Odnowienie przez Jagiełłę studium w Krakowie 1400


ODNOWIENIE PRZEZ WAADYSAAWA JAGIEAA STUDIUM
POWSZECHNEGO W KRAKOWIE, 26 LIPCA 1400 ROKU.
EDYCJA KOMPUTEROWA: WWW.ZRODLA.HISTORYCZNE.PRV.PL
MAIL: HISTORIAN@Z.PL
MMII®
W imię Pańskie amen. Ku wiecznej rzeczy pamięci. Ponieważ
wtenczas wielu niedogodnościom błędów i wątpliwości zapobiegamy
roztropnie, gdy zdarzenia za naszych czasów zaszłe, mocą dokumentu
i wypisaniem świadków uwieczniamy, przeto My, Władysław, z
Bożej łaski król Polski oraz ziem: krakowskiej, sandomierskiej,
sieradzkiej, łęczyckiej, kujawskiej, najwyższy książę litewski oraz pan
i dziedzic Pomorza i Rusi, do wiadomości wszystkich obecnych i
potomnych niniejszym przywilejem podajemy. OdkÄ…d nas
przedwiecznego Króla rozporządzenie, niewymowną wszystko
układające roztropnością z błędów pogaństwa wyprowadziło i na
stopień królewskiej dostojności, chociaż niedostatecznie zasłużonych
powołało, ku temu szczególnie starannie obmyślane zamiary i
przedsięwzięcia nasze kierujemy i troskliwie wewnętrzną czujność
naszą zwracamy, aby mieszkańców i poddanych ziem naszych
litewskich, tych zwłaszcza, którzy w zastarzałym pozostając błędzie
ciemności, byli naszymi towarzyszami, a których przyjęciem wiary
katolickiej do łona Świętej Matki Kościoła przywiedliśmy z woli
Tego, który niebiańskimi i ziemskimi rzeczami rozporządza
i włada, przyzwyczajeniem, praktyką i poznaniem uczynków
pobożnych, bez których wiara sama jest próżna, na synów światła
nawrócić z pomocą i współdziałaniem tych, których umysły mądrości
i nauki pełność ozdobiła, to jest ludzi w podstawach i tajnikach pisma
biegłych, których radą także tron królewski się umacnia, a cnotliwymi
ich czynami Rzeczpospolita stale w zdrowie i siły wzrasta. Słodkim
dzwiękiem brzmiała w uszach naszych pamięć tych często nam
przypominanych wielce pobożnych władców, którzy w krajach
swoich zakładali gimnazyjne studia i powołaniem uczonych osób
wady i błędy ojczyzny swojej usunąć i wytępić usiłowali, przykładem
ich rozkwitało serce nasze i do wykonania zamysłów przez nich w
pobożnej myśli urzeczywistnionych poczęło całą siłą wewnętrzną
dążyć. Widzimy bowiem i naocznie spostrzegamy, jak Paryż
powołaniem i zgromadzeniem uczonych, biegłych i rozumnych
FrancjÄ™ opromienia i ozdabia, jak Bolonia i Padwa WÅ‚ochy wzmacnia
i zdobi, jak Praga Czechy oświeca i wynosi, albo jak Oxford całe
Niemcy rozjaśnia i zapładnia. Dlatego zaiste za zrządzeniem
Najwyższej potęgi rozlicznych ziem dostąpiliśmy panowania i
Królestwa Polskiego otrzymaliśmy koronę, abyśmy je blaskiem
uczonych osób uświetnili, ich naukami jego niedostatki i cienie
usunęli i z innymi krajami je zrównali.
