Spring Zapiski programisty


IDZ DO
IDZ DO
PRZYKŁADOWY ROZDZIAŁ
PRZYKŁADOWY ROZDZIAŁ
Spring. Zapiski
SPIS TRERCI
SPIS TRERCI
programisty
KATALOG KSIĄŻEK
KATALOG KSIĄŻEK
Autorzy: Bruce A. Tate, Justin Gehtland
Tłumaczenie: Piotr Rajca
KATALOG ONLINE
KATALOG ONLINE
ISBN: 83-246-0336-0
Tytuł oryginału: Spring: A Developers Notebook
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Format: B5, stron: 272
TWÓJ KOSZYK
TWÓJ KOSZYK
Przyspiesz tworzenie aplikacji w Javie
DODAJ DO KOSZYKA
DODAJ DO KOSZYKA
" UproSć okreSlanie zależnoSci pomiędzy klasami
" Zastosuj narzędzie Hibernate do usprawnienia komunikacji z bazami danych
" Wykorzystaj możliwoSci programowania aspektowego
CENNIK I INFORMACJE
CENNIK I INFORMACJE
Technologia J2EE miała w założeniu być prosta i szybka w użytkowaniu. Praktyka
jednak okazała się daleka od teorii. Mozolne tworzenie aplikacji wykorzystujących
ZAMÓW INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
dziesiątki interfejsów połączonych wzajemnymi zależnoSciami, setki deskryptorów
O NOWORCIACH
O NOWORCIACH
wdrożenia oraz plików pomocniczych spowodowało, że zaczęto poszukiwać rozwiązań
alternatywnych. Jednym z nich okazał się framework Spring, zyskujący coraz większą
ZAMÓW CENNIK
ZAMÓW CENNIK
popularnoSć wSród programistów Javy. Spring jest znacznie dużo prostszy od wielu
alternatywnych rozwiązań J2EE, znacznie ułatwia testowanie aplikacji, i pozwala na
usuwanie zależnoSci z kodu oraz oddzielanie ich od serwera aplikacji. Spring umożliwia
CZYTELNIA
CZYTELNIA
również wykorzystanie programowania aspektowego.
Książka  Spring. Zapiski programisty to praktyczny przewodnik po możliwoSciach
FRAGMENTY KSIĄŻEK ONLINE
FRAGMENTY KSIĄŻEK ONLINE
tego Srodowiska. JeSli wolisz poznawać nowe zagadnienia w sposób praktyczny, a nie
wertując setki stron zapełnionych teoretycznymi wywodami, to ta książka jest właSnie
dla Ciebie. Znajdziesz w niej omówienie zagadnień związanych z samym Springiem,
współpracującymi z nim narzędziami i sposobami wykorzystania ich w procesie
tworzenia aplikacji J2EE  począwszy do graficznego interfejsu użytkownika
i interfejsu sieciowego, a skończywszy na dostępie do relacyjnych baz danych.
" Tworzenie klas z zastosowaniem zależnoSci
" Budowanie interfejsu użytkownika
" Integrowanie JSF z frameworkiem Spring
" Dostęp do baz danych za pomocą JDBC
" Odwzorowanie baz danych na obiekty za pomocą Hibernaete
Wydawnictwo Helion
" Obsługa i zabezpieczanie transakcji
ul. Chopina 6
" Wysyłanie i odbieranie wiadomoSci e-mail
44-100 Gliwice
JeSli poszukujesz wydajniejszych metod tworzenia aplikacji J2EE, wykorzystaj
tel. (32)230-98-63
możliwoSci frameworka Spring. Dzięki tej książce poznasz je wszystkie.
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Przedmowa ............................................................................................ 5
Wstęp .................................................................................................... 9
Rozdział 1. Początki ............................................................................. 17
Tworzenie dwóch klas przy wykorzystaniu zależności ....................... 18
Stosowanie wstrzykiwania zależności ................................................ 23
Automatyzacja przykładu ................................................................... 28
Wstrzykiwanie zależności przy wykorzystaniu frameworka Spring ...32
Tworzenie testu ................................................................................... 35
Rozdział 2. Tworzenie interfejsu użytkownika ..................................... 41
Konfiguracja Tomcata ......................................................................... 42
Tworzenie widoku przy wykorzystaniu Web MVC ............................. 46
Wzbogacanie aplikacji sieciowych ...................................................... 56
Testowanie ..........................................................................................65
Rozdział 3. Integracja innych klientów ................................................ 69
Tworzenie interfejsu użytkownika w oparciu o framework Struts ....... 70
Stosowanie JSF wraz z frameworkiem Spring .......................................83
Integracja JSF z frameworkiem Spring ...............................................92
Rozdział 4. Stosowanie JDBC ............................................................... 95
Konfiguracja bazy danych i utworzenie schematu .............................. 96
Stosowanie szablonów JDBC frameworka Spring ..............................101
Wydzielanie często używanego kodu ................................................108
Stosowanie obiektów dostępowych ....................................................110
Wykonywanie testów przy użyciu szkieletu EasyMock .................... 116
3
Rozdział 5. Odwzorowania obiektowo-relacyjne ................................121
Integracja frameworka iBATIS ..........................................................123
Stosowanie frameworka Spring z JDO ...............................................134
Stosowanie frameworków Hibernate oraz Spring ..............................142
Testowanie ........................................................................................150
Rozdział 6. Usługi i AOP .....................................................................151
Tworzenie usługi ...............................................................................152
Konfiguracja usługi ...........................................................................159
Stosowanie automatycznych obiektów pośredniczących ....................164
Porady operujące na wyjątkach .........................................................167
Testowanie usługi przy wykorzystaniu obiektów zastępczych ..........170
Testowanie usługi mającej efekty uboczne ........................................174
