony, nie
krótszy niż 4 lata, a w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych
do spożycia poza miejscem sprzedaży - nie krótszy niż 2 lata.
10. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, organ zezwalający cofa w przypadku:
1) nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów
alkoholowych, a w szczególności:
a) sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym,
na kredyt lub pod zastaw,
b) sprzedaży i podawania napojów alkoholowych z naruszeniem zakazów
określonych w art. 14 ust. 3 i 4,
2) nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów
alkoholowych,
3) powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu
sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze
sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten
punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego,
4) wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych
źródeł,
5) przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 111
ust. 4,
6) popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez
osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
7) orzeczenia, wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby
odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu
prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
11. Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o
ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania
decyzji o jego cofnięciu.
12. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wygasa w przypadku:
1) likwidacji punktu sprzedaży,
2) upływu terminu ważności zezwolenia,
3) zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży,
4) zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej,
5) niezłożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4, lub
niedokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ust. 2 i 5 w
terminach, o których mowa w art. 111 ust. 7.
13. Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z przyczyn określonych w ust.
12 pkt 5, może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej
niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.
14. Przedsiębiorcy podający lub sprzedający różne mieszaniny napojów
alkoholowych na podstawie posiadanych receptur, z wykorzystaniem napojów
zawierających powyżej 18% alkoholu, są obowiązani do posiadania zezwoleń, o
których mowa w ust. 3 pkt 3.
Art. 18.1 1. Na sprzedaż napojów alkoholowych
przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz
jednostkom Ochotniczych Straży Pożarnych mogą być wydawane jednorazowe
zezwolenia, do których nie stosuje się przepisów art. 18 ust. 4, ust. 5 pkt 5,
ust. 6, ust. 7 pkt 4 i 6 oraz ust. 9-14.
2. Zezwolenia, o których mowa w ust. 1, wydawane są na okres do 2 dni.
3. Opłata za jednorazowe zezwolenia, o których mowa w ust. 1, wnoszona jest
na rachunek gminy przed wydaniem zezwolenia w wysokości odpowiadającej 1/12
rocznej opłaty za poszczególne rodzaje zezwoleń, o których mowa w art. 111
ust. 2 i art. 18 ust. 3.
4. Przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć,
zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych mogą być wydawane na okres do dwóch
lat. Do zezwoleń nie stosuje się przepisów art. 18 ust. 5 pkt 5, ust. 6 pkt 2-4,
ust. 7 pkt 4, 5 i 7, ust. 9, ust. 10 pkt 3 oraz ust. 12 pkt 1 i 3.
5. Opłata za zezwolenia, o których mowa w ust. 4, jest wnoszona na rachunek
gminy przed wydaniem zezwolenia w wysokości określonej w art. 111
ust. 2 i 5.
Art. 18.2. Dochody z opłat za wydane na podstawie art. 18
lub art. 181 zezwolenia oraz dochody z opłat określonych w art. 111
wykorzystywane będą na realizację gminnych programów profilaktyki i
rozwiązywania problemów alkoholowych i nie mogą być przeznaczane na inne cele.
Art. 18.3. Do zezwoleń, o których mowa w art. 9, 18 i 181
oraz opłat, o których mowa w art. 111, stosuje się odpowiednio
przepisy ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej
(Dz. U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193, z 2001
r. Nr 49, poz. 509, Nr 67, poz. 679, Nr 102, poz. 1115 i Nr 147, poz. 1643 oraz
z 2002 r. Nr 1, poz. 2, Nr 115, poz. 995 i Nr 130, poz. 1112), o ile przepisy
niniejszej ustawy nie stanowią inaczej.
Art. 18.4. 1. Na wniosek przedsiębiorcy, którego zezwolenie
wygasło z przyczyn wymienionych w art. 18 ust. 12, organ zezwalający może wydać
zezwolenie z określeniem terminu na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych
zapasów napojów alkoholowych. Termin określony w zezwoleniu na wyprzedaż nie
może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia zezwolenia.
2. Opłata za wydanie zezwolenia na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych
zapasów napojów alkoholowych, wnoszona na rachunek gminy, wynosi:
1) 1,4% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających do 4,5%
alkoholu oraz piwa,
2) 1,4% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających powyżej
4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
3) 2,7% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających powyżej
18% alkoholu.
