Scenariusz 4 Do czego służy miasto


Temat: Do czego służy miasto?
Cele ogólne:
- analiza przemian geograficznych miasta,
- rozróżnienie funkcji miasta przyporządkowanych różnym jego terenom,
- wprowadzenie pojęcia planu, strategii, dokumentów planistycznych.
Cele szczegółowe:
- dokonuje obserwacji i analizuje zmiany zachodzące na terenie miasta,
- umie porównać cechy charakterystyczne dla różnych obszarów miasta w zależności od
nadanych im funkcji,
- potrafi wyszukiwać niezbędne informacje,
- potrafi analizować dostępne materiały i wyciągać wnioski,
- umie lokalizować wybrane punkty na mapie,
- doskonali umiejętność dyskusji i współpracy w grupie.
Czas trwania: 2 x 45 min.
Środki dydaktyczne:
Czarno biała mapa miasta w formacie A3 (kilka kopii), czarno-białe zdjęcia budynku i
otoczenia szkoły oraz czarno-biały plan bliskiej okolicy szkoły (zaleca się uprzednią, prostą
obróbkę zdjęć w celu ich uproszczenia, ponieważ będą one przeznaczone do kolorowania),
mapa miasta w formie elektronicznej (obrazek w formacie JPG lub PDF), mapa miasta
sprzed kilkudziesięciu lat, kartki białego papieru A4, flamastry, kolorowe kredki, markery,
flipchart z blokiem kartek, komputer z dostępem do Internetu, rzutnik multimedialny,
ekran.
Metody:
- zadaniowa,
- aktywizująca,
- podająca.
Forma prowadzenia zajęć:
- praca własna,
- realizacja zadań w parach, w grupach.
Przebieg zajęć:
1) Wprowadzenie przez nauczyciela tematyki zajęć przy pomocy przywołania podziału ró
np. na statku wycieczkowym (uczniowie pełnią rolę pasażerów). Nauczyciel proponuje
dyskusję na temat funkcji jakie pełnią poszczególne osoby lub grupy osób (kapitan,
mechanicy, obsługa pasażerów, radiotelegrafista, nawigator) oraz jakie znaczenie mają
elementy składowe statku (silnik, kadłub, śruba napędowa, pokład, trap, maszynownia,
kuchnia, łodzie ratunkowe, itd.).
Nauczyciel podsumowuje ten etap wskazując na znaczenie każdego z wymienionych
elementów, ze wskazaniem, że trudno jest je zastąpić, aby statek mógł płynąć bez
przeszkód.
W tym wprowadzeniu można wykorzystywać dowolne odniesienia. Ważne jest tylko, aby
uwzględniały mnogość zależności pomiędzy elementami różnego typu. Ich skomplikowanie
nie powinno być zbyt zaawansowane i specjalistyczne, dzięki czemu uczniowie będą mieli
możliwość wykazania się wiedzą na ich temat.
2) Nauczyciel prosi o wskazanie podobnego podziału funkcji w odniesieniu do budynku i
terenu szkoły oraz najbliższej okolicy. W tym celu następuje podział grupy na 2,3- osobowe
zespoły, w których uczniowie zapisują kolejne funkcje (dyrektor, stołówka, konserwator,
stojak na rowery, klasy, sala gimnastyczna, pokój nauczycielski, szatnie, boisko, sklepik,
przystanek autobusowy, dach szkoły, itp.).
Następnie nauczyciel rozdaje zespołom zdjęcia szkoły i plany. Zadaniem zespołów jest
pokolorowanie budynku i planu okolicy w zależności od pełnionej przez nie funkcji.
Obowiązkiem każdego zespołu jest także sporządzenie legendy demonstrującej znaczenie
poszczególnych kolorów.
Po zakończeniu pracy (lub upływie określonego czasu) następuje krótkie omówienie
efektów prowadzone kolejno przez przedstawiciela każdego z zespołów.
3) Zaprezentowanie przez nauczyciela mapy miasta i rozwinięcie dyskusji na temat funkcji
pełnionych przez jego poszczególne obszary. Istniejące zespoły otrzymują czarno-białe
mapy miasta wraz z zadaniem zaznaczenia różnymi kolorami zasadniczych funkcji
(przemysł, handel, wypoczynek, rozrywka, edukacja, komunikacja).
Po zakończonej pracy nauczyciel lub lider inicjuje dyskusję na temat wzajemnych powiązań
i zależności pomiędzy poszczególnymi częściami miasta. Ważnym zagadnieniem jest także
znaczenie danego rodzaju zagospodarowania.
Prostszym wariantem tego ćwiczenia jest zadanie polegające na zaznaczeniu różnymi
kolorami na czarno-białej mapie obszarów:
1. zamieszkanych przez człowieka
2. zajętych przez transport (samochody, kolej, tramwaj, metro, parkingi, drogi)
3. zagospodarowanych jako tereny zielone.
Po zakończonej pracy nauczyciel lub lider inicjuje dyskusję na temat wzajemnych powiązań
i zależności pomiędzy poszczególnymi częściami miasta. Ważnym zagadnieniem jest także
ważność danego rodzaju zagospodarowania. Prowadzący powinien dążyć do uzyskania
konkretnych zalet i wad danej cechy zagospodarowania. Można je wpisywać na kolorowe
karteczki i umieszczać na jednej mapie miasta (w większym formacie) zawieszonej na
tablicy.