Rozdział 7. Transakcje i bezpieczeństwo ...........................................177
Programowa obsługa transakcji ........................................................178
Konfiguracja prostych transakcji .......................................................182
Transakcje obejmujące kilka baz danych ..........................................184
Zabezpieczenie serwletów aplikacji ...................................................190
Zabezpieczanie metod aplikacji .........................................................200
Tworzenie obiektu przechwytującego ułatwiającego testowanie ........206
Rozdział 8. Obsługa wiadomości i praca zdalna ................................211
Wysyłanie wiadomości poczty elektronicznej ....................................212
Praca zdalna .....................................................................................216
Stosowanie JMS .................................................................................219
Testowanie aplikacji JMS ..................................................................224
Rozdział 9. Tworzenie grubych klientów ............................................229
Zaczynamy pracę ..............................................................................229
Tworzenie widoku BikeNavigator ......................................................244
Tworzenie formularzy edytora rowerów ...........................................249
Skorowidz .........................................................................................259
4 Spis treści
ROZDZIAA 1.
Początki
W tym rozdziale:
Tworzenie dwóch klas przy wykorzystaniu zależności
Stosowanie wstrzykiwania zależności
Automatyzacja przykładu
Wstrzykiwanie zależności przy wykorzystaniu frameworka Spring
Tworzenie testu
W weekendy z wielkim zapałem oddaję się sportom ekstremalnym. We-
dług standardów właściwych dla osób przeciętnych, robiłem na rowerze
górskim naprawdę zwariowane rzeczy, a oprócz tego uwielbiam kaja-
karstwo górskie. Tylko raz znalazłem się w poważnych kłopotach. Spływa-
łem na rzece o nazwie Piedra, na której byłem po raz pierwszy, w nowym
sprzęcie i z głową naładowaną nowymi technikami. W kajakarstwie
górskim przeżycie zależy od zachowania prostoty i szybkości, a ja byłem
niepewny i wolny. Zamiast atakować rzekę, to ona zaatakowała mnie;
przepłynąłem przez trzy bystrza klasy IV i naprawdę miałem szczęście,
że wyszedłem z tego bez żadnych obrażeń.
Szybkość i prostota ma równie duże znaczenie w przypadku tworzenia
oprogramowania. Spring Framework daje mi jedno i drugie. Kupiłeś tę
książkę, więc zapewne zgadzasz się z tym stwierdzeniem. Spring, choć
jest prosty, ma bardzo duże możliwości. Ogromne. Spring pozwoli Ci na pi-
sanie aplikacji o architekturze warstwowej, w której poszczególne warstwy
17
będę wyraznie od siebie oddzielone. Spring sprawia, że będziesz mógł
testować tworzony kod w tak prosty i przejrzysty sposób, o jakim wcze-
śniej nawet nie mogłeś marzyć. W niniejszym rozdziale stworzysz pro-
stą aplikację, zautomatyzujesz proces jej kompilacji i przystosujesz ją do
korzystania z frameworka Spring.
Spring jest najpopu-
Tworzenie dwóch klas
larniejszym produk-
tem z nowej grupy
przy wykorzystaniu zależności
tak zwanych
lekkich kontenerów.
Wielu nauczycieli i konsultantów pisze o zależnościach jako o czymś, co
Jeśli uwzględnimy
można by porównać do majonezu zbyt długo pozostawionego na słońcu.
wszystkie wchodzą-
ce w jego skład mo-
Jednak jeśli tworzona aplikacja ma robić cokolwiek interesującego, to za-
duły, to się okaże,
leżności muszą się w niej pojawić. Cała sztuka polega na tym, by ziden-
że Spring nie jest aż
tyfikować ważne zależności i obsłużyć je w odpowiedni sposób. Sposób,
taki  lekki , jednak
w tym przypadku
w jaki rozwiążesz zależności, będzie mieć znaczący wpływ na łatwość
określenie to odnosi
utrzymania aplikacji, jej rozbudowy oraz testowania. Podczas lektury
się do tego wszyst-
kiego, co zazwyczaj
niniejszej książki napiszesz system rezerwacji rowerów górskich. Sklep
trzeba dodawać do
sportowy mógłby korzystać z takiego systemu do rezerwacji i wypożyczania
kodu umieszczanego
rowerów. Zaczniemy od najprostszych rozwiązań, w których wszystkie
i wykonywanego
w kontenerze.
zależności będą określone na stałe w kodzie; w ten sposób będziemy mogli
się upewnić, że używana infrastruktura działa poprawnie. Następnie roz-
luznimy powiązania za pomocą frameworka Spring i stopniowo będzie-
my dodawać do naszej aplikacji trwałość, warstwę prezentacji sieciowej,
deklaratywne transakcje i kilka innych usług.
Dla mnie tworzenie przy wykorzystaniu frameworka Spring ma charakter
iteracyjny. Najbliższych kilka ćwiczeń jest poświęconych powolnemu
przygotowywaniu infrastruktury. W pierwszym upewnimy się, że dys-
ponujemy poprawnie skonfigurowanym oraz działającym środowiskiem
Javy i zaczniemy tworzyć podstawowy model aplikacji. Każdy z kilku
pierwszych przykładów jest poświęcony niewielkiemu fragmentowi śro-
dowiska, co ułatwi nam rozwiązywanie ewentualnych problemów, gdyby
jakieś się pojawiły.
18 Rozdział 1: Początki
Jak to osiągnąć?
Zaczniemy od dwóch klas umieszczonych w jednym katalogu. Pierwsza
z nich będzie reprezentować rower górski, a druga rejestr, w którym będą
przechowywane informacje o wszystkich rowerach. Tę drugą klasę na-
zwiemy fasadą. Informacje o posiadanych rowerach będą podawane
w konstruktorze fasady, a następnie wyświetlane przy wykorzystaniu
trzeciej, bardzo prostej klasy.
Klasa Bike, reprezentująca rower, została przedstawiona na listingu 1.1.
Listing 1.1. Bike.java
public class Bike {
private String manufacturer;
private String model;
private int frame;
private String serialNo;
private double weight;
private String status;
public Bike() {}
public Bike(String manufacturer, String model, int frame, String
serialNo, double weight, String status) {
this.manufacturer = manufacturer;
this.model = model;