Nie wątpiąc, że to poddanym rzeczonego Królestwa i ziem naszych
zbawienny pożytek przyniesie, za zgodą, wolą, wiedzą i zezwoleniem
najświętszego w Chrystusie pana ojca, pana Bonifacego z Bożej
opatrzności papieża IX, najświętszego rzymskiego i powszechnego
Kościoła najwyższego biskupa, łaskawie zatwierdzającego ją
wydaniem bull swoich, postanowiliśmy w mieście naszym Krakowie
miejsce, na którym by Studium Powszechne w każdym dozwolonym
wydziale kwitnęło, mianowicie w teologii, to jest w Piśmie Świętym,
w prawie kanonicznym i rzymskim, w fizyce i sztukach wyzwolonych
wyznaczyć, obrać, ustanowić, określić, urządzić i założyć, a mocą
niniejszego przywileju utrwalamy je na wieczne czasy. Niech więc
tam będzie nauk przemożnych perła, aby wydawała męże dojrzałością
rady znakomite, ozdobą cnót świetne i w różnych umiejętnościach
wyuczone. Niechaj otworzy się orzezwiające zródło nauk, z którego
pełności niech czerpią wszyscy naukami napoić się pragnący.
Temu Studium Powszechnemu, któreśmy z Bożą pomocą ku ozdobie
naszej świętej Korony polskiej w rzeczonym mieście Krakowie
wskrzesić postanowili, pragnąc usilnie rozwój szczęśliwy zapewnić i
oddalonych krain mieszkańców do przybywania do niej zachęcić,
wszystkim i każdemu z osobna, duchownym, świeckim i scholarom
jakiegokolwiek zawodu, kondycji i stanu by byli, a osobliwie
rektorom Uniwersytetu, doktorom, promowanym magistrom,
bakałarzom, studentom, pisarzom, księgarzom, pedlom, ich
domownikom jakimkolwiek, którzy by dla Uniwersytetu do
rzeczonego miasta Krakowa przybyli i tam przebywali, artykuły niżej
wypisane w niniejszym dokumencie zawarte, nienaruszenie dotrzymać
i zachować przyrzekamy Chcemy im także łaskawe okazać względy i
wszystkich i każdego z nich w jego prawach, przywilejach,
wolnościach, swobodach, statutach, łaskach i zwyczajach wszystkich
w Studiach Powszechnych potrzebnych, utrzymywanych i
zachowywanych utrzymać, zachować i bronić. Wszystkich razem i
każdego z osobna: duchownych, scholarów, studentów świeckich itd.
do rzeczonego miasta Krakowa, dla nauk, jak się rzekło, w przyszłości
przybywajÄ…cych, w przyjezdzie do niego i odjezdzie stamtÄ…d ze
wszystkimi ich rzeczami, to jest końmi, książkami, legowiskami,
przedmiotami użytkowymi, pieniędzmi i sprzętami domowymi spod
wszelkich danin, opłat, ceł mostowych, grodowych i strażniczych, myt
od pieszych, dziesięcin i ciężarów jakimkolwiek imieniem
nazwanych, z niewzruszonej naszej wiedzy wyjmujemy i powagÄ…
królewską od nich uwalniamy, chcąc, aby od pomienionych scholarów
czy studentów jeśliby sami dla siebie, przez przyjaciół albo przez
jakiekolwiek osoby chcieli się zaopatrzyć w pokarmy, napoje i
wiktuały potrzebne do życia: ziarno, zboże, mąkę, słód, piwo
marcowe lub jakiekolwiek inne, w wino i inne napoje lÄ…dem i wodÄ…,
które rozległość naszego Królestwa i władztw naszych obejmuje,
żadnych zgoła ceł i danin lub dziesięcin nie ściągano i aby rzeznicy,
piekarze i młynarze nie sprawiali im uciążliwości i niepokojów i nie
ośmielali się od tychże scholarów i studentów za rzeznię, przemiał i
pieczenie chleba więcej niż od mieszczan i mieszkańców miasta
Krakowa żądać i wymuszać. Aby zaś pod pozorem lub imieniem
scholarów kupcy lub inni jacy ludzie w tych rzeczach oszustwa nie
popełniali, chcemy w tej mierze, aby podług zacności osób przysiędze
ich wiara dana była, jeżeliby się wydało słuszne żądanie jej od
prowadzących podobne prowianty, albo tez, aby świadectwo
piśmienne wspomnianego Studium uniwersyteckiego od nich
odbierano, któremu wszyscy w tym wypadku mają zupełną dać wiarę
Oprócz tego, gdyby jakiego studenta lub scholara do miasta Krakowa
dla nauk jadącego, w ziemiach Królestwa naszego zbójcy i złoczyńcy