3. Przedsiębiorca, który otrzymał zezwolenie na wyprzedaż posiadanych,
zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych, może wystąpić z wnioskiem o
wydanie nowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych nie wcześniej niż po
upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu ważności zezwolenia, o którym mowa w
ust. 1.
Art. 19. 1. Rada Ministrów, ze względu na bezpieczeństwo i porządek
publiczny, w drodze rozporządzenia, może wprowadzać na czas określony na
obszarze całego kraju albo jego części całkowity lub częściowy zakaz sprzedaży i
podawania napojów alkoholowych.
2. W sytuacjach wymagających niezwłocznego działania Rada Ministrów może
wprowadzić zakaz, o którym mowa w ust. 1, w innym trybie.
Art. 20. Rada Ministrów składa corocznie Sejmowi sprawozdanie z
wykonania niniejszej ustawy.

Rozdział 2Postępowanie w stosunku do osób nadużywających alkoholu

 
Art. 21. 1. Leczenie odwykowe osób uzależnionych od alkoholu prowadzą
stacjonarne i niestacjonarne zakłady lecznictwa odwykowego oraz inne zakłady
opieki zdrowotnej.
2. Poddanie się leczeniu odwykowemu jest dobrowolne. Wyjątki od tej zasady
określa ustawa.
3. Od osób uzależnionych od alkoholu nie pobiera się opłat za świadczenia w
zakresie leczenia odwykowego udzielane w zakładach opieki zdrowotnej.
Art. 22. 1. Zarząd województwa organizuje na obszarze województwa
całodobowe zakłady lecznictwa odwykowego oraz wojewódzki ośrodek terapii
uzależnienia i współuzależnienia.
1a. Starosta organizuje na obszarze powiatu inne niż wymienione w ust. 1
zakłady lecznictwa odwykowego.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia określa, w drodze rozporządzenia:
1) organizację, kwalifikacje personelu, zasady funkcjonowania i rodzaje
zakładów lecznictwa odwykowego, a także innych zakładów opieki zdrowotnej w
sprawowaniu opieki nad uzależnionymi od alkoholu oraz zasady współdziałania w
tym zakresie z instytucjami publicznymi i organizacjami społecznymi,
2) warunki, jakie powinny spełniać zakłady lecznicze dla osób uzależnionych
od alkoholu prowadzone poza publicznymi zakładami opieki zdrowotnej,
3) regulaminy stacjonarnych zakładów lecznictwa odwykowego oraz domów pomocy
społecznej dla osób uzależnionych od alkoholu, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw sprawiedliwości.
Art. 23. 1. Członkowie rodziny osoby uzależnionej od alkoholu,
dotknięci następstwami nadużywania alkoholu przez osobę uzależnioną, uzyskują w
publicznych zakładach opieki zdrowotnej świadczenia zdrowotne w zakresie terapii
i rehabilitacji współuzależnienia oraz profilaktyki. Za świadczenia te od
wymienionych osób nie pobiera się opłat.
2. Dzieci osób uzależnionych od alkoholu, dotknięte następstwami nadużywania
alkoholu przez rodziców, uzyskują bezpłatnie pomoc psychologiczną i
socjoterapeutyczną w publicznych zakładach opieki zdrowotnej i publicznych
poradniach specjalistycznych oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych i
resocjalizacyjnych.
3. Pomoc niesiona dzieciom przez osoby lub instytucje może być udzielona
wbrew woli rodziców lub opiekunów będących w stanie nietrzeźwym.
Art. 24. Osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują
rozkład życia rodzinnego, demoralizację małoletnich, uchylają się od pracy albo
systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny, kieruje się na badanie
przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i
wskazania rodzaju zakładu leczniczego.
Art. 25. Na badanie, o którym mowa w art. 24, kieruje gminna komisja
rozwiązywania problemów alkoholowych właściwa według miejsca zamieszkania lub
pobytu osoby, której postępowanie dotyczy, na jej wniosek lub z własnej
inicjatywy.
Art. 26. 1. Osoby, o których mowa w art. 24, jeżeli uzależnione są od
alkoholu, zobowiązać można do poddania się leczeniu w stacjonarnym lub
niestacjonarnym zakładzie lecznictwa odwykowego.
2. O zastosowaniu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa
odwykowego orzeka sąd rejonowy właściwy według miejsca zamieszkania lub pobytu
osoby, której postępowanie dotyczy, w postępowaniu nieprocesowym.