this.frame = frame;
this.serialNo = serialNo;
this.weight = weight;
this.status = status;
}
public String toString() {
return "Rower : " +
"producent -- " + manufacturer +
"\n: model -- " + model +
"\n: rama -- " + frame +
"\n: numer seryjny -- " + serialNo +
"\n: waga -- " + weight +
"\n: status -- " + status +
".\n"; }
public String getManufacturer() { return manufacturer; }
public void setManufacturer(String manufacturer) {
this.manufacturer = manufacturer;
}
Tworzenie dwóch klas przy wykorzystaniu zależności 19
public String getModel() { return model; }
public void setModel(String model) { this.model = model; }
public int getFrame() { return frame; }
public void setFrame(int frame) { this.frame = frame; }
public String getSerialNo() { return serialNo; }
public void setSerialNo(String serialNo) { this.serialNo = serialNo; }
public double getWeight() { return weight; }
public void setWeight(double weight) { this.weight = weight; }
public String getStatus() { return status; }
public void setStatus(String status) { this.status = status; }
}
Listing 1.2 przedstawia fasadę.
Listing 1.2. RentABike.java
import java.util.Iterator;
import java.util.List;
import java.util.ArrayList;
public class RentABike {
private String storeName;
final List bikes = new ArrayList();
public RentABike(String storeName) {
this.storeName = storeName;
bikes.add(new Bike("Shimano", "Roadmaster", 20, "11111", 15,
"Dobry"));
bikes.add(new Bike("Cannondale", "F2000 XTR", 18, "22222",12,
"Doskonały"));
bikes.add(new Bike("Trek","6000", 19, "33333", 12.4,
"Dobry"));
}
public String toString() { return "RentABike: " + storeName; }
public List getBikes() { return bikes; }
public Bike getBike(String serialNo) {
Iterator iter = bikes.iterator();
while(iter.hasNext()) {
Bike bike = (Bike)iter.next();
if(serialNo.equals(bike.getSerialNo())) return bike;
20 Rozdział 1: Początki
}
return null;
}
}
I w końcu kod zamieszczony na listingu 1.3 przedstawia widok.
Listing 1.3. CommandLineView.java
import java.util.Iterator;
public class CommandLineView {
private RentABike rentaBike;
Klasa RentABike
public CommandLineView() {rentaBike = new RentABike("Rowery Bruce'a");}
jest zależnością.
W przypadku sto-
public void printAllBikes() {
sowania takiego
System.out.println(rentaBike.toString());
stylu programowa-
Iterator iter = rentaBike.getBikes().iterator();
nia zależności są
while(iter.hasNext()) {
podawane na stałe,
Bike bike = (Bike)iter.next();
System.out.println(bike.toString()); co zwiększa stopień
}
wzajemnego powią-
}
zania fasady i wido-
ku. Framework
public static void main(String[] args) {
Spring pomoże
CommandLineView clv = new CommandLineView();
nam wyeliminować
clv.printAllBikes();
zależności
}
} takiego typu.
Teraz możesz już skompilować aplikację, używając następującego polecenia:
C:\PozyczRowerApp\src javac -d ..\out *.java
Katalog wynikowy będzie teraz zawierać skompilowane pliki klas:
Katalog: C:\PozyczRowerApp\out
2005-12-27 08:17 .
2005-12-27 08:17 ..
2005-12-27 08:17 1 753 Bike.class
2005-12-27 08:17 1 442 RentABike.class
2005-12-27 08:17 937 CommandLineView.class
Aplikację możesz uruchomić w następujący sposób:
C:\PozyczRowerApp\out> java CommandLineView
RentABike: Rowery Bruce'a
Rower : producent -- Shimano
: model -- Roadmaster
: rama -- 20
: numer seryjny -- 11111
: waga -- 15.0
: status -- Dobry.
Tworzenie dwóch klas przy wykorzystaniu zależności 21
Rower : producent -- Cannondale
: model -- F2000 XTR
: rama -- 18
: numer seryjny -- 22222
: waga -- 12.0
: status -- Doskonały.
Rower : producent -- Trek
: model -- 6000
: rama -- 19
: numer seryjny -- 33333
: waga -- 12.4
: status -- Dobry.
Jak to działa?
Nic dobrego. Nasz aktualny projekt jest bardzo prosty, lecz jednocześnie
wszystkie powiązania są określone na stałe. Od razu można wskazać kilka
wad takiego rozwiązania:
" Warstwa fasady (RentABike) w statyczny sposób tworzy rowery do-
stępne w sklepie, a zatem, za każdym razem, gdy pojawi się jakiś
Podstawowy
wzorzec projektowy
nowy rower (ech!), bądz też gdy użytkownik  skasuje jakiś rower
stosowany we
(co za pech!), konieczne będzie wprowadzanie odpowiednich zmian
frameworku Spring
oraz innych lekkich
w kodzie.
kontenerach, bazuje
na zmniejszeniu " Także przetestowanie modelu będzie kłopotliwe, gdyż zbiór rowerów
stopnia powiązań
jest stały i niezmienny.
pomiędzy
zależnościami.
" Interfejs użytkownika oraz fasada są ze sobą ściśle powiązane. Można
wskazać podaną na stałe zależność pomiędzy warstwą fasady i in-
terfejsem użytkownika.
" Kod zródłowy nie jest w żaden sposób zorganizowany, a proces kom-
pilacji aplikacji nie jest zautomatyzowany.
Jednak teraz chcemy wprowadzić pewne ułatwienia, by poprawić dzia-
łanie środowiska Javy, tworząc jednocześnie podwaliny naszej aplikacji.
W następnym przykładzie rozdzielimy poszczególne warstwy aplikacji
i zautomatyzujemy proces jej kompilacji.
22 Rozdział 1: Początki
A co z&
& przygotowaniem tego całego burrito raz a dobrze? Możesz zdecydo-
wać, by jednocześnie zainstalować Spring, Hiberanate, Javę, Ant oraz
JUtil. Jednak z własnego doświadczenia mogę stwierdzić, że zajmując się
kolejno każdym zagadnieniem z osobna, w rzeczywistości oszczędzamy
czas; zwłaszcza jeśli tworzymy podstawy środowiska pracy. Kiedy wszyst-
kie narzędzia zostaną już zainstalowane i będą działać poprawnie, będziesz
mógł połączyć kilka czynności.
Stosowanie wstrzykiwania zależności
Kiedy zaczynam tworzyć aplikację, zazwyczaj jej poszczególne elementy
są ze sobą ściśle powiązane. Nie ma w tym nic złego. W każdej chwili
mogę to zmienić w pózniejszych etapach pracy. W niniejszym przykła-
dzie zmienię strukturę aplikacji w taki sposób, aby współpracowała
z frameworkiem Spring w przypadku, gdy zostanie on wykorzystany.
W tym celu dodam do warstwy fasady interfejs, aby mogła ona imple-
Wiele osób, gdy po
mentować kilka różnych strategii.
raz pierwszy styka