obrabowali, albo rzeczy i majÄ…tek jego jawnie lub tajemnie uszkodzili,
z zupełną i całą pilnością starania dołożymy i dołożyć każemy, aby
rzeczonych złoczyńców i rozbójników urzędnicy Królestwa naszego
śledzili, zrabowane rzeczy scholarow i studentów im odebrali i takich
złoczyńców ile możności ukarali
Ażeby zaś scholarowie porządku powinnego i karności należytej w
Studium Powszechnym krakowskim ścisłe przestrzegali chcemy, aby
wszyscy scholarzy i studenci do Krakowa przybywajÄ…cy i tam dla
nauk mający bawić, własnego mieli rektora, który by ich w sprawach
cywilnych sądził i miał jurysdykcję zwyczajną nad wszystkimi, jemu
zaś wszyscy przysięgą związani należne posłuszeństwo i cześć
oddawać powinni i niechaj nikt nigdy w tychże sprawach cywilnych
studentów i scholarow Uniwersytetu Krakowskiego, jakiegokolwiek
byliby stanu i kondycji, gdzie indziej przed sędziego obcego
kościelnego lub świeckiego nie wazy się powoływać Od wyroku zaś
rektora wspomnianego nikt nie może apelować, wypraszać się lub
domagać przywrócenia do pierwotnego stanu A gdyby apelowano,
apelacji nie należy przyjąć, apelującego sędzia duchowny lub świecki
nie powinien przesłuchiwać, ale wyrok rektora we wszystkich swych
punktach nienaruszenie ma być przestrzegany Gdyby jednak przeciw
wyrokowi rektora wniesiono zażalenie nieważności lub złego
zastosowania ustawy, doradcy Uniwersytetu mają rozpoznać kwestię
co do swojej mocy i słuszności i orzec, co w wyroku jest prawnym
Nadto rektor wspomniany powinien sądzie scholarow i studentów
swoich w sprawach karnych lżejszych, jako to za rwanie włosów,
obrażenie ręką lub pięścią aż do zbroczenia krwią i za gwałt
jakikolwiek niezbyt wielki W sprawach tych scholarzy, studenci, albo
ich czeladz i służba do obcych sądów nie mają być pozywani lub
pociągani Gdyby zaś, czego niech Bóg uchowa, studenta, scholara lub
kogoś z wymienionych na złodziejstwie, cudzołóstwie, nierządzie,
zabójstwie albo jakiej zbrodni głównej i haniebnej jawnie schwytano,
badać ich rektor nie powinien, ale natychmiast w ten sposób
schwytany scholar duchowny do sądu biskupiego ma być odesłany,
świecki zaś naszemu podlegnie sądowi Także każdy scholar świecki,
pedel, księgarz albo ich sługa, gdyby o zbrodnię zabójstwa,
podpalenia, cudzołóstwa, obcięcia członków, albo zadania rany
śmiertelnej, albo tez o jakikolwiek niegodziwy występek został
obwiniony, wtedy nie podług zwyczajów ojczystych albo Królestwa
naszego, ani podług jego statutów, ale podług prawa rzymskiego przez
nas lub wyznaczonego sędziego ma być sądzonym Również
przypuścić go należy do oczyszczenia się z zarzuconej mu zbrodni
świadectwem mężów uczciwych.
Gdyby scholar lub student lub ktoÅ› z wspomnianych o jakÄ…kolwiek
zbrodnię lub występek ciężki czy lekki był obwiniony, niech nikt
chwytać go i przetrzymywać się nie wazy inaczej, jak tylko z sługami
rektora i na jego specjalne żądanie.
Nadto jeśli rektor wykonując prawnie swoją jurysdykcję podług
przepisów statutów kogoś z Uniwersytetu wydali i korzyści nauk
pozbawi wydalonego na żądanie rektora z obojga miast Krakowa i
Kazimierza oraz innych założyć się mogących, a Krakowowi i
Kazimierzowi przyległych, wójtowie, mieszczanie i mieszkańcy
natychmiast wypędzić mają i niech nikt się nie wazy takiego w swojej
gospodzie, mieszkaniu i domu przyjmować i przechowywać, albo mu
z rzeczy potrzebnych do życia i czegokolwiek z żywności lub odzienia
dostarczać Gdyby zaś scholar lub student lub kto inny z
wymienionych wyrokowi albo rozkazowi rektora nie był posłuszny,
przed nim się nie stawił i przeciw niemu buntował, na żądanie rektora
wójtowie i rajcy rzeczonych miast obowiązani będą wysłać sługi
swoje na poskromienie zuchwałości takiego buntownika.