3. Sąd wszczyna postępowanie na wniosek gminnej komisji rozwiązywania
problemów alkoholowych lub prokuratora. Do wniosku dołącza się zebraną
dokumentację wraz z opinią biegłego, jeżeli badanie przez biegłego zostało
przeprowadzone.
Art. 27. 1. W razie gdy w stosunku do osoby, której postępowanie
dotyczy, brak jest opinii biegłego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu, sąd
zarządza poddanie tej osoby odpowiednim badaniom.
2. Sąd może, jeżeli na podstawie opinii biegłego uzna to za niezbędne,
zarządzić oddanie badanej osoby pod obserwację w zakładzie leczniczym na czas
nie dłuższy niż 2 tygodnie. W wyjątkowych wypadkach, na wniosek zakładu, sąd
może termin ten przedłużyć do 6 tygodni.
3. Przed wydaniem postanowienia sąd wysłuchuje osobę, której postępowanie
dotyczy.
4. Na postanowienie zarządzające oddanie pod obserwację do zakładu
przysługuje zażalenie.
Art. 28. 1. W razie zarządzenia przez sąd badania przez biegłego lub
oddania pod obserwację w zakładzie leczniczym osoba, której postępowanie
dotyczy, obowiązana jest poddać się badaniom psychologicznym i psychiatrycznym
oraz zabiegom niezbędnym do wykonania podstawowych badań laboratoryjnych pod
warunkiem, że dokonywane są przez uprawnionych do tego pracowników służby
zdrowia z zachowaniem wskazań wiedzy lekarskiej i nie zagrażają zdrowiu tej
osoby.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z Ministrem
Sprawiedliwości, w drodze rozporządzenia, określa tryb powoływania biegłych,
zasady sporządzania opinii oraz warunki i sposób dokonywania badań, o których
mowa w ust. 1.
Art. 29. Orzeczenie o obowiązku poddania się leczeniu zapada po
przeprowadzeniu rozprawy, która powinna odbyć się w terminie jednego miesiąca od
dnia wpływu wniosku.
Art. 30. 1. W razie nieusprawiedliwionego niestawiennictwa na rozprawę
lub uchylania się od zarządzonego poddania się badaniu przez biegłego albo
obserwacji w zakładzie leczniczym sąd może zarządzić przymusowe doprowadzenie
przez organ Policji.
2. Jeżeli zarządzenie przymusowego doprowadzenia dotyczy żołnierza, wykonuje
je Żandarmeria Wojskowa lub wojskowy organ porządkowy.
Art. 31. 1. Orzekając o obowiązku poddania się leczeniu sąd może
ustanowić na czas trwania tego obowiązku nadzór kuratora.
2. Osoba, wobec której ustanowiony został nadzór, ma obowiązek stawiania się
na wezwanie sądu lub kuratora i wykonywania ich poleceń, dotyczących takiego
postępowania w okresie nadzoru, które może się przyczynić do skrócenia czasu
trwania obowiązku poddania się leczeniu.
3. Minister Sprawiedliwości oraz minister właściwy do spraw zdrowia, w drodze
rozporządzenia, określają szczegółowe zasady i tryb wykonywania nadzoru, o
którym mowa w ust. 1.
Art. 32. 1. Sąd wzywa osobę, w stosunku do której orzeczony został
prawomocnie obowiązek poddania się leczeniu odwykowemu, do stawienia się
dobrowolnie w oznaczonym dniu we wskazanym zakładzie lecznictwa odwykowego w
celu poddania się leczeniu, z zagrożeniem zastosowania przymusu w wypadku
uchylania się od wykonania tego obowiązku.
2. Osoba, w stosunku do której orzeczony został obowiązek poddania się
leczeniu odwykowemu, związanemu z pobytem w stacjonarnym zakładzie lecznictwa
odwykowego, nie może opuszczać terenu tego zakładu bez zezwolenia kierownika
zakładu.
3. Sąd zarządza przymusowe doprowadzenie do zakładu leczniczego osoby
uchylającej się od wykonania obowiązków, o których mowa w ust. 1 i 2, przez
organ Policji.
4. Jeżeli zarządzenie przymusowego doprowadzenia dotyczy żołnierza, wykonuje
je Żandarmeria Wojskowa lub wojskowy organ porządkowy.