Pierwszym krokiem podczas poznawania frameworka Spring jest po- się z wstrzykiwa-
niem zależności,
znanie wzorca wstrzykiwania zależności (ang. dependency injection).
dziwi się:  O co tyle
Nie jest on skomplikowany, choć ma kluczowe znaczenie. Jest on na tyle
hałasu? . Jednak
kiedy zaczną uży-
odmienny od standardowo przyjętego sposobu kodowania, że zapewne
wać tej techniki,
będziesz chciał zanotować sobie skrócone informacje na jego temat.
po pewnym czasie
zrozumieją, iż ta
Rysunek 1.1 przedstawia klienta i serwer przygotowane do wykorzysta-
prosta zmiana
nia techniki wstrzykiwania zależności. Klient używa innej klasy, którą
może w ogromnym
będziemy nazywali usługą. Klient posiada właściwość, a w niej można stopniu poprawić
tworzony kod
zapisać referencję do usługi. Usługa jest z kolei reprezentowana przez
i ułatwić utrzymanie
interfejs, co sprawia, że klient nie zna jej faktycznej implementacji.
aplikacji.
Niemniej jednak taki kod nie cechuje się niskim stopniem powiązań 
wciąż w jakiś sposób musimy utworzyć usługę. Dzięki wstrzykiwaniu
zależności jakieś dodatkowe narzędzie, nazywane asemblerem lub kon-
tenerem, odpowiada za utworzenie zarówno klienta, jak i usługi, a na-
stępnie określa wartość właściwości aService (będącej referencją do
obiektu typu Service stanowiącego implementację usługi), spełniając tym
samym wymagane zależności.
Stosowanie wstrzykiwania zależności 23
Rysunek 1.1. Klient używa usługi reprezentowanej przez interfejs
Prawdopodobnie już zdarzało Ci się stosować taki sposób kodowania.
Jednak dopiero teraz, kiedy wykorzystamy framework, który w spójny spo-
sób używa tego modelu programowego w obrębie całej aplikacji, przeko-
namy się, jak duże możliwości on zapewnia. Kod składający się z luzno
powiązanych komponentów jest znacznie prostszy do testowania, utrzy-
mania i zrozumienia.
Jak to zrobić?
Aby stosować ten model projektowy, wcale nie trzeba korzystać z lek-
kich kontenerów. W celu rozdzielenia elementów programu przy wyko-
rzystaniu wstrzykiwania zależności należy wykonać trzy czynności:
1. Stworzyć interfejs, który będzie reprezentować usługę.
2. Dodać do klienta właściwość odwołującą się do usługi.
3. Przy wykorzystaniu dodatkowego frameworka lub własnego kodu
stworzyć usługę i przypisać odpowiednią wartość właściwości klienta.
Pierwszym krokiem jest wydzielenie interfejsu. Teraz zmienimy nazwę
pliku, definicji klasy oraz konstruktora RentABike na ArrayListRentABike
(listing 1.4) i stworzymy interfejs (listing 1.5).
Listing 1.4. ArrayListRentABike.java (wcześniej RentABike.java)
import java.util.List;
import java.util.ArrayList;
import java.util.Iterator;
public class ArrayListRentABike implements RentABike {
private String storeName;
final List bikes = new ArrayList();
public ArrayListRentABike(String storeName) {
this.storeName = storeName;
bikes.add(new Bike("Shimano", "Roadmaster", 20, "11111", 15,
24 Rozdział 1: Początki
"Dobry"));
bikes.add(new Bike("Cannondale", "F2000 XTR", 18, "22222",12,
"Doskonały"));
bikes.add(new Bike("Trek","6000", 19, "33333", 12.4,
"Dobry"));
}
public ArrayListRentABike() {
this("Rowery Bruce'a");
}
public void setStoreName(String storeName) { this.storeName =
storeName; }
public String getStoreName() { return this.storeName; }
public String toString() { return "RentABike: " + storeName; }
public List getBikes() { return bikes; }
public Bike getBike(String serialNo) {
Iterator iter = bikes.iterator();
while(iter.hasNext()) {
Bike bike = (Bike)iter.next();
if(serialNo.equals(bike.getSerialNo())) return bike;
}
return null;
}
}
Listing 1.5. RentABike.java
import java.util.*;
public interface RentABike {
List getBikes();
Bike getBike(String serialNo);
}
Kolejnym elementem programu jest widok, przedstawiony na listingu
Teraz będziemy
mogli zobaczyć
1.6. Warto zauważyć, że wydzieliliśmy metody, które wyświetlają in-
usługę RentABike
formacje o rowerze w wierszu poleceń. Dodaliśmy także do widoku wła-
udostępnioną
ściwość, w której można zapisać obiekt typu RentABike. w formie właściwo-
ści. Nieco pózniej jej
wartość zostanie
Listing 1.6. CommandLineView.java
określona przez
import java.util.*;
framework Spring.
public class CommandLineView {
private RentABike rentaBike;
public CommandLineView() {}
public void setRentaBike(RentABike rentaBike) {
Stosowanie wstrzykiwania zależności 25
this.rentaBike = rentaBike;
}
public RentABike getRentaBike() { return this.rentaBike; }
public void printAllBikes() {
System.out.println(rentaBike.toString());
Iterator iter = rentaBike.getBikes().iterator();
while(iter.hasNext()) {
Bike bike = (Bike)iter.next();
System.out.println(bike.toString());
}
}
}
Ostatnim elementem aplikacji jest asembler, który tworzy wszystkie obiekty
Tutaj możemy
zaobserwować
i określa wartość właściwości (listing 1.7).
działanie wstrzyki-
wania zależności.
Listing 1.7. RentABikeAssembler.java
Dodatkowy kod,
w tym przypadku
public class RentABikeAssembler {
napisany przez nas, public static final void main(String[] args) {
CommandLineView clv = new CommandLineView();
tworzy oba obiekty
RentABike rentaBike = new ArrayListRentABike("Rowery Bruce'a");
i wstrzykuje referen-
clv.setRentABike(rentaBike);
cję typu RentABike
clv.printAllBikes();
do obiektu widoku.
}
}
Teraz można skompilować aplikację, wykonując następujące polecenie:
C:\PozyczRowerApp\src> javac -d ..\out *.java
Katalog wynikowy będzie zawierać następujące, skompilowane pliki klas:
Katalog: C:\PozyczRowerApp\out
2005-12-31 15:28 .
2005-12-31 15:28 ..
2006-01-02 15:02 1 737 Bike.class
2006-01-02 15:02 1 477 ArrayListRentABike.class
2006-01-02 15:02 186 RentABike.class
2006-01-02 14:58 944 CommandLineView.class
2006-01-02 14:58 496 RentABikeAssembler.class
Aplikację można uruchomić w następujący sposób:
C:\PozyczRowerApp\out>java RentABikeAssembler
RentABike: Rowery Bruce'a
Rower : producent -- Shimano
: model -- Roadmaster
: rama -- 20