Stanowimy zaÅ›, aby postanowienia w tym przywileju zawarte stale
zachowane były pod karą dziesięciu grzywien groszy praskich, która
powinna wpływać do skarbu scholarow i chcemy, aby takiej karze
podlegali przestępcy postanowień wyżej i niżej spisanych Stanowimy
także, aby ilekroć się wydarzy, ze doktorzy lub magistrzy scholarow
w jakimkolwiek wydziale do egzaminu prywatnego, według zwyczaju
powszechnego dopuszczą, kanclerz nasz, który podówczas będzie,
miał jako zwierzchnik władzę zupełną potwierdzenia tego egzaminu
Naznaczymy także wspomnianym scholarom jednego bankiera, czyli
Żyda w mieście Krakowie, który by miał wystarczające pieniądze do
pożyczania im na pewne zastawy, a który by lichwy większej nie
wymagał jak grosz jeden od każdej grzywny na miesiąc Na koniec
statuty, jakie doktorzy i magistrzy pomienionego Uniwersytetu
Krakowskiego uchwalą, których tu nie można było pomieścić, a w
innych Uniwersytetach zachowywane, chcemy dla ich Studium
potwierdzić.
Aby zaś doktorzy, magistrzy, licencjaci, bakałarze i studenci
rzeczonego Uniwersytetu Krakowskiego swoje wykłady, ćwiczenia i
czynności naukowe swobodniej i wygodniej mogli i zdołali odbywać,
na mieszkanie mistrzów oraz na codzienne i powszechne zbieranie się
studentów i scholarow wspomnianego Uniwersytetu Krakowskiego
dom nasz, który był i nazywał się domem Szczepana Panchirza, a
który niegdyś i Gersdorf mieszczanin krakowski posiadał, na ulicy
Świętej Anny położony, tak jak w swojej szerokości, długości i
obszarze został wymierzony i oddzielony, postanowiliśmy wyznaczyć,
uwalniając go od wszystkich płac, danin, podatków, ciężarów
sąsiedzkich, poborów, opłat sądowych, praw i zwyczajów oraz
nakładania powinności i obciążeń dom ten Uniwersytetowi
rzeczonemu oddajemy na własność, do niego wcielamy i przyłączamy
na zawsze i na wieki, nic w nim prawa i dziedzictwa sobie i
następcom naszym nie zastrzegając.
Chcemy zaś, aby dom ten na wieki w posiadaniu i własności
doktorów, magistrów i kolegiatow pozostając, miał prawo wolnego
schronienia dla zbiegłych i inne prawa, swobody i łaski, jakich Bogu
poświęcone używają kościoły.
Dalej dla większego wzmocnienia rzeczonego Studium Powszechnego
krakowskiego, uważając za rzecz przyzwoitą, aby tych, którzy pracę i
ciężary ponoszą nagroda nie omijała, doktorom i magistrom tudzież
kolegiatom tegoż Uniwersytetu Krakowskiego, którzy fundament
nauk w pomienionym Studium zakładać powinni i wykładami oraz
objaśnieniami swoich studentów nauczać i nimi się opiekować,
postanowiliśmy przeznaczyć sto grzywien rachuby polskiej rocznie
tytułem zapłaty, które im na cle naszym krakowskim przydzielamy i z
których po dwadzieścia pięć grzywien co kwartał każdego roku od
celników podówczas będących, odbierać i przejmować mają, celnicy
pomienioną kwotę na żądanie ich i za kwitem bez wszelkiej wymówki
i opieszałości wieczyście płacie będą obowiązani Gdyby zaś
wspomniani celnicy w wypłacaniu tych pieniędzy niedbali lub
opieszali byli, wówczas doktorzy i magistrzy wspomniani do
wydobycia tych pieniędzy pomocy starosty lub namiestnika naszego
po raz i drugi żądać mają, gdyby zaś żądanie to okazało się
bezskutecznym, wtedy wolno im będzie prawem duchownym, przez
wyroki klątw, uciązenia i mterdyktu od rzeczonych celników te
pieniądze wydobyć.