Art. 33. 1. Policja, Żandarmeria Wojskowa i wojskowy organ porządkowy,
wykonując zarządzenie przymusowego doprowadzenia osób, o których mowa w art. 30
oraz art. 32 ust. 3 i 4, ma prawo ich zatrzymania tylko w niezbędnych wypadkach
i na czas konieczny do wykonania tego zarządzenia.
2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem
Sprawiedliwości i ministrem właściwym do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia,
określa zasady i tryb doprowadzania osób, o których mowa w art. 30 ust. 1 i art.
32 ust. 3.
3. Minister Obrony Narodowej, w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości i
ministrem właściwym do spraw zdrowia, określi, w drodze rozporządzenia, tryb
doprowadzania osób, o których mowa w art. 30 ust. 2 i art. 32 ust. 4.
Art. 34. 1. Obowiązek poddania się leczeniu trwa tak długo, jak tego
wymaga cel leczenia, nie dłużej jednak niż 2 lata od chwili uprawomocnienia się
postanowienia.
2. W czasie trwania obowiązku poddania się leczeniu sąd może na wniosek
kuratora, po zasięgnięciu opinii zakładu leczącego, bądź na wniosek zakładu
leczącego zmieniać postanowienia w zakresie rodzaju zakładu leczenia odwykowego.
[UWAGA, w zakresie, w jakim wyłącza uprawnienie osoby zobowiązanej do
poddania się leczeniu odwykowemu do złożenia wniosku o zmianę przez sąd
postanowienia w przedmiocie rodzaju zakładu leczenia odwykowego, art. 34 ust. 2
został uznany wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 listopada 2001 r.
sygn. akt P. 6/2001 (Dz. U. Nr 131 z 16 listopada 2001 r., poz. 1478) za
niezgodny z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej.]
3. W czasie trwania obowiązku poddania się leczeniu stacjonarny zakład
leczący może ze względów leczniczych skierować osobę zobowiązaną do innego
zakładu w celu kontynuowania leczenia odwykowego, powiadamiając o tym sąd.
4. O ustaniu obowiązku poddania się leczeniu przed upływem okresu wskazanego
w ust. 1 decyduje sąd na wniosek osoby zobowiązanej, zakładu leczącego,
kuratora, prokuratora lub z urzędu, po zasięgnięciu opinii zakładu, w którym
osoba leczona przebywa.
5. W wypadku ustania obowiązku poddania się leczeniu ponowne zastosowanie
tego obowiązku wobec tej samej osoby nie może nastąpić przed upływem 3 miesięcy
od jego ustania.
Art. 35. 1. Sąd, który nałożył na osobę uzależnioną od alkoholu
obowiązek poddania się leczeniu odwykowemu, jeśli uzna, że na skutek takiego
uzależnienia zachodzi potrzeba całkowitego ubezwłasnowolnienia tej osoby -
zawiadamia o tym właściwego prokuratora.
2. W razie orzeczenia ubezwłasnowolnienia sąd opiekuńczy, określając sposób
wykonywania opieki, orzeka o umieszczeniu tej osoby w domu pomocy społecznej dla
osób uzależnionych od alkoholu, chyba że zachodzi możliwość objęcia tej osoby
inną stałą opieką.
3. Do obowiązków opiekuna osoby ubezwłasnowolnionej stosuje się odpowiednio
również przepisy dotyczące obowiązków kuratora, o którym mowa w art. 31.
Art. 36. 1. Do stacjonarnego zakładu leczniczego i domu pomocy
społecznej ma prawo wstępu o każdej porze sędzia w celu kontroli legalności
skierowania i przebywania w takim zakładzie lub domu osób, na które został
nałożony obowiązek poddania się leczeniu odwykowemu, oraz warunków, w jakich
osoby te przebywają.
2. Minister Sprawiedliwości, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
zdrowia, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb sprawowania
kontroli, o której mowa w ust. 1, określając szczegółowy zakres zagadnień
podlegających kontroli, formy wykonywania kontroli, sposób dokumentowania jej
przebiegu i wyników oraz postępowanie pokontrolne, w tym tryb przekazywania
rezultatów kontroli zainteresowanym podmiotom, a zwłaszcza kontrolowanym
jednostkom organizacyjnym i ich jednostkom nadrzędnym.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie naruszają w tym zakresie ustawowych uprawnień
prokuratora.
Art. 37. 1. Osoby umieszczone w zakładach poprawczych i schroniskach
dla nieletnich, uzależnione od alkoholu, mają obowiązek poddania się
zarządzonemu leczeniu odwykowemu.