: numer seryjny -- 11111
26 Rozdział 1: Początki
: waga -- 15.0
: status -- Dobry.
Rower : producent -- Cannondale
: model -- F2000 XTR
: rama -- 18
: numer seryjny -- 22222
: waga -- 12.0
: status -- Doskonały.
Rower : producent -- Trek
: model -- 6000
: rama -- 19
: numer seryjny -- 33333
: waga -- 12.4
: status -- Dobry.
Jak to działa?
Właśnie zobaczyłeś przykład wstrzykiwania zależności poza środowi-
skiem lekkiego kontenera. Choć środowiska twórców i użytkowników
lekkich kontenerów robią wiele hałasu w związku z wstrzykiwaniem
zależności, to jednak pomysły leżące u podstaw tego rozwiązania są cał-
kiem proste. Pisząc programy, należy używać interfejsów, a zależności
nie określać samemu, lecz przy wykorzystaniu dodatkowego narzędzia.
W naszych przykładach, asemblery zastąpimy w końcu frameworkiem
Spring. Kiedy to się stanie, framework będzie samodzielnie wywoływać
konstruktory używanych obiektów i określać występujące pomiędzy nimi
zależności. Niemniej jednak na razie musimy poświęcić tej wersji apli-
kacji nieco więcej uwagi.
A co z&
& lokalizatorami usług lub obiektami fabrykującymi? Oczywiście wstrzy-
kiwanie zależności nie jest jedynym sposobem rozwiązywania zależności
występujących pomiędzy obiektami. W rzeczywistości nie jest to jedyny
dobry sposób rozwiązywania tego problemu. Osoby korzystające z tech-
nologii J2EE wykorzystują zazwyczaj lokalizatory usług (ang. service
locators). Używając tego wzorca (przedstawionego na rysunku 1.2), można
przedstawić zależność w formie interfejsu, zarejestrować ją w słowniku,
a następnie odszukać przy wykorzystaniu dodatkowej klasy pomocniczej
nazywanej lokalizatorem (ang. locator). Nie jest to wcale złe rozwiązanie.
Stosowanie wstrzykiwania zależności 27
Rysunek 1.2. Aplikacje J2EE zarządzają zależnościami przy wykorzystaniu
lokalizatorów usług
Strategia wstrzykiwania zależności pozwala na zastosowanie spójnego
rozwiązania i całkowite oddzielenie zależności od tworzonej aplikacji.
W dalszej części rozdziału przekonasz się, w jaki sposób rozwiązanie to
może pomóc w testowaniu aplikacji i tworzeniu programów zapewniają-
cych dużą łatwość utrzymania i konfiguracji.
W rzeczywistości wcześniejsze lekkie kontenery, takie jak Avalon, wy-
korzystywały właśnie to rozwiązanie. Większość nowoczesnych konte-
nerów udostępnia mechanizmy służące do wyszukiwania zależności, choć
zazwyczaj preferowane są inne sposoby ich rozwiązywania.
Automatyzacja przykładu
Najwyższy czas na małe porządki. Aby móc pójść dalej, konieczne jest
zastosowanie automatyzacji. Prawdopodobnie używasz już programu
Ant. Stanowi on standaryzowany sposób organizacji wszystkich zadań,
jakie należy wykonać w celu skompilowania i przygotowania aplikacji.
Jeśli jeszcze nie używasz tego programu, to będziesz musiał zacząć.
Ant stał się wszechobecny. Aby móc posługiwać się narzędziami pro-
gramistycznymi języka Java, konieczne będzie postanie używanego przez
nie  języka . Nie mamy zamiaru zamieszczać w tym rozdziale uzasad-
nienia, dlaczego warto korzystać z programu Ant, gdyż zapewnie i tak
już wiele na ten temat czytałeś.
28 Rozdział 1: Początki
Jak to zrobić?
Nie ma potrzeby pobierania pakietu instalacyjnego programu Ant 
można wykorzystać ten, który jest dostępny wraz z frameworkiem Spring
(http://springframework.org/). W celu wykonania wszystkich przykładów
zamieszczonych w tej książce będziesz potrzebował frameworka Spring
w wersji 1.1 lub pózniejszej. Podczas jego instalacji należy postępować
zgodnie z zaleceniami dotyczącymi używanego systemu operacyjnego.
Kolejnym krokiem po zainstalowaniu frameworka Spring będzie zorga-
nizowanie takiej struktury katalogów, która będzie wygodna zarówno dla
frameworka Spring, jak i dla tworzonej aplikacji. Zalecamy zastosowa-
nie takiej samej organizacji, jaka została użyta w przykładowej aplikacji
dostarczanej wraz z frameworkiem Spring, dzięki czemu zyskamy możli-
wość przeanalizowania gotowego, działającego przykładu. Poniżej przed-
stawiliśmy listę katalogów, z których będziemy korzystać:
src
W tym katalogu przechowywane są wszystkie kody zródłowe apli-
kacji. Jak zwykle struktura podkatalogów umieszczonych wewnątrz
tego katalogu powinna odpowiadać strukturze pakietów.
test
W tym katalogu przechowywane są wszystkie testy modułów. Więcej
informacji dotyczących JUnit można znalezć w ostatnim ćwiczeniu
zamieszczonym pod koniec tego rozdziału.
db
W tym katalogu umieszczane są wszelkie zasoby związane z bazami
danych  skrypty, konfiguracje oraz kody. Niektóre z nich będą pli-
kami konfiguracyjnymi, inne plikami pomagającymi stworzyć bazę
danych o odpowiedniej strukturze, a jeszcze inne pozwolą na zapi-
sanie w bazie informacji testowych. Jeśli nasza aplikacja ma współ-
pracować z kilkoma różnymi bazami danych, to dla każdej z tych baz
w katalogu db zostanie utworzony odrębny podkatalog.
Automatyzacja przykładu 29
war
Plik war jest typową jednostką wdrażania aplikacji sieciowych. Jeśli
używasz kontenera J2EE lub kontenera serwletów, takiego jak Tomcat,
to w tym katalogu będzie umieszczany plik konfiguracyjny web.xml.
W tym katalogu będą umieszczane także pliki konfiguracyjne uży-
wane przez framework Spring. Informacje o plikach konfiguracyjnych
Springa zostały podane w ćwiczeniach zamieszczonych w dalszej
części książki.
Na początek rozmieść pliki wchodzące w skład naszej aplikacji w nastę-
pujący sposób:
" Plik RentABike.java  w katalogu src, w podkatalogach odpowia-
dających strukturze pakietów.
" Plik ArrayListRentABike.java  w katalogu src wraz z plikiem
RentABike.java.
" Plik Bike.java  w katalogu src wraz z plikiem RentABike.java.
" Plik CommandLineView.java  w katalogu src wraz z plikiem
RentABike.java.
W końcu będzie Ci potrzebny skrypt programu Ant, który należy umie-
ścić w głównym katalogu projektu. Listing 1.8 przedstawia skrypt od któ-
rego zaczniemy:
Listing 1.8. build.xml
To właśnie w tym