Ale ponieważ na mało się zda swobody nadać, jeżeli nie ma takiego,
który by je zachowywał i strzegł, pragnąc Studium rzeczone
krakowskie przy jego prawach, swobodach i ustawach skuteczniej
zachować, biskupa krakowskiego, który podówczas będzie,
wszystkich w ogólności i szczególności swobód, immunitetów,
zwolnień i statutów Studium pomienionego konserwatorem
ustanawiamy i dajemy mu pełną i wolną władzę zachowywania go i
strzeżenia, jego swobód wykonywania, orzekania kar na buntowników
i występnych Studium i wspomnianych studiujących, na jakie by
podług niniejszego dokumentu, albo nawet podług prawa rzymskiego,
kanonicznego lub statutów miejscowych, dając pierwszeństwo
rozsądkowi, za swój występek lub z powodu niestawienia się,
zasłużyli Tenże biskup z rektorem Uniwersytetu będzie miał także
pełną i całkowitą moc rozdzielania pieniędzy, płac oraz przyznawania
wygodnych miejsc w kolegium magistrom i doktorom, podług
potrzeby stanu i zasługi każdego.
Gdyby zaś kto z następców naszych lub ktokolwiek inny ten przywilej
założenia naszego Studium Powszechnego i nadania mu swobód,
wyłączeń i praw zgwałcić i złamać się ważył, niech wie, ze karzącemu
gniewowi surowego Sędziego tudzież strasznemu i niespodziewanemu
przypadkowi wielkiego nieszczęścia podpadnie.
Aby zaś niniejsze pismo w swej mocy trwało i od następców naszych
stale dochowane było, przywilej niniejszy majestatu naszego pieczęcią
umocnić rozkazaliśmy.
Działo się w Krakowie w poniedziałek po świętym Jakubie Apostole,
roku Pańskiego tysiąc czterechsetnego w przytomności
przewielebnych w Bogu ojców Piotra z Radolma - krakowskiego,
Mikołaja z Kurowa - włocławskiego i Wojciecha - poznańskiego
biskupów tudzież walecznych Jana z Tęczyna kasztelana
krakowskiego, Jana z Tarnowa - sandomierskiego, Jana Ligęzy -
łęczyckiego, Jakuba z Koniecpola - sieradzkiego, Sędziwoja -
kaliskiego, Macieja - gniewkowskiego i Krzesława - brzeskiego
wojewodów Krystyna - sandomierskiego, Krystyna - sądeckiego,
Piotra Kmity - lubelskiego i Imrama - zawichojskiego kasztelanów i
innych wielu naszych wiernych, wiarygodnych Dano przez ręce
przewielebnego w Chrystusie ojca Mikołaja z Kurowa biskupa
włocławskiego wyżej wymienionego i walecznego Klemensa z
Moskorzowa Królestwa Polskiego podkanclerzego Ułożył zaś Mikołaj
z Sandomierza kanonik krakowskiego i sandomierskiego kościoła,
pisarz dworu naszego, na relację przewielebnego Mikołaja z Kurowa
biskupa kujawskiego i Klemensa z Moskorzowa Królestwa Polskiego
podkanclerzego
(przekład Stanisława Krzyżanowskiego, uzupełniony i skorygowany
przez Bożenę Wyrozumską)
KONIEC


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Preferowane hipermarkety przez studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego
06 Spacerkiem przez Kraków (tekst)
Wycena spolki przez fundusze PE [tryb zgodnosci]
u przez f
Chemia OKE Kraków grudzień 2004 p podstawowy
Raport?danie? Krakow 06 [ www potrzebujegotowki pl ]
up krakow jowisz
czuly;dotyk;przez;cale;zycie,artykul,10012

więcej podobnych podstron