2. Leczenie odwykowe zarządza administracja zakładu lub schroniska w stosunku
do małoletniego za zgodą przedstawiciela ustawowego, a w razie jej braku, jak
również w stosunku do osoby pełnoletniej - za zezwoleniem sądu wykonującego
orzeczenie, wydanym po zasięgnięciu opinii biegłego.
3. Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
zdrowia, w drodze rozporządzenia, określa szczegółowe zasady i tryb postępowania
w przedmiocie leczenia odwykowego osób, o których mowa w ust. 1.
Art. 38. Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia, określa zasady i tryb postępowania w
przedmiocie leczenia odwykowego osób umieszczonych w zakładach karnych,
aresztach śledczych i ośrodkach przystosowania społecznego
[Zlikwidowane na mocy art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 lutego 1990 r. o zmianie
Kodeksu karnego wykonawczego (Dz. U. Nr 14, poz. 85), która weszła w życie z
dniem 27 marca 1990 r.].
Art. 39. Organy samorządu terytorialnego w miastach liczących ponad 50
000 mieszkańców i organy powiatu mogą organizować i prowadzić izby wytrzeźwień.
Art. 40. 1. Osoby w stanie nietrzeźwości, które swoim zachowaniem dają
powód do zgorszenia w miejscu publicznym lub w zakładzie pracy, znajdują się w
okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu lub
zdrowiu innych osób, mogą zostać doprowadzone do izby wytrzeźwień, zakładu
opieki zdrowotnej lub innej właściwej placówki utworzonej lub wskazanej przez
jednostkę samorządu terytorialnego albo do miejsca zamieszkania lub pobytu.
2. W razie braku izby wytrzeźwień osoby takie mogą być doprowadzone do
jednostki Policji.
3. Osoby doprowadzone do izby wytrzeźwień lub jednostki Policji pozostają tam
aż do wytrzeźwienia, nie dłużej niż 24 godziny. Osoby do lat 18 umieszcza się w
odrębnych pomieszczeniach, oddzielnie od osób dorosłych.
3a. Osobie doprowadzonej do izby wytrzeźwień, jednostki Policji, zakładu
opieki zdrowotnej lub innej właściwej placówki utworzonej lub wskazanej przez
jednostkę samorządu terytorialnego w warunkach, o których mowa w ust. 1,
przysługuje zażalenie do sądu. W zażaleniu osoba doprowadzona lub zatrzymana
może domagać się zbadania zasadności i legalności doprowadzenia, jak również
decyzji o zatrzymaniu oraz prawidłowości ich wykonania.
3b. Zażalenie przekazuje się sądowi rejonowemu miejsca doprowadzenia lub
zatrzymania w terminie 7 dni od daty doprowadzenia bądź zatrzymania. Do
rozpoznania zażalenia stosuje się przepisy Kodeksu postępowania karnego.
[UWAGA, w zakresie, w jakim nie gwarantuje osobie zatrzymanej w izbie
wytrzeźwień prawa do udziału w posiedzeniu sądu, na którym rozpatrywane jest
zażalenie w sprawie zasadności i legalności doprowadzenia do izby, jak również
decyzji o zatrzymaniu oraz prawidłowości ich wykonania, art. 40 ust. 3b został
uznany wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 czerwca 2002 r. sygn. akt
SK. 5/02 (Dz. U. Nr 84 z 25 czerwca 2002 r., poz. 763) za niezgodny z
Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej.]
3c. W przypadku stwierdzenia bezzasadności lub nielegalności doprowadzenia
lub zatrzymania albo poważnych nieprawidłowości związanych z ich wykonywaniem
sąd rejonowy zawiadamia o tym prokuratora i organy przełożone nad organami,
które dokonały doprowadzenia bądź zatrzymania.
4. Jeżeli osoba, o której mowa w ust. 1, jest żołnierzem, przekazuje się ją
Żandarmerii Wojskowej lub wojskowemu organowi porządkowemu.
5. O wypadkach uzasadniających wszczęcie postępowania o zastosowaniu
obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu zawiadamia się niezwłocznie właściwą
gminną komisję rozwiązywania problemów alkoholowych.
6. O umieszczeniu w izbie wytrzeźwień zawiadamia się niezwłocznie:
1) w przypadku małoletnich - ich rodziców lub opiekunów oraz sąd opiekuńczy,
2) w przypadku innych osób - na ich żądanie, wskazane przez nie osoby.