pliku przekażesz

programowi Ant

informacje dotyczą-

ce położenia plików

klas wchodzących

w skład aplikacji.
Można je dołączyć

do pliku war aplikacji

lub wskazać bezpo-

średnio ich wersje
instalacyjne i poin-
formować użyt- description="Compiles all source code.">
kowników, jakie

pliki muszą wdrożyć.
30 Rozdział 1: Początki




W celu wykonania powyższego skryptu programu Ant należy przejść do
Właśnie to nazy-
katalogu o nazwie C:\PozyczRowerApp i wydać następujące polecenie:
wam automatyza-
C:\PozyczRowerApp>ant
cją. Ograniczyliśmy
Buildfile: build.xml
całkowitą liczbę
klawiszy, jakie nale-
init:
ży nacisnąć w celu
[mkdir] Created dir: C:\PozyczRowerApp\war\WEB-INF\classes
skompilowania
compile:
i przygotowania
[javac] Compiling 5 source files to C:\PozyczRowerApp\war\
aplikacji  w tym
WEB-INF\classes
momencie cały
proces wymaga
BUILD SUCCESSFUL
naciśnięcia dokładnie
Total time: 2 seconds
czterech klawiszy.
Jak to działa?
Program Ant przygotował aplikację w jednym, zautomatyzowanym kroku.
Jak na razie nie jest to co prawda wielkim ułatwieniem, jednak znacze-
nie tej automatyzacji będzie stopniowo rosło, wraz ze wzrostem stopnia
złożoności poszczególnych czynności wykonywanych w ramach kom-
pilacji i przygotowywania aplikacji. Pózniej będziesz chciał, by system
Szczerze mówiąc,
samoczynnie wykonywał testy modułów, dodawał operacje związane
budujemy tę aplika-
z prekompilacją, takie jak wzbogacenie kodów bajtowych przez JDO (patrz
cję w zintegrowa-
nym środowisku
rozdział 5.) lub kopiował pliki konfiguracyjne w odpowiednie miejsca.
programistycznym
Można także wykonywać zadania specjalne w celu zainicjowania bazy
o nazwie IDEA,
danych lub wdrożenia pliku war na serwer aplikacji.
stworzonym przez
firmę JetBrains.
Według nas dyspo-
A co z&
nuje ono najlepszymi
dostępnymi możli-
& faktem, że niektóre zintegrowane środowiska programistyczne w ogóle
wościami refakto-
nie muszą korzystać z programu Ant? Jeśli chcesz używać takich śro-
ringu. Ale się nie
przejmuj  każdą
dowisk programistycznych i nie przejmować się programem Ant, to bę-
prezentowaną wer-
dziesz musiał upewnić się, że:
sję aplikacji testo-
waliśmy także
" Kod będzie rozmieszczony w katalogach o takiej samej strukturze
przy wykorzystaniu
jak zastosowana przez nas, by nie pojawiły się żadne problemy z pa-
skryptów
programu Ant.
kietami.
Automatyzacja przykładu 31
" Zintegrowane środowisko programistyczne będzie miało dostęp do
wszystkich plików .jar, z których będziemy korzystać.
" W dalszych rozdziałach będziesz musiał znalezć sposób wdrażania
i uruchamiania aplikacji sieciowej, oraz wykonywania testów JUnit.
Od tej chwili aż do końca książki będziemy informować, kiedy konieczne
będzie dodanie nowego katalogu, wykonanie aplikacji lub udostępnienie
nowej biblioteki. Nie będziemy jednak opisywać, jak należy to zrobić, za-
kładając, że będziesz w stanie wykorzystać do tego celu możliwości używa-
nego środowiska programistycznego lub będziesz wiedzieć, jak to uczy-
nić bezpośrednio w skrypcie programu Ant.
Wstrzykiwanie zależności
przy wykorzystaniu frameworka Spring
Już niemal przygotowaliśmy naszą aplikację do zastosowania frame-
worka Spring. Czas go pobrać i użyć. W tym ćwiczeniu zastąpimy obiekt
RentABikeAssembler frameworkiem Spring.
Kiedy zacząłem używać Springa zamiast J2EE, moje życie się odmieniło.
Stałem się znacznie bardziej produktywny. Okazało się, że pisanie kodu
łatwiej stało się dla mnie łatwiejsze, a tworzony przeze mnie kod jest
łatwiejszy do zrozumienia dla moich klientów. Z kolei uproszczenie kodu
niejednokrotnie pozwalało na jego szybsze działanie. Poza tym wprowa-
dzanie jakichkolwiek zmian w kodzie stało się nieporównanie łatwiejsze.
W rzeczywistości napisałem książkę o znaczeniu i zaletach lekkich fra-
meworków takich jak Spring; nosi ona nazwę Better, Faster, Lighter Java
i została wydana przez wydawnictwo O Reilly.
Jak to zrobić?
W pierwszej kolejności należy pobrać pakiet instalacyjny frameworka
Spring. Można go znalezć na witrynie http://springframework.org/. Stamtąd
należy przejść na witrynę Sourceforge, na której można znalezć wersję
frameworka dostosowaną do używanego systemu operacyjnego (podczas
pisania niniejszej książki używaliśmy wersji Spring 1.1). Następnie trzeba
32 Rozdział 1: Początki
dodać do projektu nowy katalog  war\WEB-INF\lib  i umieścić w nim
biblioteki frameworka Spring (całą zawartość katalogu dist dostępnego
w pakiecie instalacyjnym frameworka Spring).
Modyfikacja poprawnie zaprojektowanej aplikacji bazującej na zwyczaj-
nych, starych obiektach Javy  w skrócie POJO (ang. Plain Old Java
Objects)  i przystosowanie jej do korzystania z frameworka Spring nie
przysparza najmniejszych problemów. Wszystko sprowadza się do wy-
konania poniższych czynności:
" Zmodyfikowania kodu tak, aby korzystał ze wstrzykiwania zależności.
Obiekty modelu są komponentami, a usługi  aspektami. Zazwy-
czaj jednak będziesz używał jedynie komponentów.
" Usunięcia kodu, który tworzy obiekty i rozwiązuje zależności.
" Napisania pliku konfiguracyjnego opisującego używane komponenty
i aspekty.
" Odwołania się do napisanego kodu za pośrednictwem frameworka
Spring.
Ponieważ poszczególne elementy naszej aplikacji są już przygotowane
do wykorzystania wstrzykiwania zależności, zatem zastosowanie fra-
meworka Spring będzie łatwym ćwiczeniem. Po prostu zastąpimy nasz
asembler wersją korzystającą z frameworka i stworzymy plik konfigu-
racyjny, który zostanie umieszczony w katalogu \war\WEB-INF.
Plik konfiguracyjny został przedstawiony na listingu 1.9.
Listing 1.9. RentABike-context.xml