Inną możliwością rozwinięcia tych zajęć jest porównanie obecnego kształtu miasta
widocznego na współczesnej mapie z obrazem miasta widocznym na mapie sprzed
kilkudziesięciu lat. Nauczyciel lub lider może naprowadzać uczniów na jakie fragmenty
miasta powinni zwrócić szczególną uwagę, a następnie inicjować dyskusję o korzyściach
lub stratach wynikających z omawianych przemian. Za względu na konieczność pracy z
mapą historyczną w wersji kolorowej (czytelniejsza dla młodych uczestników zajęć, którzy
nie jeszcze nie operują umiejętnie wiedzą na temat historii i geografii rodzinnego miasta)
oraz fakt, iż mapę najlepiej prezentować w dużym formacie, warto zastosować skan tej
mapy wyświetlony na ekranie. Pozwala to także na doskonalsze wskazywanie omawianych
terenów oraz umożliwia nanoszenie na mapę dowolnych oznaczeń, bez szkody dla
oryginalnego materiału archiwalnego.
Na potrzeby dokumentowania tego etapu prac i eksponowania tych materiałów np. w
tematycznej gablocie szkolnej, w gazetce szkolnej lub na stronie internetowej, uczniowie
mogą dokonać kompilacji obu map i przedstawić na jednej ilustracji zmianę wielkości
miasta, zmianę układu dróg, zmianę układu linii komunikacyjnych, postępy budowy dróg
rowerowych, zmianę charakteru najważniejszych obszarów miasta i inne cechy, które
uznają za niezbędne.
4) Ewaluacja zajęć prowadzona przez nauczyciela. Zadawane są pytania o wrażenia z
zakończonych zajęć. Uczniowie odpowiadają po kolei, a prowadzący próbuje uzyskać od
każdego ucznia krótki komentarz.
Metoda zadaniowa polega na powierzaniu uczestnikom zajęć konkretnych zadań,
których wykonanie ma doprowadzić w konsekwencji do konstruktywnych zmian w ich
zachowaniu i ukształtowaniu postaw pożądanych z wychowawczego punktu widzenia.
Działania prowadzone przy wykorzystaniu tej metody wzbogacają wiedzę uczestników i
budują trwałe oraz praktyczne doświadczenia w określonej dziedzinie.
Metoda aktywizująca charakteryzuje wysoka aktywność wszystkich uczestników, która
często przewyższa aktywność nauczyciela.
Stosowanie metody aktywizującej w procesie dydaktycznym skłania uczestników do
kreatywnego myślenia, dając szerokie pole do swobodnej twórczości i samodzielności.
Dzięki autentycznemu zaangażowaniu uczestników, metoda sprzyja pogłębianiu i
utrwalaniu zdobywanej wiedzy oraz rozwijaniu umiejętności jej praktycznego stosowania.
Dzięki wykorzystaniu szerokiego spektrum narzędzi aktywizujących, możliwe jest
wspieranie uczestników w budowaniu postawy zrozumienia dla innych punktów widzenia,
tolerancji i otwartości. Dzięki mocnemu akcentowi położonemu na twórczą pracę
samodzielną lub zespołową, uczestnicy zajęć angażują się emocjonalnie w powierzone im
zadania- są bardziej zmotywowani, aktywniejsi w sferze percepcyjnej, ruchowej i
werbalnej.
Metoda podająca polega na przekazywaniu (podawaniu) przez nauczyciela gotowej
wiedzy w celu przyswojenia jej przez uczestników zajęć i zapamiętania. Metoda
kształtuje zdolność rozumienia dłuższej wypowiedzi nadawcy i podążania za tokiem
jego rozumowania. Ćwiczy pamięć, rozwija umiejętność dłuższej koncentracji uwagi
oraz dyscyplinuje ze względu na ważność całego przekazu kierowanego przez
nauczyciela. Metoda wykorzystuje także zalecenie notowania słuchanego bądz
czytanego tekstu w celu dodatkowego utrwalenia podawanych treści (możliwe jest
także przygotowanie przez prowadzącego odpowiednio przygotowanych
materiałów przekazywanych wszystkim uczestnikom).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
do czego sluzy poszczegolny plik NFS
Psy Scenariusz do filmu Władysława Pasikowskiego z 1992 roku
Amatorskie metody wykonywania płytek drukowanych, czyli do czego może służyć żelazko c d
Psy II Ostatnia Krew Scenariusz do filmu Władysława Pasikowskiego z 1994 roku
Do czego przydaje się interferencja
Do czego przydaje się interferencja
Do czego służą dziś pieniądze, czyli wykreowane bogactwo – Ignacy Nowopolski
Do czego może służyć grzebień Niecodzienny przypadek ciała obcego u psa rasy amerykański staffordsh
Do czego doprowadził ryży
02 Aborcja czym jest i do czego prowadzi
Rodzaje chromatografii i do czego służą
afirmacje do czego sluza
Do czego mnie namawiasz EMI
Od zmierzchu do świtu Scenariusz do filmu Quentina Tarantino z 1995 PL
Do czego może się przydać liczba 32 bitowa

więcej podobnych podstron