Art. 41. 1. (skreślony).
2. Pieniądze, przedmioty wartościowe i napoje alkoholowe znajdujące się przy
osobach, o których mowa w art. 40 ust. 1, zatrzymuje się w depozycie.
3. Z depozytów pieniężnych izby wytrzeźwień mogą potrącać swe należności z
tytułu opłat związanych z pobytem w izbie.
4. Na innych przedmiotach zatrzymanych w depozycie izbom wytrzeźwień służy
ustawowe prawo zastawu celem zabezpieczenia tych należności.
Art. 42. 1. Wobec osób przyjętych do izb wytrzeźwień, które stwarzają
zagrożenie dla życia lub zdrowia własnego lub innej osoby, niszczą przedmioty
znajdujące się w ich otoczeniu, może być zastosowany przymus bezpośredni,
polegający na przytrzymywaniu lub unieruchomieniu.
2. Przytrzymywanie jest doraźnym, krótkotrwałym unieruchomieniem osoby z
użyciem siły fizycznej.
3. Unieruchomienie jest dłużej trwającym obezwładnieniem osoby z użyciem
pasów, uchwytów, prześcieradeł lub kaftana bezpieczeństwa.
4. Przymus bezpośredni może trwać tylko do czasu ustania przyczyn jego
zastosowania.
5. Za doprowadzenie i pobyt w izbie wytrzeźwień lub jednostce Policji
pobierane są opłaty.
5a. Egzekucja należności, o których mowa w ust. 5, następuje w trybie
przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
6. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb doprowadzania i
przyjmowania osób, o których mowa w art. 40, do izb wytrzeźwień, jednostek
Policji, innych placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostki samorządu
terytorialnego oraz zwalniania z tych izb, jednostek i placówek, a także
organizację izb wytrzeźwień oraz innych placówek, z uwzględnieniem wymagań
dotyczących kwalifikacji pracowników i warunków technicznych pomieszczeń, zakres
opieki zdrowotnej nad doprowadzonymi tam osobami oraz maksymalną wysokość opłat
związanych z pobytem w izbie wytrzeźwień, innej placówce utworzonej lub
wskazanej przez jednostkę samorządu terytorialnego lub w jednostce Policji.

Rozdział 3Przepisy karne

 
Art. 43. 1. Kto sprzedaje lub podaje napoje alkoholowe w wypadkach,
kiedy jest to zabronione, albo bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego
warunkom,
podlega grzywnie.
2. Tej samej karze podlega kierownik zakładu handlowego lub gastronomicznego,
który nie dopełnia obowiązku nadzoru i przez to dopuszcza do popełnienia w tym
zakładzie przestępstwa określonego w ust. 1.
3. W razie popełnienia przestępstwa określonego w ust. 1 albo 2 można orzec
przepadek napojów alkoholowych, chociażby nie były własnością sprawcy, można
także orzec zakaz prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży
lub podawaniu napojów alkoholowych.
4. Orzekanie w sprawach o przestępstwa określone w ust. 1 i 2 następuje na
podstawie przepisów o postępowaniu karnym.
Art. 43.1. 1. Kto spożywa napoje alkoholowe wbrew zakazom
określonym w art. 14 ust. 1 i 2a-6 albo nabywa lub spożywa napoje alkoholowe w
miejscach nielegalnej sprzedaży, albo spożywa napoje alkoholowe przyniesione
przez siebie lub inną osobę w miejscach wyznaczonych do ich sprzedaży lub
podawania,
podlega karze grzywny.
2. Usiłowanie wykroczenia określonego w ust. 1 jest karalne.
3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w ust. 1 można orzec przepadek
napojów alkoholowych, chociażby nie były własnością sprawcy.
Art. 44. Kto wbrew szczególnemu obowiązkowi nadzoru dopuszcza do
sprzedawania, podawania lub spożywania napojów alkoholowych na terenie zakładu
pracy, jak również powziąwszy wiadomość o sprzedawaniu, podawaniu lub spożywaniu
na terenie zakładu pracy takich napojów nie podejmie prawem przewidzianego
postępowania,
podlega karze grzywny.
Art. 45. Kto wbrew postanowieniom zawartym w art. 13 ust. 1 i 2:
1) dostarcza napoje alkoholowe do miejsc sprzedaży lub
2) nie uwidacznia informacji o szkodliwości spożywania alkoholu,
podlega karze grzywny.