"http://www.springframework.org/dtd/spring-beans.dtd">


Rowery Bruce'a





Wstrzykiwanie zależności przy wykorzystaniu frameworka Spring 33
Aby uruchomić skrypt przygotowujący aplikację, należy przejść do ka-
talogu PozyczRowerApp i wydać następujące polecenie:
C:\PozyczRowerApp\ant
Buildfile: build.xml
init:
[mkdir] Created dir: C:\PozyczRowerApp\war\WEB-INF\classes
compile:
[javac] Compiling 5 source files to C:\PozyczRowerApp\war\WEB-
INF\classes
BUILD SUCCESSFUL
Total time: 2 seconds
Na listingu 1.10 został przedstawiony nowy asembler, który zastąpił
wcześniejszą klasę RentABikeAssembler.
Listing 1.10. RentABikeAssembler.java
package com.springbook;
import org.springframework.context.support.ClassPathXmlApplicationContext;
public class RentABikeAssembler {
public static final void main(String[] args) {
ClassPathXmlApplicationContext ctx = new
ClassPathXmlApplicationContext("RentABike-context.xml");
CommandLineView clv =
(CommandLineView)ctx.getBean("commandLineView");
clv.printAllBikes();
}
}
Jak to działa?
Być może drapiesz się po głowie i zastanawiasz, co w tym wszystkim
jest takiego niezwykłego. Jednak te niewielkie zmiany architektury będą
miały znaczący wpływ na cykl życia aplikacji. Korzyści wynikające z ich
wprowadzenia można zauważyć niemal od razu. Nie będę Cię zanudzać
i opisywać ich dokładnie. Zamiast tego napiszę o tym, co się dzieje w ukry-
ciu  w sposób niezauważalny dla programisty.
34 Rozdział 1: Początki
A co z&
& Pico, Hive Mind oraz Avalonem? To wszystko są lekkie kontenery.
Każdy z nich ma swoje silne i słabe punkty. Ani Avalon, ani Hive Mind
nie uzyskały na tyle dużej masy krytycznej, abyś chciał myśleć o ich
zastosowaniu, zwłaszcza jeśli chcesz używać usług, które są w stanie
współdziałać ze sobą. Obecnie największe udziały w rynku mają frame-
worki Spring oraz Pico. Programiści poszukujący samodzielnego konte-
nera zazwyczaj decydują się na wykorzystanie Pico, jednak Spring po-
siada najbardziej rozbudowane i kompletne usługi dodatkowe, takie jak
deklaratywne transakcje i bogate strategie zapewniania trwałości.
Tworzenie testu
Każdy z rozdziałów niniejszej książki zostanie zakończony stworzeniem
testu. Prawdę mówiąc, jeśli jesteś programistą, który głęboko wierzy w pi-
sanie programów w oparciu o testy, to testy modułów powinieneś tworzyć
w pierwszej kolejności. Wielu z Was kupiło tę książkę, gdyż Spring jest
w stanie poprawić łatwość testowania aplikacji. W zasadzie poprawa
możliwości testowania od samego początku stanowiła jedno z podsta-
wowych założeń architektury frameworka Spring.
Automatyzacja testów da Ci większą pewność co do tego, że Twój kod
działa poprawnie, a co więcej, że będzie działać poprawnie także po
wprowadzeniu zmian. W rzeczywistości wszyscy Twoi szefowie czytają
te same książki, które informują, że utrzymywanie dużych zespołów te-
stujących jest kosztowne. My musimy przejąć tę pałeczkę. Nie ma żadnego
efektywnego sposobu testowania, który by nie korzystał z automatyzacji.
Niemniej jednak istnieje pewnie poważny problem. Wiele spośród obecnie
stosowanych architektur, takich jak EJB oraz Struts, raczej nie ułatwiają
testowania. Ich czas ładowania jest długi, a tworzenie obiektów zastęp-
czych (ang. mock objects) jest trudne.
Jednak Spring diametralnie zmienia tę sytuację. Każdy obiekt może być
wykorzystany poza środowiskiem kontenera. Co więcej, ze względy na
to, że kontener jest taki  lekki , koszty związane z jego uruchamianiem
Tworzenie testu 35
są pomijalnie małe. To niezwykle duża zaleta, zwłaszcza jeśli musimy
testować tworzony kod. W końcu Spring zachęca i wspiera model pro-
gramowania o bardzo słabych powiązaniach pomiędzy komponentami.
Jak to zrobić?
Test modułu (test jednostkowy, ang. unit test) można sobie wyobrazić
jako kolejnego klienta aplikacji. Testy przyjmują pewne założenia odno-