Art. 45.1. Orzekanie w sprawach o czyny wymienione w art.
431-45 następuje na podstawie przepisów o postępowaniu w sprawach o
wykroczenia.
Art. 45.2. 1. Kto wbrew postanowieniom zawartym w art. 131
prowadzi reklamę lub promocję napojów alkoholowych lub informuje o sponsorowaniu
imprezy masowej, z zastrzeżeniem art. 131 ust. 5 i 6,
podlega grzywnie od 10 000 do 500 000 złotych.
2. Orzekanie w sprawach o czyn wymieniony w ust. 1 następuje na podstawie
przepisów o postępowaniu karnym.
3. Jeżeli czyn określony w ust. 1 został popełniony w zakresie działalności
przedsiębiorcy, za sprawcę czynu zabronionego uznaje się osobę odpowiedzialną za
zlecenie lub prowadzenie reklamy napojów alkoholowych.
Art. 45.3. 1. Kto bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego
warunkom prowadzi obrót hurtowy napojami alkoholowymi,
podlega grzywnie od 10 000 do 500 000 złotych.
1a. W razie popełnienia przestępstwa określonego w ust. 1 można orzec
przepadek napojów alkoholowych, chociażby nie były własnością sprawcy, można
także orzec zakaz prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na hurtowym
obrocie napojami alkoholowymi.
2. W wypadkach mniejszej wagi sprawca czynu określonego w ust. 1 podlega
karze grzywny do 5 000 zł.
3. Orzekanie w sprawach o czyn wymieniony w ust. 1 następuje na podstawie
przepisów o postępowaniu karnym.
4. Jeżeli czyn określony w ust. 1 został popełniony w zakresie działalności
przedsiębiorcy, za sprawcę czynu zabronionego uznaje się osobę odpowiedzialną za
wprowadzenie napojów alkoholowych do obrotu hurtowego.
Art. 46. 1. Napojem alkoholowym w rozumieniu niniejszej ustawy jest
produkt przeznaczony do spożycia zawierający alkohol etylowy pochodzenia
rolniczego w stężeniu przekraczającym 0,5% objętościowych alkoholu.
2. Stan po użyciu alkoholu zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie
wynosi lub prowadzi do:
1) stężenia we krwi od 0,2 prom. do 0,5 prom. alkoholu albo
2) obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.
3. Stan nietrzeźwości zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi
lub prowadzi do:
1) stężenia we krwi powyżej 0,5 prom. alkoholu albo
2) obecności w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.
Art. 47. 1. Jeżeli zachodzi podejrzenie, że przestępstwo lub
wykroczenie zostało popełnione po spożyciu alkoholu, osoba podejrzana może być
poddana badaniu koniecznemu do ustalenia zawartości alkoholu w organizmie, w
szczególności zabiegowi pobrania krwi. Zabiegu pobrania krwi dokonuje fachowy
pracownik służby zdrowia.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z Ministrem
Sprawiedliwości, ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz ministrem
właściwym do spraw pracy, w drodze rozporządzenia, określa warunki i sposób
dokonywania badań, o których mowa w ust. 1 i w art. 17 ust. 3.

Rozdział 4Przepisy przejściowe i końcowe

 
Art. 48. 1. Przez użyte w dotychczasowych przepisach określenie "stan
wskazujący na użycie alkoholu" rozumie się stan po użyciu alkoholu.
2. (pominięty).
Art. 49. Traci moc ustawa z dnia 10 grudnia 1959 r. o zwalczaniu
alkoholizmu (Dz. U. Nr 69, poz. 434, z 1969 r. Nr 13, poz. 95 i z 1971 r. Nr 12,
poz. 115).
Art. 50. Do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie
niniejszej ustawy zachowują moc dotychczasowe przepisy, nie dłużej jednak niż
przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy.
Art. 51. [stanowił, że ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od
dnia jej ogłoszenia ].





Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi D20160487L
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkocholizmu
ustawa o wychowaniu w trzezwosci z dnia& paz82
018 Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
ustawa o wychowaniu w trzeźwości
CELE WYCHOWANIA MUZYCZNEGO
niezbednik wychowawcy, pedagoga i psychologa 08 4 (1)
Psychologiczne problemy dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym aktualny stan
Plutarch O wychowaniu Spartan (3)
METODYKA ZAJĘĆ WYCHOWAWCZYCH W EDUKACJI ZINTEGROWANEJ

więcej podobnych podstron