śnie warunków, jakie powinny być spełnione w przypadku, gdy aplika-
cja będzie działać poprawnie. Na przykład, jeśli dodajesz obiekt do listy,
to jej wielkość powinna się zwiększyć o jeden. Następnie test można
wykonać samodzielnie podczas dodawania do kodu kolejnej funkcji,
bądz też, podczas testowania starego kodu. Testy można także wykonywać
jako jeden z elementów całego procesu kompilacji i przygotowywania
aplikacji. W takim przypadku, jeśli założenia przyjęte w testach nie zo-
staną spełnione, to cały proces przygotowywania aplikacji zakończy się
niepowodzeniem.
Każdy test modułu jest klasą dziedziczącą po klasie TestCase. Listing
1.11 przedstawia test stanowiący klienta fasady.
Listing 1.11. RentABikeTest.java
import java.util.List;
import junit.framework.TestCase;
public class RentABikeTest extends TestCase {
private RentABike rentaBike;
public void setUp() {
rentaBike = new ArrayListRentABike("Rowery Bruce'a");
}
public void testGetName() {
assertEquals("Rowery Bruce'a", rentaBike.getStoreName());
}
public void testGetBike() {
Bike bike = rentaBike.getBike("11111");
assertNotNull(bike);
assertEquals("Shimano", bike.getManufacturer());
}
public void testGetBikes() {
List bikes = rentaBike.getBikes();
36 Rozdział 1: Początki
assertNotNull(bikes);
assertEquals(3, bikes.size());
}
}
Następnie, aby uruchomić test, konieczne będzie zmodyfikowanie skryptu
programu Ant. Listing 1.12 przedstawia zmienione zadania inicjalizacji
i kompilacji oraz dodatkowe zadanie odpowiadające za kompilację testu
(trzeba zauważyć, iż wyrażenia ŚCIEŻKA_DO_SPRING i ŚCIEŻKA_DO_JUNIT
należy zastąpić faktycznymi ścieżkami).
Listing 1.12. build.xml








1















1
W najnowszej wersji frameworka Spring dostępnej w chwili przygotowywania polskiego wy-
dania niniejszej książki (1.2.6) zamiast servlet.jar powinno być servlet-api.jar 
przyp. red.
Tworzenie testu 37
description="Compiles all source code.">
destdir="${test.class.dir}"
classpathref="bikestore.class.path"/>


destdir="${test.class.dir}"
classpathref="junit.class.path"/>

Listing 1.13 przedstawia zadanie odpowiadające za wykonanie testu.
description="Runs the unit tests">
haltonerror="no" fork="yes">









A oto wyniki testu:
Buildfile: build.xml
init:
compile:
compile.test:
test:
[junit] Running RentABikeTest
[junit] Test run: 3, Failures: 0, Errors: 0; Time elapsed: 0.36 sec
BUILD SUCCESSFUL
Total time: 2 seconds
Jak to działa?
Ant właśnie przygotował całą aplikację, w tym także test. Następnie te-
sty zostały wykonane. Wszystko zakończyło się powodzeniem. Gdyby
testów nie udało się przeprowadzić pomyślnie, to aby cały proces przy-
gotowywania aplikacji mógł się poprawnie zakończyć, konieczne byłoby
38 Rozdział 1: Początki
takie poprawienie jej kodu, by warunki określane w testach zostały speł-
nione. W ten sposób można wychwytywać i poprawiać niewielkie błędy,
zanim przerodzą się one w duże problemy.
W następnym rozdziale zaczniemy na poważnie korzystać z frameworka
Spring. Stworzymy prawdziwy interfejs użytkownika dla naszej aplikacji,
wykorzystując do tego celu szkielet Web MVC wchodzący w skład Springa.
Pokażemy także, w jaki sposób można zintegrować ze Springiem istnie-
jące komponenty interfejsu użytkownika.
Tworzenie testu 39


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Visual Basic 2005 Zapiski programisty
Java 1 5 Tiger Zapiski programisty jatinp
Excel 2003 Programowanie Zapiski programisty
Perl Testowanie Zapiski programisty
zestawy cwiczen przygotowane na podstawie programu Mistrz Klawia 6
Międzynarodowy Program Badań nad Zachowaniami Samobójczymi
CSharp Introduction to C# Programming for the Microsoft NET Platform (Prerelease)
Instrukcja Programowania Zelio Logic 2 wersja polska
Program wykładu Fizyka II 14 15

więcej podobnych podstron